مهاجرت

مهاجرت به دانمارک | روش های مهاجرت به دانمارک

امروزه افراد زیادی به فکر مهاجرت به یک کشور معتبر و پیشرفته در اروپا هستند و گزینه های زیادی در این رابطه برای متقاضیان واجد شرایط وجود دارد. شاید زمانی که حرف از اروپا و کشورهای مطرح این قاره سرسبز می شود، به سرعت به یاد آلمان، فرانسه و یا ایتالیا بیافتید، اما این کشورها طی چند دهه گذشته با هجوم مهاجران قانونی و غیرقانونی روبرو شده اند و گزینه های چندان ایده آلی برای مهاجرت به شمار نمی روند.

چنانچه تمایل دارید تا مهاجرت به یک کشور پیشرفته عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن را انتخاب کنید و نمی خواهید در میان حجم عظیم متقاضیان مهاجرت و سختی های فراوان پروسه اخذ ویزا گم شوید، بهتر است اخذ یکی از انواع ویزای دانمارک و مهاجرت به دانمارک بروید.

کشوری که به طور رسمی به نام پادشاهی دانمارک شناخته می شود و در شمال قاره اروپا قرار گرفته است. در واقع دانمارک شمالی ترین کشور حوزه اسکاندیناوی به شمار می رود و پایتخت آن کپنهاگن است. این کشور زیبای اروپایی در جنوب غربی سوئد و جنوب نروژ قرار گرفته و از سمت جنوب با کشور آلمان هم مرز است.

اگر تمایل دارید تا بیشتر در مورد مهاجرت به کشور دانمارک و روش های مهاجرت به دانمارک اطلاع کسب کنید و این کشور را مقصد اصلی مهاجرت خود قرار دهید، با ما در ادامه این مطلب نیلگام همراه باشید.

مهاجرت به دانمارک

کشور دانمارک جزو اعضای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است، این بدین معنا است که دارنده ویزا و یا کارت اقامت این کشور اجازه سفر به 26 کشور این حوزه معتبر از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال را خواهد داشت.

به عنوان یک ایرانی، اگر قصد سفر کوتاه مدت و یا مهاجرت به کشور دانمارک را داشته باشید، در هر حالتی نیاز به اخذ یکی از انواع ویزای شینگن خواهید داشت. اما باید از همین ابتدا به این نکته توجه کنید که حضور کوتاه مدت و توریستی به معنی مهاجرت این کشور نبوده و باید پیش از اتمام اعتبار ویزا به کشور مبدا بازگردید.

از این رو، این تصور را نداشته باشید که با اخذ ویزای استاندارد visitor دانمارک، امکان زندگی، کار و یا اقامت دائم در این کشور را داشته و یا می توانید نوع آن را به ویزای دیگری تغییر دهید.

همواره دانمارک در کنار سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی نظیر نروژ و سوئد جزو بهترین گزینه های مهاجرتی در سراسر دنیا محسوب شده اند که تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای تجربه یک زندگی ایده آل اعم از رفاه و آزادی اجتماعی، ثبات اقتصادی، بازار کار پویا و درآمد بالا، سیستم آموزشی و خدمات درمانی با کیفیت، نرخ بالای امید به زندگی و موارد این چنینی را یک جا دارد!

به همین خاطر، پیشنهاد می کنیم که به جای توجه بیش از اندازه به شهرت بیش از اندازه برخی از کشورهای اروپایی، به دنبال تجربه تحصیل، کار و زندگی در یک کشور فوق العاده با کیفیت و مهاجرت به دانمارک باشید.

با توجه به اینکه ماهیت ویزای توریستی کوتاه مدت و موقتی بوده و نمی توان آن را در دسته روش های مهاجرت به کشور دانمارک قرار داد، از این مورد گذر کرده و در ادامه سه روش متداول مهاجرت به کانادا که می تواند در نهایت به اخذ اقامت و حتی حق شهروندی این کشور تمام عیار تبدیل شود را به شما معرفی کنیم.

روش های مهاجرت به دانمارک

زمانی که قصد برنامه ریزی و مهاجرت را دارید، باید اول از همه قصد از سفر خود را تعیین کنید. اینکه مایل به ادامه تحصیل هستید، قصد انجام کار تمام وقت را در کشور دانمارک دارید و یا این روش های مهاجرت به دانمارک برای شما مناسب نبوده و به دنبال سایر گزینه های موجود هستید.

اگر برای مثال با هدف شرکت در یک رویداد و یا کنفرانس بین المللی، بازدید دوستان و اقوام و یا شرکت در جلسه تجاری، قصد دریافت ویزای دانمارک را دارید، در اغلب موارد، ویزای کوتاه مدت تایپ C شینگن برای شما صادر می شود.

این نوع از ویزای شنگن از قانون 90/180 پیروی می کند، یعنی بنابر اعتبار ویزا و زمان ورود و خروج درج شده در برچسب ویزا، شما این امکان را دارید تا در یک بازه زمانی 180 روزه، برای حداکثر 90 روز در کشور دانمارک و سایر کشورهای شنگن اقامت داشته باشید.

اما از آنجایی که امکان تمدید و تبدیل ویزای کوتاه مدت شنگن را برای امر مهاجرت و اقامت طولانی مدت به این کشور ندارید، باید به سراغ سایر روش های مهاجرت به دانمارک برویم.

مهاجرت تحصیلی به دانمارک

در حال حاضر، متداول ترین روش ممکن برای مهاجرت به دانمارک، گزینه ادامه تحصیل در دانشگاه های با کیفیت این کشور است. از آنجایی که اعتبار ویزای توریستی کم بوده و اجازه ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی بلند مدت در کشور دانمارک را به شما نمی دهد، شما ملزم به اخذ دعوتنامه از یک موسسه آموزشی معتبر دانمارکی و ویزای تحصیلی این کشور هستید.

بنابر قوانین دولتی کشور دانمارک، برای گذراندن دوره های آموزشی یک ساله و یا بیشتر در این کشور، باید برای نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی (شنگن تایپ D) اقدام کنید. در واقع، شما باید شهر و دانشگاه مورد نظر خود در کشور دانمارک را انتخاب کرده و از طریق وب سایت موسسه آموزشی مورد نظر خود، از شرایط و قوانین اخذ نامه پذیرش تحصیلی باخبر شوید.

این مدرک مهم پیش نیاز دریافت ویزای تحصیلی دانمارک بوده و نمی توان بدون آن برای اخذ ویزا اقدام کرد. از این رو، شما باید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، میزان شهریه و مدارک مورد نیاز دانشگاه، موارد درخواستی را در بازه زمانی درخواست شده آماده کرده و با پرداخت هزینه ارزی ادمیشن فی، به صورت اینترنتی برای دانشگاه ارسال کنید.

باید از همین ابتدا و شروع کار، فاکتور داشتن تمکن مالی و موجودی حساب ویزای شینگن و نداشتن شرط سنی و گپ تحصیلی را در نظر داشته باشید.

یعنی به طور خلاصه، نباید بیش از 3 تا 5 سال از آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته باشد و در صورت بیشتر بودن این زمان، نیاز به ارائه دلایل موجه و قانع کننده برای افسر سفارت دارید. چون مهاجرت به کشور دانمارک از طریق روش تحصیلی نیاز به پرداخت شهریه و هزینه های زندگی در این کشور را دارد، فاکتور مهم بعدی شما داشتن بودجه مناسب برای پوشش این هزینه های سالانه در کشور دانمارک خواهد بود.

البته این موارد تنها فاکتورهای مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های دانمارک نیستند و شامل موارد زیر نیز می شوند:

  • ترجمه آخرین مدارک و ریز نمرات تحصیلی
  • رسید پرداخت ادمیشن فی
  • فرم تکمیل درخواست پذیرش
  • مدرک زبان بین المللی
  • پژوهش، تحقیق و نمونه کار مرتبط با تحصیل
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

در صورتی که از نگاه دپارتمان پذیرش دانشگاه واجد شرایط شناخته شوید، یک قدم به اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت به دانمارک نزدیک تر خواهید شد. شما باید بعد از اخذ نامه پذیرش تحصیلی به سراغ دریافت ویزای تحصیلی از سفارت بروید که نیاز به مدارک اضافه تری از جمله موارد زیر دارد:

  • نامه تمکن مالی بانکی
  • اصل و کپی پاسپورت و مدارک شناسایی
  • رزرو بلیط هواپیما
  • رزرو هتل و یا خوابگاه
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • بیمه درمانی بین المللی
  • رسید وقت سفارت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا و انگشت نگاری
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده

اگر بخواهید از روش تحصیل مهاجرت به کشور دانمارک را تجربه کنید، باید به این موضوع واقف باشید که دانشگاه های این کشور پولی بوده و نیاز به پرداخت شهریه سالانه دارند، البته شما امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت را در حین تحصیل دارید، اما مقدار درآمد شما فقط کفاف خرج رفت و آمد و خورد و خوراک و موارد این چنینی را داده و برای پرداخت شهریه دانشگاه نیاز به پس انداز و بودجه ای مجزا دارید.

با ثبت نام در ترم های جدید دانشگاه، ویزا و کارت دانشجویی شما نیز تمدید شده و مطابق با طول دوره تحصیلی (2 تا 4 سال) امکان حضور بلند مدت در حوزه شنگن و کشور دانمارک را دارید.

از نگاه بسیاری از افراد، مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین روش های مهاجرت به دانمارک است، چون در هنگام تعطیلات دانشگاه، امکان سفر آزادانه و بدون ویزا به سایر کشورهای حوزه شنگن از جمله فرانسه و سوئد را داشته و می توانید پیش از فارغ التحصیلی، برای ویزای جستجوی کار اقدام کرده و به مدت 2 تا 3 سال دیگر در این کشور بمانید و در نهایت برای کارت اقامت دائم دانمارک و کار دائمی در این کشور زیبا درخواست دهید.

مهاجرت کاری به دانمارک

شاید شما هم جزو افرادی باشید که از لحاظ سنی و یا مالی آمادگی لازم برای ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به دانمارک را نداشته و ترجیح می دهید تا با استفاده از روش دیگری مهاجرت کنید.

از این رو، اگر دارای تخصص و مهارت کاری هستید، می توانید به سراغ یکی دیگر از روش های مهاجرت به دانمارک یعنی مهاجرت کاری بروید.

برای این امر، شما ملزم به آشنایی با روشهای اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی برای ویزای شینگن هستید. اینکه ویزای کار بلند مدت دانمارک نیاز به مدرک دعوت نامه کارفرما داشته و بدون آن نمی توان برای اخذ مجوز کار در این کشور اقدام کرد.

نکته مهم در رابطه با مهاجرت کاری به دانمارک این است که اولویت اصلی جذب نیروی کار با افراد بومی و دارای حق شهروندی و یا کارت اقامت دائم و همچنین شهروندان سایر کشورهای اروپایی همسایه است.

بر همین اساس، نباید این توقع را داشته باشید که به عنوان یک نیروی کار خارجی غیراروپایی به راحتی کار در کشور دانمارک پیدا کرده و در کسری از ثانیه مهاجرت به کشور دانمارک را به همراه خانواده تجربه کنید!

بلکه باید به طور شخصی و یا از طریق یک شرکت تخصصی اعزام نیروی کار به اروپا مثل موسسه مهاجرتی نیلگام، تعامل با کارفرماها و شرکت های اروپایی را شروع کرده و با ارسال مدارک کامل و موجه، رضایت ایشان را برای کسب جاب آفر و مهاجرت به دانمارک جلب کنید.

به طور معمول، مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری به اروپا شامل موارد زیر می شود:

  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی
  • ترجمه رزومه و سوابق کاری
  • نامه تمکن مالی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • سوابق بیمه مرتبط با زمینه کاری

توجه به این موضوع در رابطه با مهاجرت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای انجام مشاغل عمومی (غیرتخصصی و غیر آکادمیک) مثل کارهای ساختمانی و یا بسته بندی، نیاز به ارائه تحصیلات دانشگاهی و مدرک زبان بین المللی نیست، اما برای مشاغل تخصصی و مدیریتی، فرد ملزم به ارائه تمامی مدارک تحصیلی و کاری بوده و باید از مهارت بالای زبان انگلیسی و یا بومی کشور دانمارک برخوردار باشد.

در حال حاضر انواع ویزای کار دانمارک شامل موارد زیر می شود:

  • مجوز کار Fast-Track Scheme: مختص نیروی کار ماهر و متخصص است که از یک شرکت دانمارکی برای کار و زندگی در این کشور دعوت نامه کاری دریافت کرده است. به طور معمول، در این نوع ویزای کار دانمارک، کارفرمای اروپایی تمامی کارهای جاب آفر، ویزا و مهاجرت به کشور دانمارک نیروی کار را انجام داده و به پیشروی روند سرعت بسیار بیشتری می دهد.
  • مجوز کار Positive List: این نوع از ویزای کار دانمارک برای موقعیت های شغلی است که دولت دانمارک با کمبود نیرو در آن مواجه شده است. شما باید به وب سایت اداره کار و شهروندی کشور دانمارک مراجعه کرده و از لیست تمامی کارهای مورد نیاز این کشور باخبر شوید.
  • ویزای بیزینس: این مجوز برای امور کوتاه مدت تجاری و اهداف کاری در دانمارک طراحی شده که برای حداکثر 90 روز در یک بازه 180 روزه مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که دارای تخصص ویژه ای نباشید که مورد نیاز شرکت های دانمارکی بوده و با کمبود نیرو در آن قسمت روبرو شده اند و یا موقعیت شغلی شما در فهرست مشاغل مورد نیاز اداره کار دانمارک قرار نداشته باشد، واجد شرایط مهاجرت از طریق روش کاری نخواهید بود.

لازم به ذکر است که با اخذ جاب آفر و ویزای بلند مدت کار در دانمارک، شما مجاز به دریافت مجوز کار ورک پرمیت و کارت اقامت یکساله شینگن می شوید. در صورتی که موفق به تمدید قرارداد کاری خود برای سالهای بعدی در کشور دانمارک شوید، مجوز کار، ویزا و کارت اقامت شما نیز تمدید شده و مجاز به سفر بدون ویزا به سایر کشورهای محبوب این حوزه از جمله فرانسه، پرتغال و آلمان هستید.

با گذشت 5 سال از تمدید کارت اقامت، امکان درخواست برای کارت اقامت دائم اروپا را داشته و پس از گذشت 3 تا 5 سال از اخذ کارت اقامت دائم، مجاز به درخواست حق شهروندی و پاسپورت کشور دانمارک خواهید بود.

مهاجرت به دانمارک از طریق سرمایه گذاری

از میان روش های مهاجرت به دانمارک، شاید کمتر کسی به سراغ روش های استارت آپ و یا سرمایه گذاری در این کشور برود. در روش اول که همان معنی کارآفرینی را می دهد، شما ملزم به ارائه مدارکی نظیر مدارک تحصیلی دانشگاهی، سوابق مدیریتی و تمکن مالی کافی برای شروع یک کسب و کار جدید و از همه مهمتر، یک ایده و بیزینس پلن موفق و موجه هستید.

روند شرکت در برنامه استارت آپ دانمارک دارای جزئیات و سختی های فراوان بوده و طرح شما باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق دولت دانمارک و موسسات ذیربط قرار بگیرد.

اما اگر مایل به مهاجرت به کشور دانمارک از طریق روش سرمایه گذاری باشید، می توانید با حداقل بودجه 100 هزار یورو تا 100 میلیون یورو (بدون محدودیت) در یکی از مشاغل جدید و یا حاضر در بازار کار و اقتصاد فعال دانمارک از جمله حوزه های زیر سرمایه گذاری نمایید:

  • حوزه Cleantech
  • حوزه دریایی و ساخت کشتی
  • املاک و مستغلات و ساخت و ساز
  • تحقیقات و فناوری
  • علوم زیستی و زندگی
  • خودرو و ماشین آلات
  • انرژی باد

به طور معمول، پروسه مهاجرت به دانمارک از این طریق بین 1 تا 3 ماه زمان برده و موجب صدور ویزای تایپ D و یا بیزینس ویزای دانمارک می شود. در صورتی که موفق به حضور قانونی و 5 ساله در این کشور شوید، مجاز به دریافت کارت اقامت دائم دانمارک بوده و می توانید پس از مجموع 9 سال زندگی بدون وقفه در دانمارک، برای حق شهروندی و پاسپورت این کشور درخواست دهید.

برخی از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، اجازه سرمایه گذاری در بخش املاک و دریافت کارت اقامت از این طریق را به شهروندان خارجی می دهند، اما در مورد کشور دانمارک این گزینه ذکر نشده و در حال حاضر تنها امکان سرمایه گذاری در مشاغل و شرکت های فعال و ذکر شده در بالا برای متقاضیان وجود دارد.

 

هزینه مهاجرت به دانمارک

در نهایت نوبت به یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در تمامی روش های مهاجرت به دانمارک یعنی هزینه مهاجرت به این کشور زیبا و پیشرفته اروپایی می رسد.

بنابر آمار ارائه شده در وب سایت nyidanmark.dk، هزینه ویزای استاندارد و توریستی شینگن برابر با 80 یورو است که با احتساب هزینه 28 تا 30 یورویی خدمات کارگزاری وی اف اس (انگشت نگاری و عکس بیومتریک)، چیزی بیش از صد یورو خواهد بود.

اول از همه به سراغ روش های محبوب حوزه SIRI یعنی مهاجرت کاری می رویم که هزینه هر یک از روش های متداول آن شامل موارد زیر می شود:

  • مجوز کار Positive List and Pay Limit scheme: 575.74 یورو
  • تمدید مجوز کار Positive List: 575.74 یورو
  • مجوز Fast-track scheme: 575.74 یورو
  • تمدید  Fast-track scheme: 575.74 یورو
  • مجوز استارت آپ دانمارک: 268.10 یورو

اما روش های مهاجرت به دانمارک تنها به حوزه کاری محدود نبوده و شامل گزینه تحصیلی نیز می شود.

  • مجوز تحصیل و ویزای تحصیلی (استادی پرمیت): 268.10 یورو
  • تمدید مجوز تحصیل: 268.10 یورو
  • مجوز تحقیق و محقق میهمان: 575.74 یورو
  • کارت اقامت تحصیلی و یا کاری: 853.89 یورو

در نهایت برای جمع بندی مطلب مهاجرت و روش های مهاجرت به دانمارک باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب هر یک از روش های مهاجرتی به یکی از کشورهای اروپا نیاز به مدارک تخصصی و فراهم نمودن شرایط مورد نیاز آن طرح داشته و نمی توان بدون تجربه و اطلاعات کافی، نسبت به موضوع مهم نقل مکان دائمی ومهاجرت ورود کرد.

از این رو، پیشنهاد می کنیم که جهت افزایش درصد موفقیت و سرعت بخشی به امور آماده سازی مدارک و درخواست هر یک از انواع ویزای دانمارک، از مشاوره و خدمات تخصصی کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده نمایید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *