مهاجرت, ویزا

اعتبار پاسپورت ترکیه | بدون ویزا با پاسپورت ترکیه

اعتبار و ارزش پاسپورت ترکیه چقدر است؟ ایرانیان با اخذ پاسپورت ترکیه، بدون ویزا می‌توانند به چه کشورهایی سفر کنند؟ در این پُست از مجله نیلگام به هر آنچه درباره اعتبار پاسپورت ترکیه 2022، ارزش پاسپورت ترکیه ، عکس پاسپورت ترکیه و جزئیات آن نیاز دارید، خواهیم پرداخت.

این روزها با وضع قانون جدید خرید ملک و دریافت پاسپورت ترکیه و حقوق شهروندی این کشور، ایرانیان زیادی برای اهدافی نظیر سرمایه‌گذاری و استفاده از مزایای مختلف خرید ملک و خانه در ترکیه، در این طرح شرکت می‌کنند. اما ممکن است، برای شما هم این سوالات پیش بیاید که:

  • تا چه اندازه پاسپورت ترکیه در دنیا اعتبار دارد ( ارزش پاسپورت ترکیه ) و چقدر می‌تواند در پیشرفت امور مهاجرتی و آینده فرد تاثیرگذار باشد؟
  • با اعتبار پاسپورت ترکیه به چه کشورهایی می‌توان بدون ویزا سفر کرد؟
  • دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه چه مزایایی می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد؟

با نیلگام همراه باشید تا در ادامه به توضیح جزئیات اعتبار پاسپورت کشور ترکیه، ارزش پاسپورت ترکیه و مزایای گذرنامه ترکیه بپردازیم

اعتبار پاسپورت ترکیه

طبق آخرین آمار سال 2022 در ارتباط با قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا، پاسپورت ترکیه دارای رتبه 52 در جهان است. از این رو بنابر اطلاعات ارائه شده وب سایت معتبر Hanley & Partners در سال جدید میلادی، دارنده پاسپورت ترکیه این اجازه را دارد تا بدون نیاز اولیه به گرفتن و گذراندن پروسه ویزا به 110 کشور دنیا سفر کند.

البته در این رابطه تناقض هایی نیز وجود دارد، چون اگر بخواهیم به استناد اطلاعات آماری ارائه شده در وب سایت Passport index اعتنا کنیم، اعتبار پاسپورت ترکیه در سال جدید میلادی بعد از روسیه، نیکاراگوئه، مولداوی، تونگا و کیریباتی در رتبه 39 دنیا قرار گرفته و دارای رتبه ای بالاتر از پاسپورت های بوسنی و هرزگووین، جزایر مارشال و کشور آلبانی است؛ به بیانی دیگر، پاسپورت ترکیه در مجموع امکان سفر بدون ویزا به 70 کشور و سفر با ویزای فرودگاهی به 47 کشور دنیا را برای دارنده آن فراهم می کند.

در واقع بنابر آمار passport index، می توان با داشتن حق شهروندی و به استناد ارزش پاسپورت ترکیه به 117 کشور دنیا (بدون نیاز به اخذ ویزا و یا با ویزای فرودگاهی) سفر کرد!

اما با توجه به این اختلاف عددی فاحش در رابطه با تعداد کشورهایی که می توان با پاسپورت ترکیه (آزادانه بدون ویزا، با ویزای الکترونیکی و یا ویزای فرودگاهی) به آنها سفر کرد، تصمیم گرفتیم تا به آمار ارائه شده توسط دو وب سایت مطرح رنکینگ پاسپورت‌های معتبر دنیا اکتفا نکرده و به سراغ اطلاعات ارائه شده در سایر منابع از جمله ویکی پدیا برویم.

بنابر آمار بروز رسانی شده در ویکی پدیا، تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا، با ویزای الکترونیکی و یا ویزای فرودگاهی که می توان با داشتن اعتبار پاسپورت ترکیه به آنها سفر کرد، 110 کشور است.

البته مبنای اطلاعات وب‌سایت ویکی‌پدیا نیز براساس آمار رنکینگ جدید ارائه شده در وب سایت Henley Passport Index است که براساس ارزش پاسپورت ترکیه این تعداد از کشور را در سال 2022 اعلام کرده است.

اگر برای شما این سوال پیش آمده که با پاسپورت ترکیه به کدام کشورها میتوان سفر کرد در بخش بعدی به این سوال به طور کامل جواب می‌دهیم، اما بد نیست بدانید که طبق جدیدترین آمار بدست آمده، قرار است به زودی اتحادیه اروپا دسترسی بدون ویزا را برای شهروندان دارای پاسپورت ترکیه ارائه دهد و احتمالاً ایالات متحده آمریکا، شهروندان و افراد دارای پاسپورت ترکیه را در فهرست برنامه اختصاصی Visa Waiver Program قرار دهد.

برنامه‌ای که طی آن، شهروندان کشورهای نامبرده نیازی به دریافت ویزای کوتاه‌مدت توریستی برای بازدید از آمریکا نداشته و روند سفر آنها تا حد چشمگیری تسهیل می‌شود.

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ترکیه

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که با پاسپورت ترکیه به کدام کشورها میتوان سفر کرد باید بگوییم که طبق جدیدترین آمار ارائه شده در سال 2022، (کشورهای بدون ویزا، ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیکی) شامل 117 کشور زیر می‌شوند:

آلبانی- آنگولا- آنتیگوا و باربودا- آرژانتین- ارمنستان- آذربایجان– باهاماس- بنگلادش – باربادوس- بلاروس- بلیز- بولیوی- بوسنی و هرزگووین- بوتسوانا- برزیل– برونئی- بورکینافاسو- بوروندی- کامبوج – کیپ ورد – شیلی- کلمبیا- کوموروس – جمهوری کنگو – سواحل عاج – کاستاریکا- کوبا – جیبوتی – دومینیکا – جمهوری دومینیکن– اکوادور- ال سالوادور- گینه استوایی – اسواتینی- اتیوپی – فیجی- گابن – گامبیا- گرجستان– گواتمالا- گینه – گینه بیسائو – هائیتی- هندوراس – هنگ کنگ – اندونزی – ایران – جامائیکا- ژاپناردن – قزاقستان – کنیا – کوزوو – کویت – قرقیزستان- لائوس – لبنان – لسوتو – لیبی – ماداگاسکار – مالاوی – مالزی– مالدیو – موریتانی – موریس- مکزیک – میکرونزی- مولداوی- مغولستان- مونته‌نگرو- مراکش- موزامبیک – نامیبیا – نپال – نیکاراگوئه- نیجریه – مقدونیه شمالی- عمان- پاکستان – پالائو – فلسطین – پاناما – پاراگوئه- پرو – فیلیپین- قطر– رواندا – سنت کیس و نویس- سنت لوسیا – سامائو – سائوتومه و پرینسیپ – صربستان – سیشل – سیرالئون –سنگاپور– سومالی – آفریقای جنوبیکره جنوبی – سودان جنوبی- سریلانکا – – سنت وینسنت و گرنادین‌ها – سودان – سورینام – تاجیکستان -تانزانیا – تایلند- تیمور لسته – توگو – ترینیداد و توباگو- تووالو – اوگاندا – تونس- اوکراین- اروگوئه- ازبکستان- ونزوئلا – زامبیا – زیمباوه

همچنین، بسیاری از کشورهایی که ورود به آن‌ها نیازمند دریافت ویزا است، با شرایط و مقررات آسان‌تری نسبت به ایران، برای شهروندان کشور ترکیه ویزا صادر می‌کنند. بنابر رایزنی‌های دولت ترکیه، این کشور در تلاش است تا با مذاکرات پی‌در‌پی، عقد قرارداد و پیوستن به اتحادیه اروپا، در لیست کشورهای این اتحادیه معتبر و بین‌المللی قرار گیرد.

از این رو هیچ بعید نیست تا در سال‌های آتی این مهم اتفاق بیافتد و دارندگان پاسپورت ترکیه همچون دارندگان پاسپورت و ویزای شینگن، مجاز به سفر به ۲۶ کشور حوزه شینگن و اغلب کشورهای معتبر دنیا بدون نیاز به دریافت ویزا گردند.

مقایسه قدرت پاسپورت کشور ترکیه با پاسپورت ایران

بنابر اطلاعات اخیر وب‌سایت معتبر Hanleypassportindex، پاسپورت ایران از لحاظ اعتبار و ارزش در رتبه 102 دنیا قرار دارد. این بدین معنی است که شهروندان ایرانی می‌توانند با در دست داشتن پاسپورت ایرانی بدون نیاز به دریافت ویزا یا با ویزای فرودگاهی به 42 کشور دنیا از جمله ترکیه، مالزی، عمان، آذربایجان و گرجستان سفر کنند.

طبق جدیدترین آمار وب سایت passport index، پاسپورت ایران در رتبه 82 دنیا قرار گرفته و امکان سفر بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی تنها برای 49 کشور مقدور است.

همان طور که در مطلب شرایط اخذ ویزای شینگن در دوران کرونا به این موضوع اشاره کردیم، آمار رنکینگ این وب سایت و دسترسی به کشورها با در نظر گرفتن مسدود بودن مرزها و مشکل covid-19 ارائه شده و ممکن است با رفع بحران ها، این آمار دستخوش برخی از تغییرات قرار گیرد.

با توجه به رتبه کنونی پاسپورت ایران در رتبه‌بندی جهانی هنلی ایندکس، گذرنامه ایرانی از لحاظ معیار آزادی در سفر در کنار پاسپورت‌های کنگو، اتیوپی و سودان قرار گرفته است. این در حالی است که از نگاه وب سایت پاسپورت ایندکس، گذرنامه ایران با رنکینگ 82 کنونی در جهان، دارای اعتبار و ارزش مشابهی با پاسپورت جمهوری کنگو و یا لبنان است.

در این میان، ارزش پاسپورت ترکیه در رتبه‌بندی سال 2022 وب‌سایت  Hanley & Partners، برخلاف اطلاعات وب‌سایت passport index بعد از کشور آلبانی و قبل از کشور آفریقای جنوبی در رتبه39 جهان قرار گرفته و شهروندان دارنده پاسپورت ترکیه می‌توانند بدون نیاز به ویزا و یا از طریق ویزای الکترونیکی و فرودگاهی به مجموع 117 کشور دنیا سفر کرده و برای ورود به 81 کشور دیگر اقدام به دریافت ویزا کنند.

با یک نگاه به لیست کشورهای بالا به سادگی می‌توان متوجه این موضوع شد که ارزش پاسپورت ترکیه بسیار بیشتر از گذرنامه ایران بوده و علاوه بر امکان سفر به کشورهای بیشتر بدون نیاز به ویزا، شانس موفقیت در دریافت ویزای کشورهای معتبر دنیا نظیر ویزای کانادا، ویزای شینگن، ویزای انگلیس و ویزای استرالیا با پاسپورت ترکیه نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

ترکیه، کشوری در حال پیشرفت سریع

ترکیه کشوری مدرن است که در حال حاضر شاهد رشد بی‌نظیری در مقوله پروژه‌های زیربنایی، جذب سرمایه‌های خارجی (هم‌چون بخش املاک و مستغلات) و گسترش زمینه‌های صنعت، تجارت، کشاورزی و هم‌چنین صادرات محصولات در سطح جهانی است.

دولت و موسسسات خصوصی این کشور در حال سازگاری پیدا کردن با سیاست‌های باز، قابل انعطاف و جدید بوده و از طریق کانال‌های مختلفی نظیر ایمن‌سازی وب‌سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل به تسهیل ارائه خدمات همت‌ گمارده‌اند.

در حال حاضر، استراتژی دولت ترکیه بر مبنای تقویت اقتصاد و فراهم نمودن منابع جدید درآمد برای تضمین ثبات توسعه کشور در طولانی‌مدت است و این موضوع اخیراً در برنامه و طرح‌های جدید دولت ترکیه به طور عمومی اعلام شده است.

بزرگ‌ترین فرودگاه استانبول، شبکه متروی جدید و کانال استانبول، تنها چند نمونه از پروژه‌های بزرگ این کشور بوده که دولت تمامی آنها را به واسطه استفاده بهینه از روش های سرمایه گذاری در ترکیه تکمیل کرده است.

این امر نشان‌دهنده این است که جریان پیشرفت و توسعه کشور ترکیه بدون توقف و یا کم‌شدن سرعت، پیوسته ادامه دارد.

موقعیت قرارگیری ترکیه در قلب جهان، جایی بین قاره آسیا و اروپاست. این موضوع موجب شده تا این کشور از موضع استراتژی مهمی برخوردار شده و به پلی برای ملاقات تمدن و فرهنگ‌های مختلف و مسیر مهمی برای تجارت بین شرق و غرب از طریق زمین، دریا و هوا تبدیل گردد.

مزایای پاسپورت ترکیه

به طور کلی مزایای شهروندی ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه به شرح زیر است:

  • حق شهروندی و پاسپورت کشور ترکیه در مدت زمان بسیار کوتاهی معادل ۳۰ روز کاری در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گیرد
  • سفر به مجموع 117 کشور بدون ویزا و ورود راحت‌تر به کشورهای دیگر در مقایسه با گذرنامه ایرانی
  • عدم نیاز به حداقل مدت زمان اقامت برای دریافت پاسپورت ترکیه و حق شهروندی ترکیه
  • یکی از ۴۰ گذرنامه برتر دنیا (با پتانسیل ارتقاء رتبه و رنکینگ در آینده‌ای نزدیک)
  • برخورداری از خدمات کامل درمانی
  • برخورداری از مزایای حق بازنشستگی به عنوان شهروند ترکیه
  • امکان استفاده از خدمات تحصیل رایگان و طرح‌های بازپرداخت دانشگاهی
  • داشتن حق رای
  • امکان داشتن دو تابعیت به طور همزمان با استفاده از طرح Turkuaz Card
  • داشتن اعتبار ۱۰ساله پاسپورت و امکان تمدید آن برای مادام‌العمر

انواع پاسپورت ترکیه

در مجموع ۴ نوع پاسپورت ترکیه وجود دارد، این دسته‌‌بندی به ارزش پاسپورت ترکیه مرتبط نبوده و تنها انواع آن را شرح می‌دهد:

  • پاسپورت ترکیه معمولی: این پاسپورت عمومی برای شهروندان ترکیه صادر می‌شود و اتباع خارجی نیز می‌توانند از طریق شرکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری نظیر خرید ملک در ترکیه، این پاسپورت ارزشمند را دریافت کنند.
  • پاسپورت ترکیه سبز: برای مامورین رده‌بالای دولتی این کشور صادر می‌گردد.
  • پاسپورت ترکیه خاکستری: برای کارمندان دولتی، روزنامه‌نگاران و موارد مشابه صادر می‌گردد.
  • پاسپورت ترکیه مشکی: مامورین مجاز دولتی که در خارج از کشور به عنوان دیپلمات مشغول به کار هستند.

عکس پاسپورت ترکیه

اکنون که به خوبی با جوانب مختلف ارزش پاسپورت ترکیه آشنا شدید و فهمیدید که با پاسپورت ترکیه به کدام کشورها میتوان سفر کرد، بد نیست بدانید که پاسپورت ترکیه برخلاف گذرنامه ایران دارای اعتبار 10 ساله بوده و عکس پاسپورت ترکیه (صفحه اصلی داخلی) به شکل زیر است:

نحوه اقدام برای دریافت پاسپورت و حق شهروندی ترکیه

بنابر آخرین قانون وضع شده توسط رئیس‌جمهور ترکیه در سال ۲۰۱۸، تمامی مردم در سراسر دنیا می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در خاک این کشور و خرید یک ملک یا مجموع چند ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار، از مزایای پاسپورت ترکیه و حقوق شهروندی این کشور برخوردار شوند.

در واقع، خرید ملک در ترکیه می تواند علاوه بر سرمایه‌گذاری پرسود شما در بخش املاک و مستغلات این کشور، مسیر شما را برای اخذ کارت اقامت دائمی و پاسپورت ترکیه هموار کند.

فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور زمانی اتفاق می افتد که حداقل ارزش خانه و یا مجموع املاک شما 250 هزار دلار آمریکا باشد، یعنی اگر ملک شما به فرض 50 هزار دلار بیارزد، تنها کارت اقامت این کشور به شما و اعضای خانواده تعلق گرفته و شما مشمول پاسپورت ترکیه نخواهید شد.

طی این قانون، افراد تا ۳ سال حق فروش ملک موردنظر را ندارند، اما در عین حال در کمتر از ۲ ماه امکان دریافت پاسپورت ترکیه، حق شهروندی، کارت اقامت ترکیه، شماره مالیاتی، خدمات بیمه درمانی و افتتاح حساب بانکی بین‌المللی را خواهند داشت.

در نهایت بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که امکان خرید اقساطی ملک در ترکیه و دریافت اقامت نیز وجود دارد.

اگر تمایل دارید تا با شرکت در این برنامه، از مزایای جذاب آن از جمله پاسپورت ترکیه برخوردار شوید، بهتر است به خوبی در این زمینه تحقیق کرده و به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه خرید ملک در ترکیه بپردازید.

موسسه مهاجرتی نیلگام این امکان را برای ایرانیان عزیز فراهم کرده که در کمترین زمان، با دریافت مشاوره و سفر به ترکیه، از بهترین گزینه‌های خرید ملک در این کشور برخوردار شده و با تخفیفی تا حداکثر ۲۰ درصد و یا حداکثر ۵۰ هزار دلار آمریکا، ملکی استثنایی را در ترکیه خریداری نموده و از مزایای متنوع سرمایه‌گذاری در این کشور زیبا و توریستی بهره‌مند شوند.

گرفتن پاسپورت کشور ترکیه چند روز طول میکشد؟

در اغلب موارد، طرح های مهاجرتی کشور ترکیه به اقامت دائم این کشور منتهی می‌شود، اما اگر شما هم مایل به سرمایه‌گذاری در بخش هایی نظیر املاک و مستغلات ترکیه باشید و از بودجه کافی (حداقل 250 هزار دلاری) برخوردار باشید، می توانید علاوه بر کارت اقامت دائم، از حق شهروندی و پاسپورت 10 ساله ترکیه برای خود و اعضای خانواده بهره‌مند شوید.

طبق آمار اینترنتی، روند دریافت پاسپورت ترکیه بعد از خرید ملک واجد شرایط در این کشور در حدود کمتر از 3 ماه کاری زمان می‌برد. در صورتی که انجام این امور را به موسسه مهاجرتی نیلگام بسپارید، این امکان را دارید تا بعد از خرید خانه به کشور مبدا برگشته و کارت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه را در ایران تحویل بگیرید.

در غیر این صورت، باید معادل با مدت زمان تقریبی پروسه اخذ پاسپورت ترکیه، در این کشوراقامت داشته و یا با برگشت به ایران، مجدداً برای اخذ این مدارک به کشور ترکیه سفر کنید.

ویزای آمریکا با پاسپورت ترکیه

مطمئناً متوجه این مفهوم شدید که اعتبار پاسپورت ترکیه در عین ناباوری قدرت بسیار بیشتری از پاسپورت ایرانی داشته و برای انجام اموری نظیر اخذ ویزای کشورهای معتبر دنیا از جمله آمریکا، انگلیس و یا کانادا، به اصطلاح برش و کاربرد بالاتری دارد.

در کنار مسئله اعتبار پاسپورت ترکیه و ایران، باید نیم نگاهی به موضوع تحریم چندین و چندساله آمریکا برای ایران نیز داشته باشید؛ در واقع، وجود این دو نکته موجب می‌شود تا ارزش پاسپورت ترکیه کارایی بسیار بهتری برای اخذ ویزای آمریکا داشته و از درصد موفقیت و شانس بالاتری برخوردار باشد.

به این موارد باید این موضوع را نیز اضافه کنیم که سفارت و کنسولگری آمریکا در ترکیه فعال بوده و روابط دو کشور در حالت عادی و دوستانه‌ای قرار دارد، اما کنسولگری آمریکا سالهاست که در ایران فعالیتی نداشته و روابط دو کشور تیره و تار است.

البته نباید اینطور فکر کنید که گرفتن پاسپورت ترکیه به معنی موفقیت در اخذ ویزای سخت و زمان‌بری مثل آمریکا است، بلکه باید حتماً به فکر سابقه سفر و تراول هیستوری پاسپورت خود نیز باشید و پیش از اقدام برای اخذ ویزای معتبری نظیر آمریکا، برای چندین سفر به کشورهای برتر دنیا مثل ژاپن، کره و یا حوزه شنگن اپلای کنید.

چون یک پاسپورت سفید و بدون هرگونه برچسب ویزا و تراول هیستوری قابل اعتنا، چه برای ترکیه و چه برای ایران، موجب ایجاد شک برای کنسولگری و افسر ویزا شده و در اغلب موارد شانس کمی برای موافقت با درخواست ویزای کشوری مثل آمریکا دارد.

سفر به اروپا با پاسپورت ترکیه

وقتی صحبت از قاره اروپا می‌شود، باز هم اعتبار پاسپورت ترکیه وضعیت به مراتب بهتری به نسبت گذرنامه ایرانی دارد؛ چون ترکیه یک کشور اروپایی آسیایی است، مراودات و ارتباطات فراوانی با کشورهای اروپایی دارد و از آزادی سفر بیشتری برای سفر بدون ویزا، با ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی به کشورهای اروپایی برخوردار است.

اما شما نباید این طور فکر کنید که تمامی کشورهای اروپایی رفتار مشابهی به فرد دارنده پاسپورت ترکیه دارند، چون کشورهای حوزه شنگن از جمله فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و سوئد، سخت‌گیری بیشتری برای صدور ویزا از خود نشان داده و پروسه طولانی‌تری برای تائید درخواست متقاضیان دارای پاسپورت ترکیه و یا ایرانی دارند.

در این میان، روند درخواست ویزا از کشورهای اروپایی خارج از حوزه شنگن مثل بلغارستان و یا کرواسی کمی ساده‌تر و سریع‌تر است.

اما با این حال استثنائاتی نیز در رابطه با ارزش پاسپورت ترکیه وجود دارد، مثلاً اگر به روابط بسیار عمیق و دیرینه دو کشور ترکیه و آلمان نگاه کنید، می‌بینید که شهروندان ترک علاقه زیادی به مهاجرت به آلمان داشته و کشور آلمان نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

حتی طی چند دهه اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که شهروندان ترکیه به تابعیت آلمان درآمده و برخی از آنها در تیم‌های ورزشی آلمان بازی می‌کنند. به همین خاطر، اگر به عنوان یک ایرانی موفق به دریافت پاسپورت ترکیه شوید، شانس موافقت با درخواست ویزای آلمان شما بسیار بالا خواهد رفت.

در یک جمع‌بندی کلی، توصیه می‌کنیم که سایر مطالب مرتبط با زندگی و مهاجرت به ترکیه نیلگام را مطالعه کرده و در صورت تمایل از خدمات و مشاوره تخصصی کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام استفاده نمایید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *