تور, ویزا

راهنمای اخذ ویزای توریستی اتریش همراه قیمت ۲۰۲۰

اتریش بی‌شک یکی از جذاب‌ترین و البته خوش‌نام‌ترین کشورهای اروپایی برای سفر، تحصیل و اقامت محسوب می‌شود. کشور هنر، بناهای تاریخی، موسیقی، فلسفه و البته جاذبه‌های ناب توریستی. بسیاری از افراد اتریش را تنها با وین یا سالزبورگ می‌شناسند و حتی نام شهرهایی مانند زلامسی، سن آنتون یا اینسبروک را نشنیده‌اند. اما جذابیت این کشور فراتر از این‌ها بوده و با اخذ ویزای توریستی اتریش می‌توانید اروپایی متفاوت با آنچه در ذهن دارید را ببینید.

معرفی کشور اتریش

اتریش کشوری واقع در مرکز اروپا است و کشورهایی مانند آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و سوئیس در همسایگی آن قرار دارند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۸، جمعیت این کشور در حدود ۸٫۸ میلیون نفر بوده است. شهر وین به عنوان پایتخت این کشور با جمعیتی در حدود ۱٫۹ میلیون نفر بزرگ‌ترین شهر اتریش محسوب می‌شود. حدود دوسوم مساحت ۸۴هزار کیلومترمربعی کشور اتریش را جنگل‌ها و مراتع پوشانده و رشته کوه‌های آلپ نیز ستون فقرات فیزیکی این کشور به حساب می‌آید.

از لحاظ آب‌وهوایی اتریش در یک منطقه معتدل قرار گرفته اما این موضوع در بخش‌های مختلف کشور تا حدی متفاوت است. مناطق دشتی در شمال و شرق کشور، زمستان‌های سردتر و تابستان‌های گرم‌تر با بارش متوسط در طول سال دارد اما مناطق جنوب‌شرقی اتریش دارای تابستان‌های طولانی و گرم‌تری است. غرب اتریش تحت نفوذ آب‌وهوای معتدل اقیانوسی بوده و دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است. ضمن این که سردترین ماه سال در اتریش معمولا ماه ژانویه است.

حدودا سه چهارم مردم اتریش مسیحی بوده و زبان رسمی این کشور، آلمانی است. اگرچه اقلیت‌هایی در اتریش وجود دارند که به زبان‌های مجارستانی، کرواتی، ترکی و برخی زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند اما آلمانی زبان اکثر قریب به اتفاق مردم این کشور است. اتریش یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هنر و فرهنگ در جهان محسوب می‌شود و در حوزه‌هایی نظیر موسیقی، تئاتر، ادبیات، معماری و پزشکی دستاوردهای مهمی را داشته است. علاوه بر این، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و سطح بالایی از رفاه اجتماعی را ارائه می‌دهد.

اتریش یکی از ۲۶ کشور حوزه شینگن

بر اساس پیمان شینگن تمامی کشورهای عضو این پیمان متعهد شده‌اند که مرزهای خود را برای رفت‌وآمد شهروندان یکدیگر آزاد بگذارند. این رفت‌وآمد آزادانه شامل افرادی که اقامت دائم این کشورها را داشته باشند نیز می‌شود. اما شهروندان سایر کشورها برای ورود به حوزه شینگن نیاز به اخذ ویزای شینگن خواهند داشت. اتریش نیز یکی از ۲۶ کشور حوزه شینگن محسوب می‌شود که برای ورود به آن با هر هدفی نیاز به اخذ ویزای شینگن دارید. با گرفتن ویزای شینگن اتریش می‌توانید علاوه بر اتریش، در سایر کشورهای عضو این حوزه نیز رفت‌وآمد کنید.

ویزای توریستی اتریش

با توجه به عضویت اتریش در پیمان شینگن و قوانین و مقررات تقریبا مشابه بین کشورهای این حوزه در زمینه صدور ویزا، برای سفر توریستی به اتریش باید ویزای توریستی شینگن را اخذ کنید. ویزای توریستی شینگن با هدف گردشگری صادر شده و به شخص دارنده این ویزا اجازه می‌دهد تا حداکثر به مدت ۳ ماه در کشورهای حوزه شینگن حضور داشته باشد.

ویزای توریستی شینگن دارای دو نوع مختلف سینگل و مولتی بوده که نوع سینگل تنها اجازه یک بار ورود به حوزه شینگن را به شخص دارنده ویزا می‌دهد اما نوع مولتی محدودیتی در دفعات ورود و خروج ندارد. البته دقت داشته باشید که در شرایط فعلی، ویزای توریستی شینگن برای شهروندان ایرانی معمولا از نوع سینگل بوده و اعتبار آن ۳۰ روزه است. علاوه بر این، مدت اقامت نیز بر اساس این ویزا برای شهروندان ایرانی معمولا ۷ الی ۱۴ روز است که با توجه به برنامه سفر شخص متقاضی تغییر می‌کند. البته آن دسته از افرادی که قبلا به کشورهای عضو حوزه شینگن سفر کرده‌اند شانس گرفتن ویزا با مدت زمان اعتبار و اقامت بیشتر یا ویزا توریستی مولتی شینگن را نیز خواهند داشت.

شرایط اخذ ویزای توریستی اتریش

شرایط اخذ ویزای توریستی اتریش در واقع به این موضوع اشاره دارد که آیا شخص متقاضی شرایط و الزامات مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن را دارد یا خیر. مهم‌ترین مواردی که در ارتباط با درخواست ویزای توریستی شینگن برای ایرانی‌ها بررسی می‌شود در زیر آمده است:

  • مدارک شخص متقاضی
  • شرایط سنی شخص متقاضی
  • سابقه سفر شخص متقاضی

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای توریستی اتریش

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی اتریش شامل موارد اجباری و تکمیلی است. به ‌بیان‌ دیگر برخی موارد همچون در اختیار داشتن سند ملکی جزء شرایط الزامی برای اخذ ویزا محسوب نمی‌شوند اما وجود سند ملکی در پرونده می‌تواند در اقناع افسر ویزا مستقر در سفارت برای صدور ویزا کارساز باشد. اما برخی از موارد نظیر تمکن مالی مناسب برای تأمین هزینه‌های مدت سفر جزو الزامات اخذ ویزای اتریش محسوب می‌شوند. بنابراین در صورتی که فردی از تمکن مالی مناسب برای پوشش هزینه‌های سفر خود برخوردار نباشد و یا افسر ویزا به مدارک مالی ارائه‌شده توسط متقاضی مشکوک شود، درخواست ویزای وی ریجکت خواهد شد. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای توریستی اتریش شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر با حداقل ۴ ماه اعتبار
  • شناسنامه
  • دو قطعه عکس رنگی بیومتریک
  • مدارک شغلی
  • نامه تمکن مالی
  • پرینت گردش حساب بانکی
  • بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • مدارک مربوط به رزرو هتل
  • بیمه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰هزار یورو
  • سند ملکی در صورت وجود
  • مدارک ازدواج در صورت وجود

شرایط سنی متقاضی ویزای توریستی اتریش

سفارت‌های اروپایی معمولاً در صدور ویزای اتریش برای متقاضیان مجرد زیر ۳۰ سال تا حدودی وسواس به خرج می‌دهند. اما در رابطه با افراد متأهلی که قصد دارند به تنهایی سفر کنند سخت‌گیری کمتری وجود دارد زیرا این‌گونه فرض می‌شود که متقاضیان متأهلی که به‌تنهایی برای ویزای توریستی اتریش درخواست داده‌اند به دلیل وجود پیوندهای خویشاوندی قوی در کشور مبدأ (همسر و یا فرزندان) حتما به کشور خود بازخواهند گشت.

سابقه سفر شخص متقاضی ویزای توریستی اتریش

نکته مهم دیگری که در ارتباط با شرایط اخذ ویزای توریستی اتریش مورد توجه سفارت این کشور قرار می‌گیرد سابقه سفر شخص متقاضی است. در صورتی که قبلا به حوزه شینگن یا کشورهایی مانند آمریکا و کانادا سفر کرده باشید شانس شما برای گرفتن ویزای شینگن اتریش افزایش پیدا خواهد کرد. سفر به کشورهای دیگر نیز در بررسی پرونده شما بی‌تاثیر نخواهد بود اما در نهایت داشتن سابقه سفر به کشورهایی که روند سخت‌گیرانه‌تری برای صدور ویزا دارند ارزش بسیار زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال گرفتن ویزای کشور ژاپن یا استرالیا می‌تواند برگ برنده شما برای اخذ ویزای توریستی شینگن محسوب شود.

مراحل درخواست ویزای توریستی اتریش

برای درخواست ویزای توریستی اتریش باید امور اداری مرتبط با این موضوع را از طریق کارگزاری وی‌اف‌اس گلوبال VFS Global در تهران پیگیری نمایید. سفارت اتریش مانند بسیاری دیگر از سفارت‌های اروپایی در کشورمان انجام امور اداری درخواست ویزا را برون‌سپاری کرده است. البته دقت داشته باشید که تنها برای گرفتن ویزای شینگن کوتاه مدت از جمله ویزای توریستی اتریش باید از طریق کارگزاری مذکور اقدام کنید. بنابراین مراحل اخذ ویزاهای بلندمدت شینگن باید از طریق سفارت کشور مربوطه پیگیری شود.

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز

اولین کاری که باید در رابطه با این موضوع انجام دهید جمع‌آوری مدارک مورد نیاز است. همچنین باید فرم درخواست ویزای توریستی اتریش را نیز با دقت تکمیل نمایید. دقت داشته باشید که مدارک شما دچار نقص نباشد زیرا درخواست‌های ناقص مورد قبول قرار نخواهند گرفت.

گرفتن وقت سفارت اتریش

در حال حاضر برای اخذ ویزای توریستی شینگن اتریش لازم نیست که شخص متقاضی حضوری به سفارت اتریش در تهران مراجعه نماید. اما با توجه به این که در گذشته برای اخذ ویزای اتریش لازم بود که وقت سفارت توسط متقاضیان گرفته شود هنوز هم از اصطلاح دریافت وقت سفارت استفاده می‌شود که به معنی گرفتن وقت ملاقات از کارگزاری وی‌اف‌اس گلوبال است. اما فرآیند گرفتن وقت از کارگزاری وی‌اف‌اس گلوبال به چه صورت است؟ برای تعیین وقت ملاقات باید یک ایمیل را به آدرس appointmentaustria@vfshelpline.com ارسال کنید که در آن اطلاعات زیر آمده باشد:

  • نام و نام خانوادگی (مطابق با پاسپورت)
  • تاریخ تولد
  • شماره تماس
  • شماره و تاریخ انقضای پاسپورت
  • تاریخ سفر
  • نوع ویزا
  • کپی پاسپورت و دعوت‌نامه
  • EVE = اعلامیه مسئولیت الکترونیکی

بعد از این که ایمیل شما با تمامی جزئیات ذکر شده توسط مرکز وی‌اف‌اس دریافت شود اطلاعات مربوط به قرار ملاقات برای شما ارسال خواهد شد. دقت داشته باشید که برای هر یک از افراد متقاضی باید یک وقت ملاقات جداگانه تعیین شود. به عنوان مثال یک خانواده ۴ نفره باید ۴ وقت ملاقات را گرفته باشند.

وقت ملاقات باید در فاصله ۴ هفته تا ۹۰ روز پیش از تاریخ سفر درخواست شود.

حضور در مرکز وی‌اف‌اس گلوبال

در وقت تعیین‌شده باید در مرکز وی‌اف‌اس گلوبال در تهران حضور پیدا کرده و درخواست خود را همراه با کلیه مدارک ارائه نمایید. در صورتی که برای بار اول قصد سفر به اتریش را دارید یا از آخرین باری که به یکی از کشورهای شینگن سفر کرده‌اید بیشتر از ۵ سال گذشته باید اقدامات مربوط به بیومتریک شامل انگشت‌نگاری و گرفتن عکس را نیز در این مرکز انجام دهید. پس از انجام این کارها می‌توانید روند درخواست خود را به صورت آنلاین و از طریق صفحه پیگیری درخواست وی‌اف‌اس گلوبال پیگیری نمایید. بعد از پایان یافتن بررسی پرونده در سفارت، پاسپورت شما به مرکز وی‌اف‌اس ارسال خواهد شد و می‌توانید با حضور در این مرکز آن را تحویل بگیرید.

هزینه اخذ ویزای توریستی اتریش چقدر است؟

هزینه ویزای توریستی اتریش را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. هزینه اصلی مربوط به بررسی درخواست توسط سفارت اتریش می‌شود که برای افراد بزرگسال ۸۰یورو است. این هزینه برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰یورو و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. اما علاوه بر این باید هزینه‌ای را نیز به عنوان هزینه خدمات به مرکز وی‌اف‌اس گلوبال پرداخت نمایید که در حال حاضر ۲۵ یورو است. البته در صورتی که قصد داشته باشید از خدمات اضافی این کارگزاری از جمله اطلاع‌رسانی با پیامک و تحویل پاسپورت با پیک یا پست استفاده نمایید باید هزینه بیشتری بپردازید.

سایر انواع ویزای اتریش

علاوه بر ویزاهای کوتاه‌مدت مانند ویزای توریستی اتریش ویزاهای دیگری نیز برای این کشور وجود دارد که مدت اقامت آن‌ها بالای ۹۰ روز بوده و به ویزای نوع D شینگن معروف هستند. ویزای تحصیلی اتریش و ویزای کاری اتریش متداول‌ترین ویزاهای بلندمدت این کشور محسوب می‌شوند.

ویزای تحصیلی اتریش

اتریش یکی از کشورهای درجه‌یک اروپا برای تحصیل است. کشوری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بسیار معتبر که به آخرین تجهیزات روز آموزشی چه در بخش سخت‌افزاری و چه درزمینه نرم‌افزاری مجهز هستند. اما پیش از توضیح درباره ویزای تحصیلی اتریش باید به این کته اشاره‌کنیم که متقاضیان تحصیل در اتریش پیش از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش می‌بایست برای دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور اقدام کنند زیرا بدون نامه پذیرش اساساً پرونده ویزای تحصیلی شما در سفارت این کشور بررسی نخواهد شد.

ویزای تحصیلی اتریش همان‌طور که در بالا اشاره کردیم از نوع D و مولتیپل است. مدت اعتبار این ویزا تا زمان پایان دوران تحصیل فرد خواهد بود و می‌تواند هر ۶ ماه تمدید شود. با ویزای تحصیلی اتریش می‌توان بدون محدودیت به اتریش وارد و از آن خارج شد و حتی این امکان وجود دارد که پس از پایان مدت اعتبار ویزای تحصیلی اتریش به‌شرط یافتن شغل مناسب، برای اقامت دائم این کشور نیز اقدام کرد.

ویزای کار اتریش

ویزای کار اتریش نیز همچون ویزای تحصیلی این کشور از نوع D است و اعتباری بلندمدت دارد. اخذ ویزای کار اتریش همچون تمامی کشورهای عضو پیمان شینگن قوانین خاص و سفت‌وسخت دارد. اقدام برای ویزای کار اتریش برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا از دو حالت خارج نیست. یا باید دعوت‌نامه‌ای رسمی از کارفرمایی حقیقی و یا حقوقی در اتریش برای کار در این کشور داشت و یا باید برای فرصت‌های شغلی آگهی شده اقدام کرد.

در مورد دوم البته شرطی وجود دارد که از آگهی شغلی مدنظر دست‌کم ۳ هفته گذشته باشد و طی این مدت هیچ متقاضی‌ای از داخل اتحادیه اروپا برای این شغل درخواست نداده باشد. بنابراین می‌توان گفت یافتن شغل مناسب و به طبع آن اخذ ویزای کار اتریش بسیار سخت و بعید است. تجربه ثابت کرده است که بهترین راه یافتن شغل در اروپا و اتریش ورود به این کشورها با ویزای تحصیلی است تا پس از پایان دوران تحصیل بتوان شغل مدنظر را پیدا کرد و درنهایت به اقامت اروپا دست‌یافت.

چه مواردی باعث ریجکت ویزای اتریش می‌شوند؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث رد و یا ریجکت ویزای اتریش می‌شود تردید افسر مهاجرت در خصوص عدم بازگشت متقاضی با کشور مبدأ پیش از پایان اعتبار ویزا است. درواقع در درصد بالایی از پرونده‌های ریجکتی ویزا اتریش شاهد هستیم در نامه ریجکتی ارسالی از سفارت به این نکته اشاره‌شده که مسئول بررسی پرونده قانع نشده است متقاضی پس از پایان سفر به کشور خود بازخواهد گشت. نکته مهم دیگر وجود نداشتن برنامه سفر مناسب و موجه برای حضور در اروپا است. در ست به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای اخذ ویزای توریستی اتریش از طریق آژانس و یا شرکتی معتبر درزمینهٔ ارائه خدمات گردشگری و در قالب تور اقدام کنید تا تردید‌ها در خصوص برنامه‌ سفر به حداقل برسد. عامل مهم دیگر مدارک مالی مسافر است.

بسیاری از مسافران بدون آگاهی از شرایط سفارت در فاصله کوتاهی از زمان مراجعه به سفارت و ارائه مدارک اقدام به واریز مبالغ نسبتاً زیاد به حساب بانکی خود کرده و اصلاحا حساب خود را پُر می‌کنند. این موضوع ازنظر سفارت حساب‌سازی تلقی می‌شود و بدون شک پرونده رد خواهد شد. سفارت‌های اروپایی در خصوص مدارک مالی بسیار حساس هستند و با دقت بسیاری ورودی و خروجی‌های حساب شما را بررسی می‌کنند.

صدور ویزای اتریش چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان صدور ویزا بر اساس قواعد موجود نباید بیش از ۲ تا ۳ هفته طول بکشد. این مدت تنها به بررسی مدارک ارائه‌شده در سفارت و توسط آفیسر پرونده مربوط می‌شود. برای تعیین وقت سفارت اتریش نیز باید زمانی را در نظر بگیرید که گاها می‌تواند تا ۱ ماه هم طول بکشد. علاوه بر این مدت باید زمانی را صرف تکمیل و ترجمه مدارک کنید. پیشنهاد کارشناسان دپارتمان ویزا و وقت سفارت نیلگام به متقاضیان محترم ویزای کشور اتریش این است که دست‌کم ۲ هفته پیش از اقدام برای دریافت وقت سفارت اتریش جهت تکمیل و ترجمه مدارک اقدام کنند.

سوالات متداول در زمینه اخذ ویزای توریستی اتریش

با وجود مشخص بودن مراحل و فرآیند اخذ ویزای شینگن توریستی اتریش اما برخی نکات مهم در این زمینه وجود دارد که آگاهی از آن‌ها کمک زیادی به متقاضیان این ویزا خواهد کرد. در ادامه نکات مهم اخذ ویزای توریستی اتریش در قالب سوالات متداول بررسی خواهد شد.

آیا می‌توان برای گرفتن ویزای توریستی اتریش به سفارت این کشور مراجعه کرد؟

خیر. برای گرفتن این ویزا باید حتما از طریق مرکز وی‌اف‌اس گلوبال وقت ملاقات تعیین کنید.

گرفتن وقت ملاقات باید در چه زمانی انجام شود؟

وقت ملاقات نباید بیش از سه ماه از زمان سفر فاصله داشته باشد. همچنین وقت ملاقات باید حداکثر ۴ هفته مانده به زمان شروع سفر تعیین شده باشد.

آدرس مرکز درخواست ویزای اتریش  کجاست؟

برای دریافت ویزای اتریش در تهران باید به دفتر وی اف اس گلوبال در میدان هروی، خیابان موسوی، هروی سنتر، طبقه ۴ کنید.

اگر شخص متقاضی بخواهد علاوه بر اتریش به دیگر کشورهای شینگن برود باید از طریق کدام سفارت اقدام کند؟

درخواست ویزای شما باید از سفارت کشوری باشد که تعداد روزهای بیشتری را در آنجا سپری خواهید کرد. در صورت برابر بودن تعداد روزها باید درخواست خود را به سفارت کشوری ارائه کنید که به عنوان اولین مقصد شما در سفر خواهد بود.

رسیدگی به درخواست ویزا چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان رسیدگی به درخواست‌ها معمولا بین ۲ الی ۳ هفته است. هزینه درخواست ویزای اتریش را باید چگونه پرداخت کرد؟ این هزینه باید به صورت حضوری و در محل کارگزاری پرداخت شود. پرداخت این هزینه به صورت نقدی و به ارز یورو انجام می‌شود.

در صورت رد شدن درخواست، هزینه پرداخت‌شده عودت داده خواهد شد؟

خیر. فارغ از نتیجه بررسی پرونده، هزینه پرداخت ‌شده قابل برگشت نخواهد بود.

آیا امکان دارد که پاسپورت متقاضی توسط شخص دیگری تحویل گرفته شود؟

پاسپورت شخص متقاضی باید توسط خود او یا شخصی که از او اجازه‌نامه رسمی دارد تحویل گرفته شود.

فرآیند بیومتریک در کجا انجام می‌شود؟

بعد از ارائه مدارک خود در مرکز وی‌اف‌اس گلوبال می‌توانید برای انجام بیومتریک نیز درخواست خود را ارائه دهید. فرآیند انجام این کار ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *