تحصیلی

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

سد بزرگ کنکور ایران، آرزوی تحصیل در رشته‌های خاص مانند مهندسی و علوم پزشکی را در دل بسیاری از جوانان ایرانی ناکام گذاشته است؛ گروهی پشت این مانع بزرگ مغلوب و مقهور می‌مانند و از رسیدن به رویای خود دست می‌کشند، اما گروهی دیگر از سکوهای پرتاب در کشورهای دیگر بهره می‌جویند! یکی از این فرصت‌ها، تحصیل در ترکیه و استفاده از برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور است؛ چرا که دانشگاه‌های ترکیه در برنامه‌های مبادلات دانشجویان بین‌المللی Association for Dental Education in Europe شرکت کرده و راه‌های ادامه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی را هموار کرده‌اند.

هزینه تحصیل در کشور ترکیه در رشته دندانپزشکی

دانشگاه‌های ترکیه به دو گروه عمده دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی تقسیم می‌شوند که طبیعتا شهریه دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی به مراتب بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است: تحصیل در رشته داندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی تقریبا برابر با ۱۵۰۰ لیر یا ۴۰۰ یورو در سال است.

برای شرکت در این دوره‌ها باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرد و با کسب امتیاز لازم وارد دانشگاه‌های دولتی شد. البته تحصیل در این نوع دانشگاه‌ها برای شهروندان ترکیه بدون شهریه و رایگان است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بستگی به دانشگاه‌ محل تحصیل دارد اما به‌طور کلی شهریه‌های این رشته سالانه حداقل ۳۰هزار لیر ترکیه معادل ۴۸۴۰یورو و به‌طور میانگین ۱۷هزار یورو برآورد می‌شود. تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های خصوصی برای همه چه دانشجویان داخلی و چه دانشجویان بین‌المللی در حدود ۱۰هزار تا ۲۵هزار دلار امریکا هزینه دارد.

کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای رشته دندانپزشکی در ترکیه

در نظر داشته باشید که هزینه‌های فوق، بدون اعمال بورس‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی اعلام شده است. کمک‌هزینه‌هایی که از کشورهای مبدا یا مقصد برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود، تاثیر چشمگیری در کاهش میزان هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه دارد. بسیاری از دانشگاه‌ها تخفیف یا کمک‌هزینه‌های ۲۰ تا حتی ۱۰۰ درصدی به دانشجویانِ واجد شرایط اعطا می‌کنند. هم‌چون میزان شهریه‌ها، مبلغ دقیق بورس‌های ارائه شده نیز بستگی به دانشگاه محل تحصیل دارد.

به‌طور کلی استفاده از کمک‌هزینه‌های تحصیلی در رشته دندانپزشکی در ترکیه برای تمامی ملیت‌ها امکان‌پذیر است اما محدودیت‌هایی نیز برای تحصیل در مقاطع پایین‌تر وجود دارد؛ به عبارت دیگر، در مقاطع بالاتر برنامه‌های کمک‌هزینه متنوع‌تری می‌توان پیدا کرد. با دریافت این کمک‌ها، هزینه‌های زندگی هم‌چون کرایه محل اقامت یا خوابگاه، حمل‌ونقل داخل شهر، هزینه سفر رفت‌وبرگشت به کشور مبدا و … کاسته خواهد شد. محاسبه مبلغ موردنیاز برای ادامه تحصیل در ترکیه بعد از کاهش این گونه کمک‌هزینه‌ها، در مواردی نتایج بسیار جالب و باورنکردنی دارد.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه

سالانه حدود ۳هزار داوطلب در فرآیند دریافت پذیرش دندانپزشکی دانشگاه‌های ترکیه، موفق می‌شوند وارد این دوره شوند. به‌طور کلی، هر دانشگاه بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ سهمیه دارد که شمار اندکی از آن‌ها به دانشجویان بین‌المللی تعلق دارد. برای مثال دانشگاه مرمره Marmara در استانبول هر ساله ۱۴۴ دانشجو می‌پذیرد که ۱۰ نفر از این ظرفیت شامل حال دانشجویان خارجی می‌شود.

دانشگاه‌‌های مشهور ترکیه در رشته دندانپزشکی

در جدول زیر با مشهورترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته دندانپزشکی آشنا خواهید شد. همان‌طور که اشاره شد این دانشگاه‌ها کمک‌هزینه‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهند.

آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه

برای دانشجویان بین‌المللی در کشور ترکیه آزمونی طراحی شده که به‌ اختصار آزمون YOS نامیده می‌شود. یوس هر ساله از سوی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌شود که شامل ۸۰ سوال از درس‌های ریاضی، هندسه می‌شود و هوش متقاضی را محک می‌زند. برای شرکت در این آزمون که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ضروری است.

برخلاف کنکورهای ایران، آزمون یوس یک کنکور سراسری نیست؛ هر دانشگاه آزمون ورودی خاص خود را دارد و در برخی دانشگاه‌ها تا سه مرتبه در سال برگزار می‌شود.

طول دوره دندانپزشکی در ترکیه و دروس آن

دوره دندانپزشکی در ترکیه حدود ۵ سال زمان می‌برد؛ البته دانشگاه‌های مختلف در کشور ترکیه طرح درسی خاص خود را دارند اما به‌طور کلی در سال اول درس‌های فیزیک، پروتز، زبان ترکی، بیولوژی، آناتومی، مجسمه‌سازی یا موسیقی، بیوشیمی، بیواستاتیستیک، زبان خارجی، تربیت‌بدنی، نقاشی و کامپیوتر تدریس می‌شود که برخی از آن‌ها درس‌های اختیاری هستند.

در سال دوم درمان بیماری‌های دندان، اندودونتی، بیوفیزیک، میکروبیولوژی، هیستولوژی، فیزیولوژی مورد بحث قرار می‌گیرد و در سال سوم تکنولوژی علوم ارتباطات، ارتودونتی، پریودونتولوژی، فارماکولوژی، پدودونتی، بیماری‌های دهان، دندان و فک، پاتولوژی، بی‌حسی دندان، درمان بیماری‌های دندان، علوم روانی تدریس می‌شود.

در سال چهارم نوبت به درس‌های تخصصی می‌رسد؛ جراحی تخصصی، جراحی عمومی، رادیولوژی دهان، داخلی، میکروبیولوژی دهان، بیوشیمی دهان، بیماری‌ها، کارگاه‌های عملی، آناتومی توپوگرافیک، ایمپلنتولوژی دهان، سلامت دهان و دندان، درمان بیماری‌های دهان به‌صورت تخصصی و عملی تدریس می‌شوند. سال پنجم به نوعی آمادگی برای درمان محسوب می‌شود و درس‌هایی در حوزه چشم، پروتز فک و صورت، اخلاق حرفه‌ای، درماتولوژی، گوش‌وحلق‌وبینی، علوم رفتاری، تحقیقات و تکنولوژی، کمک‌های اولیه و اورژانسی، پاتولوژی دهان، تاریخچه دندانپزشکی، پزشکی قانونی، روان‌پزشکی و روش‌های معاینه تدریس می‌شود.

در اکثر کلینیک‌های مربوط به دانشگاه‌های دندانپزشکی در ترکیه، سیستم کاری با عنوان entegre یا انترنی ایجاد شده است. در این کلینیک‌ها دانشجویان در هر روز از هفته به‌صورت عملی و حرفه‌ای تخصص‌های علم دندانپزشکی را مرور می‌کنند. در این سیستم دانشجو بیماران را پذیرش کرده و در حضور یک دندانپزشک در کلینیک مشغول به پذیرش و معاینه و درمان می‌شود. پس از این دوره پنج‌ساله، دانشجو آماده ورود به دنیای تخصصی درمان خواهد بود.

تحصیل به زبان انگلیسی در رشته دندانپزشکی در ترکیه

برخلاف تصور، امکان تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. در بسیاری از دانشگاه‌های مشهور و تخصصی کشور ترکیه، دروس به زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی تدریس می‌شوند. نکته حائز اهمیت در مورد تحصیل در کشور خارجی، زبان رایج در کشور مقصد است؛ با این‌که بسیاری از دانشگاه‌ها، زبان بین‌المللی را به عنوان زبان تدریس برمی‌گزینند اما مراودات اداری یا ارتباط با شهروندان باید به زبان کشور مقصد صورت گیرد. خصوصا در رشته دندانپزشکی در سال‌های آخر دوره، دانشجو به‌طور مستقیم با بیمار در ارتباط است و در این مرحله دانش زبان این کشور اهمیت پیدا می‌کند.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *