تور, ویزا

سابقه سفر چیست و چرا اهمیت دارد؟

سابقه سفر، تاریخچه سفر یا تراول هیستوری در بحث دریافت ویزا و مهاجرت به سابقه سفرها و بازدیدهای قبلی مسافر یا گردشگر گفته می‌شود که خارج از کشور خود تجربه کرده است. اهمیت سابقه سفر متقاضی به درخواست ویزای کشورهای توسعه‌یافته برمی‌گردد که موضوع بحث امروز ماست. با ما در مجله نیلگام سفر همراه شوید.

سابقه سفر یا تراول هیستوری

هر گاه متقاضیِ انواع ویزاهای کشورهای خارجی، وارد کشوری می‌شود که برای ورود نیاز به ویزا دارد، مهر مهاجرت یا مهر ویزا روی پاسپورت او نقش می‌بندد؛ به این ثبت مهر روی پاسپورت، سابقه یا تاریخچه سفر یا به انگلیسی تراول هیستوری Travel History گفته می‌شود. در گزارش سابقه سفر تمام مسافرت‌های دارنده پاسپورت، زمان مسافرت، مقصد و مدت زمان آن مشخص می‌شود.

سابقه سفرِ خوب کمک زیادی به اخذ تاییدیه ویزای گردشگریِ کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو پیمان شنگن، کانادا و بریتانیا و سایر کشورهای توسعه‌یافته می‌کند. اگر نگاهی به مدارک مورد نیاز ویزای کشورهای گفته شده بیاندازیم، سابقه سفر یک مدرک یا شرط ضروری و لازم برای دریافت ویزا اعلام نشده، اما ارائه آن به خصوص در شرایط فعلی برای ایرانی‌ها یکی از ضروریات غیرقابل اغماض است؛ با توجه به شرایط اگر سابقه سفر خوبی داشته باشید، این امتیاز می‌تواند شانس تایید ویزا را افزایش دهد.

اهمیت سابقه سفر

سابقه سفر رکوردی از بازدیدهای شما از جایی است که در گذشته به آنجا سفر کرده‌اید. هر آفیسر ویزا یا کارگزار کشوری می‌خواهد بداند که شما در گذشته به کجا سفر کرده‌اید، چراکه اگر مستقیم و بدون سابقه سفر به کشور دیگری، قصد سفر به کشورشان را داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به کشور خود بازنگردید و درخواست پناهندگی کنید!

چرا آن‌ها چنین احساسی دارند؟ دلیل آن اتفاقی‎‌ست که در سال 1980 رخ داد و در ذهن‌ها نقش بست؛ زمانی که قانون ویزا دقیقی در مقایسه با امروز وجود نداشت، تعداد زیادی از گردشگران با ویزای توریستی به کشورهای غربی مسافرت کردند اما این سفرها پایانی نداشت و بیشتر گردشگرها به کشور خود باز نمی‌گشتند. در نتیجه شرایط بحران مهاجرت به وجود آمد. برای کنترل یا پیش‌بینی این بحرانِ مهاجرت، هنجارها و قوانین سختگیرانه‌ای برای صدور ویزا وضع شد که تا به امروز از آن پیروی می‌شود.

به همین دلیل کارگزاران سفارت‌ها یا آفیسرهای ویزا قبل از صدور و اعلام نتیجه درخواست، سابقه سفر را به عنوان یکی از نکات تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز بررسی می‌کنند. یک سابقه سفر خوب به مشاور این اطمینان را می‌دهد که شما یک توریست واقعی هستید؛ سفر می‌کنید یا تنها هدف شما از سفر، مهاجرت نیست! پس اگر می‌خواهید تأثیری قوی بر آفیسر ویزا بگذارید، ابتدا باید یک تراول هیستوری سفر خوب بسازید.

باید توجه داشته باشید که نیاز به ارائه سابقه سفر، به کشور و هدف درخواست بستگی دارد؛ برای مثال یکی از نکات مهم در پروسه درخواست ویزای توریستی کانادا ارائه تاریخچه سفر است، اما برای درخواست شهروندی، کارت اقامت دائم یا هر برنامه دیگر طبق قوانین مهاجرتی دولت کانادا ارائه گزارش تراول هیستوری ضروری نیست. از سوی دیگر، با نظام‌مند شدن پروسه سفر به صورت آنلاین، سفارت مربوطه اطلاعات ویزای مسافر، صورت مالی، وضعیت خانواده در کشور بومی، محل ورودی (فرودگاه، مرز زمینی، بندر) و … مسافرانی را که مرتب به یک کشور خاص سفر می‌کند، زیر نظر خواهد داشت.

چگونه سابقه سفر خوبی بسازیم؟

این سوال بسیاری از متقاضیان ویزای شنگن یا ویزای توریستی کاناداست! چگونه می توانیم تراول هیستوری خوبی ایجاد کنیم و نکاتی را که به شما در گرفتن تاییدیه ویزا کمک می‌کند، رعایت کنیم؟ اگر می‌خواهید تاریخچه سفر ایجاد کنید، با کشورهایی که به اصطلاح «ویزای فرودگاهی» یا همان ویزای لحظه ورود (Visa on arrival) صادر می‌کنند یا کشورهایی که ویزای الکترونیکی (E Visa) ارائه می‌دهند، شروع کنید. ابتدا فهرست کشورهای مجاز را که ویزای لحظه ورود یا ویزای الکترونیکی در پاسپورت شما ارائه می‌کنند. بررسی کنید تا از میان آن‌ها گزینه مورد نظر را پیدا کنید.

برای ایجاد سابقه سفر می‌توانید از کشورهایی شروع کنید که دردسر کمتری دارند؛ مانند مالزی، کنیا، آذربایجان، امارات، گرجستان، چین، موریس، سیشل، کامبوج، فیلیپین، و هنگ‌کنگ گزینه‌های مناسبی هستند. علاوه بر تجربه سفر جدید و لذت از منابع گردشگری بی‌شمار آن‌ها، مهر سفارت را روی پاسپورت خود دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که سفر به کشورهای بدون وبزا برای ایرانی‌ها، برای ایجاد تراول هیستوری کافی نیستند، اما می‌توانند نقطه‌ای برای آغاز باشند. بهترین گزینه برای ایرانی‌ها سفر به ژاپن است؛ اگرچه سفارت ژاپن به این راحتی‌ها به گردشگران ویزا نمی‌‎دهد، اما از دید آفیسر سفارت و کارگزاران آن‌ها، این سابقه سفر کافی و مهم است.

بازدید از پنج یا شش کشور برای ایجاد یک تاریخچه خوب سفر کافی و مناسب است. اگر در یک سفر از چند مورد از این کشورها بازدید کنید، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. مطمئن شوید که 1 یا 2 کشور را در یک تور سفر می‌کنید. بهتر است 1 ماه یا 2 ماه بین سفر خود فاصله بیندازید؛ چراکه مرتب در سفر بودن نشان از این دارد که شما یک گردشگر واقعی هستید و فقط برای ایجاد تاریخچه سفر به این کشورها سفر نمی‌کنید!

توجه داشته باشید که سابقه سفر به مقصد کشور مورد توجه شما بستگی دارد. برای مثال برای ویزای توریستی کانادا ما پیشنهادات ویژه‌ای برای شما داریم که ممکن است برای سابقه سفر به آمریکا کافی و مناسب نباشند. برای مثال اگر کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا یا انگلستان درخواست می‌دهید و از تایلند و سریلانکا بازدید کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که تاییدیه دریافت نکنید. قبل از درخواست ویزا به برخی از کشورهای برجسته مانند هنگ‌کنگ، چین، روسیه، سیشل سفر کنید. با رعایت این نکات می‌توانید رتبه ویزای خود را افزایش دهید؛ این نکات به شما در گرفتن تاییدیه ویزا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

چگونه تاریخچه سفر را بررسی کنیم؟

همان‌طور که گفتیم تراول هیستوری یا تاریخچه سفر، سابقه بازدیدهای بین‌المللی شما از یک کشور خارجی‌ست. هر سال مردم گذرنامه قدیمی خود را با پاسپورت جدید عوض می‌کنند؛ پاسپورت‌های جدید خالی از مهر و سابقه هستند و ممکن است گردشگر و متقاضی ویزای جدید سفرهای پیشین خود را به کشورها فراموش کنند!

پیشنهاد ما به گردشگران نگه‌داشتن پاسپورت‌های قدیمی‌ست؛ در برخی موارد ارائه پاسپورت‌های مهرشده قدیمی، حلاّل بسیاری از مشکلات است. چراکه جستجو در آرشیو سفر با بررسی بلیط‌های قدیمی و غیرسیستماتیک‌ بسیار دشوار است؛ اما می‌توان به‌صورت آنلاین بررسی کرد. اگر پاسپورت قدیمی خود را دارید و مهر ورود و خروج در آن ثبت شده است، مشکلی نخواهید داشت. اما اگر پاسپورت‌های قدیمی را دورانداخته‌اید، می‌توانید به اداره مهاجرت و گذرنامه واقع در محله شهرآرا تهران مراجعه کنید.

البته برخی کشورها برای بررسی سابقه سفر خدمات الکترونیکی آنلاین ارائه می‌دهند. برای مثال برای بررسی و پیگیری تاریخچه سفر به ایالات متحده می‌توانید به وب‌سایت رسمی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده مراجعه کنید، روی Need a History of Your Arrivals & Departures کلیک کنید و با وارد کردن مشخصات خود مانند نام، تاریخ تولد یا شماره پاسپورت، اطلاعات مربوط به تراول هیستوری را به دست آورید.

سابقه سفر برای ویزای شنگن

ویزای شنگن به عنوان یکی از معتبرترین ویزاهای جهان نیاز به ارائه تراول هیستوری کامل و جامع دارد. اخذ ویزای شنگن به خصوص برای اولین بار و به خصوص برای ایرانی‌ها دقت و توجه زیادی می‌طلبد. اما اگر یک‌بار موفق به دریافت این نوع ویزا شده باشید، در سفرهای بعدی به این منطقه و حتی دیگر کشورهای توسعه‌یافته به دردسرهای کمتری برمی‌خورید.

در صورتی که قصد داشته باشید اولین سفر خارجی خود را به کشورهای عضو پیمان شنگن تجربه کنید، ممکن است شُبۀ پناهندگی برای آفیسر ویزا ایجاد شود و به همین دلیل احتمال رد شدن درخواست بسیار زیاد است. برای جلوگیری از ثبت ریجکتی در پرونده، بهتر است سفرهای خارجی را ابتدا با کشورهایی شروع کرد که نیاز به ویزا ندارند یا ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند. برای ایرانی‌ها بهترین گزینه برای ایجاد تاریخچه سفر، مسافرت و گردش در کشورهای همسایه است.

پیشنهاد می‌کنیم اولین ویزای شنگن خود را به صورت گروهی درخواست دهید تا احتمال ریجکت شدن آن کاهش پیدا کند. برای اینکه جانب احتمال را رها نکنیم، بهتر است از کشورهای فرانسه، سوييس یا يونان وارد شوید. اگر قصد مسافرت با تور ندارید، می‌توانید کشور لیتوانی و ایتالیا را مقصد اولین مسافرت به کشورهای عضو پیمان شنگن قرار بدهید و این کشور وارد منطقه شوید.

در نظر داشته باشید که تراول هیستوری شنگن برای دریافت ویزای توریستی کانادا هم اهمیت بسیاری دارد. از این رو، سفر به کشورهای منطقه شنگن باید در اولویتِ دیگر کشورهای توسعه‌یافته مانند کانادا، آمریکا و انگلیس قرار بگیرد. گزارش تراول هیستوری حوزه شنگن را می‌توانید از داده‌های سایت محاسبه ویزای شنگن استخراج کنید.

سابقه سفر برای ویزای کانادا

طبیعت جذاب، کیفیت زندگی بالا و ثبات اقتصادی از کانادا بهشتی برای مهاجران و گردشگران ساخته است. به همین دلیل تقاضای سفر و مهاجرت به کانادا بسیار بالاست و نظارت آفیسر ویزا برای ارائه مجوز ورود، فارغ از نوع ویزا و دلیل سفر بسیار دقیق است. اینجاست که ارائه گزارش مناسبی از سابقه سفر می‌تواند سرنوشت درخواست ویزای کانادا را تعیین کند.

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور کانادا، متقاضیان ویزای توریستی از تاریخ اول آگوست سال 2000 به بعد موظف به ارائه گزارش تراول هیستوری هستند. از آن‌جایی که کانادا پیشینه سفر متقاضی را به دقت بررسی می‌کند و به این پیش‌شرط بهای زیادی می‌دهد، بهتر است سفر به کشورهای توسعه‌یافته را در کارنامه خود داشته باشید. بهترین گزینه ایجاد سابقه سفر برای ویزای کانادا سفر به کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا، استرالیا، کشورهای حوزه شنگن و سفر به ژاپن است.

دولت کانادا از تاریخ 30 ژوئن سال 2013 اقدام به ثبت گزارش سفر مهمانان این کشور کرده است. در این گزارش که ثبت آن به عهده آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) قرار گرفته، تاریخ ورود، خروج، نوع ویزا و اقامت مسافران چه در ورود از مرز زمینی و چه در حالت هوایی ثبت می‌شود. با تکیه بر این داده، می‌توان از  CBSA درخواست اطلاعات سفر کرد و علاوه بر گزارش ورود و خروج، جاذبه‌های بازدیدشده و خیابان‌های ترددشده را به‌دست آورد!

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *