مهاجرت

شهر ونکوور کانادا

شهر ونکوور کانادا: تجربه ای فراموش نشدنی از زندگی شهری و طبیعی


ونکوور شهری بندری و ساحلی در استان بریتیش کلمبیاست که بزرگترین شهر استان و یکی از متنوع‌ترین شهرهای کانادا از نظر قومیتی‌ست. بسیاری از متقاضیان ویزای توریستی کانادا بازدید از این کلان‌شهر را در اولویت برنامه سفر خود قرار می‌دهند و فرصت‌های نهفته در آن متقاضیان تحصیل در کانادا را به خود جلب می‌کند. برای تصمیم بهتر و شناخت بیشتر، شهر ونکوور کانادا را موضوع این مقاله از سایت موسسه مهاجرتی نیلگام قرار داده‌ایم.

زندگی در ونکوور کانادا

چشم‌اندازهای کوه‎‌های ساحلی شمال و کرانه‌های مواج اقیانوس آرام در غرب، از شهر ونکوور کانادا یک مقصد بهشتی برای علاقمندان به مهاجرت به کانادا ساخته است. اما جذابیت‌های این کلان‌شهر به جاذبه‌های طبیعی آن محدود نمی‌شود. آب‌وهوای به نسبت معتدل‌تر، فرصت‌های شغلی مناسب و گزینه‌های متنوع برای تحصیل در کانادا شهر ونکوور را زیر ذره‌بین متقاضیان مهاجرت به کانادا قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح حساب بانکی در کانادا

چه در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه باشید و چه به دنبال این هستید که ونکوور را به خانه جدید خود تبدیل کنید، باید از دستورالعمل‌ها و مقرراتی که برای متقاضیان ویزای توریستی کانادا یا متقاضیان مهاجرت به کانادا اعمال می‌شود، آگاه باشید. برای اطلاع از جزئیات هر یک کلیک کنید.

شهر ونکوور کانادا هرساله به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی بر اساس شاخص‌های کیفیت زندگی مطبوع معرفی می‌شود؛ شاخص جهانی زیست‌پذیری در سال 2021 که توسط واحد اطلاعات اکونومیست اعلام شده است، ونکوور را به عنوان ششمین شهر قابل زندگی در جهان رتبه‌بندی کرد.

شاخص کیفیت زندگی مِرسِر در سال 2021 هم این شهر را به‌عنوان سومین شهر برتر آمریکای شمالی پس از واشنگتون و تورنتو رتبه‌بندی کرد. البته در کنار این رتبه‌بندی‌ها و شاخص‌ها، هزینه‌های زندگی در این شهر حیرت‌انگیز را نباید فراموش کرد.

سیستم حمل‌ونقل شهر ونکوور کانادا

سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر، یکی از با کیفیت‌ترین و سریع‌ترین وسایل نقلیقه عمومی در شهرهای جهان به شمار می‌رود؛ پس از سانفرانسیسکو این شهر دومین سامانه حمل‌ونقل شهری را در آمریکای شمالی دارد.

ترنس‌لینک TransLink سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در ونکوور است که شامل اتوبوس، قطار و اتوبوس دریایی SeaBus می‌شود. می‌توانید هزینه هر سفر را به صورت جداگانه پرداخت کنید یا در صورت استفاده روزانه ازآن‌ها برای سواریِ نامحدود بلیط ماهیانه خریداری کنید.

سیستم کرایه دوچرخه امکان تردد در شهر را بدون اتومبیل هم آسان می‌‎کند. خیابان‌ها و معابر برای عبور دوچرخه‌سواران مهیا شده و می‌توان با برنامه‌های اشتراک‌گذاری دوچرخه مانند Mobi سلامتی را به خود و خانواده هدیه داد و از ترافیک و انتظار برای وسایل نقلیه عمومی جلوگیری کرد. البته که تاکسی‌‎ها و خدمات اشتراک سواری مانند Uber و Lyft نیز در ونکوور در دسترس است.

آب‌ و هوای شهر ونکوور کانادا

آب‌وهوای معتدل اقیانوسی با زمستان‌های معتدل و بارانی و تابستان‌های گرم‌وخشک بر شهر ونکوور کانادا حاکم است؛ زمستان دسامبر از راه میرسد و تا پایان فوریه با تمام قوا بر شهر سایه می‌افکند. به نسبت شهرهای دیگر، زمستان‌ها معتدل اما بارانی‌ست و میانگین دمای آن بین 3 تا 8 درجه است. البته تجربه دمای زیر صفر، بارش برف و طوفان دور از انتظار نیست.

بهار میانه ماه‌های مارس تا مه مهمان شهر ونکوور می‌شود و هوایی معتدل و بارانی را با خود به همراه دارد. میانگین دمای بهاری این شهر ساحلی بین 7 تا 13 درجه سانتیگراد متغیر است. بهار با شنلی بنفش‌رنگ از شکوفه گیلاس و لاله‌های رنگارنگ جان تازه‌ای به شهر می‌بخشد.

مقالات خواندنی نیلگام

مقایسه پاسپورت دومینیکا و کانادا

تابستان ماه ژوئن خودنمایی می‌کند و تا آگوست هوای گرم و خشک شهر را تضمین می‌کند. میانگین دمای تابستانی بین 16 تا 22 درجه سانتی‌گراد است. اغلب رویدادها و جشنواره‌های در این فصل از سال و در فضای آزاد برگزار می‌شود. پس اگر قصد دریافت ویزای توریستی کانادا را دارید، به تقویم توجه کنید و به موقع اقدام کنید.

پاییز روزهای سپتامبر تا نوامبر را معتدل و بارانی کرده و میانگین دمای بین 8 تا 14 درجه سانتی‌گراد را دارد.  در این فصلِ سال طیف رنگی طبیعت را می‌توان در شاخ و برگ های پاییزی جنگل‌های ونکوور تماشا کرد. به طور کلی، آب‌و‌هوای ونکوور در طول سال معتدل است، اما باران به ویژه در ماه‌های پاییز و زمستان رایج است.

هزینه های زندگی در شهر ونکوور کانادا

در مقایسه با سایر شهرهای کانادا هزینه زندگی در ونکوور به نسبت گران است؛ البته اگر شهر تورنتو را به حساب نیاوریم! به طور کلی شهر ونکوور بعد از شهر تورنتو کانادا دومین شهر گران کاناداست که در برخی شاخص‌های کیفی زندگی هم با این شهر رقابت می‌کند. میانگین هزینه زندگی در این شهر برای یک خانواده چهارنفره حدود 5 هزار دلار است.

هزینه زندگی به سبک زندگی بستگی دارد، اما به طور میانگین هزینه مسکن در ونکوور نسبت به دیگر شهرها گران‌تر است. میانگین کرایه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 2000 دلار کانادا در ماه است. اگرچه، هزینه‌های مسکن بسته به محله، متراژ و نوع محل اقامت متفاوت است.

بلیط تک‌سفره بزرگسالان برای اتوبوس یا مترو حدود 3.00 دلار کانادا هزینه دارد. با توجه به کیفیت، شبکه متراکم و ایستگاه‌های متعدد در سراسر شهر، داشتن اتومبیل شخصی در این شهر چندان به صرفه نیست.

زندگی در ونکوور گران است، اما راه‌کارهایی برای مدیریت هزینه‌ها و استفاده حداکثری از بودجه وجود دارد. با یافتن مسکن مقرون به صرفه، استفاده از حمل‌ونقل عمومی، آشپزی در خانه، بهره‌مندی از فعالیت‌های رایگان و مشارکت در اجتماع، می‌توانید از فرصت‌هایی که ونکوور ارائه می‌کند، لذت ببرید.

محله ایرانی نشین ونکوور

با اینکه ایرانی‌ها در تمام سطح شهر ونکوور کانادا اغلب به‌صورت پراکنده زندگی می‌کنند، اما در برخی محله‌ها تعداد تابلوهای سردرمغازه‌ها به زبان فارسی یا پوسترهای تبلیغاتی برای مخاطب ایرانی بیشتر دیده می‎‌شود. کریستال پارک در شمال ونکوور که در نزدیکی کوه‌های ساحلی قرار دارد و در احاطه طبیعت بکر است، یکی از محله‌های شهر ونکوور کاناداست که مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است.

در محله ریچموند در جنوب شهر با فضاهای سبز گسترده و مراکز خرید متعدد، نام رستوران‌های ایرانی بسیار به چشم می‌خورد. نورث ونکوور که یکی از شهرک‌های شمال شهر است، مراکز خرید بزرگی مانند پارک رویال و ونکوور مال را میزبانی می‌کند و دسترسی آسان آن به سایر مناطق ونکوور مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است. ونکوور غربی، کویتلام، داونتاون و شهرک برنابی نیز میزبان جامعه ایرانی شده‌اند.

سفر به ونکوور

با اینکه اغلب شهرهای کانادا چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده‌ای دارند اما شهر ونکوور، علاوه‌بر جذابیت‌های طبیعی آن آب‌وهوای دلچسب‌تری برای ذائقه ایرانی‌دارد. به همین دلیل سفر به ونکوور سفری به یادماندنی خواهد بود. این شهر جذاب دیدنی‌های بسیاری دارد که در ادامه مشهورترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد اما برای اطلاعات دقیق‌تر مطالعه مقاله «جاهای دیدنی ونکوور کانادا» را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

ویزای همراه کانادا و نحوه درخواست آن

سفر بدون ویزا با پاسپورت کانادا

  • پارک استانلی: این پارک 1000 هکتاری یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری در آمریکای شمالی است و مناظر خیره‌کننده‌ای از شهر، مسیرها، تپه‌های سبز و سواحل به نمایش می‌گذارد و جاذبه‌هایی مانند آکواریوم ونکوور و فانوس دریایی براکتون پوینت را ارائه می‌دهد.
  • جزیره گرانویل: این منطقه صنعتی سابق که به یک بازار عمومی شلوغ تبدیل شده است، فرصتی برای خرید غذا و صنایع دستی است. از موسیقی زنده و اجرای تئاتر لذت ببرید و مناظر زیبای شهر را تماشا کنند.
  • پل معلق کاپیلانو: این پل معلق عابر پیاده یک جاذبه محبوب است که مناظر خیره‌کننده‌ای از جنگل، بیشه‌های سبز و دره‌های ژرف را به نمایش گذاشته‌است. جاذبه‌‎های دیگری مانند Treetops Adventure و Cliffwalk  در این منطقه قرار گرفته‌اند.
  • گاس‌تاون: این محله تاریخی به‌ خیابان‌های سنگ‌فرش، معماری ویکتوریایی سازه‌ها، و فروشگاه‌ها و رستوران‌های مدرن معروف است. بازدیدکنندگان می‌توانند ساعت بخار معروف را تماشا کنند که هر 15 دقیقه یک‌بار زنگ می‌زند.
  • گالری هنری ونکوور: این گالری مجموعه متنوعی از هنرهای معاصر و تاریخی از بریتیش کلمبیا و سراسر جهان را گردآوری کرده است. همچنین در طول سال میزبان نمایشگاه‌های متعدد و رویدادهای ویژه است.
  • کوه گروس: این کوه منظره‌ای پانوراما از شهر و مناطق اطراف را نمایان کرده است. در فضای باز آن می‌توان از مانند پیاده‌روی، اسکی و زیپ‌لاین لذت برد. بازدیدکنندگان همچنین می توانند خرس‌های گریزلی ساکن در پناهگاه حیات وحش را ببینند.
  • دنیای علم: در این موزه تعاملی نمایشگاه‌های عملی و برنامه‌های آموزشی برگزار می‌شود که بیشتر مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.
  • سواحل: ونکوور چندین سواحل زیبا از جمله خلیج انگلیسی، ساحل کیتسیلانو و اسکله اسپانیایی است. بازدیدکنندگان می‌توانند از شنا، آفتاب گرفتن و سایر بازی‌ها و تفریحات ساحلی در طول تابستان لذت ببرند.
  • برج Lookout: این برج دید 360 درجه‌ای از شهر و کوه‌‎های اطراف دارد. در این برج می‌توانید از دید پرندگان آسمان، شهر را به نظاره بنشینید.
  • ویسلر: این شهرک تفریحی در شمال ونکوور واقع شده است و در طول ماه‌های تابستان میزبان رویدادهای ورزشی مانند اسکی و اسنوبورد در سطح جهانی می‌شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر فعالیت‌های فضای باز طرفدارهای زیادی دارد که می‌تواند سفر تفریحی یک روزه شما را پوشش دهد.

تحصیل در ونکوور کانادا

ونکوور میزبان بسیاری از موسسات آموزشی عالی کشور کانادا از جمله دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مدارس زبان و موسسات فنی‌و‌حرفه‌‎ای است. تحصیل در ونکوور فرصتی منحصر به فرد برای تجربه فرهنگی جدید است. برخی از برترین دانشگاه‌های ونکوور عبارت هستند از دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، دانشگاه سیمون فریزر (SFU)، و دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار. این دانشگاه‌ها برنامه‌های تحصیلی متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، و در رشته‌های پرطرفداری همچون مهندسی، علوم، هنر، تجارت و .. را ارائه می‌دهند.

کالج عالی‌رتبه کانادا مانند کالج لانگارا، کالج اجتماعی ونکوور و کالج داگلاس در این شهر واقع شده‌اند. این کالج‌ها برنامه‌های متنوعی در مقاطع مختلف در رشته‌های علوم بهداشتی، تجارت، تجارت و فناوری ارائه می‌دهند.

اگر علاقمند به تحصیل در ونکوور هستید، باید شرایط دریافت پذیرش تحصیلی هر یک از موسسات آموزش عالی کانادا و همچنین شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا را مطالعه کنید.

دانشگاه‌های ونکوور

سه دانشگاه اصلی در ونکوور وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و زمینه‌های تخصصی خود را دارند. این موسسات آموزش‌عالی خوش‌نام، به ترتیب دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، دانشگاه سیمون فریزر (SFU) و دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC):

دانشگاه بریتیش کلمبیا که بیشتر به فرم اختصارش  UBCخوانده می‌شود، یک موسسه آموزش عالی شناخته‌شده در سطح جهانی‌ست که برنامه‌های تحصیلی متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در رشته‌های جمله مهندسی، علوم، هنر، تجارت و غیره ارائه می‌کند. این دانشگاه همواره به عنوان یکی از 40 دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی می‌شود و عضو انجمن دانشگاه های آمریکا است.

دانشگاه UBC دو پردیس در شهر ونکوور دارد؛ پردیس اصلی در پوینت‌گری و پردیس میدان رابسون واقع در مرکز شهر ونکوور. پردیس اصلی مناظر دلفریبی دارد که توسط مناطق جنگلی زیبا احاطه شده است و مناظر چشم‌گیری از اقیانوس و کوه ها را به رخ می‌کشد. این دانشگاه میزبان جمعیت دانشجویی بزرگی شده و بیش از 65000 دانشجو شامل بیش از 16000 دانشجوی بین‌المللی از بیش از 160 کشور جهان در این مجموعه به تحصیل پرداخته‌اند.

دانشگاه سیمون فریزر (SFU):

دانشگاه SFU به تعهد قوی خود به تحقیق و مشارکت جامعه مشهور است. این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی خود را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های زیرمجموعه علوم، هنر، تجارت، آموزش، مهندسی و غیره را ارائه می دهد. دانشگاه سیمون فریزر سه پردیس دارد که پردیس اصلی آن در برنابی، درست در شرق ونکوور واقع شده است.

دانشگاه سیمون فریزر  SFU  دانشگاه نسبتاً جوانی‌ست که در سال 1965 تأسیس شده است؛ با این حال، به سرعت شهرت پیدا کرد و به ویژه برای برنامه های خود در علوم محیطی، جرم شناسی و تجارت مشهور شده است.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار:

دانشگاه امیلی کار یک دانشگاه تخصصی با تمرکز بر هنر، طراحی و رسانه است. این مجموعه طیف وسیعی از برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌هایی مانند هنرهای تجسمی، هنرهای رسانه‌ای و طراحی ارائه می‌دهد. جمعیت دانشجویی امیلی کار بسیار متنوع است و میزبان بیش از 2000 دانشجوی بین‌المللی از بیش از 50 کشور است.

دانشگاه امیلی کار در جزیره گرانویل، یک مرکز فرهنگی منحصر به فرد در ونکوور به حساب می‌آید که میزبان بسیاری از هنرمندان، گالری‌ها، تئاترها و مغازه هاست. این دانشگاه تاکید زیادی بر یادگیری عملی و همکاری دارد و فرصت‌های زیادی برای دانشجویان برای کار روی پروژه‌ها با سازمان‌ها و مشاغل محلی دارد.

کار در ونکوور کانادا

کار در ونکوور به عنوان نیروی کار بین‌المللی فرصتی مناسب برای کسب تجربه، کسب درآمد خوب و تجربه زندگی در شهری پر جنب‌وجوش با جامعه‌ای متنوع از قوم و فرهنگ است. اما باید توجه داشت که برای کار در ونکوور یا به عبارت کلی‌تر برای مهاجرت به کانادا از طریق کار باید شرایط و مدارک مشخصی داشت.

طبق برنامه‌های مهاجرتی کانادا، متقاضیان کار در کانادا می‌توانند با داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر JOB Offer برای درخواست ویزای کار کانادا اقدام کنند. ازین‌رو، بازار کار ونکوور فرصت‌های بسیاری در صنایعی مانند فناوری، مالی، گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی دارد و با وجود کارفرمایان بزرگی مانند آمازون، تلوس و بی سی هیدرو در ونکوور امکان استفاده از این فرصت‌ها وجود دارد.

مهارت‌های زبان، رزومه تحصیلی، سایقه شغلی و کاورلتر ابزار مهمی برای جلب توجه کارفرمایان بالقوه هستند. افزون بر این، مطالعه لیست مشاغل مورد نیاز کانادا یکی دیگر از راه‌کارهایی‌ست تا با نیازهای این کشور به نیروی کار آشنا شد.

معایب زندگی در ونکوور

با وجود جذابیت‌های بسیار شهر ونکوور کانادا و فرصت‌های بی‌شمار آن برای متقاضیان مهاجرت به کانادا، زندگی در ونکوور معایب و مشکلاتی هم دارد که پیش از مهاجرت و تصمیم قطعی باید در نظر گرفته شود.

  • هزینه‌های زندگی در ونکوور:ونکوور همواره به عنوان یکی از گران ترین شهرهای آمریکای شمالی برای زندگی در رتبه‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. هزینه‌های مسکن، خوردوخوراک، حمل‌و‌نقل و سرگرمی جزء لاینفک زندگی‌ست؛ اگرچه راه‌کارهایی برای کاهش هزینه‌های زندگی وجود دارد، اما از گرانی این شهر چیزی نمی‌کاهد.
  • آب و هوای سرد و بارانی: ونکوور به آب‌وهوای بارانی‌اش معروف است و به طور میانگین بیش از 160 روز بارانی در سال دارد. برای برخی از افراد، این نکته می‌تواند چالش بزرگی باشد که بر روحیه و سلامت روان آن‌‎ها تأثیر بگذارد.
  • ترافیک: به نسبت دیگر شهر کانادا، آمدوشد در این شهر به ویژه در ساعات شلوغی بسیار پرازدحام است. این نکته می‌تواند رفت‌وآمد در سطح شهر را به یک تجربه استرس‌زا تبدیل کند و موجب ایجاد به آلودگی هوا شود. البته برای ما ایرانی‌ها که تجربه زندگی در کلان‌شهرهای خود را داریم، این میزان ترافیک و آلودگی در شهر ونکوور کانادا بیشتر شبیه شوخی‌ست!

سوالات متداول | FAQs


1. چرا ونکوور به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی شناخته می‌شود؟

ونکوور به دلیل شاخص‌های زیر به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی شناخته می‌شود:

  • کیفیت زندگی بالا
  • امنیت بالا
  • امکانات آموزشی و رفاهی متنوع
  • فرصت‌های شغلی فراوان
  • آب‌وهوای معتدل
  • دسترسی آسان به طبیعت

2. هزینه زندگی در ونکوور چگونه است؟

هزینه زندگی در ونکوور به نسبت سایر شهرهای کانادا گران‌تر است. میانگین هزینه زندگی در این شهر برای یک خانواده چهارنفره حدود 5 هزار دلار است. هزینه مسکن در ونکوور نسبت به دیگر شهرها گران‌تر است. میانگین کرایه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 2000 دلار کانادا در ماه است.

3. بهترین زمان برای سفر به ونکوور چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به ونکوور تابستان است که هوا گرم و آفتابی است. البته، ونکوور شهری با آب و هوای معتدل است و در تمام طول سال می‌توانید از سفر به آن لذت ببرید.

4. هزینه سفر به ونکوور چقدر است؟

هزینه سفر به ونکوور به عوامل مختلفی مانند زمان سفر، مدت زمان سفر، نوع اقامت و سبک سفر شما بستگی دارد. به طور کلی، ونکوور یکی از شهرهای گران‌قیمت در کانادا است.

5. چگونه می‌توانم به ونکوور سفر کنم؟

ساده‌ترین راه برای سفر به ونکوور پرواز است. فرودگاه بین‌المللی ونکوور (YVR) در مرکز شهر قرار دارد و از بسیاری از شهرهای جهان پرواز مستقیم دارد. همچنین، می‌توانید با کشتی یا قطار به ونکوور سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *