مهاجرت

تصحیح رایتینگ آیلتس چیست؟ نحوه تصحیح رایتینگ

اگر در تکاپوی مهاجرت تحصیلی، کاری و یا مهاجرت دائمی و زندگی در خارج از کشور و مقاصدی مثل کانادا هستید، مطمئناً نیاز دارید تا نمره قابل قبولی در یک آزمون زبان بین‌المللی مثل آیلتس کسب کنید، اما چالشی که بیشتر متقاضیان شرکت در آزمون‌های زبان آیلتس جنرال یا آکادمیک با آن روبرو هستند این است که کسب نمره قبولی در بخش مهارت رایتینگ آزمون برای آنها بسیار سخت بوده و به دلیل مطلع نبودن از نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس، اغلب به نمره دلخواه نرسیده و نمی‌توانند به مرور زمان شرایط خود را بهبود دهند.

از این رو، اگر قرار است در آینده ای نزدیک شما نیز در یکی از تست های مشهور آکادمیک و یا جنرال آزمون آیلتس در ایران شرکت کنید و از این طریق قدم اول را برای مهاجرت به خارج از کشور و مقاصد مهاجرتی برتر دنیا بردارید، بهتر است برای رویارو نشدن با مشکل عدم کسب نمره لازم در بخش مهارتی رایتینگ و تلاش ناموفق چندباره برای بهبود شخصی این مهارت، به خوبی با جزئیات این بخش مهارتی آزمون آیلتس آشنا شده و با استفاده از مزیتی به نام تصحیح رایتینگ آیلتس، در مدت زمانی معقول، نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کرده و از خود انتظار دریافت نمره 7، 8 و حتی 9 در بخش رایتینگ آیلتس داشته باشید.

روی صحبت ما بیشتر با متقاضیانی است که می‌خواهند به صورت خودخوان و یا همان selfstudy خود را برای آزمون آیلتس آماده کرده و با یک برنامه‌ریزی حساب شده، به نمره لازم در یک بازه زمانی تعیین شده دست پیدا کنند.

عموماً امکان بهبود و ارتقاء سایر بخش های مهارتی آزمون های زبان مثل بخش ریدینگ (خواندن)، اسپیکینگ (مکالمه) و گرامر(اصول و قواعد) به صورت شخصی و یا با رفتن به کلاس آموزشی ممکن بوده و امکان ارزیابی فردی در این بخش ها وجود دارد، اما فاکتور رایتینگ آیلتس یک گزینه پیچیده و نسبتاً سخت است که امکان ارزیابی فردی در آن وجود نداشته و اغلب به دلیل آشنا نبودن با استانداردهای تصحیح رایتینگ آیلتس، متقاضی به نمره و نتیجه لازم دست پیدا نمی کند.

بر همین اساس، پیش از پرداختن به این سوال که تحصیح رایتینگ آیلتس چیست و نحوه تحصحیح رایتینگ ، قصد داریم تا توضیح مختصری در مورد فاکتور مهارتی رایتینگ آزمون آیلتس و جزئیات آن داده و بعد از آن به سراغ بحث اصلی برویم.

رایتینگ آیلتس

عموماً بخش رایتینگ آیلتس برای ارزیابی مهارت ها و تکنیک های نوشتاری شما طراحی و ایجاد شده است. موضوعی که هم برای موضوع مهاجرت مثل مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماژول رایتینگ این آزمون جهانی شامل دو بخش آکادمیک و جنرال می شود. اگر قصد دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه های خارجی را دارید، باید به سراغ تست آیلتس آکادمیک بروید و اگر قصد شما از مهاجرت، کار بلند مدت در خارج از کشور است، نیاز به شرکت در آزمون زبان جنرال ایلتس خواهید داشت.

به طور کلی، این ماژول مهم شامل دو بخش تسک 1 و تسک 2 شده و برای انجام آنها در مجموع 60 دقیقه (یک ساعت) زمان اختصاص داده می‌شود.

باید پیش از پرداختن به موضوع مهم تصحیح رایتینگ آیلتس به این نکته اشاره کنیم که تسک یک آزمون آکادمیک با جنرال آیلتس متفاوت است، اما تسک دو هر دوی آنها مشابه خواهد بود.

یعنی، در بخش رایتینگ آکادمیک آزمون آیلتس، از شما درخواست می شود تا یک گراف، چارت و یا نمودار را توضیح دهید، اما در تسک وان آزمون جنرال شما ملزم هستید تا یک نامه به فردی بنویسید.

این در حالی است که در تسک دوم رایتینگ آیلتس از شما درخواست می‌شود تا با عنوان ارائه شده یک مقاله بنویسید، چیزی که در هر دو نوع جنرال و آکادمیک مشابه است.

ما فرض را بر این می‌گیریم که قرار است نسخه سخت‌تر و پیچیده‌تر آزمون زبان یعنی آیلتس آکادمیک را پاس کنید، در این حالت، ماژول رایتینگ شما از دو تسک 1 و 2 با مشخصات بالا تشکیل می‌شود و زمان ارائه شده به شما در مجموع 60 دقیقه خواهد بود.

اغلب این طور توصیه می‌شود که 20 دقیقه اول را به تکمیل تسک 1 و الباقی زمان یعنی 40 دقیقه را برای کامل کردن و نوشتن رایتینگ تسک 2 اختصاص دهید، مدیریت زمانی یکی از موارد مهم و استراتژی‌های شرکت در آزمون زبان است و تماماً به خود شما بستگی دارد، چون می‌توانید زمان مشابهی به هر دوی تسک ها اختصاص داده و یا بنابر مهارت های فردی، یک بخش را در زمان کمتری تمام کنید.

جزئیات کلی تسک های نوشتاری آزمون آکادمیک Ielts شامل موارد زیر می شود:

شمارهوظایفحداقل واژهزمان توصیه شده
تسک 1توضیح یک گراف، چارت، نمودار و یا جدول150 کلمه20 دقیقه
تسک 2نوشتن یک مقاله با ارائه نظر و عقاید شخصی و اثبات آن250 کلمه40 دقیقه

همچنین تفاوت آزمون جنرال در ماژول رایتینگ در بخش تسک 1 است که شما باید به جای ارزیابی نمودار و جدول و توضیح در مورد آن، یک نامه با عنوان ارائه شده بنویسید.

پیش از پرداختن به موضوع تصحیح رایتینگ آیلتس، باید این موضوع را به شما بازگو کنیم که هر دو تسک 1 و 2 ماژول نوشتاری و یا همان رایتینگ آزمون آیلتس براساس معیارهای زیر ارزیابی می شود:

دستاورد وظیفه (Task achievment) تسک 1
  • ارائه اطلاعات دقیق
  • ارائه یک نمای کلی
  • برجسته سازی ویژگی ها و مراحل کلیدی
  • پشتیبانی از جزئیات با استفاده از داده ها
میزان پاسخگویی (Task Response) تسک 2
  • آدرس دهی وظیفه(پاسخ به سوالات)
  • ارائه نکات اصلی و مرتبط که به خوبی بسط و گسترش داده شده باشند
  • ارائه یک موقعیت شفاف(توضیح عقیده شخصی در زمانی که سوال شود)
  • ارائه جمع بندی نهایی

 

همگرایی و همبستگی (Coherence & cohesion)
  • سازماندهی اطلاعات و ایده ها در پاراگراف ها
  • داشتن یک ایده مرکزی و اصلی در هر پاراگراف (تسک 2)
  • استفاده از طیف وسیعی از موارد مرتبط و پیوند دهنده
منابع واژگان (lexical resources)
  • استفاده از دامنه مناسبی از واژه ها و عبارات
  • استفاده از همایندها
  • هجی و املای صحیح
  • اجتناب از بروز اشتباه و ارور در متن
دامنه گرامری و میزان دقت در این بخش
  • استفاده مناسب از دامنه متنوعی از ساختارهای جمله‌بندی
  • استفاده از دامنه متنوعی از زمان های دستور زبان
  • نشان گذاری صحیح
  • اجتناب از غلط نوشتن و ارورهای متداول

شما این امکان را دارید تا با مراجعه به وب سایت رسمی ielts.org و بخش IELTS scoring in detail از تمامی جزئیات نمره دهی ماژول‎های مختلف این آزمون زبان سراسری و بین‌المللی از جمله رایتینگ باخبر شوید. اکنون نوبت به آن رسیده تا به طور شفاف به شما توضیح دهیم که تصحیح رایتینگ ایلتس چیست؟

تصحیح رایتینگ آیلتس چیست؟

همان طور که از عنوان این مطلب مشخص است، تصحیح رایتینگ آیلتس به معنای ارزیابی میزان نمره قابل کسب توسط متقاضی امتحان از تسک های شبیه سازی شده یک و دو امتحان آیلتس است. در واقع اگر به کلاس تخصصی زبان و استاد آشنا با معیارهای نمره دهی و ارزیابی ماژول رایتینگ آیلتس دسترسی نداشته باشید و بخواهید تا به صورت خودخوان خود را آماده کنید، به احتمال زیاد نمی توانید نقاط ضعف خود را در بخش تسک های نوشتاری این آزمون بهبود داده و ارتقاء دهید.

یعنی، چک کردن سمپل‌ها و توجه به اطلاعات و نکات ارائه شده در استوری های شبکه های اجتماعی افراد موفق در این آزمون، برای این بخش سخت و پیچیده کفایت نکرده و شما با چالشی روبرو هستید که باید از یک متخصص برای این مهم کمک بگیرید.

زمانی که به صورت تمرینی نمونه‌های رایتینگ تسک یک یا دو را انجام می‌دهید، نمی‌توانید به طور شخصی و به تنهایی استانداردها و فاکتورهای مورد نظر برای تصحیح رایتینگ ایلتس را مدنظر قرار داده و بدون تجربه قبلی و حرفه ای، خودتان مسئول ارزیابی سطح نوشتاری و رایتینگ خود باشید، خصوصاً زمانی که نیاز به نمره کلی 7 یا بالاتر آیلتس آکادمیک داشته و بدون آن نمی‌توانید برای مراحل بعدی مهاجرت تحصیلی به کشورهای پیشرفته دنیا اقدام نمایید.

بنابراین، اگر حس می‌کنید که دارای ضعف در ماژول نوشتاری این آزمون مهم زبان هستید و توانایی ارزیابی فردی سطح رایتینگ و ارتقاء آن را ندارید، بهتر است از گزینه تصحیح writing آیلتس استفاده کنید، چون کم شدن نمره شما در بخش نوشتاری تاثیر عمومی در سایر بخش ها گذاشته و موجب کاهش نمره نهایی امتحان آیلتس می‌شود که در نهایت شما را از هدفتان دور خواهد کرد.

چه تنها قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی داشته باشید و یا مایل به انجام کار حرفه ای و تخصصی در بازار کار خارجی و بین‌المللی باشید، در هر صورت نیاز به نمره قابل قبولی داشته و باید به اندازه در حوزه زبان انگلیسی ماهر باشید که بتوانید با استاد و هم‌کلاسی‌ها و یا همکاران و کارفرمای خود تعامل موثر داشته و ارتباط برقرار کنید.

در هر دو تسک یک و دوی رایتینگ آکادمیک و یا جنرال آیلتس ساختار، پاراگراف‌بندی، دایره لغات، مدیریت زمان، جمع‌بندی، پرهیز از اضافه‌گویی و موارد مختلفی تاثیرگذار بوده و موجب کاهش و یا افزایش نمره نهایی شما می‌شوند. بر همین اساس، نباید به هیچ وجه این ماژول مهم را دست کم بگیرید و فکر کنید که تنها می‌توانید به صورت سلف استادی (خویش خوان) و بدون استفاده از مزیت تصحیح رایتینگ ielts، نمره بالا در این بخش کسب کنید!

باید این موضوع را بدانید که رایتینگ ازمون ایلتس باید به صورت رسمی نوشته شود، از استفاده از کلمات و عبارات عامیانه و اختصاری پرهیز شود و تا حد ممکن غلط املایی و گرامری در آن وجود نداشته باشد.

پس در جواب این سوال که تصحیح رایتینگ آیلتس چیست باید بگوییم که در خلال تمرین و انجام تست های مختلف آزمایشی، پیش از شرکت در آزمون رسمی آیلتس، شما نیاز دارید تا برای چندین بار نمونه های رایتینگ تسک یک و دوی خود را برای ارزیابی تخصصی و تحصیح رایتینگ آیلتس ، به مراکز آموزشی تخصصی آزمون زبان ارائه دهید.

عملی که رایگان نبوده و نیاز به پرداخت هزینه دارد، اما اساتید تصحیح کننده مجرب با استانداردهای نمره دهی سازمان رسمی آیلتس آشنایی کامل داشته و می‌توانند خطاها و مشکلات احتمالی شما را شناسایی کنند و از این طریق به شما این راهنمایی را ارائه دهند که چطور شرایط نوشتار خود را بهبود داده و موجب کسب نمرات بالا در این بخش و ماژول شوید.

نحوه تصحیح رایتینگ

اکنون به خوبی متوجه این موضوع شده‌اید که تصحیح رایتینگ آیلتس چیست، ولی احتمالاً هنوز با نحوه تصحیح رایتینگ آشنایی چندانی ندارید.

اگر دوره های آماده سازی زبان آیلتس را گذرانده باشید، متوجه این موضوع می‌شوید که می توان با پرداخت هزینه مضاعف، در کلاس‌های آماده سازی امتحان و آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال شرکت کرد.

تصمیمی که طبق یک برنامه ریزی مدون موجب بهبود تمامی مهارت های زبانی شما از جمله مکالمه، خوانش، بخش نوشتاری، گرامر، دایره لغات، املا و موارد دیگر می‌شود. اما فرض می‌کنیم که شما از سطح زبان و آمادگی خوبی در این زمینه برخوردار بوده و حس می‌کنید که نیازی به پرداخت هزینه و شرکت در کلاس های تخصصی این چنینی ندارید.

در این حالت، می توانید به طور شخصی یک برنامه‌ریزی چندماهه برای مرور نکات و پاسخ‌دهی به نمونه سوالات قبلی آزمون آیلتس تنظیم کرده و در خانه کارهای آماده‌سازی را انجام دهید. انجام این مراحل به صورت شخصی همت و دقت فراوانی نیاز داشته و می‌تواند به خوبی موجب ارتقاء مهارت‌های چندگانه زبان شما شود، اما تا زمانی که یک استاد با تجربه آیلتس وجود نداشته باشد که تصحیح رایتینگ ایلتس و یا ارزیابی سایر مهارت‌های زبانی مثل ریدینگ و یا مکالمه شما را بر عهده بگیرد، هیچ زمانی نمی‌توانید از بالا بودن سطح خود و توانایی کسب نمره 8 یا 9 در آزمون آیلتس مطمئن شوید.

در مورد نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس بهتر است که چندان تحقیق نکنید و این کار را به اساتید و مدرسان این سطح از زبان که دارای تجربه کافی هستند بسپارید، چون همان طور که گفتیم در ارزیابی مقاله، نمودار و گراف و نامه های نوشته شده توسط شما، تنها یک یا دو فاکتور تعداد واژگان استفاده شده، انسجام و همبستگی و یا نبود غلط املایی اهمیت نداشته و معیارهای متفاوتی برای نمره‌دهی این آزمون به کار می‌رود.

شما هم می توانید یک اسکن از نمونه تسک یک و دوی خود را به صورت اینترنتی آپلود کرده و با پرداخت هزینه و ارسال برای موسسات و یا اساتید مجرب و قابل اعتماد، از تصحیح اصولی رایتینگ آیلتس خود مطمئن شوید و یا اینکه در یک آزمون شبیه سازی شده ماک (به صورت حضوری) شرکت کرده و خود را به طور کامل، برای تمامی مهارت‌های این آزمون زبان مهم و بین المللی محک بزنید.

در واقع، آزمون ماک چیزی فراتر از تصحیح رایتینگ این تست بوده و شامل ارزیابی سایر مهارت‌های زبانی شما، دقیقاً مشابه با تست زبان اصلی می‌شود.

توصیه می‌کنیم که به جای صرف زمان برای اطلاع از نحوه تصحیح رایتینگ ، به صورت دوره ای در آزمون های شبیه سازی شده ماک شرکت کنید و یا نمونه سوالات آزمون های قبلی آیلتس را گرفته و خود به صورت شخصی و با همان زمان‌بندی تعیین شده رسمی تست زبان، این کار را در خانه انجام دهید.

با این تفاوت که برای ارزیابی سطح مهارتی در بخش پیچیده و سخت نوشتاری، از تصحیح رایتینگ آیلتس به صورت آنلاین و یا حضوری (ورک شاپ های مربوط به این مهارت) استفاده کنید.

شاید خودتان این حس را داشته باشید که از شرایط قابل قبولی برای شرکت در آزمون اصلی برخوردار هستید و نیازی به ارزیابی و تصحیح رایتینگ آزمون آیلتس توسط یک استاد با تجربه ندارید، ولی ممکن است بخاطر این ریسک نمره لازم را در امتحان اصلی نگرفته و نتوانید در دریافت ادمیشن دانشگاه و یا تائیدیه جاب آفر کارفرمای خارجی سربلند بیرون بیایید.

یادتان باشد که هزینه هر بار شرکت در تست زبان ایلتس در زمان نوشتار این مطلب چیزی بیش از 6 میلیون تومان است و از لحاظ اقتصادی منطقی نیست که به قول معروف بدون آمادگی بالا و صد در صدی بی‌گدار به آب زد!

پس بهتر است تا بارها تسک های این آزمون را به صورت تمرینی انجام دهید و انجام تصحیح رایتینگ ielts را به یک موسسه و یا استاد خبره بسپارید.

در توضیح نحوه تصحیح رایتینگ باید بگوییم که شما باید به صورت اینترنتی فایل های ورد تسک 1 یا 2 خود را برای موسسه و یا استاد خود بارگزاری کرده و ارسال کنید.

پیش از ارسال تسک ها حتماً به محدوده تعداد واژه و کلمه هر تسک توجه کنید. معمولاً باید نمونه کار خود را به صورت فایل ورد ارسال کنید که قابل تصحیح باشد، ارسال نوشتار به صورت عکس و یا فایل پی دی اف در اغلب موارد قابل قبول نیست.

چون تصحیح رایتینگ آیلتس چیزی نیست که بتوانید به صورت تخصصی برای خودتان انجام دهید، تنها در ادامه به ذکر موارد کوتاهی از نحوه تصحیح رایتینگ می پردازیم:

  • تمامی اشتباهات املایی، ساختاربندی پاراگراف‌ها، علامت‌گذاری ها و گرامری بررسی شده و به شما گوشزد می‌شود
  • اشباهات مکرر در نوشتار بولد شده و به فرد اطلاع داده می‌شود
  • هرگونه رعایت نکردن همگرایی و همبستگی در متن، جمع بندی نادرست و موارد این چنینی به اطلاع متقاضی رسیده می‌شود
  • نمره کلی فاکتور نوشتاری آیلتس فرد در هر دو تسک تخمین زده می شود
  • نکات مورد نیاز برای بهبود مهارت های نوشتاری و پیشرفت متقاضی در تلاش بعدی ارائه می‌گردد
  • تصحیح رایتینگ ایلتس باید به گونه‌ای باشد که تکنیک‌های رعایت نشده، ضعف های احتمالی و موارد قابل بهبود به طور شفاف به فرد گفته شده و راهکارهای ارتقاء و پوشش ضعف‌ها ارائه شود

با رسیدن به جواب اینکه تصحیح رایتینگ آیلتس چیست مطمئناً این تصمیم‌گیری را می‌کنید که زمان خود را به نحو بهتری مدیریت کرده و به جای تحقیق در مورد نحوه تصحیح رایتینگ ، با پرداخت هزینه‌ای منطقی، از این خدمات به صورت حرفه ای استفاده کنید.

فواید تصحیح رایتینگ آیلتس

پس تا به اینجای کار متوجه شدید که موضوع تصحیح و ارزیابی و دریافت بازخورد حرفه‌ای چقدر می‌تواند در بهبود این بخش مهارتی زبان شما مهم باشد و اصولاً صرف زمان برای اطلاع از نحوه تصحیح رایتینگ و انجام شخصی آن اشتباه است.

به طور کلی، مزایای استفاده از این خدمات شامل موارد زیر می‌شود:

  • از تلاش بی‌مورد و بی‌نتیجه پرهیز کرده و هر دفعه می‌توانید شاهد پیشرفت خود در زمینه مهارت نوشتاری زبان باشید
  • از سطح writing خود مطلع می‌شوید
  • به طور هدفمند می‌توانید برای زمان آمادگی و ثبت‌نام برای شرکت در آزمون برنامه‌ریزی کنید
  • تمامی اشتباهات املایی، گرامری و ساختاری به شما عنوان شده و مورد تصحیح و توضیح قرار می‌گیرند
  • می‌فهمید چگونه از بروز مشکلات هجی و اضافه‌گویی پرهیز کرده و تنها زمان و انرژی‌تان را بر روی شرح موارد مهم متن بگذارید
  • از ساختار مورد تائید و درست رایتینگ این آزمون مطلع می‌شوید
  • از هرگونه حس نا امیدی و ترس به دور شده و می‌توانید در زمان مناسب، بدون تحمل ریسکی در امتحان اصلی شرکت کنید

با کمی جستجو در اینترنت، اطلاعات مختلفی در مورد موضوع مهم تصحیح writing آیلتس پیدا می‌کنید که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد و مسیر درست را به شما نشان دهد. برای مثال، هزینه تقریبی تصحیح نمونه writing تسک 1 در حدود 100 هزار تومان و برای تسک دو در حدود 120 هزار تومان است.

این مقدار هزینه ممکن است در برخی از وب سایت‌ها و موسسات کمتر یا بیشتر باشد، اگر حس کردید که مشکلات اعلام شده و بازخوردها موجب ارتقاء سطح شما شده و پیشرفت محسوسی در این زمینه داشته‌اید، تنها با یک استاد و موسسه کار کنید تا به نتیجه نهایی و مطلوب یعنی کسب نمرات بالای زبان آیلتس برسید.

در جمع‌بندی کلی مطلب تصحیح رایتینگ چیست باید بگوییم که اگر به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی کشورهایی مثل کانادا، انگلیس و یا استرالیا هستید و یا می خواهید در طرح های نیروی کار ماهر و مهاجرت کاری چنین کشورهایی شرکت کنید، حتماً به نمره بالای زبان آیلتس نیاز داشته و باید به تمامی مسائل اشاره شده در بالا دقت کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *