تحصیلی

چگونه در استرالیا بیمه دانشجویی بگیریم؟

چگونه در استرالیا بیمه دانشجویی بگیریم؟

کشور استرالیا از یک بیمه دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی به عنوان OSHC بهره می‌برد که بخشی از هزینه‌های درمانی را در استرالیا پوشش میدهد.

کشور استرالیا از یک پوشش بیمه دانشجویی خاص برای دانشجویان بین‌المللی با عنوان Overseas Student Health Cover (OSHC) بهره می‌برد. OSHC بیمه‌ای مختص به دانشجویان بین‌المللی است و به آن‌ها در امر پوشش هزینه‌های درمانی و بیمارستانی به هنگام حضور در خاک استرالیا کمک ‌می‌کند. بدین خاطر، دانستن این موضوع حائز اهمیت است که دانشجویان بین‌المللی باید پیش از عزیمت به خاک این کشور برای پرداخت هزینه و خرید بیمه دانشجویی استرالیا اقدام کنند.

چه کسانی باید بیمه دانشجویی استرالیا را خریداری کنند؟

بنابر اطلاعات وب‌سایت امور مهاجرت و شهروندی دولت استرالیا، دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در استرالیا و همراهان وابسته آن‌ها نظیر همسر و فرزندان باید در طول مدت اقامت در خاک این کشور از بیمه OSHC برخوردار باشند. اما در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد:

  • دانشجویان بلژیکی از آن‌جایی که تحت پوشش Reciprocal Health Care Agreement هستند نیازی به خرید بیمه دانشجویی در استرالیا یا همان OSHC ندارند.
  • دانشجویان سوئدی چون تحت پوشش National Board of Student Air و یا Kammarkollegiet هستند نیازی به خرید بیمه دانشجویی در استرالیا ندارند.
  • دانشجویان نروژی از آن‌جایی که تحت پوشش طرح ملی بیمه نروژ هستند نیازی به خرید بیمه دانشجویی در استرالیا ندارند.

معمولا بیمه دانشجویی OSHC توسط ارائه‌دهنده خدمات آموزشی برای شما خریداری می‌شود؛ اما شما می‌توانید ارائه‌دهنده خدمات OSHC را خودتان انتخاب کرده و هزینه آن‌را به صورت شخصی پرداخت کنید. صرف نظر از نوع خریداری خدمات بیمه دانشجویی در استرالیا، توجه به این موضوع بسیار مهم است که شما باید به صورت مداوم، طی مدت زمان اقامت خود در خاک استرالیا از پوشش خدمات درمانی بیمه OSHC برخوردار شوید. این موضوع خصوصا برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در ۲ موسسه آموزشی به تحصیل مشغول هستند و بیمه آن‌ها از طرف این موسسات صادر می‌شود نیز صدق می‌کند.

کدام موسسات بیمه خدمات OSHC را ارائه می‌دهند؟

در حال حاضر ۵ شرکت خدمات بیمه دانشجویی در استرالیا OSHC را ارائه می‌دهند؛ بیمه OSHC از طریق موسسه، کالج و یا دانشگاه دانشجوی بین‌المللی و یا به صورت مستقیم از طریق خود دانشجو قابل خریداری است:

  • Australian Health Management
  • BUPA Australia
  • Medibank Private
  • Allianz Global Assistance (subcontracted by Lysaght Peoplecare)
  • nib OSHC

بیمه دانشجویی در استرالیا چه خدماتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه OSHC برای پوشش هزینه‌های خدمات درمانی دانشجویان بین‌المللی در مطب دکتر، بیمارستان و یا داروهای نسخه‌ای محدود طراحی شده است. پوشش هزینه‌ها و خدمات درمانی در استرالیا متناسب با طرحی که شما خریداری می‌کنید متغیر است، بدین خاطر توجه به این موضوع بسیار مهم است که پیش از خریداری بیمه دانشجویی در استرالیا با هر یک از انواع ارائه‌کنندگان OSHC ارتباط برقرار کرده و از جزئیات پوشش خدمات درمانی آن‌ها باخبر شوید.

شما می‌توانید در مورد دوره انتظار، محرومیت‌ها و نداشتن خدمات در بعضی از زمینه‌ها و یا سایر محدودیت‌های طرح درمانی پیش روی خود سوال کنید. بیمه دانشجویی در استرالیا هرگونه خدمات درمانی هماهنگ‌شده پیش از ورود به خاک استرالیا، به هنگام ورود و خروج از استرالیا و یا جا‌به‌جایی موقت به داخل و خارج از استرالیا را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. برای برخی از خدمات درمانی نظیر آزمایش خون در کلینیک‌های خصوصی و خارج از بیمارستان‌های تحت قرارداد، شرکت بیمه شما در بهترین حالت ۸۵ درصد از هزینه درمان را پوشش داده و ۱۵ درصد باقیمانده به حساب خودتان خواهد بود.

بیمه درمانی OSHC به طور معمول هزینه‌های دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی و یا فیزیوتراپی را شامل نمی‌شود. اما در عین حال، هزینه‌های پزشکی نظیر جراحی و بیمارستان را در کنار خدمات آمبولانس پوشش می‌دهد. چنانچه تمایل دارید تا از پوشش کامل خدمات درمانی تحت بیمه دانشجویی در استرالیا استفاده کنید، ملزم به استفاده از طرح Extras OSHC و یا طرح پوشش درمانی عمومی بیمه‌های خصوصی این کشور خواهید بود.

میانگین هزینه بیمه دانشجویی در استرالیا- OSHC به طور سالانه برای هر نفر ۴۳۷ دلار است.

شما هم‌چنین می‌توانید از گزینه تکمیلی یک بیمه دیگر نظیر بیمه بین‌المللی مسافرتی در کنار بیمه دانشجویی OSHC استفاده کنید.

پوشش دارویی بیمه دانشجویی در استرالیا

مزایای استفاده از خدمات دارویی بیمه دانشجویی در استرالیا محدود بوده و شامل ۵۰ دلار برای هر قلم دارو تا حداکثر ۳۰۰ دلار پوشش هزینه دارویی برای عضویت فردی در سال می‌شود. این عدد برای عضویت خانوادگی ۶۰۰ دلار است. به دلیل محدودیت‌های پوشش هزینه‌های دارویی این نوع از بیمه ممکن است با هزینه‌های سرسام‌آور دارویی خصوصا برای بیماری‌های انکولوژی (سرطان) روبرو شوید که تا ده‌ها هزار دلار هزینه دارد. به همین خاطر، مسافرانی که در حال ورود به استرالیا هستند می‌توانند برای موارد اضطراری مقدار کمی دارو و یا دستگاه پزشکی را برای استفاده شخصی به همراه خود بیاورند.

بیمه دانشجویی در استرالیا چگونه کار می‌کند؟

معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه دانشجویی OSHC با چندین کلینیک و بیمارستان تخصصی قرارداد دارند. از این رو چنانچه نیاز به استفاده از خدمات درمانی داشتید، می‌توانید با ورود به مرکز درمانی تحت قرارداد، کارت عضویت بیمه دانشجویی در استرالیا OSHC را نشان دهید تا هزینه ویزیت شما مستقیما برای شرکت بیمه ارسال شود. به این فرآیند در استرالیا bulk-billing گفته می‌شود. اما چنان‌چه به مطب دکتر و یا بیمارستانی مراجعه کنید که تحت قرارداد با بیمه OSHC نباشد، از شما درخواست خواهد شد تا هزینه ویزیت و خدمات درمانی را نقدی پرداخت کنید.

البته در این‌گونه مواقع نیز پیشنهاد می‌شود تا رسید پرداخت را نگاه دارید؛ این بدین خاطر است که در اغلب موارد می‌توانید ادعای مطالبه مبلغ پرداختی از شرکت بیمه‌کننده نمایید. بنابر قوانین و سیاست‌های شرکت بیمه، شما امکان انجام این کار را به صورت آنلاین، تلفنی و یا از طریق ایمیل خواهید داشت. با گذراندن پروسه مطالبه مبلغ پرداختی برای خدمات درمانی، هزینه خدمات درمانی ظرف چند روز کاری به حساب بانکی شما ریخته خواهد شد.

برخی از شرکت‌های معروف بیمه نظیر Allianz Global Assistance در اکثر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اصلی استرالیا شعبه داشته و پول خدمات درمانی را به صورت نقدی و حضوری به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

تنها کافیست رسید اصلی پرداخت هزینه‌های درمانی را به یکی از دفاتر بیمه برده و از آن‌ها یک واچر دریافت کنید. سپس می‌توانید واچر موردنظر را در هر یک از شعبات Australia Post outlet به پول نقد تبدیل کنید. لازم به ذکر است که حداکثر مقدار صورتحساب قابل مطالبه از شرکت بیمه در این حالت ۱۰۵ دلار است. گروه شرکت‌های نیلگام با سال‌ها تجربه در زمینه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا قدم به قدم در تمامی مراحل آماده‌سازی مدارک، دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی استرالیا همراه شما بوده و آماده ارائه مشاوره تخصصی و رایگان برای پاسخ‌دهی به سوالات شما عزیزان در رابطه با تحصیل در این کشور است.

مشاوره رایگان اخذ ویزای استرالیا۰۲۱-۷۵۲۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *