تور, مهاجرت, ویزا

آب و هوای ژاپن در طول سال چگونه است؟

آب و هوای ژاپن در طول سال تغییرات چشمگیری را به خود می‌بیند. در زمستان‌ها و در مناطق شمالی به شدت سرد می‌شود و با برف و برودت سنگین همراه است و از آن طرف گرما و شرجی تابستان‌های مناطق جنوبی، دمار از روزگار اهالی در می‌آورند و هیچ دست کمی از مناطق استوایی ندارند. بخش‌های میانی کشور به طور کلی هوای نسبتاً مهربان‌تری دارند، اما کلاً کلماتی چون اعتدال و ملایمت، در توصیف آب و هوا و وضعیت جغرافیایی ژاپن، کلمات چندان دقیقی نیستند. در هر حال، اگر نسبت به خصوصیات ژاپن کنجکاوید و یا قصد مسافرت به این سرزمین زیبا و افسونگر را دارید، با این مطلب همراه باشید.

آب و هوای ژاپن

ژاپن تقریباً در تمام طول سال مرطوب است و در دورهٔ گذر از تابستان به پاییز، مثل یک نوجوان پرخاشگر و در حال بلوغ، دچار غلیانات و تحولات شدیدی می‌شود. در این موعد سال و در پایان تابستان، مردم سایر کشورها یک پاییز ملایم و نمناک را تجربه می‌کنند و به انتظار خنک شدن هوا و قدم زدن در میان برگ‌های زرد و نارنجی می‌نشینند. اما در ژاپن، ضیافتی از باران‌های سیل‌آسا و طوفان‌های سهمگین برپا می‌شود و لااقل برای یک مدت کوتاه، پیاده‌روی پاییزی و هوای لطیف از یاد مردم می‌رود.

بهرحال این تغییرات ناگهانی و غافلگیرکننده و پشت‌بندش سرمای سخت زمستان‌ هم می‌گذرد و انتظارها به پایان می‌رسد. ژاپن در فصل بهار غرق در لطافت و زیبایی می‌شود و یکی از بهترین مواقع سال برای سفر به ژاپن و امکان تجربهٔ یکی از زیباترین بهارهای روی زمین فراهم می‌گردد. آب و هوای ژاپن به شدت تحت تأثیر جریان‌های موسمی است و در زمستان به راهروی بادهای سرد و قدرتمند اقیانوسی تبدیل می‌شود.

در تابستان هم توده‌های کم‌فشار و گرم از کمربند استوایی زمین فرا می‌رسند و در ترکیب با تابش ذوب‌کنندهٔ آفتاب، جماعت را تا مرز گرمازدگی پیش می‌برند. با نگاه به نقشهٔ ژاپن، می‌بینیم که این سرزمین یک جزیرهٔ واحد نیست. در اصل یک مجمع‌الجزایر بزرگ است که بیش از ۳۰۰۰ جزیرهٔ ریز و درشت را در بر می‌گیرد و در عرض جغرافیایی یا در جهت جنوب تا شمال به شکل اغراق‌آمیزی کش آمده است.

مثلا هوکایدو که شمالی‌ترین شهر ژاپن محسوب می‌شود، آنقدر در عرض جغرافیایی بالاست که همتراز مونترال کانادا قرار می‌گیرد و از آن طرف توکیو که کمی جنوبی‌تر است، با کشور مالت در اروپا همتراز می‌شود. کمی پایین‌تر شهر جنوبی‌ کیوشو، با کشور مصر و شهر آستین در ایالت تگزاس هم‌عرض می‌شود و از اینها پایین‌تر، جزایر گرمسیر ژاپن مثل ریوکیو و دایتو و اوگاساوارا در مجاورت خط استوا قرار می‌گیرند.

با این میزان گستردگی در عرض جغرافیایی و امتداد کشور از شمال تا جنوب، بروز تفاوت‌های فاحش آب و هوایی را موجب شده و این حالت را ایجاد می‌کند که مردم در در شمال اسکی کنند و اهالی جنوب زیر آفتاب عرق بریزند. شرایط جوی ژاپن، هر از گاهی دچار تغییرات افراطی می‌شود و آنچه این تغییرات افسارگسیخته را تا حدی نرم‌تر می‌کند، محصور بودنش در میان اقیانوس آرام است. و اقیانوس هم در ازای این لطف، رطوبت سنگین و تقریبا دائمی‌اش را به داخل جزیره سرازیر می‌کند.

ژاپن چند قدمی ابرقارهٔ آسیاست و تأثیر قابل توجهی از سمت آن می‌پذیرد. از یک طرف به یخبندان سیبری نزدیک است و از طرفی سه چهارم خاکش با کوهستان‌های مرتفع پوشانده‌ شده و از سمت دیگر محل گلاویز شدن جریان‌های گرم جنوب و توده‌های سرد و فشردهٔ شمال و در یک کلام ملغمه‌ای از انواع آب و هواهاست. برای اطلاع از چند و چون دریافت ویزای ژاپن به وبسایت نیلگام سفر مراجعه بفرمایید و در صورت تمایل وقت مشاوره بگیرید.

آب و هوای ژاپن

از خصوصیات بارز آب و هوای ژاپن به غیر از تابستان‌های گرم، اینست که این کشور رنگ یک فصل یا حتی ماه کاملاً خشک را نمی‌بیند و روزهایی هم که بارندگی نباشد و مردم از چتر بی‌نیاز باشند، رطوبت شدید از خجالتشان در می‌آید. مثلاً جزیرهٔ هونشو Honshu که در واقع بزرگترین بخش از خاک ژاپن و جزیرهٔ میانی کشور است – همان بخشی که توکیو و بسیاری از شهرهای اصلی کشور را در برگرفته – میانگین بارندگی خیره‌کننده‌ای دارد و در نواحی غربی، سالانه تا دو هزار میلیمتر بارش را تجربه می‌کند!

یا مثلاً شبه جزیرهٔ Kii که به خاطر باران‌های موسمی تابستانی‌اش زبانزد است و یا بخش‌های جنوبی‌تر کشور مثل شیکوکو و کیوشو که آنها هم کمی تا قسمتی استوایی می‌شوند و بارندگی‌های چشمگیری به خود می‌بینند. فقط شمالی‌ترین نقاط ژاپن هستند که ماجرایشان به کلی متفاوت است. مثلاً هوکایدو هوای نسبتاً خشک‌تر و سردتری از سایر نقاط دارد و بارش سالانهٔ باران در آن به ۱۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

آب و هوای ژاپن در فصول مختلف

فصول بارانی ژاپن در دو موعد مختلف آغاز می‌شوند، اولی در بازهٔ پانزدهم ژوئن تا اواسط ژوئیه رخ می‌دهد و برای کشت برنج در مناطق جنوبی ژاپن به شدت ضروری است، و دومی در حوالی ماه اوت اتفاق می‌‌افتد و در فاصلهٔ‌ بین تابستان و پاییز رخ می‌دهد. در این موعد سال وضع هوا کمی ترسناک شده و سرعت‌ بادها و باران‌های سیل‌آسا، آسیب قابل توجهی به مناطق میانی کشور از جمله پایتخت می‌زند.

آب و هوای ژاپن در تابستان

تابستان ژاپن معمولاً جایی در اواسط ماه ژوئن یا جون آغاز می‌شود و همانطور که اشاره کردیم، اکثر مناطق کشور را با گرمای شدید و رطوبت سنگین در می‌نوردد. غیر از هوکایدو و مناطق شمالی جزیرهٔ هونشو (جزیرهٔ اصلی ژاپن) که تابستان ملایمتر و خوشایندتری دارند و رطوبت و دمای هوا در آنها آزاردهنده نیست. از آن طرف ماه اوت گرم‌ترین ماه سال در جزایر میانی است و در مناطق جنوبی فرق چندانی با ماه ژوئیه نمی‌کند.

در خنک‌ترین و شمالی‌ترین نقاط ژاپن مثل هوکایدو دمای یک روز تابستانی در حوالی ۲۲ درجه سانتی‌گراد نوسان می‌کند و در بخش‌های جزیرهٔ میانی کمی گرمتر و در حدود ۲۴ درجه و در توکیو حدود ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. مشکل اینجاست که در توکیو و سایر شهرهای مرکزی ژاپن، پدیدهٔ گرمای شهری هم مزید بر علت می‌شود و همراه با رطوبت زیاد، اهالی را به تنگ می‌آورد.

آب و هوای ژاپن در پاییز

خوشبختانه در این وقت سال، بخت با اهالی اوساکا و کیوتو یار بوده و موقعیت جغرافیایی و کوهستان‌های اطراف، اهالی را از شر تندبادها و طوفان‌های سیل‌آسا مصون می‌دارد. با آغاز پاییز و ماه سپتامبر، هوای نقاط مرکزی و جنوبی کشور هنوز گرم و مرطوب است و توکیو بیشترین میزان بارندگی سالانه را تجربه می‌کند.

ماه سپتامبر برای ساپورو (شهری در جزیره شمالی ژاپن یعنی هوکایدو) هم پرباران‌ترین موعد سال است با این تفاوت که دیگر گرمای هوا رو به افول گذاشته و دفتر تابستان به فصل پایانی‌ خود رسیده. این در حالیست که در جنوب کشور، گرمای هوا هنوز به قوت خودش باقیست و شهرهای آن ناحیه عملاً در میانهٔ تابستان قرار دارند.

آب و هوای ژاپن در زمستان

زمستان‌ در هوکایدو و مناطق شمالی ژاپن، به شدت سرد و زمهریر است. سرمایی که از مجاورت با برهوت یخ‌زدهٔ سیبری و بادهای شمال غربی ناشی می‌شود. همین بادها یخبندان و برف و بوران را به کوهستان‌های شمالی ژاپن می‌آورند و تمام سرزمین را سفید پوش کرده و مناطقی مثل واکانائی را تا شش الی هفت متر در زیر برف مدفون می‌کنند.

آن دست از خوانندگان محترم که سن و سالشان به سریال سال‌های دور از خانه یا همان اوشین – یا آن یکی سریال به اسم سرزمین‌های شمالی – قد می‌دهد، دقیقاً می‌دانند از چه میزان برف و سرمایی صحبت می‌کنیم. در شرق سرزمین‌های شمالی ژاپن، هوا تا حدودی خشک‌تر و بارش برف سبک‌تر است، اما باز هم توده‌های یخ و بادهای سرد در آن حوالی پرسه می‌زنند و در تلاقی با جبهه‌های گرم جنوب، شمال ژاپن را به سرزمینی مه‌گرفته و رازآلود تبدیل می‌کنند.

آب و هوای ژاپن در بهار

بهارِ ژاپن که معمولاً از حوالی مارس آغاز و تا ماه مه امتداد می‌یابد، پرهیاهوترین و شلوغترین وقت سال است و این یک دلیل بسیار ساده دارد. بهارِ این سرزمین، بی‌نظیر و بی‌نهایت زیباست و خوشبختانه سه ماه کامل را پر می‌کند و فرصت مفصلی برای لذت بردن فراهم می‌آورد. اما این هم مد نظر بگیریم که سال به سال، شرایط آب و هوای ژاپن دستخوش تغییر شده و در برخی مواقع، بهارش به جای مارس از آوریل کلید می‌خورد و از آن طرف هم زودتر به پایان می‌رسد.

پس بهترین کار در آستانهٔ سفر به ژاپن توجه به اخبار هواشناسی ژاپن است و خیالمان راحت باشد که ژاپنی‌ها به هیچ عنوان دوست ندارند از خیر جیب پرپول میلیون‌ها توریست و گردشگر بگذرند و آنها را از ملاقات با شکوفه‌های گیلاس محروم کنند. در ماه مارس و آغاز بهار، دمای کشور می‌تواند در گرمترین ساعت روز به ۱۳ درجهٔ سانتی‌گراد برسد و در حوالی شب تا ۳ درجه بالای صفر افت کند. این دما هنوز هم برای عدهٔ زیادی از گردشگران زیادی خنک است و اینجاست که به ماه آوریل، یعنی بهترین زمان مناسب برای سفر به ژاپن می‌رسیم. در صورت تمایل مطلب بهترین زمان سفر به کانادا را مطالعه بفرمایید.

بهترین زمان سفر به ژاپن

آب و هوای ژاپن در آوریل بسیار مطبوع است و بیشترین تعداد گردشگر را به سمت کشور سرازیر می‌کند. اما ماه آوریل فقط از لحاظ تعادل دما و رطوبت نیست که محبوب مسافران است، بلکه این ماه، ماهِ سربرآوردن شکوفه‌های گیلاس و به بار نشستن مناظر لطیف و چشم‌نواز سرزمین آفتاب است. توکیو در آوریل بین ۱۱ تا ۱۹ درجهٔ سانتی‌گراد نوسان می‌کند اما در ماه مه به مراتب گرمتر شده و با میانگین ۱۵ تا ۲۳ درجه از فرا رسیدن تابستانِ داغ ژاپن خبر می‌دهد.

رطوبت کشور هم از همین منطق پیروی می‌کند و با نزدیک شدن به انتهای بهار بالاتر می‌رود. در کل، ماه مارس با رطوبت ۵۵ درصد، خشک‌ترین ماه بهار بوده و ورود به محدودهٔ‌ آوریل رطوبت را به ۶۰ درصد می‌رساند و در نهایت، ماه مه با ۶۵ درصد مرطوب‌ترین ماه فصل قلمداد می‌شود. از این جا به بعد کم‌کم دما و رطوبت دست به دست می‌دهند و فضا را شرجی می‌کنند و توریست‌ها را از کشور فراری می‌دهند.

آب و هوای ژاپن در ماه های مختلف

گفتیم که آن روی خوش ژاپن، در فصل بهار خودنمایی می‌کند و در تابستان‌ – غیر از مناطق شمالی – تحمل آن همه گرما و شرجی عذاب‌آور می‌شود. پاییز کشور معتدل و کماکان مرطوب و پربارش است و زمستان هم سرمای درست و درمانی به نمایش می‌گذارد. در این بخش آب و هوای ژاپن را به تفکیک ماه‌ها بررسی می‌کنیم و با کمک شش مورد از شهرهای کشور و میانگین دمای روز و شب، به بررسی جزئیات بیشتری از کشور می‌پردازیم. در صورت تمایل مطلب معایب و مزایای زندگی در ژاپن را مطالعه بفرمایید.

  • توکیو – پایتخت، پرجمعیت‌ترین و گرانترین شهر ژاپن
  • اوساکا – بندر مدرن و قلب تجاری و اقتصادی جزیره هونشو
  • ساپورو – پایتخت بخش شمالی ژاپن یعنی هوکایدو و از سردسیرترین نقاط کشور
  • فوکوکا – یکی از شهرهای بخش جنوبی ژاپن با سواحل و معابد باستانی معروف
  • تاکایاما – از شهرهای کوهستانی و مرکزی ژاپن با بارندگی سنگین
  • ناها – پایتخت اوکیناوا و از جنوبی‌ترین شهرهای ژاپن

ژانویه و فوریه

ژانویه به دلیل مصادف شدن با سال جدید، یکی از اوقات شلوغ و پر رفت و آمد ژاپن است. اکثر فروشگاه‌ها و مراکز توریستی لااقل یکی دو روز را در فاصلهٔ ۲۹ دسامبر تا چهار ژانویه تعطیل می‌کنند و در باقی ماه به صورت تمام وقت پذیرای مردم هستند. خوبی ژانویه و فوریه در اینست که هوا رطوبت مناسبی دارد و معمولاً آفتابی است و از آن طرف، جاذبه‌های گردشگری هنوز آنچنان پرازدحام نشده‌اند.

در این موعد سال و در شمال ژاپن، هنوز هوا سرد و برفی و بازار ورزش‌های زمستانی داغ است. اما مسافرت به ژاپن در ژانویه و فوریه این بدی را دارد که روزها بسیار کوتاهند و غروب آفتاب در حوالی ۵ عصر اتفاق می‌افتد و از نظر مناظر و پوشش گیاهی، اثری از آن زیبایی‌های اغواکنندهٔ ژاپن به چشم نمی‌خورد و همه چیز بی‌رمق و سفید و خاکستری است.

  • توکیو – میانگین از ۲ تا ۱۰ درجه
  • اوساکا – میانگین از ۳ تا ۹ درجه
  • ساپورو – میانگین از ۷- تا صفر درجه
  • فوکوکا – میانگین از ۴ تا ۱۱ درجه
  • تاکایاما – میانگین از ۵- تا ۴ درجه
  • ناها – میانگین از ۱۴ تا ۱۹ درجه

مارس

بر خلاف ژانویه و فوریه که کشور از لحاظ پوشش گیاهی تقریباً عریان است، ماه مارس پیش درآمد رویش گیاهان و بیداری درختان بوده و جوانه زدن شکوفه‌‌های آلو خبر از آمدن بهار می‌دهد. هوای مارس رو به ملایمت می‌گذارد و سرما کاهش می‌یابد و با رسیدن به اواسط ماه، فصل شکوفه‌های گیلاس در برخی از نقاط کشور رسما آغاز می‌شود. در ماه مارس شمال ژاپن هنوز پوشیده از برف بوده و ورزش‌های زمستانی به قوتشان باقی هستند.

  • توکیو – میانگین از ۱۱ تا ۱۸ درجه
  • اوساکا – میانگین از ۱۱ تا ۲۰ درجه
  • ساپورو – میانگین از ۳ تا ۱۱ درجه
  • فوکوکا – میانگین از ۱۱ تا ۱۹ درجه
  • تاکایاما – میانگین از ۳ تا ۱۷ درجه
  • ناها – میانگین از ۱۹ تا ۲۴ درجه

آوریل

همانطور که اشاره شد آوریل یکی از بهترین مواقع سال برای سفر به ژاپن است، هوای ملایم و مطبوعی دارد و بسیاری از شهرهای کشور، آراسته به شکوفه‌باران درختان گیلاسند. در آوریل پروازهای داخلی و بین‌المللی ژاپن به پیک خود می‌رسند، مدارس ژاپن وارد تعطیلات بهاره می‌شوند و مردم به تکاپو می‌افتند تا از بهترین آب و هوا و زیباترین مناظر کشور خصوصا در بازه‌ای که به آن هفتهٔ طلایی می‌گویند نهایت استفاده را ببرند.

  • توکیو – میانگین ۵ تا ۱۳ درجه
  • اوساکا – میانگین ۵ تا ۱۳ درجه
  • ساپورو – میانگین ۴- تا ۴ درجه
  • فوکوکا – میانگین ۶ تا ۱۴ درجه
  • تاکایاما – میانگین ۲- تا ۹ درجه
  • ناها – میانگین ۱۶ تا ۲۱ درجه

مه

هفتهٔ طلایی ژاپن یا Golden Week یکی از پررفت و آمدترین مواقع سال است و به هفتهٔ پایانی آوریل تا آغاز ماه مه اطلاق می‌شود. این موقع سال یکی از پربارترین مواقع برای شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی و با پایان هفته و در ادامهٔ‌ ماه، زیبایی‌های چشم‌نواز کشور در اوج خودنمایی بوده، ژاپن از لحاظ پوشش گیاهی در بهترین حالت خود قرار داشته و جاذبه‌های گردشگری هنوز آنقدری شلوغ نشده‌اند. در شمال کشور و جزیرهٔ هوکایدو، بهار تقریباً یک ماه دیرتر به این نقطهٔ اوج رسیده و از آن طرف، جنوب کشور یک ماه زودتر به استقبال تابستان می‌رود.

  • توکیو – میانگین ۱۵ تا ۲۳ درجه
  • اوساکا – میانگین ۱۵ تا ۲۴ درجه
  • ساپورو – میانگین ۸ تا ۱۷ درجه
  • فوکوکا – میانگین ۱۵ تا ۲۴ درجه
  • تاکایاما – میانگین ۹ تا ۲۲ درجه
  • ناها – میانگین ۲۲ تا ۲۶ درجه

ژوئن

از ابتدای ژوئن، فصل باران‌های بی‌نهایت ژاپن در تمام نقاط کشور – به غیر از هوکایدو در شمال – آغاز می‌شود و حتی در روزهای معدودی که در آنها بارندگی نیست، هوا دلگیر و نیمه‌ابری است. مدت و شدت موسم بارندگی در ژاپن، سال به سال متغیر بوده و حالت ثابتی ندارند. اما آنچه که ثابت‌ است و هرگز عوض نمی‌شود، لذت آبتنی در چشمه‌های آب گرم هاکونه یا معبد چوبی کویاسان است، که از محبوبترین فعالیت‌های مردم در روزهای بارانی به شمار می‌رود.

در ماه ژوئن جزیرهٔ هوکایدو در شمال کشور جذابترین نقطه ژاپن است و کمترین تأثیر را از فصل بارندگی ژاپن می‌پذیرد. و از آن طرف شرایط جوی اوکیناوا به شدت دچار تغییر می‌شود و با پایان فصل بارندگی، یکی از بهترین مواقع سال را تجربه می‌کند.

  • توکیو – دمای میانگین ۱۹ تا ۲۵ درجه
  • اوساکا – دمای میانگین ۲۰ تا ۲۷ درجه
  • ساپورو – دمای میانگین ۱۲ تا ۲۱ درجه
  • فوکوکا – دمای میانگین ۱۹ تا ۲۷ درجه
  • تاکایاما – دمای میانگین ۱۵ تا ۲۶ درجه
  • ناها – دمای میانگین ۲۵ تا ۲۹ درجه

ژوئیه

فصل بارندگی ژاپن معمولاً در اواسط ژوئیه به پایان می‌رسد و کم کم گرما و رطوبت شروع به عرض اندام می‌کنند. در این برهه از سال تقریبا اکثر نقاط ژاپن شرجی می‌شود و با چند دقیقه بودن در معرض هوای بیرون، عرق از زیر و بم جماعت جاری می‌گردد. مگر آنهایی که هوکایدو رفته و از هوای کماکان ملایم و روبه خنکش در چلهٔ تابستان لذت می‌برند و احیاناً در یکی از فستیوال‌های رنگ و وارنگ محلی شرکت می‌کنند.

در ژوئیه بساط آتشبازی و فستیوال‌های کهن ژاپن در نقاط مختلف برگزار می‌شود. کوه مقدس و شگفت‌انگیز فوجی به روی کوهنوردان و طبیعت‌گردان باز شده و تفریحات ساحلی در اوکیناوا رونق دوباره‌ای پیدا می‌کنند. از آخر ژوئیه تا چند روز بعد از آغاز ماه اوت، تعطیلات تابستانی بوده و خانواده‌هایی که بچهٔ محصل دارند می‌توانند با خیال راحت به ییلاق و قشلاق دلخواهشان سفر کنند. در صورت تمایل مطلب آب و هوای پاریس را مطالعه بفرمایید.

  • توکیو – دمای میانگین ۲۳ تا ۲۹ درجه
  • اوساکا – دمای میانگین ۲۴ تا ۳۱ درجه
  • ساپورو – دمای میانگین ۱۷ تا ۲۵ درجه
  • فوکوکا – دمای میانگین ۲۴ تا ۳۱ درجه
  • تاکایاما – دمای میانگین ۱۹ تا ۲۹ درجه
  • ناها – دمای میانگین ۲۶ تا ۳۱ درجه

اوت

آب و هوای ژاپن در اوت کماکان گرم و شرجی است و طبق معمول، ارتفاعات هوکایدو شرایط جوی بسیار بهتری دارد و به پاتوق طبیعت‌گردان و کوهنوردان تبدیل می‌شود. اوت هم مثل ژوئیه پر از فستیوال‌های محلی و آتشبازی بوده و به خاطر تعطیلی مدارس، ماه مسافرت و رفت و آمد ژاپنی‌ها محسوب می‌شود. مخصوصاً در هفته‌ای که به هفتهٔ‌ اُبُن Obon شهرت دارد و موعد یکی از آئین‌ها و مراسمات باستانی ژاپن است.

طبق یکی از سنت‌های قدیمی ژاپن، در این موعد سال مردگان و نیاکان  قدم به جهان زندگان می‌گذارند تا با اقوام و خویشاوندانشان دیداری تازه کنند. در خیابان‌ها مراسم رقص و راه پیمایی با لباس‌های سنتی برگزار می‌شود و مردم در سردر خانه‌هایشان فانوس آویزان می‌کنند. این فانوس‌ها مسیر را روشن می‌کنند تا ارواح درگذشتگان در تاریکی شب راه گم نکنند و عزیزانشان را زودتر بیابند. از آن طرف در معابد غذا و خوراکی خیرات می‌دهند و در انتهای شب فانوس‌ها را به آب رودخانه یا دریا می‌اندازند تا گذشتگان را با آرامش و طمأنینه به جهان خودشان بدرقه کنند.

  • توکیو – دمای‌میانگین ۲۴ تا ۳۱ درجه
  • اوساکا – دمای‌میانگین ۲۵ تا ۳۳ درجه
  • ساپورو – دمای‌میانگین ۱۹ تا ۲۶ درجه
  • فوکوکا – دمای‌میانگین ۲۵ تا ۳۲ درجه
  • تاکایاما – دمای‌میانگین ۲۰ تا ۳۱ درجه
  • ناها – دمای‌میانگین ۲۶ تا ۳۱ درجه

سپتامبر

سپتامبر ماه غلیانات شدید جَوی و فرا رسیدن طوفان‌هاست. طوفان‌هایی سهمگین که سواحل اوکیناوا، کیوشو و شیکوکو را به لرزه می‌اندازند و موجب باران‌های سیل‌آسا می‌شوند و برخی اوقات تا دو روز پیاپی بی‌وقفه می‌بارند. شاید تنها بخش خوب ماجرا، آرامش و لطافت بی‌نظیر هوا بعد از پایان طوفان باشد که مایهٔ آرامش و قوت قلب مردم محبوس در خانه می‌شود. با تمام این تفاسیر، هوای سپتامبر کماکان گرم و پر رطوبت است و شاید تنها برتری‌اش نسبت به اوت، خلوتی شهرها و جاذبه‌های توریستی باشد.

  • توکیو – دمای‌میانگین ۲۱ تا ۲۷ درجه
  • اوساکا – دمای‌میانگین ۲۱ تا ۲۹ درجه
  • ساپورو – دمای‌میانگین ۱۴ تا ۲۲ درجه
  • فوکوکا – دمای‌میانگین ۲۱ تا ۲۸ درجه
  • تاکایاما – دمای‌میانگین ۱۶ تا ۲۶ درجه
  • ناها – دمای‌میانگین ۲۵ تا ۳۰ درجه

اکتبر

با وجودی که آوریل بهترین زمان سفر به ژاپن است اکتبرِ هم جزو ماه‌های ایده‌آل کشور بوده و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. آب و هوای ژاپن در اکتبر هنوز ردپایی از گرمای تابستان را حفظ کرده و این گرما به هیچ عنوان آزاردهنده نیست. از آن طرف رطوبت به میزان قابل توجهی کمتر شده و اینجاست که پوشش گیاهی کشور شروع به تغییر رنگ می‌کنند و به مناظر زیبای پاییزی جان می‌بخشند. در صورت تمایل با آب و هوای کبک در طول سال آشنا شوید.

  • توکیو – دمای‌میانگین ۱۵ تا ۲۲ درجه
  • اوساکا – دمای‌میانگین ۱۵ تا ۲۳ درجه
  • ساپورو – دمای‌میانگین ۷ تا ۱۶ درجه
  • فوکوکا – دمای‌میانگین ۱۵ تا ۲۳ درجه
  • تاکایاما – دمای‌میانگین ۹ تا ۲۰ درجه
  • ناها – دمای‌میانگین ۲۳ تا ۲۸ درجه

نوامبر

خزان واقعی ژاپن در نوامبر رخ می‌دهد و رستاخیزی از زرد و قرمز و نارنجی، پوشش گیاهی کشور را فرا می‌گیرند. نوامبر هم مثل اکتبر ماه مناسبی برای مسافرت به ژاپن بوده و در اکثر نقاط کشور، هوایی متمایل به خشک و ملایم در جریان است. البته وقتی می‌گوییم خشک، منظورمان رطوبت نسبتاً پایین است وگرنه که این جزیره، رنگ رطوبت زیر پنجاه و شصت درصد را نمی‌بیند. این وقت از سال، تا حدودی خلوت و کم رفت و آمد است و تنها جنب و جوش موجود، در حوالی برخی از جاذبه‌ها و پارک‌های طبیعی کشور و توسط پاییزدوستان و طبیعت‌گردان ایجاد می‌شود.

  • توکیو – میانگین دما ۱۰ تا ۱۷ درجه
  • اوساکا – میانگین دما ۱۰ تا ۱۷ درجه
  • ساپورو – میانگین دما ۱ تا ۸ درجه
  • فوکوکا – میانگین دما ۱۰ تا ۱۸ درجه
  • تاکایاما – میانگین دما ۲ تا ۱۳ درجه
  • ناها – میانگین دما ۲۰ تا ۲۴ درجه

دسامبر

دسامبر هم ماه خنک و کم رطوبتی محسوب شده و برای مسافرت افراد گریزان از گرما و شرجی ایده‌آل است. در نیمهٔ اول ماه نرخ رفت و آمد و پروازهای داخلی و خارجی در حد کمی باقی می‌ماند و در حوالی بیست و سوم ماه که تعطیلات زمستانی مدارس است، هیجانات تازه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد. در روزهای کوتاه و زمستانی ژاپن، آفتاب در چشم به هم زدنی غروب کرده (در توکیو ساعت چهار و نیم عصر) و دمای هوا به سرعت افت می‌کند و فرصت تفریحات فضای باز از جماعت گرفته می‌شود. اما پیست‌های اسکی در این ماه باز می‌شوند و دوستداران ورزش‌های زمستانی دلی از عزا در می‌آورند. اگر هم سفر به اروپا و تجربهٔ آفتاب مدیترانه‌ای را به جذابیت‌های ژاپن ترجیح می‌دهید، مطلب آب و هوای اسپانیا را مطالعه بفرمایید.

  • توکیو – میانگین دما ۵ تا ۱۲ درجه
  • اوساکا – میانگین دما ۵ تا ۱۲ درجه
  • ساپورو – میانگین دما ۴- تا ۲ درجه
  • فوکوکا – میانگین دما ۵ تا ۱۳ درجه
  • تاکایاما – میانگین دما ۲- تا ۶ درجه
  • ناها – میانگین دما ۱۶ تا ۲۱ درجه

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *