تحصیلی, مهاجرت

مهم‌ترین واژه‌های سوئدی که برای تحصیل در سوئد باید بدانید

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در حال تحصیل در سوئد، خیلی زود متوجه می‌شوید که بیشتر سوئدی‌ها به خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. با این که این موضوع به عنوان یکی از مزایای تحصیل در سوئد محسوب می‌شود و شاید در خلال تحصیل خود در هر یک از دانشگاه‌های این کشور نیاز چندانی به زبان سوئدی پیدا نکنید، دانستن زبان اصلی کشوری که در آن تحصیل می‌کنید بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. از نگاه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در سوئد، زبان سوئدی زبانی زیبا و در عین حال ساده برای یادگیری است. در ادامه به توضیح واژه‌های پرکاربرد سوئدی می‌پردازیم که ممکن است در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به کار بیاید.

Hej! / Hej då!

می‌توان گفت که این واژگان از ساده‌ترین و پرکاربردترین کلمات سوئدی هستند که مطمئنا به هنگام تحصیل در سوئد و برخورد با سایر دانشجویان بسیار به کار می‌آیند. Hej به معنی سلام و hej  به معنی خداحافظ است و در تمام موقعیت‌ها و مکالمه‌ها کاربرد دارد.

fika

شاید دانستن این مسئله برای شما جالب باشد که اغلب سوئدی‌ها دارای اعتیاد شدیدی به قهوه هستند. براساس برآورد و تحقیقات سازمان Euro monitor، به طور میانگین هر فرد سوئدی روزانه چهار فنجان قهوه مصرف می‌کند و تنها شهروندان فنلاندی و هلندی در سراسر دنیا از این مقدار پیشی گرفته‌اند. مفهوم واژه fika  به طور دقیق به توضیح این اعتیاد و یا به عنوانی عادت روزمره می‌پردازد. از این رو fika به معنی داشتن زمان استراحت برای نوشیدن قهوه است که اغلب با شیرینی و یا بیسکوئیت همراه می‌شود و به طور معمول این موضوع چندین بار در طی روز به شکل پیشنهاد و یک رسم دیرینه اتفاق می‌افتد. واژه fika عموما در قالب فعل استفاده می‌شود، اما می‌تواند ماهیت اسم نیز داشته باشد. برای مثال، جمله “میشه یه زمانی برای نوشیدن قهوه کنار هم داشته باشیم؟” به دو شکل  Ska vi fika?” (فعل) و یا Ska vi ta en fika?” (اسم) به زبان سوئدی گفته می‌شود.

lagom

سوئدی‌ها از لحاظ رفتاری افرادی متعادل، ریلکس و خودمانی هستند و بر خلاف تصور ما، در زندگی روزمره زیاد سخت‌گیر نیستند. شاید در زبان سوئدی هیچ واژه‌ای بهتر از lagom نتواند این موضوع را برای شما مجسم کند. در اغلب زبان‌های دنیا ترجمه درستی برای این واژه سوئدی وجود ندارد، اما تقریبا معنی “به اندازه کافی” را می‌دهد. این واژه تقریبا در هر زمینه‌ای نظیر درجه دما، مقادیر، طول و مدت زمان و سایر موارد در سوئد قابل استفاده است. بنابراین اگر در هنگام تحصیل در سوئد، هم کلاسی شما بپرسد، برای تکلیف مقاله دانشگاه چقدر نوشته‌اید؟ می‌توانید بگویید Lagom

Semester

نباید بگذارید که ظاهر یک واژه شما را گمراه کند. زمانی که می‌بینید دیگر دانشجویان سوئدی منتظر semester هستند، در واقع برای شب‌های طولانی درس خواندن و ماندن در کتابخانه دانشگاه ذوق‌زده نیستند. بلکه برعکس semester در زبان سوئدی به معنی تعطیلات است و بد نیست بدانید که معادل سوئدی واژه متداول semester واژه termin و یا همان ترم خودمان است.

plugga

فعل plugga یک واژه عامیانه به معنی تحصیل کردن است. پس چنان‌چه در حال تحصیل در سوئد هستید و امتحان مهمی در پیش دارید، بهتر است برای خلاص شدن از اصرار دوستان برای بیرون رفتن، تنها به گفتن این موضوع اکتفا کنید که Jag måste plugga!” یعنی من باید دروسم را مطالعه کنم.

Oj!

زمانی اکثر مردم دنیا سهوا کفش کسی را در مترو کثیف می‌کنند، پا بر روی آن می‌گذارند و یا نوشیدنی بر روی کسی می‌ریزند، به طور معمول عذرخواهی بلندبالایی می‌کنند. اما سوئدی‌ها در این‌گونه مواقع تنها به گفتن واژه کوتاه Oj! اکتفا می‌کنند.

Tack

این واژه در زندگی روزمره در سوئد کاربرد فراوانی دارد. واژه Tackدر زبان سوئدی به معنی از شما متشکرم است و چنان‌چه در پایان یک تقاضا آورده شود به معنی لطفا خواهد بود. Ett Kaffe, tack.”: یک قهوه لطفا. Varsågod.”: بفرمایید خدمت شما. Tack”: متشکرم

Varsagod

این واژه پر کاربرد سوئدی به معنی خواهش می‌کنم و یا بفرمایید برای تعارف غذا است و در جواب تشکر و یا همان Tackبه کار می‌رود. لازم به ذکر است که واژه جایگزین آن در زبان سوئدی Ingen orsak است.

Ursäkta

این واژه سوئدی به معنی ببخشید است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی این واژه به کار می‌آید؟ زمانی که می‌خواهید از بین جمعیت از اتوبوس پیاده شوید و کسی جلوی راه شما قرار گرفته باشد یا زمانی که به طور اتفاقی در خیابان به کسی می‌خورید و یا زمانی که می‌خواهید در رستوران و یا کافی‌شاپ توجه گارسون را به سمت خود جلب کنید.

Vad sa du?

یکی از جملات متداول و پرکاربرد سوئدی که در حین مکالمه با دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، جمله Vad sa du به معنی «چی گفتی؟» است. این جمله شاید کمی بی ادبانه به نظر بیاید، اما به طور معمول زمانی که صدا و یا صحبت فردی را به درستی نمی‌شنوید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر کسی به سوئدی با شما صحبت کرد و به طور کامل متوجه نشدید، می‌توانید برای درخواست تکرار جمله و یا مکالمه و شانس فهمیدن آن از جمله Vad sa du? و یا  Ursäkta? استفاده کنید.

Bra

واژه Bra نیز یکی دیگر از کلمات کاربردی و روزمره سوئدی به معنی خوب است و در جواب سوال متداول و همیشگی Hur mår du? به معنی حالت چطوره؟ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جملات جایگزینی نظیر Det ar bra! / Det ar fint! / Jättebra! به معنی خیلی خوب نیز زمانی که همه چیز بر وفق مراد است به کار می‌رود.

Talar du engelska?

بدون شک Talar du engelska? به معنی آیا به زبان انگلیسی می‌توانید صحبت کنید، یکی از جملاتی است که برای دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در سوئد و ناآشنا به زبان سوئدی کاربرد فراوانی خواهد داشت. البته در برخی موارد که فردی ترجیح می‌دهد به زبان سوئدی با شما صحبت کند و بیان جمله ‘Vad sa du?’  تاثیری ندارد نیز این جمله کاربرد خواهد داشت. در آخر بهتر است برای بیان اینکه نمی‌توانید به خوبی به زبان سوئدی صحبت کنید از جمله Jag talar inte mycket svenska و یا Jag pratar bara lite svenska استفاده کنید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای شینگن۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *