تحصیلی

شرایط تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

آیا شما نیز در جرگه علاقمندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هستید؟ آیا سال‌هاست که برای پذیرفته شدن در این رشته‌ها پشت کنکور سراسری مانده‌اید؟ آیا توان پرداخت هزینه‌های گزاف دانشگاه‌های غیر دولتی در داخل و خارج از کشور را ندارید؟ نیلگام اخیرا خدماتی را برای تحصیل در ترکیه فراهم آورده که می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های سنگین در کشوری نزدیک به ایران که نیازی به دریافت ویزا نیز ندارد، به رویای خود برای تحصیل در رشته‌های زیر شاخه پزشکی جامه عمل بپوشانید.

تحصیل پزشکی در ترکیه

پزشکی در کشور ترکیه، صنعتی پیشرفته به شمار می‌آید و همانند ایران موفق‌ترین دانش‌آموزان برای تحصیل در این رشته‌ها اقدام می‌کنند. از نظر درآمد و یافتن کار نیز پزشکی جزو بهترین رشته‌ها در کشور ترکیه است. بسیاری از پزشکان متبحر ترکیه دوره عمومی خود را در این کشور گذرانده و برای دوره‌های تخصصی روانه سایر کشورها شده‌اند. برترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پزشکی و زیر شاخه‌های آن که بهترین پزشکان ترکیه از آنها فارغ‌التحصیل شده‌اند دانشگاه حاجت‌تپه Hacettepe و دانشگاه استانبول Istanbul هستند. این دو دانشگاه استانداردهای جهانی در زمینه بهداشت و درمان را دارا هستند.

مراحل تحصیل رشته‌های پزشکی در ترکیه

دانشجویان برای دریافت مدرک پزشکی عمومی باید دوره ۶ ساله‌ای را به اتمام برسانند. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه و تحصیل در رشته‌های پزشکی در حالت عادی باید دوره یک ساله آمادگی ورود به دانشگاه گذرانده شود و آزمون زبان یُس YOS نیز با موفقیت گذرانده شده باشد. در سال اول و دوم پزشکی دروس پایه تدریس می‌شوند. در سال سوم معرفی تئوری و عملی بیماری‌ها به دانشجویان صورت می‌گیرد. سال چهارم و پنجم نیز دوره “اینترنشیپ بالینی” Clinical Internship گذرانده می‌شود و در سال آخر دانشجویان به عنوان پزشکان آینده، دوره تحصیل خود را در بیمارستان‌ها سپری می‌کنند و تمام وظایف یک پزشک را بر عهده می‌گیرند.

به دانشجویان سال ششم یا سال آخر به اصطلاح “انترن” یا “اینترن” گفته می‌شود. شهروندان ترکیه در این دوره مبلغی را به صورت ماهانه برای خدماتی که در بیمارستان ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند.

چنین ساختار تحصیلی و روند دریافت حقوق در ایران و بسیاری دیگر از کشورها نیز رواج دارد و می‌توان گفت که برای رشته‌های شاخه پزشکی ساختار تقریبا واحدی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است.

برترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه در زمینه‌های پژوهشی و موضوعات مرتبط با پزشکی و بیومدیکال پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. این موضوعات عبارت از بیهوشی، قلب، عمومی و داخلی، گوش و حلق و بینی، زنان، چشم، رادیولوژی و جراحی هستند. برترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که آنها را برخواهیم شمرد بر اساس اعتبار پژوهشی خود در این فهرست قرار گرفته اند. این دانشگاه‌ها به ترتیب عبارتند از:

  • دانشگاه حاجت‌تپه Hacettepe University
  • دانشگاه استانبول Istanbul University
  • دانشگاه آنکارا Ankara University
  • دانشگاه اژه Ege
  • دانشگاه مارمارا یا مرمره Marmara University
  • دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University
  • دانشگاه قاضی Gazi University
  • دانشگاه کوچ Koc University
  • دانشگاه آک دنیز
  • دانشگاه آک دنیز Akdeniz University

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

اگر علاقمند به گذراندن رشته پزشکی به زبان انگلیسی هستید به خاطر داشته باشید که از سال سوم در ارتباط با بیمارانی قرار خواهید گرفت که به زبان ترکی صحبت می‌کنند. البته در طول سه سال زندگی در کشور ترکیه آن‌قدر به زبان ترکی تسلط پیدا کرده‌اید که بتوانید با بیماران ارتباط برقرار کنید. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و ملیت‌های گوناگونی از سراسر جهان و برای درمان به این کشور مراجعه می‌کنند.

بسیاری از آن‌ها برای انجام عمل جراحی زیبایی به ترکیه می‌آیند. به همین دلیل دانستن زبان‌های خارجی بیشتر در ترکیه و برای ارتباط با مردم ملیت‌های مختلف مزیتی بزرگ به شمار می‌آید. سیستم آموزشی پزشکی در کشور ترکیه همانند کشورهای آمریکایی و اروپایی است به همین دلیل نیز پس از فارغ‌التحصیلی از رشته پزشکی می‌توانید در کشورهای انگلیسی زبانی همچون آمریکا و کانادا نیز مشغول به کار شوید.

هزینه‌های تحصیل رشته‌های پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار دلار متغیر است که این رقم در برخی منابع دیگر ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار آمریکا برآورد شده است که می‌توان متوسط ۲۰هزار دلار آمریکا را پیشنهاد داد. البته امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی در شرایط خاص نیز وجود دارد. همچنین همانطور که اشاره شد برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید با کمک مشاوران نیلگام در کالج‌های آمادگی کنکور شرکت کرده و با قبول در دانشگاه‌های دولتی، با هزینه بسیار ناچیز در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید. با درنظر گرفتن هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، تحصیل در یکی از زیرشاخه‌های پزشکی به مراتب ارزان‌تر خواهد بود.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

سالانه در حدود ۱.۵۰۰.۰۰۰ نفر برای ۵ دانشگاه دندانپزشکی در ترکیه اقدام می‌کنند اما تمامی آنها این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا در یکی از رشته‌های مرتبط به حوزه سلامت ورود پیدا کنند. در این میان در حدود ۵۰۰.۰۰۰ نفر با یکدیگر و برای ورود به دانشکده دندانپزشکی رقابت می‌کنند که عدد قابل توجهی است و جدیت این رقابت را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال برای ورود به دانشگاه‌های «مارمارا» و «استانبول» باید یکی از ۱۵۰۰۰ نفری باشید که نمره ۴۷۰ از ۵۰۰ آزمون ورودی را کسب کرده‌اند. این بدان معنی است که باید در میان ۳ درصد از برترین شرکت کنندگان باشید.

البته روند ورود به دانشگاه‌های خصوصی، بسیار متفاوت است و چنین رقابتی برای ورود به دانشگاه وجود ندارد و دلیل اصلی آن رایگان بودن تحصیل در دانشگاه‌های دولتی است. در کل سالانه در حدود ۳۰۰۰ نفر به دانشگاه‌‌های دندانپزشکی در ترکیه ورود پیدا می‌کنند که در میان آن‌ها دانشجویان بین‌المللی نیز دیده می‌شوند. به عنوان مثال از ۱۴۴ دانشجویی که در سال به دانشگاه «مارمارا» وارد می‌شوند، ۱۰ نفر دانشجوی بین‌الملل هستند. این دانشجویان اغلب از کشورهای قزاقستان، ایران، مغولستان، بلغارستان و یونان هستند.

زبان تحصیل در رشته دندانپزشکی

بیشتر دانشگاه‌های دندانپزشکی در کشور ترکیه به زبان ترکی هستند اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که از جمله دانشگاه‌هایی که دروس در آنها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Yeditepe University
  • Marmara University
  • Katip Çelebi University
  • Medipol University
  • Yakındoğu University

البته امکان تغییر زبان بعد از گذشت یک سال وجود دارد. برای دانشگاه‌هایی چون «مارمارا» که به زبان انگلیسی هستند لازم است که آزمون زبان English proficiency exam نیز پیش از شروع دورس آکادمیک به زبان انگلیسی باشد. برترین دانشکده‌های دندانپزشکی ترکیه از قرار ذیل هستند:

  • دانشگاهجاجت‌تپه Hacettepe University
  • دانشگاه استانبول Istanbul University
  • دانشگاه مارمارا یا مرمره Marmara Unversity
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه آنکارا Ankara University

مدرک زبان ترکی برای دریافت بورسیه تحصیلی

تمام دانشجویان بین‌المللی که به زبان ترکی تسلط کامل ندارند باید دوره‌های یک سال زبان ترکی را بگذرانند تا وضعیت زبان خود را بهبود بخشند. هیچ استثنایی نیز برای یادگیری این زبان وجود ندارد. حتی اگر داوطلبان سایر زبان‌ها را به خوبی صحبت کنند لازم است دوره زبان ترکی را نیز بگذرانند. با یادگیری زبان ترکی اقامت در این کشور نیز برای‌تان به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل مطبوع‌تر خواهد شد.

در کالج‌های آمادگی کنکور مجموعه نیلگام در کشور ترکیه می‌توانید هم زبان ترکی را بیاموزید و هم کلاس‌های آمادگی شرکت در کنکور ورودی این کشور را به صورت همزمان و در طول یک سال یا کمتر از یک سال سپری کنید.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنیم؟

مسلما دریافت بورسیه تحصیلی چندان آسان نیست و متقاضی باید دارای نمرات بالا و رزومه تحصیلی خوبی باشد. برای دریافت بورسیه تحصیلی از کشور ترکیه مدارک تحصیلی مورد نیاز است که عبارتند از:

  • نمره قبولی در آزمون ورودی University Entrance Exam Grade
  • معدل و نمرات دیپلم
  • فارغ‌التحصیلی از دبیرستان
  • نمره آزمون بین‌المللی International Test Score
  • CGPA

چه کسانی مجاز به دریافت بورسیه تحصیلی هستند؟

برای دریافت بورسیه تحصیلی در دوره‌های کارشناسی متقاضیان تنها می‌توانند در فواصل ماه‌های آپریل و مِی اپلای کنند. دانشجویان از سراسر جهان از جمله پاکستان، آلمان، ایسلند، میانمار، آمریکا، امارات متحده عربی و بسیاری دیگر از نقاط می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی و برای رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کنند. دارا بودن شرایط ذیل برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه ضرورت دارد:

  • برای رشته‌های کارشناسی داوطلبان نباید قبل از ژانویه سال ۱۹۹۷ میلادی بدنیا آمده باشند.
  • برای رشته‌های کارشناسی ارشد داوطلبان نباید پیش از ژانویه سال ۱۹۸۸ میلادی بدنیا آمده باشند.
  • برای رشته‌های دکترا و متقاضیان ادامه تحصیل در برنامه‌های پژوهشی نباید به ترتیب متولد پیش از ژانویه سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۷۳ میلادی باشند.
  • برای ورود به دوره‌های کارشناسی کسب ۷۰ درصد از آزمون ورودی کفایت می‌کند.
  • برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد این عدد به ۷۵ می رسد.
  • برای ورود به دوره‌های دکترا و متقاضیان ورود به دانشکده‌های پزشکی باید ۹۰ درصد نمره آزمون ورودی را کسب کرده باشند.
  • کلیه دانشجویانی که شهروند ترکیه هستند یا سابق بر این شهروندی کشور ترکیه را دریافت کرده‌اند نمی‌توانند در برنامه دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌الملل شرکت کنند.
  • دانشجویانی که اکنون در حال تحصیل در ترکیه هستند نیز مجاز به استفاده از این نوع از بورسیه تحصیلی نیستند.
  • دانشجویانی که برای دریافت بورسیه تحصیلی برگزیده شده‌اند باید مدارک خود را در زمان مورد نظر تحویل دهند.

چگونه بدون مدرک زبان وارد دانشکده پزشکی شویم؟

برای ورود به رشته‌های پرطرفداری چون پزشکی و دندانپزشکی دو راهکار وجود دارد که یکی ورود به دانشگاه‌های دولتی و دیگری اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه است. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی که تحصیل در آن‌ها تقریبا رایگان است لازم است در آزمون ورودی این کشور شرکت کرده و اگر می‌خواهید به رشته‌های چون پزشکی و دندانپزشکی وارد شوید باید نمره بالایی را در آزمون ورودی بدست آورده و مدرک زبان ترکی را نیز داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون‌های زبان ترکی مطلب راهنمای کامل تحصیل در ترکیه را به دقت بخوانید.

مجموعه نیلگام با معرفی برترین کالج‌ها در کشور ترکیه شما را برای ورود به این آزمون آماده کرده و مقدمات تحصیل در رشته‌های پزشکی و یا دندانپزشکی را برایتان فراهم خواهد آورد. در کنار آمادگی برای کنکور ورودی، زبان ترکی را نیز خواهید آموخت و با هزینه بسیار کم، به یکی از دانشگاه‌های دولتی این کشور راه پیدا خواهید کرد.

اما سوال این است که آیا بدون دریافت مدرک زبان و آزمون ورودی می‌توان به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه راه پیدا کرد یا خیر؟ پاسخ به این سئوال مثبت است. برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز مجموعه نیلگام در کنار شما بوده و در مراحل اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها شما را تنها نخواهد گذاشت.

تحصیل در ترکیه بدون آزمون

در بیشتر دانشگاه‌های خصوصی و برخی دانشگاه‌های دولتی ترکیه بدون شرکت در آزمون ورودی نیز امکان‌پذیر شده است. دورنمای سیاست‌های اعمال شده در سیستم آموزشی این کشور، تبدیل ترکیه به قطب علمی شرق اروپاست. به همین دلیل برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای رقابت با دانشگاه‌هایی که در رنکینگ جهانی جایگاهی کسب کرده‌اند، شرایط را برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی آسان کرده اند؛ چراکه آمار بالای دانشجویان بین‌المللی در سیستم امتیازدهی دانشگاه‌ها موثر است. با نگاهی به آمار دانشجویان بین‌المللی در این کشور، می‌توان گفت ترکیه در جذب دانشجوی بین‌المللی موفق بوده است.

تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی بدون آزمون

بسیاری از متقاضیان تحصیل در ترکیه برای ادامه تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه علم پزشکی به این کشور سفر می‌کنند. برای پذیرش دانشجو در این رشته، آزمون ورودی GMAT برگزار می‌شود اما این گروه از دانشگاه‌ها بدون آزمون و بدون شرایط خاصی دانشجو می‌پذیرند. به عبارتی دیگر، دریافت پذیرش از رشته‌های پزشکی در این دانشگاه‌ها، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ترکی ندارد و تنها کافیست مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ارائه شود. تحصیل در این دانشگاه‌ها شرط سن و معدل ندارد و در تمامی شهرهای بزرگ ترکیه در دسترس است. درمیان این دانشگاه‌ها نام‌های شناخته‌شده و معتبری مانند دانشگاه بیرونی Biruni University، بنیاد آموزش دنیا Dünya Education و دانشگاه فرهنگ Kultur University دیده می‌شود. این دانشگاه‌ها از امکانات آموزشی مناسب شامل آزمایشگاه، کتابخانه و … برخوردار هستند و میانگین شهریه سالانه آن‌ها ۱۶ تا ۲۳هزار دلار امریکا اعلام شده است.

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشوری که برای ورود به آن نیازی به دریافت ویزا نیست مزیت بزرگی به شمار می‌آید چرا که سختگیری‌های فراوانی برای اخذ ویزا و خصوصا در سال‌های اخیر به وجود آمده که سبب استقبال فراوان ایرانیان از تحصیل در ترکیه گردیده است. از جمله دیگر مزایای تحصیل در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت بسیار خوب جغرافیایی
  • آب و هوای ایده‌آل
  • هزینه زندگی تقریبا مشابه با ایران
  • تشابهات فرهنگی و مذهبی میان دو کشور
  • نزدیکی مسافت
  • هزینه پایین‌تر رفت و آمد در مقایسه با سایر کشورها
  • تخفیف ۵۰ درصدی رفت و آمد برای دانشجویان
  • بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها
  • پیشرفت علمی و اقتصادی کشور ترکیه
  • اعطای کارت طبابت بین‌المللی
  • هزینه پایین تحصیل در مقایسه با بسیاری از کشورها
  • امکان اخذ انتقالی به سایر کشورهای اروپایی در طول تحصیل
  • امکان بورسیه شدن دانشجویان ممتاز
  • عدم نیاز به مدرک زبان برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها
  • مقرون به صرفه بودن هزینه رشته پزشکی در ترکیه
  • عدم وجود محدودیت سنی

مزایای شهروندی ترکیه

شهروندی ترکیه مزایای فراوان و خاصی را به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به سهولت در اخذ ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد. از آنجایی که برای ایرانیان اخذ ویزای آمریکا بسیار دشوار است با کارت اقامت ترکیه و با داشتن موجودی در حدود ۲۰ هزار دلار به راحتی می‌توانید برای ویزای آمریکا اقدام نمایید و احتمال ریجکت شدن ویزای شما بسیار پایین است. از جمله سایر مزایای شهروندی ترکیه عبارتند از:

  • امکان افتتاح حساب بانکی در بانک‌های بین‌المللی در سراسر جهان
  • تجارت آزاد و عدم اعمال تحریم
  • امکان استفاده از امکانات شهروندی همانند سایر شهروندان ترک
  • دریافت تسهیلات بانکی جهت خرید مستغلات و وسایل نقیله با بهره پایین (۱ تا ۴ درصد)
  • امکان دریافت کارت‌های اعتباری
  • زندگی در یک کشور امن
  • دریافت گواهینامه ترکیه
  • خرید خودرو و اجناس با قیمت واقعی جهانی
  • امکان سفر به ۱۰۷ کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا
  • امکان تحصیل ارزان در دانشگاه‌های ترکیه

با توجه به آنچه در مورد تحصیل و خصوصا تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه دریافته‌اید، در صورت علاقمندی به تحصیل در این رشته‌ها با مشاوران مجرب نیلگام در تماس باشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *