ویزا

ویزای فنلاند و راهنمای دریافت انواع آن

کشور فنلاند از جمله کشورهای عضو حوزه شینگن محسوب می‌شود و به همین دلیل ویزای این کشور بسیار با ارزش است. در واقع با گرفتن ویزای فنلاند می‌توانید در سایر کشورهای عضو حوزه شینگن نیز رفت‌وآمد داشته باشید. شما ممکن است به دلایل مختلف از جمله سفر و گردش، دیدار با خانواده و دوستان، تحصیل در دانشگاه، کار و یا هر هدف دیگری قصد سفر به کشور فنلاند را داشته باشید. برای هر کدام از این اهداف نوع خاصی از ویزا در نظر گرفته شده که فرآیند اخذ آن‌ها تا حدودی متفاوت است.

انواع ویزای فنلاند

با توجه به قرار گرفتن کشور فنلاند در حوزه شینگن قوانین و مقررات اخذ ویزای این کشور منطبق بر قوانین حوزه شینگن است. بنابراین در صورتی که شهروند یکی از کشورهای عضو شینگن نبوده و یا اقامت هیچ‌یک از این کشورها را نداشته باشید، برای ورود به خاک فنلاند نیاز به اخذ ویزای شینگن خواهید داشت. با توجه به تنوع ویزاهای شینگن و تفاوت‌هایی که در رابطه با روند درخواست و مدارک موردنیاز آن‌ها وجود دارد بسیار مهم است که از همان ابتدا نوع ویزای موردنیاز خود را به درستی انتخاب کرده باشید.

اخذ ویزای توریستی فنلاند

در صورتی که قصد سفر به کشور فنلاند برای گردش در این کشور را داشته باشید لازم است که نسبت به اخذ ویزای توریستی فنلاند اقدام نمایید. سفارت فنلاند و بسیاری دیگر از سفارت‌های اروپایی در ایران امور اداری اخذ ویزای خود را به کارگزاری‌ها واگذار کرده‌اند. البته این واگذاری تنها مربوط به ویزاهای کوتاه‌مدت این کشورها می‌شود که حداکثر اجازه ۹۰ روز اقامت را به دارنده ویزا می‌دهد. ویزای توریستی فنلاند در کنار ویزاهای دیگری مانند ویزای تجاری، ویزای فرهنگی- ورزشی، ویزای شرکت در کنفرانس و… در همین دسته قرار می‌گیرد. بنابراین به منظور اخذ ویزای توریستی فنلاند باید از طریق کارگزاری این سفارت یعنی وی اف اس گلوبال درخواست نمایید.

گرفتن وقت ملاقات از وی اف اس گلوبال

اولین کاری که در رابطه با اخذ ویزای توریستی یا هر نوع ویزای کوتاه‌مدت فنلاند باید انجام دهید گرفتن وقت ملاقات از کارگزاری وی اف اس گلوبال VFS Global است. به منظور درخواست وقت باید یک ایمیل به آدرس appointmentfinland@vfshelpline.com ارسال کرده و در آن اطلاعات زیر را درج نمایید:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره پاسپورت
  • تاریخ انقضای پاسپورت
  • ملیت
  • جنسیت
  • تاریخ تولد (روز، ماه، سال)
  • شماره تلفن
  • تاریخ سفر
  • تاریخ مورد نظر برای وقت ملاقات
  • نوع ویزا

دقت داشته باشید که وقت ملاقات فقط زمانی برای متقاضی ثبت خواهد شد که اطلاعات بالا را به طور کامل در ایمیل خود درج کرده باشد. همچنین در موقع مراجعه به کارگزاری باید نامه مربوط به تاییدیه وقت ملاقات را پرینت کرده و همراه خود داشته باشید.

حضور در مرکز وی اف اس گلوبال

بعد از گرفتن وقت ملاقات، تاریخ دقیق حضور در مرکز درخواست ویزا به شما اطلاع داده خواهد شد. سپس باید در زمان تعیین شده در محل کارگزاری وی اف اس گلوبال حضور پیدا کرده و درخواست خود را همراه با کلیه مدارک ارائه نمایید. بعد از ارائه درخواست و مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه از شما خواسته خواهد شد تا به اتاق مخصوص بیومتریک رفته و اثر انگشت خود را ثبت کنید. ضمن این که یک عکس دیجیتالی نیز به عنوان عکس بیومتریک از شما ثبت خواهد شد.

پیگیری درخواست

بعد از انجام کلیه اقدامات، پرونده شما جهت بررسی به سفارت فنلاند ارسال خواهد شد. شما این امکان را دارید تا وضعیت درخواست خود را از طریق صفحه پیگیری درخواست ویزای فنلاند بررسی کنید. پس از پایان بررسی و اعلام نتیجه، پاسپورت شخص متقاضی به وی تحویل داده خواهد شد.

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی فنلاند

در زمان مراجعه به کارگزاری باید مدارک خود را به طور کامل ارائه کنید. در صورت ناقص بودن مدارک این موضوع به شما اطلاع داده خواهد شد. در صورتی که بخواهید درخواست شما با مدارک ناقص ارسال شود مسئولیت برگشت یا رد پرونده توسط سفارت به عهده خودتان خواهد بود. برای درخواست ویزای توریستی فنلاند باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت با حداقل ۳ الی ۶ ماه اعتبار
  • مدارک شغلی
  • شناسنامه
  • مدارک تمکن مالی
  • اسناد ملکی
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • بیمه مسافرتی بین‌المللی
  • بلیط رفت ‌و برگشت هواپیما
  • تاییدیه رزرو هتل

اخذ ویزای تحصیلی فنلاند

تعداد دانشجویان خارجی که در کشور فنلاند مشغول به تحصیل هستند نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. کیفیت آموزشی بالای این کشور و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های تحصیل در فنلاند در کنار وجود فرصت‌های شغلی مناسب بعد از پایان دوران تحصیل از جمله مهم‌ترین دلایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور است. علاوه بر این باید به ارزان بودن شهریه دانشگاه‌های فنلاند و همچنین پایین‌تر بودن هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی اشاره داشته باشیم.

برای تحصیل در کشور فنلاند باید حتما ویزای تحصیلی فنلاند را اخذ کرده باشید. در صورتی که ویزای مورد نظر شما برای تحصیل در یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت و کمتر از ۹۰ روز باشد می‌توانید از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال اقدام نمایید. اما در صورتی که قصد تحصیل بلندمدت در دانشگاه‌های فنلاند را داشته باشید باید برای گرفتن ویزای تحصیلی فنلاند از طریق سفارت این کشور اقدام کنید.

گرفتن وقت سفارت فنلاند

برای گرفتن هر نوع ویزایی که نیاز به اجازه اقامت بیش از ۹۰ روز در کشور فنلاند دارد باید با داشتن وقت قبلی به سفارت این کشور مراجعه نمایید. برای گرفتن وقت سفارت می‌توانید ایمیل درخواست وقت را به آدرس consulate.teh@formin.fi ارسال کرده و یا با تماس تلفنی وقت بگیرید. دقت داشته باشید که نوبت‌دهی و تعیین وقت فقط توسط سفارت انجام می‌گیرد و هر نوبتی که به وسیله افراد واسطه گرفته شود غیرقابل رسیدگی است.

حضور در سفارت

بعد از گرفتن نوبت باید در زمان تعیین‌شده در محل سفارت فنلاند حضور یافته و درخواست خود را همراه با مدارک ارائه کنید. دقت داشته باشید که کلیه مدارک خود را به طور یکجا تحویل دهید در غیر این صورت درخواست شما مورد تایید قرار نخواهد گرفت. حضور شخص متقاضی در زمان تعیین‌شده الزامی بوده و اثر انگشت در همین زمان ثبت خواهد شد. ضمنا از کودکان زیر ۱۲ سال انگشت‌نگاری به عمل نخواهد آمد.

به طور معمول به دانشجویان خارجی که موفق شوند مجوز تحصیل در کشور فنلاند را بگیرند اجازه اقامت یک ساله داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فنلاند

برای اخذ ویزای تحصیلی فنلاند علاوه بر مدارک عمومی از جمله فرم درخواست تکمیل‌شده، پاسپورت معتبر و دو قطعه عکس باید مدارک دیگری را نیز ارائه کنید که مهم‌ترین آن‌ها در زیر  آمده است:

  • فرم OLE_OPI
  • مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • گواهی پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند
  • مدرک زبان انگلیسی
  • سپرده حداقل ۶هزار یورویی در حساب بانکی متقاضی
  • بیمه‌نامه

دقت کنید که پاسپورت شما باید حداقل دو صفحۀ خالی داشته باشد. در هنگام مراجعه به سفارت باید کپی تمامی مدارک ذکر شده را همراه داشته باشید.

اخذ ویزای کاری فنلاند

برای این که اجازه کار در فنلاند را داشته باشید به اجازه اقامت این کشور احتیاج دارید و برای گرفتن اقامت فنلاند نیاز به پیدا کردن شغل در این کشور خواهید داشت. بنابراین قبل از اقدام برای ویزای کاری فنلاند باید از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی معتبری را دریافت نمایید. برای پیدا کردن شغل در فنلاند می‌توانید از سایت‌های کاریابی این کشور و یا ارتباطات خود استفاده کنید. بعد از دریافت پیشنهاد شغلی معتبر، می‌توانید برای اخذ ویزای کاری فنلاند و اقامت این کشور اقدام نمایید.

فرآیند اخذ ویزای کاری فنلاند نیز مانند ویزای تحصیلی این کشور بوده و از طریق سفارت فنلاند در تهران قابل پیگیری است. برای انجام این کار ابتدا باید اقدام به گرفتن وقت سفارت فنلاند کرده و سپس در زمان تعیین‌شده کلیه مدارک خود را همراه با فرم درخواست تکمیل‌شده به سفارت تحویل دهید.

حداقل یک ماه زمان خواهد برد تا نتیجه بررسی اداره مهاجرت فنلاند به تهران برسد.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری فنلاند

برای گرفتن ویزای کاری فنلاند و اجازه اقامت این کشور باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • فرم درخواست تکمیل‌شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • شناسنامه
  • پیشنهاد شغلی معتبر
  • فرم OLE_TY1 و TEM054
  • سوابق کاری در زمینه مربوطه به زبان انگلیسی

هزینه ویزای فنلاند

هزینه ویزای فنلاند بسته به نوع ویزای مورد نظر شما متغیر خواهد بود. به عنوان مثال هزینه ویزای توریستی فنلاند به ازای هر فرد بالای ۱۲ سال ۸۰یورو و برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۴۰یورو است. البته این تنها هزینه درخواست ویزا است که به سفارت فنلاند مربوط می‌شود. اما علاوه بر این، شخص متقاضی باید ۲۵ یورو نیز بابت خدمات به کارگزاری وی اف اس گلوبال بپردازد. در صورت استفاده از خدمات اضافی این کارگزاری از جمله تحویل پاسپورت با پیک باید هزینه آن را به صورت جداگانه پرداخت نمایید. همچنین هزینه مجوز اقامت فنلاند برای دانشجویان ۳۶۰ یورو و برای افرادی که قصد کار در این کشور را دارند در مرتبه اول ۶۰۰ یورو است.

سوالات متداول اخذ ویزای فنلاند

در ادامه برخی سوالات رایج در زمینه اخذ انواع ویزای فنلاند مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

آیا می‌توان برای گرفتن ویزای توریستی فنلاند مستقیما به سفارت این کشور مراجعه کرد؟

خیر. درخواست برای ویزاهای کوتاه‌مدت فنلاند از جمله ویزای توریستی تنها از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال انجام می‌گیرد.

آیا ویزای توریستی فنلاند را کارگزاری صادر می‌کند؟

خیر. کارگزاری تنها انجام امور اداری مربوط به درخواست ویزا را بر عهده دارد و تصمیم‌گیری نهایی در این ارتباط به عهده افسر سفارت است.

اعتبار پاسپورت باید چقدر باشد؟

پاسپورت شما باید حداقل به اندازه مدت زمان اقامت در فنلاند اعتبار داشته باشد. در مورد ویزاهای توریستی، پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.

نحوه پرداخت هزینه درخواست ویزا به چه شکل است؟

هزینه درخواست ویزا به صورت حضوری و در زمان تعیین‌شده به صورت ارز یورو قابل پرداخت است.

در صورتی که شخص متقاضی قصد سفر همراه خانواده را داشته باشد باید فقط یک وقت ملاقات بگیرد؟

خیر. هر یک از افراد متقاضی ویزای فنلاند باید به صورت جداگانه اقدام به گرفتن وقت ملاقات نمایند.

از کجا بفهمیم که نتیجه درخواست ویزا مشخص شده است؟

زمانی که نتیجه تصمیم‌گیری در مورد ویزا مشخص شود، بسته به نوع ویزای درخواستی کارگزاری یا سفارت فنلاند با شخص متقاضی تماس خواهند گرفت.

فرآیند انجام بیومتریک چقدر زمان می‌برد؟

به طور معمول انجام بیومتریک در حدود ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد.

آیا بعد از اتمام بررسی پرونده، شخص دیگری می‌تواند پاسپورت را تحویل بگیرد؟

شخص متقاضی باید با حضور در محل کارگزاری یا سفارت و همراه داشتن مدرک شناسایی پاسپورت خود را تحویل بگیرد. اما در صورتی که شخص دیگری بخواهد پاسپورت را تحویل بگیرد باید حتما وکالت‌نامه معتبر از متقاضی داشته باشد.

فرآیند بررسی ویزای تحصیلی و کاری چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان معمول بررسی ویزای تحصیلی و کاری دو ماه است.

حداکثر از چه مدت قبل سفر می‌توان برای ویزای توریستی فنلاند درخواست داد؟

درخواست برای وقت ملاقات و ارائه مدارک به کارگزاری حداکثر ۹۰ روز قبل از تاریخ سفر امکان‌پذیر خواهد بود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *