ویزا

ویزای خانوادگی چیست؟ راهنمای دریافت ویزای خانوادگی

آیا میدانید ویزای خانوادگی چیست؟ این روزها خیلی از افراد تمایل دارند تا به صورت خانوادگی و به همراه تمامی اعضای خانواده برای مهاجرت اقدام کنند و یا اینکه خود به صورت انفرادی برای اخذ ویزا و مهاجرت اقدام کرده و راه را برای دعوت و حضور سایر اعضای خانواده شان باز کنند؛ چیزی که اصطلاحاً به ویزای خانوادگی معروف بوده و جزو گزینه‌های متداول مهاجرتی کشورهای مطرح دنیا محسوب می‌شود.

در صورتی که دارای اقوام نزدیکی در خارج از کشور هستید، حس می‌کنید که واجد شرایط مهاجرت و اخذ ویزای خانوادگی هستید و یا می‌خواهید تا با جزئیات این نوع از مهاجرت به خارج از کشور آشنا شوید، بد نیست تا در ادامه با تعریف این نوع از ویزا، اینکه ویزای خانوادگی چیست، راهنمای دریافت ویزای خانوادگی و کشورهای ارائه‌دهنده این خدمات آشنا شوید.

ویزای خانوادگی

زمانی که حرف از ویزای خانوادگی می‌شود و این که دقیقاً ویزای خانوادگی چیست ، برخی این‌طور فکر می‌کنند که به فرض سرپرست خانواده می‌تواند به طور فردی برای کل خانواده درخواست ویزا داده و یه همراه اعضای خانواده برای یک بازه کوتاه و یا بلند مدت به کشور دیگر سفر و یا مهاجرت کند؛ اما در واقع تعریف ویزای خانوادگی چنین چیزی نیست و هر فردی نیاز به پاسپورت و ویزای مجزا دارد.

در یک تعریف ساده برای این سوال که ویزای خانوادگی چیست باید بگوییم که این ویزا مختص افرادی است که قصد بازدید از اقوام خود در کشوری خارجی داشته و می‌خواهند برای یک بازه زمانی مشخص کوتاه‌مدت در کشور مورد نظر حضور داشته باشند. البته چنانچه فرد مقیم در آن کشور، جزو اقوام نزدیک شما باشد (مثل خواهر و برادر و یا همسر و فرزند)، آن وقت ویزای خانوادگی کوتاه مدت شما قابلیت تبدیل به ویزای بلند مدت و کارت اقامت را نیز داشته و به دسته ای جدید به نام ویزای اسپانسرشیپ خانوادگی ارتقاء می‌یابد.

پس اگر دارای اقوام درجه دو و سه هستید و یا یکی از دوستان شما در خارج از کشور زندگی می‌کند، نباید بر روی اپلای از طریق ویزای خانوادگی پافشاری کنید، چون در اغلب موارد دارای شرایط لازم برای این نوع از مجوز ورود و اقامت نیستید.

اما برای اینکه بتوانید به خوبی درک کنید که ویزای خانوادگی چیست و شامل چه زیر دسته‌ها و شرایطی می‌شود، باید به صورت تخصصی در مورد شرایط اپلای این نوع از ویزا در کشور مورد نظر خود تحقیق کنید.

این بدین خاطر است که قوانین و شرایط ویزای خانوادگی در هر کشوری متفاوت بوده و نمی توان نسخه واحدی برای تمامی آنها ارائه کرد. یعنی اگر شما با شرایط دریافت ویزای خانوادگی امارات آشنایی داشته باشید و بدانید که ویزای خانوادگی چیست ؛ نمی‌توانید از یکسان بودن مفهوم و شرایط درخواست این نوع از ویزا در کشوری نظیر انگلیس مطمئن باشید، مگر اینکه وب سایت مهاجرت و شهروندی آن کشور نیز شرایط و قوانین یکسانی را برای این نوع از مجوز خانوادگی ارائه کرده باشد.

بر همین اساس، در ادامه یک نمای کلی از راهنمای دریافت مجوز خانوادگی را به شما ارائه داده و با اشاره به چندین مقصد مهاجرتی محبوب دنیا، به خوبی مطلب ویزای خانوادگی چیست و راهنمای دریافت ویزای خانوادگی را برای شما باز می‌کنیم.

راهنمای دریافت ویزای خانوادگی

بعد از گذر از اینکه ویزای خانوادگی چیست ،در بخش راهنمای دریافت ویزای خانوادگی باید اول از هر چیزی به این موضوع اشاره کنیم که این نوع از ویزا دارای یک حالت دو طرفه و دو جانبه بوده و تنها از طرف متقاضی سفر و یا مهاجرت قابل اپلای و درخواست نیست.

یعنی، تا زمانی که دارای اقوام نزدیک در یک کشور خارجی نباشید، وی دارای شرایط اقامت دائم و یا بلند مدت و در برخی از کشورها (دارای موقعیت شهروندی) آن کشور نباشد و یا آمادگی ارسال دعوتنامه و یا اسپانسرشیپ را برای شما نداشته باشد، حق اپلای ویزای خانوادگی را نخواهید داشت.

بگذارید برای تکمیل بخش راهنمای اخذ ویزای خانوادگی و اینکه ویزای خانوادگی چیست چندین مثال عینی برای شما بزنیم تا به خوبی با شرایط اپلای این مجوز سفر و یا مهاجرت آشنا شوید.

در حالت اول، شما یک ایرانی هستید که می خواهید برای مدت کوتاهی به خاله و یا عمه مقیم خود در کشوری مثل آلمان سر بزنید. اگر قصد شما بازدید کوتاه مدت فامیل تان در اروپا و کشور آلمان باشد، بنابرقوانین دولتی این کشور، نیاز به هماهنگی با اقوام ساکن در آلمان خود داشته و باید از داخل ایران برای ویزای ویزیتور و کوتاه مدت شنگن (تایپ C) اقدام کنید.

چنانچه فامیل مورد نظر بازدید و سفر کوتاه شما به آلمان را تائید کند و خود را مقید به ارسال دعوتنامه رسمی به شما در ایران نماید، کنسولگری آلمان درخواست شما را برای اخذ ویزای ویزیتور شینگن تائید کرده و به شما اجازه می دهد تا برای بازه زمانی مشخصی مثلاً 7 یا 14 روز در کشور آلمان حضور داشته و به بازدید از اقوام و گشت و گذار در این کشور بپردازید.

در حالت دوم، شما مجدداً دارای اقوام نزدیک دارای اقامت دائم و یا حق شهروندی در کشوری خارجی هستید که می‌تواند به فرض همسر و یا نامزد شما باشد، در صورتی که وی دارای شرایط مالی ثابت و قابل اطمینانی باشد و این تضمین مالی را بدهد که در چند سال اول حضور شما در این کشور، تمامی نیازهای اولیه زندگی‌تان را پوشش می دهد، می‌تواند به عنوان یک اسپانسر واجد شرایط، یک دعوتنامه برای ویزای خانوادگی و اخذ اقامت دائم این کشور برای شما ارسال کند.

در این مواقع، به نوع مجوز ورود شما ویزای خانوادگی و یا ویزای پیوستن به خانواده نیز گفته می‌شود که موجب صدور ویزای بلند مدت و کارت اقامت شما در خارج از کشور شده و شرایط مهاجرت دائمی شما را فراهم می‌سازد.

ولی برای تکمیل مبحث ویزای خانوادگی چیست و راهنمای دریافت ویزای خانوادگی قصد داریم تا در ادامه شرایط اپلای و قوانین درخواست این نوع از ویزا را در چندین کشور مختلف دنیا مورد بررسی قرار دهیم.

ویزای خانوادگی آمریکا

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی مهاجرت و شهروندی کشور آمریکا، تعریف مهاجرت و ویزای خانوادگی این کشور به شرح زیر است:

در صورتی که یک شهروند خارجی (ایرانی) قصد اقامت دائم و زندگی در کشور آمریکا را از طریق ویزای خانوادگی داشته باشد، باید برای ویزای مهاجرت IV این کشور درخواست دهد.

البته فرد در صورتی واجد شرایط اپلای این نوع از ویزا و مهاجرت به آمریکا است که توسط یکی از اقوام اصطلاحاً immediate relative که دارای حداقل 21 سال بوده و از حق شهروندی و یا کارت اقامت دائم (گرین کارت آمریکا) برخوردار است، تحت اسپانسرشیپ قرار بگیرد.

بنابر قوانین دولت فدرال کشور آمریکا، به همسر، فرزند مجرد زیر 21 سال، فرزندخوانده و والدین متقاضی دارای حق شهروندی و یا اقامت دائم این کشور immediate relative گفته می شود که در اولویت مهاجرتی بوده و به درخواست آنها با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود.

در ادامه موضوع راهنمای دریافت مجوز خانوادگی باید بگوییم که مهاجرت خانوادگی به کشور آمریکا شامل دو گزینه زیر می‌شود:

  • بستگان ضروری Immediate Relative: این نوع از ویزای خانوادگی آمریکا براساس روابط نزدیک خانوادگی با یک شهروند آمریکا و یا فرد دارای اقامت دائم مثل همسر، فرزند و یا والدین است و محدودیت سالانه برای آن در نظر گرفته نشده است.
  • اولویت خانوادگی Family Preference: این نوع از ویزای خانوادگی برای روابط نسبتاً خاص و دورتر خانوادگی با یک شهروند آمریکایی و یا یک فرد دارای اقامت دائمی و قانونی LPR است. برای تعداد مهاجران این بخش، محدودیت سالانه در نظر گرفته شده است.

باید به این نکته در رابطه با ویزای خانوادگی آمریکا توجه کنید که شهروند آمریکایی امکان درخواست ویزای مهاجرتی را برای افراد زیر دارد:

  • همسر
  • پسر یا دختر
  • والدین
  • برادر یا خواهر

این در حالی است که فرد دارای اقامت دائم کشور آمریکا (گرین کارت) تنها امکان درخواست دعوتنامه و ویزای خانوادگی را برای همسر و یا پسر و دختر مجرد خود خواهد داشت.

مهاجرت خانوادگی به کانادا

اکنون نوبت به بررسی راهنمای دریافت ویزای خانوادگی کشور محبوب و مهاجرپذیر کانادا می‌رسد. از همین ابتدا باید به شما بگوییم که مهاجرت خانوادگی در این کشور با نام ویزای اسپانسرشیپ کانادا شناخته می‌شود.

اسپانسر به معنی حامی مالی و فرد دعوت کننده ساکن کانادا است که باید از اقامت دائم و یا حق شهروندی و تابعیت این کشور برخوردار باشد.

بر همین اساس، اسپانسر ویزای خانوادگی کانادا باید دارای شرایط اولیه زیر باشد:

  • دارای حداقل 18 سال سن
  • داشتن توانایی و تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های اولیه فرد دعوت شده در کشور کانادا
  • بهره‌مندی از کارت اقامت دائم PR و یا حق شهروندی این کشور

طبق قوانین دولتی و فدرال کانادا، ویزای خانوادگی و اسپانسرشیپ شامل اعضای زیر می‌شود:

  • همسر
  • فرزندان وابسته
  • پدر و مادر و مادربزرگ و پدربزرگ
  • سایر بستگان مثل خواهر و یا برادر

لازم به ذکر است که مقدار دارایی و توان مالی اسپانسر در مبحث راهنمای دریافت ویزای خانوادگی بسیار اهمیت داشته و نقش تعیین کننده ای در قبولی و یا رد درخواست ویزا از سوی کنسولگری دارد. البته این بدین معنا نیست که دعوت کننده ملزم است برای چندین و چند سال تمامی امور و هزینه های مهاجر را تامین کند، بلکه فرد دعوت شده نیز باید این موضوع را اثبات کند که قصد دارد در مدت زمان کمی استقلال مالی خود را در کانادا پیدا کرده و از شرایط فعلی اش خارج شود.

چنانچه کماکان دارای سوال در مورد این نوع از ویزا هستید و به طور دقیق نمی‌دانید که ویزای خانوادگی چیست ، می‌توانید از کمک و مشاوره تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام برای این هدف استفاده کنید.

ویزای خانوادگی استرالیا

در تکمیل راهنمای دریافت ویزای خانوادگی بد نیست اشاره ای نیز به موضوع مهاجرت خانوادگی به استرالیا داشته باشیم. کشوری محبوب و مهاجرپذیر در قاره اقیانوسیه که جزو اولویت‌های اصلی زندگی دائمی شهروندان ایرانی محسوب می‌شود.

طبق قوانین دولتی این کشور، در حال حاضر، متداول‌ترین نوع ویزای خانوادگی کشور استرالیا مجوز و ویزای همسر است که برای همسر و یا نامزد شهروند و یا مقیم دائم این کشور صادر می‌شود.

در واقع چنانچه فرد ازدواج خود را رسمی نکرده باشد، اما قادر به اثبات داشتن رابطه و تصمیم به رسمی کردن ازدواج در کشور استرالیا داشته باشد، می تواند برای ویزای زیرکلاس 801 و 820 این کشور درخواست دهد. البته چنانچه متقاضی این نوع از ویزا در خارج از کشور استرالیا باشد، زیرکلاس آن متفاوت بوده و باید برای ویزاهای دیگری مثل ساب کلاس 309 و 100 اقدام کند.

از جنبه‌ای دیگر، فرد دارای اقامت دائم و یا شهروندی کشور استرالیا می تواند برای نوع دیگری از ویزای خانوادگی یعنی ویزای والدین اقدام کرده و از این طریق والدین خود را برای حضور 3 تا 5 ساله در کشور استرالیا دعوت کند. این نوع از ویزای استرالیا نیز دارای زیرکلاس‌ها و قوانین متفاوتی بوده و به نسبت سن متقاضی و مقدار زمان حضور وی در کشور استرالیا متغیر خواهد بود.

نکته جالب توجه این است که مجوز ورود و ویزای خانوادگی مجزایی برای دعوت و حضور دائمی فرزند فرد مقیم و یا شهروند استرالیا نیز وجود دارد که به نام ویزای فرزند معروف است و تحت زیرکلاس های مختلف، شرایط متنوع و منعطفی را برای حضور دائمی، زندگی و تحصیل فرزندان فرد در کشور پیشرفته استرالیا ایجاد می‌کند.

اگر از شرایط اپلای برای ویزای خانوادگی برخوردار بوده و نیاز به راهنمای تخصصی دریافت ویزای خانوادگی دارید، می‌توانید از خدمات و مشاوره موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کرده و در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه را کسب نمایید.

ویزای خانوادگی انگلیس

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی gov.uk، در صورتی که دارای یکی از اقوام زیر باشید و بخواهید تا برای مدت بیش از 6 ماه در کنار وی در کشور انگلیس حضور داشته و زندگی کنید، نیاز به اپلای ویزای خانوادگی انگلیس دارید:

  • همسر
  • نامزد
  • فرزند
  • والدین
  • اقوامی که قرار است خدمات مراقبتی و پوشش هزینه‌های شما را برای بلند مدت قبول کنند

لازم به ذکر است که شما می‌توانید پیش از انقضای اعتبار ویزا، برای تمدید ویزای خانوادگی کشور انگلیس اقدام کنید.اگر قصد تمدید ویزای خانوادگی انگلیس را برای ماندن بیشتر پیش همان عضو خانواده داشته باشید، تنها تا 28 روز از اقامت باقیمانده ویزای فعلی خود را برای اضافه شدن به اعتبار ویزای جدید دریافت خواهید کرد.

همچنین در صورتی که با یک نوع دیگر از ویزای انگلیس قدم به این کشور گذاشته باشید اما دارای همسر، فرزند و یا والدین واجد شرایط در این کشور باشید، می‌توانید ویزای خود را به ویزای خانوادگی انگلیس تغییر دهید.

در صورتی که اعضای خانواده شما در کشور انگلیس دارای ویزای کار و یا تحصیلی این کشور باشند، فرد مقیم و یا دارای شهروندی انگلستان محسوب نشده و نمی توانند برای ویزای خانوادگی شما اقدام نمایند. مگر اینکه شما یک عضو خانوادگی وابسته به آنها (نظیر فرزند باشید)

همچنین لازم به ذکر است که در صورت داشتن ویزای توریستی کشور انگلیس(6 ماهه یا کمتر)، امکان تبدیل آن به ویزای خانوادگی از داخل انگلستان وجود نداشته و باید از کشور مبدا برای این کار اقدام شود.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که براساس مقصد نهایی مورد نظر شما، پاسخ به این سوال که ویزای خانوادگی چیست و جزئیات راهنمای دریافت ویزای خانوادگی متفاوت بوده و نیاز به تحقیق و ارزیابی قوانین پیش از اپلای دارد.

از این رو، پیشنهاد می کنیم که پیش از اپلای این نوع از ویزا، از قوانین جدید و به روز رسانی‌های انجام شده توسط سفارت آن کشور مطلع شوید، به خوبی بفهمید که تعریف ویزای خانوادگی چیست و از این موضوع اطمینان کسب کنید که آیا دارای شرایط لازم برای اپلای ویزای خانوادگی هستید و یا باید به سراغ نوع دیگری از ویزا بروید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *