تحصیلی

آشنایی با دوره ها و مقاطع تحصیلی در آمریکا

آموزش و پرورش آمریکا همچون سیستم آموزشی کانادا بسیار جامع و ممتاز بوده و از انتخاب‌های متنوعی در هر یک از مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی برخوردار است. اما پیش از هر اقدامی برای دریافت وقت سفارت آمریکا و ویزای تحصیلی این کشور بهتر است تا با سیستم آموزشی و مقاطع و دوره‌های تحصیلی امریکا به طور کامل آشنا شوید؛ تا بتوانید به‌خوبی برای آینده تحصیلی خود و یا فرزندتان در این کشور ۷۲ ملیتی و پیشرفته برنامه‌ریزی کنید.

سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان

پیش از رسیدن به سطح آموزش عالی در آمریکا، دانش‌آموزان بومی و بین‌المللی باید مقاطع primary و secondary را که شامل سطوح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان می‌شود در طول ۱۲ سال بگذرانند. به این مقاطع تحصیلی در آمریکا سطح و یا گرید grade نیز می‌گویند که از گرید یکم تا دوازدهم برای دانش‌آموزان ادامه دارد. سطح ابتدایی در آمریکا که به primary و یا elementary معروف است عموما از ۶سالگی شروع می‌شود و با گذراندن ۵ یا ۶ سطح (بنابر قوانین ایالتی) دانش‌آموز به مقطع بالاتر یعنی سطح secondary school می‌رود.

سطح راهنمایی-دبیرستان Secondary از دو مقطع میانی معادل راهنمایی middle school یا همان junior high school و دبیرستان یا همان high school تشکیل می‌شود. هم‌چون آموزش و پرورش اکثر کشورها، پس از موفقیت دانش‌آموزان در گذراندن سطوح دبیرستان، مدرک دیپلم diploma برای آنها صادر می‌شود. پس از فارغ‌التحصیلی از سطح دبیرستان (گرید دوازدهم)، دانشجویان بومی و بین‌المللی ساکن آمریکا می‌توانند به سطح بالاتر کالج و یا دانشگاه بروند که به عنوان higher education شناخته می‌شود.

سیستم درجه‌بندی تحصیلی در آمریکا

هم‌چون دانش‌آموزان و دانشجویان آمریکایی شما نیز باید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی نمرات و رزومه تحصیلی خود را به عنوان بخشی از درخواست خود برای دریافت پذیرش کالج و یا دانشگاه آمریکایی ارسال کنید. این مدارک شامل کپی رسمی و ترجمه‌شده ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی و معدل کل یا همان GPA می‌شود که در واقع نشان‌دهنده دستاوردها و وضعیت تحصیلی شما به موسسه آموزشی مربوطه است. لازم به ذکر است که اطلاعات دروس و معدل معمولا در کشورهایی نظیر ایران برحسب عدد و نمره است، اما در سیستم آموزشی آمریکا، نمرات برحسب حروف الفبای انگلیسی تغییر می‌کنند.

در برخی موارد تبدیل و تفسیر معدل GPA و نمرات دانشجو در کشور آمریکا ممکن است کمی برای دانشجویان بین‌المللی و متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور گیج‌کننده باشد. به عنوان مثال فرض کنید دو دانش‌آموز که از دو مدرسه مختلف با معدل GPA 3.5 فارغ‌التحصیل شده‌اند برای یک دانشگاه یکسان در آمریکا درخواست پذیرش دهند، اما به دلیل بالاتر بودن استاندارد و کیفیت آموزشی یکی از مدارس این دو متقاضی، دپارتمان پذیرش دانشگاه ریزنمرات و معدل هر یک از آنها را به گونه‌ای متفاوت تفسیر و ارزیابی کند. از این رو حتی در موقعیتی اینچنینی نیز ممکن است شرایط متقاضیان ادامه تحصیل در آمریکا بخاطر فاکتورهای متعدد ارزیابی و تبدیل نمره در این کشور یکسان نباشد.

یک سال تحصیلی در آمریکا

عموما سال تحصیلی در آمریکا از ماه آگوست (مرداد) و یا سپتامبر (شهریور) شروع شده و تا ماه می (اردیبهشت) و یا جون (خرداد) ادامه خواهد داشت. به طور معمول اکثر دانشجویان جدید، سال تحصیلی خود در آمریکا را از فصل پاییز شروع می‌کنند، از این رو بهتر است دانشجویان بین‌المللی نیز برای تطابق و هماهنگی بیشتر با سیستم آموزشی آمریکا و ایجاد روابط دوستانه پایدار با سایر دانشجویان، تحصیل خود را در این فصل شروع کنند. سال تحصیلی در اغلب مدارس و موسسات آموزش عالی آمریکا از دو ترم semester تشکیل می‌شود هرچند برخی از این موسسات دارای ۳ترم تحصیلی و سیستم trimester در تقویم سالانه خود هستند. اما در مجموع بدون احتساب دوره تحصیلی و قابل انتخاب تابستان، عموم مدارس و موسسات آموزش عالی در آمریکا از سیستم دوترمی و یا سه ترم سه‌ماهه در طی سال تبعیت می‌کنند.

سطوح آموزش عالی و دانشگاهی آمریکا

سطح کارشناسی undergraduateگذراندن دوره کارشناسی مانند ایران ۴ سال زمان می‌برد و با فارغ‌التحصیلی از این مقطع، فرد موفق به دریافت مدرک کارشناسی و یا همان bachelor’s degree می‌شود. یک دانشجوی متقاضی ادامه تحصیل در آمریکا می‌تواند این مقطع را در یک کالج دولتی community college و یا دانشگاه و سایر انواع کالج نظیر خصوصی و فنی و حرفه‌ای بگذراند. دو سال اول این مقطع تحصیلی عموما شامل کلاس‌های متعدد و موضوعات درسی متنوعی نظیر ادبیات، علوم، علوم اجتماعی، هنر و تاریخ می‌شود که تحت عنوان دوره‌ها و کُرس‌های پیش‌نیاز از آن‌ها یاد می‌کنند. شما با گذراندن این بازه زمانی با ساختار پایه رشته و اطلاعات عمومی موردنیاز آشنا شده و برای تمرکز بر دروس تخصصی آماده می‌شوید.

تعداد زیادی از دانشجویان بومی و بین‌المللی آمریکا گزینه تحصیل در کالج‌های دولتی community آمریکا را برای تکمیل‌کردن و گذراندن دوره دوساله پیش‌نیاز مقطع کارشناسی انتخاب می‌کنند. بدین خاطر با شرکت در کالج و گذراندن دوره دوساله، آن‌ها موفق به دریافت مدرک کاردانی شده و سپس آماده انتقال به دوره ۴ساله دانشگاه و یا کالج می‌شوند. در سیستم آموزشی آمریکا به رشته تحصیلی major گفته می‌شود که نوع و گرایش مدرک دانشجو را مشخص می‌کند. بنابراین چنان‌چه رشته فرد روزنامه‌نگاری journalism باشد، مدرک وی کارشناسی روزنامه‌نگاری و یا همان Bachelor of Arts in Journalism خواهد بود.

یکی از گزینه‌های متفاوت و متمایز سیستم آموزشی آمریکا این است که شما این امکان را دارید تا در خلال تحصیل چندین بار رشته خود را تغییر دهید. این موضوع امری متداول در میان دانشجویان بومی و بین‌المللی مقطع کارشناسی در آمریکا است.

اما باید خاطرنشان کنیم که ممکن است شما با تغییر رشته لذت بیشتری از تحصیل برده و آینده بهتری را برای خود متصور شوید، اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که تغییر رشته به معنی گذراندن دروس و واحدهای بیشتر و پرداخت هزینه بالاتر در طول دوران تحصیلی در آمریکا خواهد بود.

سطح کارشناسی ارشد Master’s Degree در آمریکا

با گذراندن مقطع کارشناسی در کالج و یا دانشگاه، ممکن است به این فکر بیافتید که به منظور ورود به برخی مشاغل پیشرفته و تخصصی، تحصیلات خود را ادامه داده و به سطحی بالاتر ارتقا دهید. معمولا برای فعالیت در موقعیت‌های کاری پردرآمد و سطح بالا نظیر علوم کتابداری، مهندسی، سلامت رفتاری و زمینه‌های آموزشی، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا همان Master در آمریکا اجباری است. بنابر قوانین دولت آمریکا، دانشجویان بین‌المللی برخی از کشورها تنها مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترای دانشگاه‌های آمریکا هستند و در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ممکن است ویزای تحصیلی آمریکا برای آن‌ها صادر نگردد.

به همین منظور بهتر است برای اطمینان از امکان دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آمریکا، با دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه مکاتبه کرده و با استفاده از مشاوره آژانس‌های مهاجرتی معتبر، از جوانب و جزئیات دریافت ویزای تحصیلی آمریکا برای مقطع تحصیلی موردنظر خود باخبر گردید. معمولا دانشجویان بین‌المللی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌‎های آمریکا و ادامه تحصیل در مقطع تکمیلی ارشد نیاز به گذراندن آزمون بین‌المللی GRE دارند. همچنین برای تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی ارشد در آمریکا شما نیازمند گذراندن آزمون‌هایی نظیر LSAT برای حقوق، GRE و یا GMAT برای رشته‌های کسب و کار و تجارت و MCAT برای رشته‌های پزشکی خواهید بود.

تکمیل مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا بنابر نوع رشته متقاضی به طور معمول ۱ تا ۲ سال زمان می‌برد. برای مثال، رشته مدیریت بازرگانی MBA یک مقطع بسیار محبوب و دوساله در آمریکا است و بازه زمانی برخی از رشته‌ها نظیر ارشد روزنامه‌نگاری journalism یکساله است. بخش اعظم زمان رشته‌های ارشد در دانشگاه‌های آمریکا صرف امور داخل کلاس و دانشگاه شده و عموم دانشجویان باید برای فارغ‌التحصیلی در این مقطع یک مقاله تحقیقی طولانی (پایان‌نامه ارشد) master’s thesis و یا یک پروژه ارشد را تکمیل نمایند.

سطح دکترا Doctorate Degree در آمریکا

بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی در آمریکا دریافت مدرک کارشناسی ارشد را کلید ادامه تحصیل و ورود به مقطع تحصیلی PhD و یا همان دکترا می‌دانند؛ اما در برخی دیگر از دانشگاه‌ها ممکن است که دانشجویان بدون دریافت مدرک ارشد خود را برای ورود به مقطع تحصیلی دکترا آماده نمایند.

به طور معمول دریافت مدرک دکترا از دانشگاه‌های آمریکا بین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد، اما برای دانشجویان‌ بین‌المللی ممکن است این زمان بین ۵ تاا ۶ سال به طول بیانجامد.

برای دوسال اول ، اغلب متقاضیان این مقطع در کلاس‌ها و سمینارهای مختلف ثبت‌نام کرده و حداقل یکسال را صرف انجام تحقیقات دست‌اول و نوشتن پایان‌نامه و رساله دکترا می‌کنند. لازم به ذکر است که این پایان‌نامه میبایست شامل نظرات، طرح‌ها و یا تحقیقاتی باشد که پیش از این در هیچ جایی انتشار نیافته است. در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که چنان‌چه شما هم مایل هستید تا در برترین دانشگاه‌های دنیا نظیر دانشگاه هاروارد، استنفورد و ماساچوست ایالات متحده آمریکا به ادامه تحصیل بپردازید، می‌توانید از خدمات وقت‌سفارت گروه شرکت‌های نیلگام استفاده کرده و با استفاده از خدمات مشاوره رایگان تحصیلی، بهترین مسیر مهاجرتی و تحصیلی را برای خود و فرزندتان متصور شوید.

مشاوره رایگان وقت سفارت امریکا۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *