تحصیلی

معرفی دانشگاه حاجت‌تپه ترکیه و شرایط اخذ پذیرش

افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر سبب شده که بسیاری از ایرانیان علاقمند به تحصیل در خارج، کشورهای همسایه همچون ترکیه را برای تحصیل برگزینند. نزدیکی راه، عدم نیاز به اخذ ویزا برای ایرانیان و هزینه‌های مقرون به صرفه، ترکیه را به مکان مناسبی برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است. مجموعه نیلگام نیز در این راستا خدمات ویژه‌ای را جهت آمادگی ورود به دانشگاه‌های شاخص این کشور برای ایرانیان فراهم آورده است که در این نوشتار به بررسی یکی از برترین این دانشگاه‌ها با نام دانشگاه «حاجت‌تپه» خواهیم پرداخت.

معرفی دانشگاه حاجت‌تپه

دانشگاه حاجت‌تپه در شهر آنکارا واقع شده و برترین دانشگاه کشور ترکیه به شمار می‌آید. این دانشگاه از دو کمپ تشکیل شده که یکی از آن‌ها در منطقه قدیمی شهر آنکارا است و مرکز پزشکی در آن قرار دارد. کمپ دیگر یعنی بیتپه Beytepe با مساحتی در حدود ۱٫۴۸۳ هکتار در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این کمپ، دانشکده‌های اقتصاد، علوم اجرایی، حقوق، آموزش، مهندسی، هنر، ادبیات و علوم را در خود جای داده است. در کنار این دو کمپ اصلی، دانشکده کار اجتماعی  Social Work در Keçiören و هنرستان Turkish State درسال ۱۹۸۲ میلادی به دانشگاه اضافه شدند.

بیش از ۱۵۰ رشته متنوع در دوره کارشناسی، ۲۰۰ رشته در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه تدریس می‌شوند. در حدود پنجاه هزار دانشجو برای رشته‌های کارشناسی ثبت نام کرده‌اند و دانشگاه بیش از ۳۰۰۰ کارمند دارد.

دانشکده‌های پزشکی، علوم و کامپیوتر، علوم اجتماعی و اجرایی، ارتباطات، دندانپزشکی، اقتصاد و علوم اجرایی، علوم تربیتی، مهندسی، هنرهای زیبا، دانشکده علوم سلامت، دانشکده حقوق، دانشکده ادبیات، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، دانشکده فیزیوتراپی و بازپروری و دانشکده علوم ورزشی از جمله دانشکده‌های این دانشگاه هستند که دانشکده پزشکی آن از شهرت فراوانی برخوردار است. هر کدام از این دانشکده‌ها به چندین زیر شاخه تقسیم‌بندی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید. در حال حاضر دانشگاه حاجت‌تپه از ۱۳ دانشکده، ۸ دانشکده فنی حرفه‌ای، یک هنرستان، ۱۳ موسسه و ۴۱ مرکز پژوهشی تشکیل شده است.

تاریخچه تاسیس دانشگاه حاجت‌تپه

تاریخچه این دانشگاه به تاسیس مرکز سلامت کودکان در ۵ ام جولای ۱۹۵۸ باز می‌گردد. در سال ۱۹۶۱ میلادی دانشکده‌های علوم سلامت، تکنولوژی پزشکی، بازپروری و تغذیه در مرکز سلامت کودکان گشایش یافتند. در سال ۱۹۶۳ میلادی دانشکده پزشکی و آموزش‌های بیمارستانی نیز به مجموعه اضافه شدند و سه ماه بعد از آن نیز دانشکده دندانپزشکی تاسیس گردید. در تابستان سال ۱۹۶۴ میلادی دانشکده علوم پایه با دروس علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی نیز تاسیس شد.

در آن زمان موسسات آموزشی حاجت‌تپه تحت لوای دانشگاه آنکارا بودند و تحت عنوان “مرکز علوم حاجت‌تپه” از آن یاد می‌شد. سایر دانشکده‌های این مرکز به تدریج بدان اضافه شدند و در سال ۱۹۹۸ میلادی دانشگاه فنی حرفه‌ای و دانشکده Kaman نیز تاسیس گردیدند.

کمپ اصلی دانشگاه حاجت‌تپه – مرکز پزشکی Medical Center

کمپ اصلی دانشگاه حاجت‌تپه در Sıhhiye در آنکارا واقع شده است. در این کمپ دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پزشکی و داروسازی، علوم سلامت، علوم نورولوژی، آنکولوژی، سلامت عمومی و مطالعات جمعیت، دانشکده مدیریت سلامت، تکنولوژی سلامت، اقتصاد، پرستاری، بدن درمانی و بازپروری و خدمات سلامت، بیمارستان‌های آموزشی، کتابخانه بیومدیکال،  دروس پژوهشی بیومدیکال، خوابگاه‌های دانشجویی و کلوپ‌ها قرار دارند.

کمپ بیتپه Beytepe Campus

این کمپ در بیتپه Beytepe واقع شده است. دانشکده‌های اقتصاد و علوم مدیریت، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم طبیعی، موسسات تاریخ مدرن ترکیه، علوم طبیعی، دانش‌های اتمی و علوم اجتماعی و دانشکده‌های زبان خارجه، دانشکده فنی حرفه‌ای تکنولوژی، دانشکده علوم ورزشی و تکنولوژی، اتاق‌های مدیریت، کتابخانه، خوابگاه‌های دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی قرار دارند. سایر کمپ‌های دانشگاه حاجت‌تپه عبارتند از:

  • کمپ Beşevler
  • کمپ Bala
  • کمپ Polatlı

رنکینگ دانشگاه حاجت‌تپه

در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه حاجت‌تپه و در رشته پزشکی بالینی رتبه یک ترکیه و ۲۰۸ جهان را در رنکینگ یو. اس گلوبالUS Global University Ranking بدست آورد. در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز در رنکینگ URAP به عنوان رتبه ۳۹۹ جهان شناخته شد و در ترکیه نیز برترین رتبه را بدست آورد و این روند در طول دهه اخیر با توفیق‌های چشمگیری برای این دانشگاه همراه بود. برای ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت‌تپه، حداقل نمره قبولی به اندازه‌ای بالاست که در طول بیش از یک دهه این دانشکده را به برترین دانشکده پزشکی تبدیل کرده است. دانشگاه حاجت‌تپه که همواره از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه بوده در رتبه بندی یو.ای نیوز و درسال ۲۰۱۹ میلادی جایگاه ۵۳۱ جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین در همین سال رتبه چهارم برترین دانشگاه ترکیه را نیز از آن خود کرد. دانشگاه حاجت‌تپه، در رتبه بندی QS و در سال اخیر در رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ جهان و رتبه نهم ترکیه قرار گرفته است.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه حاجت‌تپه ترکیه

برای اخذ پذیرش از دانشگاه حاجت‌تپه جمع آوری مدارک زیر ضروری است: ۱-کپی مدرک دیپلم یا مدرکی همانند پیش دانشگاهی که نشان دهنده آمادگی ورود متقاضی به دانشگاه باشد. این مدارک باید به تایید مراجع ذیصلاح رسیده باشند. مدارک تحصیلی بدون دریافت تاییدیه مورد بررسی قرار نخواهند گرفت. ۲- نمرات آزمون‌های SAT یا ACT که در سال اخیر دریافت شده باشند. متقاضیان باید پرینت آنلاین یا کپی نمرات خود را برای مراحل اپلیکیشن آماده نمایند. ۳- فرم اپلیکیشن که باید به صورت آنلاین پر شده باشد.

تمام مدارک لازم باید در این فرم ضمیمه شده باشند. این اپلیکیشن فرم در تاریخ ۷ مِی بر روی وب سایت دانشگاه گذاشته می‌شود. ۴-کپی صفحه‌ای از پاسپورت که عکس داوطلب بر روی آن است. (دو قطعه عکس بیومتریک) ۵- متقاضیانی که دارای دو تابعیت هستند و یکی از آنها تابعیت کشور ترکیه است باید مدارک تولد خود را نیز الصاق کنند.

ددلاین‌های دانشگاه حاجت‌تپه

برای اپلای کردن در دانشگاه حاجت‌تپه باید اپلیکیشن آنلاین خود را در تاریخ ۶ ام ماه مِی تا ۵ ام جولای سال ۲۰۱۹ میلادی پرکنید. ددلاین ارسال مدارک نیز ۱۲ جولای سال ۲۰۱۹ میلادی است. همچنین اطلاعیه‌ای برای کاندیدهای احتمالی این دانشگاه در تاریخ ۲۴ جولای امسال اعلام می‌گردد. زمان مصاحبه نیز از تاریخ ۳۱ جولای آغاز و در ۷ ام آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی پایان می پذیرد. اعلام نتایج نیز در تاریخ شانزدهم آگوست سال جاری صورت می‌پذیرد. در صورت پذیرفته شدن، متقاضی می‌تواند در تاریخ‌ ۲ تا ۴ سپتامبر جهت ثبت‌نام در دانشگاه اقدام نماید.

شهریه دانشگاه حاجت‌تپه

شهریه دانشگاه حاجت‌تپه برای دانشجویان بین‌المللی و برای رشته‌های مختلف و برای مدت دو ترم تحصیلی را در جدول زیر ملاحظه کنید:

دانشکدهشهریه سالیانه دانشجویان بین‌المللی
دانشکده پزشکی۲۹۵۵ لیر
دانشکده دندان‌پزشکی
۲۴۷۰ لیر
دانشکده داروسازی
۲۴۷۰ لیر
دانشکده مهندسی۱۹۳۵ لیر
دانشکده هنرهای زیبا۱۵۸۰ لیر
دانشکده علوم
۱۴۲۰ لیر
دانشکده حقوق۱۵۶۵ لیر
دانشکده اقتصاد و مدیریت۱۵۶۵ لیر
دانشکده بهداشت
۱۴۲۰ لیر
دانشکده آموزش
۱۴۲۰ لیر
دانشکده ادبیات
۱۴۲۰ لیر
هنرستان دولتی آنکارا
۲۹۴۵ لیر
دانشکده علوم ورزشی
۹۵۰ لیر
مدارس فنی و حرفه‌ای
۹۵۰ لیر

شرایط و وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه

در هر دو کمپ این دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل تسهیلات متعددی فراهم شده است. دو خوابگاه در کمپ بیتپه وجود دارد که میزبان ۳٫۴۷۲ دانشجو است. هزینه خوابگاه‌های این کمپ بین ۲۰۵ تا ۳۱۰ لیر ترکیه است. همچنین دو مهمانخانه نیز در کمپ Sıhhiye وجود دارد که ۲۹۲ اتاق دارد. کمپ بیتپه نیز برای ۱۸۸۰ دانشجو ظرفیت دارد و دو خوابگاه خصوصی با ظرفیت ۵۶ تا ۱۰۰ نفر در اطراف فضای دانشگاه وجود دارد.

اگر دانشجویی بخواهد در فضای خارج از دانشگاه جایی را اجاره کند در حدود۲۷۰ تا ۳۵۰ لیر ترکیه باید هزینه کند و این عدد اجاره ماهانه اتاقی است که به همراه ۳ دانشجوی دیگر در یک آپارتمان سه خوابه اجاره کرده است.

در خوابگاه‌های دانشجویی کلیه امکانات ابتدایی از قبیل غذا، خشکشویی، سالن کامپیوتر، آزمایشگاه دندانپزشکی برای دانشجویان این رشته، اینترنت، آب گرم، سیستم امنیت الکترونیکی، امکان شست و شوی روزانه و تلویزیون به همراه سایر امکانات اولیه و مورد نیاز یک دانشجو وجود دارد. دانشجویان در کمپ بیتپه می‌توانند پیاده به مرکز خرید رفت و آمد کنند و از ۶ کافه در اطراف آن با گنجایش ۸۴۰۰ نفر استفاده کنند. در هر دو کمپ هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شود.

یک دانشجو برای هزینه‌های ابتدایی زندگی‌اش همچون اقامت، غذا، حمل و نقل و کتاب، چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار آمریکا در ماه نیاز دارد.

حمل و نقل عمومی دانشگاه

بین دو کمپ سیهیه و بیتپه، خط اتوبوس شماره ۲۳۰ وجود دارد و دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان این مسیر را طی کنند. در کمپ Sıhhiye مترو و قطار هم وجود دارد.

کتابخانه اصلی کمپ‌های دانشگاه

هر یک از کمپ‌ها یک کتابخانه اصلی دارند که در مجموع ۳۶۰٫۰۰۰ جلد کتاب با موضوعات متنوع در دسترس دانشجویان قرار داده است. همچنین بیش از ۱۰۰۰ مجله برای مطالعه در این کتابخانه وجود دارد. دانشجویان کارشناسی و مقاطع بالاتر می‌توانند از مطالب این کتاب‌ها کپی بگیرند. کتابخانه در طول ۲۴ ساعت باز و امکانات استفاده از سلف آن برای دانشجویان وجود دارد. همچنین در بیتپه برای دانشجویانی که نیازهای ویژه‌ای دارند نیز امکاناتی وجود دارد. کتابخانه دانشکده پزشکی، مطالبی را به صورت الکترونیک و پرینت‌شده در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این مطالب همگی در ارتباط با خدمات حوزه سلامت هستند. در کتابخانه دانشکده حاجت‌تپه مجموعه غنی از موسیقی‌های کلاسیک و موسیقی‌های ترکی نیز وجود دارد.

خدمات کامپیوتری موجود در حاجت‌تپه

در بسیاری از بخش‌های دانشگاه سالن‌های استفاده رایگان از کامپیوتر وجود دارد. در کمپ Sıhhiye در بخش مرکزی ۷۰ کامپیوتر و در کمپ بیتپه ۶۵۰ کامپیوتر وجود دارد. برای دانشجویان با شرایط و نیازهای خاص تعدادی کامپیوتر در دانشکده ادبیات تعبیه شده است.

خدمات حوزه سلامت دانشگاه

در هر سه کمپ Sıhhiye ، Beytepe و Beşevler خدماتی در حوزه سلامت برای دانشجویان وجود دارد که از آن جمله پزشک، دندانپزشک، فیزیوتراپ، مشاوره روانشناسی، پرستار، متخصصان سرویس‌های اجتماعی، آزمایشگاه و تکنسین رادیولوژی برای مواقع اضطراری برای دانشجویان هستند. ارائه خدمات مشاوره روانشناسی برای دانشجویان نیز از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد.

خدمات ورزشی حاجت‌تپه

در کمپ Sıhhiye یک سالن ورزشی برای والیبال و بسکتبال با ظرفیت ۵۰۰ تماشاگر وجود دارد. برای ایروبیک و تنیس هم سالن‌های کوچک تری وجود دارد. در کمپ بیتپه نیز یک سالن ورزشی مناسب برای بدمینتون، والیبال، بسکتبال و هندبال تعبیه شده است. همچنین زمین تنیس و استادیوم فوتبال نیز به همراه سایر امکانات ورزشی در آن وجود دارد. علاوه بر این‌ها در دانشگاه حاجت‌تپه و در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای از شهر آنکارا مرکزی برای ورزش‌های زمستانی همچون اسکی وجود دارد.

چه کسانی از دانشگاه حاجت‌تپه فارغ‌التحصیل شده‌اند؟

همچون تمام دانشگاه‌های برتر جهان، مدرک دانشگاه حاجت‌تپه برای فارغ‌التحصیلان آن افتخار بزرگی به شمار می‌آید و در این میان شخصیت‌هایی چون پروفسور Bilge Yıldız استادیار انرژی مهندسی و علوم هسته‌ای، پروفسور Erkan İbiş رئیس دانشگاه آنکارا، دکتر Uğur Erdener متخصص چشم، Çağrı Erhan رئیس دانشگاه Kemerburgaz در استانبول، دکتر Tekin Bingöl از سیاستمداران ترکیه، پروفسور Esen K. Akpek چشم پزشک و استادیار دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز و بسیاری از هنرمندان و بازیگران مانند Erdal İnci، Erdal Beşikçioğlu و Esra Bilgiç Töre را می توان نام برد.

با نیلگام آماده ورود به دانشگاه‌های ترکیه شوید

یکی از مزایای مهم ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ترکیه، اخذ اقامت این کشور پس از تحصیل است که بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال آن هستند. برای ورود به یکی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید با مشاوران مجرب نیلگام تماس بگیرید. مشاوران خبره ما شما را برای ورود به کالج آماده سازی آزمون‌های ورودی دانشگاه، راهنمایی کرده و به این ترتیب پس از گذشت حدود یک سال و با یادگیری زبان ترکی در کالج یاد شده، به یکی از دانشگاه‌های ترکیه راه پیدا خواهید کرد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *