تحصیلی

تحصیل در رشته پزشکی بدون آزمون در ترکیه

رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی از جمله رشته‌های موردتوجه ایرانیان است اما سد غول‌آسایی به نام کنکور، بسیاری از علاقمندان به این رشته را ناکام گذاشته است؛ به همین دلیل بسیاری از متقاضیان تحصیل در این رشته، به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی که شرایط به‌نسبت آسانی برای دریافت پذیرش دارد، جمهوری ترکیه است. با بهبود سیستم آموزشی این کشور در سال‌های اخیر، تحصیل در ترکیه مخاطبان بسیاری در بین ایرانیان پیدا کرده است. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز باید از سد آزمون ورودی دانشگاه‌ها گذر کرد، اما راه‌هایی هم برای تحصیل در رشته پزشکی بدون آزمون در ترکیه وجود دارد.

دانشگاه‌های ترکیه

در بیشتر شهرهای ترکیه دانشگاه‌هایی وجود دارد که بسیاری از رشته‌های تخصصی را پوشش می‌دهند. دانشگاه‌های ترکیه به دو گروه عمده دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی تقسیم می‌شوند. برای شرکت در این ۱۸۳ دانشگاه، دو راه در پیش روی متقاضی قرار دارد؛ یکی پرداخت شهریه در دانشگاه‌های خصوصی و دیگری شرکت در آزمون ورودی GMAT برای رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های دولتی. البته در برخی دانشگاه‌های دولتی تنها با پرداخت شهریه و بدون نیاز به آزمون می‌توان به تحصیل پرداخت؛ حتی در رشته پزشکی!

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه؛ چه در نوع دولتی آن و چه در دانشگاه‌های خصوصی، سراسری نیست. نوع آزمون و قوانین شرکت در آن به خود دانشگاه بستگی دارد؛ برخی از دانشگاه‌ها ممکن است در طول سال یک‌بار و برخی دیگر تا سه‌بار پذیرش دانشجو داشته باشند. برخی دانشگاه‌های دولتی در ترکیه پذیرش بدون آزمون نیز دارند؛ در این صورت، باید با ارائه مدارک و هم‌زمان پرداخت شهریه یک‌سال وارد دانشگاه شد. به‌طور کلی، شرکت در دانشگاه‌های خصوصی آزمون ورودی ندارد و تنها با پرداخت شهریه و ارائه مدارک لازم می‌توان وارد دانشگاه شد.

تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته پزشکی باید از سد آزمون ورودی GMAT عبور کرد؛ برای شرکت در این آزمون باید مدرک دیپلم متوسطه یا پیش دانشگاهی در رشته‌های ریاضی یا تجربی ارائه دهید. برای رشته پزشکی باید معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی بین ۱۸ تا ۲۰ باشد. افزون بر مدرک تحصیلی، ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ آکادمیک یا مدرک تافل با نمره ۸۰ الزامی است.

متقاضیانی که نمره معدل آن‌ها در مدرک پیش‌دانشگاهی کمتر از ۱۸ است، یا افرادی که دوره پیش‌دانشگاهی را نگذرانده‌اند، باید مدرک لیسانس در رشته‌های علوم طبیعی با معدل بالا ارائه دهند. از آن‌جایی که تحصیل در ترکیه شرایط سنی ندارد، نظر بسیاری از ایرانیان برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به این کشور جلب می‌شود اما به‌دلیل رقابت بالایی که بر سر این رشته در می‌گیرد، راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی از طریق آزمون کمی دشوار است.

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که بدون آزمون رشته‌های علوم پزشکی را ارائه می‌دهند، از استانداردهای آموزشی و کیفیت بالایی برخوردار هستند. به‌طوری‌که بسیاری از این دانشگاه‌ها در رده‌بندی‌های جهانی جایگاه ثابتی را از آن خود کرده‌اند. دانشگاه بلینکت، دانشگاه کوچ و دانشگاه سابانچی از جمله دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه هستند که نام این کشور را در رنکینگ‌های جهانی زنده نگه داشته‌اند.

هر یک از دانشگاه‌های خصوصی قوانین مربوط به خود را دارند، اما به‌طور کلی برای دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها، ارائه مدارک تحصیلی با نمرات بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ظرفیت برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های خصوصی بیش از آنچه در دانشگاه‌های دولتی این کشور اعلام شده، برآورد می‌شود. تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی است؛ به همین دلیل برای تحصیل در این رشته حتی بدون آزمون ورودی، باید مدرک زبان انگلیسی را اراده داد. گرچه دانش زبان ترکی نیز برای زندگی در این کشور نیز پیشنهاد می‌شود.

به همین منظور در این دانشگاه‌ها دوره‌های تخصصی زبان انگلیسی و ترکی نیز برگزار می‌شود. در پایان این دوره‌ها مدرک معتبر بین‌المللی زبان داده می‌شود که قابل ارائه در همه دانشگاه‌های جهان است.

تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی بدون آزمون در ترکیه

دریافت پذیرش بدون آزمون از دانشگاه‎های ترکیه در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی شهریه‌ای بین ۱۰هزار تا ۲۵هزار دلار دارد اما برای شرکت در این دوره‌ها دیگر نگرانی ظرفیت محدود برای دانشجویان بین‌المللی یا برآمدن از پس آزمون ورودی آن‌ها دیگر وجود ندارد. در سال‌های اخیر، بر شمار دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی در کشور ترکیه افزوده شده است؛ به‌طوری‌که تا به امروز ۸۰ دانشگاه خصوصی در سراسر این کشور معرفی شده‌اند.

بیشتر این دانشگاه‌ها در شهر استانبول جای گرفته‌اند اما تعدادی نیز در سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا، ازمیر و… مستقر شده‌اند. از سویی دیگر، حدود ۸ دانشگاه از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در قبرس شمالی قرار دارند.

سیستم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته پزشکی زمان طولانی‌تری را به نسبت دیگر رشته‌های تخصصی به خود اختصاص داده است. استاندارد زمانی که برای تحصیل در این رشته می‌توان تخمین زد، ۶سال است. البته برای افرادی که پیش از این دوره باید کلاس‌های زبان خود را بگذرانند، زمان بیشتری را باید احتساب کرد.

همانند دیگر کشورها، دوسال ابتدایی تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه با درس‌های علوم‌پایه و درس‌های نظری عجین است. دانشجوی سال سوم پزشکی با مقدمه‌ای بر بیماری‌ها آشنا خواهد شد و سال‌های چهارم و پنجم به کارآموزی بالینی اختصاص می‌یابد. در سال‌های آخر دانشجویان در بیمارستان‌های تحت نظارت دانشگاه مشغول به کار عملی و آموزشی می‌شوند. این دوره می‌تواند مقدمات آموزش پزشکی دستیار(فلورشیپ) در ترکیه را نیز فراهم آورد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه

به دلیل نزدیکی بعد مسافتی ترکیه به ایران، بسیاری از دانش‌آموزانی که پشت سد کنکورِ ایران صف بسته‌اند، دانشگاه‌های ترکیه را برای ادامه تحصیل برمی‌گزینند اما علاوه‌بر این، تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه حتی بدون آزمون نیز مزیت‌های بسیاری دارد؛ از جمله:

  • آغاز دوره تخصصی پزشکی بدون صرف وقت برای آمادگی آزمون ورودی دانشگاه‌ها
  • امکان دریافت ویزای شنگن پس از فارغ‌التحصیلی در ترکیه
  • استفاده از برنامه‌های بین‌المللی تبادل دانشجو مانند اراسموس
  • دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی از سوی دولت ترکیه و دانشگاه‌های این کشور
  • سهولت تردد بین دو کشور ایران و ترکیه
  • امکان تحصیل به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی
  • هزینه تحصیل و زندگی مقرون به‌صرفه در ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  • بهره‌مندی از اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه
  • امکان یادگیری سایر زبان‌ها همزمان با دوره تحصیل
  • امکان استفاده از تسهیلات دانشجویی و سایر برنامه‌های حمایتی برای دانشجویان بین‌المللیپ

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

سیستم آموزشی کشور ترکیه از سال ۲۰۰۱ به سیستم آموزشی اروپا متصل شده است؛ با تحصیل در هر کدام از دانشگاه‌های دولتی و حتی دانشگاه‌های خصوصی، مدارک تحصیلی معتبری در تمام اتحادیه اروپا و بریتانیا می‌توان ارائه داد که بدون هیچ پیش‌شرطی قابل‌قبول است. دانشگاه‌های کوچ، باغچه‌شهر، سابانجی، حاجت‌تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه اژه و دانشگاه آتاتورک از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای رشته‌های علوم پزشکی هستند. در ادامه با سه مورد از محبوب‌ترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بیشتر آشنا می‌شویم.

دانشگاه باغچه‌شهر ترکیه

این دانشگاه نوظهور با همت بنیاد آموزشی باغچه شهر ـ اوغور Bahçeşehir- uğur در بخش اروپایی شهر استانبول تأسیس شد و اولین پذیرش دانشجو را در سال تحصیلی ۱۹۹۹-۲۰۰۰ داشت. دانشگاه باغچه‌شهر Bahçeşehir University (BAU) یکی از بیست دانشگاه برتر خصوصی در ترکیه است که شش کمپوس در خارج از مرزهای این کشور دارد؛ دو کمپوس از دانشگاه باغچه‌شهر در امریکا (واشینگتن و بوستون) وجود دارد و با کمپوس‌های دیگر در شهرهای تورنتو، رم، برلین و هنگ‌کنگ نیز مرزهای سیاسی را درنوردیده است.

این دانشگاه‌ها بیش از ۱۹۰ دانشگاه دیگر در سراسر جهان همکاری دارد که مشهورترین آن‌ها دانشگاه هاروارد است. با کمک برنامه‌های بین‌المللیِ این دانشگاه، می‌توان ترکیه را سکوی پرتابی به دیگر کشورهای مطرح اروپایی و امریکا محسوب کرد. تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی در این دانشگاه رویای بسیاری از شهروندان ترکیه است.

دانشگاه کوچ

یکی از اهداف دانشگاه کوچ Koç Üniversitesi جذب دانشجویان و علم‌اندوزان نخبه از سراسر جهان است. بر اساس سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، دانشگاه کوچ در جایگاه نخست دانشگاه‌های برتر ترکیه قرار دارد و با مجموعه‌ای از برترین دانشگاه‌های جهان همچون دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه شمال غربی، دانشگاه کورنل، دانشگاه جرج‌توون و … همکاری دارد؛ با تحصیل در دوره مشخصی در این دانشگاه، می‌توان یکی از این ۲۵۰ دانشگاه­های همکار با کوچ در سراسر جهان را برای ادامه تحصیل برگزید.

برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در این دانشگاه، افزون‌بر سوابق شغلی و تحصیلی، نیاز به دو توصیه‌نامه تحصیلی از سوی دانشگاه یا استادان انشگاه است. برای ثبت درخواست کمک‌هزینه تحصیلی نیاز به پر کردن فرم جداگانه نیست. درضمن بررسی مدارک متقاضی از سوی متقاضی هزینه‌ای نخواهد داشت!

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی Sabancı Üniversitesi یکی از دانشگاه‌های جدید ترکیه است که در عمر کوتاه خود جایگاه ویژه‌ای را در مباحث علمی-پژوهشی به‌دست آورده است. این دانشگاه که در ۴۰کیلومتری مرکز شهر استانبول واقع شده، بر اساس رتبه‌بندی تایمز در پاییز سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۸۲ جهان و دومی را در کشور ترکیه به خود اختصاص داده است. این دانشگاه کمک‌هزینه‌های ۲۰ تا ۷۰ درصدی را به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کند. داشتن پیشینه‌ای مختصر از علم پزشکی، دریافت پذیرش از این دانشگاه را آسان‌تر می‌کند.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه بدون آزمون ورودی

تحصیل در ترکیه شرایط سنی ندارد اما برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی بهتر است تا ۲۵سالگی اقدام شود. ارائه آخرین مدرک تحصیلی با معدل بالا و در رشته‌ای مرتبط می‌تواند در پروسه دریافت پذیرش تاثیرگذار باشد. دریافت پذیرش از رشته‌های علوم پزشکی بسته به دانشگاه محل تحصیل مدارک متفاوتی نیاز دارد اما به‌طور کلی موارد زیر باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • ارائه پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل ۶ماه
  • ارائه کپی از شناسنامه
  • ارائه گواهی تمکن مالی و پرینت حساب
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی
  • فرم تکمیل‌شده برای درخواست ویزای تحصیلی پس از دریافت پذیرش

مجوز کار دانشجویان در دانشگاه های پزشکی

بر اساس قانون وزارت‌کارِ کشور ترکیه، دانشجویان بین‌المللی که برای رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام کرده‌اند، اجازه کار نیمه‌وقت در فضاهای ایجاد شده توسط دانشگاه نیز دارند؛ برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آیدین استانبول کلینیک‌هایی ایجاد کرده تا دانشجویان تحت‌نظر استادان مجموعه مشغول به‌کار شوند. توجه داشته باشید که یکی از شرایط کار در این کشور؛ چه کار نیمه‌وقت در حین تحصیل در ترکیه و چه کار تمام وقت، تسلط به زبان ترکی است. برای دریافت اقامت این کشور نیز باید پس از فارغ‌التحصیلی، شغلی درخور این رشته یافت تا بتوان برای دریافت اجازه کار در ترکیه اقدام کرد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *