مهاجرت کاری

آیا می توان بدون جاب آفر ویزای کاری کانادا گرفت؟

همواره یکی از سوالات متداولی که متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا دارند اینست که آیا می‌توان بدون پیشنهاد کار از کارفرمای کانادایی job offer، ویزای کاری کانادا و مجوز کار work permit گرفت؟ در جواب باید بگوییم که این موضوع کاملا بستگی به شرایط درخواست مهاجرت شما داشته و در برخی موارد امکان انجام این کار وجود دارد. اما بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به توضیح موقعیت‌‌های نیازمند جاب آفر و بالعکس آن بپردازیم.

درخواست ویزای کاری کانادا و ایالات متحده آمریکا

در اغلب موارد، اگر برای ویزای کاری کانادا و یا آمریکا درخواست دهید، پیش از هر چیز به یک جاب آفر نیاز خواهید داشت. از این رو، شما نیازمند شرکتی هستید که به شما تعهد اسپانسرشیپ و پیشنهاد کاری job offer را ارائه دهد؛ این تازه مرحله اول است. سپس در صورت توافق با شرکت مورد نظر، فرم‌ها و درخواست مورد نیاز باید تکمیل شده و برای دریافت مجوز کار و یا همان work permit برای دولت کانادا ارسال گردد. به طور معمول این موضوع یک فرآیند دو مرحله‌ای است که نخست شرکت مربوطه با ارائه جاب آفر به شهروند خارجی غیرکانادایی موافقت کرده و سپس در مرحله دوم، متقاضی باید برای ویزای کاری کانادا و ورک پرمیت درخواست دهد.

چگونه بدون جاب آفر امکان دریافت ویزای کاری کانادا را خواهید داشت

این موضوع از استثنائاتی برخوردار است، یکی از این موارد تحت قرارداد NAFTA است که در آن شما می‌توانید بدون گذراندن دو مرحله ذکر شده در بالا، در بخش مرزی و ورودی کانادا درخواست دهید. برای مثال، اگر یک تاجر باشید و قصد شروع کسب و کار شخصی خود را داشته باشید، امکان درخواست ویزای کاری کانادا را بدون جاب آفر خواهید داشت. این نوع از ویزا در آمریکا به نام E-2 و در کانادا به چندین نوع مختلف صادر می‌شود. بر همین اساس، چنانچه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کسب و کاری شخصی و شروع یک تجارت جدید را داشته باشید، امکان دریافت ویزای کاری کانادا را بدون نیاز به داشتن یک جاب آفر از شرکتی مجزا خواهید داشت.

مجوز کار آزاد open work permit

علاوه بر اینها، چنانچه همسر فرد دارنده مجوز و ویزای کاری کانادا باشید، امکان درخواست مجوز کار آزاد در کانادا را دارید، این بدین معنی است که برای دریافت این نوع از مجوز کار در کانادا نیازی به پیشنهاد شغلی یک شرکت نخواهید داشت. از این رو شما می‌توانید بخاطر اینکه همسرتان دارای مجوز و ویزای کاری کانادا است، ویزای کاری و مجوز کار آزاد دریافت کنید. البته در حال حاضر این موضوع برای آمریکا صدق نمی‌کند، برای مثال با ویزای H1B، همسر شما امکان دریافت ویزای کاری را نخواهد داشت. برای اطلاع از سایر مدارک مورد نیاز ویزای کاری کانادا اینجا را کلیک کنید.

توسعه تجارت و کسب و کار

در صورتی که قصد توسعه کسب و کار خود از کشور مبدا به کانادا یا آمریکا را داشته باشید، به این فرآیند انتقال بین شرکت یا inter-company transfer گفته می‌شود. در این شرایط ، شما نیازی به جاب آفر رسمی از شرکتی کانادایی و یا آمریکایی نداشته و در عین حال امکان درخواست ویزا و توسعه و ارتقای تجارت خود در این دو کشور را خواهید داشت. بنابراین می‌توان اینطور گفت که برای دریافت مجوز کار شرایطی وجود دارد که نیازی به پیشنهاد شغلی و یا همان جاب آفر احساس نمی‌شود.

اما با این حال، باید به این موضوع اشاره کنیم که هر یک از موارد با یکدیگر متفاوت بوده و شما باید در مورد گزینه‌های در دسترس خود تحقیق فراوانی انجام دهید، در این میان، کمک و مشاوره تخصصی یک موسسه مهاجرتی معتبر می‌تواند کمک زیادی به شما در این امر بکند. برای اطلاع از هزینه های مختلف مهاجرت این لینک را کلیک کنید.

پروسه مجوز کار موقت کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت canadavisa ،هر ساله قریب به ۳۰۰ هزار نیروی کار خارجی توسط ویزای کاری کانادا برای کار به این کشور می‌آیند. به طور معمول نیروی کار خارجی برای کار موقت در کانادا نیازمند دریافت مجوز کار خواهد بود. دریافت مجوز و ویزای کاری کانادا یک فرآیند چند مرحله‌ای است که انجام آن چندین هفته و ماه زمان می‌برد. عموما روش‌های مختلفی برای تامین مجوز کار کانادا وجود داشته و بنابر ملیت، عنوان شغلی و کار مورد نظر فرد در کانادا، احتمال تسریع این روند برای متقاضی وجود خواهد داشت.

به منظور دریافت مجوز کار موقت ( ویزای کاری کانادا )، کارفرمایان کانادایی نیازمند ارائه تائیدیه اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا ESDC و یا ارائه شماره اشتغالی هستند که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی IRCC صادر می‌گردد. از این رو بنابر ملیت متقاضی، نیروی کار خارجی نیازمند ویزای اقامت موقت TRV برای سفر به کانادا خواهد بود. در ادامه مراحل فرآیند دریافت جاب آفر برای ویزای کاری کانادا را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

مرحله اول: کارفرما در صورت نیاز برای ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA درخواست می‌دهد

به طور معمول زمانی که کارفرمایان کانادایی قصد استخدام نیروی کار خارجی را داشته باشند، باید از سازمان ESDC یک گواهی خنثی و یا مثبت LMIA دریافت کنند، این گواهی تنها در صورتی که که هیچ شهروند کانادایی و یا فرد دارای اقامت دائم کانادا برای این عنوان شغلی در دسترس نباشد، توسط ESDC صادر خواهد شد.

در صورتی که کارفرمای کانادایی قصد استخدام نیرویی را در استان کبک داشته باشد، نیروی کار خارجی نیازمند دریافت گواهی CAQ برای کار موقت در کبک خواهد بود. درخواست CAQ باید همزمان با ارسال LMIA به سازمان ESDC، به سازمان مهاجرت کبک MIFI ارسال شود. دو سازمان ESDC و MIFI در پروسه LMIA این امکان را برای کارفرمایان فراهم کرده‌اند که بدون اثبات تلاش برای استخدام نیرو، عنوان‌های شغلی موجود در کبک را با نیروهای کار خارجی واجد شرایط پر کنند.

در برخی از موقعیت‌های محدود، این امکان وجود دارد که متقاضیان کار خارجی بدون نیاز به گواهی LMIA مجوز کار در کانادا را دریافت کنند. به این نوع از مجوزهای کار کانادا LMIA معاف از ورک پرمیت گفته می‌شود که شامل موارد زیر می‌گردد:

  • قراردادهای بین‌المللی نظیر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی NAFTA، توافقنامه جامع اقتصادی و تجاری CETA و توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام CPTPP
  • در نتیجه فواید اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی برای کانادایی‌ها
  • در نتیجه توافق‌های متقابل کانادا و استان‌ها و قلمروهای این کشور با سایر کشورها، نظیر برنامه تبادل جوانان و معلمان
  • دادن اجازه به دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در کانادا برای تحقق بخشیدن به الزامات دانشگاهی که به نام کاریابی تعاونی Co-op placement معروف است
  • دادن اجازه کار به همسر افراد دارنده مجوز کار و یا تحصیل ساکن کانادا
  • دادن اجازه برای انجام کارهای مذهبی و خیرخواهانه
  • برخی از افراد در کانادا به دلایل دیگری به غیر از موارد فوق، نظیر طرح دعوی پناهندگی نیاز به حمایت از خود دارند
  • برخی از متقاضیان اقامت دائم در کانادا
  • برخی از نیروهای کار مهاجر و افراد وابسته به آنها در کانادا که دارای مجوزهای کاری خاص از کارفرمایانی هستند و ممکن است در معرض سوءاستفاده قرار بگیرند

مرحله دوم: کارفرما پیشنهاد کار موقت را تمدید می‌کند

پس از صدور یک گواهی LMIA مثبت یا خنثی، کارفرمای کانادایی باید یک کپی از نامه تائید LMIA را به همراه جزئیات نامه جاب آفر به نیروی کار خارجی بفرستد، تا از طریق این مدارک متقاضی برای مجوز کار و ویزای کار کانادا درخواست دهد.

مرحله سوم: نیروی کار خارجی برای مجوز کار درخواست می‌کند

با نامه تائیدیه LMIA، نامه جاب آفر (و گواهی CAQ در صورت وجود)، متقاضی کار در کانادا می‌تواند به عنوان یک نیروی کار خارجی، درخواستی را برای مجوز کار موقت برای سازمان IRCC بفرستد. همچنین بنابر ملیت متقاضی کار در کانادا، ممکن است دریافت ویزای کاری کانادا TRV برای سفر به این کشور الزامی بوده و فرد مورد نظر نیاز به ارسال درخواست مجوز موقت کار به دفتر ویزای کانادا داشته باشد.

مرحله چهار: صدور مجوز کار

مجوز کار موقت در کانادا در بخش مرزی این کشور و توسط آژانس خدمات مرزی کانادا CBSA صادر شده و به هنگام ورود نیروی کار خارجی به کانادا به وی داده خواهد شد. این مجوز کار موقت ممکن است بنابر تشخیص افسر CBSA از چند روز تا چند سال اعتبار داشته باشد. اغلب مجوزهای کار کانادا مختص کارفرماها هستند، در غیر این صورت به آنها مجوز کار بسته closed گفته می‌شود و برای مشاغل خاصی در کانادا صادر می‌گردد.

در نتیجه، یک نیروی کار خارجی تنها می‌تواند با مجوز کار خود برای کارفرمای مشخصی کار کند. بر همین اساس، چنانچه نیروی کار خارجی شغل متفاوتی را پیدا کند و از اقامت دائم کانادا برخوردار نباشد، باید قبل از تغییر کارفرما و موقعیت شغلی در کانادا برای یک مجوز کار جدید درخواست دهد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که مجوز کار موقت در کانادا برای آن دسته از متقاضیان خارجی است که قصد دارند برای مدت محدودی در کانادا کار کنند.

اما برای کار و زندگی دائم در کانادا، متقاضی باید به طور کامل پروسه دریافت اقامت دائم کانادا را بگذراند. اگرچه، مجوز موقت کار در کانادا قدمی برای دریافت اقامت دائم این کشور محسوب می‌شود. زمانی که یک نیروی کار خارجی با استفاده از ویزای کاری و مجوز موقت کار در کانادا به سر می‌برد، ممکن است تحت برنامه کلاس تجربه کانادایی CEC، از طریق طرح اسکیل ورکر و یا برنامه نامزد استانی برای دریافت اقامت دائم کانادا واجد شرایط لازم باشد.

حقایق پایه کار در کانادا

  • برای اهداف مهاجرت به کانادا، کار دارای معنای وسیعی است و صرف نظر از مدت زمان آن، به عنوان فعالیتی با دستمزد و یا کمیسیون و یا موردی که مستقیما با فعالیت‌های شهروندان کانادایی و یا افراد دارای اقامت دائم در بازار کار کانادا رقابت می‌کند، محسوب می‌شود.
  • عموما، مسئولان مهاجرت کانادا تنها در صورتی با مجوز کار متقاضی موافقت می‌کنند که توسط یک نامه LMIA صادر شده از طرف سازمان ESDC پشتیبانی شود و از این طریق این موضوع را نشان دهد که اشتغال مورد نظر تاثیر مخربی بر نیروی کار کانادایی نمی‌گذارد.
  • در اغلب موارد، یک جاب آفر کارفرمای کانادایی نیازمند مجوز کار و ویزای کاری کانادا است.
  • تنها در موقعیت‌های محدودی، قوانین مهاجرت کانادا اجازه صدور مجوز کار آزاد را می‌دهد که مختص یک کارفرما نیست.
  • مجوز کار یا همان work permit طبیعتا  دارای ذاتی موقتی است، اما اغلب امکان تمدید آن از داخل کانادا برای متقاضیان وجود خواهد داشت.

شما می‌توانید در صورت تمایل برای انجام کار و دریافت ویزای کاری کانادا با کارشناسان گروه شرکت‌های نیلگام تماس گرفته و از مشاوره تخصصی طرح‌های اکسپرس اینتری و نامزدی استانی برخوردار شوید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *