تور, مهاجرت, ویزا

آب و هوای اسپانیا در طول سال چگونه است؟

در این مطلب به جغرافیا و آب و هوای اسپانیا در طول سال می‌پردازیم. سرزمینی که هشتاد و دو درصد شبه جزیرهٔ ایبریا را در جنوب غربی اروپا به خود اختصاص داده و در شمال دریای مدیترانه و نزدیکترین فاصله ممکن به قارهٔ آفریقا جا خوش کرده است. اسپانیا از سمت غرب به اقیانوس اطلس و همسایهٔ کوچکترش کشور پرتغال و از شمال شرقی با فرانسه هم مرز است و با ۵۰۵ هزار و ۹۹۰ کیلومتر مربع، جزو کشورهای پرمساحت اروپایی و در واقع چهارمین کشور بزرگ این قاره به شمار می‌رود.

آب و هوای اسپانیا در طول سال 

اسپانیا در تمام طول سال به غیر از تابستان، دارای آب و هوایی نسبتاً معتدل و ملایم است. و تابستان‌‌هایش آنچنان گرم می‌شود که دست کمی از سرزمین‌های گرمسیر استوایی ندارد. دمای هوا در زمستان اسپانیا معمولاً از ۴ تا ۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد نوسان می‌کند و در برخی مواقع و در نقاط شمالی‌ کشور به دماهای پایین‌تری هم می‌رسد. اما در یک روز عادی‌ تابستانی، دمای هوا در حوالی ۳۲ درجه سانتی‌گراد است و اگر سفرمان را در فصول گرم برنامه‌ریزی کنیم و بدشانسی بیاوریم، ممکن است با ظهرهای داغ و ۴۰ درجه‌ای هم مواجه شویم.

آنهایی که با گرمای شدید این سرزمین میانهٔ خوبی ندارند، معمولاً تابستان را در مناطق شمالی مثل بارسلون و بیلبائو می‌گذرانند که تابستان ملایم‌تری دارد و از دمای مساعدی بین ۲۰ تا ۲۶ درجه برخوردارست. بسیاری از گردشگران هم صابون تابستان داغ را به تنشان می‌مالند و سواحل جنوبی و مدیترانه‌ای اسپانیا را با هیچ جای این کشور عوض نمی‌کنند. همین باعث می‌شود که سواحل اسپانیا در ژوئیه و اوت به شدت شلوغ باشد و این میزان شلوغی، قطعاً به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید. برای این افراد بهترین کار ممکن این است که لذت ساحل‌ و آبتنی در آبهای اسپانیا را به جای تابستان به فصل بهار یا لااقل اواخر تابستان موکول کنند.

سواحل اسپانیا در ماه‌های مه و ژوئن به شدت خلوت‌تر و آرامتر هستند و هوا هم آنقدری گرم هست که برای آبتنی مناسب باشد. از آن طرف هم می‌توان تفریحات ساحلی را بعد از پیک گرما برگزار کرد و لذت آبتنی و تیره شدن در سواحل مدیترانه را از انتهای اوت تا اکتبر برد که هوای اسپانیا رو به خنکی می‌گذارد. اگر هم از جماعت آفتاب دوستان باشیم و بخواهیم بدون هیچ ملاحظه و در هر موقعی از سال، لذت سواحل گرم اسپانیا را ببریم، جزایر قناری یا Gran Canary Islands بهترین مقصد ممکن هستند. در صورت تمایل مطلب راهنمای مهاجرت به اسپانیا را مطالعه بفرمایید.

آب و هوای اسپانیا در ژانویه

دما در ماه ژانویه در حوالی ۷ تا ۱۵ درجهٔ سانتی گراد نوسان می‌کند و برای فعالیت‌های زمستانی ایده‌آل است. این موعد سال یکی از فصول خلوت و به قولی آف سیزن اسپانیا محسوب می‌شود و هوا کاملاً خنک و متمایل به سرد است. البته خنکایی که برای گردشگران کشورهای سردسیر مثل روسیه و شمال اروپا حکم بهار را دارد و اهالی مناطق گرمسیر را قلقلک می‌دهد و به پوشیدن لباس‌های گرم وادار می‌کند. قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در ژانویه پایین‌تر از باقی سال است و احتمال می‌رود همان گردشگرانی را که در فلان ایستگاه دیده‌ایم به دفعات در جاهای دیگر شهر هم ملاقات کنیم.

اسپانیا در ژانویه، ایده‌آل دوستداران ورزش‌های زمستانی است. خصوصاً پیست اسکی معروف کوهستان Sierra Nevada و یا در کوهستان Pyrenees که کلی مسیر پیاده روی برفی و اسنوموبیل‌سواری دارد. البته ژانویهٔ اسپانیا با تمام خلوتی، چندان هم بی‌رمق و سوت و کور نیست و به لطف دو سه فستیوال جالب و معروف، رنگ و آب مضاعفی پیدا می‌کند. یکی از این فستیوال‌ها به روز سه پادشاه یا Three Kings Day مشهور است که با ششم ژانویه مصادف می‌شود و جزایر بالئاریک را با جشن‌هایش شلوغ می‌کند. یا فستیوال سن سباستین San Sebastian که جماعت را با طبل‌ها و دهل‌هایشان به خیابان می‌کشاند و سر و صدایی زیادی در شهر راه می‌اندازد.

  • دمای هوا: ۷ تا ۱۵ درجه
  • مناسبت: روز سه پادشاه، فستیوال سن سباستین
  • ویژگی‌ها: آف سیزن، تعداد پایین گردشگران، قیمت پایین تورها و هتل‌ها، ایده‌آل برای ورزش‌های زمستانی

آب و هوای اسپانیا در فوریه

در ماه فوریه اوضاع کمی بهتر از ژانویه می‌شود، اما هوای اسپانیا هنوز هم سرد است و پاتوق‌های توریستی، کماکان خلوت و کم رفت و آمدند. مخصوصاً در شهرهای شمالی اسپانیا مثل بیلبائو و گالیسیا که علاوه بر سرما، باران مفصلی هم دارند و اکثر گردشگران را برای رفتن به سمت جنوب کشور متقاعد می‌کنند. با این حال، فوریه ماه فستیوال‌های جالب و آغاز چلهٔ معروف کاتولیک‌های اسپانیاست که مراسمی تحت عنوان La Cuaresma برگزار می‌کنند.

لا کوآرِزما برای مسیحیان اسپانیایی‌، تداعیگر زمانیست که عیسی مسیح بعد از غسل تعمید، چهل روز را در بیابان روزه گرفته و این ماجرا، بهانه‌ای برای آغاز تعدادی از جشن‌های جالب اسپانیا شده است. در واقع فوریه را ماه‌ کارناوال‌ها می‌دانند و در نقاطی مثل جزایر قناری و کادیز، ضیافت‌ها و رویدادهای جذابی برگزار می‌کنند و بساط رقص و موسیقی و پایکوبی، در گوشه و کنار کشور برقرار است.

مثلاً فستیوال Jerez که یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های فلامنکوی اسپانیاست در فوریه برگزار می‌شود و اگر بخواهیم فرهنگ اسپانیایی را با تمام وجود احساس کنیم، هیچ چیزی جای شنیدن صداهای خش‌دار خوانندگان و نغمهٔ گیتار و پاشنه‌ٔ کفش رقصندگان فلامنکو را نخواهد گرفت.

  • دمای هوا: ۱۰ تا ۱۶ درجه
  • مناسبت: کارناوال، فستیوال خِرِز
  • ویژگی‌ها: جشن‌های متعدد، ایده‌آل برای دوستداران فلامنکو، تعدد پایین توریست‌ها

آب و هوای اسپانیا در مارس

بهار اسپانیا هم مثل بسیاری از نقاط دنیا، آب و هوایی مودی و غیرقابل‌ پیش‌بینی دارد و معلوم نمی‌کند که چه زمان بند و بساط آبتنی و چه موقع لباس ضخیم و بادگیر همراهمان باشد. اما با این تفاسیر، ماه مارس رسما آغازگر بهار است و یکی از بهترین و زیباترین مواقع سال برای گشت و گذار و تجربهٔ زیبایی‌های اسپانیاست. و این بهترین بودن، فقط به خاطر درختان پر از شکوفه و هوای لطیف و باران هر از گاهی و مناظر چشم‌نواز نیست.

جذابیت اصلی در این است که ماه مارس، درست قبل از شلوغی‌‌ها و هیاهوی اسپانیا و زمانیست که می‌توان سر فرصت، از موزه‌ها و آثار تاریخی و مسیرهای پیاده‌روی و زیبایی‌های کشور، به دور از دسته‌های بزرگ گردشگران و پیش از آمدن آفتاب داغ تابستان لذت برد. این هم از قلم نندازیم که ماه مارس چندتایی فستیوال جذاب و دیدنی دارد. مثلاً فستیوال لاس فایاس Las Fallas در والنسیا که یک هفته جشن است و شهر، محل رژهٔ عروسک‌های غول‌پیکریست که در در نهایت به آتش کشیده می‌شوند و خیابان‌های شهر را مانند روز روشن می‌کنند.

یا فستیوال سنت مِدیر Sant Medir‌ در آنسوی کشور و در محلهٔ گارسیای بارسلون، که اهالی در دو طرف خیابان‌ها می‌ایستند و عبور کالسکه‌های جور و واجور را تماشا می‌کنند و خوراکی‌های که به سمتشان پرت می‌شود را روی هوا می‌قاپند. از آن طرف هم مقدس‌ترین هفتهٔ سال و جشن Semana Santa که به نوعی بزرگترین جشن مذهبی اسپانیایی‌هاست و مصادف با عید پاک برگزار شده و هر از گاهی بیشتر از یک هفته‌ طول می‌کشد. مطلب بهترین شهر اسپانیا برای زندگی را مطالعه بفرمایید.

  • دمای هوا: ۱۵ تا ۲۱ درجه
  • مناسبت: لاس فایاس، سنت مِدیر، سِمانا سانتا
  • ویژگی‌ها: آغاز بهار، نه چندان شلوغ، ایده‌آل برای پیاده روی و طبیعت‌گردی

آب و هوای اسپانیا در آوریل

هوای آوریل هنوز هم بهاریست و توانایی غافلگیر کردن مسافران را دارد و تا این جای کار، گرم‌ترین موعد سال است. در این ماه کم کم سر و کلهٔ گردشگران در جنوب اسپانیا یا همان منطقهٔ آندلس پیدا می‌شود و پلاژها و رستوران‌ها و تراس‌های ساحلی به تدریج رونق پیدا می‌کنند.  آوریل هوای ایده‌آلی دارد و تا پیک شلوغی کشور فاصله‌اش زیاد است و مانند مارس، می‌توان همه چیز را سر فرصت و در حالت خلوتش تجربه کرد. چه پرسه زدن در فروشگاه‌ها و کافه‌های مرکز شهر باشد و چه قدم زدن در مسیرهای خوش‌منظرهٔ مخصوص و لذت بردن از طبیعت زیبای اسپانیا.

آوریل ماه تفریحات فضای باز و کارهای هیجان انگیز است. از دوچرخه سواری کوهستانی و صخره نوردی تا گشت و گذار با موتورهای چهارچرخ یا به قولی کوآدها یا باگی‌ها در اقلیم‌های مختلف کشور، یا پرواز با هلیکوپتر روی زمین‌های خوش رنگ و آب، جزو کارهای مفرح آوریل هستند. از آن طرف هم فستیوال‌ها به قوت خود باقی هستند و این ماه را به وقت مناسبی برای به سفر اسپانیا تبدیل می‌کنند.

مثلاً فستیوال Feria de Abril یک نمایشگاه و جشنوارهٔ بهاره تمام اسپانیایی در شهر سِویل است، یا فستیوال موسیقی معروف Festimad در مادرید هر شب با یک کنسرت متفاوت از خجالت علاقمندان موسیقی در می‌آید. یا فستیوال سه‌روزه‌ای برای پنیر دوستان که با شرکت در Feria del Queso در شهر تروخیو دلی از عزا درمی‌آورند. روی هم رفته، آوریل چه از نظر آب و هوایی و چه از لحاظ خلوتی، یکی از بهترین مواقع سال برای سفر به اسپانیاست.

  • دمای هوا: ۱۸ تا ۲۳ درجه
  • مناسبت: فِریا دِ آبریل، فِستیماد، فِریا دِل کِسُو
  • ویژگی‌ها: هوای مطبوع و متمایل به گرم، نه چندان شلوغ، ایده‌آل برای تفریحات هیجانی و فضای باز

آب و هوای اسپانیا در مه

ماه مه هم یکی از زیباترین و خوش‌ آب و هواترین ماه‌های اسپانیاست. روزهای گرم و غروب‌های خنک و ایده‌آل برای پرسه زدن در شهر و پیاده روی در کنار ساحل و زمانی که جنوب اسپانیا تقریباً رو به شلوغی می‌گذارد. البته غیر از جنوب، باقی نقاط کشور هم در این ماه آب و هوای فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند و اگر فرصت سفر در مه را از دست بدهیم، باید صابون دسته‌های پرجمعیت گردشگران و هوای به مراتب گرم‌تر ماه‌های بعد را به تنمان بمالیم.

مه هم درست مانند آوریل ماه ایده‌آلی برای فعالیت‌های هیجان‌انگیز بوده و بساط پاراگلایدر و بالن‌سواری و ورزش‌های آبی در آن برقرار است. البته با این تفاوت که برخلاف آوریل، لازم نیست که نگران سرد شدن ناگهانی هوا باشیم. از دیگر مواردی که ماه مه را برای برخی از مردم – فقط برخی از مردم – جذاب می‌کند،‌ آغاز برنامه‌های گاوبازی است. این سنت قدیمی در سال‌های اخیر واکنش‌‌های بسیاری از جانب حامیان حقوق حیوانات به همراه داشته و با وجود ریشهٔ قطوری که در فرهنگ اسپانیا دارد، بعید نیست که تا چند صباح دیگر به کلی ممنوع شود.

اما برای تماشای یک ورزش تر و تمیز و بدون حاشیه، می‌توان از رقابت‌های تنیس Madrid Open که از بزرگترین رویدادهای سالانهٔ تنیس جهان است لذت برد. از آن طرف هم شهر کُردُوا Cordoba با فستیوالی موسوم به Cordoba Patios Festival یکی از پررونق‌ترین مواقع سال را تجربه کرده و با رژه‌ها و رویدادهای مختلف و رقابت زیباترین تزئین خانه‌ و تراس‌ با گل‌های رنگ و وارنگ، چشم بازدید کنندگان را خیره می‌کند. کشور همسایه یعنی پرتغال هم در این ماه بی‌نهایت زیباست و در صورت تمایل، مطلب شرایط و مدارک گرفتن ویزای پرتغال را مطالعه بفرمایید.

  • دمای هوا: ۲۱ تا ۲۶ درجه
  • مناسبت: گاوبازی، رقابت‌های تنیس مادرید، جشن‌های گل در کُردُوا
  • ویژگی‌ها: هوای مطبوع و گرم، ایده‌آل برای تفریحات ساحلی و پیاده روی

آب و هوا اسپانیا در ژوئن

ژوئن زمانیست که گرمای اسپانیا به تدریج خودنمایی می‌کند و دیگر خبری از نم باران و سرماهای هر از گاهی نیست و برای خروج از خانه یا هتل، نیازی به چتر و لباس بارانی و بادگیر نخواهد بود. از مزایای سفر به اسپانیا در ماه ژوئن اینست که هنوز با پیک توریستی و گرمای کشور فاصله دارد و علاوه بر هوای تابستانی مطبوع، شلوغی تدریجی ساحل‌ها، موزه‌ها و رستوران‌ها و کلاً مکان‌های تفریحی به مرور احساس می‌شود.

علاوه بر گرمای هوا، قیمت پروازها و هتل‌ها و بلیت‌ جاذبه‌های تفریحی، هم در ژوئن روبه افزایش می‌گذارد و همهٔ کسب و کارها به پیشواز فرا رسیدن های سیزن و سرازیر شدن گردشگران می‌روند. در ژوئن رزرو به موقع هتل و بلیت هواپیما به شدت توصیه می‌شود و اگر می‌خواهیم مسافرت زهرمان نشود، بهترست جایی را رزرو کنیم که سیستم تهویهٔ روبراهی داشته باشد.

در گرانادا جماعت در فستیوال Water and Ham Festival شرکت می‌کنند و با یک آب بازی مفصل به استقبال گرما می‌روند یا از تماشای نمایشگاه بین‌المللی عکس در مادرید موسوم به Photo Espana لذت می‌برند. ژوئن برای تفریحات آبی هم کاملاً ایده‌آل است چون در حوالی ساحل، علاوه بر گرمای مطبوع هوا، هنوز نیمچه بادی می‌وزد و بسیاری از مردم، موج‌سواری با کایت یا به قولی Kitesurfing را برای اولین بار در همین ماه تجربه می‌کنند.

  • دمای هوا: ۲۵ تا ۳۲ درجه
  • مناسبت: واتر اند هَم، فتو اِسپانا
  • ویژگی‌ها: هوای گرم، ایده‌آل برای تفریحات ساحلی مثل موجسواری با کایت

آب و هوای اسپانیا در ژوئیه

ژوئیه یا جولای، مصادف است با آغاز گرمای شدید و فصل گردشگری و به قولی های سیزن اسپانیا. در این ماه صنعت توریسم کشور یک تکان اساسی می‌خورد و در سرتاسر کشور گردشگران از سر و کول مکان‌های تفریحی بالا می‌روند و لقمه‌ها و اسنک‌های خوشمزهٔ اسپانیایی یا به قول خودشان تاپاس‌های خوش‌ادویه را امتحان می‌کنند. ژوئیه علاوه بر پیک گردشگری، گرمترین موعد اسپانیا هم هست و بسیاری از اهالی مناطق مرکزی مثل مادرید، به هوای نسیم مدیترانه و خنکای اقیانوس اطلس، به سمت شهرهای ساحلی راهی می‌شوند.

در ژوئیه نه فقط گرمای هوا، بلکه قیمت پروازها و هتل‌ها و شلوغی مکان‌های دیدنی هم می‌تواند آدمیزاد را کلافه کند. اما با این وجود، های سیزن اسپانیا، فقط هم به نکات منفی ختم نمی‌شود و از قلم انداختن مزایا و جذابیت‌هایش بی‌انصافی است. مثلاً تمام مکان‌های تفریحی به صورت فول‌تایم باز هستند و خبری از حالت نیمه تعطیلی و تق و لق بودن جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی نیست. از آن طرف هم در این وقت سال، فستیوال‌ها و رویدادهای تابستانی هیجان‌انگیزی وجود دارد که شرکت در آنها، مسافران را تا اعماق فرهنگ اسپانیایی پیش می‌برد.

فستیوالی مثل San Fermin یا به عبارتی گاودوانی در سطح شهر یکی از این برنامه‌هاست. البته شرکت در آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما تماشایش هیجانی خارج از توصیف دارد و معمولاً از ششم تا چهاردهم ماه در پامپلونا برقرار است. یا اگر تماشای اسب‌های مسابقه‌ای را به دیدن گاوهای عصبانی ترجیح می‌دهیم، کافیست سری به سانلوکار دِ بارامِدا Sanlucar de Barrameda بزنیم و مسابقهٔ اسب‌سواری ساحلی را به چشم خود تجربه کنیم. یا فستیوال موسیقی بِنیکاسیم Benicassim در والنسیا و بارسلون که میزبان هنرمندان دانه‌درشت است و برای تهیهٔ بلیتش باید سرعت عمل خوبی داشته باشیم.

  • دمای هوا: ۲۶ تا ۳۷ درجه
  • فستیوال‌ها: سَن فرمین، سانلوکار د بارامدا، بِنیکاسیم
  • ویژگی‌ها: آغاز های سیزن، هوای خیلی گرم، سواحل شلوغ، مکانهای تفریحی همیشه باز

آب و هوای اسپانیا در اوت

در ماه اوت یا آگست، گرمای هوا بیداد می‌کند و شلوغی مکان‌های تفریحی به قوت خودش باقی است. در این موعد بیشترین تعداد گردشگر در سواحل زیبای اسپانیا پرسه می‌زنند و زیر آفتاب ناب مدیترانه‌ای رنگ عوض می‌کنند و مصرف کرم ضد آفتاب به بالاترین حد خود می‌رسد. در این موعد سال شهرهایی مثل سویل و مادرید و گرانادا که به ساحل دسترسی ندارند به شدت داغ شده و به همین دلیل، از شهرهای ساحلی و جزایر اسپانیا به مراتب خلوت‌تر می‌شوند. بعضی از رستوران‌ها و کسب و کارها هم به بهانهٔ تعطیلات تابستانی کرکره را پایین می‌کشند و زمانی که تیغ گرما کمی کندتر شد، دوباره فعالیتشان را آغاز کنند.

اینطور که پیداست ایالت باسک و آستوریاس و گالیسیا در شمال کشور، خوش‌ آب و هواترین منطقهٔ اسپانیا در این موعد سال هستند و گرمایشان آزاردهنده نیست. اما چیزی که عده‌ای بسیاری از گردشگران را در این آب و هوای پرحرارت به اسپانیا می‌آورد، فستیوال‌های معروفی مثل لا توماتینا یا همان فستیوال پرتاب گوجه فرنگی است. در این جشن عجیب و مفرح که هر ساله در آخرین چهارشنبهٔ ماه اوت برگزار می‌شود به لطف ساعت‌ها نبرد با گوجه فرنگی‌های رسیده، سرتاپای شهر بُنیُل Buñol و ساکنینش که همگی لباس‌های سفید به تن می‌کنند، قرمز شده و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان جذب پوست جماعت می‌شود.

یکی دیگر از فستیوال‌های جذاب ماه اوت، سمانا گرانده در شهر بیلبائو و یا مراسم سن سباستین است که منطقهٔ باسک را در رادار گردشگران بسیاری قرار داده و هر روز با مراسم گاوبازی و رقص عروسک‌های بزرگ و آتش‌بازی شبانه، موجبات سرگرمی مردم را فراهم می‌آورد.

  • دمای هوا: ۲۶ تا ۳۷ درجه
  • فستیوال‌ها: لا توماتینا، سِمانا گرانده
  • ویژگی‌ها: کماکان های سیزن، هوای خیلی گرم، زمان ایده‌آل برای ساحل، بهترین هوا در منطقهٔ باسک

آب و هوای اسپانیا در سپتامبر

هرچند که سپتامبر به معنی پایان تابستان و به سر آمدن فصل توریستی کشور است، اما آفتاب اسپانیا تا انتهای ماه با اقتدار می‌تابد و دمای هوا تا بالای سی درجه هم می‌رسد. با این حال، هوای کشور به نسبت ژوئیه و اوت به مراتب بهتر است و جمعیت گردشگران هم به شکل محسوسی کاهش یافته و سواحل خلوت‌تر شده‌ است. سپتامبر زمان بسیار مناسبی برای گشت و گذار در شهرهای مرکزی اسپانیا مثل مادرید و کُردُوا بوده و نگرانی خاصی بابت ذوب شدن زیر تیغ آفتاب وجود ندارد.

در سپتامبر تاکستان‌های اسپانیا در لا ریوخا، جزو دیدنی‌ترین جاهای کشور محسوب می‌شوند و به لطف همین تاک‌ها و زمین‌های مرغوب، بخشی از درآمد صادرات اسپانیا، از محل نوشیدنی‌های انگوری معروفش تأمین می‌شود. جشن سن مَتئو San Mateo هم یکی از مناسبت‌هاییست که حکم جشن برداشت محصول را داشته و سرشار از موسیقی و رقص و نوشیدنی‌ است. در این موعد به گردشگران اجازه می‌دهند با پای خود وارد تشت انگور شده و له کردن انگورها را به شیوهٔ سنتی انجام دهند.

در حوالی بارسلون هم فستیوالی به اسم Festa de la Merce به مناسبت بزرگداشت قدیس شهر برگزار می‌شود و درست مانند لا ریوخا، با جشن و پایکوبی و نوشیدن و هر از گاهی آتشبازی همراه است. فستیوال فیلم سن سباستین هم که در نوع خودش دیدنیست و لذت تماشای فیلم و آسمان پر ستارهٔ شب و اقلیم زیبای باسک را یکجا فراهم می‌آورد.

  • دمای هوا: ۲۳ تا ۳۲ درجه
  • فستیوال‌ها: سَن مَتِئو، فِستا دِلا مِرس، فستیوال فیلم سن سباستین
  • ویژگی‌ها: پایان های سیزن، هوای رو به خنکی، توریست کمتر، فصل انگورچینی

آب و هوای اسپانیا در اکتبر

اکتبر آغاز پاییز و شروع خنکای اسپانیاست و شهرها به مرور از توریست خالی می‌شوند. در واقع این ماه، بهترین موعد سال برای آنهایست که از شلوغی و گرما فراری هستند. شهرهایی مثل مادرید و سالامانکا، آب و هوای بسیار مطبوعی در اکتبر دارند و در آنها خبری از گرمای آزاردهنده‌ نیست و از آنطرف، تا سرمای قابل توجه چلهٔ زمستان فرسنگ‌ها فاصله است. اما کسانی که نمی‌توانند از تفریحات آبی دل بکنند، اکتبر را غنیمت می‌شمرند و برای موج‌سواری به سواحل شمالی اسپانیا می‌روند. که البته دمای هوا و بادهای احتمالی، پوشیدن لباس‌های عایق و مخصوص شنا را ضروری می‌کند.

پاییز اسپانیا بی‌نهایت زیباست و اکتبر زمان مناسبی برای پیاده‌روی در بین رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی و مسیرهای پیاده‌روی رنگ و وارنگ کشور است. از تفریحات ورزشی که بگذریم، اکتبر ماه دوستداران سنت فلامنکوست و بزرگترین فستیوال فلامنکوی اسپانیا، هر دو سال یکبار در سویل برگزار می‌شود. از آنطرف هم هفتهٔ معماری در مادرید، جذابیت‌های خودش را دارد و با رویدادها و ورک‌شاپ‌های آموزشی در ساختمان‌های تاریخی و معروف شهر، توسط معماران و هنردوستان غنیمت شمرده می‌شود.

  • دمای هوا: ۱۸ تا ۲۳ درجه
  • فستیوال‌ها: دو سالانهٔ فلامنکو، هفتهٔ معماری
  • ویژگی‌ها: کاهش محسوس تعداد گردشگران، هوای مطبوع، ایده‌آل برای گشت و گذار در آندلس

آب و هوای اسپانیا در نوامبر

اسپانیای نوامبر، اسپانیایی آرام و دور از هیاهوست. قیمت‌ تورها و پروازها به حالت عادی برگشته و کشور تقریباً از گردشگر خالی شده و جنب و جوش منتهی به کریسمس، به تدریج زیر پوست شهرها احساس می‌شود. اما این خلوتی و سرمای هوا، دلیل بر کسالت‌بار بودن اسپانیا در روزهای نوامبر نیست. در این فصل، از سفر به آندلس و دیدار از روستاهای نقلی اسپانیا گرفته، تا رفتن به شهر زیبای رُندا Ronda – به قول نویسندهٔ شهیر، ارنست همینگوی، رمانتیک‌ترین شهر اسپانیا –  گزینه‌های زیادی برای گشت و گذار وجود دارد که پیش از فرا رسیدن سرمای شدید، باید آنها را غنیمت دانست.

یکی از چیزهایی که سرمای نوامبر را برای اهالی و مسافرین کمرنگ می‌کند، فستیوال‌ فوق‌العاده جذاب در شهر Jerez با نام Sherry Festival است که به یک نوشیدنی معروف اسپانیایی اختصاص دارد و از آن طرف، فستیوال سرشناس موسیقی جَز در مادرید، از خجالت موسیقی دوستان در می‌آید و علاقمندان و هنرمندان زیادی را از سراسر دنیا راهی پایتخت می‌کند.

  • دمای هوا: ۱۲ تا ۱۸ درجه
  • فستیوال‌ها: فستیوال بین‌المللی شِری، فستیوال جَز
  • ویژگی‌ها: آف سیزن، شهرها در آرامش و سکوت، تعداد بسیار کم گردشگران

آب و هوای اسپانیا در دسامبر

اینطور که پیداست وضعیت آب و هوای دسامبر، به شدت به نقطه‌ای که در آن هستیم وابسته است. در یک سوی کشور و بر فراز کوهستان Sierra Nevada جماعت در حال اسکی هستند و در آنسوی سرزمین، مردم در سواحل آفتابی لم داده و از هوای معتدل ساحلی لذت می‌برند. اما آنچه که دسامبر را از سایر ماه‌های اسپانیا هیجان‌انگیزتر می‌کند، فرا رسیدن موسم تعطیلات و جنب و جوش پیش از سال جدید و برپا شدن بیشمار فروشگاه ریز و درشت با عنوان Christmas Market‌ در سرتاسر کشور است.

فروشگاه‌هایی که قفسه‌هایشان از خوردنی و نوشیدنی و سوغاتی و خرت و پرت‌های جذاب سر می‌رود و گویا بزرگترینشان در بارسلون و سویل پیدا می‌شوند. اگر هم گذرمان به مالاگا بیفتد، می‌توانیم در ضیافت نور و چراغانی زیبای شهر شرکت کنیم و مناظر خاطره‌انگیزش را به آرشیو ذهنمان بسپاریم یا به Puerto del Sol در شهر مادرید برویم و با غرق شدن در اقیانوس جمعیت، به انتظار لحظهٔ تحویل سال بنشینیم.

  • دمای هوا: ۷ تا ۱۵ درجه
  • فستیوال‌ها: بازار کریسمس، نمایش نور در مالاگا
  • ویژگی‌ها: فصل تعطیلات و جنب و جوش پیش از سال نو، باز شدن کریسمس مارکت

در صورت نیاز به دریافت اقامت اسپانیا با نیلگام تماس بگیرید و از روش تمکن مالی به راحتی، اقامت این کشور زیبا را بدست آورید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *