مهاجرت

گردش در کشور استرالیا

گردش در استرالیا

استرالیا پهناور است اما جمعیت نامتراکمی دارد و گاهی ممکن است ساعت ها سفر کنید بی آن که اثری از تمدن ببینید؛ به ویژه اگر از ساحل جنوب شرقی راهی شوید.

تقریبا همه نقشه های استرالیای مدرن، از جمله راهنمای خیابان ها، از داده های مختصات استرالیا (GDA) به عنوان مرجع شبکه ای استفاده می کنند که برای همه مقاصد، شبیه WGS84 است که جی پی اس استفاده می کند. اگر مختصات جی پی اس را داشته باشید، می توانید به سادگی راهنمای همه نقشه ها یا خیابان های استرالیا را به دست آورید.

قرنطینه

محدودیت هایی در خصوص ورود میوه و سبزی (و حتی عسل) بین ایالت ها و حتی مناطق ایالتی وجود دارد که به رشد میوه مربوط می شود. اگر قرار است مسافت طولانی رانندگی کنید یا حتی بین ایالت ها رانندگی کنید، میوه و سبزیجات خود را تلنبار نکنید. این محدودیت ها در فرودگاه ها و بندرها به شدت اعمال می شود و گاهی سگ های آموزش دیده با بو کشیدن این موادغذایی را پیدا می کنند.

سفر زمینی در استرالیا

سفر با خودرو

جاده ها و بزرگراه های استرالیا معمولا خوب هستند و خودروها روش متداول حمل و نقل هستند. بیشتر مراکز ایالت ها با بزرگراه های خوش ساخت به هم متصل هستند. برخی بزرگراه ها، راه دو باندی هستند اما اکثریت، تک باندی هستند. اکثر نواحی منطقه ای دارای جاده های سنگ فرش دو بانده هستند اما مناطق دور افتاده، جاده های خاکی یا حتی مسیرهای عادی دارند. فاصله ها و سرعت به کیلومتر است و بنزین به لیتر فروخته می شود. خارج از مناطق شهری سیدنی، ملبورن و بریسبین، عوارضی در جاده ها یا پل ها از شما دریافت نمی شود.

در استرالیا از سمت چپ می رانند. مسافران خارجی که به سمت راست راندن عادت دارند، باید اولین بار رانندگی و حین رانندگی در جاده هایی که رفت و آمد نسبتا بیشتری دارند، مراقب باشند. یکی از چیزهایی که اعصاب مسافران را خرد می کند این است که در خودروهای استرالیایی، بسیاری از اهرم ها و کنترل گرها در سمت برعکس قرار دارد مثل اهرم تنظیم ارتفاع صندلی. همین باعث می شود خارجی ها به جای راهنما زدن، برف پاک را کار بیندازند یا چراغ های جلو را روشن کنند و غیره.

در کل، گواهینامه های رانندگی خارج از استرالیا تا سه ماه پس از ورود، داخل این کشور اعتبار دارد. اگر گواهینامه انگلیسی نباشد، علاوه بر گواهینامه، به مجوز رانندگی بین المللی (IDP) نیاز خواهید داشت. مقررات گواهینامه و جاده نیز بی ایالت ها اندکی تفاوت دارد.

تراکم جمعیتی کم استرالیا و اندازه بزرگ آن باعث می شود زمان رانندگی بین مراکز عمده جمعیتی، زیاد باشد. برخی زمان های مسافتی رانندگی از این جمله هستند:

  • ملبورن تا سیدنی: ۹-۱۰ ساعت، ۹۰۰ کیلومتر
  • بریسیسن تا سیدنی: ۱۲-۱۳ ساعت، ۱۰۰۰ کیلومتر
  • پرث تا سیدنی: ۴۵ ساعت، ۴۰۰۰ کیلومتر
  • سیدنی تا کانبرا: ۳٫۵ ساعت، ۳۰۰ کیلومتر
  • آدلاید تا ملبورن: ۸-۱۰ ساعت، ۷۵۰ کیلومتر
  • بریسبین تا ملبورن: ۱۹-۲۰ ساعت، ۱۷۰۰ کیلومتر
  • ملبورن تا پرث: ۴۰ ساعت، ۳۵۰۰ کیلومتر
  • پرث تا آدلاید: ۳۲ ساعت، ۲۷۰۰ کیلومتر
  • بریسبین تا کِیرنز: ۲۲-۲۴ ساعت، ۱۷۰۰ کیلومتر

عملا نمی توان فقط با اطلاع از مسافت، مدت زمان سفر را پیش بینی کرد. برای عبور از بهترین مسیر و این که چه مدت وقت بگذارید، از محلی ها کمک بگیرید. متوسط سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر در برخی بزرگراه های فرعی که مستقیم هستند و شهرهای کمی در طول مسیر دارند، ممکن است. در بزرگراه های ملی دیگر که از پیچ و خم کوه ها و روستاها و شهرهای کوچک می گذرند، میانگین سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت هم مشکل ساز خواهد بود.

با این که خدمات رسانی به بزرگراه های اصلی، خوب است اما هرکس که از جاده های سنگ فرشی داخل استرالیا عبور می کند بهتر است از مقامات محلی کمک بگیرد، شرایط آب و هوایی و جاده را در نظر بگیرد، سوخت اضافی، لوازم یدکی، لاستیک زاپاس، کبریت، غذا و آب همراه داشته باشد. ممکن است در برخی جاده های دور افتاده، ماهی یک خودرو عبور کند. خارج از بزرگراه های اصلی و شهرها، پوشش شبکه تلفن همراه وجود ندارد و در چنین صورتی باید پیش بینی لازم را انجام دهید. این که به آشنایانتان توصیه کنید با شما تماس بگیرند و در جریان مسیر شما باشند و اگر مدت معینی گذشت و با آن ها تماس نگرفتید به نیروها امدادی خبر بدهند، خبر خوبی است. همراه داشتن مکان یاب شخصی یا تلفن ماهواره ای را باید موقع سفر به مناطق دور افتاده در نظر داشته باشید؛ به ویژه مواقعی که چندین روز نمی تواند با کسی تماس بگیرید.

اگر با پلیس تماس نگیرید، پلیس خود به خود به جستجوی شما نخواهد آمد. حتما وسیله دارای جی پی اس همراه داشته باشید. این ابزار را می توانید از برخی ادارات پلیس محلی مثل اداره پلیس بلو ماونتین (کوه آبی) یا نیوساوث ولز امانت بگیرید. اگر می خواهید این ابزار را کرایه کنید، قبل از خروج از شهرهای بزرگ این کار را بکنید زیرا در شهرهای کوچک چنین چیزهایی کرایه نمی دهند. احتمالا بابت یک هفته امانت باید حدود ۱۰۰ دلار بپردازید یا ۷۰۰ دلار بپردازید و یکی بخرید. اگر با این دستگاه کار کردید، انتظار نداشته باشید بلافاصله به کمکتان بیایند. گاهی گرما و بی آبی شما را به کشتن می دهد. اگر مستاصل هستید در خودروتان بمانید و کاری کنید که از آسمان به راحتی قابل تشخیص باشید. این توصیه را سرسری نگیرید. حتی محلی هایی که خودروشان خراب می شود و کسی گم شدنشان را گزارش نمی کند، تلف می شوند. اگر لازم شد از خودروتان خارج شوید (مثلا خودروتان خراب شد و سوار خودرو فرد دیگری شدید)، بلافاصله با مقامات پلیس محلی تماس بگیرید تا مبادا شرذمنده شوید یا هزینه جستجو بر گردنتان بیفتد.

سفر با قطار در استرالیا

مسافران کشورهای دارای سیستم ریلی پیشرفته مانند اروپا و ژاپن شاید از ندیدن قطارهای پرسرعت درون شهری در استرالیا متعجب شوند. نبود همکاری تاریخی بین ایالت ها و همچنین مسافت ها با جمعیت هدف بسیار محدود، باعث شده استرالیا شبکه راه آهن ملی داشته باشد که نسبتا کند است و عمدتا برای جابجایی بار به کار می رود. در نتیجه، سفر با هواپیما بین شهرهای اصلی، نه تنها سریع تر است بلکه اغلب ارزان تر نیز هست. اما سفر با قطار بین شهرها دیدنی تر است و احتمال زیادی دارد که مسافران در قطار، چیزهایی بیشتر ببینند. علاوه بر این، ردپای کربنی کمتری نیز در طبیعت بر جای می گذارند. همچنین سفر بین مراکز عمده ایالتی به این روش، آسان تر است زیرا معمولا پروازهای ارزان قیمت ندارند.

خدمات ریلی راه دور موجود عمدتا برای اتصال منطقه ها به مرکز ایالت مانند بندیگو (Bendigo) به ملبورن یا کِیرنز یا بریسبین به کار می روند. در کوئینزلند، یک اپراتور قطارهای سریع السیر شما را از بریسبین به راک همپتون (Rockhampton) و از بریسبین به کِیرنز می رساند. کوئینزلند همچنین خدمات مسافران به مناطق مرکزی مانند لانگ ریچ (Longreach حال و هوای واقعی استرالیا)، کوه ایزا (Mount Isa)، چارل ویل (Charleville) و فورسایث (Forsayth) هست. خدمات قطار درون شهری Great Southern Railways نیز در مسیر ملبورن به آدلاید، سیدنی به آدلاید به پرث، آدلاید به چشمه های آلیس به داروین وجود دارند اما همان طور که پیشتر اشاره کردیم، خدمات سریع السیر نیستند. پس اگر به عنوان بخشی از تعطیلات خود نمی توانید از قطار سواری لذت ببرید، آن را پیشنهاد نمی کنیم.

تاسمانی فاقد خدمات ریلی برای مسافران است. قلمرو شمالی اما خطوط ریلی دارد که داروین را فقط از مسیر چشمه های آلیس به آدلاید می رساند و منطقه پایتخت استرالیا، فقط یک ایستگاه راه آهن در مرکز کانبرا دارد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *