تحصیلی

شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

یکی از برجسته‌ترین و نام‌آورترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی کشور فرانسه است؛ وجود دانشگاه‌های معتبر و قابل‌قبول، تحصیل در فرانسه را تبدیل به رویای دانشجویان کرده است. یکی از رشته‌های مطرح تحصیلی در این

یکی از برجسته‌ترین و نام‌آورترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی کشور فرانسه است؛ وجود دانشگاه‌های معتبر و قابل‌قبول، تحصیل در فرانسه را تبدیل به رویای دانشجویان کرده است. یکی از رشته‌های مطرح تحصیلی در این کشور رشته پزشکی و زیرمجموعه‌های آن است که پیشینه پرباری نیز در تاریخ به نام خود به ثبت رسانده است. آشنایی با روند تحصیل در این رشته و سیری در نظام آموزشی دانشگاه‌های فرانسه در رشته‌های پزشکی، موضوع اصلی این نوشتار است.

College professor teaching anatomy class to nursing or medical students

نظام آموزشی برای رشته پزشکی در فرانسه

دانش‌آموزان فرانسوی پس از دوره مدرسه و دریافت مدرک دیپلم baccalauréat از مدرسه، برای تحصیل در رشته پزشکی باید تِز ارائه کنند. ارائه موفق تز در این مقطع منجر به دریافت مدرک (diplôme d’études spécialisées (DES می‌شود که مجوزی برای تحصیل در رشته پزشکی به‌حساب می‌آید. از این مرحله به بعد، حداقل ۹سال پیش‌روی متقاضی تحصیل در رشته پزشکی قرار دارد که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های آموزشی در فرانسه برشمرده می‌شود. سال‌های ابتدایی تحصیل به آموختن مباحث تئوری می‌گذرد و رفته‌رفته آموزه‌های عملی بر درس‌گفتارها افزون می‌گردد. از مرحله دریافت پذیرش دانشگاه تا فارغ‌التحصیلی، به‌صورت مشترک زیر نظر وزارت آموزش‌ و پرورش و وزارت بهداشت فرانسه انجام می‌پذیرد و توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور اجرا می‌گردد.

تاریخچه رشته پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی از روزهای آغازین قرن هجدهم میلادی در فرانسه متداول شد و بسیاری از کشفیات علم پزشکی را به نام خود ثبت رسانید. جالب است بدانید که بسیاری از یافته‌های علم پزشکی از میان فارغ‌التحصیلان این رشته در فرانسه برخاسته است؛ کشف واکسن هپاتیت، کشف ژن سندروم داون، کشف ویروس HIV، اولین پیوند کلیه و … از دستاوردهای علمی کشور فرانسه است.

تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

اولین قدمی که متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه باید برای رسیدن به هدف بردارد، یادگیری و تقویت زبان فرانسوی تا سطح پیشرفته است. با این‌که در این کشور تدریس در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز صورت می‌گیرد، اما برای تحصیل در رشته پزشکی خصوصا در شاخه دندانپزشکی، ارائه مدرکی مبنی بر دانشِ زبان فرانسوی از ضروریات است. به این منظور، دوره‌های زبان متعددی در دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور ایجاد شده تا نقش پلی بین متقاضی و تحصیل در دانشگاه‌ها را بازی کند و روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها را تسهیل کند.

دوره‌های زبان فرانسوی در فرانسه

به دلیل اهمیت زبان فرانسوی در دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشور فرانسه یا کار و زندگی در این کشور، بسیاری از دانشجویان پیش از دریافت پذیرش از دانشگاه اقدام به شرکت در کلاس‌های زبان فرانسوی می‌کنند. پس از فارغ‌التحصیلی از این دوره و دریافت مدرک زبان، شرایط برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در رشته‌های مختلف آسان‌تر می‌شود.

برای تحصیل در دوره‌های زبان فرانسوی نیز ویزای تحصیلی صادر می‌شود!

پس از تکمیل دوره‌های زبان فرانسوی و دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها در رشته تخصصی، نیازی به بازگشت به ایران جهت تمدید ویزا نیست. از مزایای شرکت در دوره‌های زبان در کشور فرانسه، می‌توان به اجازه کار دانشجویی در فرانسه به صورت نیمه‌وقت و امکان بهره‌مندی از کمک‌هزینه مسکن دولت فرانسه در حین تحصیل اشاره کرد.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی و زیرمجموعه‌های آن در فرانسه

تحصیل در دوره‌های علوم پزشکی یکی از طولانی‌ترین دوره‌های آموزش آکادمیک است؛ مطالعات پزشکی در فرانسه، دوره‌های PCEM، DCEM و پزشک عمومی یا تخصص‌های دیگر را شامل می‌شود که در نهایت منجر به اخذ مدرک دکترای مورد تایید دولت خواهد شد. اولین دوره از مطالعات پزشکی در فرانسه که دو سال به‌طول می‌انجامد،PCEM (Premier Cycle d’études Medicales) نام دارد. در پایان سال اول دوره پزشکی که با دیگر زیرمجموعه‌های آن مرتبط است، آزمونی به نام PACES برگزار شده و امتیاز کسب‌شده از آن، مجوزی برای ادامه تحصیل در سال دوم محسوب می‌شود.

درصورتی که دانشجو نمره مناسبی از آزمون PACES کسب نکند، فرصت دوباره‌ای برای او ایجاد می‌شود. هر دانشجو می‌تواند دو بار سال اول را تکرار کند؛ اگر برای بار دوم نمره خوبی کسب نکند، باید تن به تغییر رشته دهد.

آزمون PACES بسیار دقیق و دشوار است و تنها ۲۰درصد از دانشجویان شرکت‌کننده موفق به کسب امتیاز لازم و در پی آن ادامه تحصیل در سال دوم می‌شود. دو سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و فیزیوکینتوتراپی (درمان بیماری از طریق حرکت) در نظام آموزش پزشکی این کشور مشترک است. چرخه دوم مطالعات پزشکی یا DCEM  (Deuxième Cycle des Etudes Médicales) مدت ۴ سال به طول می انجامد. در این دوره مباحث تئوری به پایان می‌رسد و دانشجو برای ورود به بیمارستان و دوره آموزش عملی آماده می‌شود.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های فرانسه

رشته دندانپزشکی در ۱۶ دانشگاه دولتی تحت عنوان مراکز بیمارستانی-دانشگاهی (CHU) فراهم شده و مقررات تحصیلی آن‌ها در سال توسط وزارت بهداشت فرانسه بازبینی می‌شود. خوشبختانه درصدی از شمار پذیرش در این مراکز آموزشی به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌یابد. دوره‌های آموزشی در این رشته همانند دیگر رشته‌های پزشکی در سه مرحله تدوین شده است؛ مرحله اول با رشته‌های دیگر علوم پزشکی یکسان است و درس‌های علوم پایه و فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و … در این دوره تدریس می‌شوند.

در مرحله بعدی نوبت به بحث‌های آناتومی، فیزیولوژی، بهداشت دهان و دندان، کانی شناسی، رادیولوژی، طب پیشگیری، بیهوشی و دروس مرتبط با شاخه دندانپزشکی می‌رسد. مرحله آخر که دوره‌ای یکساله است، مربوط به مباحث تخصصی دندانپزشکی می‌شود و دانشجو موظف به کسب امتیاز از آزمون است تا بتواند مجوز درمانی تحت نظر استادان را کسب کند و در پی آن مهارت‌های لازم را به دست آورد. در این مرحله از تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه دندانپزشکی نیاز به ارائه پایان‌نامه یا DDM ، DDS است که موضوع آن تا پیش از سال آخر (تا پایان سال سوم) تصویب شود و تا قبل از فارغ التحصیلی به هیئت علمی ارائه گردد.

در نظام آموزشی فرانسه برای رشته‌های پزشکی دریافت پذیرش مستقیم غیر ممکن است؛ دانشجو موظف است با کسب امتیاز لازم از آزمون‌ها، شایستگی خود را برای ادامه تحصیل احراز کند.

لازم به ذکر است که تحصیل در رشته دندانپزشکی ملزم به داشتن دانش قوی زبان فرانسوی است و بدون مدرک زبان فرانسوی با نمره بالا امکان تحصیل در این رشته به‌خصوص در فرانسه وجود ندارد. در دیگر زیرشاخه‌های علوم پزشکی با پرداخت شهریه‌های بالا در دانشگاه‌های خصوصی می‌توان به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شد.

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در فرانسه

  • معمولا شهریه دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی از دیگر رشته‌های تحصیلی بالاتر است؛ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه در این رشته سالانه حدود ۴۵۰ یورو هزینه دارد اما این مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو متغیر است. البته برخی دانشگاه‌های فرانسه به دانشجویان بین‌المللی کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند که بخش اعظمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.
  • توجه داشته باشید که برای دریافت بورس‌های تحصیلی شرایط سنی مشخص و سوابق تحصیلی خاصی مورد نیاز است؛ برای مثال برای دریافت بورس‌های ۱۰هزار یورویی باید متقاضی حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *