مهاجرت, مهاجرت کاری, ویزا

معرفی آزمون LMIA کانادا

مجوز LMIA کانادا نامه تاییدیه‌ست که به متقاضیان کار در کانادا ارائه می‌شود و یکی از مراحل پروسه مهاجرت به کانادا به حساب می‌آید. در واقع دریافت تاییدیه LMIA کانادا به عنوان یکی از مراحل مهاجرت به کانادا از طریق کار، خود به تنهایی شامل مراحل و مدارک مشخصی می‌شود. در این مقاله به شرایط دریافت گواهی LMIA کانادا می‌پردازیم. آیا شما هم به این مجوز نیاز دارید؟

LMIA کانادا

عبارت LMIA که فرم اختصار عبارت “Labour Market Impact Assessment” به‌معنای «ارزیابی تأثیر بازار کار» است، مدرکی‌ست که توسط دولت کانادا صادر می‌شود و تأثیری را که استخدام یک کارگر خارجی بر بازار کار کانادا می‌گذارد، ارزیابی می‌کند. مجوز LMIA معمولا به‌ درخواست کارفرمایان کانادایی توسط دولت کانادا ارزیابی و صادر می‌شود که مایل به استخدام کارگران خارجی برای پر کردن خلاء‌ها و موقعیت‌های شغلی در این کشور هستند.

کار در کانادا نیاز به دریافت ویزای کار و مجوز کار یا به اصطلاح ورک پرمیت Work Permit دارد؛ برای درخواست ویزای کار کانادا باید از کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار یا جاب آفر (Job Offer) دریافت کرد. اگر موقعیت و رزومه کاری متقاضی مورد توجه کارفرما قرار بگیرد، پیشنهاد کاری یا همان Job Offer ارائه می‌شود. در این مرحله کارفرما باید از دولت کانادا نامه تاییدیه دریافت کند تا بتواند این پیشنهاد را ارائه دهد و طی قراردادی از متقاضی دعوت به همکاری کند.

فرآیند LMIA و پروسه دریافت این نامه تاییدیه خود شامل چندین مرحله است؛ از جمله ارسال درخواست توسط کارفرما، بررسی درخواست توسط  ESDCو ارزیابیِ تاثیری که استخدام یک کارگر خارجی بر بازار کار کانادا می‌گذارد. دپارتمان استخدام و توسعه اجتماعی کانادا Employment and Social Development Canada که بیشتر به فرم اختصار آن EDSC شناخته‌شده است، زیرمجموعه‌ای از دولت کانادا است که مسئول برنامه‌های اجتماعی و بازار کار در سطح فدرال است. یکی از مهم‌ترین اهداف ESDC در مقوله جذب نیروی کار خارجی و بررسی این درخواست، اطمینان از این است که ورود نیروی کار خارجی به بازار کار این کشور موجب تعدیل نیروی کانادایی یا کاهش دستمزد آن‌ها نشود.

رسیدگی به بیمه استخدام Employment Insurance  (یا EI)، برنامه خدمات کانادا و وام‌های دولتیِ دانشجویی (CSLP)، طرح بازنشستگی کانادا (CPP)، صدور شماره بیمه اجتماعی (SIN) و برنامه کار فدرال به عهده این دپارتمان است. اگر ESDC تشخیص دهد که استخدام یک کارگر خارجی تأثیر مثبتی بر بازار کار کانادا دارد، ممکن است نتیجه LMIA را مثبت صادر کند.

این سند به کارفرما اجازه می‌دهد تا یک کارگر خارجی را برای مدت زمان مشخص و تحت شرایط خاص استخدام کند. با این حال، اگر ESDC تشخیص دهد که استخدام یک کارگر خارجی تأثیر منفی بر بازار کار کانادا دارد، احتمال زیادی دارد که نتیجه LMIA را منفی صادر کند؛ در این صورت ESDC کارفرما را از استخدام کارگر خارجی برای موقعیت مشخص باز می‌دارد! پس مجاب کردن دولت برای استخدام که به‌عهده کارفرماست، اهمیت بسیاری برای دریافت ورک پرمیت و در نتیجه جذب متقاضی و کار در کانادا دارد.

لازم به ذکر است که اخذ LMIA تنها یک مرحله از فرآیند استخدام کارگر خارجی در کانادا است. همچنین ممکن است کارفرمایان نیاز به دریافت مجوز کار یا همان ورک پرمیت برای کارگر خارجی داشته باشند و کارجو هم بسته به شرایط باید مدارک مهم و ضروری مانند مهارت زبان، سابقه کار و مدرک فارغ‌التحصیلی ارائه دهد.

برخلاف تصور متقاضیان کار در کانادا، در پروسه دریافت تاییدیه LMIA هیچ آزمون رسمی برای ارزیابی وضعیت متقاضی و تاثیر او در بازار کار کانادا برگزار نمی‌شود. در واقع LMIA  نامه تاییدیه یا گواهی‌ست که طیِ فرآیندی پس از بررسی دپارتمان ESDC صادر می‌شود که می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد یا منفی. این بررسی‌ها در پیِ تقاضا و اثبات نیاز کارفرما به کارگر خارجی انجام می‌شود؛ پس کارفرما باید ثابت کند که هیچ شهروند کانادایی یا مقیم دائمی برای پر کردن این موقعیت در دسترس نیست.

شرایط دریافت مجوز LMIA کانادا

در حالی که هیچ آزمون رسمی برای دریافت مجوز LMIA وجود ندارد، کارفرمایان باید دستورالعمل‌ها و الزامات خاصی را برای دریافت LMIA دنبال کنند. این الزامات ممکن است شامل ارائه شواهدی باشد که نشان دهد اشتغال کارگر خارجی تأثیر مثبت یا خنثی بر بازار کار کانادا ایجاد خواهد کرد. پرداخت دستمزد رایج برای کار به کارگر خارجی مطابق با استانداردهای فدرال و استانی، و ارائه طرحی برای چگونگی انتقال کارفرما به نیروی کار کانادایی در آینده از دیگر مواردی‌ست که کارفرما باید به ESDC ارائه دهد.

علاوه بر شرایط متقاضی، کارفرمایی که قصد جذب نیروی کار خارجی دارد باید شرایط زیر را داشته باشد:

  •  نوع کسب‌وکار: کسب‌وکار کارفرما باید کالا یا خدمات مشخصی را ارائه کند.
    •    قانونی بودن کسب‌وکار: کسب‌وکار کارفرما باید از قوانین این کشور تبعیت کند.
    •    پرداخت به موقع و کافیِ دستمزد: کارفرما باید توانایی پرداخت حقوق رایج و متداول شرح شغلی را داشته باشد.
    •    نیاز به جذب نیروی خارجی: کارفرما باید ثابت کند که به نیروی خارجی نیاز دارد و هیچ نیروی شهروند یا مقیم در دسترس نیست.
    •    عدم تعدیل یا کاهش دستمزد کارمندان: در ۱۲ ماه گذشته هیچ‌یک از کارمندانِ کارفرما اخراج نشده باشند.

مراحل دریافت تاییدیه LMIA کانادا

برای دریافت تاییدیه  LMIAابتدا کارفرما باید مدارک بالا را آماده کند و اطلاعات جامعی در مورد موقعیت شغلی، مهارت‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای ESDC آماده کند. در کنار این مدارک کارفرما باید تلاش‌های انجام‌شده برای استخدام یک کارگر کانادایی را ارائه دهد که با شکست رو به رو شده و نیروی مورد نیاز موقعیت شغلی را در میان شهروندان کانادا و افراد مقیم پیدا نکرده است.

علاوه‌بر این، دولت فدرال در بررسی درخواست LMIA به شرح وظایف شغلی نیز توجه می‌کند. اگر شرح شغلیِ نیروی کار خارجی با آنچه در کد NOC در سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا اراده شده، سازگاری نداشته باشد، نتیجه درخواست منفی خواهد بود. بنابراین مطالعه شرح شغلیِ NOC اهمیت بسیاری در نتیجه درخواست دارد. باید توجه داشت که استاندارهای مشاغل کانادایی  با آنچه ما ایرانی‌ها انتظار داریم، تفاوت‌هایی دارد.

پس از دریافت درخواست، دپارتمان ESDC پرونده را بررسی می‌کند. در این مرحله موقعیت شغلی تعریف شده با شرایط متقاضی بررسی و تاثیر جذب متقاضی در بازار کار ارزیابی می‌شود. اگر کارفرما برای استخدام کانادایی‌ها یا افراد مقیم تلاش کافی کرده باشد، ESDC درخواست کارفرما را تأیید کند. در این صورت LMIA مثبت صادر می‌شود و کارفرما می‌تواند از این تاییدیه برای درخواست مجوز کار یا ورک پرمیت استفاده کند.

یکی از دلایلی که منجر به رد درخواست LMIA می‌شود، کافی نبودن مدارک کارفرما مبتنی بر تبلیغات جذب نیروی کار در میان شهروندان و مقیم‌هاست. اگر کارفرما نتواند دولت فدرال را قانع کند که برای جذب نیروی داخلی (از میان شهروندان و مقیم‌ها) تلاش کافی کرده است، درخواست او رد خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است آگهی درخواست نیرو در سایت‌های معتبر کاریابی برای شغلی که مورد تایید دولت فدرال است تا زمان ثبت درخواست تمدید شود.

از این رو، کارفرما موظف است حداقل ۴ هفته پیش از درخواست جذب نیروی کار خارجی، این فرصت شغلی را در آگهی‌های جذب نیرو مانند بانک شغلی کانادا (Job Bank) قرار دهد و برای اطمینان بیشتر، از دو روش استخدامی دیگر هم برای جذب نیروی کار خارجی اقدام کند.

یکی از تاثیرگذارترین نکات در پروسه دریافت تاییدیه  LMIAمیزان دستمزدی‌ست که برای جذب نیروی کار خارجی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، دولت کانادا در هر استان میانگین مشخصی برای دستمزدها در نظر گرفته است؛ اگر میزان حقوق نیروی کار خارجی پایین‌تر از این میانگین باشد، در دسته حقوق پایین؛ به همین ترتیب قوانین آزمون LMIA نیز متفاوت خواهد بود و روند خاصی برای هر گروه اعمال می‌شود.

گواهی LMIA کانادا برای نیروی کار خارجی با حقوق بالا

اگر میزان حقوق دریافتی نیروی کار خارجی که کارفرمای کانادایی قصد استخدام او را دارد، بالاتر از میانگین استانی باشد، کارفرما موظف است در طرحی کاهش وابستگی خود به نیروی کار خارجی را نشان دهد. این طرح که به طرح انتقال یا Transition Plan شناخته می‌شود، روش‌ها و راه‌حل‌های کاهش وابستگی را ارائه می‌دهد.

برای مثال کارفرمای کانادایی می‌تواند با ارائه دوره‌های آموزشی و کارآموزی کانادایی‌ها وابستگی خود را به نیروی کار خارجی کاهش دهد و با برگزاری این دوره‌ها تجربه نیروی کار خارجی را به کارآموزان کانادایی انتقال دهد. کارفرمای کانادایی باید اثبات کند که استخدام نیروی خارجی با حقوق بالا آخرین راه‌حلی‌ست که دارد. وزارت کار کانادا با تعیین گواهی LMIA نیروی کانادایی را در اولویت استخدام قرار داده است.

گواهی LMIA کانادا برای نیروی کار خارجی با حقوق پایین

وزارت کار کانادا برای اطمینان از اولویت استخدام نیروی کار کانادایی محدودیت‌های بیشتری برای جذب نیروی کار خارجی با حقوق پایین در نظر گرفته است؛ به همین دلیل، درخواست LMIA استخدام نیروی کار خارجی با حقوق پایین بیشتر در خطر رد شدن قرار دارد.

کارفرمای کانادایی که قصد استخدام نیروی کار خارجی با حقوق پایین دارد، باید بیش از 10 کارمند داشته باشد و از دستورالعمل‌های مشخصی پیروی کند؛ از جمله پرداخت هزینه رفت‌و‌آمد نیروی کار خارجی به محل کار، اطمینان از مسکن و اقامتگاه مناسب نیروی کار و پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی خصوصی نیروی کار خارجی. تمام این نکات در قرارداد همکاری کارمند و کارفرما ذکر می‌شود.

مشاغل معاف از LMIA

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، درخواست مجوز  کانادا از طریق کارفرما به ثبت می‌رسد و متقاضی کار در کانادا مدارک مورد نیاز کارفرما را ارسال می‌کند. به این ترتیب اگر متقاضی با داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای کانادایی قصد ورود به خاک این کشور را داشته باشد، برای ادامه پروسه مهاجرت به تاییدیه LMIA نیاز پیدا می‌کند. در این صورت شغل و شرح شغلی مشخص است و این تاییدیه بر اساس آن صادر می‌شود.

برای توضیح دقیق‌تر باید مختصری درباره مجوزهای کار کانادا بدانیم. ورک پرمیت در کانادا به دو صورت بسته و باز صادر می‌شود؛ مجوز کار باز یا Open Work Permit مجوزهایی هستند که به متقاضی کار در کانادا اجازه کار در بازه زمانی مشخصی برای هر نوع کارفرمایی را می‌دهد. در واقع متقاضی مهاجرت به کانادا با این مجوز در انتخاب کار و کارفرمای مورد تایید دولت کانادا آزاد است.

مهم‌ترین نکته در مورد مجوز کار باز یا Open Work Permit در این بحث نیاز نداشتن به جاب آفر Job Offer یا همان پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای کانادایی‌ست. مشخص نبودن کارفرما در مجوزهای کار آزاد و محدود نبودن آن به یک شغل یا کارفرما موجب می‌شود مرحله درخواست تاییدیه LMIA حذف شود. در واقع در این مرحله برای صدور مجوز Open Work Permit و در نتیجه آن ویزای کار کانادا، متقاضی نیازی به دریافت تاییدیه ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا و گواهی LMIA ندارد.

اما در مجوز کار بسته یا کلوز ورک پرمیت (Close Work Permit) که به Employer-Specific Work Permit هم شناخته می‌شود، متقاضی اجازه دارد برای کارفرمایی مشخص، در مکانی مشخص و برای مدت مشخصی در کانادا کار کند. در این مجوز آدرس محل کار، شرح شغلی و مدت قرارداد ذکر می‌شود. در واقع در این نوعِ مجوز کار، کارفرما موظف است برای متقاضی درخواست گواهی LMIA کند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله «چگونه ورک پرمیت کانادا را بگیریم» را مطالعه کنید.

بیشتر مجوزهای کار یا Work Permit مجوزهای کار بسته یا مجوز برای کارفرمایی مشخص در کانادا Employer-Specific Work Permit هستند که به LMIA مثبت نیاز دارند. مجوز کار بسته برای یک کارگر خارجی برای کار در یک موقعیت خاص و برای یک کارفرمای خاص که در LMIA ذکر شده است صادر می شود.

برخی روش‌های مهاجرتی و مشاغل وجود دارند که طبق قوانین مهاجرتی کانادا نیازی به تاییدیه وزارت کار ندارند. بر اساس اعلام سایت رسمی دولت و سایت اداره مهاجرت متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی در سیستم اکسپرس اینتری در صورت داشتن شرایط زیر کارفرما نیازی به تاییدیه LMIA ندارد:

  1.  متقاضی به مدت ۱ سال تمام‌‎وقت معادل کار یک‌سال به صورت پاره وقت با Work Permit تجربه همکاری با همان کارفرما را داشته باشد.
  2.  ارائه جاب آفر از کارفرماهای مورد تایید و معتبر دولت
  3.  ارائه مجوز کار (work permit) معتبری داشته باشید که طیِ توافقنامه بین‌المللی یا استانی از الزام دریافت گواهیLMIA  معاف شده باشد.

اگر کارفرما بتواند ثابت کند که جذب نیروی خارجی مزایای اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی مهمی برای کانادا به ارمغان خواهد آورد، این معافیت را می توان اعمال کرد. برای مثال:

  •  کارگران ماهر در حوزه فنی، هنرمندان خلاق و نمایشی، مهندسان خوداشتغال و غیره.
    •    انتقال‌دهندگان درون شرکتی با دانش تخصصی در برنامه‌های ICT  وIMP که از طریق مهارت‌ها و تجربه‌های تخصصی خود به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند.
    •    جذب از طریف برنامه خاص فرانسوی‌زبانان (Mobilité francophone)
    •    استخدام متقابل

در برخی موارد دولت کانادا با دولت‌مردان کشورهای مختلف توافق‌نامه‌هایی امضا می‌کند که طیِ آن وزارتخانه‌های مشخصی نیروی خارجی را از دریافت مجوز LMIA کانادا معاف می‌کند. این معافیت برای شرایط خاص و به تشخیص و صلاح‌دید وزیر اعمال می‌شود؛ برای مثال دانشگاهیان، محققان و اساتید مدعو که از طریق یک برنامه فدرال شناخته شده حمایت مالی می‌شوند یا دستیاران و همکاران پزشکی و افرادی که جوایز آکادمیک را از طریق موسسات کانادایی دریافت کرده‌اند.

برای بررسی شرایط و موقعیت خود بر اساس استانداردهای برنامه‌های مهاجرتی کانادا و دیگر کشورهای مهاجرپذیر می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *