مهاجرت

خرید آپارتمان در استانبول چگونه است

از سال 2018 قانون جدیدی در کشور ترکیه وضع شد که طی آن شهروندان خارجی این امکان را دارند تا با پرداخت حداقل مبلغ 250 هزار دلار آمریکا، یک یا چند خانه در این کشور خریداری کرده و از مزایای متعدد کارت اقامت و شهروندی ترکیه برای خود و خانواده برخوردار شوند.

ارزش بالای این طرح مهاجرتی و مزایای متنوع آن موجب شد تا طی این چند سال شهروندان ایرانی به مشتری شماره یک خرید ملک در ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه تبدیل شوند و استقبال ویژه ای از سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات این کشور اروپایی-آسیایی به عمل آورند.

هملنطور که در مطلب خرید آپارتمان در ازمیر به این موضوع اشاره کردیم، ترکیه تنها محدود به شهرهای معروف و مشهوری مثل استانبول و یا آنتالیا نمی شود و موارد متنوع و فوق العاده ای در سایر مناطق و شهرهای این کشور در دسترس است، اما باز هم اغلب افراد تمایل به خرید خانه و سرمایه گذاری در قلب تپنده ترکیه، یعنی شهر استانبول دارند و دوست دارند هر طور شده صاحب یک ملک و یا آپارتمان در شهر پر جنب و جوش، توریستی و تاریخی استانبول گردند.

بر همین اساس قصد دارید تا در این مطلب به معرفی جزئیات چگونگی خرید آپارتمان در استانبول بپردازیم.

خرید خانه در ترکیه و گرفتن اقامت

باید به این موضوع توجه داشته باشید که اجاره خانه در ترکیه تنها منجر به دریافت مجوز اقامت موقت در این کشور، آن هم فقط برای یک سال می شود و بعد از آن فرد ملزم به خروج از ترکیه و ورود مجدد، برای استفاده مجدد از طرح اقامت موقت ترکیه از طریق اجاره خانه است.

اگر دارای بودجه ای کمتر از 250 هزار دلار آمریکا باشید و بخواهید برای مثال یک آپارتمان 100 هزار دلاری در شهر استانبول بخرید، باز هم مجاز به دریافت کارت اقامت دائم برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سالتان هستید، اما به دلیل اینکه ارزش ملک کمتر از حد تعیین شده است، واجد شرایط حق شهروندی این کشور محسوب نمی شوید.

از این رو اگر قصد دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور را دارید، باید یک خانه و یا آپارتمان و یا مجموع چند ملک با حداقل ارزش 250 هزار دلار در استانبول و یا سایر شهرهای ترکیه خریداری کنید.

این طرح مهاجرتی و اقامتی به شما و افراد خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) امکان دریافت کارت اقامت دائم، امتیاز شهروندی و پاسپورت ترکیه را در مدت زمان کوتاه 2 تا 3 ماه کاری می دهد.

مزایای خرید ملک در استانبول ترکیه

به طور کلی خرید آپارتمان در ترکیه شامل مزایای چشمگیر و متعدد زیر می شود:

  • نبود الزام و اجبار به حضور تمام وقت در ترکیه
  • امکان دریافت کارت شهروندی دو تابعیتی
  • امکان دریافت امتیاز شهروندی و پاسپورت ترکیه با خرید ملکی با ارزش 250 هزار دلار
  • بهره مندی از مزایای حق رای، بازنشستگی و خدمات رفاهی و اجتماعی دولتی
  • امکان دریافت مجوز کار و انجام کار تمام وقت در بازار بین المللی استانبول
  • امکان تحصیل رایگان فرد و فرزندان وی در مدارس و دانشگاه های با کیفیت و دولتی ترکیه
  • هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه
  • دسترسی آسان و سریع به انواع سفارت ها و کنسولگری ها
  • بالا رفتن شانس اخذ انواع ویزای شینگن، ویزای کانادا و یا انگلیس با استفاده از پاسپورت ترکیه
  • امکان دریافت کد مالیاتی ترکیه
  • امکان افتتاح حساب بانکی در ترکیه
  • بهره مندی همسر و فرزندان از پاسپورت، کارت اقامت دائم و شهروندی ترکیه
  • امکان استفاده از خدمات درمانی رایگان دولت ترکیه
  • امکان کسب درآمد ارزی از طریق اجاره ملک در ترکیه
  • امکان دریافت وام بانکی
  • روند سریع و آسان دریافت اقامت و حق شهروندی ترکیه
  • شرایط خرید اقساطی ملک در ترکیه

اما برای اینکه بتوانید بهتر در مورد خرید آپارتمان در استانبول تصمیم گیری کنید بهتر است به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه خرید ملک در ترکیه یا ایران پرداخته و در مورد قیمت آپارتمان در شهر استانبول اطلاعات کسب نمایید.

قیمت آپارتمان در استانبول

بنابر جدیدترین آمار وبسایت numbeo، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر ترکیه معادل 10.358 لیر است که برابر با 1408 دلار به ازای هر مترمربع است. این در حالی است که قیمت هر مترمربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر معادل 4775 لیر و یا 649 دلار آمریکا است.

اما بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت property turkey، میانگین هزینه خرید آپارتمان های بازسازی شده با سبک عثمانی در سمت اروپایی بوسفور استانبول معادل 150 هزار یورو و یا همان 182 هزار دلار آمریکا است.

البته با توجه به حجم جمعیت و افزایش تعداد مهاجران، حومه شهر استانبول نیز از نظرها پنهان نمانده و می توان با پرداخت هزینه تقریبی 45 هزار یورو (54.600 هزار دلار) یک آپارتمان با برگشت سرمایه و ارزش خرید بسیار خوب خریداری کرد.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت آپارتمان در تمام محله ها و مناطق استانبول یکسان نبوده و بنابر مواردی از جمله سال ساخت و نوساز بودن، امکانات مجموعه و متراژ ساختمان، قیمت آن متغیر خواهد بود.

برای مثل محله های بشیکتاش، فاتیح، بیوغلو، شیشلی، نیسانتاسی و جیهانگیر جزو محله های لوکس، خوش نام و فرهنگی استانبول ترکیه هستند که خانه ها  و آپارتمان های لوکسی در آنها قرار گرفته و از قیمت نسبتاً بیشتری در مقایسه با سایر محله های استانبول برخوردار هستند.

این در حالی است که می توان در محله های اطراف توپکاپی و یا بیلیک دوزو موارد بسیار مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری پیدا کرد که دارای مساحت قابل قبول و دسترسی خوبی به مرکز شهر نیز هستند.

در عین حال در سمت آسیایی استانبول هم محله های پندیک، کارتال دارای خانه ها و آپارتمان هایی با قیمت های مناسب سرمایه گذاری هستند؛ این در حالی است که خانه های محله اوزکودار دارای امکانات بالاتری بوده و قیمت های به مراتب بیشتری از سایر محله های این سمت استانبول دارند.

پیشنهاد می کنیم برای خرید آپارتمان و یا هرگونه ملک مسکونی و یا تجاری در استانبول، جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره میانگین قیمت املاک به بهترین سایت های خرید و فروش ملک در ترکیه مراجعه کرده و یا از مشاوره و راهنمایی کارشناسان نیلگام درامر خرید ملک، شرایط اجاره دادن ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه بهره مند شوید.

شما این امکان را دارید تا انجام صفر تا صد ارزیابی ملک، دریافت کد مالیاتی، افتتاح حساب بانکی، پایان کار شهرداری ساختمان، نبود مشکل عوارض مالیاتی، خرید ملک و انتقال سند را به ما سپرده و در داخل ایران سند شش دانگ، کارت اقامت و پاسپورت ترکیه خود را از ما دریافت کنید.

هر ایرانی می تواند چند ملک در استانبول خریداری کند

بنابر قوانین وضع شده توسط دولت ترکیه، شرایط خرید ملک در استانبول و یا سایر شهرهای ترکیه برای شهروندان خارجی شامل موارد زیر می شود:

  • شهروند خارجی قادر است تا حداکثر 30هکتار ملک، مستغلات و زمین در کشور ترکیه خریداری نماید.
  • فرد خارجی اجازه خرید ملک در منطقه نظامی و امنیتی ترکیه را ندارد و اجاره چنین ملکی نیز نیازمند دریافت یک مجوز ویژه است.
  • خریداران حقیقی می توانند تا حداکثر 10 درصد از مساحت یک منطقه که ملک خصوصی در آن واقع شده را خریداری نمایند.
  • املاکی که در بازه زمانی 2 ساله به وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه اعلام نشده باشند، ممکن است توسط مقامات رسمی منحل و تخریب شوند.
  • متقاضی با خرید ملک در ترکیه مجاز به فروش آن برای حداقل 3 سال نیست.

از این رو می توان اینطور گفت که محدودیت خرید ملک برای خریداران خارجی به آن اندازه وجود نداشته و تنها باید به هنگام خرید مراقبت سوءاستفاده و کلاهبرداری شیادان این حوزه باشند. بر همین اساس، هر ایرانی می تواند چند ملک در ترکیه خریداری کند و با رسیدن به حدنصاب حداقل ارزش 250 هزار دلار آمریکا، برای حق شهروندی و پاسپورت این کشور اقدام نماید.

نکات مهم خرید آپارتمان در استانبول

خرید ملک و آپارتمان در ترکیه علاوه بر بودجه اصلی شامل هزینه های مختلف دفاتر اسناد رسمی، مالیات، افتتاح حساب بانکی، وکالت، مترجم و سایر هزینه های جانبی دیگر نیز می شود. از این رو شما باید علاوه بر هزینه مورد نیاز خرید خانه، در حدود 5 تا 6.5 درصد پول بیشتر برای پوشش هزینه های جانبی خرید آپارتمان در استانبول کنار بگذارید.

در حال حاضر هزینه های متغیر خرید ملک در ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • مالیات اسناد انتقال مسکن TAPU: این مبلغ در سال 2018 از 4.4 درصد قیمت خانه به 3 درصد کاهش پیدا کرده است و هزینه آن بین خریدار و فروشنده ملک در استانبول ترکیه تقسیم می شود، این بدین معنی است که هر طرف ملزم به پرداخت 1.5 درصد خواهد بود. هزینه مالیات TAPU براساس ارزش ارزیابی شده محاسبه می شود و ربطی به قیمت خرید و یا فروش خانه ندارد.
  • کمیسیون کارگزار (برای خانه های کارکرده و به اصطلاح کلید خورده): این کمیسیون در شهرهای مختلف ترکیه بین 2 تا 4 درصد متغیر است.
  • کمیسیون کارگزار (آپارتمان جدید از یک پروژه): کمیسیون چنین ملکی صفر درصد در نظر گرفته می شود.

در این بین هزینه های ثابت خرید املاک و مستغلات در استانبول ترکیه به شرح زیر است:

  • بیمه زلزله DASK: این بیمه اجباری بوده و به هنگام امضای سند خانه مورد نیاز خواهد بود. هزینه این بیمه بنابر سال ساخت و مساحت ساختمان متغیر است. برای مثال بیمه DASK آپارتمان دو خوابه 70 مترمربعی معادل 250 لیر در هر سال خواهد بود.
  • چک و بررسی نظامی: این یک درخواست رسمی برای تائید اعتبار املاک توسط دولت است، به شرط اینکه در مناطق نظامی ساخته نشده باشد.
  • ثبت سند ملک (döner sermaye): بین 185 تا 500 لیر هزینه دارد.
  • هزینه های اسناد رسمی برای وکالت که معادل 600 لیر است؛ با انجام این کار وکیل شما می تواند به نیابت از شما سند خانه خریداری شده را امضا بزند. البته تمامی امور اداری و رسمی سند به نام شما انجام خواهد گرفت. (این در حالی است که ارزیابی نظامی در حدود 5 هفته زمان می برد). حتی ثبت نام قبوض برق و آب نیز به نام خریدار انجام می شود.
  • صدور گواهینامه سکونت: بین 1500 تا 2000 لیر ترکیه هزینه دارد. در صورتی که اولین خریدار و ساکن یک خانه نوساز باشید، ملزم به پرداخت این هزینه خواهید بود.
  • هزینه های ثبت نام قبوض خدماتی برق، آب و گاز به نام خریدار: بین 1300 تا 1500 لیر هزینه دارد و به شهرداری پرداخت می شود.
  • هزینه وکیل (در صورت نیاز و درخواست متقاضی) که در حدود 1000 یورو هزینه خواهد داشت.
  • هزینه گزارش ارزیابی خانه: این گزارش نشان دهنده ارزش واقعی آپارتمان و ملک مورد نظر است که به صورت یک گزینه و مرحله اجباری باید پیش از انتقال سند ملک توسط دولت ترکیه انجام شود. این روال برای شهروندان خارجی پس از ارائه سند انجام می شود. مجموع هزینه این گزارش بنابر شهر و مشخصات ملک متغیر بوده و بین 1000 تا 1500 لیر هزینه برای فرد دارد.

شما می توانید در صورت تمایل با کارشناسان ما در نیلگام تماس گرفته وبرای خرید آپارتمان دراستانبول یک وقت مشاوره تخصصی رزرو نمایید. ما در تمامی مراحل، قدم به قدم با شما همراه بوده و تا رسیدن به نتیجه نهایی و تحویل سند شش دانگ و کلید منزل و همچنین کارت اقامت و پاسپورت ترکیه در کنار شما هستیم.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *