ویزا

شرایط اخذ ویزای شینگن در دوران کرونا

بیشتر از یک سال از زمان ظهور و شیوع ویروس کرونا در دنیا گذشته و ابعاد مشکلات و فجایع ناشی از این ویروس، هر روز گسترده‌تر می‌شود. در این میان، کشورهای مختلف دنیا به راهکارهای مختلفی برای کنترل کردن این ویروس و جلوگیری از شدت گرفتن آن متوسل شده‌اند. یکی از جدی‌ترین اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، کنترل شدید مرزهای زمینی و هوایی توسط کشورهای مختلف بوده است.
این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی کشورها در مقاطع زمانی مختلف، از ورود اتباع خارجی به داخل کشور ممانعت کرده‌اند. طبیعی است که در چنین شرایطی، امور مربوط به اخذ ویزای کشورهای مختلف دچار اختلال شود. ویزای شینگن یکی از همین ویزاها بوده که شرایط اخذ آن بعد از بحران کرونا دچار تغییر و تحول شده است.

شرایط سفر به اروپا بعد از شیوع کرونا

سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به اروپا سفر می‌کنند. فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از محبوب‌ترین مقاصد توریستی اتحادیه اروپا هستند و کشورهای دیگر مانند سوئیس، آلمان و… بیشتر درگیر سفرهای تجاری هستند. بنابراین کشورهای اروپایی به منظور حفظ سلامتی شهروندان خود و گردشگران، محدودیت‌های خاصی را برای ورود افراد تعیین کرده‌اند. ضمن اینکه همه‌گیر شدن ویروس کرونا باعث وضع برخی قوانین و مقررات خاص در رابطه با مرزها و مسافران شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

محدودیت‌های ورود به اروپا ناشی از کرونا

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که در حال حاضر در قاره اروپا وجود دارد، مربوط به ممنوعیت ورود اتباع کشورهای جهان سوم به اتحادیه اروپا و منطقه شینگن است. البته این ممنوعیت مربوط به سفرهای غیرضروری است. حتی برخی از کشورهای اروپایی ممنوعیت‌های اضافی را در مورد سفر شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز وضع کرده‌اند. با این وجود، هر یک از کشورهای عضو شینگن و اتحادیه اروپا مسئول سیاست‌های خود در ارتباط با مهاجرت و محدودیت‌های سفر هستند.
علاوه بر این، هر مسافری که در دوران کرونا وارد کشورهای اروپایی شود باید از پروتکل‌های بهداشتی آن کشور تبعیت کند. این پروتکل‌ها و اقدامات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما به طور کلی شرایط ورود به کشورهای اروپایی شامل موارد زیر می‌شود:
•    مدارک مربوط به تست منفی کرونا
•    انجام تست در هنگام ورود به کشور مقصد
•    قرنطینه اجباری
توصیه می‌شود مسافرات قبل از ورود به کشورهای اروپای، حتما شرایط خاص کشور مقصد را بررسی کنند.

شهروندان کدام کشورها می‌توانند وارد حوزه شینگن شوند؟

کشورهای اروپایی بر اساس یک سری فاکتورهای خاص، لیستی تحت عنوان ((مبدا امن)) را ایجاد کرده‌اند. این کشورها دارای شرایطی هستند که به شهروندان آنها این امکان را می‌دهد تا حتی برای سفرهای غیرضروری هم بتوانند وارد اروپا شوند. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:
•    تعداد موارد جدید COVID-19 طی 14 روز گذشته بیش از 25 مورد در هر 100000 نفر نبوده است.
•    میزان سرایت بیماری روند کاهشی یا پایدار داشته باشد.
•    بیش از 300 آزمایش در هر 100000 نفر در 7 روز گذشته انجام شده باشد.
•    نباید بیش از 4٪ این آزمایش‌ها مثبت باشد.
همچنین ممکن است وجود انواع مختلف ویروس کرونا در یک کشور و میزان آلودگی آنها نیز در نظر گرفته شود. آخرین لیست مبدا امن شامل کشورهای زیر بوده است:
•    استرالیا
•    نیوزلند
•    رواندا
•    سنگاپور
•    کره جنوبی
•    تایلند
•    چین

آیا شهروندان ایرانی می‌توانند ویزای شینگن بگیرند؟

ایران در حال حاضر به دلیل شرایط حاد کرونا در داخل کشورمان، جزو لیست مبدا امن اروپا قرار نداشته و در نتیجه شهروندان ایرانی قادر به دریافت ویزای شینگن برای سفرهای غیرضروری نیستند. این موضوع تا زمانی که ممنوعیت سفر اتحادیه اروپا برای ایرانیان پابرجا باشد، ادامه خواهد داشت. فقط در شرایط خاص است که درخواست اتباع کشورمان برای دریافت ویزای شینگن بررسی می‌شود. این شرایط برای کشورهای مختلف حوزه شینگن دارای تفاوت است.

چطور در دوران کرونا ویزای شینگن بگیریم؟

همانطور که گفته شد، ایرانی‌ها در حال حاضر امکان ارائه درخواست برای انواع ویزای کوتاه مدت شینگن از جمله ویزای توریستی شنگن را ندارند. اما کشورهای مختلف در برخی موارد خاص، درخواست ویزای شهروندان کشورمان را بررسی می‌کنند که در ادامه چند مورد از آنها به عنوان مثال ذکر شده‌اند:
ویزای شینگن هلند در دوران کرونا
طبق اعلام اداره مهاجرت هلند، شهروندان کشور ایران فقط در برخی شرایط خاص و استثنایی مانند مسائل بشردوستانه می‌توانند برای ویزای این کشور اقدام کنند. در صورت وجود رابطه طولانی با کسی که در حال حاضر در هلند زندگی می‌کند نیز احتمال بررسی درخواست ویزا وجود دارد. ضمن اینکه می‌توانید برای گرفتن ویزای تجاری فوری هلند نیز اقدام کنید. به جز این موارد، برای هیچ کدام از درخواست‌های ویزای کوتاه مدت شینگن پاسخی از سمت سفارت هلند داده نخواهد شد. ضمنا تمدید اعتبار ویزاهای قبلی نیز در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

ویزای شینگن سوئد در دوران کرونا
طبق اعلام سفارت سوئد در تهران، به منظور جلوگیری از گسترش ویروس COVID-19 و کاهش شیوع آن، اداره مهاجرت سوئد تصمیم گرفته تا در شرایط فعلی اکثر درخواست‌های ویزا را رد کند. این تصمیم مربوط به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌شود. البته کشورهایی که در لیست مبدا امن قرار دارند نیز از این تصمیم معاف هستند. این تصمیم ابتدا به مدت یک ماه به اجرا درآمد، سپس تمدید شد و تا اطلاع ثانوی نیز ادامه خواهد داشت.
شرایط سایر کشورهای عضو شینگن از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و… نیز تقریبا به همین منوال است و شهروندان ایرانی تا اطلاع ثانوی امکان اخذ ویزای شینگن برای سفرهای غیرضروری را نخواهند داشت. ضمن اینکه سفارت برخی از این کشورها در حال حاضر تعطیل است. در صورتی که به دلایل ضروری قصد سفر به حوزه شینگن را دارید باید امور مربوط به درخواست ویزا را از طریق آدرس ایمیل سفارت کشور مربوطه پیگیری کنید.
قوانین، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مربوط به سفر به اروپا در دوران کرونا دائما در حال تغییر و به روزرسانی است و اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی عضو شینگن را دارید بهتر است اخبار موثق را به صورت روزانه از طریق مراجع معتبر پیگیری کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *