مهاجرت

شهرهای فرانسه | بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان

وقتی حرف از کشور اروپایی فرانسه می شود، معمولاً خیلی از ما آن را با نام شهر مشهور این کشور یعنی پاریس یاد می کنیم، اما فرانسه فراتر از پایتخت و نام پاریس بوده و شهرهای فرانسه دارای تنوع زیادی هستند.

اگر شما هم جزو صدها هزار و یا میلیون ها نفر متقاضی دریافت یکی از انواع ویزای فرانسه هستید و می خواهید تا به طور موقتی و یا دائمی به این کشور قدرتمند، مدرن و رومانتیک قاره اروپا مهاجرت کنید، بهتر است با جزئیات شهرهای فرانسه آشنا شوید تا بتوانید برای انتخاب مکان مناسب زندگی خود، تصمیم درستی بگیرید.

از دید خیلی از افراد، در مقایسه با مراحل پیچیده اخذ ویزا و مهاجرت به کشور فرانسه، اطلاع از جزئیات شهرهای فرانسه و یا بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان چندان در اولویت نبوده و اهمیت چندانی ندارد، ولی مطمئن باشید که حضور موفق و بلند مدت شما در کشوری کاملاً جدید و فرانسوی زبان، بستگی زیادی به محل مناسب زندگی و بررسی و ارزیابی تمامی جوانب اقامت شما در اروپا دارد.

از این رو، چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن اطلاعات کلی شهرهای فرانسه و بهترین شهر در کشور فرانسه برای زندگی ایرانیان اختصاص دهید، تا بتوانید، با دید بازتری در مورد محل اقامت و زندگی جدید خود در کشور فرانسه تصمیم گیری کنید.

فرانسه

پیش از بررسی شهرهای فرانسه، بد نیست تا به طور مختصر این کشور را به شما معرفی کنیم. جمهوری فرانسه یک کشور بین قاره ای است که از اروپای غربی تا مناطق و قلمروهای خارج از کشور در قاره آمریکا، اقیانوس اطلس، آرام و هند گسترده شده است.

یعنی کشور فرانسه به خودی خود دارای موقعیت جغرافیایی مشخصی در قاره اروپا است، اما کشورها و مناطق تحت کنترل و قلمروهای فرانسه به اندازه ای زیاد است که آن را به عنوان یک کشور بین قاره ای به شمار می آورند.

این کشور دارای 12 منطقه زمانی مختلف است که از این لحاظ دارای رکورد جهانی بوده و بیش از هر کشور دیگری در کره زمین، دارای مناطق زمانی متعدد است. فرانسه با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، موناکو، ایتالیا، آندورا و اسپانیا در قاره اروپا هم مرز است. این در حالی است که به واسطه مستعمرات و قلمروهای فرامرزی، مرزهای مشترکی نیز با کشورهایی نظیر هلند، سورینام و برزیل در قاره آمریکا دارد.

کشور فرانسه عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است و با داشتن 21 منطقه و مساحت تقریبی 643.801 کیلومتر مربعی، در حدود 67 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.

از میان شهرهای فرانسه ، شهر اصلی و پایتخت این کشور پاریس محسوب می شود که بزرگترین شهر فرانسه بوده و مرکز اصلی فرهنگ و تجارت این کشور به شمار می آید؛ این در حالی است که سایر مناطق اصلی شهری فرانسه شامل لیون، مارسی، تولوز، بوردو، لیل و نیس می شود.

شهرهای فرانسه

قبل از این که به جزئیات شهرهای فرانسه بپردازیم، بد نیست تا با نام مناطق مختلف کشور فرانسه که هر کدام داری شهرهای زیر مجموعه هستند آشنا شوید:

  • آلزاس
  • آکیتن
  • اوورن
  • نرماندی سفلی
  • بریتانی
  • بورگوندی
  • مرکز
  • شامپانی-آردن
  • کورسیکا (قلمروهای گردآوری شده)
  • فرانش-کنته
  • گویان فرانسه (بخش خارج از کشور)
  • گوادلوپ (بخش خارج از کشور)
  • نورماندی علیا
  • ایل دو فرانس
  • لانگدوک-روسیلون
  • لیموزین
  • لورن
  • مارتینیک (بخش خارج از کشور)
  • مایوت (بخش خارج از کشور)
  • میدی پیرنه
  • نور-پا-دو-کاله
  • پی دو لا لوآر
  • پیکاردی
  • پوآتو-شارنت
  • پروانس-آلپ-کوت دازور
  • رئونیون (بخش خارج از کشور)
  • رون-آلپ

اینها تنها ناحیه ها و مناطق رسمی کشور فرانسه هستند که هر کدام شهرهای فرانسوی بسیاری را در زیر مجموعه خود جای داده اند، اما از آنجا که نمی توان در یک مطلب در مورد تمامی شهرهای فرانسه صحبت کرد، سعی می کنیم تا در ادامه به صورت گزیده منتخبی از بهترین شهرهای فرانسه را به شما معرفی کنیم.

موضوع مهاجرت و زندگی در کشور فرانسه بسیار با سفر توریستی و گردشگری متفاوت است و شما باید فاکتورهای مختلفی از جمله هزینه های زندگی، قیمت خرید یا اجاره خانه، شرایط آب و هوا، فرهنگ و صمیمیت مردم، خدمات درمانی، سیستم آموزشی، امکانات شهری و موارد این چنینی را مدنظر قرار دهید.

از این رو هر چقدر که جذابیت های هنری، تاریخی و فرهنگی پاریس و البته امکانات فوق العاده متعدد پایتخت فرانسه برای شما خواستنی و جذاب باشد، باز هم به دلایلی همچون هزینه های بالای زندگی، از آن نمی توان به عنوان یکی از برترین گزینه های زندگی در شهرهای فرانسه اشاره کرد.

بر همین اساس، به سراغ شهرهایی می رویم که شرایط ایده آل تری برای زندگی مهاجرین تازه وارد دارند.

شهر لیون

بدون شک اولین گزینه انتخابی از میان شهرهای فرانسه، شهر لیون است. این شهر در منطقه Rhône-Alps در جنوب شرقی فرانسه واقع شده و با ساختمان های زرد، نارنجی و صورتی رنگ و زیبای قرن 18 و دو رودخانه بزرگ و وسیع احاطه شده و دارای ضرباهنگی نسبتاً آهسته و آرام است.

این شهر فرانسوی با داشتن جمعیت تقریبی نیم میلیونی، سومین شهر بزرگ کشور فرانسه محسوب می شود.اما با کمی قدم زدن در سطح شهر، متوجه حضور این تعداد از مردم نمی شوید. حتی با حضور در مرکز شهر نیز به خوبی این مسئله را حس خواهید کرد که فضای مناسبی برای حضور همه مردم وجود دارد.

این بدین خاطر است که لیون دارای تعداد زیادی میدان، خیابان های عریض و پارک و دو تپه و ارتفاعات عظیم است که مناظر شگفت انگیزی را در اختیار شما قرار می دهد؛ مناظری که می توانند در روزهای صاف و غیرابری تا کوه های آلپ ادامه پیدا کنند.

شهر لیون دارای تمامی مزایا و سرزندگی های یک شهر بزرگ است. از موزه ها، سالن های تئاتر، گالری ها، کافه ها، بوتیک ها گرفته تا سیستم حمل و نقل گسترده ، محدودیتی برای زندگی شهری شما وجود ندارد.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که چرا از بین شهرهای فرانسه ، اول دست روی لیون گذاشتیم، در جواب باید بگوییم که این شهر امکانات بسیار خوبی داشته و به خاطر یک فاکتور اساسی و تعیین کننده یعنی اجاره خانه، فرق بسیار زیادی با شهری مثل پاریس دارد.

در واقع، شما می توانید با مبلغ تقریبی ماهی 910 دلار یک آپارتمان تک خواب در مرکز شهر لیون کرایه کنید،این در حالی است که با پرداخت مبلغ 1400 دلار در ماه، امکان اجاره یک آپارتمان دوخوابه در محله های شیک و زیبای لیون را خواهید داشت.چیزی که برای شهری مثل پاریس محال و دست نیافتنی به نظر می رسد.

گزینه دیگری که موجب شده لیون در میان شهرهای فرانسه منتخب باشد، غذای این شهر است. در واقع خیلی از مردم این شهر را به عنوان پایتخت غذای کشور فرانسه می شناسند. غذاهای خوش طعم و با کیفیت جزو فرهنگ، سنت و زندگی مردم این شهر محسوب می شود.

شما می توانید با پرداخت هزینه تقریبی 30 دلار و یا کمتر، به راحتی در رستوران های باکیفیت و متعدد شهر لیون، 3 وعده غذای خوش طعم و با کیفیت میل کنید. البته برای امر مهاجرت و زندگی دائمی در شهر لیون، قرار نیست مدام به رستوران بروید، اما در کنار اجاره خانه مناسب، کیفیت بالای غذاهای رستورانی می تواند به جذابیت های این شهر اضافه کند.

اگر تمایل به تجربه غذاهای سنتی لیون دارید، به سراغ رستوران های معتبر، اصیل و خانوادگی bouchon بروید، جایی مثل Comptoir Abel که از سال 1928 مشغول به فعالیت است. مزایای دیگر زندگی در لیون، وجود انواع گالری های هنر و موزه های تاریخی این شهر و سیستم حمل و نقل بسیار کارآمد آن است.

شهر مون پلیه

یکی دیگر از شهرهای فرانسه که می تواند انتخاب خوبی برای زندگی و اقامت باشد، شهر Montpellier است. این شهر در بخش گرم و آفتابی سواحل جنوبی فرانسه در ناحیه Languedoc Roussillon قرار گرفته و بین دامنه کوههای Cévennes و دریای مدیترانه واقع شده است.

مون پلیه هشتمین شهر بزرگ و در حال رشد کشور فرانسه است که در حدود 253 هزار نفر را در خود جای داده که از این میان 70 هزار نفر از آنها را دانشجویان تشکیل می دهند.

این شهر خانه اولین و مشهورترین دانشکده پزشکی فرانسه است و به عنوان یک شهر دانشجویی، منبع زندگی و انرژی محسوب می شود. در بخش تاریخی شهر، بلوار وسیع مون پلیه دارای انواع مختلفی از کافه، رستوران و بار است و به طور سالانه میزبان رویدادهای فرهنگی مختلفی از جمله نمایشگاه های فلامنکو، فستیوال فیلم بین المللی و کنسرت های جاز است.

این در حالی است که حضور انواع گالری ها و موزه ها از جمله موزه Fabre با مجموعه متفاوتی از آثار هنری قرن 17 تا 19 اروپا، گزینه ای جذاب برای عاشقان هنر محسوب می شود.

این شهر خاستگاه چندین دانشگاه از جمله یکی از قدیمی ترین دانشکده های پزشکی جهان (که در سال 1220 میلادی تاسیس شده) است که نوستراداموس و رابله در آن تحصیل کرده اند.

سیستم حمل و نقل تراموا و اتوبوسی این شهر بسیار کامل و کاربردی بوده و توجه زیادی به کیفیت هوا و محیط زیست شده است. از این رو، در حدود 144 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر و در حدود 10 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری که به ساحل دریا منتهی می شود، در این شهر ساخته شده است.

هزینه اجاره خانه نیز در شهر مون پلیه مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و اجاره یک آپارتمان یک تخته مبله نشده در این شهر در حدود 765 تا 1060 دلار در ماه است.  این در حالی است که اجاره ماهانه یک واحد دو خوابه در حدود 1100 دلار خواهد بود.

این شهر دانشجویی گزینه بسیار خوبی برای زندگی خانوادگی بوده و یک شهر جوان، امن و دارای امکانات کامل شهری محسوب می شود.

شهر سارلا-لا-کاندا

این شهر فرانسوی که به نام سارلات (Sarlat-la-Canéda) شناخته می شود دارای جمعیتی 11 هزار نفری در ناحیه Dordogne از جنوب کشور فرانسه است. سارلا با این که شهر نسبتاً کوچکی محسوب می شود، امکانات شهری و تجهیزات مختلفی را ارائه می دهد که آن را به مکانی عالی برای اقامت و زندگی بدل می کند.

خیابان های باریک و میدان های آرامی که در مراکز تاریخی شهر پیچ و تاب می خورند و یک شهر کوچک فرانسوی و رمانتیک را به تصویر می کشند. غارهایی با نقاشی های تاریخی، قلعه هایی که از تپه ها محافظت می کنند و رودخانه هایی که بی سر و صدا از میان دره های جنگلی می پیچند، موجب جذب افراد به حضور در این شهر می شوند.

چه قصد انجام ورزش قایق سواری در رودخانه را داشته،در مسیرهای مختلف به دوچرخه سواری پرداخته و یا قصد بالا رفتن از صخره های آهکی را داشته باشید، دلیلی برای فعال بودن و زندگی در این شهر برای شما وجود دارد.

رویدادهای مختلف فستیوال تئاتر تابستانی، فستیوال فیلم پاییزی و جشنواره موسیقی تعطیلات، همگی جنبه های فرهنگی شهر سارلات را نشان می دهند. این در حالی است که غذاهای این شهر از جمله ترافل ها و منوهای غذایی خوراک غاز و اردک نیز طرفداران زیادی دارد.

هزینه اجاره خانه در این شهر فرانسوی معقول بوده و برای یک آپارتمان دو خوابه در حدود 565 دلار در ماه است. این شهر از شهرهای بزرگ و پر سر وصدای فرانسه به دور بوده و زندگی آرام و بی دغدغه ای را برای شما فراهم می کند.

البته دسترسی نزدیک و آسانی به شهرهای بزرگ جنوب غربی فرانسه مثل بوردو و تولوز برای شما وجود داشته و با دو ساعت رانندگی می توانید به آنجا بروید.

شهر بوردو

در فهرست بهترین شهرهای فرانسه ، نوبت به معرفی مختصر شهر بوردو Bordeaux می رسد. طبق نظر برخی از افراد، پاریس گوهر تاج فرانسه است، اما شهر بوردو همچون الماسی مجزا می درخشد.

این شهر زیبای جنوب غربی فرانسه که خواستگاه مزارع وسیعی از انگور است، به دلیل داشتن زیبایی و تاریخچه ای غنی در فهرست آثار حفاظت شده جهانی یونسکو قرار گرفته است. این شهر فرانسوی در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده و به صدها ساحل زیبای شنی نزدیک است.

سواحلی که دارای پوشش گیاهی وحشی، کاج ها، مرداب ها و تپه های شنی بزرگ هستند. یکی از بهترین گزینه های طبیعی موجود در این شهر، ساحل Hourtin Lakeside است که دارای آبی بسیار زلال بوده و بزرگترین دریاچه آب شیرین فرانسه محسوب می شود.

شرایط آب و هوایی بوردو مطلوب و متعادل بوده و با حضور در این شهر، گرمای سخت تابستانی و یا سرمای سخت زمستانی را تجربه نخواهید کرد. به بیانی دیگر، در ماه جولای، میانگین دما به حداکثر 21 تا 26 درجه می رسد، این در حالی است که کمترین حالت دما در ماه دسامبر است که در حدود 6 درجه سانتیگراد است.

میانگین اجاره یک آپارتمان مبله 65 متری در مرکز شهر بوردو در حدود 1800 تا 1900 دلار در ماه است که در مقایسه با پایتخت فرانسه، معقول و منطقی به نظر می رسد. البته مقدار اجاره ها با دور شدن از مرکز شهر کاهش پیدا خواهد کرد.

شهر پائو

یکی دیگر از شهرهای فرانسه که گزینه بسیار خوبی برای دوران بازنشستگی و تجربه یک زندگی آرام و بی دردسر محسوب می شود، شهر پائو فرانسه است. شهری زیبا با جمعیت تقریبی 80 هزار نفری که در چند کیلومتری مرز اسپانیا قرار گرفته است.

جایی که در آن ویلاها و عمارت های قدیمی در امتداد خیابان صف کشیده اند و مناظر زیبایی از پیرنه پوشیده از برف را به تصویر می کشند. شهر پائو دارای آب و هوای معتدل، زمستان های خیس و تابستان های گرم و معتدل است.

میانگین دمای هوا در تابستان این شهر بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است و در زمستان در حدود 12 درجه خواهد بود! این شهر دسترسی نزدیکی به پیست اسکی داشته که در حدود 45 دقیقه فاصله دارد و با فاصله یک ساعته، شما امکان دسترسی به ساحل زیبای اقیانوس اطلس را نیز خواهید داشت.

این شهر گزینه های جذاب دیگری مثل پیاده روی، کوه نوردی و دوچرخه سواری در فضاهای طبیعی را در اختیار ساکنان خود می گذارد. شهر پائو علاقه زیادی به ورزش های مختلف داشته و اولین شهر اروپایی است که در آن زمین گلف دارای 18 حفره احداث شده است.

این شهر دارای امکانات درمانی فوق العاده و فرودگاه بین المللی است که به راحتی به سایر مقاصد جهانی متصل می شود. این در حالی است که قطار TGV نیز مسافران را به شهرهایی نظیر پاریس، بوردو و یا تولوز می برد.

قیمت اجاره و یا خرید خانه در این شهر معقول است، اما در مقایسه با شهرهای هم سایز و دارای امکانات مشابه با خودش، چندان مقرون به صرفه به شمار نمی رود. همچنین پائو یک شهر دانشجویی است و انرژی و جنب و جوش خاصی در آن جریان دارد.

اگر به فکر اخذ اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی هستید، شهر پائو می تواند گزینه بسیار خوبی برای اقامت شما در کشور فرانسه باشد.

همچنین، چنانچه به دنبال این هستید تا به جای اجاره، یک ملک در کشور فرانسه خریداری کنید، می توانید به سراغ شمال غرب این کشور و شهر بریتانی بروید که قیمت تقریبی خرید خانه در آن در حدود 127 هزار یورو است. شهری بسیار مجهز و زیبا که می تواند گزینه بسیار خوبی برای اقامت دائمی شما در کنار خانواده باشد.

شاید شما هم همانند بسیاری دیگر از مهاجرین، انتخاب اول و آخرتان برای زندگی و اقامت در کشور فرانسه، شهر پاریس باشد. این درست است که پاریس از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و توریستی بسیار زیادی برخوردار بوده و انواع امکانات شهری و رفاهی در اختیار شما قرار دارد، اما باید به این موضوع توجه کنید که یکی از گران ترین پایتخت های دنیا نیز محسوب شده و چالش های فراوانی را از جنبه مالی برای شما به همراه خواهد داشت.

بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، بهتر است به دنبال شهرهای دانشجویی و مناسب حال خود در کشور فرانسه باشید و به غیر از تحقیق در مورد امکانات موسسه آموزشی و دانشگاه مورد نظر خود، به ارزیابی شهر محل تحصیل خود نیز در این کشور بپردازید.

طبق جدیدترین آمار وب سایت gooverseas، بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل دانشجویان بین المللی با در نظر گرفتن فاکتورهای هزینه زندگی، موسسات آموزشی با کیفیت، سیستم آموزشی، شرایط دسترسی به وسایل نقلیه عمومی و امکانات شهری شامل موارد زیر می شود:

  • شهر پاریس
  • نیس
  • گرنوبل
  • اکس-آن-پرووانس
  • لیون
  • کن
  • بوردو
  • مون پلیه
  • استراسبورگ
  • تولوز

با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی و کم بودن هزینه های تحصیل در کشور فرانسه، بهتر است دقت زیادی در انتخاب دانشگاه و شهر محل زندگی خود کنید تا بتوانید در کنار تحصیل، به راحتی با سبک زندگی در فرانسه هماهنگ شده به کار دانشجویی و زندگی بپردازید.

اگر کاملاً نمی دانید که چرا باید فرانسه را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنیم، بهتر است تحقیق بیشتری در مورد کشور فرانسه و شهرهای آن داشته باشید و یا از مشاوره تخصصی کارشناسان نیلگام در این زمینه استفاده نمایید.

بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی

فهرست بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی کاملاً بستگی به سبک و سلیقه شما دارد و نمی توان اسامی دقیقی برای آن به کار برد. چون ممکن است شما به دنبال یک شهر فرانسوی با بازار کار پرجنب و جوش و دارای موقعیت فراوان باشید، ممکن است به دنبال یک شهر دانشجویی با چندین دانشگاه با کیفیت برای انتخاب و ادامه تحصیل باشید، بخواهید در شهری کوچک و آرام در دل طبیعت به زندگی بپردازید و یا به دنبال هزینه های مناسب زندگی و اجاره های مقرون به صرفه باشید.

در هر صورت، تنوع شهرهای کشور فرانسه بسیار زیاد بوده و دست شما برای انتخاب و زندگی در هر یک از آنها باز خواهد بود. اما بنابر آمار وب سایت internationalcitizens، بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی شامل موارد زیر می شوند:

  • پاریس
  • لیون
  • مون پلیه
  • تولوز
  • نیس
  • پائو
  • بوردو
  • بریتانی
  • لوبرون
  • دوردون
  • پروونس

شما می توانید در ابتدای مهاجرت خود به کشور فرانسه، از یک شهر کوچک و کم هزینه شروع کرده و با پیشرفت در امور شغلی، تحصیلی و مالی، به سراغ شهرهای بزرگ تر و مجهزتر فرانسه بروید.

ارزانترین شهرهای فرانسه

اگر به دنبال زندگی در ارزانترین شهرهای فرانسه هستید، می توانید به سراغ گزینه های زیر بروید:

  • مون پلیه
  • مارسی
  • گرنوبل
  • لیل
  • نانت
  • تولوز
  • استراسبورگ

این در حالی است که شهرهای گران تر فرانسه شامل پاریس، تولون، نیس، لیون و بوردو می شود. به طور تقریبی هزینه های زندگی در شهری مثل پاریس 1700 یورو در ماه و برای شهری مثل نانت، 1175 یورو در ماه در نظر گرفته شده است.

بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان

طبق آمار وب سایت iranicaonline.org بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان شامل پاریس، مون پلیه، گرنوبل، ایکس آن پروونس و French Riviera می شود. در واقع نیمی از مهاجران ایرانی در پایتخت فرانسه یعنی پاریس زندگی می کنند.

از این رو می توان گفت که بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان پاریس محسوب می شود. اما اگر هزینه ها و شلوغی پاریس مناسب حال شما نیست می توانید به سراغ سایر گزینه ها بروید که شامل مون پلیه و سایر شهرهای ذکر شده در بالا می گردد.

معمولاً فاکتور انتخابی بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان بر مبنای تعداد مهاجران ایرانی و جامعه ایرانی حاضر در آن شهر است. اما اگر بخواهید فراتر از این شاخصه بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان را انتخاب کنید، می توانید به سراغ فاکتورهای مهم دیگری مثل آب و هوا، بازار کار و یا هزینه های زندگی بروید که باعث تغییر انتخاب شما برای بهترین شهر کشور فرانسه برای زندگی ایرانیان می شود.

درست است که بهترین شهر فرانسه برای زندگی ایرانیان یعنی پاریس از استرس و هزینه های بیشتری برخوردار است، اما در مقابل امکانات شهری و رفاهی بسیار بالایی داشته، بازار کار بسیار پویایی دارد و وجود جوامع فعال و پرشمار مهاجر ایرانی در این شهر موجب پیشرفت و قوت قلب شما خواهد شد.

در نهایت می توان این طور گفت که بهترین شهر در کشور فرانسه برای زندگی ایرانیان جایی است که در آن احساس راحتی کرده و امکان هماهنگی سریع با سبک زندگی در آنجا را داشته باشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *