تحصیلی

فهرست دانشگاه های فرانسه مورد تایید وزارت علوم

فرانسه یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی را داشته و دانشگاه‌های این کشور همواره در لیست برترین دانشگاه‌های جهان حضور دارند. با توجه به مزایای تحصیل در فرانسه از جمله کیفیت بالای آموزش و اعتبار مدارک دانشگاهی، دانشجویان بین‌المللی زیادی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. اگر علاقه دارید تا در این کشور ادامه تحصیل بدهید توصیه می‌کنیم که قبل از هر کاری در مورد دانشگاه‌های خارجی که مورد تایید وزارت علوم هستند تحقیق کنید تا مدرک اخذ شده شما در ایران نیز دارای اعتبار باشد. در ادامه تعدادی از بهترین دانشگاه های فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه

امکانات آموزشی، کیفیت آموزش، اعتبار مدارک، هزینه تحصیل و بورسیه تحصیلی از جمله مواردی هستند که دانشجویان سایر کشورها را ترغیب کرده تا در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنند. در صورتی که قصد تحصیل در کشور فرانسه را داشته باشید اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب یک دانشگاه مناسب است. در ادامه تعدادی از بهترین دانشگاه های فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

۱- دانشگاه Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris

این دانشگاه از ۲۵ موسسه آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی در پاریس تشکیل یافته است. هدف این دانشگاه این است که به یکی از برترین موسسات تحقیقاتی در جهان تبدیل شود. از نکات مثبت این دانشگاه برقرار ارتباط موثر با دانشگاه‌های دیگر جهان از جمله دانشگاه کمبریج، دانشگاه UCL و دانشگاه پکن است. تا کنون بیش از ۲۶ جایزه نوبل در زمینه های مختلف مانند فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی، پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه داده شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجو داشته که حدودا ۲۵ درصد آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. PSL در رتبه ۵۳ برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

۲- دانشگاه École Polytechnique

دانشگاه École Polytechnique یکی دیگر از بهترین دانشگاه های فرانسه محسوب می‌شود که رتبه جهانی ۶۰ را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در حومه شهر Palaiseau واقع شده و حدودا ۱۰ مایل با پاریس فاصله دارد. دانشگاه École Polytechnique به طور خاص روی علم و تکنولوژی تمرکز داشته و برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای را در این زمینه ارائه می‌دهد. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌گردد.

با وجود این که کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه پلی تکنیک مشغول به تحصیل هستند اما حدودا ۳۰ درصد آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد جالب است که دانشجویان این دانشگاه علاوه بر دروس خود باید در دوره‌های مربوط به علوم انسانی و همچنین فعالیت‌های ورزشی نیز شرکت داشته باشند. این دانشگاه مشهور فرانسه در سال ۱۷۹۴ تاسیس شده و از آن زمان تا به حال محققان، اساتید و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق شده‌اند تا جوایز و افتخارات زیادی از جمله جایزه نوبل را به خود اختصاص دهند. تنوع رشته‌های تحصیلی، توسعه فردی و آموزش پژوهش‌محور از کلیدی‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه مشهور محسوب می‌شوند.

۳- دانشگاه Sorbonne

دانشگاه سوربون یکی از معروف‌ترین دانشگاه های فرانسه است و به احتمال زیاد قبلا نام آن را شنیده‌اید. این دانشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقات عمومی در پاریس شناخته می‌شود. دانشگاه فعلی سوربون در سال ۲۰۱۸ از ادغام دانشگاه سوربون پاریس، دانشگاه پیر و ماری کوری و تعدادی موسسه کوچکتر تشکیل یافت و در حال حاضر دارای سه دانشکده شامل دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده علوم و مهندسی و دانشکده پزشکی است. دانشگاه سوربون یک موسسه آموزشی سطح بالا با اهداف و چشم‌انداز جهانی است.

سوربون تعداد زیادی پردیس را در سرتاسر پاریس داشته و همچنین یک پردیس را در شهر ابوظبی دارد. این دانشگاه در حال حاضر در حدود ۴۳ هزار دانشجو دارد که بیش از ۱۰۰۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه دولتی و مشهور فرانسوی در رتبه ۷۷ بهترین دانشگه‌های دنیا قرار گرفته است.

۴- دانشگاه École Normale Supérieure de Lyon

این دانشگاه در شهر لیون واقع شده و یکی از موسسات برتر در حوزه آموزش و تحقیقات محسوب می‌شود. دانشجویان این دانشگاه اغلب از میان دانش‌آموزان مدارس فرانسه انتخاب می‌شوند اما تعدادی از دانشجویان این دانشگاه نیز از طریق آزمون ورودی به آن راه پیدا می‌کنند. این دانشجویان اکثرا اهل فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی هستند و به عنوان کارمندان آینده دولت به آن‌ها آموزش داده می‌شود. بنابراین از این افراد انتظار می‌رود که در ازای حمایت مالی در طول دوره تحصیل برای دولت فرانسه کار کنند. دانشگاه École Normale Supérieure de Lyon در نزدیکی مرکز شهر لیون قرار گرفته و دسترسی بسیار خوبی دارد. ضمن این که امکانات این دانشگاه و برگزاری رویدادهای مختلف در آن از دیگر نکات حائز اهمیت است. این دانشگاه رتبه ۱۶۰ جهان را به خود اختصاص داده است.

۵- دانشگاه Télécom Paris

دانشگاه Télécom پاریس از دیگر دانشگاه های فرانسه است که دارای شهرت جهانی بوده و فرانسوی‌ها امید دارند که به MIT فرانسه تبدیل شود. این دانشگاه دارای امتحان ورودی بوده و حدود یک سوم دانشجویان آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. در این دانشگاه چهار دپارتمان مختلف شامل الکترونیک و ارتباطات، علوم رایانه و شبکه، پردازش سیگنال و تصویر و علوم اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. امکانات آموزشی سطح بالا از جمله آزمایشگاه‌های تخصصی از نکات مثبت این دانشگاه به حساب می‌آید. دانشگاه Télécom Paris در رتبه ۲۴۲ جهان قرار دارد.

۶- دانشگاه École des Ponts ParisTech

دانشگاه École des Ponts ParisTech یکی از برترین دانشگاه های فرانسه در حوزه فنی محسوب می‌شود که برنامه‌های آموزشی خود را در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در زمینه مهندسی و فناوری ارائه می‌کند. این دانشگاه در طی قرن بیستم و در دوران ناپلئون به رشد و شکوفایی زیادی رسید و به تدریج توسعه پیدا کرد. از جمله نکات مهم در رابطه با این دانشگاه پیوندهای نزدیک آن با دانشگاه‌های بین‌المللی معروف در جهان است. به عنوان مثال می‌توان به ارائه دوره‌های آموزشی مختلف با همکاری برخی از مشهورترین دانشکده‌های فنی دنیا از جمله Berkeley ،Georgia Tech و Imperial College اشاره داشت. در حال حاضر این دانشگاه رتبه ۲۵۰ جهان را در اختیار دارد.

۷- دانشگاه پاریس University of Paris

دانشگاه پاریس جزو دانشگاه های چندرشته‌ای پیشرو در فرانسه محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ از ادغام چند دانشگاه و موسسه مختلف به وجود آمد و در همین مدت کوتاه توانسته جایگاه بین‌المللی مناسبی را به دست بیاورد. دوره‌های آموزشی مختلف توسط این دانشگاه ارائه می‌شود که در زیر دسته‌بندی شده است:

  • هنر، علوم انسانی و زبان
  • علوم اقتصادی و اجتماعی
  • علم و تکنولوژی
  • پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پرستاری

وجود امکانات آموزشی در شهر پاریس و تعداد ۱۴ دانشکده مختلف باعث شده تا دانشگاه پاریس بین دانشجویان بسیار محبوب شود. ضمن این که اکثر دانشکده‌های این دانشگاه در مرکز شهر قرار داشته و دسترسی به آن‌ها راحت است.

۸- دانشگاه Paris-Sud

دانشگاه Paris-Sud یک دانشگاه چندرشته‌ای با تمرکز روی علوم و بهداشت است که در بین معتبرترین دانشگاه‌های کشور فرانسه قرار دارد. یکی از دلایل شهرت این دانشگاه به سطح بالای تحقیقات بنیادین به ویژه در ریاضیات و فیزیک مربوط می‌شود. ضمن این که این دانشگاه از برنامه‌های تحقیقاتی مختلف در زمینه علوم کامپیوتر، شیمی و زیست‌شناسی نیز حمایت می‌کند.

دانشگاه Paris-Sud دارای ۸۲ لابراتوار بین‌المللی بوده و تعداد ۳۲۰۰۰ دانشجو دارد که ۵۰۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند.

علاوه بر تحقیقات علمی و باید به موارد دیگری از جمله محیط مناسب و کیفیت امکانات دانشگاه نیز اشاره داشته باشیم. برنامه‌های درسی دانشگاه Paris-Sud در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. با توجه به ویژگی‌هایی که این دانشگاه دارد بهترین شرایط ممکن را برای دانشجویان و محققان جوان به منظور دست‌یابی به سطح بالای دانش و مهارت فراهم آورده است. این دانشگاه در رتبه ۲۶۲ جهان قرار گرفته است.

۹- دانشگاه Grenoble Alpes

دانشگاه Grenoble Alpes کار خود را در سال ۱۹۳۹ در چهار حوزه پزشکی، علوم و ادبیات، حقوق و قانون مدنی آغاز کرد. این دانشگاه از همان ابتدا سعی کرده تا از دانشگاه سوربون تقلید کند و همواره با دانشگاه de Lyon در حال رقابت بوده است. این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه جامع شناخته می‌شود که برنامه‌های آموزشی خود را در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. همان‌طور که از نامش هم مشخص است این دانشگاه در شهر گرنوبل واقع شده است. گرنوبل یک شهر با ویژگی‌های بین‌المللی در منطقه آلپ است که به عنوان شهری عالی برای زندگی، کار و تحصیل شناخته می‌شود. کیفیت آموزش بالای این دانشگاه باعث شهرت آن و جذب دانشجویان بین‌المللی شده است. در حال حاضر این دانشگاه رتبه ۳۵۱ جهان را در اختیار دارد.

۱۰- دانشگاه استراسبورگ Strasbourg

پیشینه دانشگاه استراسبورگ به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد اما این دانشگاه در فرمت فعلی خود از سال ۲۰۰۹ و پس از ادغام دانشگاه‌های لوئیز پاستور، مارک بلوش و رابرت شومان شکل گرفته است. این دانشگاه نیز برنامه‌های درسی خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه کرده است. دانشجویان رشته‌های حقوق، اقتصاد، مدیریت و علوم سیاسی بیشترین سهم دانشجویان این دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. هم‌چنین برنامه‌هایی در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، فناوری، ادبیات و زبان نیز توسط این دانشگاه ارائه می‌شود.

تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که بیشتر آن‌ها از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا آمده‌اند.

البته به جز آن‌ها دانشجویان آسیایی، آفریقایی و آمریکایی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشجویان این دانشگاه چندین بار موفق به گرفتن جایزه نوبل شده‌اند. دانشگاه استراسبورگ رتبه ۳۷۹ جهان را به خود اختصاص داده است.

۱۱- دانشگاه بوردو Bordeaux

دانشگاه بوردو به دلیل ارائه دوره‌های باکیفیت آموزشی و تحقیقاتی توانسته در بین بهترین دانشگاه ‌های فرانسه جایی را برای خود دست‌وپا کند. این دانشگاه به ویژه در زمینه تحقیق و نوآوری جزو بهترین دانشگاه های فرانسه شناخته می‌شود. این دانشگاه ۵۷۰۰۰ دانشجو دارد که ۷۲۰۰ نفر آن‌ها بین‌المللی هستند. برنامه‌های آموزشی دانشگاه بوردو در چهار حوزه اصلی ارائه می‌شود:

  • علم و تکنولوژی
  • حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت
  • علوم زندگی و بهداشت
  • علوم اجتماعی و انسانی

دانشگاه بوردو با دیگر دانشگاه‌های دنیا ارتباطات خوبی داشته و امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز برای دانشجویان فراهم کرده است. با توجه به ویژگی‌های شهر بوردو تمامی امکانات لازم برای زندگی دانشجویان در این شهر مهیا است. اگر بخواهید ضمن تحصیل در فرانسه از زندگی در این کشور لذت ببرید دانشگاه بوردو انتخاب خوبی خواهد بود. این دانشگاه در رتبه ۴۵۸ برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد.

۱۲- دانشگاه Aix-Marseille

دانشگاه Aix-Marseille یکی از جوان‌ترین دانشگاه های فرانسه محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است. این دانشگاه با توجه به حضور ۷۸۰۰۰ دانشجو و ۸۰۰۰ کارمند به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر برنامه‌های آموزشی این دانشگاه در شش حوزه مختلف ارائه می‌شود:

  • هنر
  • علوم انسانی، علوم اجتماعی و زبان‌
  • حقوق و علوم سیاسی
  • اقتصاد و مدیریت
  • پزشکی
  • علوم و فناوری

دوره‌های آموزشی دانشگاه Aix-Marseille در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌گردد. سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نوآورانه از جمله ویژگی‌های مهم این دانشگاه به حساب می‌آید. در حال حاضر این دانشگاه رتبه ۴۹۱ جهان را به خود اختصاص داده است.

۱۳- دانشگاه مون پلیه Montpellier

دانشگاه مون پلیه Montpellier در سال ۲۰۱۵ میلادی و از ادغام دانشگاه‌های مون پلیه ۱ و ۲ به وجود آمد. البته دانشگاه مون پلیه جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور فرانسه است که بعدها به سه دانشگاه مختلف تقسیم شد و در سال ۲۰۱۵ مجددا تبدیل به یک دانشگاه واحد شد. این دانشگاه به عنوان یک موسسه تحقیقاتی عمومی در فرانسه شناخته می‌شود و در شهر مون پلیه واقع شده است. این دانشگاه بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجو داشته و یک دانشگاه چندرشته‌ای محسوب می‌شود. دانشگاه مون پلیه هشت دانشکده داشته و تمرکز اصلی آن روی تحقیقات علوم و فناوری است.

دانشگاه‌های معرفی شده تنها برخی از بهترین دانشگاه های فرانسه بودند اما دانشگاه‌های باکیفیت دیگری نیز در شهرهای مختلف این کشور وجود دارند. در صورتی که قصد دارید در کشور فرانسه ادامه تحصیل بدهید بهتر است ابتدا فهرست دانشگاه های فرانسه مورد تایید وزارت علوم را بررسی کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *