مهاجرت

مدیکال تست کانادا

مدیکال تست کانادا چیست؟ این سوال برای همه متقاضیان مهاجرت به کانادا پیش می‌آید. چه برای سفر و گردش سفر به کانادا را تجربه می‌کنید، چه برای درخواست ویزای تحصیلی و اقامت دائم کانادا، تست مدیکال کانادا یکی از مراحل مهم اخذ انواع ویزای کانادا برشمرده می‌شود که در داخل کشور ارائه می‌شود. برای انجام این آزمایش‌ها باید لیست آزمایشات مدیکال کانادا و لیست پزشکان مدیکال کانادا را در دسترس داشته باشید. پس با ما در وبلاگ نیلگام همراه شوید.

تست مدیکال چیست

مدیکال تست کانادا یا Immigration Medical Examination که در متن‌های مهاجرتی به فرم اختصارش IME گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مراحل ویزای کانادا محسوب می‌شود. اداره مهاجرت این کشور برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و اطمینان از سلامت متقاضیان انواع ویزای کانادا، تست مدیکال را در پروسه درخواست انواع اقامت چه موقت و چه دائم، الزامی کرده است.

به‌طور کلی، معاینات پزشکی مهاجرت که به عبارت تست مدیکال کانادا در میان متقاضیان رواج یافته، سنگ بنای فرآیند غربالگریِ سلامت است. این معاینات به محافظت از سلامت عمومی شهروندان و جلوگیری از گسترش و سرایت بیماری‌ها کمک می‌کند. این فرآیند شامل بررسی پیشینه پزشکی و سلامت، معاینه سلامت، تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی برخی بیماری‌های واگیر و تصویربرداری برای بررسی امکان بیماری خطرناک دیگر مانند سل است. البته به تشخیص پزشک معتمد سفارت ممکن است برخی تست‌های دیگر به این پروسه افزوده شود.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید کمتر از 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشید، نیازی به مدیکال تست کانادا و معاینه‌های پزشکی ندارید؛ مگر اینکه قصد داشته باشید در این بازه زمانی در مشاغل خاصی اشتغال پیدا کنید.

در واقع مدیکال تست کانادا شامل چک‌آپ‌های پزشکی می‌شود تا سلامت جسمی و روحی هر فرد مشخص شود. مراحل تست مدیکال بسته به شرایط فردی متفاوت است؛ پزشک مربوطه با توجه به سابقه پزشکی متقاضی سفر به کانادا با معاینه‌های تخصصی این آزمایش‌ها را مشخص می‌کند. علاوه‌بر ویژگی‌های فردیِ متقاضیان ویزای کانادا، لیست و تعداد آزمایش‌های مورد نیاز سفارت به ارگان‌های وابسته به هدف و روش مهاجرتی و IRCC بستگی دارد.

اداره شهروندی و مهاجرت کانادا یک خط مشی عمومیِ موقت برای آزمایش‌های پزشکی مهاجرت (IME) وضع کرده که تا تاریخ 6 اکتبر 2024 اجرایی شده است و امکان تمدید آن وجود دارد. طبق این قانون اگر مدیکال تست کانادا را ظرف 5 سال پس از ارسال درخواست جدید خود تکمیل کرده‌اید، شماره IME (یا شماره شناسه پزشکی منحصر به فرد) از آزمون قبلی خود را در درخواست فعلی خود وارد کنید. در ادامه گفته شده که اگر متقاضی مهاجرت به کانادا همه شرایط زیر را داشته باشد، ممکن است از تکمیل IME دیگر معاف شود:

  •  متقاضی برای اقامت دائم یا اقامت موقت درخواست داده‌است یا در حال پیگیری مراحل درخواست است.
    •    متقاضی در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند.
    •    مدیکال تست قبلی در 5 سال گذشته تکمیل شده است.
    •    در گزارش IME قبلی سابقه کم‌خطر یا بی‌خطری برای سلامت عمومی یا ایمنی عمومی وجود داشت.

چه کسانی به مدیکال تست کانادا نیاز دارند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، تمام متقاضیان ویزای کانادا که 6 ماه یا بیش از آن در این کشور اقامت خواهند داشت، موظف به انجام مدیکال تست کانادا هستند. البته متقاضیانی که 6 ماه یا کمتر از آن در این کشور سکونت خواهند داشت تا در مشاغل خاصی فعالیت کنند، باید این آزمایش‌‎ها را انجام دهند.

انجام تست مدیکال کانادا برای افرادی که در مشاغلی که نیاز به حفظ سلامت عمومی فعالیت دارد، فارغ از بازه زمانیِ اقامتشان در این کشور ضروری‌ست. نمونه هایی از مشاغلی که برای آن‌ها نیاز به معاینه پزشکی دارید:

  1.  مشاغلی که شما را در تماس نزدیک با افراد قرار می‌دهد، مانند:
    •    مشاغل مربوط به مراقبت‌های بهداشتی
    •    مشاغل در آزمایشگاه‌های بالینی
    •    کارگران و مراقبین بیمار مشغول در خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری از معلولان یا مراکز مراقبت از کودکان
    •    دانشجویان پزشکی که برای ورود به دانشگاه های کانادا پذیرفته شدند
    •    پزشکان پذیرفته‌شده برای شرکت در دوره‌های انتخابی پزشکی
    •    مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی در مدارس دارند
  2.  کارگران کشاورزی که در طول سال گذشته بیش از 6 ماه را در یکی از 284 کشورهایی که در سایت اداره مهاجرت و شهروندیمشخص شده، سفر کرده یا در مدت بیشتری در این کشورها زندگی کرده‌اند.
  3.  افرادی که قصد دارند برای افراد سالمند خانواده ویزا دریافت کنند

به‌طور کلی تست مدیکال یکی از مراحل مهم برای اغلب متقاضیان مهاجرت به کانادا یا ویزای توریستی کانادا به حساب می‌آید. طبق قوانین مهاجرتی این کشور، همه ایرانی‌ها برای ورود به کشور کانادا، فارغ از نوع ویزا و هدف از سفر، باید تست مدیکال کانادا را انجام دهند. با مراجعه به مراکز آزمایشگاهی منتخب، پزشک مورد تایید سفارت کانادا آزمون‌های مورد نیاز هر فرد را مشخص می‌کند؛ اما در نهایت نتیجه آزمون‌ها باید مورد تایید سفارت و اداره شهروندی کانادا قرار بگیرد.

بر اساس قوانین کشور کانادا اگر در معاینه پزشکی بیماری‌های خاصی مانند سل غیرفعال دیده شود، پس از حضور در کانادا برای اطمینان از درمان مناسب، باید تحت نظارت پزشکی قرار گرفت.

مدارک مورد نیاز برای تست مدیکال کانادا

برای حضور در کلینیک پزشکان منتخب سفارت کانادا باید مدارک شناسایی معتبر و عکس‌دار، مانند پاسپورت یا کارت ملی همراه داشت. ارائه گزارش‌های پزشکی قبلی و داروهایی که مصروفی روزانه و معمول ضروری‌ست.

  •  شناسنامه یا پاسپورت
    •    مدارک پزشکی مربوط به هر سابقه بیماری و عمل جراحی
    •    عینک یا لنز طبی در صورت استفاده
    •    لیست داروهای مصرفی
    •    نتیجه آزمایشات انجام شده قبلی

توجه داشته باشید که اگر متقاضی از عینک طبی یا لنز تماسیِ طبی استفاده می‌کند، باید در روزی که برای انجام تست مدیکال کانادا مراجعه می‌کند، این تجهیزات پزشکی را همراه داشته باشد. ارائه ناقص این مدارک پروسه تست مدیکال کانادا را طولانی‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

اگر پیش از اقدام برای مدیکال تست کانادا، واکسن‌های مورد تایید سفارت برای کووید 19 را حتی اگر فقط 1 دوز دریافت کرده باشید، حتما در روز مراجعه به پزشک کارت واکسیناسیون (چه نسخه کاغذی چه الکترونیکی) خود را همراه داشته باشید. در هر صورت پزشک این سابقه را در معاینات پزشکی لحاظ می‌کند. اگر واکسن COVID-19 را در طول معاینه دریافت کنید، پزشک آن را ثبت خواهد کرد.

لیست آزمایشات مدیکال کانادا

طبق قانون مهاجرتی این کشور، مدیکال تست کانادا باید در مراکز مورد تایید انجام شود و نتیجه آزمون‌ها به تایید مسئولان شهروندی کانادا برسد. این آزمایش‌ها در مراکز پزشکی منتخب سازمان شهروندی کانادا انجام می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، انجام مدیکال تست کانادا در همه آزمایشگاه‌های فعال در سطح شهر انجام نمی‌گیرد؛ چراکه نتایج این تست‌ها مورد تایید سفارت این کشور قرار نمی‌گیرد.

در روز معاینه پزشک مورد تایید سفارت سوالاتی در مورد وضعیت جسمی و روحی متقاضی خواهد پرسید که بر اساس این شرح حال، آزمایش‌های مورد نیاز را مشخص خواهد کرد. پس از تکمیل پرسش‌نامه پزشکی، جزئیاتی نظیر قد، وزرن، فشار خون، ضربان قلب، بینایی و شنوایی، پوست و حرکات فیزیکی متقاضی بررسی خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا، بر اساس سن متقاضی جزئیاتی دیگری هم به مدیکال تست کانادا افزوده می‌شود. برای مثال متقاضیانی که سنین میانسالی را می‌گذرانند یا سابقه بیماری خاصی دارند، در کنار آزمایش‌های معمول باید وارد مرحله تصویربرداری تخصصی شوند.

در برخی موارد پزشک مورد تایید سفارت بسته به نتایج معاینه پزشکی اولیه برای تکمیل این مرحله متقاضی را به پزشکان و متخصصان دیگر ارجاع می‌دهند تا از نتیجه آزمایش‌ها اطمینان لازم حاصل شود. اگر برای تصویربردای یا آزمایش‌های دیگر ارجاع شدید، ممکن است از شما خواسته شود که دوباره مدارک شناسایی خود را هنگام مراجعه به آن آزمایشگاه ارائه دهید. در پایان پزشک موظف است نتایج آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها (در صورت نیاز) را برای سفارت ارسال کند.

یکی از موارد ضروری که در روز معاینه باید همراه داشت، فرم گزارش پزشکی (IMM 1017E)  است که از طرف سازمان شهروندی دریافت کرده‌اید. پزشکان مورد تایید سفارت معمولا از سامانه eMedical استفاده می‌کنند و نتایج آزمایش‌ها را آنلاین وارد سیستم می‌کنند؛ در غیر این صورت، برای ثبت رسمی آزمایش‌ها باید 4 قطعه عکس روز معاینه همراه داشته باشید.

توجه داشته باشید که ارائه کپی از تست مدیکال کانادا برای درخواست ویزا ضروری است. اگر پیش از تکمیل فرم درخواست ویزا برای انجام آزمایش‌ها و معاینات پزشکی اقدام کرده‌اید، بهتر است کپی این مدارک را برای دریافت ویزا همراه داشته باشید، در غیر این صورت، نیازی به ارسال مجدد این فرم برای سفارت نیست.

طبق قوانین و نکات ارائه شده در سایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در طول معاینه پزشکی می‌توانید فردی را به عنوان همراه داشته باشید، از کلینیک پزشکی بخواهید که یک کارمند در اتاق معاینه حضور داشته باشد یا در حین معاینه در مورد کاری که پزشک انجام می‌دهد از او سؤالی بپرسید، یا از پزشک بخواهید معاینه را متوقف کند تا از نگرانی‌های خود با او صحبت کنید.

رد مدیکال تست کانادا

در صورتی که متقاضی مهاجرت به کانادا سابقه بیماری‌های مسری یا خطرناک داشته باشد، امکان دارد با عدم پذیرش پزشکی برای درخواست بازدید، تحصیل، کار یا زندگی دائمی مواجه شود. 3 دلیل احتمالی برای عدم پذیرش پزشکی وجود دارد:

  •  خطر برای سلامت عمومی
    •    خطر برای امنیت عمومی
    •    تقاضای بیش از حد برای خدمات بهداشتی یا اجتماعی

اگر به تشخیص اداره مهاجرت و شهورندی وضعیت سلامتی متقاضی مهاجرت به کانادا سلامت عمومی شهروندان را به خطر بیاندازد، ممکن است درخواست متقاضی رد شود. این تصمیم بر اساس نتایج معاینه پزشکی مهاجرت متقاضی خواهد بود. در این تصمیم‌گیری نتایج آزمون پزشکی مهاجرت، از جمله نتایج آزمایشات که توسط پزشکان پانل اعلام می‌شود، یا بیماری‌های عفونی خاصی مانند سل فعال یا سیفلیس فعال تاثیرگذار است.

اگر IRCC بر اساس نتایج معاینه پزشکی مهاجرت تشخیص دهد که وضعیت سلامتی شما امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد، ممکن است درخواست شما را رد کند. امکان پیشامدهایی همچون ناتوانی ناگهانی (از دست‌دادن توانایی‌های جسمی و ذهنی) و رفتار غیرقابل پیش‌بینی یا خشونت‌آمیز دراین تصمیم‌گیری تاثیرگذار است.

اگر وضعیت سلامتی متقاضی منجر به تقاضای بالا برای خدمات بهداشتی یا اجتماعی شود، ممکن است با درخواست شما را مخالفت شود. به عبارتی دیگر، خدمات بهداشتی یا اجتماعی مورد نیاز برای درمان وضعیت سلامتی متقاضی بر زمان انتظار برای خدمات در کانادا تأثیر منفی می‌گذارد.

به‌طور کلی بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های کبدی و انواع هپاتیت، بیماری‌های مزمن کلیوی و قلبی، بیماری‌ها و اختلالات روانی مانند اختلال یادگیری و اوتیسم، بیماری‌های خاص همچون فلج مغزی، سندروم دان و دیگر اختلالات مغزی، شرایط پزشکی روانی و اعتیاد به مواد مخدر صلاحیت متقاضی برای مهاجرت به کلانادا را به‌خطر می‌اندازد.

لیست پزشکان مدیکال کانادا

برای سهولت در روند غربالگری سلامت اداره مهاجرت و شهروندی پانل پزشکان خود را به متقاضیان مهاجرت به کانادا معرفی می‌کند؛ در واقع، پزشکان پانل تخصصی پزشکی شخص ثالثی هستند که آزمون‌های پزشکی مورد نیاز مهاجرت را پشت سر گذاشته‌اند. اعضای پانل برای IRCC کار نمی‌کنند، بلکه با شرکت درآزمون‌ها و دریافت تاییدیه از این اداره، اعتماد سفارت را برای انجام این آزمایش‌ها جلب کرده‌اند.

بیش از 2300 پزشک پانل و رادیولوژیست در 170 کشور جهان از جمله داخل کشور کانادا مستقر هستند؛ IRCC به‌طور منظم فعالیت‌های تضمین کیفیت را در شبکه جهانی پزشکان پانل خود از طریق چهار دفتر پزشکی منطقه‌ای خود در اتاوا، لندن، دهلی و مانیل کنترل و بررسی می‌کند.

طبق اعلام سایت شهروندی تست مدیکال کانادا، ایرانی‌ها برای انجام این تست باید به مراکز اعلام شده در سایت این سازمان مراجعه کنند. در حال حاضر پزشکان مورد تایید سفارت و اطلاعات تماس آن‌ها به شرح زیر است:

شهر: اصفهان
دکتر نازیلا کرمی و دکتر پویا دانشور
آدرس: خیابان وحید مرکزی، ساختمان جزیره ۳، پلاک ۳۰۳، کلینیک پزشکی دکتر دانشور و دکتر کرمی، طبقه دوم، واحد303.
تلفن: 03136260067
زبان: انگلیسی و فارسی

شهر: مشهد
دکتر الهام ناظم
آدرس: خیابان چمران ۷، پلاک ۱۲۳، کلینیک نظام
تلفن: 0512250910
ایمیل: nazem.e@gmail.com
زبان‌ها: فارسی، انگلیسی، فرانسوی

شهر: شیراز
دکتر مژده دستغیب
آدرس: سی‌متری سینما سعدی، چهارراه سهاب دیوانی، پلاک 14، مرکز پزشکی دژبد
تلفن: 07132304671
زبان‌ها: انگلیسی و فارسی

شهر: شیراز
دکتر محمود واحد
آدرس: سی‌متری سینما سعدی، چهارراه سهاب دیوانی، پلاک 14، مرکز پزشکی دژبد
تلفن: 07132304671
زبان‌ها: انگلیسی و فارسی

شهر: تهران
دکتر رضا فرخی
آدرس: خیابان سپهبد قرنی، پلاک 133، بیمارستان آپادانا.
تلفن: 02188006514 و 09121237702
زبان‌ها: فارسی، انگلیسی و فرانسوی

شهر: تهران
دکتر فریبا مقصودیان
آدرس: سید جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، بالاتر از پمپ بنزین، نبش خیابان 60، ساختمان پزشکان ماهان، طبقه سوم
تلفن: 02188042614 و 02188609838
زبان‌ها: فارسی و انگلیسی

شهر: تهران
دکتر محمدرضا رهواریان
آدرس: بلوار کشاورز، خیابان رستاک، ساختمان پزشکان 24، بیمارستان پارس
تلفن: 02188975440
زبان‌ها: فارسی و انگلیسی

شهر: تهران
دکتر ارشانوش پورمند
آدرس: جردن، نبش خیابان عاطفی شرقی، پلاک 152، برج صبا
تلفن: 02122025958
زبان‌ها: فارسی و انگلیسی

شهر: تهران
دکتر محمدرضا ابراهیمی‌راد
آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، بیمارستان دی
تلفن: 09123069757
زبان‌ها: فارسی و انگلیسی

هزینه تست مدیکال کانادا

همان‌طور که گفتیم، ممکن است علاوه بر آزمایش‌های مشخص و ضروری در پروسه مدیکال تست کانادا به تشخیص پزشک پانل انجام آزمایش‌های دیگری نیز ضروری باشد. متقاضی موظف است تمام هزینه‌های مربوط به معاینه پزشکی از جمله هزینه پزشک یا رادیولوژیست، و هرگونه آزمایش، بررسی یا درمان خاص مورد نیاز را بپردازد. باید توجه داشت که در صورت رد درخواست هزینه‌ها بازگردانده نمی‌شود. هزینه تست مدیکال کانادا بسته به شهر و نوع آزمایش‌ها بسیار متفاوت است.

مراحل بعد از مدیکال کانادا

پس از انجام معاینه، پزشک مورد تایید سفارت موظف است نتایج پزشکی را برای سفارت ارسال کند. علاوه‌بر این پزشک مدارکی به متقاضی مهاجرت به کانادا می‌دهد تا معاینه پزشکی را تأیید کند. چه آزمایش اولیه را داده باشید و چه در تصویربرداری و آزمایشگاهی تکمیلی، یک کپی چاپی از نتایجی که پزشک برای سفارت ارسال کرده را دریافت خواهید کرد. این مدرک را باید تا زمان حضور در فرودگاه و انجام مصاحبه پلیس مرزی به عنوان مدرکی برای آزمون پزشکی مهاجرت همراه خود نگه دارید.

باید توجه داشت که متقاضی باید یک کپی از فرم گزارش پزشکی اولیه IMM 1017B را که پزشک پس از معاینه به او تحویل داده است، در پروسه سفر و مهاجرت همراه داشته باشد. اگر پزشک با eMedical کار کند، یک برگه اطلاعات چاپ‌شده را به متقاضی تحویل می‌دهد.

درصورتی که از نحوه انجام معاینه پزشکی خود توسط پزشک مورد تایید سفارت یا رادیولوژیست راضی نبودید، می‌توانید با سازمان امور شهروندی تماس بگیرید و نظرات یا مشاهدات خود را از طریق فرم بازخورد در سایت شهروندی کانادا ثبت کنید.

مدت زمان صدور ویزا بعد از مدیکال کانادا

اگر مدت زمان صدور ویزا بعد از مدیکال کانادا برای شما اهمیت دارد، باید بدانید که هیچ یک از مراحل درخواست تا صدور ویزای کانادا قابل پیش‌بینی نیست. پروسه پاسخگویی سفارت به درخواست متقاضیان مهاجرت به کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد که قابل پیش‌بینی نیست. اما تجربه نشان داده که متقاضیان ویزای کانادا با اقامت موقت مانند مهاجرت تحصیلی با ویزای توریستی کانادا سریع‌تر از پرونده‌های درخواست اقامت دائم کانادا بررسی می‌شود. برای مثال اگر به عنوان گردشگر یا دانشجو درخواست خود را به ثبت رسانده باشید، صدور ویزا ۴ هفته طول می‌کشد، اما اگر برای اقامت دائم کانادا درخواست داده باشید تقریبأ ۳ ماه زمان نیاز است تا نتیجه نهایی مشخص شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *