تور, مهاجرت, ویزا

ژاپن | آشنایی با کشور ژاپن | سفر به ژاپن

سرزمین آفتاب تابان: آشنایی با کشور ژاپن!


آیا مایل به آشنایی با ژاپن، سفر به کشور ژاپن و یا مهاجرت به این کشور پیشرفته آسیایی هستید، اگر این‌طور است با این مطلب از نیلگام همراه شوید. اگر از خیلی از ایرانی‌ها در مورد مقاصد احتمالی سفرهای خارجی‌شان بپرسید، معمولاً با نام‌های آشنا و همیشگی مثل امارات، ترکیه و گرجستان و یا چندین کشور معروف اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه روبرو خواهید شد. ولی حقیقت ماجرا این است که مقاصد گردشگری خاصی نظیر کشور ژاپن در قاره آسیا وجود دارد که کمتر به آن توجه شده و در اغلب موارد، در اولویت‌های آخر سفر توریستی، تجاری و یا انواع مهاجرت قرار می‌گیرد.

اما اگر تمایل اصلی شما حضور در کشورهای دیدنی و متمایز شرق آسیا مثل ژاپن است و دوست دارید تا با اخذ ویزای ژاپن، تمام تعطیلات خودتان را به گشت و گذار و آشنایی با ژاپن اختصاص دهید، بهتر است پیش از سفر کمی در مورد ژاپن تحقیق کرده و با جمع‌آوری اطلاعات مفید و کاربردی و آمادگی کامل، قدم به کشور آفتاب تابان، مهد تکنولوژی و زیبایی‌های طبیعی این مرز و بوم بگذارید.

برای شروع و آشنایی با ژاپن، بهتر است کمی در مورد اطلاعات کلی این کشور با شما صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های ژاپن

کشور ژاپن

ژاپن یک کشور جزیره‌ای در سواحل شرقی قاره آسیا است و از رشته جزایر متعددی در محدوده شمال شرقی تا جنوب غربی تشکیل شده که به مساحت 2400 کیلومتر تا غرب اقیانوس آرام شمالی کشیده شده است. به طور تقریبی، کل محدوده و مساحت این کشور را 4 جزیره اصلی تشکیل می‌دهد که از شمال به جنوب شامل هوکایدو، هونشو، شیکوکو و کیوشو می‌شود.

هونشو بزرگترین جزیره از لحاظ سایز و اندازه است و بعد از آن جزایر هوکایدو، کیوشو و شیکوکو قرار می‌گیرند.البته اوکیناوا هم یکی دیگر از جزایر اصلی ژاپن است که از لحاظ اندازه کوچکتر از موارد قبلی است. کشور ژاپن در شمال غربی اقیانوس آرام قرار گرفته و از سمت غرب با دریای ژاپن هم مرز بوده و به شکل یک قوس از دریای اوخوتسک در شمال به سمت دریای چین شرقی و تایوان در جنوب امتداد دارد.

توکیو پایتخت و بزرگترین شهر کشور ژاپن بوده و سایر شهرهای اصلی ژاپن شامل یوکوهاما، اوزاکا، ناگویا، ساپورو، فوکوکا، کوبه و کیوتو  می‌شود که همگی جزو بهترین شهرهای ژاپن هستند. این کشور مدرن آسیایی یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است، این در حالی است که در حدود 3 چهارم زمین این کشور کوهستانی است و به همین خاطر جمعیت 125.44 میلیون نفری آن در محدوده دشت‌های باریک ساحلی متمرکز شده و مستقر هستند.

طبق آمار، این کشور از 47 بخش اداری و هشت منطقه سنتی تشکیل شده است؛ در این بین، منطقه GTA توکیو پرجمعیت‌ترین محدوده شهری در جهان است که 37.4 میلیون نفر را در خود جای داده است. بد نیست برای آشنایی با ژاپن به این موضوع اشاره کنیم که نزدیک‌ترین همسایه‌های کشور ژاپن شامل کره، روسیه و چین می‌شوند.

وسعت ژاپن نزدیک به مساحت دو کشور پاراگوئه (406 هزار کیلومتر) و یا فنلاند (338 هزار کیلومتر) است و به طور تقریبی یک بیستم کشور آمریکا، یک نهم هندوستان و یک چهارم ایران مساحت دارد. خود ژاپنی‌ها به کشورشان نیپون کوکو می‌گویند که به معنی خاستگاه خورشید است، به همین خاطر است که در خیلی از نقاط دنیا از ژاپن با نام کشور آفتاب تابان یاد می‌کنند.

آشنایی با ژاپن

همه ما با هر سبک و سلیقه‌ای، خاطرات خاص و جذابی با کارتون‌های ژاپنی، بازی‌های ویدیویی ژاپنی و فیلم‌های مخصوص سامورایی داریم، چیزی که باعث می‌شود تا کنجکاوی بیش از حدی در مورد سبک زندگی، مردم و فرهنگ مردم ژاپن پیدا کرده و بخواهیم تا از فرهنگ چندوجهی و جذاب این کشور سر در بیاوریم.

موضوعی که با یک یا چند بار سفر به ژاپن امکان پذیر نیست و نیاز به زندگی و حضور بلند مدت دارد، بر همین اساس می‌خواهیم در بخش آشنایی با ژاپن به صورت کوتاه در مورد جنبه‌های مختلف فرهنگ خاص این کشور صحبت کنیم. از یک جنبه، ژاپن غرق در سنت‌ها و تاریخچه‌ای چندین و چند هزار ساله است و از سوی دیگر کشوری است که مدام در حال تغییر و تحول بوده و با به روز رسانی تمامی بخش‌ها و جنبه‌های زندگی مثل مد و فشن و یا فناوری‌های دیجیتالی، وجود هرگونه محدودیت و غیرممکنی را زیرسوال می‌برد.

یعنی دو وجه اصلی و بسیار بارز کشور ژاپن داشتن فرهنگ و تاریخچه‌ای کهن و بسیار غنی است و جنبه دیگر آن به فناوری‌های مدرن، زندگی پراسترس، شلوغ و روزانه شهری و موارد این چنینی وابسته است. تفاوت‌هایی که رفته رفته بین نسل‌های قدیمی و نسل‌های جدید این کشور ایجاد شده و حتی رگه‌هایی از ترکیب فرهنگ غربی با فرهنگ آسیایی و شرقی در این کشور دیده می‌شود.

برای همین، سفر به ژاپن یک فرصت کم‌نظیر برای بازدید از انواع جذابیت‌ها و تجربه احساساتی متفاوت است که شما را با کلاس خاصی از زندگی و فرهنگ آسیایی در کشور ژاپن آشنا می‌کند. چون جزئیات قابل ارائه درباره هر بخش از این کشور از جمله مذهب، فرهنگ و سنت‌های ژاپنی بسیار زیاد است، بهتر است برای لمس و تجربه کامل فرهنگ و سنت غنی و جذاب ژاپن، بازدید از دو شهر کیوتو و نارا را در برنامه سفر خود قرار داده و با معاشرت با مردم و بازدید از زیبایی‌هایی این مناطق دیدنی، به خوبی با فرهنگ و رسوم مردم این سرزمین آشنا شوید.

یعنی اگر دوست دارید تا فرای تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و خواندن رمان‌های ژاپنی، رسوم و سنت‌های خاص کشور ژاپن را تجربه کنید، باید در مدت زمان حضور خود در ژاپن از مناطق تاریخی این کشور بازدید نمایید، این در حالی است که شهری مثل توکیو، چهره دیگری از ژاپن را به شما نشان داده و به راحتی با امکانات مدرن شهری شما را مجذوب خود خواهد کرد.

ما سعی می‌کنیم تا در ادامه مطلب آشنایی با ژاپن اطلاعات کاربردی و خوبی را برای سفر و یا مهاجرت شما به این کشور در اختیارتان قرار دهیم؛ ولی در هر صورت، اگر قصد دریافت ویزا و بلیط سفر به ژاپن را داشته و می‌خواهید خود را در فرهنگ و تاریخ این کشور غرق کنید، گزینه‌های بسیار زیادی از حضور در معبد و تجربه زندگی بودایی گرفته تا قدم زدن در خیابان‌های قدیمی و سنتی ژاپن، بازدید از صنایع دستی، حضور در تئاترهای سنتی ژاپن و جشن‌ها و فستیوال‌های رنگارنگ، سفر بسیار نابی در انتظار شماست.

پیشنهاد مطالعه:

ویزای ژاپن برای ایرانیان

آب و هوای ژاپن

اگر مایل به حضور در پایتخت کشور ژاپن یعنی توکیو هستید، باید بگوییم که به طور خلاصه تابستان‌های این شهر کوتاه، گرم، شرجی و ابری  است و زمستان‌های آن نیز بسیار سرد و به طور معمول هوا صاف است. ماه‌های گرم سال در ژاپن در حدود 3 ماه از تاریخ 27 جون تا 18 سپتامبر است که میانگین دما در آن در حدود 26 درجه سانتی‌گراد است.

البته گرم‌ترین ماه سال در توکیو آگوست است که میانگین دما در بالاترین حالت 30 و در کمترین حالت 24  درجه است. این در حالی است که ماه‌های سرد ژاپن بیش از 3 ماه بوده و به طور معمول از 4 دسامبر تا 20 مارچ ادامه داشته و درجه دما به طور میانگین 13.5 درجه است. سردترین ماه توکیو ماه ژانویه است که درجه دما در آن در کمترین حالت 3 و در بیشترین حالت 9.5 است.

ولی اگر می‌خواهید تا در مبحث آشنایی با ژاپن اطلاعات بیشتری در مورد شرایط آب و هوای این کشور کسب کنید، مطالعه مطلب آب و هوای ژاپن در طول سال چگونه است؟ مناسب شما خواهد بود.

شرایط سفر به کشور ژاپن

در هر حالتی، برای سفر توریستی، تجاری، کاری و یا مهاجرت به کشور ژاپن نیاز به اخذ ویزای این کشور دارید، از این رو باید به سفارت ژاپن در تهران مراجعه حضوری کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز سفر، مراحل اپلای را طی کنید. نکته جالب توجه این است که سفارت ژاپن دارای رزرو وقت سفارت نبوده و تمامی امور به صورت حضوری توسط متقاضی ویزا و یا آژانس مسافرتی انجام می‌شود.

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت رسمی کنسولگری این کشور، انواع خدمات ویزای توریستی بدون نیاز به دعوتنامه، ویزای بازدید از اقوام و دوستان، مجوز تجاری، ویزای شرکت در رویداد و کنفرانس و مسابقات ورزشی توسط سفارت ژاپن تهران برای متقاضیان صادر می‌گردد. به طور معمول، ویزای ژاپن دارای اعتبار 7 تا 14 روزه و به صورت یکبار ورود است و نمی‌توان آن را به ویزای دیگری تبدیل و یا آن را تمدید کرد.

همچنین چنانچه درخواست ویزای شما از کشور ژاپن ریجکت شود، نمی‌توانید تا 6 ماه بعد برای نوع مشابه ویزا و مجوز ورود به این کشور اپلای کنید. آشنایی با ژاپن و سفر به این کشور زیبای تاریخی و پیشرفته نه تنها بسیار لذت‌بخش و متفاوت است، بلکه برچسب ویزای این کشور نیز یک تراول هیستوری بسیار معتبر و قابل اتکاء در پاسپورت شما محسوب شده و می‌تواند برای اخذ ویزای سایر کشورهای برتر دنیا از جمله ویزای شینگن کمک فراوانی به شما بکند.

جاذبه‌های توریستی ژاپن

آنقدر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور ژاپن زیاد است که خود یک مطلب جداگانه طلب می‌کند و با ورود به این کشور و شروع سیر و سیاحت در آن بارها از خودتان خواهید پرسید که چرا تا به حال به فکر سفر به ژاپن و بازدید از جاذبه‌های دیدنی و توریستی آن نیافتاده‌اید!

جایی که به اندازه کافی ارزش زمان و بودجه صرف شده برای سفر را داشته و شما را ترغیب می‌کند تا برای آشنایی با ژاپن پارها و پارها به این کشور سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری، جزیره‌ها و شهرهای مختلفش دیدن کنید. در حال حاضر، برترین جاذبه‌های توریستی کشور ژاپن شامل موارد زیر می‌شود:

1. کوه رؤیایی فوجی

بدون شک، شناخته شده ترین نماد و سمبل کشور ژاپن جایی نیست جز کوه فوجی یا همان فوجی سان که بلندترین کوه این کشور نیز محسوب می‌شود. کوهی با ارتفاع 3776 متر از سطح زمین که به راحتی از شهر توکیو در فاصله 100 کیلومتر دورتر قابل مشاهده است. طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت planetware، هر ساله بیش از یک میلیون نفر در تابستان از کوه فوجی به‌عنوان یک هدف زیارتی و مذهبی بالا می‌روند و با تماشای طلوع خورشید از قله فوجی که اوج زیبایی را به نمایش می‌گذارد، تلاش خود را به پایان می‌رسانند.

البته حقیقت ماجرا این است که برای خیلی از گردشگران و توریست‌های بین‌المللی، دیدن تصویر واضح کوه فوجی از داخل قطار سریع‌السیر و یا از فاصله نسبتاً دور کفایت کرده و اغلب تمایلی به تحمل سختی، انجام ورزش و بالا رفتن از این کوه عظیم ندارند.

مقالات مرتبط:

معایب و مزایای زندگی در ژاپن

2. کاخ امپراطوری توکیو

یکی دیگر از جاذبه‌ها و نمادهای بارز کشور ژاپن کاخ امپراطوری زیبای توکیو است که متعلق به قرن 17 میلادی بوده و توسط درختان، دیوارها و خندق‌ها محاصره شده است. شاید فهمیدن این موضوع که امکان بازدید از بسیاری از بخش‌های این کاخ سلطنتی وجود ندارد(چون هنوز توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شود) کمی شما را دلسرد کند.

ولی مطمئن باشید که قدم زدن در محیط اطراف این کاخ و عکس‌برداری از بخش‌های مختلف آن بسیار لذت‌بخش بوده و ارزشش را خواهد داشت. کافی است تا به باغ شرقی هیگاشی گیوئن کاخ امپراطوری و پل نیجوباشی بروید تا بفهمید که چه زیبایی‌هایی در این محدوده سلطنتی نهفته است.

در ادامه اگر خسته نبودید و زمان به شما اجازه داد، می‌توانید برای آشنایی با ژاپن و البته بیشتر لذت بردن از سفر، به محدوده خرید جینزا در توکیو بروید، جایی شلوغ و پر رفت و آمد با اقلام خوراکی و خریدنی جذاب که بسیار برای شما هیجان‌انگیز بوده و می‌توانید در صورت تمایل از اجراهای تئاتر کابوکی زا و یا شیمباشی انبوجو لذت ببرید.

3. پارک یادبود صلح هیروشیما

این پارک و ساختمان باقیمانده از آنکه نمادی از وقایع فاجعه بار بمب‌گذاری اتمی سال 1945 میلادی است، اکنون به سمبلی از صلح و بزرگداشت قربانیان اولین حمله اتمی در جهان بدل شده است. بنا بر آمار، به طور سالانه قریب به یک میلیون نفر از این مکان دیدن می‌کنند که در گذشته در مرکز انفجار قرار داشته و یکی از بخش‌های شلوغ و پرجمعیت ژاپن به شمار میامده است.

با حضور در این مکان با چندین بنای تاریخی، یادبود و موزه روبرو خواهید شد. این در حالی است که در فصول گرم و خوش آب و هوای سال، شکوفه‌های گیلاس زیبایی این پارک را چند برابر کرده و به لذت سفر شما اضافه خواهد کرد.

4. کیوتو تاریخی

اگر بازه زمانی سفر شما به کشور ژاپن به اندازه‌ای است که می‌توانید به غیر از توکیو به جاهای دیگر نیز سر بزنید، حتماً زمانی را به بازدید از شهر زیبای کیوتو اختصاص دهید؛ جایی که سالانه پذیرای چیزی در حدود 10 میلیون گردشگر از سراسر دنیاست. گشت و گذار در خیابان‌ها و ساختمان‌های قدیمی که از زمان حضور خانواده امپراطوری یعنی چیزی بیش از 1000 سال پیش دست نخورده و بدون تغییر باقی مانده است. در واقع، کیوتو در گذشته مهم‌ترین مرکز فرهنگی کشور ژاپن محسوب میشده است.

با حضور در کیوتو، شما به معابد متنوع و در حال استفاده و بسیار دیدنی بودایی نظیر معبد طلایی قرن 14 (کینکاکوجی) دسترسی خواهید داشت. این در حالی است که نقاط دیدنی دیگری مثل قلعه قرن 17 نیجو، کاخ سطلنتی کیوتو و بیشه جذاب بامبو آراشیاما در انتظار شما هستند.

5. نارا و معابد زیبای تاریخی

اگر به اماکن بکر و تاریخی شهر کیوتو علاقه پیدا کرده‌اید، بد نیست تا سری هم به شهر نارا زده و از انواع گنجینه‌های ملی، ساختمان‌های تاریخی و آثار هنری آن بازدید کنید. جایی که معابد بسیار زیبا و باشکوهی نظیر کوفوکو جی و تودای جی را در خود جای داده است. با حضور در نارا می‌توانید از نزدیک از مجسمه عظیم برنزی بودای بزرگ (دایبوتسو) دیدن کرده و به دروازه‌های بزرگ جنوبی معبد تودایجی و دو نگهبان هشت متری نیو آن سر بزنید.

سایر جاذبه‌های دیدنی کشور ژاپن شامل موارد زیر می‌شود:

  • برج توکیو
  • موزه هاکونه
  • پارک میمون
  • ساپورو
  • قلعه فوکوکا
  • معبد آتسوتا
  • پارک ملی چوبو سانگاکو
  • قلعه اوساکا
  • جزیره معبد ایتسوکوشیما

اگر بتوانید به خوبی برنامه‌ریزی کرده و از جاذبه‌های شهری و تاریخی این کشور به خوبی دیدن کنید، مطمئناً سطح آشنایی با ژاپن و شناخت شما از جزئیات این کشور بالا رفته و می‌توانید توصیه‌های خوبی به سایر گردشگران مشتاق سفر به ژاپن ارائه دهید.

هزینه‌های سفر به ژاپن

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سفر تفریحی و توریستی به کشور ژاپن اطلاع از تمامی هزینه‌های آن است که به طور مختصر شامل موارد زیر می‌شود، (لازم به ذکر است که هر صد ین ژاپن در زمان نگارش این مطلب معادل 22.500 هزار تومان است، از این رو برخی از قیمت‌ها به واحد ین و یا معادل دلاری ذکر می‌شود:

  • هزینه ویزای یکبار ورود ژاپن: 700 هزار تومان به ازای هر نفر
  • هزینه بلیط پرواز از تهران به ژاپن: از حداقل 80 میلیون تومان
  • قیمت هتل سه ستاره برای 3 شب اقامت در توکیو: حداقل 40 میلیون تومان

بنا بر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت budgetyourtrip، میانگین هزینه‌های روزانه سفر توریستی شما به کشور ژاپن در حدود 14.500 هزار ین و یا 131 دلار خواهد بود.  این در حالی است که میانگین هزینه‌های صرف شده روزانه برای وعده‌های غذایی در ژاپن برابر با 3500 هزار ین و یا 31 دلار بوده و هزینه روزانه حمل و نقل داخل شهری نیز چیزی در حدود 2285 ین (20 دلار) خواهد بود.

ممکن است آفر تور مسافرتی و یا انتخاب هتل با امکانات و ستاره بیشتر و یا کمتر در شهر توکیو ژاپن موجب افزایش و یا کاهش هزینه‌های اولیه سفر شما به این کشور شود. طبق آمار ارائه شده در این وب‌سایت، میانگین هزینه روزانه هتل در کشور ژاپن برای یک زوج در حدود 14.169 هزار ین و یا 124 دلار است.

بر همین اساس می‌توان این‌طور گفت که میانگین هزینه هفتگی سفر به کشور ژاپن در حدود 210 هزار ین و یا معادل دلاری 1837 خواهد بود. در صورتی که به صورت فردی برای سفر به کشور ژاپن اقدام کرده باشید، میانگین هزینه هفتگی شما در حدود 919 دلار خواهد بود. در این بین، باید یک هزینه روزانه را نیز برای ورودی‌ها، خرید سوغاتی و موارد جانبی و ناگهانی دیگر اختصاص دهید که می‌تواند در حدود 25 دلار در هر روز باشد.

چنانچه زمان کافی دارید و مایل به بازدید از سایر مناطق این کشور به غیر از شهر توکیو هستید، باید انتظار پرداخت هزینه بیشتری برای استفاده از وسایل حمل و نقل بین شهری مثل مترو و یا قطار سریع‌السیر را داشته باشید.

 

تحصیل در ژاپن

در صورتی که بخواهید فراتر از سفر توریستی و موقتی و آشنایی با ژاپن، در این کشور زیبا زندگی کرده و حضور بلند مدت داشته باشید، میانگین هزینه‌های شما متفاوت بوده و می‌توانید به خوبی آن‌ها را مدیریت کنید. از این رو، ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما یک دانشجوی بین‌المللی در ژاپن هستید و قرار است تا برای حداقل 2 تا 4 سال در این کشور زندگی کنید.

چه برای کار و یا تحصیل به کشور ژاپن مهاجرت کرده باشید، در هر صورت نیاز دارید تا از هزینه‌های زندگی در این کشور مطلع شده و به سرعت خود را با شرایط زندگی در کشور ژاپن تطبیق دهید. در این بین، یادگیری زبان ژاپنی کمک زیادی به شما کرده و می‌تواند در هماهنگی سریع‌تر شما با شرایط زندگی و اجتماع مردم ژاپن تأثیرگذار باشد.

همچنین بد نیست که به برخی از باید و نبایدها و نکات قبل از سفر به ژاپن و زمان حضور در این کشور توجه کرده و رفتار نامعقول و غیرقابل پذیرشی از خود نشان ندهید. باید به این نکته توجه داشته باشید که دولت این کشور شرایط سخت و ویژه‌ای برای پذیرش مهاجران خارجی (اهداف کار دائمی و اقامت) در این کشور در نظر گرفته و در اغلب موارد، تنها گزینه در دسترس برای حضور بلند مدت در این کشور، گزینه مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های با کیفیت و عالی رتبه ژاپنی است.

از آنجایی که فاکتور هزینه نقش تعیین کننده‌ای در سفر و یا مهاجرت و زندگی در ژاپن دارد، بدون هیچ معطلی به سراغ هزینه‌های زندگی در ژاپن از جانب یک دانشجوی بین‌المللی می‌رویم.

هزینه‌های زندگی در ژاپن

اگر موفق به دریافت نامه پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کشور ژاپن شوید، باید به خوبی در مورد هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور پیشرفته آسیایی تحقیق کرده و آن را مدیریت کنید. عموماً هزینه‌های بسیار مهم و اساسی یک دانشجو در ژاپن شامل شهریه دانشگاه و اجاره محل اقامت می‌شود.

گزینه‌های اقامتی در دسترس دانشجو در ژاپن به شرح زیر است:

  • خوابگاه‌های دانشگاه
  • متل و مهمان‌خانه
  • اجاره شخصی اتاق و یا خانه دربست

به طور معمول گزینه خوابگاه‌های دانشجویی در دسترس دانشجویان بین‌المللی نبوده و اغلب دانشجویان به سراغ اجاره فردی و یا اشتراکی یک خانه می‌روند. به طور میانگین هزینه ماهانه اجاره خانه به همراه هزینه خدمات در کشور ژاپن برابر با 60 هزار ین (528 دلار) است. این در حالی است که امکانات خانه، مقدار مساحت، محله و بسیاری از گزینه‌های دیگر در میزان اجاره ماهانه آن تأثیرگذار خواهد بود.

گزینه بعدی هزینه حمل و نقل ماهیانه است. بنا بر قوانین دولتی کشور ژاپن، دانشجویان از تخفیف 20 درصدی بلیط وسایل حمل و نقل عمومی حتی برای روزهای تعطیل برخوردار هستند. در حال حاضر میانگین هزینه بلیط 3 ماهه استفاده از قطار و مترو شرکت بزرگ Japan Rail East معادل 20 هزار ین (176 دلار) است.

چنانچه مسافت شما با دانشگاه کمتر باشد، هزینه ماهانه حمل و نقل شما به مراتب کمتر خواهد بود. در عین حال، میانگین هزینه ماهانه حمل و نقل در ژاپن برابر با 5 هزار ین (44 دلار) است. برای تحصیل و زندگی در ژاپن، می‌توانید به طور شخصی پخت و پز کرده و غذا بپزید، اما از آنجا که اغلب آشپزخانه‌های خانه بسیار کوچک هستند، افراد زیادی از گزینه‌های خوراکی رستوران با میانگین قیمت 800 تا 1000 ین استفاده می‌کنند.

این در حالی است که میانگین هزینه صبحانه کافه نیز چیزی در حدود 400 ین خواهد بود. البته در صورت پخت و پز در خانه هزینه‌های خورد و خوراک شما در ماه در کشور ژاپن، بسیار کمتر از مقدار ذکر شده خواهد بود. شما همچنین می‌توانید از غذاهای آماده ساندویچ و سالاد فروشگاه‌های مختلف با میانگین قیمت 200 تا 500 ین استفاده کنید، اما در مجموع، میانگین هزینه غذای شما در طول یک ماه حضور در ژاپن در حدود 25 هزار ین خواهد شد.

اگر بخواهیم قیمت ریز برخی اقلام مصرفی و خوراکی را در ژاپن شرح دهیم شامل موارد زیر می‌شود:

  • پنج کیلو برنج: 2224 ین
  • یک کیلو نان: 621 ین
  • یک لیتر شیر: 216 ین
  • ده عدد تخم مرغ: 222 ین
  • یک کیلو سیب: 447 ین
  • یک کیلو کلم: 118 ین
  • نوشیدنی گازدار 500 میلی‌لیتر: 108 ین
  • همبرگر: 180 ین
  • گازوئیل: 132 ین
  • دستمال کاغذی: 643 ین
  • بلیط سینما: 1833 ین
  • چهار کیلومتر مسافت تاکسی: 1460 ین

حداقل هزینه استفاده از موبایل به صورت ماهانه و قراردادی در حدود 2 هزار ین (18) دلار است. این در حالی است که میانگین خرید تجهیزات تحصیلی از جمله دفتر و کتاب در هر ماه معادل با 3 هزار ین (26) دلار خواهد بود. استفاده از بیمه خدمات درمانی ملی و دولتی نیز موضوعی الزامی بوده و هزینه ماهانه آن برای هر دانشجو برابر با 2500 ین (22 دلار) است.

بنا بر آمار، میانگین ملی هزینه‌های ماهانه زندگی در کشور ژاپن برابر با 93 هزار ین است، اما این مقدار در شهرهایی نظیر توکیو و کانتو بالاتر بوده و به ترتیب در حدود 109 هزار ین و 103 هزار ین برآورد شده است.

هزینه تحصیل در ژاپن

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در کشور ژاپن را دارید باید بدانید که این کشور دارای بیش از 37 موسسه آموزشی با کیفیت و دارای رنکینگ جهانی دولتی و خصوصی است و گزینه‌های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. میانگین شهریه سالانه در حدود 585 هزار ین (5348 دلار آمریکا) برآورد شده است.

این در حالی است که یک هزینه پذیرش جداگانه در سال اول از متقاضی دریافت می‌شود که برابر با 282 هزار ین (2575 دلار) است. اما در کنار شهریه و هزینه پذیرش، گزینه‌های دیگری مثل هزینه تسهیلات، تجهیزات و هزینه‌های نگهداری نیز به موارد سالانه دانشجو اضافه می‌شود.

بنابراین، میانگین کلی هزینه‌های سالانه تحصیلی دانشجو در کمترین حالت برابر با 817.800 هزار ین یا 7466 دلار آمریکا خواهد بود. به طور معمول، رشته‌های علوم و پزشکی دارای شهریه بیشتری بوده و از هزینه‌های جانبی آزمایشگاه و تجهیزات بیشتری برخوردار هستند. شهریه دانشگاه در هر ترم و به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و هر بخش آن در حدود 267.900 هزار ین خواهد بود.

لازم به ذکر است که دانشجوی بین‌المللی در ژاپن اجازه انجام کار هفتگی تا حداکثر 28 ساعت در هفته و یا حداکثر 8 ساعت در روز را دارد. میانگین درآمد ساعتی کار در یک فروشگاه و یا رستوران در حدود هزار ین است، البته برخی از مشاغل دارای شیفت شب از حقوق ساعتی 1200 تا 1300 ین در ساعت برخوردار هستند.

اگر فردی توانایی آموزش زبان بین‌المللی به صورت خصوصی داشته باشد، می‌تواند از درآمد ساعتی 3 هزار ین در هر ساعت در کشور ژاپن و در هنگام تحصیل برخوردار شود.

شهرهای دانشجویی ژاپن

معمولاً آمار برترین شهرهای دانشجویی در ژاپن بر اساس تعداد دانشجویان و حضور مؤسسات آموزشی با کیفیت و تجهیزات رفاهی مناسب دانشجویان بومی و بین‌المللی شکل می‌گیرد که بنا بر آخرین آمار شامل موارد زیر می‌شود:

  • شهر توکیو(پایتخت ژاپن)
  • اوزاکا (منطقه کانسای)
  • کیوتو
  • فوکوکا (منطقه کیوشو)
  • هیروشیما (منطقه چوگوکو)
  • ساپورو(منطقه هوکایدو)
  • یوکوهاما (منطقه کانتو)

در وبلاگ نیلگام بخوانید:

بهترین زمان و شرایط سفر به ژاپن برای ایرانیان

دانشگاه‌های معروف ژاپن

طبق جدیدترین آمار وب‌سایت usnews، برترین مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های کشور ژاپن شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه توکیو
  • موسسه آموزش عالی کیوتو
  • دانشگاه اوزاکا
  • موسسه آموزشی توهوکو
  • دانشگاه ناگویا
  • موسسه آموزش عالی کیوشو
  • موسسه فناوری توکیو
  • دانشگاه تسوکوبا
  • دانشکده هوکایدو
  • موسسه آموزشی واسدا
  • دانشگاه کیو
  • دانشگاه کوبه
  • موسسه آموزش عالی هیروشیما

باید به این نکته توجه کنید که هر چقدر نام دانشگاه معروف‌تر و مشهورتر باشد، شرایط دریافت پذیرش در آن سخت‌تر بوده و نیاز به نمرات و رزومه تحصیلی بهتری دارد.

کار در ژاپن

در مبحث آشنایی با ژاپن باید به شما بگوییم که شرایط درخواست ویزای کار ژاپن تنها مختص به مهارت و تخصص‌های بالا و ویژه بوده و کارهای عمومی و غیرتخصصی مشمول اخذ این ویزا و مهاجرت کاری نمی‌شوند. البته در صورتی که فرد دارای همسر و یا فرزند دارای ملیت ژاپنی باشد و یا از اقامت بلند مدت این کشور بهره‌مند باشد، امکان اخذ ویزای کار و ویزای کارآموزی برای مشاغل معمولی و یا پاره وقت را نیز در این کشور خواهد داشت.

بر همین اساس، متقاضیان کار برای مشاغلی نظیر ماساژ درمانی، آرایشگر مو، خدمتکار، فروشندگی و یا کارگر ساخت و ساز، در اغلب موارد شانسی برای اخذ ویزای کار این کشور ندارند. در حال حاضر مشاغل مورد نظر و واجد شرایط کشور ژاپن برای مهاجرت کاری شامل موارد زیر می‌شود:

نوع ویزافعالیت های مجازشرایط مورد نیاز
ویزای حرفه ای با مهارت بالا /مهندسیمهندسی: فعالیت در حوزه علوم فیزیک، مهندسی و یا سایر علوم طبیعی

علوم انسانی: فعالیت در حوزه قانونی، اقتصادی، امور اجتماعی و انسانی

خدمات بین المللی: فعالیت در زمینه های مترجمی همزمان، آموزش زبان، روابط عمومی، تجارت بین الملل، طراحی لباس، طراحی داخلی ساختمان، توسعه محصول

مهندسی: داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و یا حداقل 10 سال تجربه کاری در این زمینه

علوم انسانی: داشتن مدرک دانشگاهی و یا ده سال تجربه کاری مرتبط

خدمات بین المللی: برخورداری از 3 سال تجربه کاری حرفه ای در مشاغل مرتبط به استثنای آموزش و یا مترجمی زبان که تنها نیاز به مدرک دانشگاهی دارد

انتقال درون شرکتیمتقاضیانی از شرکت‌های واجد شرایط خارجی و یا شرکت‌های دارای شعبه و نمایندگی از شرکتی در ژاپنباید حداقل یکسال در شعبه خارجی دفتر مورد نظر کار کرده باشند
نیروی کار حرفه‌ایآشپزی، معماری و یا مهندسی عمران، پردازش سنگهای قیمتی، فلزات، آموزش حیوانات، امور هوانوردی و خلبانی، مربیگری ورزشی و غیرهداشتن حداقل تجربه کاری 3 تا 10 ساله( مقدار تجربه بستگی به نوع کار دارد)
مدیریت تجاریایجاد و یا سرمایه گذاری در یک کسب و کار در ژاپن و یا مدیریت تجاری در کنار سرمایه گذاریاز یک دفتر فیزیکی در ژاپن برخوردار بوده و حداقل 5 میلیون ین سرمایه‌گذاری در تجارت داشته باشد.

در صورتی که متقاضی شرکت در طرح ویزای حرفه‌ای با مهارت بالا باشید، باید از فاکتورهای مختلفی مثل میزان تحصیلات، سوابق کاری، میزان درآمد و دستاوردهای تحصیلی و آکادمیک حداقل 70 امتیاز برای اپلای ویزا کسب کنید.

باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که امکان اقدام از طریق جاب آفر کارفرمای ژاپنی برای ویزای کار این کشور نیز وجود دارد.

میانگین درآمد در ژاپن

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت salaryexplorer، میانگین حقوق و درآمد ماهانه در کشور ژاپن برابر با 515 هزار ین در ماه است. یعنی حداقل حقوق دریافتی ماهانه 130 هزار ین و حداکثر حقوق دریافتی در این کشور برابر با دو میلیون و 300 هزار ین است.

بنا بر این آمار، درآمد نیروی کار دارای تجربه و سابقه کاری 2 تا 5 ساله در ژاپن 32 درصد بیشتر از نیروی کار بدون تجربه و تازه‌کار است. این در حالی است که درآمد فرد دارای بیش از 5 سال تجربه کاری در این کشور، 36 درصد بیشتر از نیروی کار دارای کمتر از 5 سال تجربه کاری معتبر است.

باید به این موضوع توجه کنید که مدرک تحصیلی نیز در میزان درآمد ماهانه و سالانه کشور ژاپن تأثیرگذار بوده و درآمد نیروی کار دارای مدرک دانشگاهی ارشد در ژاپن در حدود 29 درصد بیشتر از یک فرد با مدرک دانشگاهی کارشناسی است و با همین نسبت، میزان درآمد نیروی کار دارای مدرک دکترا 23 درصد بیشتر از سایر نیروهای کاری با مدرک دانشگاهی کمتر است.

آمار این‌طور نشان می‌دهد که میانگین درآمد ساعتی نیروی کار در این کشور معادل 2970 ین است. یعنی اگر بخواهیم به ارزش هر صد ین به تومان ایران نگاه کنیم که معادل 22500 هزار تومان است، میانگین درآمد ساعتی در ژاپن برابر با چیزی در حدود 675هزار تومان خواهد بود!

حتما بخوانید:

بهترین فستیوال‌ها و جشن‌های ژاپن

مشاغل پردرآمد ژاپن

اگر در فکر تحصیل، کار و یا زندگی دائمی در کشور پیشرفته ژاپن هستید، باید به دخل و خرج خود توجه ویژه‌ای داشته و با مدیریت کارآمد و مؤثر آن، زندگی راحتی را در ژاپن تجربه کنید، بر همین اساس، بد نیست تا در مبحث آشنایی با ژاپن، از میانگین درآمد مشاغل محبوب این کشور در هر ماه مطلع گردید:

  • حسابدار: 381.000  ین
  • دستیار حسابدار: 300 هزار ین
  • مدیر حسابدار: 766 هزار ین
  • دفتردار: 242 هزار ین
  • حسابدار خبره: 489 هزار ین
  • خزانه‌دار شرکت: 686 هزار ین
  • تحلیل‌گر مالی: 708.000 ین
  • مدیر مالی: 1.050.000 ین
  • ناظر مالی داخلی: 485.000
  • معاون اداری: 291.000
  • مدیر دفتر: 479.000
  • مسئول پذیرش: 244.000
  • منشی: 230.000
  • کارگردان هنری: 551.000
  • طراح گرافیک: 345.000
  • مهندس هوافضا: 669.000
  • کنترل ترافیک هوایی: 579.000
  • خلبان: 929.000
  • معمار: 609.000
  • مکانیک: 203.000
  • مدیر بانک: 988.000
  • معلم: 411.000
  • مترجم: 489.000
  • مدیر پروژه: 700.000
  • تحلیل‌گر تجاری: 642.000
  • پرستار بچه: 224.000
  • مهندس عمران: 505.000
  • مدیر پروژه ساخت و ساز: 856.000
  • مدیر خدمات مشتری: 718.000
  • مهندس برق: 501.000
  • مدیر اجرایی: 1.220.000
  • سرآشپز: 325.000
  • مدیر هتل: 946.000
  • دندانپزشک: 1.290.000
  • پرستار: 418.000
  • مدیر منابع انسانی: 806.000

خوراکی های ژاپن

شاید اگر آنقدر آشنایی با ژاپن نداشته باشید، این‌طور فکر کنید که غذاهای این کشور شباهت زیادی با کشورهای همسایه آن مثل کره و یا چین دارد. ولی باید این نوید را به شما بدهیم که غذاهای مقوی ژاپنی خیلی بهتر از گزینه‌های چینی و کره‌ای است و با ذائقه شهروندان ایرانی هماهنگی بیشتری دارد. از این رو، چنانچه مایل هستید تا در آینده‌ای نزدیک به کشور ژاپن سفر و یا مهاجرت کنید، حتماً غذاهای زیر را تجربه کنید:

  • سوشی و ساشیمی: نوعی از غذای سنتی و محبوب ژاپنی که دارای طرفداران زیادی در ایران بوده و از ترکیب ماهی، سبزیجات و برنج و به شکل رول تشکیل شده است. شما می‌توانید این غذا را به صورت خالی و یا به همراه سس سویا و یا سس تند واسابی میل کنید. ساشیمی نیز دارای ساختار مشابهی است با این تفاوت که ماهی استفاده شده در آن خام است و به همراه تربچه سرو می‌شود.
  • رامن: یکی دیگر از غذاهای محبوب کشور ژاپن که در واقع یک کاسه نسبتاً بزرگ از نودل است و همراه با سس سویا و یا سوپ میسو و به همراه ترکیبات و ادویه‌های مختلف عرضه می‌شود
  • تمپورا: یک غذای سرخ شده و لذیذ که از ترکیب آبزیانی مثل ماهی و میگو و سبزیجات به دست می‌آید
  • برنج کاری Kare-Raisu: یک غذای برنجی خوشمزه به همراه انواع ادویه، گوشت و سبزیجات

سایر غذاهای محبوب کشور ژاپن شامل اوکونومیاکی، شابو شابو، سوپ میسو، یاکیتوری، اونیگیری، اودون، سوبا، گیودون و گیوزا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که به جای غذاهای فست فودی و همیشگی، تمامی این غذاها را در سفر خود به ژاپن تجربه کنید تا لذت سفر و گردشگری شما به کشور آفتاب دوچندان شود.

مطلب مشابه:

10 تا از بهترین غذاهای توکیو

مزایای زندگی در ژاپن

در نهایت می‌خواهیم در بخش‌های پایانی مطلب آشنایی با ژاپن به طور مختصر مزایا و معایب زندگی در کشور ژاپن را به شما معرفی کنیم تا اگر خواستید از طریق مهاجرت تحصیلی و یا کاری به این کشور پیشرفته مهاجرت کنید، آمادگی بیشتری داشته باشید. در حال حاضر، مزایای زندگی در این کشور شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیستم آموزشی فوق‌العاده با کیفیت و مدارک دانشگاهی معتبر
  • خدمات درمانی جامع، با کیفیت و مقرون به صرفه
  • تجربه خرید متفاوت و در دسترس بودن اقلام بسیار متنوع در مراکز خرید
  • غذاهای سالم، خوش قیمت و خوشمزه
  • وجود فرصت‌های شغلی گوناگون در حوزه آموزشی
  • سیستم حمل و نقل عمومی جامع و کاربردی
  • محیط زیست پاک و بی‌نظیر
  • انواع مختلف ویزای کار در ژاپن
  • امکان ارتقاء سریع زبان ژاپنی
  • امکان تطابق سریع با فرهنگ اصیل شرقی ژاپن
  • دسترسی به مدرن‌ترین تجهیزات و امکانات رفاهی و شهری عالی

معایب زندگی در ژاپن

در مقابل مزایای زندگی در کشور ژاپن، بد نیست تا اشاره کوتاهی نیز به معایب زندگی در این کشور بکنیم. البته برخی از معایب حالت سلیقه‌ای داشته و به سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد؛ این موارد شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • هزینه‌های نسبتاً بالای زندگی
  • نبود تعادل مناسب بین مقدار کار و زندگی
  • وجود انواع بلایای طبیعی مثل زلزله
  • سخت‌گیری زیاد برای افتتاح حساب بانکی
  • رفتار نامتعارف افراد پا به سن گذاشته و میانسال با شهروندان خارجی (طرد کردن مهاجران)
  • نابرابری حقوق زنان و مردان
  • نداشتن اعتقاد زیاد به ذهنیت و کار فردی
  • کوچک بودن و نامناسب بودن اغلب خانه‌های حومه شهر
  • ساعات کاری زیاد، مرخصی‌های کم سالانه

در نهایت توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام برای مهاجرت و زندگی در کشور ژاپن، برای ویزای توریستی این کشور اقدام کنید. با آشنایی بیشتر با سبک و فرهنگ زندگی در ژاپن، به خوبی به بررسی و ارزیابی فردی شرایط مختلف حضور و زندگی در این کشور بپردازید. شما این امکان را دارید تا از مشاوره و خدمات تخصصی مشاوران ما در موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کرده و از بهترین خدمات توریستی و مهاجرتی در این زمینه بهره‌مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول | FAQs


1. پایتخت ژاپن کجاست و چه شهرهای بزرگی در این کشور وجود دارد؟

توکیو پایتخت و بزرگترین شهر ژاپن است. سایر شهرهای بزرگ این کشور شامل یوکوهاما، اوزاکا، ناگویا، ساپورو، فوکوکا، کوبه و کیوتو می‌شود.

2. چرا به ژاپن “سرزمین آفتاب تابان” می‌گویند؟

ژاپنی‌ها به کشورشان “نیپون کوکو” می‌گویند که به معنی “خاستگاه خورشید” است. از آنجا که ژاپن شرقی‌ترین کشور جهان (بدون در نظر گرفتن خاک قطب) است، به آن لقب “سرزمین آفتاب تابان” داده شده است.

3. معروف‌ترین نماد کشور ژاپن چیست؟

کوه فوجی یا فوجی سان، بلندترین کوه ژاپن با ارتفاع 3776 متر، مشهورترین نماد این کشور است.

4. چه تفریحی در کوه فوجی طرفدار دارد؟

هر ساله بیش از یک میلیون نفر در تابستان برای زیارت و تماشای طلوع خورشید از قله فوجی به این کوه صعود می‌کنند.

5. میانگین هزینه‌های روزانه سفر به ژاپن چقدر است؟

میانگین هزینه‌های روزانه سفر توریستی به ژاپن در حدود 14.500 ین (131 دلار) است.

6. هزینه‌های زندگی در ژاپن برای یک دانشجو چقدر است؟

میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی در ژاپن برای یک دانشجو در حدود 93 هزار ین است، اما این مقدار در شهرهایی نظیر توکیو و کانتو بالاتر بوده و به ترتیب در حدود 109 هزار ین و 103 هزار ین برآورد شده است.

7. مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در ژاپن برای یک دانشجو کدامند؟

مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در ژاپن برای یک دانشجو شامل موارد زیر می‌شود:

  • شهریه دانشگاه: بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است.
  • اجاره محل اقامت: 60 هزار ین (528 دلار) در ماه
  • حمل و نقل: 20 هزار ین (176 دلار) در 3 ماه
  • غذا: 25 هزار ین در ماه
  • هزینه‌های دیگر: مانند موبایل، بیمه، کتاب و لوازم التحریر

8. شهریه دانشگاه در ژاپن چگونه پرداخت می‌شود؟

شهریه دانشگاه در هر ترم و به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و هر بخش آن در حدود 267.900 هزار ین خواهد بود.

9. آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در ژاپن کار کنند؟

بله، دانشجوی بین‌المللی در ژاپن اجازه انجام کار هفتگی تا حداکثر 28 ساعت در هفته و یا حداکثر 8 ساعت در روز را دارد.

10. بهترین شهرهای دانشجویی ژاپن کدامند؟

بر اساس تعداد دانشجویان و حضور مؤسسات آموزشی با کیفیت و تجهیزات رفاهی مناسب، بهترین شهرهای دانشجویی ژاپن شامل توکیو، اوزاکا، کیوتو، فوکوکا، هیروشیما و ساپورو می‌شود.

11. برترین دانشگاه‌های ژاپن کدامند؟

طبق جدیدترین آمار وب‌سایت usnews، برترین مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های کشور ژاپن شامل دانشگاه توکیو، موسسه آموزش عالی کیوتو، دانشگاه اوزاکا، موسسه آموزشی توهوکو، دانشگاه ناگویا و موسسه آموزش عالی کیوشو می‌شود.

12. حداقل و حداکثر حقوق دریافتی در ژاپن چقدر است؟

حداقل حقوق دریافتی ماهانه 130 هزار ین و حداکثر حقوق دریافتی در این کشور برابر با دو میلیون و 300 هزار ین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *