تحصیلی

هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌ دولتی و غیرانتفاعی ترکیه

در سال‌های اخیر جمعیت دانشجویان بین‌المللی در ترکیه افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۹، حدود ۶۵هزار دانشجوی خارجی تحصیل در ترکیه را برای ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی خود برگزیده‌اند. طبق آمار رسمی، ترکیه به عنوان مقصد آموزش عالی جدید در بین دانشجویان بین‌المللی محبوب واقع شده است.

بر طبق نظام آموزش عالی ترکیه، دانشگاه‌های این کشور به دو گروه دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی تقسیم می‌شوند. البته به تازگی موسسات آموزش عالی نیمه‌خصوصی نیز در این کشور دایر شده‌اند که به نوبه خود خدمات درخوری ارائه می‌دهند. شهریه نسبتا ارزان با کیفیت آموزشی بالا می‌تواند انگیزه متقاضیان تحصیل در ترکیه باشد. افزون بر این، دریافت بورس‌های تحصیلی که توسط دولت و دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود، هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه را به نسبت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ این قبیل بورس‌های تحصیلی، هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه‌های مسافرت را پوشش می‌دهند.

مزایای تحصیل در ترکیه

در کنار تمامی موارد گفته شده، موقعیت جغرافیایی و اقتصادی ترکیه نیز بر جذب دانشجویان بین‌المللی تاثیرگذار است. جالب است بدانید که رشد اقتصادی ترکیه در میان کشورهایی که با سرعت بالایی به سوی پیشرفت گام برداشته‌اند، پس از چین در رده دوم جهانی قرار گرفته است.

بر اساس رده‌بندی برترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی در سال ۲۰۱۹، ترکیه در بین ۴۵ کشور دنیا جای گرفته است. بیش از ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشینه این رقم توسط دولت اداره می‌شوند. در اوایل سال ۱۹۷۰ تنها هشت موسسه آموزش عالیِ دولتی در ترکیه مشغول به‌کار بود و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. دانشگاه بین‌المللی آنتالیا، تازه تاسیس‌ترین دانشگاه کشور ترکیه است که اولین ورودی و سال تحصیلی خود را در سال ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ با هدف جذب دانشجوی خارجی آغاز به کار کرده است.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه نیز پیروِ توافق‌نامه بولونیا هستند؛ بر اساس این توافق‌نامه، دوره‌های تحصیلیِ دانشگاه‌ها مطابق با استاندارهای اروپا یکسان‌سازی می‌شوند. افزون بر این، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه بین‌المللی اراسموس پلاس Erasmus Plus نیز شرکت کرده‌اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین‌الملل در اروپا و امریکا پشتیبانی و شرایط را برای ادامه تحصیل در دیگر نقاط جهان آسان می‌کند. در آخرین تغییرات سیستم رده‌بندی آموزش عالی کیو.اس، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده ۴۳ جهان قرار گرفت.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه

بخش عمده‌ای از بودجه دانشگاه‌های دولتی از طریق بودجه‌های دولتِ ترکیه تامین می‌شود؛ به‌همین دلیل، این دانشگاه‌ها شهریه کمتری برای دانشجویان مقرر کرده‌اند. در این دانشگاه‌ها به زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی تدریس می‌شود. با شرکت در طرح‌های بین‌المللی می‌توان با گذراندن یک ترم در دانشگاه‌های ترکیه، برای منتقل شدن به دانشگاه‌ها اروپایی یا امریکایی اقدام کرد.

برای ورود به دانشگاه‌های دولتی باید از آزمون ورودی آن‌ها امتیاز لازم را به‌دست آورد.

نسبت به مقطع تحصیلی، نوع رشته و دانشگاه آزمون‌های متفاوتی نیز طراحی می‌شود. در صورت کسب امتیاز لازم، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه تقریبا رایگان است؛ به‌بیانی دیگر، در دانشگاه‌های دولتی ترکیه تنها هزینه ثبت‌نام از دانشجو دریافت می‌شود. تعداد دانشگاه‌های دولتی در ترکیه بیش از دانشگاه‌های خصوصی است؛ به‌صورتی که در بیشتر شهرهای بزرگ حداقل یک دانشگاه دولتی می‌توان یافت. به‌تازگی در پردیس‌های برخی دانشگاه‌های دولتی، پذیرش دانشجو بدون کنکور صورت می‌گیرد.

برای ورود به این دانشگاه‌ها تنها باید شهریه پرداخت کرد و وارد دوره آموزشی شد. مبلغ شهریه در پردیس‌های این دانشگاه‌های دولتی به‌طور میانگین سالانه ۲۰هزار تا ۳۰هزار دلار امریکا برآورد می‌شود!

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به‌صورت هیات امنایی و غیرانتفاعی اداره می‌شود؛ از این رو، تحصیل در این دانشگاه‌ها عمدتا بدون آزمون و همراه با شهریه است؛ برای شهریه دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه سالانه به طور متوسط بین ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار امریکا باید در نظر گرفت. البته در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های علوم پزشکی، شهریه ۲۵هزار دلاری نیز دیده می‌شود! به دلیل رقابت بالای دانشجویان ترک و بین‌المللی برای ورود در دانشگاه‌های دولتی ترکیه، بسیاری از دانشجویان ایرانی از رقابت صرف‌نظر می‌کنند و از اعتبار دیگر دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند. دانشگاه‌های غیرانتفاعی و خصوصی ترکیه فرصت خوبی را در اختیار اتباع کشورهای خارجی قرار داده‌اند.

تفاوت عمده دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه

همچون دانشگاه‌ ایرانی، ورود به دانشگاه‌های دولتی و ملی در ترکیه نیز کمی دشوارتر از دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی است؛ شرایط و سختگیری‌ها در دانشگاه‌های دولتی بیشتر اعمال می‌شود و هر سال با افزایش درخواست‌کننده‌های خارجی قوانین جدیدی وضع می‌کنند. یکی از تفاوت‌های فاحش میان این دو نوع دانشگاه، امتحان ورودی در پذیرش دانشگاه‌های دولتی است. بسته به صندلی‌های خالی در دانشگاه تعدادی از متقاضیان؛ چه دانشجویان ترک، چه شرکت‌کنندگان خارجی، وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند. آزمون ورودی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه سراسری نیست! هر دانشگاه آزمون ورودی مختص خود را دارد و بر اساس امتیازات مقرری دانشجو می‌پذیرد. برخی دانشگاه‌ها سه ورودی در سال دارند و برخی سالانه در دو یا یک ورودی دانشجو می‌پذیرند؛ در حالی که اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه آزمون ورودی ندارند و تنها با مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.

ورود به دانشگاه‌های دولتی از طریق آزمون ورودی YOS اتفاق می‌افتد. برای شرکت در این آزمون آشنایی به زبان ترکی استانبولی از ضروریات است؛ البته برخی از این دانشگاه‌ها اقدام به طراحی آزمون به زبان انگلیسی می‌کنند و برای پذیرش در آزمون آشنایی به زبان‌ ترکی را به عنوان پیش‌نیاز دوره تحصیلی مطرح کرده‌اند. در این صورت، باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ ارائه شود.

دانشگاه‌های خصوصی اجباری برای ارائه مدرک تومر و آشنایی با زبان ترکی ندارند.

شهریه در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار ناچیز است؛ برخی دانشگاه‌های دولتی تنها هزینه ثبت‌نام دریافت می‌کنند و برخی دیگر مبلغ بسیار کمی را به عنوان شهریه مقرر می‌کنند اما دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌های بسیار بالایی را دریافت می‌کنند که بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل میزان آن متفاوت است. به همین دلیل برخی از ایرانی‌ها تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را اولویت قرار می‌دهند و زیر بار هزینه‌های گزاف دانشگاه‌های خصوصی نمی‌روند.

البته ناگفته نماند که دانشگاه‌های خصوصی تخفیف یا کمک‌هزینه‌های ۲۰ تا ۱۰۰درصدی برای دانشجویان واجد شرایط در نظر گرفته‌اند. این مبالغِ قابل‌توجه، بخش اعظمی از هزینه‌های زندگی در ترکیه و سفر به شهر مبدا را نیز پوشش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، امکاناتی‌ست که در فضای آموزشی به دانشجو ارائه می‌شود. تجهیزات آموزشی مانند آزمایشگاه‌های مجهز و به‌روز می‌تواند روند آموزش را سریع‌تر و آسان‌تر کند.

دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه به ترتیب زیر است:

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه چوکورووا
  • دانشگاه دوکوزایلول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه آناتولی
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه کارادنیز
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه فنی ییلدیز
  • دانشگاه میعمار سینان
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه غازی

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه

همان‌طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، برای اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه تنها داشتن دیپلم ۱۲ ساله نظام قدیم یا مدرک دیپلم نظام جدید به همراه مدرک پیش‌دانشگاهی کافی‌ست. برای شرکت در دانشگاه‌های دولتی و تعدادی انگشت‌شمار از دانشگاه‌های خصوصی باید نمره قبولی در آزمون‌های ورودی را کسب کرد و جهت پرداخت شهریه و هزینه ثبت‌نام اقدام کرد.

مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

  • نبود شرایط سنی
  • نبود شرط معدل
  • بی‌اهمیت بودن گپ تحصیلی
  • الزامی نبودن ارائه مدرک زبان جهت ثبت‌نام
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • بی‌نیازی ایرانیان برای ارائه ویزا
  • نزدیکی مسافت
  • هزینه‌های پایین زندگی و شهریه دانشگاه‌ها نسبت به دیگر شهرهای اروپا
  • هزینه‌های زندگی در ترکیه

عمدتا هزینه‌های زندگی در یک کشور بستگی کامل به شهر محل سکونت، دانشگاه محل تحصیل و سبک زندگی افراد دارد اما به‌طور میانگین هزینه زندگی در کشور ترکیه را می‌توان ماهانه بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار امریکا تخمین زد. حدود نصف تا یک سوم از این میزان صرف اجاره خوابگاه یا منزل می‌شود. البته با خرید خانه در ترکیه  علاوه‌بر سرمایه‌گذاری امن در این کشور، می‌توان از هزینه‌های ماهانه نیز کاست. افزون‌بر این، با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پس از آشنایی با شهر محل سکونت نیز می‌توان هزینه‌ها را تا حدودی کاهش داد.

رنکینگ دانشگاه‌ها در ترکیه و جهان در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ طبق اعلام موسسه CWUR

نام دانشگاهرتبه ملی
رتبه جهانی
دانشگاه حاجی‌تپهHacettepe Üniversitesi1۵۲۵
دانشگاه استانبول İstanbul Üniversitesi2۵۶۰
دانشگاه فنی اورتادوغوOrta Doğu Teknik Üniversitesi3۵۹۶
دانشگاه اژهEge Üniversitesi4۶۱۶
دانشگاه آنکاراAnkara Üniversitesi5۶۲۵
دانشگاه فنی استانبولİstanbul Teknik Üniversitesi6۶۴۸
دانشگاه غازیGazi Üniversitesi7۶۷۹
دانشگاه بوغازیچیBoğaziçi Üniversitesi8۷۴۰
دانشگاه بیلکنتİhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi9۷۸۹
دانشگاه ارسییِسErciyes Üniversitesi10۷۸۴

 

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *