مهاجرت

مقایسه زندگی در انگلیس و کانادا

مهاجرت به کانادا؟ یا مهاجرت به انگلیس؟ پاسخ به این سوال کار ساده‌ای نیست؛ زندگی در انگلیس یا زندگی در کانادا هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که بسته به شرایط و انتظارات متقاضیان، به عنوان مقصد انتخاب می‌شود. برای یافتن پاسخ این سوال باید بر اساس شاخص‌ها و فاکتورهای کیفی زندگی مقایسه زندگی در انگلیس و کانادا را بررسی می‌کنیم تا در پایان بتوانید گزینه مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید؛ پس با ما در وبلاگ موسسه مهاجرتی نیلگام همراه شوید.

زندگی در انگلیس یا کانادا

برای یافتن فرصت‌های شغلی و تحصیلی بهتر در خارج از کشور، همواره به شمارِ متقاضیان مهاجرت افزوده شده است؛ به دلیل سیاست‌های مهاجرتی فراگیر در میان مقصدهای مهاجرتی کانادا و بریتانیا در صدر فهرست قرار گرفته‌اند. کانادا مدت‌هاست سیاست‌های مهاجرت‌پذیری ساده و آسان‌تری در پیش گرفته و برنامه‌های متعددی برای دانشجویان و نیروی کار طراحی و اجرا کرده است؛ پس، به دست آوردن اقامت دائم کانادا در صورت واجد شرایط بودن چندان دشوار نیست. از طرف دیگر،  انگلستان هم سیستم مهاجرپذیری به نسبت ساده‌ای دارد که از علاقمندان به تحصیل در انگلیس و نیروی کارِ ماهر و متخصص برای استخدام استقبال می‌کند.

کانادا و بریتانیا هر دو روابط تاریخی و سیاسی قوی با یک‌دیگر و با سایر کشورها برقرار کرده‌اند. برای چندین دهه، کانادا تحت سلطه بریتانیا بود، اما اکنون کانادا جمهوری پارلمانی فدرال (تحت سلطنت مشروطه) و انگلستان سلطنت مشروطه پارلمانی دارد و رئیس دولت هر دو کشور سلطنت هر دو کشور به عهده ملکه یا پادشاه بریتانیاست. بیشینه جمعیت شهروندان هر دو کشور  به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و فرصت‌های جذاب تحصیلی و شغلی در هر دو کشور برای مهاجران بسیار یافت می‌شود.

اما تفاوت‌های زیادی بین این دو کشور وجود دارد که فقط بعد سیاسی و جغرافیایی را شامل نمی‌شود. آیا زندگی در کانادا بهتر از انگلستان است؟ پاسخ این سوال به شما بستگی دارد! بسته به نوع تخصص، حرفه و سابقه، و از همه مهم‌تر اولویت‌های شما، باید مسیر زندگی‌تان در کشور مقصد را برگزینید. اما بد نیست اطلاعات کلی از هر دو کشور داشته باشید تا مقایسه زندگی در انگلیس و کانادا آسان‌تر شود.

بریتانیا تقریباً 243610 کیلومتر مربع مساحت دارد، در حالی که کانادا تقریباً 9984670 کیلومتر مربع است که کانادا را حدود 4٪ بزرگتر از بریتانیا می‌نمایاند. با این حال، جمعیت بریتانیا 67.8 میلیون نفر است که نشان می‌دهد در برابر ۳۸.۲۴۶.۱۰۸ میلیون نفر جمعیت کانادا با وجودِ مساحت بیشتر، جمعیت کمتری در کشور کانادا زندگی می‌کنند.

مساحت کشور کانادا 76.64 برابر مساحت کشور انگلستان است. همان‌طور که می‌دانید نیمه شمالی کشور کانادا و نواحی نزدیک به قطب خالی از سکنه است، در حالی که انگلیس و جزیره‌های همجوارش آب‌وهوایی مطبوع دارند. به همین دلیل علیرغم وسعت کمتر، انگلیس جمعیت بیشتری نسبت به کانادا دارد.

میانگین طول عمر شهروندان یا به اصطلاح متداول‌تر «امید به زندگی» یکی از فاکتورهای شاخص کیفی زندگی به‌حساب می‌آید که توسط موسسات آماری مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به نقل از سایت آماری داده‌های جهانی (ورد دیتا world data) میانگین طول عمر شهروندان مرد کانادایی 80 سال و شهروندان زن 84  سال برآورد شده است در حالی که، میانگین طول عمر شهروندان شهروندان مرد انگلیسی 79 سال است و شهروندان زن انگلیسی به‌طور میانگین 83 سال عمر می‌کنند.

درمیانگین سنی جمعیت هم این دو کشور تفاوت چندانی با هم ندارند؛ میانگین سنی جمعیت در کانادا 41.8 سال و در انگلستان 40.6 سال است. مانند نکاتی که تا به اینجای کار بررسی شد، دیگر شاخص‌های کیفی زندگی میان این دو کشورها تفاوت چشمگیری با هم ندارند. برای درک بهتر جدول زیر را که برخی از رایج‎ترین فاکتورهای کیفیت زندگی را با مقادیر 0 (بد) تا 100 (بسیار خوب) را نمایش می‌دهد، مطالعه کنید.

کشورهاکاناداانگلستان
شاخص‌های کیفی
ثبات سیاسی8572
حقوق مدنی9390
خدمات بهداشتی و سلامت7878
آب و هوا336
هزینه زندگی1717
محبوبیت4543

 

طبق این آمار، شهروندان کانادایی امنیت شغلی به خصوص در میان مهاجران بیشتر است، به طوری‌که افراد مشغول به کار در کانادا 44.1 درصد کمتر احتمال دارد که بیکار شوند و تنها 5.7 درصد از بزرگسالان تا بیکار هستند. در انگستان، این تعداد تا سال 3.2 درصد اعلام شده است.  با توجه به هزینه‌‎های زندگی و میانگین درآمد، احتمال اینکه زیر خط فقر زندگی کنید در کانادا، 9.4٪ است و در بریتانیا 18.6٪ .

هر دو کشور کانادا و انگلیس در شمار امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی قرار دارند، اما با توجه به میزان کمتر جرم و جنایت و امنیت کلی، کانادا مکان امن‌تری نسبت به بریتانیا برای زندگی است و در رتبه‌های بالای این لیست قرار دارد. در مقایسه زندگی در انگلیس یا کانادا، کشور دوم شرایط بهتر و مناسب‌تری برای خانواده‌های دارای فرزند به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، شهروندان کانادایی بردبارتر هستند و تقریباً همه جرایم از جمله سرقت، تجاوز، قتل، جنایات ناشی از نفرت و غیره در کانادا کمتر از انگلیس است.

در فاکتور فعالیت‌های ورزشی به صورت حرفه‌ای، کشور انگلستان شرایط بهتری دارد؛ در مقایسه با کانادا، انگلستان از نظر ورزش محبوب‌تر است. لیگ برتر فوتبال آن شماره یک در سطح جهان است. البته، این بدان معنا نیست که کانادا میراث ورزشی غنی خود را ندارد، این کشور هم فرهنگ ورزشی قوی دارد. اما به نظر می‌رسد که بریتانیا گزینه‌ها و مکان‌های تفریحی بهتری نسبت به کانادا داشته باشد. البته، این به نوع ورزش مورد علاقه شما بستگی دارد!

مقایسه آب و هوای انگلیس با کانادا

به طور کلی دمای انگلستان دمای هوای ملایم‌تری نسبت به کانادا دارد و شدت کاهش یا افزایش دما درکانادا به‌نسبت انگلیس بیشتر است. انگلستان آب‌وهوای معتدل دریایی با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های خنک دارد. میانگین دما از حدود 2 درجه سانتیگراد در زمستان تا 20 درجه سانتیگراد در تابستان متغیر است. در زمستان خبری از بارش و یخبندان شدید نیست و اگر هم برف و باران ببارد، رفت‌وآمد را مانند کانادا دشوار نمی‌کند.

بارش باران درانگستان اتفاق معمولجوی تمام ماه‌های سال است؛ در واقع فصل خشک مشخصی برای این کشور وجود ندارد و بارندگی در هر زمانی از سال دور از انتظار نیست؛ اما مرطوب ترین ماه ها معمولاً از اکتبر تا ژانویه است. به تبع این نوع از آب‌وهوا،  شرایط مه آلود به ویژه در مناطق ساحلی و در فصل‌های پاییز و زمستان رویدادی معمول و طبیعی‌ست. مناطق غرب و شمال غرب بیشتر از شرق و جنوب شرقی بارندگی دارند. اما بارش برف در بیشتر مناطق انگلستان به جز ارتفاعات بالاتر در شمال و غرب اتفاقی نادر است؛ حتی در زمستان‌ها بارش برف طولانی نیست.

زمستان‌ها عموما خنک هستند و میانگین دمای آن بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد درنوسان است، در حالی که تابستان‌ها به طرز دلپذیری خنک و مطبوع است و میانگین دمای آن بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد نوسان دارد. دمای هوای تابستانی در گرم‌ترین روزهای سال از 38 درجه بیشتر تجاوز نمی‌کند.

اما به نسبت آب‌وهوای بریتانیا، کانادا زمستان‌های سخت‌تری را از سر می‌گذراند و در برخی شهرها دمای 10 درجه سانتی‌گراد زیر صفر معمول و طبیعی‌ست. زمستان‌های برفی و یخبندان عبورو مرور در سطح برخی شهرها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. باتوجه به عادات ایرانی‌ها، پیشنهاد می‌کنیم فصل زمستان را برای مهاجرت به کانادا انتخاب نکنید.

با توجه به وسعت کشور کانادا میانگین دمای بالای زمستان و تابستان در سراسر این کشور از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. زمستان‌ها در بسیاری از نقاط سخت است، به‌ویژه در استان‌های داخلی و پریری (همان دشت‌های کانادا)، که آب و هوای قاره‌ای را تجربه می‌کنند. در این مناطق میانگین دمای زمستانی نزدیک به ۱۵- درجه سانتی‌گراد است، اما می‌تواند به زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد! و وزش باد شدید کار را سخت‌تر هم می‌کند.

در مناطق غیر ساحلی کانادا برف می تواند تقریباً شش ماه از سال زمین را بپوشاند، در حالی که در بخش هایی از شمال برف در تمام طول سال مهمان کشور است. بخش اعظم شمال کانادا پوشیده از برف و یخ‌های دائمی است؛ البته سواحل بریتیش کلمبیا آب‌وهوای معتدل‌تری دارند. در سواحل شرقی و غربی، میانگین دمای بالا معمولاً 20 تا  25درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت در برخی از بخش‌های داخلی گاهی به بیش از 40 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

فاکتورهای آب‌وهوای سالانهکاناداانگلستان
حداکثر دمای روز7.4 درجه سانتی گراد12.90 درجه سانتی گراد
دمای پایین روزانه-2.5 درجه سانتی گراد7 درجه سانتی گراد
رطوبت72 %85 %
بارش737 میلی متر927 میلی متر
روزهای بارانی97.2 روز156.0 روز
ساعات آفتابی1935 ساعت1387 ساعت

در رقابت روزهای آفتابی کانادا با 1935 ساعت آفتابی در سال پیشتاز است. بیشترین ساعات آفتابی (8.6 در روز) در ماه جولای است. بریتانیا با تنها 1387 ساعت در رتبه دوم قرار دارد. خورشید در ماه دسامبر تنها 1.5 ساعت در روز قابل مشاهده است!

مقایسه خدمات بهداشتی در انگلیس با کانادا

هر دو کشور در خدمات و مراقبت‌های بهداشتی کاملاً مشابه عمل می‌کنند؛ در هر دو مراقبت‌های بهداشتی رایگان در اختیار ساکنان مقیم و شهروندان قرار داده می‌شود. در بریتانیا خدمات بهداشت ملی این وظیفه را بر عهده گرفته و از طریق این خدمات، تمام ساکنان کشور از مشاوره پرستار و مراقبت‌های اولیه توسط پزشکان عمومی برخوردار هستند.

اما مراقبت های ثانویه در انگلستان فقط برای شهروندان و غیراروپایی‌های مقیم رایگان ارائه می‎شود؛ به این ترتیب، متقاضیان مهاجرت به انگلیس که ویزای آن‌ها مجوز اقامت حداقل شش ماه یا بیشتر را به آنها می‌دهد، باید هزینه اضافی مراقبت‌های بهداشتی مهاجرت را به عنوان بخشی از درخواست خود بپردازند، حتی اگر بیمه پزشکی خصوصی داشته باشند! بنابراین پیش از دریافت اقامت دائم انگلستان باید هزینه‌های آن‌را پرداخت و پس از آن به NHS دسترسی پیدا کرد؛ اما کسانی که ویزای توریستی انگلستان وارد خاک این کشور می‌شوند، مجبور نیستند این هزینه را بپردازند.

از سوی دیگر، سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کانادا جهانی‌ست و خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی اولیه و ثانویه را برای شهروندان کانادایی و مقیم‌های دائم رایگان پوشش می‌دهد. باید توجه داشت که برای این افراد هیچ هزینه اضافی برای برخورداری از پوشش سلامتی در کانادا وجود ندارد؛ اما شما حتی به عنوان یک مقیم دائم باید تحت پوشش بیمه ثانویه یا به اصطلاح بیمه پزشکی خصوصی قرار بگیرید. علاوه بر این، در حالی که پوشش بیمه خدمات درمانی همگانی در استان‌ها و مناطق متفاوت است، موارد خاصی مانند درمان دندانپزشکی، خدمات آمبولانس، درمان‌های چشمی، فیزیوتراپی و …  تحت پوشش آن قرار نمی‌گیرد.

مقایسه فرهنگ در انگلیس و کانادا

باتوجه به پیشینه تاریخی هر دو کشور، با اشتراکات زیادی که در مقایسه فرهنگ در انگلیس و کانادا وجود دارد، تفاوت‌های مشخصی آشکار می‌شوند. در بحث مهمان‌نوازی و صمیمیت، کانادایی‌ها به‌دلیل ادب و پذیرش به مهاجران در سراسر جهان به نیکی شناخته شده‌اند و حتی بالاتر از بریتانیایی‌ها قرار دارند؛ اما در قدمت و اصالت بریتانیا حرف اول را میزند.

در یک نظرسنجی از ارتباط دوستانه در کشورها که توسط InterNations انجام شد، کانادا در بین 10 کشور برتر قرار گرفت، در حالی که بریتانیا در لیست 50 کشور برتر هم دیده نمی‌شود. شاید به همین دلیل باشد که شهروندان بریتانیایی هم از سفر به کانادا لذت می‌برند! به تجربه یکی از وبلاگ‌نویسان بریتانیایی، کانادا و شهروندانش تفاوت‌های زیادی با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دارند:

«کیفیت زندگی در کانادا تقریبا به طور کامل به افرادی که در آنجا زندگی می کنند بستگی دارد. در سفر به کانادا، چیزهای جذابی را تجربه کرده‌ام، از غریبه‌ای که به رسم مهمان‌نوازی پول قهوه‌ام را می‌پردازد تا غریبه‌ای که بقیه کارت پارکینگ خود را به من می‌دهد تا هزینه پارکینگم را پوشش دهد؛ از رانندگان تاکسی گرفته تا آقایان ! سخاوت، احترام و مهربانی آن‌ها شهروندان کانادایی را بسیار متفاوت کرده است.»

یکی از بارزترین تفاوت‌ها در مقایسه کانادا با انگلیس حضور بومیان در کانادا است که تقریباً 5٪ از جمعیت را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، بومیان نقش مهمی را در فرهنگ کانادا ایفا می‌کنند و البته سنت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. این فرهنگ در جشنواره‌ها، هنر ادبیات و معماری کانادا به وضوح نمایش داده شده است. طرح‌های نمادین جذاب در شهرهایی مانند ونکوور که به بیان داستان جمعیت بومی کانادا پرداخته است، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

فرهنگ فرانسوی‌زبان‌ها نیز در کانادای امروز تاثیرگذار است. فرانسوی‌های کانادایی که اصل و نسب خود را از استعمارگران فرانسوی می‌دانند، از قرن هفدهم به بعد در کانادا ساکن شدند. فرانسوی در واقع زبان مادری 7.2 میلیون کانادایی (حدود 20 درصد از جمعیت) است که اکثریت زبان مادری در کبک زندگی می کنند. به این ترتیب، بسیاری از آداب و رسوم و سنت‌های فرانسوی را می‌توان در کانادا یافت؛ از جمله آشپزی و جشن‌هایی مانند جشنواره فرانسه جدید، که ورود اولین اروپایی ها را جشن می گیرد.

از سویی دیگر، فرهنگ بریتانیا تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گرفته است، از جمله: وضعیت جزیره ای این کشور، تاریخ آن به عنوان یک لیبرال دموکراسی غربی و یک قدرت بزرگ در منطقه و جهان، و همچنین اتحادیه سیاسی چهار کشور با حفظ عناصری از سنت ها، آداب و رسوم و نمادهای متمایز است.

نفوذ بریتانیا را می‌توان در زبان، فرهنگ و سیستم‌های حقوقی بسیاری از مستعمرات سابق آن، به ویژه ایالات متحده، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ایرلند مشاهده کرد. نفوذ فرهنگی قابل‌توجه بریتانیا منجر به توصیف آن به عنوان یک “ابر قدرت فرهنگی” شده است؛ به‌طوری که طبق یک نظرسنجی جهانی که در سال‌های 2013 و 2014 توسط بی‌بی‌سی انجام شد، بریتانیا، سومین کشور با دید مثبت در جهان پس از آلمان و البته کانادا بود.

اما وقتی در مقایسه انگلیس و کانادا سخن از تاریخ، ادبیات، سینما، فلسفه، موسیقی و ورزش باشد، کفه ترازو به نفع انگلستان پایین می‌آید؛ چهره‌های تاریخی مانند ویلیام شکسپیر، شارلوت و املی برونته، ویرجینیا ولف، دوریس لسینگ، دیلون توماس، اسکار واید درادبیات، جان لاک، دیوید هیوم، جورج برکلی و ویلیام همیلتون در فلسفه، بیتلز، التون جان، ادل و سوزان بویل در موسیقی، آلفرد هیچکام در سینما و …. نام‌های وزینی در رشته‌های گفته شده هستند که نه تنها در کشورهای انگلیسی زبان، بلکه در تمام جهان نام این کشور را در در مباحث علمی نیز زنده نگه داشته‌اند.

مقایسه هزینه زندگی در انگلیس با کانادا

در مقایسه هزینه زندگی در انگلیس با کانادا باید به جزئیات بپردازیم؛ چراکه به طور کلی هزینه‌ها مخارج زندگی در این دو کشور تفاوت چندانی ندارد؛ چرا که در کانادا هزینه‌های غذا و مسکن گران‌تر است و از سوی دیگر، بریتانیا هزینه حمل‌ونقل داخلی و خارجی ارزان تری دارد. برای درک بهتر از مقایسه هزینه زندگی در کانادا با انگلستان، بهتر است به عوامل اصلی تأثیرگذار بر سبک زندگی افراد مانند مراقبت‌های بهداشتی، غذا، مسکن، درآمد، حمل‌ونقل و خدمات آب و برق توجه کنیم.

به نقل از سایت نومبئو Numbeo و بدون احتساب هزینه مسکن، هزینه زندگی در بریتانیا 5.6 درصد کمتر از کانادا است؛ به همین ترتیب اجاره‌بها در بریتانیا 7.8 درصد و هزینه مواد غذایی در بریتانیا 24.6 درصد کمتر است. اما هزینه صرف غذادر رستوران‌های بریتانیا 8.3 درصد بیشتر از کانادا است و قدرت خرید محلی در بریتانیا 2.4 درصد بیشتر از کانادا اعلام شده است.

بسته به استان یا منطقه ای که برای زندگی در کانادا انتخاب می‌کنید، مخارج مربوط به مسکن می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد؛ اما علیرغم هزینه بالای زندگی در بریتانیا، مسکن در بریتانیا در مقایسه با کانادا ارزان‌تر است، اما در شهرها یا استان‌های خاص می‌تواند گران‌تر باشد! برای مثال هزینه زندگی در لندن ماهانه حدود 2 هزار و هفتصد دلار است و در شهر‌های کوچک‌تر مانند بیرمنگام باید ماهانه هزار و ششصد دلار برای مخارج زندگی در نظر گرفت.

به طور میانگین و با در نظر گرفتن امکانات و نوع مسکن مشابه، کرایه ماهانه آپارتمان تک خوابه در حومه شهر‌ها در کانادا 1,392.80 دلار و در انگلیس 1,131.62 دلار است. کرایه ماهانه آپارتمان تک‌خوابه باشرایط مشابه در مرکز شهر‌ها در کانادا به طور میانگین 1,643.66 دلار و در انگلیس 1,477.73 دلار برآورد می‌شود. علاوه بر مخارج زندگی، نرخ مالیات فارغ از نوع آن در بریتانیا 45 درصد و در کانادا 33 درصد است و هزینه هر لیتر بنزین در کانادا برابر با نصف نرخ آن در انگلستان برآورد می‎‌شود.

میزان دستمزد مشاغل در کانادا و انگلستان بسته به محل زندگی و نوع شغل به میزان قابل توجهی متفاوت است، اما به طور کلی، میانگین درآمد در بریتانیا کمتر از کاناداست. به دلیل رشد سریع صنایع در کانادا و بالا بودن هزینه‌های مربوط به مسکن درآمد ماهانه افراد نیز کمی بالاتر است. به طور متوسط میانگین درآمد ماهانه در کانادا حدود 4,132.27 دلار و در انگستان 3,789.38 دلار تخمین زده می‌شود.

صرف نظر از هزینه‌های زندگی، شاخص‌های کیفی زندگی و … در میان متقاضیان زندگی درخارج از کشور، مهاجرت به کانادا طرفداران بیشتری از بریتانیا دارد؛ دلیل این انتخاب برنامه‌های مهاجرتی متنوع کانادا و آغوش باز دولت برای مهاجران است که فرصت‌های شغلی بیشتر با دستمزد بهتر برای پوشش هزینه‌ها برای مخاطبان هر یک از برنامه‌های مهاجرتی ارائه‌می‌دهد.

تحصیل در کانادا یا انگلیس

بریتانیا و کانادا همیشه بهترین انتخاب برای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیلات عالی بوده‌اند و هر یک سابقه طولانی در ارائه آموزش عالی و موسسات و دانشگاه‌های با رتبه‌های برتر دارند! بریتانیا میزبان بیش از 100 موسسه دولتی است که 11 مورد از آن‌ها در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه‌های 2 و 3 را در رتبه‌بندی دانشگاه های جهانیQS  در سال 2022 کسب کرده‌اند. با بیش از 20 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر، مطمئناً چیزی را پیدا خواهید کرد که مناسب شما باشد!

به طور مشابه، دانشگاه‌های کانادا همواره در سطح جهانی در رتبه‌های بالایی قرار دارند. هر ساله10 دانشگاه کانادا در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار می‌گیرند؛ دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک‌گیل در لیست 30 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

به‌طور کلی دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های انگلیس کوتاه‌تراز کاناداست؛ معمولا دوره کارشناسی سه‌ساله و دوره کارشناسی‌ارشد یک‌‍ساله برنامه‌ریزی می‌شود. در حالی که برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا دوره کارشناسی چهار‌ساله و دوره کارشناسی‌ارشد دو‍ساله و مشابه ایران است. با توجه به طول دوره‌ها، هزینه زندگی دانشجویی در هر دو کشور (در شرایط مشابه) تقریبا برابر است.

طبق قوانین مهاجرتی هر دوکشور، دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی اجازه اقامت و کار دارند؛ بسته به شرایط دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های انگلستان 18 تا 24 ماه بعد از اتمام دوره اجازه زندگی و کار در انگلیس دارند. دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی آکادمیک از دانشگاه‌های کانادا می‌توانند با دریافت مجوز PGWP در کانادا بمانند و با اشتغال به کار و تغییر نوع اقامت، شرایط را برای دریافت کارت اقامت دائم کانادا مهیا کنند.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا یا انگلیس باید ابتدا از موسسات آموزش عالی این کشورها پذیرش دریافت کرد. پس دانشجویان باید ابتدا الزامات سختگیرانه خاص دانشگاه و کشور مربوطه را برآورده کنند. این قوانین و شرایط به دانشگاه و رشته مورد نظر متقاضی مهاجرت تحصیلی بستگی دارد اما به‌طور کلی به عنوان کشورهای انگلیسی زبان، برایدریافت پذیرش تحصیلی ازدانشگاه‌های کانادا و انگلیس باید مدرک زبان انگلیسی با نمره خوب، سابقه تحصیلی، نمرات آزمون‌های ورودی مانند GMAT و… ارائه کرد. ارائه منابع مالی برای پوشش هزینه‌هایتحصیل هم در مرحله پذیرش و هم ویزا ضروری‌ست.

به‌طور کلی، استانداردهای واجد شرایط بودن برای تحصیل در کانادا در مقایسه با انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی کاملا مشابه است. برای واجد شرایط بودن در هر دو کشور، دانشجویان باید حداقل الزامات دانشگاه مناسب، از جمله مدارک تحصیلی و نمرات آزمون مهارت و استعداد را داشته باشند.

کار در انگلیس یا کانادا

در مقایسه با انگلستان، بازار کار کانادا تنوع بیشتری نسبت به بریتانیا دارد و به همین ترتیب فرصت‌های شغلی بیشتری را در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. اقتصاد پویا و قویِ کانادا برای چندین دهه به طور پیوسته در حال رشد بوده است و نیاز به نیروی کار همواره وجود دارد. به همین دلیل به متقاضیان کار در کانادا پیشنهاد می‌کنیم مقاله کار در کانادا را مطالعه کنند تا با چندوچون ویزای کاری کانادا آشنا شوند.

به نسبت انگلیس، کانادا میزبان صنایع وسیع‌تر و متعددتری بوده است؛ با توجه به اقتصاد پویای این کشور، صاحبان تجارت و تولید به‌دنبال ایجاد شعبه‌ای در کانادا هستند که باعث رونق بازار کار این کشور در بسیاری از رشته‌ها بوده است. از طرفیدیگر، مشاغل حیطه فناوری بیشتر در بریتانیای کبیر رونق یافته و فرصت‌های بهتری برای متخصصان مالی وجود دارد. علاوه‌بر IT، موقعیت‌های شغلیِ مدیریتی در شرکت‌های کانادایی نسبت به همتایان انگلیسی آن‌ها بیشتر است.

با همه این‍‌ها از قدت و اهمیت بریتانیا نمی‌توان گذشت. انگلستان ششمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود که نرخ بیکاری آن حدود 5 درصد است. برای افرادی که هنوز تجربه و مهارت کافی برای مجاب‌کردن کارفرما به‌دست نیاورده‌اند، مهاجرت و کار در انگلیس یا کانادا کمی دشوار است، اما با ارائه رزومه تحصیلی و سابقه شغلی خوب می‌توان شانس پذیرش را بالا برد.

مهاجرت به انگلیس یا کانادا

طبق مطالعاتی که در این مقاله انجام شد، شرایط و مزایای مهاجرت به انگلیس یا کانادا تقریبا در یک سطح قرار دارند؛ اما با توجه به برنامه‌های مهاجرتی متنوع، کانادا میزبان بهتری برای متقاضیان مهاجرت بوده است. به طوری کلی در مقوله مهاجرت باید هر پرونده و شرایط هر متقاضی بسته به استاندارهای کشورهای مقصد بررسی شود؛ به عبارت دیگر، با وجود شرایط پذیرش مهاجر در کانادا، برای برخی تخصص‌ها و رشته‌ها کشور انگلستان می‌تواند گزینه مطلوب‌تری باشد! به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام و تصمیم‌گیری درباره این موضوع مهم و تاثیرگذار با مشاوران و کارشناسان زبده و باتجربه موسسه مهاجرتی نیلگام مشورت کنید تا در این مسیر پرپیچ‌وخم شما را یاری دهند.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *