تور, مهاجرت, ویزا

پرچم استرالیا نماد چیست؟

پرچم هر کشوری را می‌توان نمادی از تاریخ و فرهنگ آن کشور دانست. اشکال و رنگ‌های استفاده شده در پرچم کشورها دارای معانی و مفاهیم خاصی هستند و به ویژگی‌های خاصی از آن کشور اشاره دارند. پرچم استرالیا هم از این قاعده مستثنی نبوده و دارای تاریخچه جالبی است که در ادامه قصد داریم تا مروری بر سرگذشت پرچم این کشور و تاریخچه آن داشته باشیم.

پرچم استرالیا

پرچم استرالیا را می‌توان جزو قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیا به شمار آورد که در شروع قرن بیستم و سال ۱۹۰۱ میلادی به رسمیت شناخته شد.

پرچم استرالیا دارای رنگ زمینه آبی بوده و ستاره‌هایی را در اطراف خود دارد. البته به جز این‌ها نشان پادشاهی بریتانیا هم در قسمت بالایی و سمت چپ این پرچم حک شده است.

با توجه به این که کشور استرالیا تا مدت‌ها به عنوان مستعمره بریتانیا شناخته می‌شد، عجیب نیست که طرح پرچم استرالیا علاوه بر مقامات استرالیایی، به تصویب ملکه الیزابت هم رسیده باشد. همان‌طور که گفته شد، پرچم استرالیا تاریخچه‌ای جالب و پر فراز و نشیب داشته است. اما پیش از این که در رابطه با تاریخچه پرچم استرالیا صحبت کنیم، بهتر است ابتدا تا حدودی با سابقه این کشور بزرگ آشنا شویم.

نگاهی گذرا به تاریخ استرالیا

کشور استرالیا به عنوان ششمین کشور پهناور دنیا در قاره اقیانوسیه قرار گرفته و توسط اقیانوس آرام، اقیانوس هند و اقیانوس منجمد شمالی احاطه شده است.

استرالیا حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر از ۹۰ درصد آن را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. هم‌چنین چیزی در حدود ۵/۲ درصد جمعیت این کشور را بومیان آن تشکیل داده‌اند. سابقه سکونت بومیان در استرالیا به بیش از ۴۰ قرن می‌رسد و این افراد تا مدت‌ها هیچ ارتباطی با جهان خارج از جزیره  و استرالیا نداشتند.

؛این موضوع تا زمانی ادامه داشت که هلندی‌ها در سال ۱۶۰۶ میلادی موفق به کشف استرالیا و جزایر پیرامون آن شده و آن را هلند نو نام‌گذاری کردند.

هلندی‌ها علاقه چندانی به سکونت در استرالیا نشان ندادند و همین موضوع سبب شد تا این قاره تا دهه‌ها دست‌نخورده باقی بماند. سال‌ها بعد یک دریانورد بریتانیایی، سیدنی و نواحی اطراف آن را کشف کرد و نام new south wales را بر روی آن گذاشت. از همین‌جا بود که استرالیا به عنوان مستعمره بریتانیا شناخته شد.

در ابتدا از استرالیا به عنوان یک مکان دوردست به منظور تبعید زندانی‌ها استفاده می‌شد، اما به مرور زمان افراد زیادی به طور آزادانه تصمیم به مهاجرت به استرالیا گرفتند.

در سال ۱۹۰۰ میلادی بود که ملکه ویکتوریا اقدام به اعطای استقلال سیاسی به استرالیا نمود و استقلال این کشور از تاریخ یکم ژانویه ۱۹۰۱ به طور رسمی اعلام شد.

البته استرالیا جزو کشورهایی با حکومت مستقل محسوب می‌شود که تحت حمایت بریتانیای کبیر است. شهر ملبورن تا سال ۱۹۲۷ به عنوان پایتخت کشور استرالیا شناخته میشده، اما بعد از ساخت و تکمیل کانبرا این شهر به عنوان پایتخت استرالیا برگزیده شده است.

اکنون که تا حدودی با تاریخچه این کشور آشنا شدید، نوبت به بررسی جزئیات جذاب پرچم استرالیا می‌رسد.

تاریخچه پرچم استرالیا

پرچم استرالیا در طول تاریخ بارها دچار تغییر شده و همواره مورد بحث و مناقشه بوده است. در سال ۱۹۰۱ مسابقه‌ای رسمی برای انتخاب پرچم استرالیا برگزار شد. ؛شروع این کار توسط ماهنامه ملبورن بود و پس از آن دولت فدرال اقدام به برگزاری یک رقابت رسمی با جایزه ۲۰۰ پوندی کرد.

در این رقابت تعداد ۳۲۸۲۳ طرح ارسال شد که شامل طرح‌های ارسال شده برای مجله ملبورن نیز می‌شد. در نهایت، طرح‌های ۵ نفر به عنوان انتخاب‌های نهایی برگزیده شده و در تاریخ ۳ سپتامبر ۱۹۰۱ برندگان این رقابت توسط نخست وزیر وقت معرفی شدند.

مبلغ جایزه بین این ۵ نفر تقسیم شد و از عناصر اصلی طرح‌های آن‌ها برای طراحی نهایی پرچم استرالیا استفاده شد. از آن زمان به بعد این پرچم ۳ مرتبه دچار تغییر شد که اولین آن در سال ۱۹۰۳ میلادی اتفاق افتاد. تغییرات پرچم استرالیا به رنگ زمینه پرچم و همچنین شکل ستاره‌های روی آن مربوط بوده است.

در ابتدا پرچم مورد استفاده در ناوگان دریایی دارای نشان قرمز رنگ بریتانیا بود، اما در پرچم رسمی و دولتی این کشور از زمینه آبی رنگ استفاده میشد. این تغییرات ادامه داشت تا این که در سال ۱۹۵۴ پرچم فعلی کشور استرالیا با زمینه آبی توسط ملکه بریتانیا و همچنین فرماندار استرالیا به عنوان نماینده تشریفاتی ملکه مورد تایید قرار گرفت. در سال ۱۹۹۸ نیز قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن هرگونه تغییر در پرچم استرالیا باید با موافقت مردم این کشور انجام شود.

پرچم استرالیا نماد چیست

پرچم فعلی کشور استرالیا دارای زمینه آبی رنگ بوده و تناسب دو به یک در آن رعایت شده است. همان‌طور که مشخص است در گوشه بالایی و سمت چپ پرچم استرالیا نشان واحد Union Flag بریتانیا قرار دارد که در پایین آن یک ستاره هفت‌پر به رنگ سفید دیده می‌شود.

در قسمت سمت راست این پرچم هم ۴ ستاره هفت‌پر و ۱ ستاره پنچ‌پر طراحی شده که همگی سفید رنگ هستند. اما این اشکال و رنگ‌های پرچم استرالیا چه معنایی دارند؟

ابتدا از معنی و مفهوم رنگ آبی مورد استفاده در پرچم شروع کنیم. احتمالاً حدس می‌‎زنید که رنگ آبی پرچم استرالیا از فرهنگ این کشور گرفته شده، اما درواقع اینطور نیست!

نمادهای اصلی کشور استرالیا به رنگ سبز و طلایی هستند، اما به این علت که رنگ‌های مذکور جزو نمادهای بریتانیا به شمار نمی‌روند، در طراحی پرچم استرالیا اثری از آنها دیده نمی‌شود. در اصل رنگ آبی به کار رفته در پرچم استرالیا نشان دهنده وفاداری این کشور به بریتانیای کبیر است.

نشان واحدی که در پرچم استرالیا استفاده شده به معنی وابستگی سیاسی استرالیا به بریتانیا است. این نشان را می‌توان در تمامی پرچم‌های تحت حمایت بریتانیا مشاهده کرد. ستاره بزرگی که در زیر این نشان قرار گرفته معروف به ستاره همسود Commonwealth Star بوده و به عنوان نماد کشورهای همسود نشان می‌دهد که استرالیا از جمله این کشورها است. کشورهای همسود در واقع کشورهایی هستند که حکومت مستقل داشته، اما تحت حمایت بریتانیای کبیر قرار دارند.

پنج ستاره طراحی شده در سمت راست پرچم استرالیا نشان‌دهنده قلمروها و ایالات مختلف این کشور است. نحوه چیدمان این ستاره‌ها نمایان‌گر صورت فلکی چلیپا Southern Cross است که مربوط به نیمکره جنوبی بوده و برخی از کشورهای این نیمکره نظیر برزیل از آن در پرچم خود استفاده کرده‌اند. این ستاره‌ها را می‌توان به عنوان نمادی از موقعیت جغرافیایی استرالیا در نظر گرفت.

نکاتی در مورد پرچم استرالیا

  • با توجه به دستورالعمل‌های موجود در کشور استرالیا، در قلمروی این کشور باید پرچم استرالیا بالاتر از هر پرچم دیگری به اهتزاز دربیاید. همچنین پرچم استرالیا باید در بالای تمامی ساختمان‌های دولتی این کشور و در هر رفراندوم یا انتخاباتی برافراشته شود.
  • پرچم استرالیا شباهت بسیار زیادی به پرچم کشور نیوزلند دارد. با توجه به این که استرالیا و نیوزلند جزو کشورهای همسود یا مشترک‌المنافع محسوب می‌شوند پرچم هر دو کشور بر اساس پرچم بریتانیا طراحی شده است. همین موضوع گاهی دردسرساز شده و به عنوان مثال در جریان برخی رقابت‌های ورزشی پیش آمده که پرچم این دو کشور اشتباهاً به جای هم به اهتزاز درآمده است. شباهت پرچم استرالیا به نیوزیلند به حدی بوده که حتی دولت نیوزلند به دولت استرالیا بابت کپی‌برداری از پرچم این کشور اعتراض کرده و خواستار تغییر شکل پرچم استرالیا شده است. البته دولتمردان نیوزلند طرحی را برای تغییر پرچم کشور خود ارائه کردند که با موافقت مردم این کشور همراه نشد.
  • نکته جالب دیگری که در رابطه با پرچم استرالیا وجود دارد این است که علاوه بر پرچم رسمی این کشور پرچم‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
  1. پرچم بومیان استرالیا
  2. پرچم سرخ استرالیا به عنوان نشانه مردمی استرالیا
  3. پرچم نیروی دریایی استرالیا
  4. پرچم نیروی هوایی سلطنتی استرالیا
  5. پرچم نیروی دفاعی استرالیا
  6. پرچم بومیان جزایر تنگه تورس Torres Strait

با توجه به اینکه استرالیا روزگاری مستعمره بریتانیا بوده، این موضوع تاثیرات خود را روی طراحی پرچم استرالیا نیز گذاشته و بخش مهمی از عناصر پرچم استرالیا نشأت ‌گرفته از فرهنگ و طبیعت بومی این کشور نیست.

این موضوع هر از چندگاهی با انتقاداتی از سوی مردم و رسانه‌های استرالیا نیز مواجه شده است. باید صبر کرد و دید که آیا باز هم طراحی پرچم استرالیا دچار تغییر و تحول خواهد شد و یا به همین منوال کار خود را ادامه می‌دهد.

تفاوت پرچم استرالیا و نیوزیلند

طبق اطلاعات وب‌سایت pediaa، هر دو پرچم استرالیا و نیوزیلند دارای پس‌زمینه آبی رنگ هستند و نمادهای استفاده شده در آنها شباهت نسبتاً زیادی با یکدیگر دارند.

هر دوی آنها دارای نماد معروف Union Jack (پرچم بریتانیای کبیر) در گوشه سمت چپ پرچم به نشانه سوابق و رابطه تاریخی خود با کشور انگلستان هستند. این در حالی است که طراحی ستاره‌های پرچم استرالیا و نیوزلند در سمت راست پرچم به نشانه صورت فلکی ستاره جنوبی است که تنها در نیمکره جنوبی نمایان می‌شود.

اما اگر کمی به جزئیات هر دو پرچم استرالیا و نیوزیلند توجه کنید متوجه این موضوع می‌شوید که دارای تفاوت‌های زیر هستند:

  • پرچم استرالیا دارای ستاره هفت پر در زیر نماد بریتانیای کبیر است که به عنوان ستاره مشترک‌المنافع commonwealth star شناخته می‌شود. اما در نقطه مقابل، پرچم نیوزلند فاقد این ستاره بزرگ توپر و سفید رنگ است.
  • پرچم استرالیا دارای 6 ستاره است، اما پرچم کشور نیوزیلند تنها چهار ستاره دارد.
  • ستاره‌های پرچم استرالیا کاملاً سفیدرنگ بوده ولی ستاره‌های پرچم نیوزلند به رنگ قرمز با حاشیه سفید است.
  • در سمت راست پرچم استرالیا 4 ستاره بزرگ و یک ستاره کوچک وجود دارد، اما در پرچم نیوزیلند تنها 4 ستاره قرار گرفته که 3 تای آنها یک اندازه و ستاره پایینی بزرگتر است.
  • رنگ آبی پس‌زمینه پرچم استرالیا پر رنگ و متفاوت با رنگ آبی به کار رفته در پرچم نیوزیلند است.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *