تور, ویزا

بایدها و نبایدهای سفر توریستی به ژاپن

ژاپن به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و پیشرفته جهان همواره در تمام فصول سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. کشوری که به سرزمین آفتاب تابان، شکوفه‌های گیلاس، جنگجویان سامورایی، مردمانی منظم و سخت‌کوش، کشتی سامبو و غذای سوشی معروف است. این کشور به راحتی خاطراتی زیبا و فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

پیش از این به طور کامل به معرفی ویزای ژاپن و جزئیات آن و معرفی سفارت ژاپن در تهران پرداخته‌ایم اما اکنون قصد داریم تا از جنبه مهم فرهنگی به بررسی بایدها و نبایدهای سفر توریستی به ژاپن بپردازیم؛ تا از این طریق بتوانید از بروز ناراحتی و توهین ناگهانی برای شهروندان ژاپنی جلوگیری کرده و سفری با کیفیت و خاطره‌انگیز را به این کشور آسیایی تجربه کنید. شاید باور این موضوع سخت باشد، اما ممکن است عملی که کاملا در کشور و فرهنگ شما جا افتاده و قابل قبول باشد، در ژاپن حرکتی غیراخلاقی و توهین‌آمیز محسوب شود، پس با ما همراه باشید تا تمامی بایدها و نبایدهای سفر توریستی به ژاپن را مرور کنیم.

به هنگام پیاده‌روی در حال خوردن غذا و یا استعمال سیگار نباشید

قدم زدن و خوردن خوراکی در میان اماکن توریستی ژاپن حرکتی بی‎‌ادبانه و توهین‌آمیز محسوب می‌شود و به معنی اینست که می‌خواهید با یک سنگ ۲ پرنده را بکشید! از جانبی دیگر، ریختن اتفاقی قهوه و یا انداختن تکه‌ای سوشی بر روی زمین ممکن است با رد شدن فردی از روی آن مصادف شود و به طور اتفاقی روز وی را خراب کند.

با ورود به ژاپن مطمئنا متوجه این موضوع خواهید شد که فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگی نظیر Lawson و Family Mart مکان‌هایی برای نشستن مشتری‌ها و خوردن غذا طراحی کرده‌اند تا افراد مجبور به بردن غذا به بیرون و صرف آن به هنگام حرکت نشوند. این رفتار و احترام به دیگران در مورد کشیدن سیگار نیز صدق می‌کند.

اگر از شهروندان سنگاپوری بودید مطمئنا با این آداب و رسوم آشنایی داشتید، اما برای آن دسته از افرادی که با این فرهنگ آشنایی ندارند باید بگوییم که ایستادن در یک مکان برای سیگار کشیدن و یا رفتن به مکان‌های اختصاصی سیگار در سطح شهر، عملی مودبانه و متداول محسوب می‌شود. این عمل برای اینست که افراد غیرسیگاری در معرض دود سیگار قرار نگیرند و به سایر افراد حاضر در خیابان احترام گذاشته شود. البته در برخی از نقاط ژاپن سیگار کشیدن در محوطه بسته و اماکنی نظیر رستوران قانونی بوده و افراد غیرسیگاری می‌توانند در صورت احساس ناراحتی، به محدوده مخصوص غیرسیگاری‌ها در همان محوطه نقل مکان کنند.

از چوب غذاخوری خود درست استفاده کنید

چوب غذاخوری سنتی ژاپن دارای معانی و قوانین نمادین و سمبلیک مختلفی است که باید توسط افراد رعایت شود. این قوانین شامل موارد زیر می‌شود:

  • چوب‌های غذاخوری خود را به صورت ایستاده در ظرف برنج قرار ندهید. انجام این عمل بخاطر اینکه در تشریفات مذهبی و مراسم تدفین از آن استفاده می‌شود، ممنوع است. همچنین انجام این حرکت در اماکن مختلف بخاطر اینکه یادآور مرگ و بدشانسی است، عملی بی‌ادبانه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که نگه داشتن ضربدری چوب غذاخوری نیز حرکتی غیرمعقول و بی‌ادبانه به شمار می‌رود.

مشاوره رایگان اخذ ویزای توریستی ژاپن۰۲۱-۷۵۲۳۷

  • زمانی که با چوب غذاخوری غذایی را امتحان کرده‌اید، آن‌را به شخص دیگری تعارف نکنید. این کار در فرهنگ ژاپن حرکتی غیربهداشتی محسوب می‌شود. اما در صورتی که تمایل دارید تا همسفر شما هم از غذایی که شما می‌خورید بچشد، می‌توانید با استفاده از سر دیگر چوب تکه‌ای از غذا را برداشته و در ظرف جدیدی به وی تعارف کنید.
  • چوب غذاخوری خود را به هم نمالید. به طور معمول زمانی که چوب غذاخوری یکبار مصرف را برای صرف غذا دریافت می‌کنید، باید آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید، چنانچه چوب‌ها ارزان و بی‌کیفیت باشد، به هر یک از آن‌ها اضافات و خرده چوب چسبیده باقی خواهد ماند که باید با سایش آن‌ها را برطرف کنید. برای همین زمانی که دو چوب غذاخوری خود را به یکدیگر می‌سایید، این پیام را به مسئول رستوران و یا محلی که در آنجا حضور دارید انتقال می‌دهید که وسایل مصرفی اولیه آن‌ها فاقد کیفیت لازم است.
  • از چوب غذاخوری ژاپنی به عنوان چنگال استفاده نکنید، این عمل از لحاظ آداب معاشرت حرکتی بد تلقی شده و به طور کلی قرار نیست تا از این چوب به این صورت استفاده شود.
  • زمانی که از چوبهای غذاخوری خود استفاده نمی‌کنید آن‌ها را به جهت اطمینان از پرت نشدن و بیرون میز نیافتادن و البته تمیز ماندن، در محل مخصوص نگهداری چوب غذاخوری که به هاشیوکی hashioki معروف است بگذارید.

برای گرفتن سلفی با گیشاها و مایکوها آنها را تحت فشار قرار ندهید

برای برخی از گردشگران گیون و کیوتو ژاپن، به فعالیت واداشتن گیشاها برای گرفتن یک سلفی بی‌نظیر که مناسب شبکه اجتماعی باشد، شبیه یک گزینه در دسترس و بدون مشکل است. اما توجه داشته باشید که برخلاف تصور عموم، این حرکت و رفتار در ژاپن زشت و غیرپسندیده است. بانوان گیشا جزو جذابیت‌های توریستی و یا سلبریتی محسوب نمی‌شوند. آن‌ها در محدوده کاری خود با عجله از یک مسئولیت و مشغولیت کاری به سراغ دیگری می‌روند و این‌کار را نسل به نسل برای قرن‌ها انجام داده‌اند.

بر همین اساس، نزدیک شدن و صمیمی شدن با آن‌ها حرکتی کاملا غیراخلاقی و بی‌ادبانه محسوب شده و ممکن است آن‌ها را ناراحت کند و در عین حال موجب تاخیر در کارشان شود. به جای این‌کار گردشگران می‌توانند در صورت تمایل از گیشاهای قلابی و نمایشی در خیابان استفاده کنند. این دسته از افراد بدون عجله و با فراغ بال از خیابانهای معروف گذر می‌کنند و با کمال میل درخواست عکس گرفتن با شما را قبول خواهند کرد. اگر گرفتن عکس سلفی با گیشا برای شما مهم است و دوست دارید آنرا در پیج اینستاگرام خود بزارید، با اطمینان خاطر اینکار را انجام دهید، چون هیچ‌کس تفاوت گیشای اصلی و نمایشی را متوجه نمی‌شود.

به گوزن‌های مقدس نارا و جزیره میاجیما آسیب نرسانید

با این‌که گوزن‌های مقدس، موجوداتی زیبا و به ظاهر بسیار بی‌خطر به نظر می‌آیند، اما زمانی که بترسند و مورد آزار و اذیت قرار بگیرند، لگد خواهند زد. به همین خاطر طی این اواخر صدمات در حال افزایشی از گردشگرانی گزارش شده که  سعی داشته‌اند تا از نزدیک سلفی‌های متعددی از این حیوانات بگیرند.

معمولا گردشگران ناحیه نارا در ژاپن بخاطر کشاندن و فریب دادن گوزن‌ها با غذا و غذا ندادن به آن‌ها معروف هستند و به خاطر این مزاحمت، عموما حیوانات منطقه آن‌ها را گاز گرفته و یا به آن‌ها لگد می‌زنند.

اگر به انسان‌ها هم قول و وعده غذا داده شود و در انتها به جای آن، تنها صدا و فلاش دوربین در مقابل صورت آن‌ها مزاحم روزشان شود، مطمئنا ناراحت و آزرده‌خاطر خواهند شد. علاوه بر این موضوع، گردشگران اغلب با دادن اسنک‌ به حیوانات آن‌ها را مریض می‌کنند. به جای این کار شما می‌توانید از یک فروشگاه محلی با پرداخت ۱۵۰ ین ژاپن، غذای مخصوص گوزن‌ها را خریده و با احتیاط برای غذا دادن به آن‌ها نزدیک شوید، اما بخاطر داشته باشید که زیادی گوزن‌ها را برای دادن غذا منتظر نگذارید، چون موجب عصبانی شدن آن‌ها می‌شود.

ظاهر باشکوه و زیبای میراث جهانی ثبت یونسکو را خراب نکنید

جنگل عظیم زمرد سبز یا همان درختچه‌های بامبو در آراشیاما یکی از نقاط جذاب و توریستی گردشگران کیوتوی ژاپن محسوب می‌شود. اما متاسفانه در جنگل بامبوی ساگانو Sagano  معلوم شده که برخی از گردشگران بر روی ساقه بیش از ۱۰۰ بامبوی جوان نام خود و همراهشان را حکاکی کرده‌اند، کاری عبث و بیهوده که جز زشتی و دردسر چیزی ندارد؛ عملی که می‌توانید نظیر آنرا در پل‌های پاریس و قفل‌های عشق یا به اصطلاح love lock ببینید. به جای اینکار بهتر است از شکوه، زیبایی، عظمت و آرامش این جنگل‌ها لذت ببرید، از محیط زیست مراقبت کنید و عکس‌های خاطره‌انگیز بیاندازید.

ترجیحا از اماکن غربی با وای فای مجانی نظیر استارباکس دوری کنید

مطمئنا شما این همه راه را به ژاپن نیامده‌اید تا زمان خود را بخاطر خوردن کافه لاته و گشت‌زنی در اینترنت با گوشی در یکی از کافی‌شاپ‌ها هدر دهید. مخصوصا زمانی که برنامه سفر شما کوتاه بوده و کارهای زیادی برای انجام دادن در ژاپن وجود دارد. به جای آن، به مکانی به نام ایزاکایا izakaya بروید، رستورانی با سبک و استایل ژاپنی که انواع نوشیدنی و ظرف‌های کوچک و خوشمزه غذا یا همان tapas ژاپنی را برای شما سرو خواهد کرد.

رستوران و بار Kirin City در توکیوی ژاپن یکی از مثال‌های خوب در این زمینه است که اغلب غذاها و نوشیدنی‌های ژاپنی و متفاوتی را برای شهروندان بومی و گردشگران سرو می‌کند. شما همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های سنتی ژاپن نظیر چای ماچا matcha tea و سایر نوشیدنی‌های بومی را امتحان کرده و به جای گشت و گذار در اینترنت و یا حضور در فضای کلیشه‌ای رستوران‌های فست فودی از تک تک لحظات خود در یک رستوران اصیل ژاپنی لذت ببرید.

حروف الفبای ابتدایی ژاپن را یاد بگیرید

این بدین معنی نیست که زبان ژاپنی را به خوبی یاد بگیرید. در واقع به هنگام بیرون رفتن در فضای ایستگاه مترو و سفارش غذا از منوهای ژاپنی، نداشتن توانایی تشخیص الفبای اولیه ژاپنی شما را از سایر گردشگران بین‌المللی در ژاپن جدا می‌کند و حس بدی را به شما القا خواهد کرد. همچنین به هنگام سلام کردن و رعایت آداب معاشرت اولیه به زبان ژاپنی، دیدن لذت و تحسین در چهره افراد بومی، حس فوق‌العاده‌ای را برای شما ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بد نیست تا پیش از سفر به ژاپن کمی با زبان و حروف الفبای این کشور آشنا شوید.

غذای نودل خود را با صدا بخورید (هورت بکشید)

شاید در خیلی از نقاط دنیا برای هورت کشیدن غذا نگاه سرزنش‌آمیزی دریافت کنید، اما این موضوع در ژاپن صدق نمی‌کند. در حقیقت هر چقدر صدای هورت کشیدن نودل شما در رستوران بلندتر باشد، بدین معنی است که از سرآشپز رستوران بخاطر غذای خوشمزه‌اش قدردانی زیادی کرده‌اید.

انعام ندهید و پول خرد خود را نشمرید

حس نیت و رفتار مودبانه ریشه عمیقی در فرهنگ ژاپن دارد و ارائه خدمات و سرویس با کیفیت نیز شامل این فرهنگ غنی می‌شود. با اینکه دادن انعام در خیلی از کشورها نشانه رضایت و تشکر مشتری از سرویس و خدمات عالی یک رستوران است، در ژاپن باقی گذاشتن چند سکه یا پول به عنوان انعام عملی توهین‌آمیز محسوب می‌شود.

انعام‌دادن در ژاپن به این معنی است که شما برای دریافت خدمات و سرویس خوب به پرسنل یک رستوران پول پرداخت می‌کنید، در حالی که انتظار سرویس خوب در ژاپن یک استاندارد محسوب شده و نیازی نیست برای آن پاداشی در نظر گرفته شود.

حتی در برخی موارد در صورتی که اینکار را انجام دهید، کارکنان رستوران ممکن است فکر کنند که پول خود را جا گذاشته‌اید و به دنبال شما بیایند. علاوه بر این موضوع، به هنگام خرید خدمات و یا اقلام مصرفی، الباقی پول و یا پول خرد در یک سینی کوچک به شما تحویل داده می‌شود.

در اینگونه مواقع، جلوی عادت همیشگی خود یعنی شمردن پول‌های خرد را در مقابل مسئول فروشگاه بگیرید، این بدین خاطر است که انجام اینکار در ژاپن عملی بی‌ادبانه تلقی می‌شود. برخلاف خیلی از مقاصد گردشگری دنیا که ممکن است توریست‌ها به عناوین مختلف مجبور به پرداخت پول اضافه شوند، کشور ژاپن از این قاعده مستثنی بوده و به بهترین شکل با گردشگران رفتار می‌کند. هم‌چنین خاطر جمع باشید که ژاپنی‌ها افراد بسیار دقیقی هستند و الباقی پول شما را بدون کم و کاست به شما برمی‌گردانند.

درست تعظیم کنید

تعظیم کردن در فرهنگ ژاپن نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند، بدین خاطر بهتر است با ورود به این کشور از حرکات متداول افراد بومی تبعیت کنید. به طور معمول تعظیم‌های مختلفی برای موقعیت‌های گوناگون وجود دارد، ولی به عنوان یک گردشگر در ژاپن بیشترین استفاده از تعظیم در موقعیت‌های زیر اتفاق می‌افتد:

  • ملاقات و احوالپرسی با مردم
  • تشکر از یک نفر
  • عذرخواهی از یک نفر

به هنگام تعظیم از اینکه پشت و گردن خود را خم نمی‌کنید مطمئن شوید. این بدین معنی است که با بدنی صاف به سمت جلو خم شوید، همچنین در برخی مواقع تکان دادن سر به هنگام تشکر عملی مودبانه محسوب می‌شود. زمانی که کسی به نشانه احترام به شما تعظیم کرد، همین عمل را متقابلا برای وی انجام دهید.

از سیستم حمل و نقل عمومی ژاپن نهایت استفاده را ببرید

استفاده از وسایل نقلیه عمومی در ژاپن سخت نیست. به طور معمول اجاره خودرو در ژاپن گران و هزینه‌بر بوده و بخاطر علامت‌ها و قوانین مختلف رانندگی ممکن است که انتخاب این گزینه منطقی نباشد. در عین حال استفاده از تاکسی نیز در حین سفر بخاطر گران بودن چندان پیشنهاد نمی‌شود. ژاپن به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در فناوری دارای یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جهان است، بنابراین بهره بردن از این وسایل در خلال سفر به ژاپن ایده بسیار خوبی خواهد بود.

سیستم مترو در اکثر شهرهای بزرگ ژاپن نظیر توکیو، کیوتو و اوزاکا گزینه‌ای ارزان و اقتصادی برای رفتن به تمام نقاط دیدنی شهر خواهد بود. در عین حال، اتوبوس نیز گزینه قابل اطمینان و مقرون به صرفه‌ای در ژاپن محسوب می‌شود، اما سفر به ژاپن بدون تجربه قطار شینکانسن، تکمیل نخواهد شد.

تجربه حرکت با قطار سریع‌السیر bullet train  با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، در کنار مشاهده مناظر دیدنی این کشور، قطعا لذت‌بخش خواهد بود.

در مترو و قطارهای سریع‌السیر سکوت را رعایت کنید

یکی از مواردی که باید حتما آن را هنگام حضور در مترو و قطار ژاپن رعایت کنید، صحبت نکردن با موبایل و پاسخ ندادن به تماس‌های تلفنی است. در کنار این ۲ مورد، گوش‌ندادن به موسیقی و مکالمه با صدای بلند را نیز باید اضافه کرد. حتی والدین نیز به هنگام گریه کودکان در قطار شینکانسن، برای آزار ندادن بقیه مسافران، آن‌ها را به محوطه‌ای مابین واگن‌ها می‌برند تا آرامشان کنند. اما واقعا چرا به این اندازه سکوت در قطار و متروی ژاپن اهمیت دارد؟ این بدین خاطر است که بسیاری از مسافران خسته که ساعت‌های طولانی به کار مشغول هستند از این فرصت حمل و نقل برای خواب و استراحت خود استفاده می‌کنند، بر همین اساس سکوت در واگن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای گرفتن بیزینس کارت از دو دست خود استفاده کنید

در ژاپن بیزینس کارت یک قطعه کوچک بسیار مهم تلقی شده و به زعم شهروندان این کشور باید با احترام با آن برخورد شود. در واقع به بیزینس کارت به عنوان ادامه و دنباله هر شخص نگاه می‌کنند! چنانچه خواستید کارتی را از شخصی دریافت کنید، آنرا با دو دست خود بپذیرید و با حرکت کوچک سر، تشکری مودبانه ارائه دهید. سپس می‌توانید اطلاعات آنرا با کمی صبر مطالعه کرده و بر روی میز مقابل خود قرار دهید و یا این‌که آن را برای بعد از جلسه نگه دارید.

از سمت چپ قدم بزنید، رانندگی و دوچرخه سواری کنید

در ژاپن به مانند ۷۷ کشور دیگر دنیا، خودروها در سمت چپ جاده حرکت می‌کنند. دوچرخه‌سوارها و افراد پیاده نیز به طور طبیعی و برحسب عادت از سمت چپ خیابان حرکت می‌کنند. بر همین اساس شما هم از عادت بقیه افراد پیروی کرده و در هیچ یک از مسیرها نظیر راه‌پله‌ها و پله برقی‌ها بر سر راه قرار نگیرید. ژاپن کشوری بسیار دقیق و منظم بوده و ایستادن و سد راه کردن مسیر افراد عاقبت خوشی را برای شما در پی نخواهد داشت؛ البته واضح است که به هیچ وجه نمی‌خواهید باعث تاخیر و عصبانیت یک شهروند ژاپنی شوید، بلکه می‌خواهید با رعایت قوانین جاری این کشور به زمان و فرهنگ مردم ژاپن احترام بگذارید.

از ماشین‌های خودکار فروش متنوع ژاپن نهایت لذت را ببرید

آیا می‌دانستید به ازای هر ۲۳ نفر در ژاپن یک ماشین خودکار فروش وجود دارد؟ به طور تقریبی نزدیک به ۵٫۵ میلیون دستگاه خودکار در سراسر این کشور یافت می‌شود. از بستنی گرفته تا چتر، نودل داغ تا انواع نوشیدنی، تخم‌مرغ پخته و یا موز، هر چیزی که فکرش را بکنید در این دستگاه‌های خودکار در دسترس خواهد بود. حتی در برخی از رستوران‌ها، شما می‌توانید سفارش غذای خود را به ماشین خودکار فروش بدهید، در جای دلخواه خود بنشینید و پس از مدت کوتاهی غذای خود را میل کنید. این دستگاه‌ها تقریبا در هر نقطه از ژاپن حتی مکان‌های دوردست و حومه شهر نیز دیده می‌شوند و برای اغلب افراد خصوصا گردشگران جالب و کاربردی هستند.

در اماکن عمومی با صدای بلند فین نکنید

دقیقا برعکس فرهنگ غربی، استفاده از دستمال و پاک کردن بینی، گزینه مودبانه و متداول‌تری به نسبت فین کردن با صدای بلند در میان عموم است. از این رو چنانچه در ژاپن دچار سرماخوردگی شدید، باید کمی از عموم مردم دور شده و با استفاده از دستمال بینی خود را پاک کنید. شما همچنین می‌توانید از دستمال کاغذی‌های مجانی و تبلیغاتی دستگاه‌های خودکار فروش در سر راه خود برای این موضوع استفاده کنید. اما در صورتی که مجبور به فین کردن شدید، بهتر است بخاطر احترام به فرهنگ ژاپنی این کار را در یک دستشویی عمومی و در خفا انجام دهید.

بدون احتیاط از وسط خیابان رد نشوید

عموما مردم ژاپن از قوانین پیروی کرده و آن‌ها را رعایت می‌کنند، به همین خاطر نظم خاصی در سراسر این کشور در جریان است. زمانی که در گوشه یک خیابان شلوغ در ژاپن برای سبز شدن چراغ راهنما منتظر ایستاده‌اید، به طور معمول اگر کسی بدون رعایت قوانین در مقابل چشمان سایر افراد از خیابان رد شود، سایر افراد نیز فکر می‌کنند مشکلی وجود نداشته و دنباله‌رو او خواهند شد، که در واقع بسیار خطرناک خواهد بود. بر همین اساس، احترام نگذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی و بی‌احتیاطی در رد شدن از وسط خیابان (jaywalk) عملی غیرقانونی و خارج از عرف در ژاپن محسوب می‌شود.

زباله را هرجایی نریزید

معمولا پیدا کردن سطل‌های زباله در خیابان‌های ژاپن کار سختی است، اما با این وجود، تمام نقاط شهر عاری از زباله است. این بدین خاطر است که شهروندان ژاپنی قدردان تمیزی هستند و زباله‌های خود را تا زمان پیدا کردن سطل زباله نزد خود نگه می‌دارند. البته بخاطر اینکه مردم ژاپن به هنگام پیاده‌روی عادت به خوردن، نوشیدن و یا سیگار کشیدن ندارند، ضرورتی برای وجود سطل زباله در تمام نقاط شهر وجود ندارد.

در اغلب موارد، سطل‌های زباله در فروشگاه‌های بزرگ در کنار دستگاه‌های خودکار فروش و در داخل دستشویی‌های عمومی قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر خود به ژاپن تا زمان پیدا کردن سطل زباله، هرگونه آشغالی را نزد خود نگه دارید و یا اینکه آنرا به هنگام برگشت در سطل زباله هتل بیاندازید. بنابراین بخاطر کم بودن سطل‌های زباله، عمل دور ریختن آشغال در سطح شهر را برای خود توجیه نکنید و هم‌چون سایر شهروندان ژاپن به قوانین احترام بگذارید.

غذاهای فوق‌العاده فروشگاه‌های خریدبزرگ را امتحان کنید

تصورات قبلی خود را از غذاهای بیات، بی‌مزه و یا سطح پایین در فروشگاه‌های خرید دور بریزید چون قطعا با رویارویی با غذاها و اسنک‌های متنوع، باکیفیت و تازه فروشگاه‌هایی نظیر Family Mart و Lawson در ژاپن نظرتان به کلی عوض خواهد شد. اگر در ژاپن به دنبال غذای سریع و ارزان هستید، جایی بهتر از فروشگاه‌های بزرگ خرید وجود ندارد. شما می‌توانید در این مراکز با غذاهایی نظیر استیک گوشت، ناگت سوخاری مرغ karaage، سوپ داغ اودن و نودل خود را به طور کامل سیر کنید.

هم‌چنین محصولات خوراکی یخچالی نظیر سوشی، اوموسوبی، آیس کافی، انواع فراپه، غذاهای پخته‌شده و خوشمزه و انواع دسر و نوشیدنی در دسترس است. اما در حقیقت، کیفیت و تنوع بالای غذا در فروشگاه‌های خرید ژاپنی قابل توصیف نبوده و گردشگران باید خودشان حضوری آنرا تجربه کنند. مجموعه شعبات فروشگاه‌های خرید Lawson در ژاپن یکی از بهترین نمونه‌ها برای این موضوع هستند و هر هفته با منوهای جدید غذایی مشتریان را تعجب‌زده می‌کنند.

فراموش نکنید که حتما باید غذای خریداری شده را در محوطه مخصوص داخل فروشگاه میل کنید و به هیچ وجه به هنگام خروج و یا حرکت در خیابان‌های ژاپن به فکر استفاده از خوراکی‌های خریداری شده نیافتید. در عین حال، در اغلب فروشگاه‌‎های بزرگ خرید دستگاه‌های ATM قرار گرفته که می‌توانید با استفاده از آن‌ها با بهترین قیمت ممکن، پول خود را چنج کرده و ارز داخلی ژاپن را دریافت کنید. البته استفاده از دستگاه عابر بانک و ATM منوط به داشتن ویزاکارت و مسترکارت معتبر است.

از دستشویی‌های فوق مدرن ژاپن نترسید

شاید از دیدن گزینه‌های مختلف و جالب دستشویی‌های ژاپنی هیجان‌زده شوید و یا بخاطر ندانستن کارایی آن‌ها کمی بترسید. بنابر آمار اخیر، در حدود ۸۰ درصد از خانه‌های ژاپن به دستشویی‌های مدرن با قابلیت شستشوی خودکار مجهز هستند. شما می‌توانید درجه گرمای آب و فشار شستشو را تغییر دهید، به موسیقی آرامش‌بخش جنگل‌های بارانی و گرمسیری و یا هر موسیقی دیگری گوش دهید و از گرمایش خودکار نشیمن‌گاه، خوشبوکننده هوا و دفع‌کننده بوهای مزاحم بهره ببرید.

از مشاغل بومی ژاپن به هنگام خرید سوغاتی حمایت کنید

همانطور که می‌دانید کشور ژاپن دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های بسیار زیبایی است. بر همین اساس، شما می‌توانید با خرید سوغاتی‌های بومی و دارای معنی و مفهوم ژاپنی نظیر بادبزن‌های جمع‌شونده، نقاشی‌های آبرنگ، وسایل چوبی و ظریف،کیف‌های شانس اوماموری و یا تزئینات سرامیکی از کسب و کارهای بومی ژاپن حمایت کرده، موجب زنده ماندن مشاغل سنتی چندصدساله ژاپنی شوید و در عین حال عزیزان خود را خوشحال کنید.

از رستوران غیرعادی و هیجان‌انگیز روبات دیدن کنید

رفتن به رستوران روبات شینجوکو در توکیو یکی از جالب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین اتفاقات زندگی شما خواهد بود. اتاق انتظار با سقفی پوشیده از تزئینات پر زرق و برق، نورهای چشمک‌زن و نمایشگرهای تلویزیون با موسیقی ژانر فانکی funky همه خبر از یک تجربه کاملا جدید و پر از هیجان را به گردشگران می‌دهند. شویی که در این مکان برای شما نمایش داده می‌شود، متشکل از هر چیزی است که بخاطر آن ژاپن را دوست خواهید داشت: یک نمایش مرز واقعیت و دیوانگی با حیوانات غول پیکر در حال رقص، حرکت روبات‌های عظیم‌الجثه در میان نور پروژکتورهای چشمک‌زن و موسیقی تکنو کلیت این شوی دیدنی است.

شما هم‌چنین می‌توانید از رنگ‌های زنده و نمایش‌های جذاب این شوی روباتیک فیلم و عکس بگیرید و هر بار از دیدن دوباره آن لذت ببرید. به طور معمول هیجان و خنده زیاد در این برنامه تا مدت‌ها در خاطرتان باقی خواهد ماند. با این که به این مجموعه جذاب رستوران روبات گفته می‌شود، اما در واقع برای خوردن غذای مفصل ساخته نشده است و گزینه غذای موجود آن bento box است، بنابراین چنانچه انتظار خوردن یک وعده غذای اساسی را دارید، بهتر است قبل از برنامه و یا بعد از اجرا به فکر انجام آن در جای دیگری باشید.

 برای مقاصد دلخواه خود در ژاپن از قبل تحقیق کنید

برای اینکه در سفر به ژاپن و یا هر جای دیگر در دنیا شبیه یک توریست آماتور به نظر نرسید، انجام برخی تحقیقات پیش از سفر امری ضروری خواهد بود. شاید در بسیاری از چت‌ها و فوروم‌های اینترنتی با این موضوع روبرو شوید که بسیاری از افراد با رسیدن به ژاپن از نداشتن اطلاعات می‌ترسند و برای اینکه نمی‌دانند چطور از فرودگاه به شهر بروند، به صورت اینترنتی درخواست کمک می‌کنند، سرویس Airbnb آن‌ها کنسل شده و هیچ نظری در مورد اینکه کجا غذا بخورند و یا اینکه چکاری انجام دهند ندارند. بهترین حالت سفر اینست که پیش از رسیدن به مقصد از تمام جزئیات موردنیاز باخبر شوید تا بتوانید از بازه زمانی سفر خود در ژاپن بیشترین بهره را ببرید.

پس اگر می‌خواهید زمان با ارزش شما در این کشور صرف تصمیم‌گیری و کسب اطلاعات لازم برای انجام فعالیت‌های گردشگری و سایر جزئیات نشود، از قبل برای خود برنامه سفر تهیه کنید.

اقامتگاه خود در ژاپن را از قبل رزرو کنید

بررسی گزینه‌های اقامتی، رزرو هتل و محل اقامت پیش از سفر به ژاپن مطمئنا استرس‌های بی‌مورد را از شما دور خواهد کرد. برخلاف پیشنهاد خیلی از افراد و بنابر یکسری مشکلات پیش آمده برای برخی از گردشگران، از استفاده از خدمات رزرو اقامتگاه Airbnb در ژاپن اجتناب کنید. از آن‌جایی که در اغلب موارد قصد از سفر تمدد اعصاب است، بخاطر امکان کنسل شدن و نداشتن اقامتگاه مناسب در ژاپن، استفاده از این سرویس در این کشور به ریسکش نمی‌ارزد. هم‌چنین در صورتی که نمی‌خواهید به آن اندازه سفر شهری و بین شهری در ژاپن داشته باشید، خرید بلیط JR Railpass قطار ژاپن عملی منطقی برای شما نخواهد بود.

پیش از سفر بلیط و ورودی‌های دلخواه خود را خریداری کنید

با داشتن اطلاعات قبلی از اماکن جذابی نظیر رستوران روبات توکیو، دیزنی‌لند، دیزنی‌سی Disney Sea و استودیوی اوزاکا یونیورسال، شما می‌توانید برای دوری از استرس نبود بلیط و صرفه‌جویی در زمان، حتی پیش از سفر به ژاپن اقدام به خرید اینترنتی بلیط و ورودی اماکن دیدنی و فعالیت‌‌های دلخواه خود کنید.

یک برنامه سفر عالی برای ژاپن آماده کنید

هیچ چیز بهتر از این نیست که برای سفر به کشور خاص و زیبایی نظیر ژاپن به طور کامل آماده باشید و یک برنامه سفر عالی و دقیق برای خود تهیه کنید. شما می‌توانید به مطالب بهترین زمان و شرایط سفر به ژاپن برای ایرانیان و معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی ژاپن نگاهی بیاندازید و همچنین در صورت تمایل از مشاوره رایگان، خدمات اخذ ویزا، برنامه سفر و تورهای جذاب ژاپن گروه شرکت‌های نیلگام بهره‌مند شوید.

با احتیاط و هوشمندانه لباس بپوشید

در بسیاری از معابد ژاپن، از شما انتظار می‌رود بخاطر اینکه کفش‌ها جز موارد کثیف به شمار می‌روند، پیش از ورود به معبد آن‌ها را در بیاورید، به همین خاطر بهتر است برای اینکه پا برهنه نمانید حتما جوراب پوشیده باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه متوجه شوید چه زمانی باید کفش‌های خود را در بیاورید، دیدن رفتار مردم بومی و پیروی از اعمال آن‌ها در ژاپن است. اگر کفش‌های باقی افراد در بیرون از محوطه قرار گرفته، شما هم باید همین کار را انجام دهید.

این موضوع در حمام هتل‌ها نیز به همین منوال است. به طور معمول دمپایی‌های مخصوصی برای داخل حمام وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بپوشید و بدین ترتیب از ورود هرگونه آلودگی در این اماکن جلوگیری کنید. عموما لباس بانوان در ژاپن به گونه‌ای است که شانه‌ها و کمر آن‌ها پوشیده است. البته پوشیدن شلوارک و شورتک در میان گردشگران بسیار متداول بوده و چنانچه توریستی پوششی خلاف سبک نرمال پوشش ژاپنی‌ها داشته باشد، مشکلی ندارد.

اما در مورد گردشگران باردار این موضوع صدق نمی‌کند، عموما پیشنهاد می‌شود این دسته از گردشگران بخاطر احترام به عقاید و فرهنگ شهروندان ژاپنی از پوشیدن لباس‌های جذب خودداری کرده و ترجیحا لباسی راحت و کمی گشاد بپوشند. در عین حال، ژاپنی‌ها خصوصا در شهرهای بزرگی نظیر توکیو و اوزاکا هوشمندانه لباس می‌پوشند. بر همین اساس چنانچه قصد رفتن به طبیعت را نداشته و می‌خواهید کمتر شبیه توریست‌هایی با لباس‌های رنگارنگ باشید، پوشیدن لباس‌های شیک، راحت و نیمه رسمی به شما پیشنهاد می‌شود.

به هنگام ورود به اماکن مقدس و مذهبی از گوشی همراه استفاده نکنید

در صورت بازدید و ورود به اماکن مذهبی و معابد تاریخی و متنوع ژاپن فراموش نکنید که گوشی موبایل خود را حتما در حالت سایلنت قرار دهید. این بدین خاطر است که زنگ خوردن گوشی و برقراری تماس در این گونه اماکن حرکتی بی‌ادبانه و غیراخلاقی محسوب می‌شود. در واقع هرگونه سروصدای مزاحم از جانب افراد فضای معنوی این اماکن را به هم ریخته و موجب سلب آسایش بازدیدکنندگان و عابدین می‌گردد. پس به هنگام سفر به ژاپن و بازدید از معابد قدیمی و مقدس، جانب احتیاط را رعایت کرده و به باور و فرهنگ ژاپنی‌ها احترام بگذارید.

انتظار شنیدن و استفاده زیاد از زبان انگلیسی را نداشته باشید

ژاپن از خیلی لحاظ کشوری پیشرفته و مدرن محسوب می‌شود، اما این موضوع زمانی که به در دسترس بودن زبان انگلیسی برای گردشگران بر می‌گردد چندان صدق نمی‌کند. مکالمه انگلیسی در اماکن مختلف بدان صورت شنیده نمی‌شود و منوهای انگلیسی غذا نیز آن‌چنان در دسترس نیستند. با این حال باید بگوییم که مردم ژاپن در این زمینه بسیار به گردشگران کمک کرده و به هر شکل ممکن تلاش می‌کنند تا درباره آدرس و یا منوی غذا شما را راهنمایی کنند. اما اگر پیش از سفر به ژاپن کمی با واژه‌ها و جمله‌های ژاپنی آشنا شوید، در طول سفر به این کشور کارتان آسان‌تر خواهد شد.

فقط از شهر توکیو بازدید نکنید

بازدید از توکیو فوق‌العاده است، اما ژاپن تنها به این شهر محدود نمی‌شود و دارای جاذبه‌ها و دیدنی‌های بسیاری در سایر نقاط کشور است. اگر شما سفری به شهرهای کیوتو و یا اوزاکا داشته باشید، مطمئنا با جنبه‌های متفاوت و تازه‌ای از ژاپن آشنا خواهید شد. این کشور از مناظر طبیعی متنوعی نظیر جزایر، سواحل، کوه‌ها و جنگل‌های دیدنی برخوردار است. البته نمی‌توان از این حقیقت به سادگی گذشت که فعالیت‌های گردشگری شهر توکیو بسیار زیاد و متنوع است و اغلب افراد تمام زمان سفر خود را صرف گشت و گذار در این شهر می‌کنند. چنان‌چه بلیط قطار JR Pass را خریداری کرده‌اید و اعتبار ویزا و بودجه شما این اجازه را می‌دهد، حتما از سایر شهرهای دیدنی ژاپن دیدن کنید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای ژاپن۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *