تحصیلی, مهاجرت

دریافت اقامت فرانسه پس از دوران تحصیل

طبیعتی به زیباییِ بهاران و فرهنگی به ژرفایِ تاریخ، کشور فرانسه را تبدیل به آرمان‌شهرِ جویندگان علم، فلسفه، هنر و ادبیات کرده است. قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فعال در این کشور اروپایی تاسیس شده و میزبان چهارمین دانشگاه جهان است. بسیاری از دانشجویانی که دانشگاه‌های خارج از کشور را برای ادامه تحصیل برمی‌گزینند، پس از پایان این دوران نیز در کشور مقصد اقامت می‌کنند. فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نمانده و سالانه میزبان صدها دانشجو و فارغ‌التحصیلِ متخصص است. فردی که تحصیلاتش به پایان رسیده است، برای تمدید اجازه اقامت در خاک فرانسه باید اقداماتی انجام دهد که در این نوشتار به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

اشتغال به کار پس از تحصیل در فرانسه

قدم مثبتی که دانشجو می‌تواند برای ایجاد رزومه‌کاری مورد قبول در فرانسه بردارد، داشتن کار نیمه‌وقت در حین تحصیل در فرانسه است. داشتن سابقه کاری در حین تحصیل (چه کوتاه مدت و چه پاره‌وقت، چه طولانی مدت در تعطیلات) می‌تواند کارفرمایان را برای جذب دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی متقاعد کند. بنابراین فردی که پس از دوران تحصیل تصمیم به اقامت در فرانسه را دارد، باید سابقه کاری خود را همزمان با سابقه تحصیلی ارتقا بخشد.

دانشجویان شهروند اتحادیه اروپا پس از دوران تحصیل می‌توانند آزادانه در فرانسه مشغول به کار شوند، اما دانشجویان دیگر نقاط جهان برای دستیابی به این هدف نیاز به اقداماتی هستند؛ افرادی که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا هستند، شانس بیشتری برای دریافت اقامت موقت دارند. به‌عبارتی دیگر، توصیه می‌شود با هدف اقامت در فرانسه پس از تحصیل، تنها پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به دریافت پذیرش کنید.

دانشجویان بین‌المللی دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد

طبق قوانین فرانسه، متقاضیانی که تصمیم به اقامت در این کشور را دارند باید به محض دریافت حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل مستر مورد قبول در فرانسه، برای اقامت موقت اقدام کنند. توجه داشته باشید که تا پیش از پایان اعتبار اجازه اقامت دانشجویی، متقاضی باید تصمیم خود را بگیرد؛ در این صورت می‌توان برای مجوز اقامت موقت ۶ ماهه درخواست کرد.

لازم به ذکر است که این مجوز غیرقابل تمدید است و متقاضی تنها ۶ماه برای یافتن شغل مناسب زمان دارد. با این مجوز ۶‌ماهه می‌توان تا ۶۰ درصد از زمان قانونی کار یا همان کار پاره‌وقت مشغول به کار شد، نه بیشتر! تنها در صورتی می‌توان موفق به دریافت ویزای کار APS شد که با یک قرارداد استخدامی معتبر و با درآمدی یک‌ونیم برابر حداقل درآمد یا SMIC ارائه داد. با در دست داشتن این قرارداد با شرایط گفته شده، می‌توان وضعیت اقامت را از اقامت دانشجویی به اقامت کار (شاغل) تغییر داد. در صورت مسلط بودن به زبان فرانسوی، در بسیاری از مشاغل می‌توان مشغول به‌کار شد. جالب است بدانید که ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان گروه رشته‌های مهندسی در سال ۲۰۱۳ در فرانسه مشغول به کار شده‌اند و میانگین درآمد سالانه این مهندسان جوان ۳۶,۰۰۰ یورو بوده است.

انواع ویزای کار

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۸ قانونی به تصویب رساند که بر اساس آن شرایط دریافت اقامت کوتاه پس از فارغ‌التحصیلی دچار تغییراتی شد و عنوان THE APS (یا AUTORISATION PROVISOIRE DE SEJOUR) به عبارت “TITRE DE SEJOUR” تغییر کرد. این قانون در پایان فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر شد. بر اساس آن، دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد که از مبدا غیر از اتحادیه اروپا و سوییس وارد فرانسه شده‌اند را تحت شعاع قرار داد؛ این فارغ‌التحصیلان می‌توانند در شغلی مرتبط با رشته تخصصی خود مشغول به کار شوند و همزمان به کار و تجارت شخصی خودشان نیز بپردازند.

ویزای جویای کار پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه

تغییر عمده به‌وجود آمده در قانون منتشرشده در سال ۲۰۱۹، در مورد این است که دانشجویان فارغ‌التحصیل از فرانسه با مدرک معتبر می‌توانند برای کار در فرانسه ویزای جویای کار یا ویزای ایجاد کسب‌وکار را دریافت کنند. این دسته از فارغ‌التحصیلان تا محدوده زمانی ۴سال پس از تاریخ اتمام دوران تحصیل می‌توانند در فرانسه جویای کار باشند. برای دریافت این ویزا که یک سال اعتبار دارد، متقاضی باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • پاسپورت + ۳ کپی از آن
  • کارت دانشجویی فعلی
  • مدرک تحصیلی
  • بیمه سلامت
  • بیزنس پلن (درصورت اقدام برای راه اندازی کسب‌وکار)

با دریافت اجازه‌نامه job hunting visa که حدود ۵۰ یورو هزینه دارد، مانند ویزای APS اجازه جستجوی شغل موردنظر را تا پایان اعتبار به متقاضی می‌دهد و برای تمامی رشته‌ها نیز معتبر است. در طول این مدت متقاضی می‌تواند به مدت یکسال ۲۰ساعت در هفته شغل پاره‌وقت داشته باشد، یا در طول شش‌ماه ۳۵ ساعت در هفته مشغول کار شود. اگر متقاضی در این مدت مشخص موفق به یافتن شغل مورد نظر شد، می‌تواند مشغول به کار شود اما باید میزان دریافتی از این شغل ۱٫۵ برابر حداقل درآمد  SMIC (10.03یورو) درآمد ناخالص یا ۲,۲۲۰ یورو ماهانه درآمد ناخالص) باشد. متقاضی پس از یافتن کار می‌تواند ویزای خود را از نوع جویای کار به ویزای کار تغییر دهد.

کارت «مهارت و استعداد» دانشجویی فرانسه

برای دانشجویانی که علاوه‌بر تخصص آکادمیک، مهارت خاص دیگری نیز دارند، کارتی با عنوان «کارت مهارت و استعداد» صادر می‌شود. هدف از صدور این کارت، تسهیل اقامت دانشجویان بین‌المللی است که می‌توانند به صورت مشخص و پایدار در توسعه اقتصادی یا شکوفایی در این کشور یا کشور مقصد در عرصه‌های مختلف به ویژه شاخه‌های فکری، علمی، فرهنگی، انسانی یا ورزشی در کشور فرانسه و کشور مبدا مشارکت کنند. این کارت با توجه به محتوا، ماهیت و اهمیت پروژه فرد خارجی برای مدت سه سال با قابلیت تمدید صادر می‌شود. صاحب کارت می‌تواند به هر نوع فعالیت شغلی در ارتباط با پروژه ارائه شده، بپردازد.

دوره‌های زبان فرانسوی در کشور فرانسه

همان‌طور که می‌دانید یکی از پیش‌شرط‌های دریافت پذیرش از برخی دانشگاه‌ها و تحصیل در فرانسه و  هم‌چنین یافتن شغلی درخورِ فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان، دانش زبان فرانسوی است. به همین منظور گروه شرکت‌های نیلگام در صدد است که برای افراد واجد شرایط، از دانشگاه‌ها و کالج‌های آموزش زبان فرانسوی در کشور فرانسه اقدام به دریافت پذیرش کند. با گذراندن کلاس زبان در فرانسه و در دست داشتن مدرک معتبر زبان فرانسوی، امکان دریافت پذیرش از دانشگاه، یافتن شغل مناسب در حین تحصیل و اشتغال به کار دائمی پس از فارغ‌التحصیلی بسیار بیشتر خواهد بود.

سایت‌های کاریابی اینترنتی در فرانسه

همانند دیگر نقاط جهان برای شناسایی فرصت‌های شغلی در فرانسه نیز سایت‌های مشخص و به‌روزی طراحی شده است تا بتوانید شرایط خود را با فرصت‌های موجود محک بزنید. با مراجعه به این سایت‌ها به آسانی درخواهید یافت که برای یافتن شغلی مناسب در فرانسه چه مهارت‌هایی را باید کسب کرد. سایت PROSTUDENT برای دانشجویان جویای کار حین تحصیل راهنمای خوبی محسوب می‌شود و سایت Student Job مختص کاریابی دانشجویان است. مراجعه به سایت‌های LesEchos Start، L’etudiant و Jobaviz از جمله سایت‌های مناسب برای کاریابی در فرانسه هستند.

مشاوره دوره زبان فرانسوی در فرانسه۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *