تور, ویزا

نکاتی که قبل از سفر به ژاپن باید بدانید

ژاپن به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا، ترکیب جذابی از سنت‌های قدیمی و فناوری‌های جدید را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید با سفر به ژاپن در مناظر طبیعی زیبا گشت و گذار کنید، با یک قطارسواری کوتاه به شهرهای بزرگ و دریاچه‌های درخشان برسید و در فاصله کمی از شهرهای آرام و قانونمند، آبشارهای خروشان را تجربه کنید. ژاپن جایی است که مردم بعد از وقوع بلایای طبیعی با صبر و حوصله در صف آب می‌ایستند، اما در عین حال زمانی که به آنها توهین شود، واکنش ناگهانی نشان داده و به طور کلی قطع رابطه می‌کنند.

فرهنگ و زبان در نقاط مختلف این کشور بسیار متمایز است و صادقانه باید گفت که لیست کردن تمام نکاتی که باید پیش از سفر به ژاپن بدانید، کاری بسیار سخت است. می‌توان ساعت‌ها در مورد غذاهای خاص این کشور صحبت کرد و لیستی از برترین نقاط را برای تجربه طعم رامن تهیه کرد، نکات پنهان و با ارزش مختلف ژاپن را به اشتراک گذاشت و در مورد راه‌های مختلفی که ممکن است به صورت تصادفی به شهروندی ژاپنی توهین کنید، صحبت کرد.

بر همین اساس چنانچه قصد دارید تا هم‌چون بسیاری از گردشگران در سراسر دنیا در آینده‌ای نزدیک برای دریافت ویزای ژاپن اقدام کنید و به این کشور زیبا، شگفت‌انگیز و پیشرفته قدم بگذارید، با ما همراه باشید تا با لیست کاملی از نکاتی که قبل از سفر به ژاپن باید بدانید، اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

نکات قبل از سفر: رزرو حمل و نقل فرودگاهی

چنانچه قرار است پرواز طولانی را به ژاپن تجربه کنید، باید به فکر رزرو حمل و نقل فرودگاهی پیش از رسیدن به این کشور بیافتید، این بدین خاطر است که شاید بخاطر خستگی نتوانید از سیستم پیچیده و البته پیشرفته متروی توکیو سر در بیاورید و به همین خاطر دچار سردرگمی شوید.

اختلاف ساعت ژاپن با ایران

زمان استاندارد ژاپن ۹ ساعت جلوتر از GMT است، از قانون اضافه کردن ساعت در تابستان یا همان Daylight Saving Time تبعیت نمی‌کند و از شمال تا جنوب این کشور هیچ تفاوت زمانی وجود ندارد. ساعت این کشور ۵:۳۰ دقیقه از ایران جلوتر است

خرید بلیط قطار یا همان Rail Pass قبل از رسیدن

اگر قصد دارید تا از قطار در خلال سفر به ژاپن زیاد استفاده کنید، بهتر است پیش از ترک خانه و عزیمت به فرودگاه، بلیط قطار JR یا همان Japan Rail pass را به صورت اینترنتی خریداری کنید. البته در حال حاضر امکان خرید این بلیط به صورت حضوری در ژاپن وجود دارد. چنانچه بخواهید تا در زمان حضور در ژاپن از طریق قطار به شهرهای مختلف این کشور سفر کنید، خرید این بلیط برای شما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود، ولی در صورتی که تنها بخواهید به عبور و مرور داخل یک شهر بپردازید، آنچنان از لحاظ اقتصادی تفاوتی نخواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است که برای پیش خرید بلیط JR ژاپن نیاز به ویزاکارت و یا مسترکارت معتبر دارید و می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن HyperDia به مقایسه قیمت و ارزیابی پیش‌خرید بلیط قطار در ژاپن بپردازید.

خرید بیمه مسافرتی

خرید بیمه مسافرتی یکی از موارد بسیار مهم برای سفر به کشورهای مختلف دنیاست و یکی از شرکت‌های بین‌المللی و مطرح در این زمینه World Nomads  است. بیمه مسافرتی این شرکت برای گردشگران ماجراجو طراحی شده و مواردی نظیر خدمات پزشکی بین‌المللی، تخلیه، چمدان و بار سفر و دامنه وسیعی از ورزش‌ها و فعالیت‌های ماجراجویانه از جمله air guitar ، غارنوردی را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است که بسیاری از ورزش‌هایی که در این بیمه به عنوان فعالیت‌های استاندارد تحت پوشش قرار گرفته است در سایر بیمه‌های مسافرتی دیده نمی‌شود. شما می‌توانید پیش از سفر به ژاپن، با استفاده از کارت اعتباری بین‌المللی بیمه مسافرتی خود را خریداری کنید.

دانلود مترجم گوگل

بهترین روش رمزگشایی منوهای غذای ژاپنی و برقراری ارتباط با افراد به هنگام رویارویی با مشکل، داشتن برنامه Google Translate با زبان ژاپنی دانلود‌شده برای استفاده آفلاین است. شما هم‌چنین می‌توانید از منو و مطلبی که با درک آن مشکل دارید عکس بگیرید، تا اپلیکیشن گوگل سریعا آن را به زبان دلخواه شما ترجمه کند.

دانلود اپلیکیشن HyperDia

یکی از برنامه‌های با ارزش و کاربردی در سفر به ژاپن بدون شک اپلیکیشن HyperDia است ، این برنامه مسیرهای قطار و مترو ژاپن، زمان‌بندی حرکت و حتی شماره سکوی ایستگاه قطاری که قصد سفر با آن را دارید به شما ارائه می‌کند.

با انواع غذاهای ژاپنی آشنا شوید

غذا در ژاپن دارای انواع مختلف و متنوعی است، برخی از آن‌ها فوق‌العاده خوشمزه و خوش‌طعم هستند که نباید تجربه آنها را از دست بدهید و از برخی نیز باید اجتناب کنید. از خوراک گوشت گاو منحصر به فرد marbled Kobe گرفته تا پای خام خرچنگ، غذاهای ژاپنی همیشه شما را شگفت‌زده می‌کند. برخی از رستوران‌های ژاپنی متخصص در طبخ خرچنگ هستند، برخی جوجه و مرغ و برخی دیگر مارماهی! و هر یک از این رستوران‌ها به روش‌های مختلفی غذا را برای مشتریان سرو می‌کنند. بنابر تجربه اغلب گردشگران ژاپن، هر چه رستورانی لوکس‌تر و خاص‌تر باشد، غذاهای سرو شده نیز عجیب‌تر خواهد بود.

صبحانه سنتی این کشور ترکیبی از موادی با ارزش غذایی بالاست که در طول روز به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در مجموع صبحانه ژاپنی شامل چندین ظرف کوچک غذای سنتی این کشور Washoku (和食) می‌شود. برنج سفید و یا gohan جزء اصلی غذا در ژاپن است و همیشه در وعده صبحانه ژاپنی حضور دارد. واژه صبحانه در زبان ژاپنی asa gohan به معنی برنج صبح است که به همراه چندین غذای فصلی و سنتی ژاپن سرو می‌شود.

به هنگام انتظار برای صبحانه ژاپنی توقع سرو قهوه را نداشته باشید، چون صبحانه سنتی این کشور با چای سرو می‌شود. از این رو چنان‌چه تمایل به صرف نوشیدنی حاوی کافئین و قهوه دارید، باید سری به مناطق مدرن و شلوغ شهر و کافی‌شاپ‌های ژاپن بزنید.

زمان مناسب سفر و بازدید از ژاپن

پیش از این در مطلب بهترین زمان و شرایط سفر به ژاپن برای ایرانیان به طور مفصل در این رابطه با شما صحبت کردیم، اما با این حال به دلیل اهمیت این موضوع، مجددا به طور مختصر به این موضوع می‌پردازیم. هر یک از فصل‌های ژاپن دارای مواهب و مشکلات خاص خود است.

بهار فصل شکوفه‌های معروف گیلاس و زمانی است که هتل‌ها اغلب از چندماه پیش رزرو شده‌اند و البته قیمت‌ها نیز به طور سرسام‌آوری بالاست، اما چنان‌چه از قبل به خوبی برای این زمان برنامه‌ریزی کنید بدون شک بهترین زمان سفر و بازدید از ژاپن با آب و هوایی معتدل است. تابستان فصل طوفان و یا همان typhoon  در ژاپن (از ماه جون تا اکتبر) است. در این فصل اغلب مکانها خیس و آب و هوا گرم است، اما در عین حال فضا و محیط اطراف بسیار ساکت و آرام بوده و برای عکسبرداری از زیبایی‌های ژاپن موقعیت خوبی را رقم می‌زند.

پاییز هم با درختانی نارنجی و طلایی، فصل رویایی عکاسان و مشتاقان عکاسی است و هم‌چون بهار دارای آب و هوایی معتدل است. زمستان در ژاپن اما بنابر مکان و شهری که به آن سفر می‌کنید، می‌تواند بسیار سرد باشد؛ اما با این‌حال منظره پوشیده از برف ژاپن هم‌چون صحنه‌ای از یک افسانه جذاب هیچگاه از خاطرتان پاک نخواهد شد، قیمت‌ها در این فصل پایین بوده و خبری از ازدحام و شلوغی گردشگران نیست.

نکات آداب معاشرت در ژاپن: هرگز انعام ندهید!

انعام دادن در فرهنگ ژاپن به معنی توهین است و در اغلب اوقات پذیرفته نخواهد شد. در واقع تعبیر این حرکت برای فردی که قصد انعام دادن به آن را دارید، این است که فرد موردنظر محتاج بوده و درآمد چندانی ندارد.

کفش‌های خود را در بیاورید

همیشه نگاهتان به وضعیت درب ورودی اماکن مختلف باشد، چنانچه دیدید کفش‌های مختلف در آنجا چیده شده، مطمئنا پیش از ورود به آن محل کفش‌های خود را در بیاورید. با کفش وارد شدن خصوصا در مکانهایی نظیر خانه و برخی از مکان‌های اداری و کاری به عنوان عملی بی‌ادبانه و کثیف تلقی می‌شود.

تعظیم کنید

تعظیم و ادای احترام در اجتماع ژاپن بسیار حائز اهمیت است و آیین و تشریفات معاشرتی این کشور پر از مواردی است که شاید درک و فهم آنها برای گردشگران خارجی کمی دور از انتظار و سخت باشد. اما به طور کلی شما باید پشت و گردن خود را صاف کرده و با همین حالت به طور همزمان در مقابل فرد روبروی خود تعظیم کنید، با این عمل شما در نظر فرد مذکور دارای امتیاز آداب معاشرت بومی و احترام و ادب خواهید بود.

 در سمت چپ بایستید

همیشه زمانی که در حال استفاده از پله برقی هستید در سمت چپ بایستید. این عملی است که تمام شهروندان ژاپن و گردشگران خارجی بدون استثنا انجام می‌دهند. از این رو چنانچه دچار سردرگمی شدید و نتوانستید سمت مناسب پله را انتخاب کنید، تنها کافیست از رفتار سایر افراد حاضر پیروی کنید.

فین نکنید!

همانطور که می‌دانید در برخی از نقاط دنیا این عمل در اماکن عمومی پذیرفته شده است، اما در ژاپن، فین کردن در اماکن عمومی خصوصا با استفاده از دستمال عملی توهین‌آمیز و بی‌ادبانه محسوب می‌شود.

در خیابان سیگار نکشید

چنانچه سیگاری هستید و قصد بازدید از ژاپن را دارید، توجه داشته باشید که در اغلب شهرهای بزرگ ژاپن اجازه استعمال دخانیات در خیابان را نخواهید داشت و در صورت انجام این عمل ممکن است مشمول پرداخت جریمه سنگینی شوید. به جای اینکار، شما باید در اماکن مخصوص و طراحی‌شده برای کشیدن سیگار، این عمل را انجام دهید که البته پیدا کردن آنها کمی سخت خواهد بود.

به همین خاطر بهتر است پیش از سفر به ژاپن این موضوع را بررسی کنید که کدامیک از شهرهای این کشور از این قانون تبعیت می‌کنند، برای اینکه کار شما را راحت کنیم باید بگوییم که دو شهر بزرگ توکیو و کیوتو مشمول این قانون می‌شوند، بدین خاطر بهتر است برای مدتی مصرف سیگار را ترک کرده و یا در اماکن مناسب (نظیر برخی رستوران‌ها) آنرا استعمال کنید.

آیین طهارت

به هنگام بازدید از معابد ژاپن آداب طهارت را یاد بگیرید. با استفاده از ملاقه و آب تازه هر دو دست خود را بشویید، سپس مقداری آب در میان دو دست خود ریخته و با آن دهان خود را بشویید و در انتها آب مصرف شده را در کنار آب‌نما به بیرون بریزید.

اگر بر روی بدن خود تتو دارید آنرا بپوشانید

پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به استخرهای شنای عمومی تتوی بدن خود را بپوشانید، این بدین خاطر است که شک و بدگمانی نسبت به خال‌کوبی و تتو ریشه در فرهنگ این کشور دارد و شاید ناشی از این موضوع باشد که اغلب افراد گروه‌های خلاف سازمان‌یافته نظیر یاکوزا دارای خالکوبی و یا همان تتو در تمام بدن به معنی وفاداری به گروه هستند. بر همین اساس شما ممکن است در مکان‌هایی نظیر استخر شنا ( استخر هتل نیز شامل می‌شود) حوضچه آبگرم، باشگاه و حمام سنتی  onsen اجازه ورود نداشته باشید، مگر اینکه خالکوبی بدن خود را بپوشانید.

آداب بیزینس کارت

اگر قصد دارید طی سفر خود به ژاپن بیزینس کارتی را دریافت و یا مبادله کنید، به خاطر داشته باشید که انجام اینکار آدابی دارد: با دو دست خود بیزینس کارت را در حالی که کمی به سمت جلو خم شده‌اید در مقابل خود نگه دارید، طوری که انگشت شست شما روی کارت باشد. همچنین به هنگام دریافت بیزینس کارت فردی در ژاپن مطمئن شوید که با دو دست عمل دریافت را انجام دهید و چنانچه نشسته هستید، کارت را در مقابل خود نگه دارید.

در سفر پول نقد به همراه داشته باشید

کشور ژاپن یک اجتماع بر پایه و محوریت پول نقد است، بدین خاطر به هنگام سفر به نقاط مختلف ژاپن از همراه داشتن پول نقد مطمئن باشید و در عین حال، از اینکه تعداد قابل توجهی از مکان‌ها در ژاپن کارت اعتباری بانکی را نمی‌پذیرند تعجب خواهید کرد.

از عابر بانک ATM استفاده کنید

بسیاری از دستگاه‌های عابر بانک در ژاپن کارت‌های بانکی خارجی و بین‌المللی را قبول نمی‌کنند. برای اینکه بتوانید از کارت بانکی بین‌المللی خود استفاده کنید باید به دفاتر پست، ساختمان Citibank ، فروشگاه‌های ۷-Eleven  و چندین فروشگاه خرید دیگر مراجعه کنید.

دستشویی‌های عمومی

توالت‌های عمومی مقوله‌ای پیچیده در ژاپن هستند، این در حالی است که در بیشتر مناطق روستایی و حومه شهر شما با توالت‌های معمول نشسته شبیه ایران روبرو می‌شوید. اما در صورت مواجه با دستشویی‌های مدرن و پیشرفته غربی ممکن است بخواهید تا با دستورالعمل آنها پیش از استفاده آشنا شوید، این بدین خاطر است که کارکرد برخی از آنها واضح و شفاف نیست و این احتمال وجود دارد که دکمه و اهرم فلاش آنها به صورت مجزا قرار داده شده باشد.

جمله معمول Do you speak English را نپرسید

اگر می‌خواهید از غریبه‌ای در ژاپن آدرس بپرسید، سعی کنید جمله خود را با جمله معروف انگلیسی ” آیا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید؟” شروع نکنید، این بدین خاطر است که بسیاری از افراد در این موقعیت خجالتی بوده و حتی با وجود دانستن زبان انگلیسی جواب منفی به شما می‌دهند، بنابر این بهتر است با جمله ” Hello, could you please help me? I’m trying to find…. ( سلام می‌توانید به من کمک کنید؟ من در حال تلاش برای پیدا کردن… )شروع کنید.

حمام سنتی Onsen را امتحان کنید

به عنوان پیشنهاد به یک onsen ژاپنی با حمام در فضای آزاد بروید. بدین منظور از تمیزکردن خود پیش از ورود به حمام عمومی مطمئن شوید. صابون، شامپو و حالت‌دهنده مواردی هستند که برای این کار به شما داده می‌شوند. استفاده از این حمام استثنایی در طبیعت یکی از بهترین روش‌ها برای ریلکس کردن و رهایی از خستگی پرواز است و مطمئنا به یکی از تجربه‌های دوست‌داشتنی شما در کشور ژاپن تبدیل خواهد شد.

نکات مربوط به غذا و خوراکی: آیا باید نوشیدنی و غذای خود را تمام کنید؟

اگر با افراد ژاپنی برای خوردن غذا و نوشیدن به بیرون رفته‌اید، سعی کنید تمام وعده غذایی و یا نوشیدنی خود را مصرف نکنید. این بدین خاطر است که آنها فکر می‌کنند غذا و یا نوشیدنی کافی در اختیار شما قرار نگرفته است و این موضوع برای ژاپنی‌هایی که به مهمان‌نوازی خود افتخار می‌کنند، یک توهین محسوب می‌شود. بر همین اساس، کمی از نوشیدنی و غذای خود را باقی بگذارید و اجازه دهید تا میزبان ژاپنی برای شما نوشیدنی بریزد. البته این موضوع بیشتر در موقعیت‌های رسمی صدق می‌کند و به طور معمول تمام کردن غذا خصوصا برنج حرکتی مودبانه محسوب می‌شود.

در سوپرمارکت سوشی بخورید

آیا میدانستید که می‌توانید در اغلب سوپرمارکت‌ها سوشی بسیار خوش طعمی را تجربه کنید؟ اگر یک تا دو ساعت قبل از تعطیلی سوپرمارکت برای خرید سوشی بروید، می‌توانید سوشی خوشمزه‌ای را با نصف قیمت خریداری کرده و بچشید.

هر چیزی را نخورید!

حتی اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همه نوع غذایی را میخورید، در رستوران‌های ژاپن سعی کنید محتاطانه انتخاب کنید، چون بعضی اوقات غذاهای ژاپنی به مذاق شما خوش نخواهد آمد. برای مثال، در حالی که غذای مارماهی با برنج بسیار خوشمزه است، سوپ جگر مارماهی اصلا پیشنهاد نمی‌شود و در عین حال ممکن است بتوانید خوراک مغز خرچنگ را امتحان کنید، اما خوراک خرچنگ خام ساشیمی از آن وعده غذاهایی است که بهتر است سمتش نروید.

چگونه از یک ماشین خودکار غذا سفارش دهید

شاید یکی از غذاهای موردعلاقه شما در ژاپن یعنی شاه میگو در پودر سوخاری با سس کاری و برنج همانی باشد که در کافه‌های بزرگراهی و یا کامیونتی تجربه می‌کنید. در اینگونه مکانها معمولا یک ماشین خودکار به همراه عکس غذاهای مختلف برای ارائه وجود دارد. شما با استفاده از این دستگاه پول غذا را پرداخت کرده و بلیط آنرا برای سفارش دریافت می‌کنید و در نهایت به بخش کانتر تحویل می‌دهید. زمانی که سفارش شما آماده شود، آنها شماره شما را به زبان ژاپنی صدا می‌کنند و معمولا یک دستگاه نوشیدنی آب و چای رایگان در نزدیکی این اماکن قرار دارد.

از قبل رستوران خود را رزرو کنید

اگر قصد دارید تا از رستوران خاصی در محدوده توریستی ژاپن بازدید کنید، بهتر است از قبل، ساعت کار آنرا چک کرده و برای خود میز رزرو کنید. این بدین خاطر است که اغلب رستوران‌های ژاپنی میز و صندلی کمی داشته و پیدا کردن جایی برای نشستن در آنها کاری سخت است.

Tourists walking around crowded and busy Dotonbori Arcade, the center of Minami area of Osaka, Japan.

آداب استفاده از چوب غذاخوری

چوب غذاخوری خود را در مقابل کاسه برنج به صورت عمودی قرار ندهید، اینکار تنها برای زمانی است که بخواهید به صورت نمادین برنج را به روح فرد متوفی تعارف کنید؛ قرار دادن ضربدری چوب‌ها نیز معنی مشابهی دارد. شما همچنین نباید از چوب خود به عنوان ابزار چنگال و نیزه برای غذا استفاده کنید.

به هنگام راه رفتن غذا نخورید

غذا خوردن به هنگام راه رفتن حرکتی بی‌ادبانه محسوب می‌شود. بهتر است جایی نشسته و غذای خود را میل کنید و یا اینکه ایستاده اینکار را انجام دهید و تا قبل از تمام شدن غذا حرکت نکنید.

هورت کشیدن

هورت کشیدن به هنگام خوردن سوپ و نودل در ژاپن نه تنها عملی پذیرفته شده است، بلکه حرکتی مودبانه محسوب می‌شود. با انجام اینکار شما نشان می‌دهید که در حال لذت بردن از غذای خود هستید، پس اگر با این موقعیت در ژاپن روبرو شدید، تعجب نکنید و در صورت امکان از انجام آن مضایقه نکنید.

یک Bento Box از مترو بخرید

شاید باورتان نشود، اما می‌توانید با خرید یک جعبه کادوپیچ شده به نام Bento Box در ایستگاه مترو در ژاپن، از یک سوشی بسیار خوشمزه به همراه تمام ظروف و تجهیزات استفاده کنید.

خودتان را به صف‌های شلوغ برسانید!

اگر با صفی در خارج از یک رستوران روبرو شدید، به آن بپیوندید، این بدین خاطر است که احتمال دستیابی به یک غذای خوشمزه بسیار زیاد است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در اغلب موارد قیمت غذاها اقتصادی بوده و صف‌ها به سرعت حرکت می‌کنند. اما از طرفی، این یک جوک متداول در ژاپن است که مردم این کشور به هر صفی که ببینند می‌پیوندند، بخاطر اینکه فکر می‌کنند چیزی که فروخته می‌شود، مطمئنا چیز خوبی خواهد بود.

در اغلب موارد این موضوع واقعیت دارد، اما همیشه اینطور نیست و برخی صف‌ها حرکت سریع و رو به جلویی ندارند. لازم به ذکر است که ژاپنی‌ها در اینگونه مواقع بسیار صبور هستند و چنانچه بخواهند به مکانی معروف و یا جایی که در تلویزیون دیده‌اند بروند، حتی حاضرند تا ساعتها در صف باقی بمانند. جالب است بدانید که در شهرهای بزرگی مانند توکیو شغل برخی از افراد ایستادن در صف و فروختن جای خود به دیگران است، این بدین خاطر است که در برخی اوقات صف‌های مذکور ممکن است بسیار طولانی و زمان‌بر باشد.

نکات گشت و گذار: سفر به شهرهای ژاپن

زمانی که در یکی از شهرهای ژاپن هستید، نیازی به بلیط JR pass ندارید. هزینه استفاده از قطارهای JR در هر یک از شهرهای ژاپن بسیار پایین بوده ( در حد چند صد ین) و برخی اوقات پیاده رفتن و استفاده از سیستم مترو برای شما بسیار سریع‌تر خواهد بود. اما چنانچه به صورت گروه ۳ تا ۴ نفره و یا خانوادگی در حال سفر در ژاپن هستید، استفاده از تاکسی به جای قطار برای شما ارزان‌تر تمام شده و برای مسیرهای کوتاه تنها پیاده‌روی و استفاده از مترو پیشنهاد می‌شود.

کمک گرفتن از یک راهنما

از آن‌جایی که خیلی از موارد در ژاپن تعریفی متفاوت با سایر نقاط دنیا دارد، شاید تجربه سفر به این کشور برای بار اول کمی سخت باشد، به همین خاطر بهتر است تا با استفاده از یک راهنما خود را با شرایط جدید این کشور سازگار کرده و به سرعت مواردی را یاد بگیرید که در لذت بردن بیشتر از سفر به شما کمک می‌کند.

مراقب درهای تاکسی باشید

در برخی از تاکسی‌های ژاپنی درب‌های ماشین زمانی که خودرو توقف می‌کند به طور خودکار باز می‌شوند و زمانی که به داخل ماشین می‌روید بسته می‌شوند. این مسئله ممکن است برای اولین بار شما را دچار سراسیمگی کند، از این رو بهتر است مراقب گیرکردن انگشتان و ساک خود به هنگام بسته شدن درب تاکسی در ژاپن باشید.

چنانچه شما هم تمایل دارید تا سفر فراموش‌ناشدنی و هیجان‌انگیز ژاپن را تجربه کنید، بد نیست پیش از هر اقدامی نگاهی به مطالب معرفی سفارت ژاپن در تهران و نکات دریافت ویزای توریستی ژاپن و معرفی دیدنی ترین جاذبه های توریستی ژاپن بیاندازید. گروه شرکت‌های نیلگام به عنوان مجری خدمات تخصصی تورهای گردشگری کشورهای معروف و دیدنی دنیا، آماده ارائه مشاوره رایگان و خدمات دریافت ویزای ژاپن به شما عزیزان است. در صورتی که شما هم به صورت شخصی با نکته و مورد جالبی در سفر به کشورهای خارجی روبرو شده‌اید، خوشحال می‌شویم آنرا با ما در میان بگذارید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *