تحصیلی, ویزا

چطور ویزای تحصیلی آلمان بگیریم؟

اخذ ویزای تحصیلی آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیهٔ اروپا، می‌تواند یکی از آن فرصت‌های استثنایی و نادر در زندگی هر فردی باشد. سرزمینی که با بیش از هشتاد و سه میلیون جمعیت، شلوغترین کشور اتحادیه‌ٔ اروپا و یکی از متراکم‌ترین کشورهای جهان است و از نظر نرخ مهاجرپذیری رتبهٔ بالایی دارد. کشوری با اتوبان‌های منحصربفرد و بی‌انتها و قلعه‌های بیشمار و صنایع تکامل‌یافته که پورشه و آئودی و مرسدس و بی‌ ام‌ وِ تنها مشتی نمونهٔ خروار آن هستند. با این مطلب همراه باشید تا با چند و چون ادامهٔ تحصیل در این کشور توسعه‌یافته و جذاب اروپایی بیشتر آشنا شویم.

آیا ویزای تحصیلی آلمان ارزشش را دارد؟

شاید بپرسیم در بین این همه کشور پیشرفته مثل آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، یا کشورهای اسکاندیناوی، چرا باید ویزای تحصیلی آلمان را هم در تیررس دید داشته باشیم؟ وقتی می‌بینیم وب‌سایت معتبری مثل Study.EU آلمان را با بیش از چهارصد موسسه آموزشی و دانشگاه تراز اول، به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن و بعد از آمریکا به عنوان برترین مقصد تحصیلی معرفی می‌کند، به بخشی از پاسخ خود می‌رسیم و قانع می‌شویم که لابد حکمتی در کار است.

آلمان از معدود کشورهای اروپاییست که همچنان از امکان تحصیل رایگان در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری برخوردار بوده و در این قضیه فرقی بین دانشجویان بومی و اینترنشنال قائل نمی‌شود. به این ترتیب، تحصیل در دانشگاه‌های آلمان می‌تواند یکی از به صرفه‌ترین گزینه‌های دانشجویان ایرانی باشد و سابقهٔ علمی و تحصیلی آنها را با معتبرترین مدارک تحصیلی جهان پربارتر کند. به طور کل می‌توان برخی از مزایای تحصیل در آلمان را اینطور بیان کرد:

  • تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی (هزینه‌های بسیار جزئی برای امور اداری وجود دارد)
  • برخورداری از بهترین امکانات و کادر آموزشی حرفه‌ای
  • تحصیل در دانشگاه‌های سرشناس و کسب مدارک معتبر
  • وجود کورس‌ها و دوره‌های انگلیسی‌زبان
  • فرصت‌های شغلی مناسب برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • امکان تمدید اقامت در آلمان پس از پایان دوره تحصیل

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

به رسم تمامی کشورهای مهاجرپذیر، بدون اخذ ویزای تحصیلی آلمان، امکان ادامهٔ تحصیل در این کشور وجود ندارد. اما پروسهٔ دریافت این ویزا به چه صورت بوده و چه پیش‌نیازهایی دارد؟

دریافت نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی

نخستین قدم برای ادامه تحصیل در آلمان، انتخاب دانشگاه، رشته، مقطع تحصیلی و اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور است. در این مسیر یکی از ابزارهایی که کار را به مراتب برای دانشجویان علاقمند ساده‌تر کرده وب‌سایت DAAD  است که با کمک آن می‌توان شرایط خود را ارزیابی کرد و تصمیمات بهتری گرفت. طبق اطلاعات این وب‌سایت، اگر متقاضی تحصیلات متوسطه را تمام کرده باشد و حداقل دو تا سه ترم و یا به اندازه ۴۰ واحد درسی در دانشگاه گذرانده باشد، اصطلاحاً شامل پذیرش General شده و می‌تواند بدون نیاز به گذراندن دوره کالج یا به قول آلمانی‌ها Studienkolleg که در دو ترم تحصیلی خلاصه می‌شود، برای پذیرش در مقطع کارشناسی اقدام کند.

چنانچه متقاضی شرایط بالا را نداشته باشد، به عنوان دانشجوی  subject-related ملزم به گذراندن دوره کالج بوده و باید در امتحان ورودی دانشگاه Feststellungsprüfung و آزمون زبان شرکت کند و در صورت بدست آوردن نمرهٔ حدنصاب، امکان ورود به دانشگاه را بدست آورد. دانشجوی متقاضی باید مهارت خود را در زبان آلمانی به آفیسر پرونده و مسئول پذیرش دانشگاه اثبات کند. برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، سطح زبان B1 حداقل سطح لازم و B2 سطح ایده‌آل بوده و آزمون‌هایی نظیر TestDaF و DSH با در بر گرفتن تمامی مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن، شنیدن، درک مطلب و توانایی مکالمه و برقراری ارتباط، جزو مدارک معتبر و مورد قبول دانشگاه‌های آلمان هستند.

فراموش نکنیم که امکان ادامه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی، تنها شامل برخی رشته‌ها و آن هم در مقاطع فوق لیسانس و دکتری می‌شود. البته در دانشگاه‌های خصوصی آلمان، دوره‌های لیسانس به زبان انگلیسی هم وجود دارند که پذیرش در آنها، به آیلتس یا تافل ۶ به بالا نیاز دارد. تعدادی از دانشگاه‌های دانه‌درشت آلمان که کورس‌های انگلیسی هم ارائه می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه علمی کاربردی هُخ‌شوله منهایم Hochschule Mannheim
  • دانشگاه فناوری کارلسروهه Karlsruhe Institute of Technology
  • دانشگاه علمی کاربردی برلین Berlin International University
  • دانشگاه علمی کاربردی برمن Bremen University
  • دانشگاه جِیکُبز Jacobs University
  • دانشگاه فنی مونیخ Technische Universitat Munchen
  • دانشگاه گوتینگِن University of Gottingen
  • موسسه مکس پلَنک Max Planck Institute
  • دانشگاه آزاد برلین Freie Universitat Berlin
  • دانشگاه فنی درسدن Technische Universitat Dresden
  • دانشگاه فنی کایزرزلاترن Technische Universitat Kaiserslautern

تعیین وقت سفارت و درخواست ویزای تحصیلی آلمان

با توجه به حجم بالای درخواست‌ها جهت تعیین وقت سفارت آلمان و اخذ ویزای شنگن که ویزای دانشجویی هم شامل آن می‌شود (ویزای دانشجویی آلمان همان ویزای شینگن نوع D است)، باید حتی‌الامکان زود اقدام کرد و صابون طولانی شدن دریافت نوبت را به تن مالید. همچنین می‌توان به وبسایت سفارت جمهوری فدرال آلمان مراجعه کرد و از آخرین توضیحات اعلام شده در خصوص زمان انتظار متقاضیان ایرانی مطلع شد.

در حال حاضر تعیین وقت سفارت آلمان تنها به صورت آنلاین انجام می‌شود و رزرو وقت سفارت جهت امور دانشجویی به اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، شماره پاسپورت و شماره تماس نیاز دارد. توجه شود که تمام این اطلاعات باید به انگلیسی وارد شده و پس از دریافت رمز با فشردن دکمهٔ Submit عملیات تکمیل شود.
پس از ثبت‌نام، ظرف ۳۰ دقیقه ایمیل تاییدیه‌ای از سوی سفارت آلمان حاوی شماره پیگیری (reference number) دریافت و حدود  ۳ تا ۴ هفتهٔ بعد ایمیل دومی (appointment email) برای تعیین وقت مصاحبه دریافت می‌شود که داخل آن لینک تأیید یا لغو مصاحبه هم برای متقاضی گذاشته شده که متقاضی می‌تواند تا ۷ روز بعد از زمان دریافت ایمیل از آن استفاده نماید. دقت شود که در صورت اتمام این مهلت ۷ روزه و عدم واکنش از سوی متقاضی، نوبت مصاحبه از بین خواهد رفت.

توصیه می‌شود از درستی آدرس ایمیل مطمئن شویم و هر بار که آنرا را چک می‌کنیم، نگاهی هم به پوشهٔ Spam داشته باشیم. در ضمن، شماره گذرنامه متقاضی باید با حروف بزرگ لاتین وارد شده و پیش از ارسال اطلاعات به سفارت، تمام داده‌های فرم چند بار بررسی گردد. در وبسایت سفارت آلمان به این نکته تأکید شده که اگر متقاضی، از مسیرهای دیگری هم درخواست روادید کرده و مثلاً در نوبت ویژه قرار گرفته، زمان مصاحبه را لغو کند، تا وقت سفارت برای شخص دیگری قابل استفاده باشد.

کسانی که شامل یکی از موارد بارداری و زایمان، ازدواج و تاریخ مشخص مراسم، موارد خاص پزشکی و یا موارد خاص انسان‌دوستانه هستند، می‌توانند برای دریافت وقت ویژه سفارت آلمان درخواست دهند و نوبتشان را جلو بیندازند. فقط کافیست که همراه با ایمیل درخواست نوبت، مدارک شرایط ذکر شده را به فرمت pdf و یا jpg به آدرس  sondertemin@tehe.diplo.de فرستاده و عبارت زیر را در بخش موضوع یا Subject ایمیل وارد کنند. دقت شود که مدارک لازم برای هر یک از موقعیت‌های اضطراری بالا با هم تفاوت می‌کند و بهتر است این موارد را از وبسایت سفارت آلمان در ایران پیگیری کنید.
Familienzusammenführung – Eheschließung/Schwangerschaft/medizinischer Notfall

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان

بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده توسط سفارت جمهوری  فدرال آلمان، دانشجویان و متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌بایست هنگام حضور در سفارت مدارک ذیل را ارائه دهند:

  • فرم تکمیل شدهٔ درخواست
  • دو قطعه عکس پاسپورتی در اندازه (۳۵×۴۵ میلی متر) مطابق نمونه سفارت
  • گذرنامه با اعتبار بیش از ۶ ماه به همراه دو کپی از صفحات
  • مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی معتبر
  • اصل نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه آلمان
  • اصل و ترجمه کپی مدارک شناسایی دارای تاییدیه وزارت امور خارجه، دادگستری و سفارت آلمان
  • داشتن حداقل معادل ۱۰۲۳۶ یورو در حساب بانکی  و ریز حساب بانکی و گردش مالی
  • ۶۰ یورو به عنوان هزینه صدور ویزای دانشجویی آلمان
  • مدرک کارنامه پایان دوره سه سال متوسطه یا دیپلم به همراه ترجمه
  • مدرک کارنامه و ریز نمرات گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی به همراه ترجمه
  • اصل مدرک پایان دوره لیسانس به همراه ترجمه
  • اصل به همراه کپی مدرک فوق لیسانس به همراه ریز نمرات
  • پذیرش و یا دعوت‌نامه استاد راهنما به همراه شرح طرح و پروپوزال دکترا ( مخصوص مقطع دکترا)
  • مدارک و سوابق شغلی
  • تاریخچه مختصری از زندگی و برنامه آینده
  • انگیزه‌نامه تحصیلی دقیق (sop)، کامل و متقاعد کننده به همراه امضا
  • تاییدیه رسمی درخواست تحصیلی از دانشگاه و یا سامانه

کپی تمامی مدارک قید شده در بالا می‌بایست در دودسته (کپی‌های ترجمه مدارک و اصل مدارک تحصیلی) و در برگه A4 ارائه گردند، دسته اول کپی‌ها باید پس از ترجمه توسط دارالترجمه رسمی و تایید وزارت امور خارجه و دادگستری، به تأیید سفارت آلمان برسند. اما برای دسته دوم کپی‌ها نیازی به ارائه اصل مدارک و ترجمه نیست و حالت معمولی کفایت می‌کند.

برای تأیید مدارک توسط سفارت آلمان باید به ازای هر یک کپی به زبان لاتین مبلغ ۱۰ یورو و به زبان‌های دیگر ۱۵ یورو پرداخت شود. برای افراد متقاضی دریافت ویزای تحصیلی آلمان و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان این موضوع کمی فرق دارد، از این رو به ازای تأیید حداکثر پنج نسخه کپی از ترجمه که دارای تأییدیه وزارت امور خارجه است هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. دقت شود که تنها مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه شامل این قانون می‌شوند.

با توجه به حجم بالای درخواست‌های متقاضیان ایرانی ویزای تحصیلی آلمان، مراحل تعیین وقت و رسیدگی به درخواست‌ها توسط آفیسر پرونده، پروسه‌ای زمان‌بر و حساس بوده و هرگونه اشتباه کوچک و یا نقصی در مدارک و اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی به هنگام مصاحبه، می‌تواند موجبات ریجکت شدن ویزای شینگن را فراهم کند. در صورت تمایل مطلب راهنمای دریافت ویزای کار آلمان را مطالعه بفرمایید.

مصاحبه حضوری و ارائه مدارک به سفارت آلمان

با گذراندن مراحل تعیین وقت ویزا و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، نوبت به مصاحبه حضوری با آفیسر پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت آلمان می‌رسد. همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره شد، با در نظر گرفتن زمان بسیار طولانی نوبت‌دهی سفارت آلمان ( ۱ سال تا یکسال و نیم) و حساسیت آفیسر پرونده نسبت به اطلاعات پرونده‌های ویزای شنگن متقاضیان آسیایی، بهتر است بدون هیچگونه کم و کسری و با اطمینان کامل از صحت و سقم مدارک به سفارت مراجعه کنیم.

به این دلیل که موفقیت دریافت ویزا، در گروی ارائه مدارک بی عیب و نقص، حفظ خونسردی، و داشتن آمادگی کامل در زمان مصاحبه با آفیسر پرونده است. توصیه می‌شود که در روز مصاحبه یک ساعت قبل از زمان مقرر در سفارت حضور داشته باشید. برای ورود به سالن سفارت آلمان، پاسپورت و برگهٔ تأیید وقت سفارت چک شده و گوشی موبایل به مامور رسیدگی امور تحویل داده می‌شود.

معمولا پس از بررسی مدارک و انجام بایومتریک یا همان انگشت‌نگاری، مصاحبه با آفیسر پرونده ویزای دانشجویی آلمان انجام می‌شود و به طور معمول ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. در زمان مصاحبه بنابر مدارک ارائه شده و زبان تحصیلی مورد نظر ( آلمانی و یا انگلیسی)، ممکن است سوالاتی با موضوعات زیر از شما پرسیده شود:

  • علت درخواست ویزای دانشجویی آلمان و انتخاب این کشور برای تحصیل
  • توضیح دلایل انتخاب دانشگاه
  • اطلاعات کلی در مورد آلمان و شرایط تحصیل، دلایل ترجیح دادن آلمان به سایر کشورها
  • توضیح روش‌های پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیلی
  • اطلاعات و جزییات خانوادگی (شغل والدین و مواردی از این قبیل)
  • توضیح برنامه‌های آتی زندگی پس از اتمام تحصیل در آلمان
  • توضیح سوابق علمی و تحصیلی

پس از انجام مصاحبه اصل مدارک به متقاضی تحویل داده شده و باقی آنها برای بررسی و امور اداری نزد سفارت باقی می‌ماند. براساس اطلاعات وب‌سایت رسمی سفارت آلمان، مدت زمان پاسخگویی به قبولی (Approved) و یا رد شدن (Rejected) ویزای تحصیلی آلمان از هشت هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد.
البته زمان پاسخگویی به وضعیت ویزای دانشجویی آلمان همیشه ثابت نیست، در برخی موارد براساس پرونده دانشجو و مواردی نظیر سابقه تحصیلی، روند مصاحبه و غیره، زمان رسیدگی به پرونده کاهش پیدا کرده و به کمتر از دو هفته نیز رسیده است. پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، گذرنامه به همراه یک برگه حاوی کد پیگیری به متقاضی تحویل داده می‌شود.

در این مرحله برای اطلاع از وضعیت ویزای تحصیلی باید منتظر ماند تا سفارت آلمان از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی کند. در صورت دریافت ایمیل تأیید ویزا، وقت ملاقات دیگری به متقاضی داده می‌شود که باید با داشتن گذرنامه و برگه حاوی کد پیگیری در روز مقرر و از ساعت ۷ تا ۹ صبح به بخش ویزای سفارت مراجعه شود و ویزای دانشجویی آلمان به پاسپورت متقاضی ضمیمه شود.

لازم است که متقاضی برگهٔ حاوی کد پیگیری و تاریخ سفر را جهت پیوست به پرونده به بخش ویزای سفارت آلمان تحویل دهد و در نهایت پس از طی کردن مراحل اداری در همان روز بین ساعت ۱۴ تا ۱۴:۳۰ ، پاسپورت با برچسب ویزای دانشجویی آلمان به متقاضی تحویل داده خواهد شد.
متاسفانه در صورت دریافت پیام ریجکتی ویزای شنگن دانشجویی آلمان، امکان تجدید نظر وجود ندارد و به دلیل از دست رفتن تاریخ پذیرش دانشگاه آلمان، می‌توان پس از تصحیح و بازنگری مدارک، دوباره برای وقت سفارت و دریافت ویزا دانشجویی آلمان اقدام کرد و مجدداً پروسه را به جریان انداخت. در صورت تمایل با کم هزینه ترین راه مهاجرت به کانادا آشنا شوید.

آدرس و اطلاعات سفارت آلمان

سفارت آلمان به عنوان مجری رسمی انواع روادید نظیر ویزای اقامت شنگن، ویزای توریستی و ویزای دانشجویی آلمان در تهران، خیابان فردوسی، روبروی بانک مرکزی، پلاک ۳۲۰ – ۳۲۴ واقع شده و به استثنای روزهای جمعه و شنبه و روزهای تعطیل رسمی در روزهای یکشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۷:۰۰ تا ۱۵:۳۰ و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۷:۰۰ تا ۱۶:۰۰ پذیرای متقاضیان است.

دقت کنیم که ساعات کار سفارت آلمان در ماه‌های July (تیر) و August (مرداد) از یک‌شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ بوده و متقاضیان برای تأیید مدارک باید با تعیین وقت قبلی از یک‌شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ به سفارت مراجعه کنند.
همچنین می‌توان از طریق شماره تلفن ۳۹۹۹۱۴۹۹ در روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ با اطلاعات بخش ویزا تماس گرفت و یا جهت آگاهی از مدارک مورد نیاز ویزا از تلفن گویای سفارت با شماره ۳۹۹۹۱۲۱۳ استفاده کرد. در ضمن مکاتبه با سفارت از طریق آدرس ایمیل visainfo@teheran.diplo.de و شماره فکس ۳۹۹۹۱۸۶۰ به زبان آلمانی و یا انگلیسی امکان‌پذیر است.

نکاتی در خصوص تمکن مالی دانشجو

از ژانویه ۲۰۲۰ به بعد، تمکن مالی از مقدار سابقش یعنی هشت هزار و ششصد و چهل یورو به ۱۰۲۳۶ یورو برای یک سال تغییر کرده و این میزان، حداقل مبلغ لازم برای اثبات تمکن مالی در پروسهٔ دریافت ویزای دانشجویی آلمان است. بنابراین می‌توان اینطور تخمین زد که هزینه‌های ماهانهٔ دانشجویی از ۷۲۰ به ۸۵۳ یورو افزایش یافته و باید دقت کرد که بعد از ارائه گواهی تمکن مالی و دریافت ویزای تحصیلی، باید یک حساب به اصطلاح بلوکه یا مسدود شده در آلمان افتتاح شود و مبلغ تمکن در آن قرار بگیرد.

حساب مسدود شده نوعی از حساب بانکی است که برای دانشجویان اینترنشانل طراحی شده تا در صورت لزوم توانایی خود را در تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان اثبات کنند. نکتهٔ مهم اینکه این مبلغ در زمان ورود به آلمان باید همراه متقاضی باشد و پس از رسیدن به آلمان در حسابی که اشاره کردیم واریز شود.

البته راه‌های دیگری هم برای اثبات تمکن مالی وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به تعهد نامه یا دعوتنامهٔ رسمی Verpflichtungserklärung  اشاره کرد. در این روش یک شخص ثالث، یک کمپانی و یا سازمان پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانشجو را تقبل می‌کند و یک دعوتنامهٔ رسمی برای متقاضی میفرستد و فقط کافیست که در هنگام مراجعه به سفارت و ثبت درخواست ویزا، این دعوتنامه همراه با سایر مدارک تحویل داده شود.

بورسیه تحصیلی هم راه دیگریست که با کمک آن، می‌توان مبلغ ده هزار یورویی تمکن مالی را دور زد. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها، موسسات علمی و مراکز تحقیقاتی آلمانی یا اروپایی شده باشند یا مستقیماً از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران بورسیه گرفته باشند، می‌توانند با ارائه مدارک مربوطه در هنگام مراجعه به سفارت، ماجرای تمکن مالی را حل و فصل کنند.

هزینه بیمه درمانی دانشجویی در آلمان

مبلغ بیمه دانشجویی هم یکی از هزینه‌هاییست که باید در حساب و کتاب هزینه‌ها در نظر بگیریم. در آلمان این بیمه برای افراد زیر ۳۰ سال ماهانه حدود ۱۱۰ یورو و برای سنین بیشتر تا نزدیک به ۱۹۰ یورو در ماه هزینه دارد و قبل از سفر به آلمان، باید در خصوص بیمه درمانی اقدام شود. چرا که هم برای ثبت نام در دانشگاه و هم برای تغییر اقامت سه ماهه به یکساله، ارائه مدرک بیمه درمانی ضرورت دارد.

روال کار به اینصورت است که متقاضیان در پروسهٔ دریافت ویزای تحصیلی از سفارت، یک بیمه‌نامهٔ سه ماهه از شرکت‌های ایرانی می‌گیرند و پس از ورود به آلمان به یک شرکت دولتی آلمانی مراجعه می‌کنند. خوشبختانه این قسمت از ماجرا پیچیدگی خاصی ندارد و هم شرکت‌های بیمه و هم بخش دانشجویان خارجی در دانشگاه مورد نظر، راهنمایی‌های لازم را به دانشجو خواهند کرد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی آلمان با نیلگام

تیم‌ اجرایی دپارتمان ویزا و پذیرش تحصیلی هلدینگ نیلگام تحت عنوان موسسه اعزام دانشجوی نیلگام با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان و موفق در زمینه دریافت انواع  ویزا و برخورداری از نمایندگی دانشگاه‌های برتر آلمان، آماده ارائه کامل خدمات اجرایی، حقوقی و تحصیلی آلمان به شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از رزرو وقت مشاوره از طریق سایت یا شماره تلفن ۷۵۲۳۷ (با پیش شماره ۰۲۱) با کارشناسان مجرب نیلگام تماس گرفته و پس از انجام ارزیابی تحصیلی از خدمات ویزای دانشجویی آلمان بهره‌مند شوید.
بخشی از خدمات ما برای متقاضیان ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از

  • ترجمه مدارک
  • تکمیل و ارزیابی مدارک برای ویزای تحصیلی آلمان
  • دریافت تایید مدارک تحصیلی از سفارت آلمان
  • ارسال مدارک به دانشگاه آلمان
  • دریافت پذیرش تحصیلی از برترین دانشگاه‌های آلمان
  • تعیین وقت سفارت آلمان
  • اخذ ویزای دانشجویی آلمان

سوالات متداول درباره ویزای دانشجویی آلمان

آیا می‌توان مدرک زبان را بعدا به سفارت تحویل داد؟

بله در صورتی که هنوز امتحان زبان شما برگزار نشده باشد، می‌توانید با ارائه برگه تأییدیه رسمی ثبت‌نام در امتحان آلمانی و یا انگلیسی، مدرک زبان را به همراه سایر مدارک، قبل و یا همزمان با صدور ویزا به سفارت تحویل دهید.

چرا روند اخذ ویزای تحصیلی آلمان اینقدر زمان‌بر است؟ آیا سفارت به سوالات در خصوص وضعیت درخواست ویزا پاسخ می‌دهد؟

از آنجایی که ویزای دانشجویی آلمان جزو ویزاهای اقامت طولانی مدت به حساب می‌آید، بررسی پرونده متقاضی ویزای شنگن تحصیلی آلمان در مقایسه با سایر ویزاها زمان بیشتری خواهد برد. سفارت آلمان با توجه به حجم بالای درخواست متقاضیان ایرانی در تلاش است تا براساس تاریخ ورود و فرصت باقی مانده نت شروع کلاس‌های دانشگاه مورد نظر نسبت به پرونده‌های درخواستی اقدام کند، از این رو شما می‌توانید از چهار هفته باقی مانده از آخرین تاریخ ممکن برای سفر نسبت به پیگیری وضعیت ویزای تحصیلی خود از طریق سفارت اقدام کنید.

ویزای تحصیلی آلمان چه نوعی از ویزای شینگن است و چه مقدار اعتبار دارد؟

ویزای تحصیلی آلمان ویزای شنگن نوع D برای اقامت بلند مدت یا بیش از ۳ ماه است. کافیست که دانشجو پس از عزیمت به آلمان و ثبت‌نام در دانشگاه نسبت به اخذ مجوز اقامت آلمان از اداره مربوطه اقدام کرده و اعتبار ویزای تحصیلی ۳ ماهه‌اش را به یکسال تغییر دهد.

آیا ویزای تحصیلی آلمان از نوع چند بار ورود (Multiple) است؟

بله، ویزای دانشجویی آلمان از نوع شنگن تایپ D بوده و به دانشجویان اجازه می‌دهد بدون محدودیت به خاک آلمان رفت و آمد کنند.

آیا بدون مدرک زبان اخذ می‌توان ویزای تحصیلی کشور آلمان را گرفت؟

برای ادامه تحصیل در آلمان در اختیار داشتن مدرک زبان الزامی است.

هزینه تحصیل در آلمان چه مقدار است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان در تمام مقاطع رایگان است و فقط یک سری هزینه‌های حداقلی برای امور اداری وجود دارد که می‌تواند به ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو برای هر ترم برسد. برای دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌های نسبتاً قابل توجهی هست که باید از وبسایت هر یک از دانشگاه‌ها و با توجه به رشته‌ٔ تحصیلی استعلام شود.

مبلغ تمکن مالی برای ویزای دانشجویی آلمان چه مقدار است؟

مبلغ حداقل ۱۰۲۳۶ یورو حداقل مبلغ لازم است.

برای ویزای تحصیلی آلمان چه مدارکی لازم است؟

پذیرش معتبر از یک دانشگاه آلمانی، ترجمه رسمی سوابق تحصیلی به زبان آلمانی، نتیجه یکی از آزمون‌های زبان معتبر انگلیسی یا آلمانی، گواهی تمکن مالی، ترجمه مدارک شناسایی، رزومه و انگیزه نامه

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان چیست؟ 

دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان بدون مدرک زبان وجود ندارد.

سطح زبان لازم برای تحصیل در آلمان چقدر است؟ 

برای تحصیل در یکی از کالج‌های آلمان یا همان مقطع کارشناسی، حداقل مدرک زبان B1 آلمانی ضرورت دارد و مدرک B2 شانس پذیرش را به شدت بالا می‌برد. برای تحصیل پزشکی در آلمان مدرک B2 لازم است و برا کارشناسی ارشد اگر پذیرش مستقیم باشد آیلتس ۶ یا معادل آن در TestDaF و برای پذیرش مشروط حداقل B1 در زبان آلمانی لازم است.

آیا معدل مقطع قبلی در پذیرش تحصیلی از آلمان تأثیر دارد؟

به تجربه ثابت شده که حداقل معدل ۱۵ برای پذیرش دانشگاه‌های آلمان لازم است و برای برخی رشته‌های آلمانی‌زبان، می‌توان با معدل‌های کمتر پذیرش گرفت. در هر صورت استعلام از دانشگاه مورد نظر مطمئن‌ترین کار است.

آیا برای پذیرش تحصیلی آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟ 

دانشگاه‌های آلمان به طور رسمی محدودیت سنی خاصی را اعلام نکرده‌اند اما می‌توان گفت که فاکتور سن، تا حدودی در اخذ ویزای تحصیلی تأثیر دارد. اگر هم فرد متقاضی گپ تحصیلی داشته باشد، می‌تواند با ارائه گواهی کار آنرا جبران کند. برای اطلاعات بیشتر با مشاورین نیلگام سفر در تماس باشید.

ایجاد حساب بانکی در آلمان چگونه است؟ 

این امکان با توجه به تحریم‌های موجود، تنها توسط برخی از صرافی‌ها امکان‌پذیر است. در سایت وزارت امور خارجه آلمان لیستی از مؤسسات معتبر بین‌المللی که چنین خدماتی ارائه می‌دهند درج شده و همچنین می‌توانید از همکاران ما در نیلگام کمک بگیرید و نگرانی خاصی بابت این ریزه‌کاری‌ها نداشته باشید.
امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *