مهاجرت

خرید ملک در اروپا و اقامت چگونه است؟

اگر مایل به خرید ملک در اروپا و اخذ اقامت هستید، با جدیدترین اطلاعات خرید ملک ارزان در اروپا و کسب اقامت کشورهای معتبر اروپایی همراه ما باشید. در حال حاضر متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور به دسته‌های مختلفی نظیر مهاجرین تحصیلی، مهاجرین کاری و کارآفرینی و همچنین سرمایه گذاری تقسیم می شوند، البته در این میان گزینه های دیگری مثل اسپانسرشیپ خانوادگی، ازدواج و یا پناهندگی نیز وجود دارد که به اندازه موارد ذکر شده اولیه متداول و محبوب نیست؛ اما در این میان موضوعی که طی یک تا دو دهه اخیر ترند شده و با استقبال بسیار زیادی از سوی متاقضیان مهاجرت دائمی روبرو شده است، زیرمجموعه ای از سرمایه گذاری کم ریسک در خارج یعنی خرید ملک در اروپا و دریافت اقامت از این طریق است.

خرید ملک در اروپا

ارتباط نزدیکی بین اقامت اروپا از طریق خرید ملک با میزان بودجه و سرمایه شما داشته و به سرعت هر چه تمام‌تر، شما و اعضای خانواده را به مدارک ارزشمندی نظیر کارت اقامت دائمی، حق شهروندی، پاسپورت دوم می‌رساند.

بر همین اساس، می توان اینطور گفت که بدون شک خرید ملک در اروپا و دریافت اقامت دائم از این طریق، یکی از بهترین و آسان ترین روش های در دسترس متقاضیان واجد شرایط است که تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با روش‌های سخت و زمان بر مهاجرت تحصیلی و کاری و یا کارآفرینی در اروپا نبوده و در صورت داشتن بودجه و سرمایه کافی، ایده آل‌ترین گزینه شما محسوب خواهد شد.

اما برای این که بیش از اندازه در مورد مسائل اولیه خرید خانه در قاره اروپا و دریافت اقامت از این طریق روده درازی نکرده و حوصله شما را سر نبریم، در ادامه معروف‌ترین روش‌های قابل استفاده برای سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات را به شما معرفی کرده و شما را در جریان آخرین تغییرات و جزئیات این طرح های مهاجرتی کارآمد اروپایی قرار می‌دهیم.

اقامت فرانسه با خرید ملک

اگر در فکر خرید ملک در قاره اروپا و اخذ اقامت فرانسه هستید باید بگوییم که تصور اشتباهی در این رابطه دارید، چون دولت این کشور به هیچ وجه به ازای خرید املاک و مستغلات، کارت اقامت شنگن را به مهاجران و خریداران خارجی نداده و این کار را در دستور کار خود قرار نداده است.

در واقع خیلی از افراد از سراسر دنیا برنامه اقامت تمکن مالی فرانسه را با خرید ملک در اروپا اشتباه گرفته و این‌طور فکر می کنند که می‌توانند با پرداخت هزینه و خرید یک خانه و آپارتمان، به کارت اقامت ارزشمند اروپا به همراه خانواده دست پیدا کنند.

ولی روال کار برای دریافت اقامت فرانسه این‌طور نبوده و شما به جای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در بخش املاک، ملزم به داشتن شرایط زیر هستید:

  • بهره مندی از یک درآمد ثابت ماهیانه (حداقل 1300 یورو در ماه از منابع درآمدی خارجی نظیر اجاره منزل و یا واحد تجاری، حقوق بازنشستگی و غیره) در صورت داشتن همسر و فرزند، باید میزان درآمد ماهانه شما بیشتر باشد
  • طبق قوانین دولتی کشور فرانسه اگر مایل به شرکت در برنامه اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی هستید، باید حداقل حقوق سالانه شما معادل 19.074 هزار یورو در سال باشد
  • از یک پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار برخوردار باشید
  • داشتن یک اجاره نامه معتبر
  • امکان ارائه یک سند ملکی شش دانگ، برای اثبات داشتن توانایی مالی برای پوشش هزینه های زندگی در فرانسه
  • بهره‌مندی از نامه تمکن مالی بانکی جدید و واجد شرایط
  • داشتن سابقه سفر شنگن
  • اصل و کپی مدارک هویتی
  • ارائه گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
  • نداشتن سابقه ریجکتی

درست است که امکان خرید ملک در قاره اروپا و کشور فرانسه برای شهروندان خارجی و غیرمقیم وجود دارد، اما به تنهایی موجب دریافت کارت اقامت قابل تمدید این کشور نمی‌شود. اما اگر مایل به شرکت در برنامه تمکن مالی فرانسه باشید، می توانید با داشتن شرایط ذکر شده در بالا و بدون نیاز به انتقال دارایی و سرمایه گذاری‌ها در کشور مبدا، از کارت اقامت بی دردسر و قابل تمدید برای خود و اعضای خانواده برخوردار شوید.

البته باید به نکته توجه داشته باشید که اپلای از طریق طرح تمکن مالی فرانسه به معنی نداشتن هرگونه فعالیت کاری دارای حقوق در کشور مقصد است. در صورتی که به طور قانونی در فرانسه اقامت داشته و به طور مرتب مالیات خود را پرداخت کنید و عمل غیرقانونی انجام ندهید، اجازه تمدید کارت اقامت اروپا و شنگن را داشته و می‌توانید بعد از گذشت 5 سال، برای کارت اقامت دائم این کشور درخواست دهید.

پس یادتان باشد که خرید ملک در فرانسه منجر به کسب اقامت این کشور نمی شود و روش در دسترس و ساده مهاجران، همان طرح تمکن مالی فرانسه است.

خرید ملک در یونان

در حال حاضر کشور یونان به یکی از گزینه های بسیار ایده آل خرید ملک در اروپا و اخذ اقامت تبدیل شده است، این بدین خاطر است که شما می‌توانید با پرداخت حداقل 250 هزار یورو و خرید یک یا چند ملک در این کشور، از مزایای متعدد زیر در کنار خانواده خود برخوردار شوید:

  • اخذ اقامت 5 ساله یونان و حوزه شنگن (امکان تمدید نامحدود و تبدیل به نوع دائمی)
  • امکان اجاره ملک خریداری شده و کسب درآمد ارزی
  • نبود الزام به حضور دائمی در یونان
  • امکان تردد و سفر آزادانه بدون ویزا به سایر کشورهای شنگن از جمله فرانسه و آلمان
  • همراهی اعضای خانواده (همسر و فرزندان زیر 21 سال) به همراه متقاضی اصلی
  • امکان تحصیل کم هزینه فرزندان در موسسات آموزشی با کیفیت یونان
  • شرایط آب و هوایی بسیار مناسب
  • امکان افتتاح حساب بانکی بین المللی و دریافت ویزاکارت و مسترکارت
  • امکان اخذ حق شهروندی و پاسپورت یونان بعد از گذشت 7 سال از اقامت قانونی در این کشور
  • فاصله نسبتاً کم یونان با ایران

باید به این نکته توجه داشته باشید که خرید ملک در یونان تنها زمانی موجب دریافت اقامت این کشور برای خریدار و اعضای خانواده وی می‌شود که دارای حداقل ارزش 250 هزار یورویی باشد و برای 5 سال نگهداری شود؛ موارد دیگر که ارزشی پایین‌تر از این مقدار دارد شما را به یک صاحب ملک خارجی در یونان بدل می‌کند، اما نمی تواند موجب صدور کارت اقامت و یا تضمین صدور ویزا در دفعات بعدی باشد.

همچنین لازم به ذکر است که خرید خانه و املاک در کشور اروپایی یونان به معنی داشتن اجازه کار در این کشور نبوده و شما به عنوان یک سرمایه‌گذار تنها مجاز به کسب درآمد از طریق اجاره ملک و یا ثبت شرکت تجاری بین‌المللی خواهید بود.

اقامت از طریق خرید املاک در سوئد

در مبحث خرید ملک در اروپا و اخذ اقامت، موضوعی که اصطلاحاً دهان به دهان چرخیده و به یک باور تبدیل شده این است که می توان از طریق سرمایه‌گذاری در بخش املاک کشور با کیفیت و اروپایی سوئد، به اقامت ارزشمند این کشور حوزه اسکاندیناوی دست پیدا کرد.

ولی در حقیقت چنین قانونی در کشور سوئد وجود نداشته و شما نمی‌توانید با خرید ملک در سوئد به اقامت این کشور دست پیدا کنید، بلکه این کار موجب تسهیل روند دریافت کارت اقامت موقتی شما شده و این موضوع را نشان می‌دهد که علاقه خاصی به حضور در سوئد داشته و تمایل به زندگی در آن دارید.

طبق آمار ارائه شده در وب سایت quora، چنانچه دارای هم‌خانه شهروند سوئد در خانه خود در کشور سوئد باشید، امکان دریافت کارت اقامت اروپا از طریق طرح co-habitation وجود دارد. ولی در حالت کلی باید این موضوع را به خاطر بسپارید که روش‌های اسکیل ورکر و یا تمکن مالی در کشور سوئد قابل پذیرش بوده و خرید ملک در سوئد و دریافت کارت اقامت از این طریق، یک گزینه تعریف نشده محسوب می‌شود.

خرید املاک در اسپانیا

اگر علاقه‌مند به خرید املاک در قاره اروپا و اخذ اقامت از این طریق هستید، می توانید به سراغ طرح سرمایه گذاری کشور معتبر اسپانیا بروید. شما این امکان را دارید تا با خرید یک ملک با حداقل ارزش 500 هزار یورو و نگهداری آن برای 5 سال در کشور اسپانیا از کارت اقامت اروپا، اجازه کار و ثبت و اجرای یک شرکت تجاری برخوردار می شوید.

در واقع، با خرید ملک واجد شرایط در کشور اسپانیا، شما هم اجازه اقامت در ملک خریداری شده را داشته، هم می توانید آن را اجاره دهید و هم از مزایای کارت اقامت حوزه شنگن برای سفر آزادانه به 25 کشور دیگر این حوزه استفاده نمایید.

در صورتی که خریدار ملک واجد شرایط در اسپانیا بخواهد فراتر از دریافت کارت اقامت این کشور، از مزیت حق شهروندی و پاسپورت بسیار ارزشمند اسپانیا برخوردار شود، ملزم به زندگی و اقامت دائم در این کشور بوده و باید بنابر ملیت خود، از داشتن تابعیت کشور اول صرف‌نظر کند.

طبق قوانین دولتی تصویب شده در کشور اسپانیا، خریدار ملک و تمامی اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان وابسته زیر 26 سال متقاضی امکان دریافت کارت اقامت قابل تمدید این کشور را دارند.

روند دریافت کارت اقامت از طریق خرید ملک در اروپا و کشور اسپانیا در حدود 4 تا 5 ماه زمان برده و نیاز به بیمه خدمات درمانی برای تک تک اعضای خانواده دارد. این در حالی است که تمامی مدارک باید توسط شخص به اداره خدمات مهاجرت اسپانیا ارائه گردد.

الزامی به خرید ملک مسکونی در کشور اسپانیا نبوده و فرد می‌تواند به طور جایگزین یک ملک تجاری با حداقل ارزش 500 هزار یورو در این کشور خریداری نماید. این در حالی است که اجازه فروش ملک را بعد از گذشت 5 سال داشته و می‌تواند بودجه به دست آمده را در موارد دیگر این کشور سرمایه‌گذاری نماید.

خرید املاک در پرتغال

خوشبختانه انتخاب های بسیار متعددی برای خرید ملک در قاره اروپا و اخذ اقامت از این طریق وجود داشته و شما می توانید به نسبت بودجه و سرمایه خود در میان آنها انتخاب خود را انجام دهید.

کشور پرتغال یکی دیگر از گزینه‌های جذاب و خوش آب و هوای قاره اروپا است که در آن شما می توانید با پرداخت حداقل 350 هزار یورو و خرید یک ملک واجد شرایط ، از اقامت ارزشمند این کشور برای خود و اعضای خانواده (همسر و فرزندان وابسته و غیرمتاهل زیر 26سال) برخوردار شوید.

به طور معمول، ثبت خانه خریداری شده، ثبت اطلاعات بیومتریک در اداره مهاجرت و شهروندی و دریافت بیمه خدمات درمانی برای تک تک اعضای خانواده الزامی بوده و فرد می تواند بعد از گذشت 5 سال از حضور دائمی در کشور پرتغال و زندگی در این کشور، برای کارت اقامت دائم و حتی حق شهروندی اقدام نماید. البته طبق قوانین دولتی، درخواست حق شهروندی و پاسپورت پرتغال نیاز به حداقل 7 سال حضور دائمی و قانونی در این کشور دارد.

به طور معمول، روند خرید ملک و دریافت کارت اقامت قابل تمدید این کشور بین 2 تا 6 ماه کاری زمان می برد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که ملک خریداری شده در پرتغال نیاز به بازسازی طی 30 سال آینده نداشته باشد، یعنی اگر ملک خریداری شده در محدوده‌های دارای الزام به بازسازی در چند سال آینده باشد، ملک شما واجد شرایط شناخته نمی‌شود.

اگر مایل به خرید یک ملک در پرتغال باشید، باید حداقل ارزش آن 350 هزار یورو باشد، ولی در صورت خرید چند ملک، باید مجموع ارزش آنها به حداقل 500 هزار یورو برسد. باید به این موضوع توجه کنید که قیمت خانه‌ها در مناطق کم جمعیت و حومه پرتغال در حدود 25 درصد کمتر بوده و ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

در صورتی که اطلاعات جامعی در مورد قوانین خرید ملک در اروپا به عنوان یک شهروند خارجی نداشته و نمی‌دانید که با چه موارد مالیاتی و بانکی و همچنین قوانین سرمایه‌گذاری روبرو خواهید شد، توصیه می‌کنیم که از مشاوره و خدمات تخصصی کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

خرید ملک در مالت

اگر بخواهیم به یکی از گران‌ترین طرح‌های سرمایه گذاری و خرید ملک در اروپا اشاره کنیم، بدون شک کشور کوچک مالت در راس آنها قرار می‌گیرد. بنابر قوانین تصویب شده این کشور عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن، شهروندان خارجی این امکان را دارند تا با پرداخت حداقل 700 هزار یورو یک ملک را در مالت خریداری کرده و از این طریق به کارت اقامت قابل تمدید این کشور دست پیدا کنند.

در این حالت، متقاضی اصلی و تمامی اعضای خانواده از جمله همسر، فرزندان زیر 29 سال و پدربزرگ و مادربزرگ بیش از 55 سال امکان دریافت اقامت مالت را خواهند داشت. شرایط تعیین شده سرمایه‌گذاری و خرید ملک در قاره اروپا برای کشور مالت شامل موارد زیر می‌شود:

  • خرید یک ملک با حداقل ارزش 700 هزار یورو و یا اجاره یک ملک با حداقل ارزش 16 هزار یورو در سال. حداقل زمان مالکیت و یا اجاره نامه واجد شرایط این طرح 5 سال بوده و فرد امکان دریافت گواهی تابعیت را دارد
  • امکان سرمایه‌گذاری 600 تا 700 هزار یورویی در صندوق توسعه ملی کشور مالت
  • اهدا حداقل 10 هزار یورو به یک سازمان فرهنگی، ورزشی و غیر دولتی کشور مالت

باید به این نکته توجه کنید که ارزش کارت اقامت مالت مشابه پرتغال و یا اسپانیا بوده و به متقاضی اجازه سفر بدون ویزا به سایر کشورهای حوزه شنگن را می‌دهد. از این رو، به غیر از سلیقه شخصی و توجه به مواردی نظیر مناظر طبیعی و آب و هوا و یا امکان اجاره به جای خرید و کم بودن جمعیت ساکن، چندان خرید ملک در این کشور منطقی به نظر نمی‌رسد.

خرید ملک ارزان در اروپا

در صورتی که تا به اینجای مطلب خرید ملک در قاره اروپا و دریافت اقامت، اینطور فکر می کنید که بودجه و سرمایه مورد نیاز برای انجام این کار بسیار بالاست، باید به شما بگوییم که این روش‌های مهاجرتی در عین سادگی و سریع بودن، با مقدار پول و سرمایه کم قابل استفاده نبوده و در اغلب موارد نمی توان به طور قسطی و مرحله ای به سراغ اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک با سرمایه ای کم رفت.

ولی در ادامه بد نیست تا به چند گزینه سرمایه‌گذاری و خرید ملک نسبتاً ارزان و مناسب سایر کشورهای دنیا اشاره کنیم. برخی از موارد اشاره شده جزو قلمروهای تحت کنترل اروپا بوده و برخی دیگر در خارج از حوزه اروپا محسوب می شوند.

خرید ملک در ترکیه

طبق آمار یک دهه اخیر، شهروندان ایرانی به خریداران شماره یک ملک در کشور زیبا، توریستی و تاریخی ترکیه تبدیل شده اند، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا با وجود گزینه های جذاب خرید ملک در اروپا نظیر کشورهای یونان و یا پرتغال، افراد زیادی به سراغ سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه می روند.

در جواب باید به طور مختصر بگوییم که خرید ملک در ترکیه از چند جنبه مختلف زیر برای شهروندان ایرانی و سایر کشورهای دنیا جذاب و فوق العاده است:

  • نزدیکی مسافت به ایران
  • نبود الزام به حضور دائمی و اجباری در ترکیه
  • هزینه های بسیار مناسب زندگی و تحصیل
  • امکان افتتاح حساب بانکی بین المللی
  • امکان اجاره ملک و کسب درآمد ارزی
  • شرایط خرید اقساطی ملک در ترکیه
  • امکان اخذ وام بانکی
  • بهره مندی از مزایای متعدد کارت اقامت دائمی، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه
  • ارزش پایین لیر
  • قیمت های بسیار مناسب ملک های مسکونی و تجاری در ترکیه
  • امکان همراهی همسر و فرزندان زیر 18 سال

طبق قوانین تصویب شده در کشور ترکیه، شما مجاز هستید تا با خرید یک یا چند ملک با مجموع ارزش 250 هزار دلار آمریکا، در مدت زمان کمی (2 تا 3 ماه کاری) از کارت اقامت دائم، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه برای خود و اعضای خانواده برخوردار شوید.

یعنی هم می‌توانید یک سرمایه‌گذاری ایده آل در کشور آینده دار و در حال رشد ترکیه داشته باشید، هم به یک شهروند دو تابعیتی با پاسپورت ایرانی و ترکیه تبدیل شده و بدون نیاز به ویزا به کشورهای مطرحی مثل ژاپن، سنگاپور و یا تایلند سفر کنید و از مزایای اقدام راحت‌تر اخذ ویزای کشورهای مطرح دنیا مثل ویزای شینگن با پاسپورت ترکیه بهره‌مند شوید.

شما تنها ملزم به نگهداری ملک یا ملک های خریداری شده برای 3 سال متمادی بوده و بعد از آن می توانید بدون ایجاد مشکلی ملک مورد نظر را فروخته و برای امور دیگر زندگی خود صرف کنید. لازم به ذکر است که خرید ملکی کمتر از ارزش 250 هزار دلار آمریکا در ترکیه تنها منجر به صدور کارت اقامت شده و نمی تواند باعث صدور حق شهروندی و پاسپورت این کشور برای خریدار و اعضای خانواده وی گردد.

درست است که خرید ملک در ترکیه و دریافت کارت اقامت و پاسپورت این کشور دارای ارزش مشابه خرید ملک در اروپا و کشورهای حوزه شنگن نیست، اما بالا بودن ارزش ملک به نسبت قیمت های تعیین شده، پتانسیل بالای رشد ارزش سرمایه در چند سال آینده و بسیاری از مزایای دیگر، بسیاری را ترغیب به خرید ملک در کشور اروپایی آسیایی ترکیه می کند.

شما می توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کرده و برای خرید ملک در قاره اروپا و کسب اقامت بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

در نهایت، چندین گزینه خرید ملک و سرمایه گذاری خارجی وجود دارد که به عنوان خرید ملک در اروپا محسوب نمی شود، اما جذابیت های فراوانی داشته و اطلاع از جزئیات کلی آنها خالی از لطف نیست:

  • دومینیکا: یکی از کشورهای حوزه کارائیب است که امکان سرمایه گذاری و خرید ملک را برای متقاضیان خارجی فراهم کرده است. شما می توانید با خرید یک ملک با حداقل ارزش 200 هزار دلار آمریکا و نگهداری آن برای 5 سال از کارت اقامت و پاسپورت این کشور برای خود و اعضای خانواده و سایر اقوام نزدیک مثل پدربزرگ و مادربزرگ و برادر و خواهر برخوردار شوید. به طور معمول دریافت پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه گذاری بین 3 تا 6 ماه کاری زمان می برد.
  • سنت لوسیا:  این کشور نیز دارای شرایط مشابهی با دومینیکا است، با این تفاوت که حداقل مبلغ تعیین شده برای سرمایه گذاری و خرید ملک 300 هزار دلار آمریکا است و امکان همراهی همسر، فرزندان زیر 30 سال و والدین بالای 56 سال با متقاضی اصلی وجود داشته و به تمامی آنها کارت اقامت و پاسپورت سنت لوسیا ارائه می گردد.
  • سنت کیتس اند نویس: یکی دیگر از گزینه های خرید ملک و سرمایه گذاری در بخش املاک کشورهای خارجی مربوط به کشور سنت کیتس اند نویس می شود که نیاز به پرداخت حداقل 400 هزار دلار آمریکا و نگهداری ملک برای 5 سال داشته و امکان همراهی همسر، فرزندان زیر 30 سال و والدین بالای 55 سال در آن وجود دارد. در این طرح نیز علاوه بر کارت اقامت، حق شهروندی و پاسپورت سنت کیتس ارائه می گردد.
  • گرانادا: حداقل ارزش سرمایه گذاری در این کشور 220 هزار دلار آمریکا بوده و همانند سایر طرح های اشاره شده در بالا، امکان همراهی همسر و سایر اعضای خانواده وجود دارد. این طرح از جهت این که شما را مجاز به سفر بدون ویزا به کشور معتبری نظیر چین و یا اقدام برای طرح سرمایه گذاری E2 آمریکا می کند، از محبوبیت بیشتری به نسبت سایر موارد اشاره شده در بالا برخوردار است.
  • آنتیگوا و باربودا: در نهایت نوبت به یکی دیگر از کشورهای حوزه دریای کارائیب می رسد که نیاز به حداقل 200 هزار دلار سرمایه گذاری برای بازه زمانی 5 ساله داشته و امکان همراهی همسر و فرزندان و والدین در آن وجود دارد.

در یک جمع بندی کلی در مورد خرید ملک در اروپا و اخذ اقامت از این طریق باید بگوییم که شما باید به فاکتورهای مختلفی در مورد این موضوع فکر کنید، از حداقل میزان سرمایه گذاری گرفته تا مدت زمان مورد نیاز برای نگهداری ملک خریداری شده، شرایط همراهی اعضای خانواده، امکان دریافت کارت اقامت دائمی، شرایط دریافت حق شهروندی و پاسپورت، تعداد کشورهای مجاز سفر بدون ویزا و سایر موارد مهم دیگر، توجه کافی داشته باشید.

اگر تنوع بالای گزینه های سرمایه گذاری موجب سردرگمی شما شده و نمی دانید که انتخاب چه طرحی موجب پیشرفت بیشتر و ارتقاء شرایط زندگی شما و اعضای خانواده تان می شود، تنها کافیست تا با موسسه مهاجرتی نیلگام تماس گرفته و از ارزیابی و مشاوره تخصصی این مجموعه برخوردار شوید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *