مهاجرت

مهاجرت به رومانی | راهنمای مهاجرت به رومانی

زمانی که در حال بررسی گزینه های مهاجرتی به قاره اروپا هستید، مطمئناً ترجیح می دهید تا به کشورهای مشهور و شناخته شده ای مثل آلمان و فرانسه مهاجرت کرده و زندگی جدید خود را در چنین کشورهای مطرحی آغاز کنید، اما از آنجا که این موضوع پیش فرض ذهنی بسیاری از متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور است، پیشنهاد می کنیم که به سراغ گزینه های هوشمندانه تری مثل مهاجرت به رومانی بروید.

در واقع، حجم بالای درخواست برای مهاجرت به کشورهای ذکر شده در بالا و قرارگیری این کشورها در حوزه معتبر شنگن موجب شده تا پروسه دریافت ویزا و مهاجرت به کشورهای حوزه شنگن سخت تر از حد معمول، بسیار زمان بر و طاقت فرسا باشد.

بر همین اساس، بهتر است به جای انتخاب مقاصد مهاجرتی تقریباً اشباع شده، به سراغ سایر کشورهای اروپایی مثل مهاجرت به کشور رومانی بروید.

البته هنوز کشور رومانی و چندین کشور دیگر قاره اروپا نظیر کرواسی و بلغارستان در زیرمجموعه معتبر و منطقه آزاد شینگن قرار نگرفته، اما قرار است به زودی درخواست این کشورها نیز به تائید پارلمان اتحادیه اروپا برسد و چندین کشور واجد شرایط اروپایی نظیر رومانی، به اعضای جدید حوزه شنگن بدل شوند.

همه ما کاملاً از این موضوع آگاه هستیم که انتخاب مقصد نهایی مهاجرت موقتی و یا دائمی در قاره اروپا، مسئله ای تماماً جدی بوده و به هیچ عنوان شوخی بردار نیست.

شما یک شهروند آسیایی و جهان سوم هستید که قرار است در یک چالش بین المللی و رقابت با تعداد زیادی از متقاضیان مهاجرت به کشورهای برتر و پیشرفته دنیا، برنده شده و موفق به اخذ ویزا و ایجاد شرایط ایده آل زندگی در کشور مورد نظر خود در قاره ای جدید شوید.

ما قصد نداریم تا بر روی انتخاب گزینه مهاجرت به کشور اروپایی رومانی تاکید کنیم، بلکه پیشنهاد می کنیم که با اطلاع از برخی از جزئیات کاربردی، دست خود را برای انتخاب مقاصد مهاجرتی بازتر کرده و با دید جامع تری نسبت به قاره اروپا و کشورهای مورد نظرتان، انتخاب نهایی را انجام دهید.

پس اگر اطلاعات دقیقی از رومانی و شرایط زندگی، تحصیل و کار در این کشور نداشته و در مورد شرایط مهاجرت به این کشور کمتر شناخته شده اروپایی کنجکاو هستید، در ادامه با راهنمای مهاجرت به رومانی همراه ما باشید.

مهاجرت به رومانی

پیش از پرداختن به موضوع راهنمای مهاجرت به رومانی ، بهتر است تا کمی شما را با کشور رومانی آشنا کنیم.

رومانی کشوری است که در چهارراه و تقاطع مرکز، بخش شرقی و جنوب شرقی قاره اروپا واقع شده است. این کشور اروپایی از سمت جنوب با بلغارستان، از سمت شمال با اوکراین، از سمت غرب با مجارستان، از سمت جنوب غربی با صربستان، از سمت شرق با مولداوی و از جنوب شرقی با دریای سیاه هم مرز است.

رومانی دارای آب و هوای معتدل قاره ای است و با مساحت 238.397 کیلومتر مربعی، جمعیت تقریبی 19 میلیون نفری را در خود جای داده است. رومانی دوازدهمین کشور بزرگ قاره اروپا و ششمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا است.

بزرگترین شهر و پایتخت آن شهر بخارست بوده و سایر مناطق اصلی شهری آن شامل یاش،کلوژ نپوکا،تیمیشوارا، کنستانتسا، کرایووا، براشوو و گالاتسی می شود، همچنین زبان رسمی مردم رومانی، رومانیایی محسوب می شود.

چه متقاضی سفر موقتی و توریستی به کشور رومانی باشید و چه مهاجرت به این کشور اروپایی را داشته باشید، در هر صورت نیاز به اخذ یکی از انواع ویزای رومانی خواهید داشت.

باید به این نکته توجه کنید که ویزای کوتاه مدت توریستی در اغلب موارد قابل تمدید و یا تبدیل به ویزای دیگری نبوده و نمی توان از آن به عنوان یک روش مهاجرتی به کشور رومانی یاد کرد. از این رو، به منظور مهاجرت به کشور رومانی ، باید به وب سایت سفارت این کشور مراجعه کرده و از روش های موجود باخبر شوید.

به بیانی دیگر، شما باید دارای هدف مشخصی برای مهاجرت موقتی و یا دائمی به رومانی باشید و بتوانید با ارائه مدارک، اسناد و دلایل موجه به کنسولگری این کشور، موافقت آنها را برای صدور ویزای بلند مدت و حضور در این کشور اروپایی جلب کنید. بر همین اساس، در ادامه راهنمای مهاجرت به رومانی شما را با انواع روش های متداول و در دسترس مهاجرتی به این کشور اروپایی آشنا می کنیم.

راهنمای مهاجرت به رومانی

به طور معمول هدف از سفر متقاضی نوع ویزای رومانی وی را مشخص خواهد کرد، این که از نوع ویزای کوتاه مدت و موقتی رومانی باشد و یا ویزای بلند مدتی که مناسب اهداف مهاجرتی و حتی اقامت دائم در این کشور است.

خوشبختانه سفارت رومانی دارای بخش ویزا و کنسولگری فعال در داخل ایران و تهران است. زمانی که به وب سایت رسمی سفارت رومانی یعنی mae.ro مراجعه می کنید، متوجه این موضوع می شوید که انواع ویزای کشور رومانی شامل موارد زیر می شود:

  • ویزای ترانزیت هوایی و زمینی symbol A: یک مجوز ورود بسیار محدود است که به دارنده آن اجازه می دهد از مرز هوایی و یا زمینی رومانی گذشته و به کشوری خارج از اتحادیه اروپا سفر کند. در واقع دارنده ویزای ترانزیت رومانی تنها برای حداکثر 24 ساعت تا 48 ساعت فرصت دارد که در محوطه فرودگاه هواپیمای خود را عوض کرده و این کشور را به سمت مقصدی خارج از اتحادیه اروپا ترک کند.
  • ویزای کوتاه مدت symbol C: این نوع از ویزای رومانی به دارنده آن این اجازه را می دهد تا حداکثر برای 90 روز در یک بازه 180 روزه در کشور رومانی اقامت داشته و پیش از اتمام اعتبار ویزا، رومانی را به سمت کشور مبدا ترک کند. این ویزا قابل تمدید نبوده و می تواند به صورت یکبار ورود و یا چندبار ورود صادر شود. عناوین مختلفی برای این ویزای رومانی وجود دارد که شامل ماموریت رسمی و دیپلماتیک، گردشگری و توریسم، بازدید از دوستان و اقوام، قراردادها و رویدادهای تجاری، ترانسپورت بار یا مسافر، امور ورزشی،فرهنگی، علمی و درمانی می شود.
  • ویزای بلند مدت symbol D: ویزای ملی کشور رومانی که با حداکثر اعتبار 90 روزه صادر می شود، اما دارنده آن این امکان را دارد تا از 30 روز مانده به انقضای ویزا برای تمدید اعتبار و یا درخواست کارت اقامت رومانی اقدام نماید. عناوین مختلف تعریف شده برای این ویزا نیز شامل فعالیت های اقتصادی، فعالیت های حرفه ای، موضوعات تجاری، کار و استخدام، اعزام نیرو، تحصیل، پیوستن به خانواده، فعالیت های مذهبی و دلایل پژوهشی و تحقیقاتی می شود.

از آنجایی که ویزای کوتاه مدت مناسب برای مهاجرت به کشور رومانی نیست، در ادامه راهنمای مهاجرت رومانی چندین گزینه متداول اخذ ویزای بلند مدت این کشور را به شما معرفی می کنیم.

مهاجرت تحصیلی به رومانی

اولین و متداول ترین گزینه ای که قصد داریم در راهنمای مهاجرت به رومانی به معرفی آن بپردازیم، روش مهاجرت تحصیلی به کشور رومانی است. همانند سایر کشورهای دنیا، برای این که مجاز به درخواست ویزای بلند مدت symbol D/SD یا همان ویزای تحصیلی رومانی شوید، باید اول از همه به فکر اخذ نامه پذیرش تحصیلی از جانب یک موسسه آموزشی خصوصی و یا دولتی در این کشور باشید.

بر همین اساس، شما باید برحسب رشته و مقطع تحصیلی (کارشناسی، ارشد و یا دکترا) دانشگاه و شهر محل تحصیل خود را مشخص کرده و بر طبق قوانین و شرایط پذیرش دانشگاه رومانیایی، مدارک مورد نیاز زیر را آماده و ترجمه نموده و برای دپارتمان پذیرش دانشگاه ارسال کنید:

  • ترجمه ریزنمرات تحصیلی
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی و دانشگاهی
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • 2 توصیه نامه اساتید قبلی (برای مقاطع تکمیلی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده پذیرش
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • کپی پاسپورت
  • مدرک زبان بین المللی مثل آزمون آیلتس
  • ارائه مقاله علمی و یا سوابق کاری مرتبط با زمینه تحصیلی (در صورت وجود)

شما باید با توجه به ددلاین (ضرب العجل) اعلام شده وب سایت دانشگاه، مدارک مورد نیاز را ترجمه و آماده کرده و برای موسسه آموزشی مورد نظر خود در کشور رومانی ارسال کنید.باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر موسسه آموزشی به نسبت رشته و مقطع تحصیلی مورد نظرتان، حداقل نمره زبان، حداقل نمره معدل نهایی و حتی شرط سنی و گپ تحصیلی تعیین کرده است.

از این رو، پیش از ارسال درخواست و مدارک خود به دانشگاه رومانیایی، به خوبی از جزئیات و شرایط درخواستی هر دانشگاه مطلع شوید.

به طور معمول، زمان ارزیابی درخواست پذیرش تحصیلی در حدود 1 تا 2 ماه کاری زمان می برد، در صورتی که با شرایط کلی و عمومی شما در دانشگاه موافقت شده باشد، یک نامه پذیرش به صورت اینترنتی برای شما ارسال خواهد شد. این نامه حکم دعوت نامه را داشته و پیش نیاز ویزای تحصیلی رومانی محسوب می شود.

در نهایت، شما باید یک وقت سفارت رزرو کرده و با آماده سازی برخی از مدارک مجزا و پشتیبان زیر، برای ویزای تحصیلی و بلند مدت کشور رومانی درخواست دهید:

  • نامه تمکن مالی بانکی
  • فرم درخواست تکمیل شده ویزا
  • رزرو پرواز و هتل
  • بیمه خدمات درمانی بین المللی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی ترجمه شده سایر مدارک هویتی
  • نامه پذیرش تحصیلی
  • مدرک زبان
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • بیمه درمانی بین المللی و معتبر در اروپا
  • آزمایش مدیکال (در صورت درخواست کنسولگری)
  • مدارک پشتیبان تحصیلی
  • سایر مدارک مالی و ملکی برای اثبات داشتن Tie و یا وابستگی عاطفی و مالی به کشور مبدا
  • دو قطعه عکس رنگی 3 در4 جدید
  • انگیزه نامه و برنامه سفر

در صورتی که شرایط شما مورد تائید کنسولگری رومانی قرار بگیرد، ویزای تحصیلی و بلند مدت این کشور برای شما صادر می شود. همان طور که در بخش های بالایی راهنمای مهاجرت به رومانی به این موضوع اشاره کردیم، اعتبار اولیه این ویزا محدود و حداکثر 90 روزه است، اما با ثبت نام در دانشگاه و اخذ کارت اقامت دانشجویی، امکان تمدید آن تا پایان دوره تحصیلی دانشجو ممکن خواهد بود.

یعنی اگر دوره تحصیلی شما دو ساله است، اعتبار ویزای تحصیلی شما نیز چیزی برابر با 2 سال و 90 روز خواهد بود و اگر زمان تحصیلی شما در کشور رومانی بیش از این مقدار است، باز هم امکان تمدید اعتبار ویزا برای شما وجود دارد.

با پایان یافتن دوره تحصیلی و فارغ التحصیلی از دانشگاه های رومانی، امکان درخواست ویزای جستجوی کار برای متقاضی وجود داشته و فرد می تواند با استخدام و عقد قرارداد کاری، برای ویزای کار این کشور درخواست داده و برای مدت زمان بیشتری به کار و زندگی در کشور رومانی بپردازد.

مهاجرت کاری به رومانی

روش متداول بعدی راهنمای مهاجرت به رومانی ، گزینه مهاجرت کاری و اخذ ویزای کار این کشور با نام مجوز symbol D/AM است. در این روش نیز شما نیاز به یک دعوت نامه و یا به اصطلاح جاب افر کاری دارید.

یعنی نمی توانید پیش از تعامل با کارفرما و شرکت خارجی فعال در رومانی و دریافت جاب آفر، برای ویزای کار این کشور درخواست دهید. از این رو، باید اول آگهی ها و موقعیت های کاری بین المللی این کشور را رصد کرده و بنابر مهارت های کاری خود، به سراغ ارسال رزومه و سوابق کاری و جلب نظر کارفرمای خارجی بروید.
باید به این مسئله مهم توجه داشته باشید که اولویت جذب نیرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل رومانی و کرواسی با شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت دائم و شهروندان سایر کشورهای اروپایی است.

بر همین اساس، تنها در صورت اعلام رسمی اداره کار مبنی بر کمبود نیرو در یک حوزه و یا موقعیت شغلی و یا نبود فرد متخصص و دارای مهارت لازم از نیروهای بومی و یا کشورهای همسایه، کارفرما و شرکت رومانیایی امکان بررسی رزرومه های کاری خارجی و صدور جاب آفر را خواهد داشت.

چنانچه متقاضی کار در مشاغل ساده و عمومی مثل نظافت، خدمات بسته بندی کارخانه و یا ساخت و ساز ساختمانی باشید، به طور معمول، به غیر از گواهی مهارت و سوابق کاری و مدارک دیگری از جمله اسناد هویتی، پاسپورت، گواهی پزشکی و عدم سوءپیشینه، نیازی به ارائه مدارک بیشتر به کارفرمای خارجی نیست.

اما در موقعیت های شغلی تخصصی و پردرآمد کشور رومانی مثل حوزه های مهندسی و یا مدیریت، ملزم به داشتن مدرک زبان بین المللی، مهارت بالای زبان، بیمه سلامت بین المللی، نامه تمکن مالی، تحصیلات آکادمیک دانشگاهی و سوابق کاری قابل استناد خواهید بود.

ممکن است یک موقعیت شغلی نیاز به دانش زبان انگلیسی داشته باشد و یا اینکه مهارت زبان رومانیایی برای کار مورد نیاز باشد. کافیست تا از طریق شبکه های اجتماعی مرتبطی مثل لینکدین و یا وب سایت های کاریابی خارجی، از جزئیات پذیرش و صدور جاب آفر از جانب کارفرمای رومانیایی مطلع شوید.

در صورتی که برای شما جاب آفر صادر شود، باید یک وقت سفارت رزرو کرده و برای ویزای کار Employment symbol D/AM درخواست دهید. این ویزا دارای ماهیت بلند مدت بوده و معمولاً بین 1 تا 2 سال اعتبار دارد.

به محض تمدید قرارداد کاری، امکان تمدید اعتبار کارت اقامت رومانی و مجوز کار در این کشور وجود داشته و فرد می تواند ویزای کار خود را نیز از داخل رومانی تمدید نماید.

در صورتی که فرد خواستار تغییر موقعیت شغلی، شرکت و کارفرمای رومانیایی خود باشد، باید مجدداً برای یک جاب آفر جدید درخواست داده و ممکن است از وی درخواست شود تا زمان ارزیابی پرونده و صدور ورک پرمیت جدید، از کشور رومانی خارج شود.

طبق جدیدترین آمار راهنمای مهاجرت به رومانی ، این کشور جزو اتحادیه اروپا بوده و هنوز به عضویت حوزه شنگن در نیامده است. از این رو، در صورتی که موفق به اخذ جاب افر، مجوز کار و ویزای رومانی شوید، تنها اجازه سفر و ورود و خروج به این کشور را داشته و نمی توانید همانند ویزای شنگن، بدون نیاز به ویزایی جدید، به کشورهای متنوعی مثل اسپانیا و یا ایتالیا سفر کنید.

اما در صورتی که موفق به حضور قانونی و 5 ساله در کشور رومانی شوید و همانند سایر شهروندان خارجی واجد شرایط، به موقع مالیات خود را پرداخت کرده و از قانون تخطی نکرده باشید، امکان درخواست کارت اقامت دائم برای شما وجود خواهد داشت.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی کنسولگری رومانی، به غیر از ویزای کار symbol D/AM رومانی، چندین نوع دیگر از ویزای بلند مدت در این کشور وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • مجوز فعالیت های اقتصادی symbol D/AE
  • مجوز فعالیت های حرفه ای و تخصصی symbol D/AP
  • مجوز فعالیت های تبلیغاتی symbol D/AC
  • ویزای Secondment نوع symbol D/DT
  • ویزای فعالیت های مذهبی symbol D/AR
  • مجوز بلند مدت برای تحقیقات علمی marked D/CS

چنانچه قصد کار کوتاه مدت و به اصطلاح فصلی را در رومانی دارید نیز می توانید برای ویزای کار sumbol D/AM رومانی درخواست داده و برای بازه زمانی کوتاه تری به کار و زندگی در این کشور اروپایی مشغول شوید.

توجه داشته باشید که پیش نیاز اساسی و اصلی ویزای کار اروپا، اخذ جاب آفر  و دعوتنامه کاری از شرکت های فعال در رومانی است و بدون دریافت دعوتنامه کاری، مهاجرت به کشور رومانی برای بازه طولانی مدت ممکن نخواهد بود.

مهاجرت از طریق پیوستن به خانواده

طبق آخرین اطلاعات به روز رسانی شده در راهنمای مهاجرت به رومانی ، این نوع از ویزای بلند مدت کشور رومانی که با symbol D/VF شناخته می شود به فردی که دارای اقامت موقتی و یکساله، کارت آبی EU، مجوز ICT و یا مجوز اقامت بلند مدت پناهندگی است این اجازه را می دهد تا برای پیوستن افراد زیر به عنوان اعضای خانواده در این کشور درخواست دهد:

  • همسر متقاضی (اسپانسر اصلی پرونده)
  • فرزندان غیرمتاهل همسر و کودکان تحت سرپرستی و فرزندخواندگی

فرد متقاضی ویزای Family reunification – D/VF باید دارای توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه های فرد و یا افراد دعوت شده به کشور رومانی باشد. این در حالی است که باید مدارک زیر را نیز برای این درخواست ارائه دهد:

  • بیمه نامه درمانی معتبر مطابق با اعتبار ویزا
  • نامه تائید شده از طرف بازرسی کل مهاجرت General Inspectorate for Immigration
  • گواهی عدم سوءپیشینه

همچنین در صورتی که فرد مهاجر ایرانی با یک شهروند رومانیایی ازدواج کرده باشد، می تواند برای این نوع از ویزای بلند مدت و مهاجرت به رومانی درخواست دهد. این موضوع شامل فرزندان این دو نیز می شود که باید دارای شرایط زیر باشد:

  • زیر 21 سال باشد
  • در حال تحصیل بوده و هنوز به سن 26 سال نرسیده باشد
  • با وجود رسیدن به سن قانونی، به دلایل پزشکی قادر به پوشش هزینه های مالی خود نباشد

هزینه مهاجرت به رومانی

در بخش انتهایی راهنمای مهاجرت به رومانی نوبت به بررسی هزینه های مورد نیاز برای انجام این مهم و اخذ یکی از انواع ویزای این کشور می رسد.

طبق امار ارائه شده در وب سایت رسمی سفارت رومانی، هزینه های ویزا شامل موارد زیر می شود:

  • ویزای ترانزیت فرودگاهی: 80 یورو
  • ویزای ترانزیت: 80 یورو
  • ویزای کوتاه مدت رومانی: 80 یورو
  • هزینه انواع ویزای تایپ A، B و C رومانی برای متقاضیان 6 تا 12 ساله: 40 یورو
  • ویزای بلند مدت رومانی: 120 یورو

در صورتی که فرد شامل یکی از موارد زیر باشد، ملزم به پرداخت هزینه ویزای رومانی نیستک

  • متقاضی زیر 6 سال
  • متقاضی یک ماموریت رسمی و دیپلماتیک
  • محققان و پژوهشگران واجد شرایط
  • نماینده یک سازمان غیرانتفاعی که زیر 25 سال باشد و برای شرکت در یک کنفرانس، رویداد ورزشی، فرهنگی، آموزشی که توسط سازمانی هماهنگ شده قصد سفر به رومانی داشته باشد
  • اعضای خانواده یک شهروند رومانیایی

در نهایت، چنانچه مایل به مهاجرت به رومانی هستید، می توانید از مشاوره و خدمات تخصصی کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کرده و انجام صفر تا صد این پروسه را به ما بسپارید.

گزینه های مهاجرتی زیادی متناسب با نیازهای شما در دسترس است که در صورت درخواست، می توانید به عنوان گزینه های جایگزین مهاجرت به کشور رومانی از آنها استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا می توان با ویزای شینگن به کشور رومانی سفر کرد؟

بله، دارندگان ویزای شینگن مولتی، ویزای ملی و کارت اقامت حوزه شینگن، اجازه سفر حداکثر 90 روزه در یک بازه 180 روزه را به کشور رومانی داشته و نیازی به اخذ ویزا نخواهند داشت.

البته در صورتی که اعتبار ویزای شنگن شما محدود و برای مثال حداکثر 15 روزه باشد، شما تا اندازه اعتبار ویزای خود اجازه حضور در کشور رومانی را خواهید داشت.

زمان تقریبی ارزیابی پرونده درخواست ویزای رومانی چقدر است؟

برای ویزای کوتاه مدت این کشور حداقل 2 هفته کاری و برای ویزاهای بلند مدت رومانی حداقل 45 روز کاری زمان لازم است.

آیا امکان سفر بدون ویزا به کشور رومانی با ویزای دیگری به غیر از شنگن وجود دارد؟

بله، شما می توانید با ویزای بلغارستان، قبرس جنوبی و کرواسی این کار را انجام دهید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *