ویزا

مدارک مورد نیاز برای اجازه خروج از استرالیا

تمامی کشورها برای ورود و خروج افراد به خاک خود دارای قوانین و مقرراتی هستند که رعایت آن‌ها الزامی است. برخی کشورها در این زمینه قوانین سخت‌گیرانه‌تری داشته و برخی دیگر دارای سهولت بیشتری هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قوانین و مقررات تنها در هنگام ورود به کشورهای دیگر اعمال می‌شود در صورتی که خروج از کشورها نیز دارای قوانین و مقررات مشخصی است. با توجه به تعداد زیاد ایرانیان مقیم استرالیا و رفت و آمد خانواده‌های این عزیزان به استرالیا، در این مطلب در مورد قوانین و مقررات مربوط به خروج از کشور استرالیا و مدارک مورد نیاز برای این کار صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم در خروج از استرالیا

اداره مهاجرت کشور استرالیا قوانین و مقررات مشخصی را در ارتباط با ورود و خروج از این کشور تعیین کرده است. اطلاع از این قوانین و مقررات و رعایت آن‌ها در سفر به استرالیا باعث خواهد شد تا سفری بدون دردسر را تجربه کنید. در هنگام خروج از استرالیا باید مدارک زیر را داشته باشید: پاسپورت همان‌طور که برای ورود به یک کشور خارجی باید پاسپورت داشته باشید برای خروج از کشورها نیز داشتن پاسپورت الزامی خواهد بود. در هنگام خروج از کشور استرالیا نیز پاسپورت شما چک می‌شود و در صورت همراه نداشتن پاسپورت دچار مشکل خواهید شد.

توصیه می‌کنیم حتما از مدارک مهم خود از جمله پاسپورت یک نسخه کپی داشته باشید تا در صورت گم کردن یا دزدیده شدن مدارکتان حداقل بتوانید برای احراز هویت خود از آن استفاده کنید.

ویزا برای ورود به کشور استرالیا و اقامت در این کشور باید قبلا ویزای استرالیا را اخذ کرده باشید. بدیهی است که در صورت به اتمام رسیدن مدت اقامت شما در استرالیا مجبور به ترک این کشور خواهید بود مگر این که بتوانید ویزای خود را تمدید کرده یا یک ویزای جدید را جایگزین قبلی کنید. اما اگر مدت زمان ویزای شما به پایان برسد و اقدام به خروج از کشور استرالیا نکنید دچار چه تبعاتی خواهید شد؟ در چنین حالتی شما به صورت غیرقانونی در استرالیا اقامت دارید و در صورت عدم دریافت یک ویزای جدید و معتبر، مسئولان مربوطه کشور استرالیا می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  • اقدام به بازداشت شما کنند
  • اقدام به اخراج شما کنند
  • هزینه اخراج از استرالیا را از شما خواهند گرفت

در صورت ترک استرالیا بدون داشتن ویزای معتبر، اداره مهاجرت استرالیا تا سه سال به شما ویزای استرالیا را نخواهد داد. البته در موارد نادر و برخی شرایط خاص ممکن است ویزای استرالیا برای فرد صادر شود.

بنابراین یکی از مهم‌ترین مواردی که در خروج از کشور استرالیا باید بدان توجه داشته باشید این است که ویزای شما تا لحظه خروج از این کشور دارای اعتبار باشد. در صورتی که قصد تمدید ویزای توریستی استرالیا را داشته باشید باید از طریق اداره مهاجرت استرالیا اقدام کنید. البته در شرایط فعلی به طور معمول ویزای توریستی استرالیا برای ایرانی‌ها قابلیت تمدید را ندارد و به محض پایان مدت ویزا باید این کشور را ترک کنید.

حتی در صورت امکان تمدید ویزا نیز نباید ویزای خودتان را تمدید کنید زیرا در صورت تمدید ویزا بعد از بازگشت به کشور دیگر امکان صدور ویزای استرالیا برای شما وجود نخواهد داشت! بلیط هواپیما بدیهی است برای این که بتوانید سوار هواپیما شوید و به ایران برگردید باید بلیط هواپیمای خود را همراهتان داشته باشید. بنابراین حتما دقت داشته باشید که بلیط هواپیمای خود را از قبل آماده کرده باشید.

موارد ممنوع برای خروج از استرالیا

همان‌گونه که در ورود به کشور استرالیا باید یک فرم Incoming Passenger را پر کرده و اقلام همراه خود را در آن ذکر کنید در هنگام خروج از کشور نیز باید به چنین مواردی دقت داشته باشید. بر اساس قانون اداره گمرک و نیروی مرزی استرالیا ورود و خروج برخی اقلام در استرالیا ممنوع بوده و برخی دیگر دارای محدودیت‌هایی هستند. در حال حاضر خارج کردن برخی موارد از کشور استرالیا ممنوع است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد:

  • مواد مخدر و دارو
  • مهمات و سلاح گرم و قطعات آن
  • مواد انفجاری، قابل اشتعال، سمی و عفونی
  • گونه‌های گیاهی و جانوری بومی استرالیا
  • عوامل بیولوژیکی از جمله متریال و تجهیزات ساخت سلاح
  • میراث فرهنگی نظیر عتیقه‌جات، آثار هنری، فسیل، اسناد تاریخی و غیره

البته به جز این‌ها موارد دیگری مانند الماس نیز وجود دارد که خارج کردن آن‌ها از کشور استرالیا ممنوع اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت اداره گمرک استرالیا مراجعه نمایید. دقت داشته باشید که همراه داشتن چنین مواردی می‌تواند تبعات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. از جمله تبعاتی که در مورد همراه داشتن اقلام ممنوعه در هنگام خروج از استرالیا ممکن است برای افراد رخ دهد باید به جرایم سنگین و حتی حبس اشاره داشت. بنابراین لوازم ممنوع مذکور را به هیچ عنوان در لوازم خود حمل نکنید تا دچار مشکل نشوید.

به طور کلی، کشور استرالیا چه در زمینه ورود به کشور و چه در زمینه خروج از کشور سخت‌گیری زیادی را دارد. البته این سخت‌گیری با توجه به حجم مسافران و مهاجران خارجی این کشور کاملا طبیعی است. بنابراین در صورتی که قصد سفر به کشور استرالیا را دارید حتما نکات مربوط به خروج از استرالیا و ورود به آن را رعایت کرده و در رابطه با قوانین گمرکی و مرزی استرالیا اطلاعاتی را به دست آورید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *