تحصیلی, مهاجرت

بورسیه تحصیلی | شرایط و معدل لازم برای بورسیه

اگر می خواهید تا از جزئیات کامل بورسیه تحصیلی در خارج و شرایط و معدل لازم برای بورسیه باخبر شوید، در این مطلب نیلگام همراه ما باشید.به استثنای برخی از کشورها نظیر آلمان، فرانسه و ترکیه که شرایط تحصیل کم هزینه و نسبتاً رایگان را برای دانشجویان بومی و بین المللی فراهم کرده اند، تحصیل در دانشگاه های معروف و معتبر اغلب کشورهای دنیا نیاز به پرداخت شهریه های نسبتاً زیادی داشته و این موضوع راه را برای خیلی از مشتاقان ادامه تحصیل در خارج از کشور که از توانایی مالی چندان خوبی برخوردار نیستند، سخت کرده است؛ از این رو برخی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی سعی می کنند تا از شرایط و معدل لازم برای بورسیه سر درآورده و به دنبال اخذ یک بورسیه تحصیلی باشند.

معمولاً در ابتدای راه، وقتی می خواهید پذیرش تحصیلی دانشگاه خارجی را دریافت کنید، به غیر از مواردی نظیر مدارک و رزرومه تحصیلی، توصیه نامه، انگیزه نامه، مدرک زبان و موارد این چنینی، چیز دیگری از متقاضی درخواست نمی شود و میزان تمکن مالی فرد مورد توجه دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه نیست.

اما مهاجرت تحصیلی تنها به داشتن نامه پذیرش دانشگاه محدود نبوده و نیاز به اخذ ویزای تحصیلی نیز دارد. دقیقاً در این مرحله شما باید این موضوع را به سفارت و کنسولگری کشور خارجی اثبات کنید که دارای شرایط مالی مناسب و ایده آلی هستید و بدون نیاز به کار تمام وقت و دردسر خاصی از عهده پوشش هزینه های دانشگاه و زندگی دانشجویی در خلال تحصیل در کشور خارجی بر می آیید.

موضوعی که قانون و حد و حدودی برای آن در هر یک از کشورهای دنیا تعیین شده و با نام تمکن مالی بانکی شناخته می شود. یعنی اگر قصد تحصیل در اروپا و کشورهای حوزه شنگن را داشته باشید، مطمئناً ملزم به داشتن تمکن مالی و موجودی حساب ویزای شینگن هستید.

اما اگر جزو افرادی باشید که پس انداز و بودجه آنچنانی نداشته و از حمایت مالی والدین برخوردار نیستید، آنوقت چاره کار چیست؟ آیا باید تنها به سراغ مقاصد تحصیلی رایگان و کم هزینه ای مثل آلمان و یا فرانسه با زبان های بومی فرانسوی و آلمانی رفت و یا می توان از راهکاری به نام کمک هزینه تحصیلی و یا همان بورسیه تحصیلی در این راستا استفاده کرد.

برای درک بهتر این موضوع، همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی مفهوم کلی بورسیه تحصیلی پرداخته و شرایط و معدل لازم برای بورسیه را به شما توضیح دهیم.

بورسیه تحصیلی

به طور کلی، بورس یا بورسیه تحصیلی چیزی است که در زبان انگلیسی به آن اسکالرشیپ می گویند و به عنوان کمک هزینه تحصیلی برای کمک مالی به دانشجویان بومی و بین المللی در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی، ارشد و دکترا طراحی شده است.

اغلب کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی از سوی موسسسات آموزشی، کالج ها و دانشگاه ها ارائه می شوند، اما برخی از ارگان های دولتی و خصوصی نیز هر ساله انواع فاندها و بورسیه ها را به دانشجویان واجد شرایط ارائه داده و آنها را مورد حمایت مالی خود قرار می دهند.

برخی اوقات، اسکالرشیپ به شکل یک چک (تنها برای یکبار و یک مرتبه) به دانشجو ارائه می شود. اما در اغلب موارد، بورسیه تحصیلی به گونه ای است که قابلیت تجدید و استفاده مجدد داشته و در هر سال و ترم تحصیلی، بخش و یا کل هزینه های تحصیلی دانشجو در دانشگاه مورد نظر را پوشش می دهد.

یعنی اسکالرشیپ می تواند به صورت half fund (برای پوشش بخشی از هزینه های تحصیلی یا برای یک تا دو ترم) باشد و یا این که به صورت فول فاند ارائه شود که در این صورت پوشش کامل هزینه های دانشجو در تمام طول تحصیل اعم از هزینه دانشگاه، خوابگاه و حتی چندین رفت و برگشت به کشور مبدا شامل حال دارنده خوش شانس آن می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی با وام دانشجویی متفاوت بوده و نیازی به بازپرداخت آن بعد از فارغ التحصیلی و اتمام دوره دانشگاهی وجود ندارد.

کمک هزینه تحصیلی ممکن است به گونه ای باشد که پول به صورت چک و مستقیماً به دانشجو و اهداف تحصیلی تعلق بگیرد، اما در الباقی موارد، مبلغ یاد شده به موسسه آموزشی و دانشگاه محل تحصیل دانشجو ارائه می شود.

چنانچه مبلغ بورسیه تحصیلی کمتر از شهریه دانشگاه و یا هزینه های جانبی باشد، هزینه های باقیمانده باید توسط دانشجو با موسسه آموزشی تسویه شود. در مقابل، اگر اسکالرشیپ بیش از مبالغ مورد نیاز و هزینه های دانشگاه باشد، باقیمانده پول به دانشجو عودت داده می شود.

معمولاً بورسیه تحصیلی براساس دستاوردهای تحصیلی و آکادمیک به دانشجو تعلق می گیرد، این در حالی است که در برخی از موارد استثنا نیاز مالی دانشجوی واجد شرایط و دارای پتانسیل نیز موجب اعطای اسکالرشیپ به وی می شود.

در این بین، برخی از بورسیه ها و کمک هزینه های دانشگاهی براساس توانایی و استعداد ورزشی و یا هنری دانشجو (مثل موسیقی) به وی اعطاء می شود و دستاوردهای تحصیلی و نمرات دانشجو در اولویت قرار ندارد.

اما در حالت کلی، دو مدل متداول بورسیه تحصیلی در سراسر دنیا شامل merit-based و need-based می شود که به ترتیب به معنی مبتنی بر شایستگی و مبتنی بر نیاز فرد است.عموماً اهداکننده اسکالرشیپ و سازمان مسئول تامین مالی بورسیه معیارهای انتخاب گیرنده و نحوه پرداخت و استفاده از پول را در هر سال تعیین می کند.

البته در صورتی که به دلیل نیاز مالی کمک هزینه تحصیلی اهدا شود، به آن گرنت grant گفته می شود و در صورتی که بخاطر شایستگی و نمرات تحصیلی باشد، یک بورسیه و اسکالرشیپ به شمار می رود.

بودجه اختصاص داده شده به دانشجو برای پرداخت هزینه هایی نظیر شهریه دانشگاه، کتاب و تجهیزات، محل اقامت دانشجویی، هزینه های دپارتمان و اجرایی و سایر هزینه هایی که به دانشجو و دانشگاه ربط دارد صرف می شود.

فاکتورهای تعیین کننده برای کسب بورسیه تحصیلی توسط یک دانشجو می تواند شامل دستاوردهای تحصیلی، دپارتمانی، مشارکت های اجتماعی و یا داوطلبانه، تجربه کاری، حوزه تحصیلی، پژوهش ها، تحقیقات و مقالات علمی منتشر شده و نیاز مالی فرد باشد.

بنابراین، می توان این طور گفت که اسکالرشیپ و فاند تحصیلی راهکار بسیار خوبی برای دانشجویان شایسته و زرنگی است که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، اما بودجه مالی کافی برای انجام این کار ندارند.

اکنون که با مفهوم کلی بورسیه تحصیلی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده تا به همراه شما به بررسی این بپردازیم که چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم و شرایط و معدل لازم برای اخذ بورسیه را مورد ارزیابی قرار دهیم.

چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم

موضوع مهم و قابل تامل درباره اسکالرشیپ و فاند تحصیلی این است که چگونه باید برای دریافت آن اقدام کرد. همانطور که گفتیم، بهترین منبع و در دسترس ترین گزینه پیش روی متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور، وب سایت دانشگاه مورد نظر شماست.

یعنی اگر تمایل به تحصیل در موسسات آموزشی و دانشگاه های کانادا دارید، باید از شرایط بورسیه تحصیلی کانادا مطلع شده و به سراغ جزئیات و قوانین ذکر شده در وب سایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در این کشور بروید.

به طور معمول، اولین گام برای تحصیل در خارج از کشور این است که شهر و کشور محل تحصیل و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده، به وب سایت دانشگاه مراجعه نموده و از قوانین پذیرش و اعطای بورسیه مطلع شوید.

معمولاً به شما این امکان داده می شود تا به طور همزمان برای نامه پذیرش تحصیلی و کمک هزینه دانشگاهی اقدام کنید، یعنی باید انواع و اقسام مدارک تحصیلی، هویتی و حتی سوابق مرتبط کاری خود را ترجمه و آماده نموده و برای دانشگاه ارسال کنید و طبق ددلاین های اعلام شده، فرم های درخواست هر دو را به همراه مدارک مورد نیاز برای دپارتمان دانشگاه ارسال نمایید.

البته در برخی از کشورها نظیر ترکیه، این موضوع دارای ساختار متفاوتی است و شما باید قبل از درخواست پذیرش تحصیلی به پنل دولتی بورسیه ترکیه رفته و فرم درخواست و مدارک مورد نیاز اسکالرشیپ را ارسال کنید.

برهمین اساس، اطلاع از قوانین و شرایط بورسیه تحصیلی از اولویت و اهمیت زیادی برخوردار بوده و در صورت رعایت نکردن آنها امکان رویارویی با عدم موفقیت و ریجکت درخواست وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم که پیش از اقدام برای درخواست اسکالرشیپ و فاند، به خوبی در مورد جزئیات آن تحقیق کنید، یعنی اطلاعات کاملی در مورد شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان ایرانی و یا سایر کشورهای دنیا از جمله انگلیس، کانادا، آمریکا و یا استرالیا کسب کنید.

بهترین مرجع برای اطلاع از نحوه درخواست بورسیه تحصیلی وب سایت دانشگاه خارجی مورد نظر شماست که فهرست کاملی از فاندهای داخلی دانشگاه و یا سایر موسسات آموزشی دولتی و یا خصوصی را به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می دهد.

در صورتی که تحقیق و جستجو در مورد جزئیات بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای شما سخت بوده و به نظر سخت می رسد، می توانید از مشاوره کارشناسان مجرب موسسات مهاجرتی اعزام دانشجو مثل نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

همانطور که برای درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه نیاز به ترجمه و آماده سازی انواع مدارک تحصیلی، کاری و هویتی و ارسال آن به دانشگاه را دارید، برای اپلای بورسیه نیز باید طبق قوانین و زمان ددلاین دانشگاه مدارک را آماده کرده و برای دپارتمان مشخص شده در وب سایت بفرستید.

به طور معمول، تعداد اسکالرشیپ های مقطع کارشناسی کمتر از مقاطع تکمیلی بوده و اولویت ارائه این فاندها با دانشجویان بومی هر کشور است. از این رو می توان به راحتی این موضوع را فهمید که رقابت بر سر دریافت انواع بورسیه تحصیلی بسیار زیاد بوده و افراد کمی موفق به دریافت آن می شوند.

به دلیل این که اغلب کمک هزینه ها به صورت مریت و برحسب شایستگی تحصیلی دانشجو اعطاء می شود، باید توانایی اثبات این موضوع را به مسئولان فاند و اسکالرشیپ داشته باشید که از شایستگی و پتانسیل بالایی برای کسب بورسیه تحصیلی برخوردار هستید.

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم، روند درخواست انواع فاند و بورسیه تحصیلی به صورت آنلاین و در اغلب موارد از طریق وب سایت دانشگاه خارجی بوده و دارای پروسه مشابهی با درخواست پذیرش تحصیلی است، با این تفاوت که پیش نیازهای درخواستی فاند تحصیلی با یک متقاضی تحصیل پولی در خارج از کشور فرق داشته و به بیانی دیگر، شرایط و معدل لازم برای بورسیه با یک متقاضی عادی تفاوت خواهد داشت.

البته ممکن است، پیش از ارزیابی و تصمیم گیری نهایی در مورد درخواست دانشجو مبنی بر دریافت کمک هزینه دانشگاهی، از وی چندین مصاحبه آنلاین و حضوری نیز گرفته شود. اما برای درک بهتر این موضوع بد نیست تا شما را با شرایط و معدل لازم برای اخذ بورسیه آشنا کنیم.

شرایط و معدل لازم برای بورسیه

باید به این نکته مهم توجه کنید که شرایط و قوانین اخذ پذیرش تحصیلی و شرکت در طرح های کمک هزینه دانشگاهی با یکدیگر تفاوت داشته و دارای ضرب العجل ها و ددلاین های متفاوتی از یکدیگر هستند.

به بیانی دیگر، اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک رشته تحصیلی در کشوری خارجی را داشته باشید، عموماً نیاز به ارائه ترجمه مدارک تحصیلی، ریزنمرات، توصیه نامه اساتید، رزومه و سوابق تحصیلی، سوابق کاری مرتبط، انگیزه نامه و مدرک زبان دارید و ممکن است با سختگیری کمی روبرو شده و مورد پذیرش قرار گیرید.

یعنی از شما شرط معدل حداقل 15 و نمره زبان 6 تا 6.5 آیلتس درخواست شود. ولی برای متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی این موضوع کاملاً متفاوت است.

در واقع این امکان وجود دارد که اولویت انتخاب کاندیداهای برتر اعطای بورسیه تحصیلی براساس فاکتورهای زیر باشد:

  • شرط معدل نهایی GPA و آخرین مدرک تحصیلی (حداقل 17)
  • نمره زبان یک آزمون بین المللی نظیر آیلتس و تافل (حداقل 7 تا 7.5)
  • نداشتن گپ تحصیلی ( فاصله زمانی از آخرین مدرک تحصیلی دریافتی شما کمتر از 5 سال باشد)
  • نمرات دروس اصلی متقاضی (نظیر ریاضیات و فیزیک و شیمی) بالاتر از 75 درصد و در شرایط ایده آلی باشد
  • ترجیحاً کارهای فوق برنامه نظیر شرکت در پروژه های تحقیقاتی، انتشار مقالات علمی و یا کمک و دستیاری استاد دانشگاه در رزومه دانشجو وجود داشته باشد
  • فرد از سوابق کاری مرتبط با حوزه تحصیلی برخوردار باشد (کارهای داوطلبانه و هدایت پروژه مزیت محصوب می شود)
  • یک انگیزه نامه و کاورلتر موجز و کامل برای توضیح توانایی ها و دلایل قانع کننده انتخاب شما برای دریافت اسکالرشیپ
  • ترجمه ریزنمرات تمام مقاطع تحصیلی اصلی نظیر دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه
  • توصیه نامه دو تا 3 استاد قبلی دانشجو برای اثبات و تائید شخصیت و توانایی های شما برای دستیابی به فرصت بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در خارج از کشور
  • صادق بودن در زمان مصاحبه آنلاین و یا حضوری (ارائه اطلاعات دقیق و مطابق با مدارک ارائه شده مثل رزرومه و انگیزه نامه تحصیلی)
  • نداشتن شرط سنی بالا (به غیر از اسکالرشیپ برخی از مقاطع تحصیلی مثل دکترا و فوق دکترا) که شرط سنی متقاضی چندان تاثیری در آن ندارد، برای سایر مقاطع دانشگاهی از جمله کارشناسی و یا ارشد، حد و حدود سنی تعیین شده که ممکن است برای متقاضیان بورسیه کارشناسی، حداکثر 27 تا 30 سال و برای متقاضیان ارشد، حداکثر 35 سال باشد. این اعداد در هر وب سایت و دپارتمان متفاوت خواهد بود.

در کنار اهمیت شرایط و معدل لازم برای بورسیه دانشگاهی، توجه و دقت فراوان به مراحل پروسه درخواست، ددلاین های اعلام شده توسط سازمان اسکالرشیپ و همچنین ارائه اطلاعات مختصر و مفید به مصاحبه کنندگان، جزو نکات بسیار مهم درخواست بورسیه و تحصیل رایگان در خارج از کشور محسوب می شود.

یادتان باشد که موفقیت در اخذ فاند تحصیلی یک امر حتمی و نهایی نبوده و به دلیل رقابت بسیار زیاد متقاضیان از سراسر دنیا، احتمال رد درخواست و شکست شما نیز وجود دارد. از این رو، باید براساس رزومه تحصیلی و توانایی های خود، واقع گرایانه به این موضوع نگاه کنید و توقع این را نداشته باشید که با نمرات و معدل معمولی و یا نمره زبان متوسط، با درخواست بورسیه شما از یک دانشگاه بسیار معتبر مثل آکسفورد موافقت شود!

شما باید بر طبق قوانین و زمان ددلاین اعلام شده، مدارک و فرم درخواست بورسیه تحصیلی را ارسال کنید و نباید این طور فکر کنید که تنها ارسال مدارک و فرم درخواست پذیرش دانشگاه برای اسکالرشیپ نیز کفایت کرده و یا تاریخ های اعلام شده آنها به طور پیش فرض یکی است!

یادتان باشد که درخواست بورسیه و اسکالرشیپ همانند پذیرش تحصیلی شامل هزینه ادمیشن فی و پرداخت پول نمی شود و شما می توانید به طور همزمان برای چندین دانشگاه و یا ارگان بورسیه درخواست خود را ارسال کنید.

مورد بعدی این است که تا زمان اطمینان یافتن از موفقیت در امر دریافت اسکالرشیپ و فول فاند بودن بورسیه، اتکای مالی کامل خود به این فاند تحصیلی را به سفارت نشان ندهید. یعنی در صورتی که بورسیه شما تنها بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی را در خارج از کشور پوشش دهد و شما دارای تمکن مالی بانکی کافی نباشید، با درخواست ویزای شما موافقت نشده و با شکست مواجه خواهید شد.

نکات درخواست بورسیه تحصیلی و شرایط و معدل لازم برای بورسیه دارای جزئیات زیادی بوده و در اغلب موارد نیاز به راهنمایی کارشناسان مجرب این امر و ارزیابی تحصیلی دانشجو دارد. بر همین اساس، بهتر است برای صرفه جویی در زمان و هزینه و مواجه نشدن با شکست در امر درخواست بورسیه تحصیلی، در یک مشاوره تحصیلی تخصصی و اعزام دانشجو به خارج از کشور شرکت کرده و پیش از اقدام برای اپلای، به خوبی در این زمینه تحقیق کنید.

معدل لازم برای بورسیه کانادا

طبق آمار برخی از دانشگاه های معتبر کشور کانادا مثل مک گیل، شرایط و معدل لازم برای بورسیه در این موسسه و اغلب دانشگاه های کشور کانادا دارای حداقل شرط معدل نهایی GPA 3 است که بین نمره 15 تا 17 است و GPA 4 بین نمرات 17 تا 20 محسوب می شود.

این مورد ممکن است در وبسایت برخی از دانشگاه ها با نمادهای B و B+ و A و A+ نمایش داده شود که از دامنه نمره معدل 15 تا 20 متغیر است.

اما باید به این موضوع توجه کنید که نیمی از اسکالرشیپ های در دسترس کشور کانادا تنها وابسته به معدل نهایی GPA نبوده و شامل موارد دیگری از جمله توصیه نامه، کارهای فوق برنامه دانشجو، رزومه و انگیزه نامه و موارد این چنینی می شود.

معدل برای بورسیه شدن در کره جنوبی

شرایط و معدل لازم برای بورسیه در کره جنوبی، به نوع دانشگاهی، دولتی و یا خصوصی آن بستگی داشته و نوع رشته و مقطع تحصیلی درخواستی دانشجو نیز می تواند در شرایط آن تاثیرگذار باشد.

اما در حالت کلی بهتر است تا متقاضی تحصیل کم هزینه و یا رایگان در کشور کره جنوبی، اطلاعات مورد نیاز برای درخواست اسکالرشیپ را از وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود دریافت کند. چون هر موسسه آموزشی، ارگان اهدا کننده فاند و یا دانشگاه کره ای، دارای شرایط مختص به خود است.

برای مثال، وب سایت kookmin کره جنوبی شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دولتی را این طور بیان کرده است:

  • متقاضی و والدین وی باید دارای تابعیت و حق شهروندی خارجی (به غیر از کره باشند)
  • متقاضی کره ای واجد شرایط دریافت بورسیه نیست
  • متقاضی باید از سلامت کامل ذهنی و جسمی برخوردار باشد تا بتواند برای بازه زمانی مشخص و مورد نیاز تحصیل در این کشور حضور پیدا کند
  • درخواست کننده بورسیه باید در هنگام اپلای زیر 40 سال سن داشته باشد
  • فرد شرکت کننده باید دارای حداقل مدرک کارشناسی و یا ارشد در تاریخ 31 آگوست همان سال باشد
  • فردی که از قبل در یکی از دانشگاه های کره پذیرش شده و ثبت نام کرده باشد، مجاز به درخواست بورسیه تحصیلی نیست
  • متقاضی اسکالرشیپ باید از حداقل معدل GPA  2.64 در مقیاس نمره 4، معدل 2.80 در مقیاس 4.3  و یا 2.91 در مقیاس 4.5 برخوردار باشد. این موضوع معادل داشتن 80 درصد و یا بیشتر نمرات دروس دوره قبلی پاس شده در دانشگاه است
  • افراد دارای مهارت بالای زبان انگلیسی و یا کره ای از مزیت انتخابی برخوردار هستند
  • افرادی که برای علوم طبیعی و یا حوزه های تکنولوژی اپلای کرده اند دارای مزیت انتخابی هستند
  • متقاضیانی که در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار هستند دارای مزیت انتخابی محسوب می شوند

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *