مهاجرت, مهاجرت با کارآفرینی, مهاجرت کاری, ویزا

نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی

آیا با نقش انکوباتور استارتاپ کانادا در مهاجرت استارت آپی آشنا هستید و معنی انکوباتور را میدانید؟ آیا از تفاوت‌ها و کارکردهای مختلف انکوباتور و شتاب دهنده استارت آپی باخبر هستید؟ آیا می‌دانید استفاده از انکوباتور برای کارآفرینی و راه اندازی استارتاپ در خارج از کشور، چه مزایایی را برای شما و شرکت تازه تاسیس تان در بر دارد؟

اگر مشتاق به راه اندازی کسب و کار استارتاپی و مهاجرت از طریق ویزای استارتاپ و کارآفرینی به خارج از کشور هستید و هنوز سوالات زیادی از نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارت آپی در ذهن شما جا خوش کرده و بی جواب مانده است، این مطلب موسسه مهاجرتی نیلگام را تا انتها بخوانید.

فرض کنید که با سعی و تلاش فراوان شبانه‌روزی، بیزینس پلن و ایده کاری کلی خود را ساخته و پرداخته کرده و در چند قدمی راه اندازی کسب و کار استارتاپی خود هستید، اما هنوز احساس آمادگی کافی برای انجام این کار و پیشروی در حوزه استارتاپ خود را ندارید، اگر این طور شد چه کاری باید انجام دهید؟

معمولاً یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما که به کسب و کار استارتاپی شما پر و پال داده و به اصطلاح آن را از روی زمین بلند می‌کند، پیوستن به یک انکوباتور استارتاپ است که موجب توسعه و پیشرفت برند تجاری و کسب و کار استارتاپی شما شده و آن را برای اجرا و ورود به بازار کار آماده می‌سازد.

شاید تا به حال اسم انکوباتور استارتاپ به گوشتان نخورده و یا نمی‌دانید که چه نقشی در مهاجرت استارت آپی و پیشرفت استارتاپ شما دارد و شامل چه انواع و مزایایی می‌شود، بر همین اساس، چند دقیقه‌ای با ما همراه شوید تا تمامی جزئیات کاربردی این مبحث را در اختیار شما قرار دهیم.

انکوباتور چیست

شاید برایتان جالب باشد که بدانید واژه incubator (اینکیوبیتور) که در زبان فارسی انکوباتور خوانده می‌شود، به معنی محل پرورش اطفال زودرس و نارس است، از این رو می‌توان به سادگی متوجه این موضوع شد که انکوباتور استارتاپ چه وظیفه مهمی را بر عهده دارد.

انکوباتور استارتاپ startup incubator یک برنامه مشارکتی برای شرکت‌های نوپا است که معمولاً به طور فیزیکی در یک فضای کاری مرکزی مستقر شده و با ارائه فضای کاری، بودجه اولیه، راهنمایی و آموزش موثر به استارت آپ‌ها در مراحل اولیه شان کمک می‌کند تا به موفقیت دست پیدا کنند.

معمولاً انکوباتورها و یا همان اینکیوبیتورها سازمان‌های غیرانتفاعی هستند که اغلب با دانشگاه‌ها و مدارس بازرگانی مرتبط بوده و از دانش آموزان، فارغ التحصیلان و اعضای جامعه دعوت می‌کنند تا از این برنامه استفاده کنند. این سازمان‌ها از حمایت مالی دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، شرکت‌های توسعه انتفاعی، سازمان‌های توسعه اقتصادی دولتی و شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر برخوردار هستند.

در حال حاضر، برخی از مشهورترین و برترین انکوباتورهای استارتاپی دنیا شامل Y Combinator, TechStars وExcelerate Labs می شوند.

انکوباتور استارتاپ بر روی کسب و کارهای جدید و استارتاپی تمرکز می‌کند که هنوز نیاز به توسعه و پیشرفت در زمینه ایده اولیه محصول product idea و مدل تجاری و یا همان business model دارند.

عموماً انکوباتورها دسترسی به منابع مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار را فراهم می‌کنند که می‌تواند شامل فضای اداری و تجهیزات، منابع مالی بالقوه،جوامع مشارکتی، ابزارهای کاربردی مختلف مثل خدمات اینترنتی و برخی از خدمات تخصصی تخفیفی و یا رایگان مثل حسابداری و حسابرسی و مشاوره و راهنمایی حقوقی باشد.

شتاب‌ دهنده استارت آپ چیست؟

اکنون که تا حدی با نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی و راه اندازی یک استارت آپ آشنا شدید، بد نیست تا در مورد شتاب دهنده‌ها یا همان Startup Accelerator نیز اطلاعات کسب کنید.

شتاب دهنده استارتاپ برنامه‌ای است که رشد شرکت‎هایی را که بیزینس مدل خود را توسعه داده و از محصولات معتبر در بازار برخوردار هستند، تسریع می کند.

شتاب دهنده‌ها منابع بسیار ارزشمندی نظیر نظارت و مربیگری، فضاهای همکاری رایگان، خدمات حقوقی برای کمک به امنیت مالکیت معنوی، یک اکوسیستم کار مشترک و دسترسی به افراد تاثیرگذار صنعت و سرمایه‌گذاران بالقوه را ممکن می‌سازند.

عموماً شتاب دهنده‌ها کسب و کارهایی را انتخاب می‌کنند که دارای پایه و اساس محکمی برای ساختن و پیشرفت هستند و راهنمایی حرفه‌ای و منابع خود را بر روی آنها متمرکز می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به افزایش بهره‌وری و ارتقاء دست پیدا کنند.

همچنین، شتاب دهنده‌ها به این کسب و کارهای استارتاپی منتخب خود یک سرمایه‌گذاری اولیه(seed investment) ارائه داده و مقداری از سهام شرکت‌ها را در اختیار می‌گیرند. لازم به ذکر است که در اغلب اوقات، شتاب دهنده‌های استارتاپی جزو سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی محسوب می‌شوند.

حالا که با مقدمات و تعریف کلی انکوباتور استارتاپ و ماهیت شتاب دهنده آشنا شدید، بد نیست پیش از بررسی موضوعی نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی ، کمی در مورد مزایای انکوباتورها با شما صحبت کنیم.

مزایای انکوباتور استارت آپ

  • شبکه سازی: یکی از مزایای بزرگ استفاده از انکوباتور استارتاپی دسترسی پیدا کردن به شبکه‌ای از شرکای موفق تجاری حوزه کسب و کار استارت آپی است؛ بسیاری از این افراد معمولاً به تعهدات مالی قابل توجهی نیاز دارند تا بخشی از فعالیت و سرمایه‌گذاری شما باشند. قرار گرفتن در معرض دید این شبکه‌ها یک مزیت دیگر است، چون اکثر استارتاپ‌ها بودجه بازاریابی و روابط عمومی محدودی دارند.
  • منتورشیپ: عموماً انکوباتورهای استارتاپی به اعضای کسب و کار استارت آپی فرصت گوش دادن و یادگیری از تجربیات شخصی افراد موفق (منتورها) در صنایع مورد نظرشان را می‌دهند. در حالی که بروز هرگونه اشتباهی در مسیر موفقیت یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است، منتورهای انکوباتور به شما کمک می‌کنند تا از بروز اشتباهات مشابهی که آنها نیز در شروع کار با آن درگیر بوده‌‎اند جلوگیری شود.
  • دریافت پشتیبانی از سایر کارآفرینان: فرصت‌ها و تجاربی که شما با سایر اعضای گروه انکوباتور در میان می‌گذارید می‌تواند موجب راه اندازی سریع‌تر و روان‌تر کسب و کار استارتاپی شما شود که به مراتب از انجام فردی و یا با همراهی چند همکار کم تجربه خیلی بهتر است. صحبت کردن و یادگیری از سایر کارآفرینان موفق می‌تواند موجب الهام‌بخشی شما برای حرکت رو به جلو و پیشرفت بیشتر گردد.

اگر در فکر راه اندازی استارتاپ و مهاجرت از طریق کسب و کار استارتاپی هستید، باید به این موضوع توجه کنید که انواع مختلفی از انکوباتور وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انکوباتورهای انتفاعی، که معمولاً به دنبال کسب درآمد از سهام خود در شرکت شما هستند.
  • انکوباتورهای غیرانتفاعی، که عموماً به رشد تجارت شما در جهت بهبود اقتصاد محلی و منطقه‌ای کمک می‌کنند.
  • انکوباتورهای استانی، ایالتی و دانشگاهی

تفاوت انکوباتور و شتاب دهنده استارت آپی

ما کاملاً بر این موضوع واقف هستیم که اطلاع از نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی از اهمیت زیادی برای بسیاری از مخاطبین برخوردار بوده و در اولویت قرار دارد، اما تا زمانی که به خوبی با مفاهیم اولیه استارت آپی آشنا نباشید، نمی‌توانید با موارد ذکر شده ارتباط موثری برقرار کرده و در این مسیر پیشرفت کنید.

از این رو، بد از پرداختن به این بخش، قصد داریم تا با ذکر چند مثال عینی از انواع ویزای استارتاپی کشورهای معتبر و مختلف دنیا، به طور کامل به نقش انکوباتور استارتاپ در امر مهاجرت اشاره کنیم.

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت masterclass، انکوباتور تجاری و شتاب دهنده استارتاپ هر دو پشتیبانی اولیه از شرکت‌ها و راهنمایی تخصصی در طول فرآیند کارآفرینی را ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌هایی بین این دو مدل توسعه تجاری وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مرحله سرمایه‌گذاری: بزرگترین تفاوت بین شتاب دهنده و انکوباتور استارتاپ سطح و مرحله‌ای از سرمایه گذاری است که روی آن تمرکز می کنند. معمولاً تمرکز انکوباتورها بر روی استارت آپ‌هایی است که در مراحل اولیه خود به سر برده و در فاز توسعه محصول قرار دارند و از بیزینس مدل کامل و توسعه یافته برخوردار نیستند. اما در مقابل، شتاب دهنده‌ها بر روی سرعت بخشی به رشد شرکت‌های موجود که دارای یک محصول با حداقل شرایط اجرایی MVP هستند و تناسب مورد نیاز محصول با بازار را ایجاد کرده‌اند تمرکز دارد.
  • منابع مالی Seed funding: به طور معمول، انکوباتورهای استارت آپی بر روی شرکت‌های دارای ریسک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما ممکن است در ازای منابع ارزشمندی که ارائه می‌دهند درخواست سهام از شرکت مورد نظر کنند. اما در مقابل، این یک رویه استاندارد برای شتابدهنده‌ها است که در ازای سهام شرکت، سرمایه‌گذاری اولیه را در اختیار شرکت استارتاپی قرار دهند.
  • جدول زمانی برنامه: عموماً انکوباتور استارتاپ سرمایه گذاری‌های خود را در یک جدول زمانی کندتری توسعه می‌دهند؛ هدف آنها پرورش یک ایده تجاری برای ساختن یک شرکت موفق است و این بازه زمانی پرورشی ممکن است بین یک تا دو سال زمان ببرد. ولی شتاب دهنده‌ها بیشتر شبیه به یک کمپ راه انداز استارت آپی (boot camp) هستند که کلیه کارهای خود را ظرف 3 تا 6 ماه انجام می‌دهند.

مهاجرت استارتاپی به کانادا

برای درک بهتر نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی اول به سراغ طرح محبوب ویزای استارت آپ کشور کانادا می‌رویم.

در این برنامه مهاجرتی، شما نیاز به چندین فاکتور اولیه زیر دارید:

  • از ایده تجاری خلاقانه‌ای برخوردار باشید
  • امکان ایجاد فرصت شغلی برای افراد مقیم و یا شهروندان کانادایی را داشته باشید
  • ایده استارتاپی و بیزینس پلن شما از توان کافی برای رقابت در سطح بین‌المللی برخوردار باشد
  • دارای سطح زبان متوسط و سرمایه و تمکن مالی کافی باشید

بنابر آمار ارائه شده در وب سایت رسمی Canada.ca، شما ملزم هستید تا ایده تجاری خود را به طور کامل به یکی از سازمان‌های مورد تائید دولت این کشور یعنی فهرستی از سرمایه‌گذاران، انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌های زیر ارائه دهید:

  • Venture capital funds
  • Angel investor groups
  • Business incubators

هر یک از موارد اشاره شده در بالا دارای زیرمجموعه‌های مختلفی در بخش Designated organizations این وبسایت هستند که شما می‌توانید با آنها تعامل کرده و متناسب با شرایط فعلی خود، یکی را برای ارسال ایده و بیزینس پلن تان انتخاب کنید.

در واقع اگر پروپوزال شما مورد ارزیابی و تائید قرار گیرد، یک نامه تائیدیه بسیار مهم به نام Letter of support دریافت می‌کنید که برای ادامه پروسه مهاجرتی شما بسیار حیاتی است.

چنانچه از هر یک از زیرمجموعه‌های Venture capital funds پشتیبانی دریافت کنید، از حداقل سرمایه‌گذاری 200 هزار دلاری برخوردار می‌شوید. اگر بیزینس پلن شما مورد تائید بخش Angel investor groups قرار گیرد، حداقل سرمایه گذاری 75 هزار دلاری برای استارتاپ شما انجام می‌شود و چنانچه واجد شرایط استفاده از خدمات و پشتیبانی انکوباتور استارتاپ مورد تائید کانادا باشید، می‌توانید به رشد و توسعه مورد نیاز این کشور در بستری هدفمند و کاملاً مجهز رسیده و با جذب سرمایه، به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود دست پیدا کنید.

در واقع نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی به کشور کانادا، صدور نامه پشتیبانی و حمایت بی‌دریغ و حرفه‌ای از ایده تجاری و کسب و کار شما تا رسیدن به موفقیت در این کشور است.

چنانچه مایل هستید تا از جزئیات کامل طرح مهاجرت استارت آپی به کشور کانادا از جمله آماده‌سازی بیزینس پلن، بیزینس مدل و نحوه اپلای و تعامل با انکوباتورها در کشور کانادا مطلع شوید، می‌توانید از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی کارشناسان نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

گزینه‌های انتخابی شما برای راه اندازی کسب و کار استارت آپی در خارج از کشور و اخذ ویزای استارتاپ به هیچ وجه محدود نبوده و حتماً الزام به استفاده از پشتیبانی انکوباتورها و شتاب دهنده‌های کشور کانادا نیستید، بلکه می‌توانید با استفاده از ارزیابی و مشاوره اولیه و تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام، از سایر طرح‌های استارت آپی جذاب این موسسه از جمله ویزای استارتاپ انگلیس 2022، استارتاپ فرانسه، استارت آپ استونی و یا لیتوانی برای تحقق اهداف خود استفاده کنید.

در یک نتیجه گیری کلی، چنانچه فکر می‌کنید از ظرفیت و پتانسیل لازم برای راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی در خارج از کشور برخوردار هستید، می‌توانید آشنایی با الفبای مهاجرت استارتاپی از جمله نقش انکوباتور استارتاپ در مهاجرت استارتاپی ، تنظیم و نگارش بیزنس پلن، آماده سازی ایده کاری، دریافت تائیدیه و نامه حمایت مالی و سایر مراحل اخذ ویزا و مهاجرت را به دست تیم تخصصی نیلگام سپرده و با خیال راحت، به فکر مراحل بعدی موفقیت شرکت و کسب و کار خود در کشوری پیشرفته و حامی ایده‌‌های خلاقانه باشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *