تحصیلی

روش های تحصیل در استرالیا

چمدون رو ببند: ماجراجویی تحصیلی در سرزمین آفتاب‌سوخته! (روش های تحصیل در استرالیا)


کشور استرالیا به وسیله مهاجران ساخته شده و با آغوش باز از خارجی‌ها استقبال می‌کند. این کشور چند فرهنگی و وسیع با امکانات زیاد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود تبدیل به کشوری جذاب برای زندگی شده است. از طرف دیگر وجود امکانات آموزشی سطح بالا، چندین دانشگاه برتر در سطح جهان و برخورد دوستانه مردم استرالیا باعث شده تا دانشجویان خارجی زیادی برای ادامه تحصیل این کشور را انتخاب کنند. اگر کمی در مورد شرایط تحصیل در استرالیا مطالعه کنید بدون شک به ادامه تحصیل در این کشور علاقه‌مند خواهید شد. در این مطلب روش های تحصیل در استرالیا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا تحصیل در استرالیا؟

همان‌طور که گفته شد کشور استرالیا به دلیل ساختار اجتماعی چند فرهنگی که دارد کاملاً پذیرای مهاجران است. در نتیجه دانشجویان خارجی می‌توانند در مدت کوتاهی خودشان را با زندگی در استرالیا تطبیق دهند. علاوه بر این، دانشگاه‌های استرالیا از کیفیت آموزشی بالا و تنوع زیادی برخوردار هستند. تمامی مؤسسات آموزشی در استرالیا ملزم هستند که قوانین مربوط به تسهیلات و خدمات دانشجویی را رعایت کنند. ضمناً با توجه به اینکه زبان رسمی این کشور انگلیسی است دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور مشکلی نخواهند داشت. بر اساس آمار و تحقیقات، کشور استرالیا سومین کشور محبوب برای تحصیل دانشجویان خارجی محسوب می‌شود.

کدام رشته و مقطع تحصیلی؟

قبل از هر کاری باید در مورد رشته تحصیلی و مقطع مورد نظر برای ادامه تحصیل تصمیم‌گیری کنید. با توجه به تنوع بالا در دانشگاه‌های استرالیا تقریباً هر رشته تحصیلی که مد نظر داشته باشید را می‌توانید انتخاب کنید اما بهتر است انتخاب رشته شما بر اساس شرایط بازار کار کشور استرالیا باشد. به‌عنوان مثال در حال حاضر تخصص‌های مالی در استرالیا دارای بازار کار بسیار خوبی هستند. همچنین باید مشخص کنید که در کدام مقطع تحصیلی قصد ادامه تحصیل را دارید زیرا شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دارای تفاوت‌هایی است.

حتما بخوانید:

ویزای استرالیا

اسکیل ورکر استرالیا

مقطع کارشناسی در استرالیا

مقطع کارشناسی که در استرالیا تحت عنوان Bachelor’s Degrees شناخته می‌شود اولین مقطع از تحصیلات دانشگاهی این کشور است. این مقطع بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی به طور متوسط سه الی چهار سال طول خواهد کشید. البته دوره دیگری نیز تحت عنوان Bachelor Honours Degrees وجود دارد که از دو طریق می‌توانید در آن شرکت کنید. راه اول این است که دوره کارشناسی را در طی سه سال به پایان رسانده و یک سال اضافی در دانشگاه بمانید.

در طول این یک سال باید برخی کارهای تحقیقاتی را انجام دهید تا بتوانید این مدرک را بگیرید. در روش دوم اگر دوره کارشناسی دانشجو چهار سال طول بکشد و معدل او بالاتر از حد مشخصی باشد امکان اخذ مدرک Honours را خواهد داشت. هر گونه الزامات اضافی در رابطه با این مدرک از جمله انجام پروژه تحقیقاتی، ارائه پایان‌نامه و… از جانب دانشگاه شما مشخص خواهد شد.

مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

بسیاری از دانشجویان بعد از پایان دوره کارشناسی اقدام به شروع دوره ارشد می‌کنند. مدت دوره کارشناسی ارشد به طور معمول دو سال بوده و در پایان دوره باید یک پایان‌نامه را ارائه کنید. برای اینکه بتوانید برخی مشاغل و فرصت‌‎های شغلی مطلوب کشور استرالیا را مال خود کنید بهتر است که مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید.

با توجه به اعتبار بالای مدارک دانشگاهی استرالیا و کوتاه بودن دوره کارشناسی ارشد حتی تحصیل مجدد در این مقطع ارزشمند خواهد بود. در واقع ممکن است شما مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه‌های ایران گرفته باشید اما بخواهید مجدداً در همین مقطع تحصیلی در استرالیا ادامه تحصیل بدهید.

مقطع دکترا در استرالیا

گرفتن پذیرش برای تحصیل در مقطع دکترا به ویژه در دانشگاه‌های برتر استرالیا کار چندان ساده‌ای نیست. اما از طرفی با توجه به اینکه دانشجویان استرالیایی علاقه زیادی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا نشان نمی‌دهند، فرصت‌های بیشتری در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد. همچنین یک سری آپشن‌های قابل توجه از جمله بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکترا نیز شرایط تحصیل در این مقطع را بهتر کرده است.

جالب است بدانید حداقل شهریه دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل در مقطع دکترا کمتر از مقطع کارشناسی ارشد است. برای گرفتن پذیرش در این مقطع تحصیلی باید رزومه تحصیلی مناسب و مهارت زبان انگلیسی بالایی را داشته باشید.

چطور ویزای تحصیلی استرالیا بگیریم؟

بعد از انتخاب مقطع و رشته تحصیلی باید نسبت به گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا اقدام نمایید. برای گرفتن پذیرش باید مدارک و رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کرده و منتظر باشید تا نامه پذیرش برای شما ارسال شود. نکاتی که در گرفتن پذیرش دارای اهمیت زیادی است شامل نمره آزمون آیلتس، رزومه تحصیلی و موارد دیگر می‌شود. در صورتی که موفق به اخذ پذیرش از یک موسسه آموزشی در استرالیا شوید کار شما برای اخذ ویزای استرالیا شروع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

انواع ویزای تحصیلی استرالیا

زیر کلاس‌ها

چند زیرکلاس مختلف وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها ویزای زیرکلاس ۵۰۰ است. جهت اخذ این ویزا باید در ابتدا مدارک خود را اعم از مدارک هویتی، مالی، کاری و تحصیلی جمع‌آوری کنید. هر کدام از مدارک را که نیاز به ترجمه داشته باشد باید به صورت رسمی ترجمه کنید.

بعد از انجام این کار باید نسبت به ارسال درخواست ویزا اقدام نمایید که این کار به صورت آنلاین انجام خواهد شد. در ارسال آنلاین درخواست ویزا یک سری اطلاعات شخصی از شما خواسته خواهد شد که باید آن‌ها را تکمیل نمایید. همچنین باید کلیه مدارک خود را به درخواست خود ضمیمه کرده باشید. قبل از ارسال درخواست باید هزینه رسیدگی به درخواست ویزا را که حداقل ۶۲۰ دلار استرالیا است پرداخت نمایید.

پس از ارسال درخواست باید منتظر باشید که تا نتیجه بررسی درخواست شما مشخص شده و نامه‌ای برایتان ارسال گردد.

در این نامه وضعیت تأیید یا رد درخواست شما اعلام خواهد شد. با اخذ ویزای دانشجویی استرالیا این امکان را خواهید داشت که تا حداکثر ۵ سال در کشور استرالیا اقامت داشته باشید. به جز زیر کلاس ۵۰۰ دو زیرکلاس دیگر نیز در حوزه ویزای تحصیلی استرالیا وجود دارد که یکی از آن‌ها زیرکلاس ۴۰۷ است.

این زیر کلاس از ویزای تحصیلی استرالیا به افراد این امکان را می‌دهد تا برای افزایش مهارت خود در یک حوزه کاری یا تحصیلات عالی و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی حرفه‌ای در استرالیا اقامت داشته باشند. مدت اعتبار این ویزا حداکثر دو سال بوده و برای اخذ آن حتماً باید یک حمایت‌کننده در کشور استرالیا داشته باشید که مسئولیت آموزش شما را بر عهده بگیرد.

در اینجا به پایان مطلب روش های تحصیل در استرالیا می‌رسیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول | FAQs


1. کدام رشته و مقطع تحصیلی را انتخاب کنیم؟

انتخاب رشته باید بر اساس شرایط بازار کار استرالیا باشد. در حال حاضر تخصص‌های مالی در استرالیا دارای بازار کار بسیار خوبی هستند. مقطع تحصیلی مورد نظر خود را نیز باید مشخص کنید. شرایط تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با یکدیگر متفاوت است.

2. شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا چیست؟

مقطع کارشناسی در استرالیا 3 تا 4 سال طول می‌کشد. دوره دیگری نیز تحت عنوان Bachelor Honours Degrees وجود دارد که می‌توانید در آن شرکت کنید.

3. شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا چیست؟

مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا 2 سال طول می‌کشد و در پایان دوره باید یک پایان‌نامه ارائه کنید. برای برخی مشاغل در استرالیا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *