مهاجرت

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا 2022

کانادا یا استرالیا؟ این سوال بسیاری از متقاضیان مهاجرت است که برای رهایی از سردرگمی ابتدا با مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا به دنبال پاسخی قانع‌کننده برای سوال و تصمیم خود هستند. دلیل مواجهه این دو کشور به عنوان مقصد مهاجرت، برنامه‌های مهاجرتی متنوع اما شبیه هم آن‌هاست. در این بخش از سایت موسسه مهاجرتی نیلگام مخارج زندگی در کشورهای استرالیا و کانادا را مقایسه کرده‌ایم تا متقاضیان مهاجرت را در امر تصمیم‌گیری یاری کنیم.

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا

کانادا و استرالیا دو کشور بزرگ و مهاجرپذیر هستند که هر ساله میزبان شمار قابل توجهی از مهاجران از سراسر جهان می‌شوند. برنامه‌های مهاجرتی طراحی شده در هر دو کشور به طور تقریبی در بسیاری موارد مشابه عمل می‌کنند و از تمام گروه‌های سنی و تخصصی برای زندگی، تحصیل و کار استقبال کرده‌اند. بسیاری برای تحصیل مهاجرت به کانادا یا استرالیا را برمی‌گزینند و برخی دیگر برای اشتغال به کار در سرزمینی که امنیت شغلی و فرصت‌های جذاب‌تری دارد.

کشور کانادا سرزمینی استثنایی برای زندگی و کار است؛ کیفیت زندگی، نفوذ فرهنگی، روحیه کارآفرینی، نفوذ اقتصادی و پایداری کلی باعث می شود که زندگی در این سرزمین در میان دیگر کشورهای مهاجرپذیر نظیری نداشته باشد.

از طرفی دیگر، زندگی در استرالیا به معنای استقبال از فرصت‌هاست. استرالیا کشوری جوان با جامعه‌ای چندفرهنگی و آزاد و اقتصادی در حال رشد است. کانادا و استرالیا هر دو اعتباری بالا در بین دیگر کشورهای پذیرای مهاجر دارند و شهروندان آن‌ها از زندگی با شاخص‌های کیفی بالا لذت می‌برند.

فارغ از نوع شهری که برای اقامت در این دو کشور انتخاب می‌شود، استاندارد زندگی در کانادا و بسیاری از شهرهای استرالیا به نسبت بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر در درجه‌های بالای بین‌المللی و رتبه‌های عالی جهانی قرار دارد. هر دو کشور منابع طبیعی بسیار غنی و متعددی در بر دارند که اقتصاد منطقه بر اساس آن‌ها تعریف شده است.

مواد معدنی در استرالیا و مواد نفتی در کانادا بر رونق اقتصادی این کشورها تاثیر بسیاری گذاشته است. با افزایش تدریجی تقاضای جهانی برای این موارد، فرصت‌های اقتصادی در هر دو کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

به طور کلی، هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با استرالیا حدود 9 درصد ارزان تر است. برای حفظ همان استاندارد زندگی که می‌توانید با 6 هزار 800 دلار در کلانشهر ملبورن به دست آورید، در شهر تورنتو به حدود 6 هزار و 500 دلار نیاز دارید.

نکته قابل توجه مهاجران، نرخ مالیات بر درآدمد است؛ باید در نظر داشت که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور استرالیا 26.7 درصد بیشتر است. در واقع نرخ مالیات در کشور استرالیا بیش از 45.0 درصد اعلام شده است؛ در حالی که نرخ مالیات در کانادا بیش از 33.0 درصد است.

زبان رسمی در استرالیا انگلیسی است، بنابراین اگر شما به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، هیچ مشکلی برای انطباق، برقراری ارتباط یا انجام کسب‌و‌کار در این کشور ندارید. از سوی دیگر، کانادا دو زبان رسمی دارد و علاوه بر انگلیسی که در بسیاری از شهرها رایج است، برای اقامت در برخی شهرهای این سرزمینِ وسیع نیاز به آشنایی با زبان فرانسوی هم وجود دارد.

بیش از 90 درصد جمعیت کشور استرالیا را اقوامی ریشه‌یافته از منطقه قفقاز تشکیل داده است و نژاد و اصالت 7 درصد باقی را قوم‌های آسیایی؛ در واقع، تنها یک‌درصد از کل جمعیت این سرزمین را بومیان تشکیل می‌دهند. در حالی که انگلیسی‌زبان‌های کانادا 59 درصد و فرانسوی‌زبان‌ها 23 درصد از جمعیت کشور کانادا را تشکیل می‌دهند و 18 درصد باقی از مهاجران و اقوام دیگر نقاط جهان هستند که در این کشور زندگی می‌کنند و این زبان‌ها، زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود.

سرزمین کانادا مواد معدنی و منابع طبیعی غنی‌تری به نسبت کشور استرالیا دارد. هر دو کشور از نظر زیرساخت‌ها، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی، و در بسیاری از موارد دیگر پیشتاز هستند. پاسپورت کانادا در رتبه 168 جهان قرار دارد در حالی که پاسپورت استرالیا تنها با یک رتبه بالاتر در جایگاه 167 جهانی قرار گرفته است.

هزینه‌ زندگی به نسبت درآمد (قدرت خرید) در کشور استرالیا کمی پایین‌تر از کاناداست، اما متقاضی با شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کشور کانادا سریع‌تر و آسان‌تر به مجوز اقامت دائم کانادا دست پیدا می‌کنند. در قوانین جذب نیروی کار متخصص در هر دو کشور شباهت‌های بسیاری دیده می‌شود ولی در قیاسِ تفاوت‌ها به طور کلی شرایط کشور کانادا آسان‌تر به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل، تصمیم‌گیری بین مهاجرت به کانادا یا مهاجرت به استرالیا کمی دشوار است.

یکی از معیارهای اصلی در انتخاب کشور مقصد هزینه‌های زندگی در آن کشور در برابر میزان درآمد است. به طور کلی، هزینه زندگی در کانادا بدون محاسبه هزینه‌های مربوط به مسکن که تنوع بسیار بالایی دارد، حدود 9 تا 13.4 درصد ارزان تر از هزینه‌های زندگی در کشور استرالیا برآورد می‌شود. اما برای بررسی‌های دقیق‌تر باید عمیق‌تر به مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا پرداخت.

پیش از مطالعه دقیق مخارج زندگی در این کشورها باید در نظر داشت که ارز رایج در هر دو کشور دلار است؛ اما برای درک آسان‌تر از واحد پولی دلار آمریکا برای مقایسه هزینه‌های مهاجرت به این دو سرزمین استفاده می‌کنیم. در دسامبر سال 2021 یک دلار کانادا معادل 0.79 دلار آمریکا و یک دلار استرالیا معادل 0.74 دلار آمریکا گزارش شده است.

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا خورد و خوراک

به طور کلی، سبک زندگی افراد تعیین‌کننده هزینه زندگی آن‌ها در تمامی نقاط جهان است. به نقل از سایت آماری نومبئو به طور متوسط مخارج روزمره زندگی در کانادا 11.57 درصد کمتر از هزینه زندگی در استرالیا اعلام شده است، اما باید در نظر داشت که قدرت خرید محلی در کانادا 13.63 درصد کمتر از استرالیاست.

هزینه صرف یک وعده غذایی در رستوران‌های متوسط کشور استرالیا 14.65 دلار اعلام شده، در حالی که صرف یک وعده غذایی با همان استاندارها و کیفیت در رستورانی واقع در کانادا حدود 14.19 دلار آب می‌خورد. شاید تفاوت 3.14 درصدی در نگاه اول چندان اهمیت نداشته باشد، اما در صورت تکرار و روزمرگی در طول یک ماه، در مجموع عدد قابل‌توجهی می‌شود.

کالا قیمت در استرالیا (دلار)قیمت در کانادا (دلار)
نان سفید تازه 500 گرمی 2.042.32
یک بسته برنج سفید یک کیلوگرمی1.982.92
یک بسته تخم مرغ معمولی 12 عددی 3.462.81
یک بسته پنیر محلی یک کیلوگرمی7.9810.21
بسته یک کیلویی فیله مرغ 7.9710.58
بسته یک کیلویی گوشت قرمز 13.3711.85
یک کیلو سیب 3.32 3.33
پرتقال کیلویی2.77 3.23
یک کیلو موز2.561.36
گوجه فرنگی کیلویی3.713.47
سیب زمینی کیلویی 2.402.23
پیاز کیلویی1.922.11
یک سر کاهو1.98 2.04
یک بطری 1.5 لیتری آب1.71 1.69

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا مسکن

هزینه خوردوخوراک معمولا در اغلب شهرهای یک‌کشور یکسان است؛ اما برخی از مخارج روزمره زندگی به شهر محل اقامت و محله‌های آن بستگی دارد. برای مثال هزینه کرایه یا خرید مسکن به شهر محل اقامت و محله‌های آن ارتباط بسیار نزدیکی دارد. شاید بیان کلی هزینه‌های مسکن در این دو کشور تصویر واضحی از مخارج مربوط به مسکن استرالیا و کانادا پیش روی متقاضیان ایجاد نکند. به همین دلیل در ادامه کمی جزئی‌تر به مسئله می‌نگریم و هزینه مسکن را در دو شهر مهم آن‌ها بررسی می‌کنیم.

هزینه‌های مربوط مسکنشهر سیدنی (به دلار آمریکا) شهر تورنتو (به دلار آمریکا)
کرایه آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر 1,916.311,540.99
کرایه آپارتمان یک‌خوابه در حومه شهر 1,393.90 1,301.70
خرید آپارتمان در مرکز شهر (مترمربع) 10,782.748,289.27
خرید آپارتمان در حومه شهر (مترمربع) 6,531.10 7,309.72
قبض‌های ماهانه خدماتی132.79130.09

شهر سیدنی بزرگترین شهر استرالیا یکی از گران‌ترین شهرهای جهان است. در آخرین گزارش‌های مجله آماری تایم اوت Time Out به نقل از مرکز مرسر Mercer که در جولای سال 2021 منتشر شد، در لیست گران‌ترین شهرهای جهان شهر سیدنی در رتبه 66 جهانی قرار داشت؛ در حالی که شهر تورنتو  به عنوان نودونهمین شهر گران جهان معرفی شد.

متقاضیان مهاجرت به کانادا یا مهاجرت به استرالیا باید در نظر داشته باشند که عمده مخارج زندگی در کشور مقصد مربوط به هزینه مسکن می‌شود. بنابراین باید با دقت بیشتری به بررسی میزان هزینه‌ها و توانایی تامین آن پرداخت و در مقایسه هزینه‌ها هوشمندانه مطالعه و انتخاب کرد.

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا حمل و نقل

یکی دیگر از هزینه‌های غیر قابل اغماض مهاجرت در مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کانادا به مخارج حمل و نقل مربوط می‌شود. استفاده از وسایل نقلیه عمومی جهت حمل‌ونقل روزمره شهری به‌صرفه‌ترین روش ممکن به حساب می‌آید که معمولا با استفاده از بلیط‌های تک‌سفره یا قابل‌شارژ ماهانه صورت می‌گیرد.

خرید بلیط تک‌سفره داخل شهر به طور میانگین در کانادا 2.57 دلار و در استرالیا 3.15 دلار آب می‌خورد. بلیط‌های قابل شارژ ماهانه نیز در این کشورها به ترتیب 71.24 و 108.40 دلار هزینه دارد. با نگاهی به این ارقام می‌توان دریافت که مخارج استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کشور استرالیا کمی بیشتر از کاناداست.

اگر به دنبال خرید خودرو شخصی هستید، باید بدانید که یک لیتر بنزین در استرالیا 1.05 دلار و در کانادا 0.93 دلار هزینه دارد. بنابراین داشتن اتومبیل شخصی در کانادا 12 درصد ارزان‌تر از کشور استرالیاست.

زندگی در کانادا

کانادا به دلیل کیفیت زندگی استثنایی و چشم‌اندازهای جذاب و فراوانی که برای ساکنان و افراد خارجی در دسترس قرار می‌گیرد، بیشتر مورد توجه است. اغلب استان‌های کانادا در ردیف بهترین مناطق جهان برای زندگی قرار می‌گیرند، هرچند هزینه زندگی در هر استان یا محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، متفاوت است.

در کانادا به طور تقریبی بیشتر هزینه‌های خانوار به اندازه حقوق خالص ماهانه برآورد می‌شود. با توجه به اینکه هزینه اجاره بسیار مهم است و حدود 30 تا 50 درصد از بودجه خانواده را به خود اختصاص می‌دهد، در نظر گرفتن هزینه جابه‌جایی نیز مهم است. به طور متوسط هزینه کرایه ماهانه یک آپارتمان دو خوابه حدود 990 دلار کانادا آب می‌خورد.

سایر مخارج مانند پرداخت مالیات توسط دولت فدرال کانادا کنترل می‌شود که سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در سراسر کشور متحد کرده است. هر استان قوانین مالیاتی منحصر به خود را دارد که بر برنامه‌های مالیاتی فدرال نظارت می‌کند. مالیات بر درآمد که از حقوق و دستمزد کارگران برداشته می‌شود، اغلب هر دو هفته یک‌بار پرداخت می‌شود.

از جمله مزایای زندگی در کانادا می‌توان به دستیابی به تجهیزات رفاه اجتماعی با کیفیت، اقتصاد رو به رشد، سیستم آموزشی سالم، سیستم استثنایی مراقبت‌های بهداشتی، ملت چند فرهنگی، و محیط طبیعی آن اشاره کرد.

معمولا در مقوله مهاجرت شهرهای مستقر در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا، آلبرتا، کبک، و نیوبرانزویک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. برای مهاجرت تحصیلی باید در نظر داشت که بهترین دانشگاه های کانادا در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک قرار گرفته‌اند.

زندگی در استرالیا

استرالیا طیف متنوعی از حیات وحش و طبیعت را در خود پرورش داده است. گونه‌های زیادی از گیاهان و جانوران بومی استرالیا در هیچ نقطه دیگر از جهان یافت نمی‌شود و این نکته از موارد جذاب مهاجرت به استرالیا محسوب می‌شود.

استرالیا مقصدی عالی برای افرادی است که از سبک زندگی آسانی برخوردار هستند و در صدد هستند در کشوری کارآمد و رادیکال زندگی کنند. استرالیا شهرهایی «سالم» با 26 سال پیاپی رشد بی‌وقفه دارد. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت استرالیا را طبقه متوسط اجتماعی تشکیل می‌دهند.

با توجه به فرهنگ کاری متنوع و مفید در استرالیا چندین چشم‌انداز شغلی در این سرزمین وجود دارد. نرخ بیکاری به نسبت پایین است؛ در واقع ساکنان برخی شهرها هیچ وقت بیکار نیستند، زیرا همیشه مشاغل موقت در دسترس هستند.جالب است بدانید که تراکم جمعیت حتی در کلان‌شهرها پایدار است.

شهرهای بزرگ استرالیا در محیطی آرام و وسیع انواع خدمات، کار و فعالیت‌های تفریحی را ارائه می‌دهند. استرالیا محل استقرار بسیاری از دانشگاه‌های مشهور جهان است که هفت مورد آن‌ها در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

از جمله ویژگی‌های زندگی در استرالیا طبیعی غنی و ثروتمند، امنیت، فرهنگ وذائقه آشپزی جذاب، کیفیت مراقبت های بهداشتی در سطح جهانی، شهروندانی شوخ طبع، قدرت و ثبات اقتصادی، سیستم آموزشی با کیفیت، جامعه‌ای مداراگر و روشنفکر و همچنین چند فرهنگ است.
معمولا مناطق و استان‌های حوزه آدلاید، بریزبن، کانبرا، هوبارت، ملبورن، پرت، و سیدنی بیشتر مورد توجه مهاجران قرار می‌گیرد؛ اما بدن معنا نیست که مراکز شغلی و تحصیلی این سرزمین به مناطق و استان‌های اشاره شده محدود می‌شود!

مزایای کانادا نسبت به استرالیا

علاوه بر هزینه‌های زندگی پایین‌تر و ارزان‌تر، مهاجرت به کانادا به دلیل شاخص‌های مهم امنیت مانند سطح جرم، خطر شکستن و سرقت اثاث منزل یا اتومبیل، خطر هجوم و حمله توهین های قومیتی و نژادپرستانه در اولویت مهاجران قرار می‌گیرد.

از طرفی دیگر، در فاکتور قدرت خرید شهروندان این کشورها، استرالیا در وضعیت بهتری قرار دارد؛ معیار قدرت خرید در شاخص‌های کیفیت زندگی کانادا امتیاز 91 را به دست آورده، در حالی که استرالیا امتیاز 110 را کسب کرده است. اما در جمع‌بندی معیارهای کیفیت زندگی هر دو کشور در رده «بسیار بالا» قرار گرفته‌اند.

در میان کشورهای مهاجرپذیر کشور کانادا بالاترین جذب را در میان دانش‌آموزان و دانشجویان دارد. سیستم آموزشی مقطع ابتدایی و دبیرستان و همچنین آموزش عالی هر دو کشور «بسیار با کیفیت» است؛ گرچه کانادا رتبه‌های بهتری را کسب کرده است. اما دولت کانادا شرایط بسیار دسترسی را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی در نظر گرفته است.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *