مهاجرت

انواع حساب بانکی در کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که ایرانیان زیادی در آن زندگی می‌کنند و ایرانیان بسیاری نیز به دنبال مهاجرت به آن هستند. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد زندگی در کانادا و به طور کلی کشورهای دیگر وجود دارد مسائل بانکی است. بدون داشتن یک حساب بانکی در کانادا دچار مشکلات زیادی خواهید شد بنابراین لازم است که اطلاعاتی را در رابطه با موضوعات بانکی در کشور کانادا داشته باشید. در ادامه قصد داریم تا انواع حساب بانکی کانادا جهت شناخت بیشتر شما قبل از سفر یا مهاجرت به کانادا را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی انواع حساب‌های بانکی در کانادا

برای افتتاح حساب در بانک‌های کانادا قبل از هر چیز باید مشخص کنید که چه نوع حساب بانکی را مد نظر دارید. نظام بانکداری کانادا انواع حساب‌های بانکی را شامل می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و مزایای خاصی را به مشتریان ارائه می‌کنند. در ادامه متداول‌ترین حساب‌های بانکی کانادا معرفی می‌شوند.

حساب Chequing

حساب Chequing یکی از انواع حساب بانکی در کانادا است که از طریق آن قادر خواهید بود تا نقدینگی شخصی خود را مدیریت کنید. این نوع حساب نقش مهمی را در مدیریت مالی افراد داشته و از اموری مانند دریافت و برداشت وجه، تراکنش‌های ABM، پرداخت قبوض، انتقال پول و… پشتیبانی می‌کند. اگرچه بانک‌های مختلف در حساب‌های chequing دارای تفاوت‌های جزئی هستند اما برخی از ویژگی‌های این نوع حساب مانند تراکنش‌های ABM و پرداخت قبوض تلفنی یا آنلاین در تمام دنیا یکسان است.

در صورتی که از سرویس آنلاین بانک نیز استفاده کنید یک سری خدمات اضافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تقریبا همه افراد نیاز به یک حساب Chequing دارند زیرا این نوع حساب اساسا به منظور انجام امور مالی روزانه افراد ایجاد شده است. با استفاده از این حساب بانکی می‌توانید دریافتی‌های خود از جمله حقوق ماهانه را به صورت امن در بانک نگهداری کنید چرا که مطمئنا نگه داشتن پول نقد در خانه گزینه مطمئنی نیست. اکثر افراد واجد شرایط باز کردن یک حساب Chequing در بانک‌های کانادا هستند مگر این که شخص دارای سوءسابقه در زمینه حساب‌های بانکی پیشین خود باشد.

ویژگی‌های کلی یک حساب Chequing

  • دارندگان این نوع حساب بهره‌ای را دریافت نخواهند کرد
  • این نوع حساب دارای یک debit card خواهد بود
  • امکان دسترسی رایگان به دستگاه خودپرداز از طریق این حساب بانکی وجود خواهد داشت
  • امکان دسترسی به شبکه بین المللی ATM وجود دارد
  • امکان لینک کردن حساب Chequing و حساب Savings وجود دارد

در صورتی که علاقه دارید تا یک حساب Chequing افتتاح کنید این نکته را در نظر داشته باشید که حساب‌های Chequing دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آن‌ها برای افراد مختلفی مناسب است. بنابراین برای انتخاب بهترین حساب Chequing بهتر است ابتدا گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و ویژگی‌های هر کدام را مقایسه کنید تا در نهایت بهترین نوع حساب Chequing را انتخاب نمایید. انواع حساب Chequing شامل موارد زیر می‌شود:

  • (Personal (Basic
  • No-Fee
  • Interest-Earning
  • Cash Back
  • Student
  • Youth

همان‌طور که گفته شد هر یک از این حساب‌‌های Chequing دارای مزایای خاص خود هستند. به عنوان مثال حساب Student مخصوص دانشجویان بوده و این نوع حساب‌ها معمولا دارای محدودیت سنی هستند. حساب Student از جمله حساب‌های Chequing محسوب می‌شود که شامل هزینه‌های بانکی نبوده و تسهیلات مختلفی را نیز ارائه می‌دهد. برای آگاهی از اطلاعات هر یک از حساب‌های مذکور می‌توانید به سایت finder مراجعه نمایید.

مزایای افتتاح حساب Chequing

  • روشی آسان برای مدیریت پول
  • مکانی امن برای نگهداری پول
  • ثبت تراکنش‌های مالی مختلف
  • دسترسی آسان به حساب بانکی و موجودی آن
  • امکان لینک شدن به حساب پس‌انداز و گرفتن بهره
  • راحت بودن فرآیند تغییر حساب بانکی یا تغییر بانک در صورت لزوم

حساب پس‌انداز Savings

برخلاف حساب Chequing که مرتبط با امور روزانه است حساب Savings بیشتر مربوط به آینده می‌شود. به کمک این حساب بانکی در کانادا می‌توانید پول‌های خود را پس‌انداز کرده و رفاه مالی آینده خود را تضمین نمایید. بنابراین اگر قصد دارید که برای بلند مدت در کشور کانادا زندگی کنید بهتر است یک حساب بانکی پس‌انداز را در بانک‌های این کشور افتتاح کنید. برای باز کردن یک حساب Savings بهتر است بانکی را انتخاب کنید که در اطراف محل سکونت یا کار شما شعبه داشته باشد.

هم‌چنین قبل از افتتاح حساب در مورد شرایط و خدمات مختلف بانکی سوال کنید. البته بیشتر بانک‌های کانادا در ارتباط با حساب پس‌انداز دارای خدمات یکسانی هستند اما شرایط و ضوابط آن‌ها دارای تفاوت است. بنابراین قبل از باز کردن حساب مواردی نظیر مزایا و نرخ‌های مختلف بانک مورد نظر را با یکدیگر مقایسه کنید. انواع مختلفی از حساب پس‌انداز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • Basic
  • high yield
  • money market
  • online

معمولا بانک‌های کانادا حساب پس‌انداز Basic را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند. در صورت انتخاب این نوع حساب پس‌انداز حداقل نرخ بهره سالانه موجودی شما بین ۰٫۵ تا یک درصد خواهد بود. اگر نرخ بهره بالاتری را بخواهید می‌توانید یک حساب high yield باز کنید اما دقت داشته باشید که این نوع حساب بانکی دارای محدودیت‌هایی نیز خواهد بود. از جمله این محدودیت‌ها باید به محدودیت در مبلغ تراکنش‌هایی که می‌توانید انجام دهید اشاره داشت.

نرخ بهره این نوع حساب بیش از ۲ درصد است اما اگر به طور مرتب نیاز به دریافت پول دارید این گزینه برای شما چندان مناسب نخواهد بود. حساب money market نیز نرخ بهره بالاتری نسبت به نوع Basic دارد. هر اندازه وضعیت تراز مالی شما بهتر باشد نرخ بهره نیز افزایش پیدا خواهد کرد. دقت کنید که این نوع حساب بانکی نیز دارای محدودیت‌های مشابهی با حساب high yield است اما از سوی دیگر امکان چک کشیدن را پیدا خواهید کرد. در نهایت باید به حساب‌های بانکی آنلاین اشاره کنیم که محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و به دلیل صرفه جویی در هزینه اداره شعب محلی بانک‌ها دارای نرخ بهره بین ۴ تا ۶ درصد هستند که نرخ بالایی محسوب می‌شود.

مزایای افتتاح حساب پس‌انداز

  • حساب پس‌انداز یک سرمایه‌گذاری امن است
  • ابزاری مناسب به منظور پس‌انداز و بودجه‌بندی است
  • نقد کردن موجودی حساب‌های پس‌انداز به مراتب راحت‌تر از برخی حساب‌ها نظیر حساب GIC است
  • این نوع حساب نرخ بهره مناسبی را به شما خواهد داد

بهترین بانک برای افتتاح حساب در کانادا

قبل از افتتاح حساب  در بانک‌های کانادا بهتر است پیشنهادات ارائه شده توسط بانک‌های گوناگون را بررسی کنید. برخی از بانک‌های کانادا برای نگهداری از پول شما در حساب Chequing و ارائه خدمات دیگر مانند بستن این نوع حساب هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند اما برخی دیگر از بانک‌ها شامل چنین هزینه‌هایی نمی‌شوند.

هم‌چنین نرخ بهره برای حساب‌های پس‌انداز در بانک‌های مختلف دارای تفاوت‌هایی است. بنابراین قبل از اقدام به افتتاح حساب حتما اطلاعاتی را در رابطه با این موارد به دست آورید. بهترین راه کسب اطلاعات در رابطه با این موضوعات مراجعه به سایت بانک مورد نظر و یا مراجعه حضوری به شعبه بانکی است. از جمله بهترین و بزرگ‌ترین بانک‌های کشور کانادا برای افتتاح حساب می‌توان به Scotiabank ،BMO ،TD و RBC اشاره داشت.

شرایط افتتاح حساب در بانک‌های کانادا

برای این که به عنوان یک شخص خارجی بتوانید یک حساب بانکی در کانادا افتتاح کنید به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک مبنی بر اقامت دائم در کانادا یا اسناد مربوط به مهاجرت

البته ممکن است بانک‌های مختلف دارای الزامات خاصی باشند پس بهتر است که قبلا از خود بانک در مورد تمام موارد مورد نیاز سوال کرده باشید. ممکن است بانک مورد نظر شما یکی از موارد زیر را برای افتتاح حساب بپذیرد:

  • مجوز اقامت موقت
  • مجوز تحصیل یا کار در کانادا
  • تاییدیه فرم اقامت دائم (IMM 5292 or IMM 5688)

علاوه بر این، برخی شرایط کلی دیگر مانند شرط سن نیز برای باز کردن حساب در کانادا مورد نیاز است. حداقل سن برای افتتاح حساب در بانک‌های کانادا ۱۸ سال تعیین شده است. داشتن نشانی محل سکونت معتبر نیز از دیگر شرایط تعیین شده برای باز کردن حساب است. ممکن است باز کردن حساب بانکی شما بلافاصله انجام شود و یا این که چندین روز طول بکشد. بعد از باز شدن حساب باید نسبت به فعال‌سازی debit card خود اقدام نمایید.

هزینه افتتاح حساب در بانک‌های کانادا

هزینه افتتاح حساب در بانک‌های کانادا از بانکی به بانک دیگر متفاوت است و بهتر است قوانین و ضوابط بانک مورد نظر خود را مطالعه کنید. اما به طور کلی باید انتظار هزینه‌های زیر را داشته باشید.

هزینه ماهانه

سیستم بانکداری کانادا برای دانشجویان رایگان بوده و برای افراد بالای ۶۰ سال تخفیف‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. هم‌چنین هزینه‌ها برای افراد تازه‌ وارد کشور کانادا نیز طی مدتی محدود رایگان است. بعد از تمام شدن این دوره زمانی محدود ممکن است با هزینه حداکثر ۳۰ دلاری در طول ماه مواجه شوید.

هزینه تراکنش

تعداد کمی از تراکنش‌ها بدون هزینه هستند اما سایر تراکنش‌های بانکی دارای هزینه‌های مختلفی خواهند بود. البته برخی حساب‌های بانکی امکان تراکنش‌های نامحدود را به شما خواهند داد اما دقت داشته باشید که این‌ها معمولا بالاترین میزان هزینه ماهانه را دارند.

هزینه دستگاه‌های خودپرداز

در صورتی که از ATM مربوط به بانک خودتان برداشت وجه را انجام دهید متحمل هزینه‌ای نخواهید شد اما در صورت استفاده از ATM بانک‌های دیگر هر تراکنش حدودا ۱٫۵ دلار هزینه خواهد داشت.

هزینه انتقال بین‌المللی

تمامی بانک‌های اصلی کانادا تعداد محدودی از انتقالات بین‌المللی رایگان را به تازه‌ واردان کشور کانادا ارائه می‌کنند. البته با این وجود شما در زمان انجام انتقال باید هزینه آن را بپردازید و بعدا آن را پس بگیرید. در صورتی که در یک کشور دیگر مانند ترکیه حساب بانکی بین‌المللی داشته باشید این امکان را خواهید داشت تا از دستگاه‌های خودپرداز کشور کانادا پول برداشت کنید. به عنوان مثال اگر قبلا در زراعت بانک ترکیه حساب بانکی باز کرده‌اید و قصد سفر به کانادا برای مدت محدود را داشته باشید می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری زراعت بانک از دستگاه‌های خودپرداز اکثر بانک‌های کانادا پول بگیرید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *