مهاجرت

آیا برای خرید آپارتمان در ترکیه نیاز به حساب بانکی دارید؟

در سال‌های اخیر موضوع سرمایه گذاری بین المللی برای شهروندان کشورمان بسیار جذاب شده است. این سرمایه گذاری در اشکال مختلف از سرمایه گذاری بانکی گرفته تا خرید املاک و مستغلات در کشورهای خارجی، اتفاق افتاده است. در این میان، کشور ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد سرمایه گذاری خارجی برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید. ایرانی‌ها طی همین چند سال سرمایه قابل توجهی را به ویژه برای خرید ملک در ترکیه، صرف کرده‌اند. در این مطلب ضمن پرداختن به دلایل این موضوع، فرآیند خرید آپارتمان در ترکیه را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا خرید آپارتمان در ترکیه جذاب است؟

خرید ملک در ترکیه مزایای مختلفی برای ما ایرانی‌ها دارد که یکی از آنها امکان سرمایه گذاری در یک کشور خارجی رو به پیشرفت است. علاوه بر این، با خرید ملک در ترکیه می‌توانید اقامت این کشور را نیز دریافت کنید و هر زمان که خواستید وارد ترکیه شوید. ضمن اینکه اگر ملک خریداری شده شما دارای شرایط تعیین شده توسط دولت این کشور باشد، می‌توانید علاوه بر اقامت، حق شهروندی ترکیه و پاسپورت این کشور را نیز به دست آورید که یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. در ادامه مهم ترین مزایای خرید ملک در ترکیه را می‌خوانید:
•    امکان گرفتن اقامت و حق شهروندی ترکیه
•    امکان گرفتن پاسپورت ترکیه و سفر به بیش از 70 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا
•    حق کار و زندگی در ترکیه به صورت قانونی
•    برخورداری از خدمات مختلف از جمله خدمات درمانی
•    امکان تحصیل رایگان
•    نزدیک بودن ترکیه به ایران و شباهت فرهنگی دو کشور
•    امکان اجاره دادن ملک و کسب درآمد از طریق آن

بهتر است چه نوع ملکی بخریم؟

اینکه چه نوع ملکی بخرید کاملا بستگی به خود شما دارد اما به طور معمول، اکثر اتباع خارجی اقدام به خرید آپارتمان مسکونی در ترکیه می‌کنند. علاوه بر کاربری ملک، باید به قیمت آن هم توجه ویژه داشته باشید. اگر ملک خریداری شده در ترکیه حداقل 250هزار دلار آمریکا ارزش داشته باشد، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه به شخص خریدار داده خواهد شد. اما در صورتی که مبلغ ملک خریداری شده کمتر از این باشد، صرفا امکان گرفتن اقامت ترکیه وجود خواهد داشت. شما می‌توانید در هر کدام از شهرهای ترکیه که مد نظرتان است اقدام به خرید ملک کنید. البته این به شرطی است که ملک مورد نظرتان در نواحی ممنوع مانند حوزه مراکز نظامی قرار نگرفته باشد.

فرآیند خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه باید مراحلی را طی کنید که در ادامه به طور کامل به توضیح آنها پرداخته‌ایم.
1- انتخاب ملک
در گام اول باید ملک مناسبی را در یکی از شهرهای ترکیه انتخاب کنید. با توجه به موقعیت ویژه استانبول، معمولا اکثر سرمایه گذاران خارجی اقدام به خرید ملک در همین شهر می‌کنند. انواع املاک و آپارتمان‌های مدرن در این شهر وجود دارد که امکانات و موقعیت بسیار خوبی هم دارند. انتخاب ملک را می‌توانید از طریق سایت‌های خرید و فروش ملک در ترکیه انجام دهید یا اینکه به صورت حضوری به آژانس‌های خرید و فروش ملک در ترکیه مراجعه کنید و از املاک مختلف بازدید نمایید.

2- افتتاح حساب بانکی در ترکیه
برای اینکه بتوانید امور مربوط به نقل و انتقال مالی خرید آپارتمان را انجام دهید داشتن یک حساب بانکی معتبر در یکی از بانک‌های کشور ترکیه الزامی است. برای افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه، قبل از هر کاری باید یک کد مالیاتی دریافت کنید. این کد مالیاتی که تحت عنوان ورگی نوماراسی شناخته می‌شود، برای اکثر کارها از افتتاح حساب بانکی گرفته تا خرید و اجاره ملک مورد نیاز خواهد بود. زراعت بانک ترکیه یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور است که امکان افتتاح حساب برای شهروندان ایرانی را فراهم کرده است.
3- عقد قرارداد
بعد از اینکه ملک مورد نظرتان را انتخاب و حساب بانکی خود را در ترکیه افتتاح کردید، می‌توانید وارد مرحله عقد قرارداد شوید. برای عقد قرارداد خرید ملک باید مدارکی مانند پاسپورت، کد مالیاتی، مدارک محل سکونت فعلی در ایران (مثل قبض آب) و دو قطعه عکس4*3 را داشته باشید. یک مترجم رسمی نیز در زمان عقد قرارداد، شما را همراهی خواهد کرد. در صورتی که امور قراردادی خرید ملک از طریق وکیل قانونی شما انجام می‌شود، مدارک مربوط به وکالت او نیز مورد نیاز خواهد بود. در این مرحله باید بخشی از مبلغ ملک که روی آن توافق شده را به حساب مالک واریز کنید.
4- تنظیم سند ملک
برای صدور سند ملک باید همراه مالک به اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه بروید. اگر به زبان ترکی مسلط نیستید حتما یک مترجم را همراه خود ببرید. در زمان انتقال سند باید کلیه هزینه‌های مربوطه شامل باقی مانده مبلغ ملک و هزینه سند را پرداخت کنید. هزینه سند مالکیت 3 درصد از قیمت ملک را شامل می‌شود که باید به صورت نصف نصف توسط خریدار و فروشنده پرداخت گردد. بعد از اتمام کلیه مراحل، سند مالکیت تحت عنوان TAPU به خریدار داده خواهد شد.
در صورتی که قیمت ملک خریداری شده توسط شما حداقل 250هزار دلار باشد، باید برای گرفتن حق شهروندی ترکیه مراحل دیگری را نیز طی کنید. برای اطلاع بیشتر از روال دریافت پاسپورت ترکیه و حقوق شهروندی این کشور، می‌توانید این مطلب را بخوانید.

مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه

همانطور که گفته شد، برای خرید ملک در ترکیه باید از قبل نسبت به افتتاح حساب بانکی در این کشور اقدام کرده باشید. اما روال افتتاح حساب در بانک های ترکیه به چه شکل است؟
در اولین قدم برای گرفتن کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نوماراسی به اداره مالیات این کشور مراجعه کنید. دقت کنید که در زمان مراجعه به این اداره، حتما باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید. بعد از گرفتن کد مالیاتی، می‌توانید برای افتتاح حساب به یکی از بانک‌های ترکیه مراجعه کنید. در زمان مراجعه به بانک، علاوه بر کد مالیاتی باید مدارکی مانند پاسپورت و کارت اقامت را نیز همراه داشته باشید. ضمن اینکه باید یک آدرس سکونت معتبر در ترکیه را نیز ارائه کنید.

زراعت بانک و ایش بانک، بهترین بانک‌های ترکیه برای افتتاح حساب شهروندان ایرانی هستند. کل فرآیند اخذ کد مالیاتی و افتتاح حساب بانکی در ترکیه 2 روز طول می‌کشد و سپس مدارک از جمله کارت بانکی، رمز اینترنتی و… به شما داده خواهد شد. حداقل مبلغ مورد نیاز برای افتتاح حساب نیز چیزی حدود 2000 دلار است.
با توجه به وجود برخی پیچیدگی‌های حقوقی در رابطه با خرید ملک در ترکیه و یا هر کشور خارجی دیگر، بهتر است قبل از انجام این کار اطلاعات کاملی را جمع آوری کنید. ضمن اینکه توصیه می‌کنیم در صورت عدم آشنایی کافی با فرآیند خرید ملک در ترکیه و قوانین این کشور، از یک وکیل قانونی یا موسسه معتبر در این حوزه کمک بگیرید. مجموعه نیلگام در تمامی مراحل خرید ملک در ترکیه از افتتاح حساب بانکی گرفته تا عقد قرارداد و اخذ اقامت و شهروندی همراه شما خواهد بود.
امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *