تحصیلی

آیا تحصیل رایگان در کانادا امکان پذیر است؟

اگر این عنوان برای شما جذاب است احتمالا به فکر تحصیل در خارج از کشور و به طور خاص کشور کانادا هستید. سوال در مورد تحصیل رایگان در کانادا سوال بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور است. اما آیا واقعا امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟ این سوال از آن دسته سوالاتی نیست که بتوان پاسخ صریحی به آن داد زیرا موارد مختلفی در این موضوع دخیل هستند. استان محل تحصیل، مقطع تحصیلی، دولتی یا خصوصی بودن موسسه آموزشی موردنظر و موارد مشابه در این قضیه موثر هستند.

چرا تحصیل در کانادا؟

کانادا یکی از کشورهایی است که نظام آموزشی بسیار قدرتمندی دارد و به همین دلیل است که جزو محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل محسوب می‌شود. دولت کانادا هزینه زیادی را صرف بخش آموزش در این کشور کرده و در این شرایط تعجبی ندارد که برخی از بهترین موسسات آموزشی جهان در این کشور باشند. از طرف دیگر، پرداخت بخش مهمی از هزینه آموزش توسط دولت کانادا باعث شده که هزینه تحصیل در کشور کانادا نسبت به کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا پایین‌تر باشد. مقرون‌به‌صرفه بودن تحصیل در کانادا در کنار مواردی مانند کیفیت آموزش بالا و سهولت زندگی در کانادا باعث شده که هر سال بر شمار دانشجویان بین‌المللی این کشور افزوده گردد.

تحصیل رایگان در کانادا بر اساس مقاطع مختلف تحصیلی

هزینه تحصیل در کانادا بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف دارای تفاوت‌هایی است. همچنین برنامه‌های آموزشی مختلفی نیز وجود دارد که هزینه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای اطلاع از هزینه تحصیل در کانادا ابتدا باید مقطع و برنامه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید.

تحصیل رایگان در مدارس ابتدایی کانادا

بر اساس سیستم آموزشی کانادا مدارس ابتدایی این کشور شامل سطح ۱ تا ۸ می‌شود. به طور کلی تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا برای افرادی که مقیم این کشور هستند رایگان است. در صورتی که قصد دارید فرزند خود را برای تحصیل در مدارس ابتدایی به کشور کانادا بفرستید حتما از قبل با مدرسه مورد نظر ارتباط برقرار کرده و در مورد این که تحصیل در مدرسه مذکور برای دانشجویان بین المللی شامل هزینه‌ای می‌شود یا خیر سوال کنید. در حال حاضر بسیاری از مدارس دولتی کانادا اقدام به پذیرش دانش‌آموزان خارجی می‌کنند.

مدارس ابتدایی دولتی کانادا به صورت محلی اداره شده و تامین مالی آن‌ها به طور معمول به وسیله هیئت مدیره انجام می‌شود. هزینه‌ای که این مدارس از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند به مراتب کمتر از مدارس خصوصی است. مدارس خصوصی در کانادا شامل هزینه‌های بیشتری خواهد شد. این مدارس شامل انواع مختلفی از جمله مدارس شبانه‌روزی می‌شوند. همچنین گاهی اوقات برخی مدارس هزینه‌های ناچیزی را برای شرکت دادن دانش‌آموزان در برخی فعالیت‌های فوق‌برنامه مانند فعالیت‌های ورزشی می‌گیرند.

تحصیل رایگان در دبیرستان‌های کانادا

در اکثر استان‌ها و قلمروهای کشور کانادا دوره دبیرستان شامل سطوح ۹ تا ۱۲ می‌شود. بعد از گذراندن دوره تحصیلی دبیرستان، دانش‌آموزان می‌توانند در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی وارد کالج یا دانشگاه شوند. تحصیل در دبیرستان‌های دولتی کانادا برای تمام افراد مقیم کانادا رایگان است. اما دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا باید هزینه‌ای را پرداخت کنند که بین ۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار کانادا در سال است. برای این که از هزینه دقیق مدرسه مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید بهتر است با مدرسه مذکور ارتباط برقرار کنید.

در صورتی که از هر طریقی بتوانید اقامت کانادا را بگیرید امکان تحصیل رایگان در این کشور برای شما فراهم خواهد شد در صورتی که عنوان یک دانش‌آموز بین‌المللی مشمول هزینه‌هایی خواهید شد. این هزینه‌ها در مدارس دولتی کانادا به مراتب پایین‌تر از مدارس خصوصی این کشور است.

تحصیل رایگان در کالج ‌های کانادا

در کشور کانادا می‌توانید انواع کالج‌های مختلف را پیدا کنید که بیشتر آن‌ها کار حرفه‌ای و عملی را آموزش می‌دهند. طول دوره‌های تحصیلی کالج‌های کانادا به طور معمول کمتر از مدت دانشگاه است و به همین دلیل هزینه آن نیز کمتر خواهد شد. در حال حاضر تعداد محدودی از کالج‌های کانادا به طور رایگان به آموزش دانشجویان بین‌المللی می‌پردازند اما اکثر این کالج‌ها شامل هزینه می‌شوند. بسته به نوع کالج انتخابی شما ممکن است شهریه سالانه آن بین ۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار کانادا در سال باشد. اما هزینه متوسط کالج‌های کانادا چیزی در حدود ۱۲۰۰۰ هزار دلار کانادا است.

تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا با توجه به امکانات آموزشی و اعتبار مدارک کاملا مقرون‌به‌صرفه است. البته شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا بر اساس، استان، شهر و دانشگاه محل تحصیل دچار تغییر می‌شود. شهریه یک ساله تحصیل در مقطع کارشناسی یک دانشگاه کانادایی به طور نرمال بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار کانادا متغیر است. با توجه به متغیر بودن شهریه کالج و دانشگاه‌های کانادا بهتر است قبل از انتخاب نهایی دانشگاه مورد نظرتان اقدام به جست‌وجوی برنامه‌های تحصیلی کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف در کانادا کرده و بهترین گزینه ممکن را بر اساس بودجه خود انتخاب کنید. ضمن این که تعدادی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان خود می‌دهند.

مشاوره ادامه تحصیل در کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷

البته به جز موارد یاد شده که مقاطع تحصیلی اصلی سیستم آموزشی کانادا هستند برخی برنامه‌های آموزشی دیگر نظیر دوره‌های آنلاین و از راه دور، دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای و… نیز در کشور کانادا برگزار می‌شود که هزینه هر یک از آن‌ها با توجه به نوع دوره، مدت دوره و موسسه برگزارکننده دوره دارای تفاوت خواهد بود.

تحصیل رایگان در کانادا از طریق بورس تحصیلی

مهم‌ترین روش‌ تحصیل رایگان در کانادا گرفتن بورسیه تحصیلی از موسسات آموزشی این کشور است. با گرفتن یک بورسیه تحصیلی می‌توانید تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود را پوشش دهید. اما گرفتن بورسیه تحصیلی از موسسات آموزشی کانادا کار راحتی است؟ با توجه به این موضوع که دولت کانادا بودجه زیادی را صرف آموزش در این کشور کرده است تعداد زیادی بورسیه تحصیلی از طریق موسسات آموزشی این کشور داده می‌شود. اما موضوع این است که بخش مهمی از این بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان کانادایی داده می‌شود و سهم دانشجویان خارجی از بورسیه‌ها چندان بالا نیست. علت این موضوع نیز این است که از دانشجویان بین‌المللی انتظار می‌رود تمکن مالی لازم برای تامین مالی خود را در طول دوره تحصیل داشته باشند.

حتی برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا لازم است که تمکن مالی خود را از طریق ارائه اسناد و مدارک مالی و بانکی ثابت کنید تا واجد شرایط ورود به کانادا به عنوان یک دانشجو باشید. بنابراین گرفتن بورسیه تحصیلی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. اما با این وجود تحت شرایطی امکان دریافت بورسیه را خواهید داشت که در ادامه در مورد آن توضیح داده می‌شود.

بورسیه تحصیلی Bursaries

این نوع از بورسیه تحصیلی بیشتر به عنوان کمک مالی محسوب شده و به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که نیاز به کمک مالی برای تحصیل دارند. در این برنامه رزومه و سطح علمی دانشجو اهمیت چندانی نداشته و تنها کمک به این افراد مورد توجه قرار دارد. دقت داشته باشید که این نوع کمک مالی به طور معمول به شهروندان کانادایی تعلق می‌گیرد.

اسکالرشیپ Scholarships

اسکالرشیپ رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع بورسیه تحصیلی در کشور کانادا است که توسط دولت کانادا، NGO ها و یا از طرف خود دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌شود. اما کدام دسته از دانشجویان بین‌المللی امکان گرفتن اسکالرشیپ را دارند؟ تنها آن دسته از دانشجویانی که دارای سطح علمی بالا باشند امکان گرفتن این نوع از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت. سطح علمی دانشجویان بر اساس معیارهایی نظیر مقالات، کارهای تحقیقاتی، معدل و برخی موارد دیگر سنجیده خواهد شد.

برای گرفتن اسکالرشیپ از موسسات آموزشی کانادا تنها لازم است که مدارک علمی و تحصیلی خود را برای دانشگاه یا موسسه مورد نظرتان ارسال کنید. در صورتی که بر اساس بررسی‌ها واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی باشید این بورسیه به طور خودکار به شما تعلق خواهد گرفت.

شانس خود را برای گرفتن بورسیه بالا ببرید

همان‌طور که گفته شد اگر قصد تحصیل رایگان در کانادا را دارید بهترین روش، گرفتن یک بورسیه تحصیلی از نوع اسکالرشیپ است. اخذ اسکالرشیپ از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا وابسته به سطح علمی متقاضی است. پس برای بالا بردن شانس خود لازم است که یک رزومه علمی قوی داشته باشید. موارد زیر کمک زیادی به ایجاد یک رزومه علمی قوی و گرفتن اسکالرشیپ خواهد کرد:

  • سوابق تحقیقاتی و کارآموزی

سوابق مرتبط با کارهای تحقیقاتی به ویژه برای متقاضیان تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی باعث افزایش شانس تحصیل رایگان در کانادا خواهد شد. داشتن مقالات علمی ثبت شده در مجلات معتبر بین‌المللی نیز تاثیر مثبتی در این زمین دارد. ضمن این که داشتن سابقه کارآموزی نیز موثر خواهد بود.

  • معدل

داشتن معدل بالا برای متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی یک مزیت مهم محسوب می‌شود. معدل یکی از معیارهای کلیدی کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا برای سنجش توانایی متقاضی است.

  • زبان انگلیسی

مهارت در زبان انگلیسی دیگر مولفه مهم در تعیین صلاحیت متقاضی جهت تحصیل رایگان در کانادا است. در صورتی که بتوانید در آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل نمرات بالایی را بگیرید شانس خود را برای گرفتن بورسیه تحصیلی افزایش داده‌اید.

  • نمرات آزمون‌های مختلف

نمرات آزمون‌هایی مانند SAT، ACT و GRE برای اکثر دانشگاه‌های کانادا دارای اهمیت است. همچنین نمرات آزمون ورودی دانشگاه نیز می‌توانند در بررسی‌ها تاثیرگذار باشند. بنابراین سعی کنید نمرات بالایی را در این آزمون‌ها کسب کنید. برخورداری از این مولفه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا موفق به تحصیل رایگان در کانادا شوید. البته باید در نظر داشته باشید که به دست آوردن تمام این مولفه‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها زمان ببرد بنابراین بهتر است که از قبل یک برنامه‌ریزی مناسب را برای آن داشته باشید.

جست و جو برای پیدا کردن بورسیه مناسب

قبل از جست و جو برای پیدا کردن بورسیه مناسب باید به مقطع تحصیلی مورد نظرتان توجه کنید زیرا شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای مقاطع تحصیلی مختلف دارای تفاوت است. برای پیدا کردن بورسیه‌های تحصیلی در کشور کانادا راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • برقراری ارتباط با دانشگاه مورد نظر و کسب اطلاعات لازم
  • مشاوره گرفتن از موسسات معتبر در حوزه اخذ پذیرش تحصیلی
  • تحقیق در مورد بورس‌های تحصیلی بنیادهای خصوصی و سازمان‌های غیرانتفاعی
  • چک کردن سایت نهادهای آموزشی در استان‌های مختلف کانادا
  • جست و جو در سایت‌های مرتبط با بورسیه‌های تحصیلی کانادا از جمله educanada.ca

بعد از پیدا کردن بورسیه تحصیلی مورد نظرتان بهتر است که به وب‌سایت اصلی بورسیه انتخابی مراجعه کرده و از شرایط مختلف آن از جمله مهلت و رویه درخواست اطلاع پیدا کنید. در ادامه چند مورد از شناخته‌شده‌ترین نهادهای ارائه‌کننده بورسیه‌های تحصیلی در کانادا معرفی خواهند شد: برنامه بورسیه‌های بین‌المللی دولت کانادا: این برنامه به صورت مستقیم از سوی دولت کانادا به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. بورسیه تحصیلات تکمیلی vanier: ارزش بورسیه این نهاد برای دانشجویان کانادایی و بین‌المللی که در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند ۵۰ هزار دلار در سال به مدت سه سال است.

بورس تحصیلی و کمک‌های مالی صندوق تحقیق و توسعه کبک: این صندوق، بورسیه و کمک‌های مالی را برای تحصیلات دکتری، فوق‌دکتری و تحقیق و توسعه کوتاه مدت ارائه می‌کند. بورسیه دکترای بنیاد Pierre Elliott Trudeau: این بنیاد هر سال به ۱۵ داوطلب برجسته مقطع دکتری پاداش حداکثر ۶۰ هزار دلاری را تا ۴ سال می‌دهد. بورسیه تحصیلی Ontario Trillium: این بورسیه برای متقاضیان بین‌المللی برجسته‌ای است که قصد تحصیل در مقطع دکتری در انتاریوی کانادا را دارند. مبلغ این اسکالرشیپ سالیانه ۴۰ هزار دلار به مدت ۴ سال است.

ارسال درخواست برای بورسیه

در مرحله آخر باید برای گرفتن بورسیه تحصیلی درخواست خود را همراه با مدارک مورد نیاز ارسال نمایید. با توجه به این موضوع که گرفتن بورسیه چندان کار راحتی نیست باید درخواست خود را برای چندین موسسه مختلف ارائه‌دهنده بورسیه ارسال کنید تا از این طریق شانس خود را افزایش دهید. در جمع‌بندی مطالب می‌توان گفت که به طور کلی چیزی تحت عنوان تحصیل رایگان در کانادا برای متقاضیان بین‌المللی وجود ندارد. اما تحت برخی شرایط مانند گرفتن بورسیه تحصیلی امکان کاهش و حتی حذف کل هزینه‌های تحصیل در کانادا وجود خواهد داشت.

ضمن این که امکان کار کردن در کانادا نیز برای دانشجویان وجود دارد و از همین طریق بخش دیگری از هزینه‌ها پوشش داده می‌شود. با توجه به این موارد، تحصیل در کانادا یک گزینه مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *