تور

خطرناک ترین کشور جهان ! به این کشور سفر نکنید

به قول استاد سخن سعدی شیرازی، بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. اما آیا این پختگی، ارزش سفر به خطرناک ترین کشور جهان را دارد؟ چرا که بعضی از خطرها، به جای پختگی باعث ته گرفتن آدمیزاد می‌شوند. بماند که حتی بدترین نقاط زمین هم می‌توانند با جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی و تجربیات خاطره‌انگیزی همراه باشند و هر نقطه‌ای از این سیاره، لطف خاص خودش را دارد.

اما عقل حکم می‌کند که وقتی گزینه‌های مختلفی در پیش روست، اولویت را به جاهایی اختصاص بدهیم که در کنار خوشگذرانی و استراحت، نیاز به استرس و ترس بیهوده نداشته باشیم و انرژی‌مان، صرف مراقبت چهارچشمی از پول و گوشی موبایل و بند و بساطمان نشود. یا از بابت رفتارهای غیرمنتظرهٔ اهالی و اتفاقات ناجوری که ممکن است در چند قدمی ما رخ بدهند غافلگیر نشویم.

تحلیل خطرناک ترین کشور جهان

موسسه‌ٔ Economics and Peace یکی از نهادهای پژوهشی و معتبر دنیاست که دربارهٔ میزان امنیت و شاخص‌های انسانی در کشورها مطالعه می‌کند و نتیجهٔ این مطالعات را در گزارشی سالیانه با عنوان شاخص صلح جهانی یا به طور مخفف شاخص GPI ارائه می‌دهد.

منطق این شاخص و شیوهٔ امتیازدهی به خطرناک بودن یا آرام بودن کشورها، بر اساس  ۲۳ فاکتور اصلی محاسبه می‌شود و مواردی مثل ترور سیاسی، مرگ و میر ناشی از جنگ داخلی، میزان وقوع قتل و جرایم خشونت‌آمیز، درگیری و مناقشات داخلی و خارجی، سطح بی‌اعتمادی مردم، بی‌ثباتی سیاسی، احتمال اقدامات تروریستی، و نسبت بودجهٔ نظامی به کل تولید ناخالص ملی در آن دخیل هستند.

این گزارش ۱۶۳ کشور را که تقریباً ۹۹ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند در بر می‌گیرد و هر چه امتیاز نهایی بیشتر باشد، کشور مورد نظر خطرناک‌تر است. همچنین هر کدام از کشورها از نظر صلح و آرامش، در یکی از گروه‌های پنج‌گانهٔ: بسیار بالا، بالا، متوسط، پایین و بسیار پایین قرار می‌گیرند و خطرناک ترین کشور جهان و سایر کشورهایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، همگی در وضعیت صلح بسیار پایین قرار می‌گیرند. با موسسه مهاجرتی نیلگام سفر همراه باشید تا سر از کار این کشورها در بیاوریم.

خطرناک ترین کشور جهان

طبق شاخص صلح جهانی در سال گذشته، ۸۷ کشور جهان شاهد بهبود سطح امنیت و صلح بوده‌ و از آنطرف ۷۳ کشور در این زمینه پسرفت داشته و اوضاع وخیمتری پیدا کرده‌اند و به طور کلی، از مقایسه شاخص صلح جهانی یا GPI بین ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌توان نتیجه‌ گرفت که در این یک سال، دنیا به میزان ۰/۰۷ درصد نا امن‌تر و نا آرامتر شده است. در این بین سیزده کشور با وضعیت صلح بسیار پایین یا به عبارتی خطر بسیار بالا وجود دارند که عمدتاً امتیازی بالاتر از ۲/۹ بدست آورده‌اند. و از سوی دیگر امن ترین و آرامترین کشورهای جهان امتیازی بین ۱/۱ تا ۱/۴۳ را بدست آورده‌اند.

افغانستان خطرناک ترین کشور جهان

در حال حاضر کشور بحران‌زدهٔ افغانستان با امتیاز ۳/۶۳۱ خطرناک ترین کشور جهان محسوب می‌‌شود و از ۲۰۲۰ به این طرف جایگاهش را دو دستی چسبیده است. افغانستان در تلفات ناشی از جنگ و تروریسم رکورددار کشورهای جهان است و یمن را که زمانی با اقتدار خطرناک ترین کشور جهان بود و امروز تا حدودی مواضعش را تغییر داده و از تب و تاب بحران فاصله گرفته، به مقام پایین‌تری در این لیست فرستاده است. کشور ۴۰ میلیون نفری افغانستان در حال حاضر و طبق آخرین تغییرات با امتیاز ۳/۵۷۴ کماکان خطرناک ترین کشور جهان است.

سوریه و آرزوهای برباد رفته

سوریه از ۲۰۱۱ به این طرف، به شکلی خانمانسوز درگیر جنگ داخلی بوده است. تراژدی جبران‌ناپذیری که لقب دومین جنگ مرگبار قرن بیست و یکم را به خود اختصاص داد و جز اعداد و ارقام وحشتناک چیزی به جا نگذاشت. در این حد که تا مارس ۲۰۱۹ حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این کشور گریخته‌اند و بیش از ۶ میلیون شهروند سوری از خانه و کاشانه‌ آواره شده‌اند. سوریه بر اساس داده‌های اخیر با امتیاز ۳/۵۶۶ به دومین کشور خطرناک جهان تبدیل شده و جایگاه سابق یمن و عراق را به خود اختصاص داده است.

سودان و بخت گره خورده با هرج و مرج

سودان جنوبی با امتیاز ۳/۵۲۶ در رده سوم خطرناک ترین کشور جهان قرار دارد و آنچنان درگیر ناآرامی‌ اجتماعی و جنایات خشونت‌آمیز است که انگار جایی در قرون گذشته گیر کرده و بویی از تمدن و نظم و قانون به مشامش نخورده است. سودان تا گردن در سرقت و حملات مسلحانه و آدم‌ربایی و کشت و کشتار فرو رفته و درگیری‌ مسلحانه بین دولت و گروه‌های مخالف، کشور را به یک میدان جنگ تمام عیار تبدیل کرده. این کشور مصیبت‌زده بیش از ۱۱ میلیون جمعیت دارد و طبق آمار رسمی، در هر ۱۰ دقیقه، یک نفر از جمعیتش از کشور فرار می‌کند.

یمن و سایهٔ سنگین مرگ

بر اساس گزارش سازمان ملل، یمن از بدترین بحران انسانی جهان رنج می‌برد و هنوز هم زیر سایهٔ بیش از پنج سال درگیری و کش‌مکش داخلی و منطقه‌ای قرار دارد. اتفاقات تلخی که مرگ و میر زیادی به بار آورد و باعث آوارگی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نفر شهروند یمنی شد و ۱۴ میلیون نفر را در معرض خطر گرسنگی و شیوع بیماری‌های مرگبار قرار داد. در حال حاظر حدود ۸۰ درصد از جمعیت یمن – چیزی در حدود ۲۴ میلیون نفر – در شرایط بحرانی قرار دارند و به شدت نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. یمن طبق آخرین داده‌ها، با امتیاز ۳/۴۱۲ به ردهٔ چهارم جدول رفته است.

عراق و کورسویی از آرامش

علاوه بر همسایهٔ شرقی یعنی افغانستان، همسایهٔ غربی کشورمان هم در لیست خطرناک ترین کشورهای جهان قرار است. عراق در چند صباح اخیر شمه‌ای از آرامش را تجربه کرده و با دو پله تغییر، از سومین کشور خطرناک جهان به ردهٔ پنجم تغییر مکان داده است. اما با این وجود، عراق هنوز هم از بی‌ثباتی و درگیری داخلی و خارجی رنج می‌برد و به خاطر احتمال حملات تروریستی داعش، با چشمان باز می‌خوابد.

داعشی که با وجود اقدامات نظامی بین‌المللی، هنوز به کلی ریشه‌کن نشده و کماکان به ایجاد هرج و مرج در درون مرزهای عراق ادامه می دهد. عراق از لحاظ نقض حقوق بشر هم اوضاع چندان جالبی ندارد و برای آزاد گذاشتن تجمعات اعتراض‌آمیز و حقوق زنان کشور، تلاش به خصوصی از خود نشان نداده و با امتیاز ۳/۳۶۹ رتبهٔ پنجم خطرناک ترین کشور جهان را در اختیار دارد.

نامزدهای خطرناک ترین کشور جهان 

سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، روسیه، ونزوئلا و کره شمالی، سایر کشورهایی هستند که از نظر شاخص صلح و آرامش در وضعیت «بسیار پایین» قرار دارند و هرکدام به نوبهٔ خود، جزو خطرناک ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند. در ادامه و با استناد به داده‌های سال ۲۰۲۲ پانزده کشور خطرناک جهان را لیست می‌کنیم و در بخش بعدی به کشورهایی سر می‌زنیم که به طور خاص برای زنان خطرناکند و مسافرت انفرادی به آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • ۱- افغانستان
  • ۲- سوریه
  • ۳- سودان جنوبی
  • ۴- یمن
  • ۵- عراق
  • ۶- سومالی
  • ۷- جمهوری آفریقای مرکزی
  • ۸- لیبی
  • ۹- جمهوری دموکراتیک کنگو
  • ۱۰- روسیه
  • ۱۱- پاکستان
  • ۱۲- ترکیه
  • ۱۳- سودان (متفاوت با سودان جنوبی)
  • ۱۴- اوکراین
  • ۱۵- کرهٔ شمالی

خطرناک ترین کشور جهان برای زنان 

کشورهایی که در ادامه نام می‌بریم، جدا از امنیت نه چندان جالب، برای مسافرت زنان، مخصوصاً به صورت انفرادی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. اما به صورت دسته‌جمعی و در قالب تور، اوضاع فرق می‌کند و احتمال خطر تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در هر حال و در همین ابتدا، بابت ناخوشایند بودن برخی از اشارات و آمار ذکر شده در پاراگراف‌های بعدی، پوزش می‌طلبیم.

مثلاً از حوادث جنجالی در این چند سال اخیر که سر و صدای زیادی به پا کردند، یکی مورد گردشگر ۲۶ ساله‌ٔ آلمانی بود که به طرز وحشیانه‌ای در تایلند به قتل رسید و یا دو زن اسکاندیناویایی که در مراکش به شکل مخوفی کشته شدند و جهانی را در حیرت فرو بردند. بنابراین باید با این واقعیت ناخوشایند کنار آمد که دنیا، هنوز هم که هنوزست، جای چندان امنی نیست!

طبق یک مطالعهٔ معتبر روی ۵۰ کشور توریستی جهان و در نظر گرفتن عواملی مثل امنیت زنان در خیابان، تعداد قتل عمد، خشونت‌های جنسی تصادفی یا از جانب شریک زندگی، تبعیض قانونی، شاخص نابرابری جنسیتی و نگرش خشونت‌آمیز علیه زنان، هر کدام از کشورهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به نوبهٔ خود بدترین و خطرناک ترین کشور جهان برای مسافرت زنان هستند.

  • ۱- آفریقای جنوبی
  • ۲- برزیل
  • ۳- روسیه
  • ۴- مکزیک

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به عنوان خطرناک ترین کشور جهان در رأس این لیست قرار دارد و برای مسافرت انفرادی گزینهٔ عاقلانه‌ای نیست. شاهدش اینجاست که در یک همه‌پرسی رسمی، فقط ۲۵ درصد از زنان کشور ادعا می‌کنند که هنگام رفت و آمد شبانه احساس امنیت دارند و این کمترین میزان در بین تمام کشورهای دنیاست. مورد دیگر اینکه، آفریقای جنوبی از نظر خشونت جنسی هم زبانزد خاص و عام و بدترین کشور جهانست.

در این حد که بیش از ۴۰ درصد زنان آفریقای جنوبی، در طول زندگی دست کم یک بار مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و از آن طرف، بدترین رتبهٔ جهان در مورد قتل عمد زنان، باز هم در اختیار آفریقای جنوبی است و از جمیع جهات، این هرج و مرج‌آباد سُفلی، ابداً جای ایده‌آلی برای مسافرت انفرادی خانم‌ها نیست.

برزیل

در این لیست، برزیل دومین کشور خطرناک دنیاست و تنها ۲۸ درصد از زنانش در هنگام تردد شبانه احساس امنیت دارند. از آن طرف بابت قتل عمد زنان، رتبهٔ سوم جهان و از نظر درصد خشونت فیزیکی یا جنسی از طرف شریک زندگی، با رقم ۳۶/۹ درصد، در رتبهٔ ششم جهان است.

روسیه

روسیه از بابت قتل عمد زنان، از برزیل هم اوضاعش بدتر است و در جایگاه دوم می‌ایستد و از نظر امتیاز کلی، سومین کشور خطرناک جهان برای زنان است. روسیه از نظر قوانین و مقررات محدود کننده هم اوضاعش چندان جالب نیست و دست زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تا حدودی بسته‌ است و از این بابت جزو ده کشور نامطلوب جهان برای زنان به شمار می‌رود.

مکزیک

مکزیک در رتبه چهارم خطرناک ترین کشورها برای زنان و با تنها ۳۳ درصد رای مثبت و احساس امنیت، چهارمین کشور نا امن برای تردد شبانه است. مکزیک در ارتکاب قتل عمد علیه زنان هم رتبهٔ چهارم را دارد و حدود ۱۶ درصد از زنان کشور، خشونت جنسی تصادفی (توسط فردی غیر از شریک جنسی یا آشنایان صمیمی) را دست کم یک بار تجربه می‌کنند.

در آن سوی نا امنی و در مقابل کشور‌هایی که نام بردیم، اسپانیا، سنگاپور، ایرلند، اتریش، سوئیس، نروژ، پرتغال، کرواسی، کانادا و لهستان، امن‌ترین کشورهای جهان برای زنان به شمار می‌روند. آیا می‌دانید ۱۰ کشور برتر جهان در گردشگری کدامند؟ 

خطرناک ترین کشورها در مسیر پیشرفت

اینکه سه کشور تووالو، سیشل و جامائیکا چطور در یک زمان کوتاه، موفق به چنین تغییرات مهمی در کاهش نرخ خشونت و قتل شده‌اند موضوع این مطلب نیست. اما امن‌تر شدن این سه کشور جزیره‌‌ای و فوق‌العاده زیبا و توریستی، که هر کدامشان در یک گوشه‌‌ای از دنیا جا خوش‌ کرده‌اند، اتفاق بسیار خوشایندی است. چون اگر این سه کشور فقیر و تقریباً توسعه‌نیافته، که اقتصادشان به شدت به گردشگری وابسته‌ است، در بهبود امنیت موفق شده‌اند، باقی کشورهای نا امن هم می‌توانند.

تووالو جزیره‌ای در غرب و مرکز اقیانوس آرام و جایی در بین استرالیا و هاوایی است. این کشور با سایر جزایر منطقه مثل کیریباتی در شمال و فیجی در جنوب همسایه بوده و از ۹ جزیرهٔ کوچک مرجانی تشکیل شده است و دلیل اینکه جایی تا این حد آرام و خوش منظره‌، مردمانی به این بی‌اعصابی دارد کاملاً ساده است و در یک کلمه خلاصه می‌شود. فقر.

این کشور کوچک و فوق‌العاده فقیر،‌ نه رشته کوه‌های شگفت‌انگیز و آنچنانی دارد و از نه فرهنگ خیلی خاص و توریست‌‌پسندی برخوردار است. اما سواحل زیبایش می‌توانند جور تمام این کمبودها را بکشند و آن را به یک جزیرهٔ توریستی ایده‌آل در اقیانوس آرام تبدیل کنند. کاهش قتل در تووالو در سال‌های اخیر، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۹/۲ نفر کاهش داشته و از این بابت رکورد جهان جابجا شده است.

جزایر سیشل هم در شرق قارهٔ آفریقا و ۱۶۰۰ کیلومتر در شرق کنیا و ۱۱۰۰ کیلومتر در شمال شرقی ماداگاسکار قرار دارند و توانسته‌اند میزان نا امنی را به طرز محسوسی کاهش بدهند. اما جامائیکا که به نسبت دو تای دیگر سرشناس‌تر است، جزیرهٔ بزرگی در کارائیب است که از شرق به هائیتی می‌رسد و از شمال با کوبا همسایگی دارد.

جامائیکا از سواحل زیبا و غذاهای خوش طعم و موسیقی خاص و محبوبش رِگِیْ و تعدادی از سریعترین دوندگان روی زمین  برخوردار است. اما از آنطرف دهه‌هاست که با خشونت و نا امنی عجین بوده و از نرخ بالای قتل و غارت رنج برده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، اوضاع رو به بهبود گذاشته و در حوادث منجر به قتل، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، به یک کاهش ۴/۹ موردی دست یافته است.

کشورهایی مثل افغانستان، عراق و یمن هم از این بابت بهتر شده و شاهد کاهش نسبی در میزان قتل بوده‌اند، اما باز هم جزو سرزمین‌های امن زمین نیستند و سفر به آنها چندان توصیه نمی‌شود.

خطرناک ترین کشورها در مسیر پسرفت 

طبق داده‌های رسمی World Bank از بین ۳۰ کشور اول از لحاظ نا امنی برای گردشگران، اوضاع ۹ کشور وخیم‌تر شده و نرخ قتل و جنایت در آنها افزایش یافته‌ است. در این بین پاکستان و السالوادور و هندوراس بدترین وضعیت ممکن و در واقع بیشترین میزان پسرفت را داشته‌اند. خصوصاً السالوادور که با افزایش ۲۲/۶ مورد قتل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، چیزی شبیه به جنگ داخلی را در زمان صلح تجربه می‌کند و از فرط نا امنی باعث حیرت همگان شده است.

باهاما هم به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی برای مردم آمریکای شمالی، اوضاع جالبی ندارد و در نرخ قتل عمد  به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، دچار یک افزایش ۹/۳ نفری شده است. کلمبیا و اروگوئه هم با یک افزایش ناچیز را در نرخ قتل داشته‌اند و کمانان در خشونت غلت می‌زنند. با این حال انصاف نیست که در مورد کلمبیا به این نکته اشاره نکنیم که کلمبیای امروز، از کلمبیایی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ می‌شناختیم، راه درازی را طی کرده و حسابی دگرگون شده است.

همان دوران تاریکی که این کشور سرسبز و زیبا، در تصرف سوداگران مرگ و در رأس آنها، سلطان مواد مخدر پابلو اسکوبار قرار داشت و عملاً به میدان جنگی بین نیروهای دولتی و قاچاقچیان کوکائین تبدیل شده بود. کلمبیای امروز، با هزاران هزار کیلومتر مربع پارک‌های زیبا و تنوع زیستی و بیولوژیکی خیره‌کننده و شهرهای در حال توسعه و ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری، خودش را در مسیر درستی قرار داده و قصد دارد به یکی از کشورهای توسعه‌یافتهٔ آمریکای لاتین بدل شود.

خطرناک ترین کشورهای همچنان محبوب 

کشورهایی مانند مصر، هند و فیلیپین، با وجود تمام نا امنی‌هایی که داشته‌ و دارند، کماکان برو بیای خود را حفظ کرده و هرساله میلیون‌ها گردشگر مشتاق را به سمت خود سرازیر می‌کنند. این سرزمین‌ها به نسبت ارزان و به قدری زیبا و خاطره‌انگیزند که اکثر مسافران، خطرات احتمالی را به جان می‌خرند و ترجیح می‌دهند با مقادیری احتیاط و مراقبت، از جذابیت‌ این سرزمین‌ها محروم نشوند.

مصر و مغناطیس قدرتمند اهرام

صنعت گردشگری مصر، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و خطر تروریسم، در بازهٔ ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شاهد یک افت ۴۲/۵ درصدی در تعداد بازدیدکنندگان بود. اما حتی در این شرایط ناهنجار، چیزی در حدود ۵/۳ میلیون گردشگر به مصر هجوم آوردند و با سرمستی و ذوق و شوق بسیار، در جاذبه‌های تاریخی و باستانی این کشور بحران‌زده غرق شدند. جاذبه‌هایی که به برکت آنها، تعداد گردشگران مصر در شرایط نا امنی، باز هم از نرخ ورودی بسیاری از کشورها در شرایط صلح و آرامش بالاتر است.

هندوستان و گردشگری با چاشنی خطر

یا سرزمین شگفت‌انگیز هندوستان که در ۲۰۱۷ بیش از ۱۵/۵ میلیون بازدیدکننده داشت و شاهد یک افزایش ۶/۷ درصدی از سال قبل بود. انگار که هیچ آشفتگی‌ اجتماعی، ناامنی‌، کثیفی، تجاوز‌های دسته‌جمعی و هیچ کدام از بلایای زیست‌محیطیِ سال‌های اخیر، نتوانسته‌اند ذره‌ای از علاقهٔ توریست‌جماعت کم کنند و به اقتصاد گردشگری این کشور لطمه‌ بزنند.

فیلیپین و بهشت و مناطق ممنوعه

مجمع‌الجزایر فیلیپین هم در نوع خودش نمونه جالبی است. جزایری که برخی از آنها مثل جزیرهٔ ماراوی فوق‌العاده خطرناکند و از ورود گردشگران به آنها جلوگیری می‌شود و برخی دیگر آنچنان بهشت‌گونه و شاعرانه‌اند که تمام خطرات و نقاط ضعف را از یادها می‌برند. مثل جاهایی مثل ال نیدو و بوراکای، که علاوه بر طبیعت سحرآمیز، از امنیت بالایی برخوردارند و سالانه صدها هزار نفر را به سمت فیلیپین سرازیر می‌کنند. با امید به امنیت و سلامت کامل شما در تمام سفرها و گشت و گذارهای آتی، برای هرگونه سوال در مورد ویزا یا شرایط سفر و مهاجرت، از طریق رزرو وقت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *