تور, ویزا

راهنمای جامع سفر به سوئیس برای ایرانیان

سفر به سوئیس به عنوان یکی از گران‌ترین کشورهای حوزه شینگن و قاره اروپا، جزو گزینه‌های بسیار جذابی است که معمولا بخاطر عدم توانایی در مدیریت هزینه‌های سفر توسط گردشگران ایرانی کنار گذاشته می‌شود. اما همانطور که از قدیم تا به حال این مثال مورد استفاده عموم ایرانیان قرار گرفته” هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی‌حکمت نیست”. سرزمین دریاچه‌های درخشان، مناظر بدیع کوهستان‌های معروف آلپ، شهرهای کوچک قرون وسطی، قله‌های پوشیده از برف، دشت‌های سرسبز و بی‌انتها، شکلات‌های خوشمزه و مردمی خونگرم و صمیمی، همگی دلایلی هستند که علیرغم هزینه‌های نسبتا زیاد، سفر به سوئیس را برای هر شخصی به تجربه‌ای شیرین و جذاب مبدل خواهند کرد.

همه چیز در این کشور سروقت و منظم است، امنیت در تمامی نقاط آن موج می‌زند و رفتار شهروندان سوئیس با گردشگران بسیار عالی و خوشایند است. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطالب ۱۰ جاذبه گردشگری سوئیس و ۱۰ نکته ضروری قبل از سفر به سوئیس بیاندازید و جهت دریافت نکات مفید و کاربردی سفر به سوئیس و کم‌کردن هزینه‌های سفر با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

در سفر سوئیس به کجا برویم و چه کار کنیم؟

تنوع فعالیت‌های گردشگری بهشت روی زمین یعنی سوئیس آنقدر زیاد است که در تصور هیچ توریستی پیش از سفر به این کشور نمی‌گنجد؛ از این رو قصد داریم تا در ادامه به مکان‌های دیدنی و فعالیت‌های جذاب سفر به سوئیس اشاره کنیم.

بازدید از پایتخت سوئیس،برن

این شهر تاریخی آنچنان زیباست که دوست دارید کل روز به قدم زدن در اطراف آن بپردازید. کافیست قدم به مرکز شهر بگذارید تا با برج‌های زیبای ساعت قرون وسطایی، خیابان‌های سنگفرش، کلیساها و خانه‌های بسیار قدیمی ماسه‌سنگی روبرو شوید. پیش از رفتن به مکانهای دیگر سوئیس از قدم‌زنی در مسیر رودخانه آر River Aare، بازدید از موزه تاریخ و موزه انیشتین و همچنین پارک Bear Park مطمئن شوید.

اسکی‌بازی در ماترهورن

 قله چندگوشه و زاویه‌دار ماترهورن بدون شک یکی از جاذبه‌های نمادین سوئیس محسوب می‌شود. از آنجایی که برای بازدید از این منطقه اجازه عبور و مرور خودرو وجود ندارد، شما باید از طریق قطار و یا اتوبوس به محدوده زرمات رفته و از مناظر، فعالیت‌های ورزشی و طبیعت بکر آن لذت فراوان ببرید. شما می‌توانید در فصول برفی به اسکی حرفه‌ای پرداخته و در تابستان کوه‌نوردی کنید و در تمام اوقات سال در هوای کاملا پاکیزه و عاری از هرگونه آلودگی ماترهورن نفس بکشید!

بازدید از زوریخ

شهر زیبای زوریخ در نزدیکی دریاچه زوریخ و کوهستان‌ها قرار گرفته و به سایر شهرهای سوئیس نظیر برن نزدیک است. شما می‌توانید با حضور در این مکان دیدنی و تاریخی، در کنار دریاچه نیلگام زوریخ و پارک‌های این شهر استراحت کرده و از مناظر آن لذت ببرید و در عین حال، از انواع و اقسام موزه‌ها و هنرهای خیابانی این شهر بازدید کنید.

ماجراجویی در اینترلاکن

اینترلاکن یکی از پایتخت‌های توریستی و فعالیت‌های گردشگری فضای باز کشور سوئیس است. فعالیت‌های زیادی نظیر سقوط آزاد بر فراز کوههای یخی، اسکی روی آب، اسکی‌ روی برف، پیاده‌روی و کوه‌نوردی به سادگی آدرنالین خون گردشگران را بالا برده و سفری هیجان‌انگیز را برای آنها رقم می‌زنند. همچنین اینترلاکن با برخورداری از فعالیت‌های بسیار متنوع فضای باز و قیمت مناسب، نقطه شروع ایده‌آلی برای کوله‌گرد‌ها و یا همان backpackers خواهد بود.

از سوئیس ریورا بازدید کنید

Swiss Riviera محدوده‌ای است که در لاواکس Cantan of Vaud و در راستای دریاچه ژنو قرار گرفته است. شما می‌توانید از تراس منحصر به فرد تاکستان‌ها با منظره بدیع دریاچه دیدن کرده و به بازدید قلعه روی آب قرن ۱۲ چیلون Château de Chillon و شهر و خانه برگزاری فستیوال مشهور موسیقی جاز یعنی مونتروکس بروید.

به کارناوال بهاره فسناخت Fasnacht بپیوندید

جشنواره‌ای ۳ روزه در شهر بازل که در آب و هوای گرم این کشور هر ساله از دوشنبه تا روز مقدس Ash Wednesday ادامه دارد. این رویداد چیزی است که شهروندان بومی و گردشگران هرساله انتظارش را می‌کشند و بی‌شک محبوب‌ترین فستیوال سوئیس محسوب می‌شود. در این جشنواره دیدنی افراد Fasnächtlers لباس‌هایی مبدل و تزئین‌شده را برای پنهان کردن هویت‌شان به تن می‌کنند و به همراه افراد cliques ( گروه نوازنده طبل و درام و فلوت پیکولو) در سراسر شهر رژه می‌روند. در خلال این جشن رنگارنگ و دیدنی همه بارها و رستوران‌ها در تمام ۳روز باز هستند و موجب شادی و لذت دوچندان مردم و گردشگران می‌شوند.

در ژنو به گشت و گذار بپردازید

ژنو به عنوان سومین شهر بزرگ سوئیس مناظر بی‌نظیری از دریاچه شهر یا همان Lake Geneva ، بزرگترین آب‌نما و فواره جهان، محل استقرار سازمان ملل UN، مرکز شهر قدیمی و مجموعه‌ای از رستوران‌های بین‌المللی را برای هر سلیقه و ذائقه‌ای ارائه می‌دهد. مادامی که در ژنو به سر می‌برید بازدید از گالری Geneva’s Art و موزه تاریخ و یا موزه هلال احمر و صلیب سرخ Red Cross and Red Crescent و سایر ۴۰ موزه این شهر را از دست ندهید

.

پیاده‌روی و کوه‌نوردی در پیلاتوس Mt. Pilatus

درست در خارج از شهر لوسرن، این کوهستان زیبا مناظر منحصر به فردی از رشته کوه‌های آلپ را به تصویر می‌کشد. شما می‌توانید از داخل شهر یک ترن ریلی کابلی سوار شده و به سمت قله بروید و یا این که با استفاده از پیاده‌روی به ارتفاعات رفته و از زیبایی کوه‌های آلپ دیدن کنید. لازم به ذکر است که در بخش شمالی پیلاتوس، مسیرهای آسانتری برای پیاده‌روی و عبور از روی طناب در ارتفاع! در ماه‌های تابستان فراهم شده است.

در کنار آبشار راین پیک‌نیک بزنید

برای یک پیک‌نیک هیجان‌انگیز و صرف نهار در کنار بزرگترین آبشار قاره اروپا خود را آماده کنید. چنانچه سوار یک تور کشتی کروز شوید، می‌‌توانید به سنگهای عظیم میان آبشار بسیار نزدیک شده و محدوده استثنایی Rhine Falls Basin را تجربه کنید. در نزدیکی شهر شاف‌هاوزن، شما با قلعه‌ای قرون وسطایی روبرو خواهید شد که علیرغم ارائه تجهیزات اقامتی هیجان‌انگیز ، یک هاستل ارزان برای شما خواهد بود.

به گشت و گذار و سیاحت در سنت گالن بپردازید

سنت‌گالن به عنوان هفتمین شهر بزرگ سوئیس از موزه‌های زیبا، نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و معماری بی‌همتا برخوردار است. ترافیک گردشگران و توریست‌ها در این شهر هم‌چون سایر شهرها و مناطق سوئیس آنچنان قابل مشاهده نیست، اما با این حال سنت گالن شهری سرگرم‌کننده و پر از دانشجو بوده و به احتمال خیلی زیاد نقطه‌ای است که دوستان سوئیسی زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. چنانچه به شهر سنت‌گالن سوئیس رفتید حتما از کلیسای جامع باروکBaroque  و کتابخانه Abbey که خانه بیش از ۱۷۰٫۰۰۰ کتاب و اسناد دست‌نوشته و هزارساله است، دیدن کنید.

از دهکده‌های قدیمی بازدید کنید

به بازدید محدوده گرابوندن Graubunden بروید، جایی که می‌توانید دهکده‌ها و خانه‌هایی از قرن ۱۳ میلادی را در آنجا یافت کنید. با ورود به این مکان در می‌یابید که مردم گرابوندن می‌توانند به یک زبان قدیمی به نام رومنش نیز صحبت کنند که در هیچ جای دیگر از کشور سوئیس استفاده نمی‌شود و مردم بومی این منطقه با افتخار آن را حفظ و نگهداری می‌کنند. بدون‌شک، گرابوندن با برخورداری از قریب به ۶۱۵دریاچه و ۱۵۰دره در منطقه، بهشت عاشقان طبیعت خواهد بود و بازدید از آن تجربه حقیقی آلپ سوئیس Swiss Alpine محسوب می‌شود.

اوقاتی رومانتیکی را در مونتروکس سپری کنید

حضور قلعه خوش‌منظره چیلون در کنار دریاچه این منطقه را به فضایی رومانتیک و خاص برای زوج‌ها بدل کرده است. شما می‌توانید در قلعه‌ای متعلق به قرن ۱۲ میلادی و الهام‌بخش لرد بایرون، مری شلی و سایر هنرمندان، به گشت و گذار بپردازید. این شهر هم‌چنین زادگاه هنرمند مشهور فردی مرکوری است و مجسمه‌ای به افتخار او در این مکان قرار گرفته است. هزینه بازدید از قلعه ۱۲٫۵۵ دلار است.

فرهنگ روستایی را در اپنزل Appenzell کشف کنید

این دهکده ۷۰۰۰ نفره در منطقه کانتون اپنزل اینرهودن قرار گرفته است. با رفتن به این دهکده به سرعت متوجه این موضوع می‌شوید که هیچ خودرویی در روستا وجود ندارد و این روستا از بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ‌های خود نظیر رقص و موسیقی محلی طی سالهای متمادی محافظت کرده است.

اپنزل روستایی کوچک و خوش‌منظره با ساختمان‌هایی نقاشی‌شده و کوچه‌هایی باریک است و قرارگیری آن در نزدیکی دامنه کوههای آلپستین Alpstein از آن یک دروازه عبور عالی برای شرکت در فعالیت‌های فضای باز تابستانی و زمستانی نظیر کوه‌نوردی و اسکی ساخته است. هم‌چنین شما می‌توانید سوار بر راه‌آهن اپنزل به Wasserauen رفته و به کاوش و گشت و گذار در غارهای جذاب و ماقبل تاریخ Wildkirchli بپردازید (که دارای ساکنینی در ۴۰٫۰۰۰ سال پیش بوده است).

بازدید از لوسرن

هیچ جایی به غیر از لوسِرن هویت کامل و واقعی سوئیس را برای شما به نمایش نمی‌گذارد. این شهر در مجاورت دریاچه زیبای لوسرن واقع شده و آمیزه‌ای از زندگی شهری و طبیعت ناب را به شما ارائه می‌دهد. کافیست تا زمانی را در شهر قدیمی، خصوصا Weinmarkt که با هال‌های عظیم قرون وسطی و ساختمان‌های تزئین‌شده احاطه شده سر کنید، از پل چپل Chapel، به عنوان قدیمی‌ترین پل آهنی باقیمانده از گذشته بگذرید و به سقف‌های نقاشی‌‌شده قرن ۱۷ و جزئیات بازگوکننده وقایع و رویدادهای تاریخچه لوسرن توجه کنید.

هزینه‌های سفر به سوئیس

عموما به غیر از هزینه‌های اولیه دریافت وقت‌سفارت شینگن ، اخذ ویزای سوئیس و هم‌چنین بلیط پرواز، سفر به سوئیس شامل هزینه‌های دیگری نیز می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

هزینه‌های هتل و اقامتگاه

به طور میانگین هزینه هاستل که فضایی شبیه به خوابگاه با اتاق‌های اشتراکی است برای هر شب در سوئیس برابر با ۳۰ دلار است، اما در شهرهای بزرگ این کشور ممکن است کرایه تا شبی ۵۰ دلار نیز برسد. اتاق‌های خصوصی هاستل نیز برای دو نفر به طور تقریبی بین ۸۱ تا ۱۲۱ دلار هزینه در بر خواهد داشت. اغلب هاستل‌ها و یا همان اقامتگاه‌های نسبتا ارزان سوئیس ملافه رایگان، وای-فای و در برخی موارد صبحانه به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اما در این میان هتل‌ها بسیار گران هستند.

شما باید انتظار این را داشته باشید که بین ۹۰ تا ۱۲۱ دلار برای هر شب اتاق معمولی و یا به اصطلاح basic هزینه کنید. چنانچه بخواهید در جایی کمی بزرگتر و زیباتر اقامت داشته باشید، هزینه شما برای هر شب به شبی ۱۵۱ تا ۲۰۲ دلار می‌رسد. اما از نظر بسیاری از گردشگران، جایگزین بسیار بهتر برای هاستل و هتل استفاده ازAirbnb است، جایی که در آن یک اتاق اشتراکی در خانه یک نفر در سوئیس به طور معمول شبانه ۳۰ دلار هزینه داشته و یک آپارتمان کامل چیزی در حدود ۶۰ دلار برای هر شب خواهد بود.

هزینه‌های غذا و خورد و خوراک در سوئیس

با توجه به این که هزینه خورد و خوراک در خارج از منزل بسیار گران برای شما تمام می‌شود (یک کافی برند استارباکس معادل ۸ دلار و سفارش عادی مک دونالد معادل ۱۵ دلار برای شما هزینه دارد) شما می‌توانید با رفتن به یک سوپرمارکت محلی و خرید موادغذایی موردنیاز خود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. از این رو، به طور تقریبی هزینه متوسط خرید شما برای اقلامی نظیر مواد اولیه پاستا و ساندویچ، سس، برنج، تخم‌مرغ و میوه و سبزیجات چیزی در حدود ۱۳۱ دلار خواهد شد.

در عین حال، سوپرمارکت‌ها وعده‌های غذایی پیش‌آماده را با مبلغ ۵ تا ۹ دلار ارائه می‌دهند. در این بین بارها و کافه‌ها ارزان‌ترین گزینه‌های غذایی را با مبلغی در حدود ۹ تا ۱۵ دلار خصوصا برای ناهار ارائه می‌دهند. هزینه استفاده از خدمات سر میز رستوران در سوئیس چیزی در حدود ۲۰ دلار برای ناهار و ۴۰ دلار برای شام است (وعده پیش‌غذا، غذای اصلی و نوشیدنی)، البته این هزینه اولیه بوده و قیمت‌ها از این مبلغ شروع می‌شود. در برخی از رستوران‌های خاص نظیر رستوران ایتالیایی یک وعده غذا نظیر پاستا چیزی در حدود ۳۵ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. اما به طور معمول شما می‌توانید با پرداخت ۲۰ دلار یک پیتزا در سوئیس میل کنید.

در سوئیس چنان‌چه تمایل به خوردن غذا در بیرون داشته باشید، حداقل هزینه روزانه خورد و خوراک شما چیزی در حدود ۴۵ دلار خواهد بود.

در عین حال، آن دسته از افرادی که در محل اقامت خود پخت و پز می‌کنند و گه گاه در بیرون غذا میل می‌کنند، این هزینه به ۲۰ دلار در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

هزینه فعالیت‌های گردشگری در سوئیس

به طور معمول هزینه ورودی اغلب موزه‌ها در سوئیس ۱۰ دلار است و چنان چه دانش‌آموز و دانشجو باشید، در صورت همراه داشتن کارت شناسایی دانشجویی بین ۲ تا ۴ دلار به شما تخفیف داده خواهد شد. فعالیت‌های ماجراجویانه و سفرهای پیاده‌روی برای تمام روز در حدود ۷۰ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. استفاده از تجهیزات پارگلایدر چیزی در حدود ۱۶۱ دلار هزینه داشته و در زمستان هزینه آن در سوئیس بیشتر است. همچنین هزینه بالابر و آسانسور اسکی و اسنوبورد بین ۲۷ تا ۷۵ دلار (به کوه مورد نظر شما بستگی دارد) برای تمام روز خواهد بود و بلیط عبور و مرور کوهستانی ۶ روزه به قیمت ۴ تا ۵ روز معمولی و مجزا برای شما هزینه خواهد داشت، از این رو در صورتی که قرار است برای چندین روز در سوئیس بمانید و از اینگونه خدمات استفاده کنید، خرید این بلیط به شما پیشنهاد می‌شود.

بودجه پیشنهادی برای گردشگران اقتصادی سوئیس – backpacker

برای آن دسته از کوله‌گردها و گردشگرانی که به دنبال صرفه‌جویی و پرداخت هزینه کم برای سفر به سوئیس هستند، حداقل بودجه پیشنهادی برای هر روز بین ۷۰ تا ۱۱۰ دلار است. این بودجه با در نظر گرفتن این موضوع است که شما در یک هاستل اقامت دارید، اکثر غذاها را خودتان به صورت شخصی میپزید و یا ترجیحا غذای فست فودی میل می‌کنید، از سیستم حمل و نقل عمومی و یا پیاده‌روی به هنگام سفر به سوئیس استفاده می‌کنید. در عین حال، تفریحات و فعالیت‌های شما بیشتر به گشت و گذار در طبیعت و یا گاها بازدید از موزه منتهی می‌شود.

در صورتی که بتوانید در خلال سفر به سوئیس در خانه دوستان به صورت رایگان اقامت داشته باشید (Couch-surf)، خودتان غذا را آماده کنید و از وسایل نقلیه اشتراکی و یا حتی رایگان دوستان استفاده کنید (ride-share)، هزینه تقریبی روزانه شما به ۵۰ تا ۷۰ دلار در روز کاهش پیدا خواهد کرد، البته انجام تمامی اینکارها نیازمند تجربه و داشتن روابط اجتماعی در کشور مقصد است. برای بودجه متوسط ۲۳۵ تا ۲۷۵ دلار در روز، شما می‌توانید اغلب از فست‌فود به عنوان وعده غذایی استفاده کنید، در اتاق‌های خصوصی یک هاستل اقامت داشته باشید (اتاق‌های اشتراکی کم هزینه‌تر هستند)، چندین سفر بین شهری انجام دهید و به انجام محدود فعالیت‌های فضای باز و سایر جذابیت‌های توریستی بپردازید. اما برای بودجه بالا و لوکس بیشتر از ۵۰۰ دلار در روز شما می‌توانید در رستوران‌های دلخواه خود غذا میل کنید، در هتل‌های زیبا اقامت داشته باشید، بدون دغدغه مالی از سفرهای بین شهری با وسایل نقلیه مختلف استفاده کنید و از فعالیت‌های گردشگری متنوع و گران نظیر خدمات چند روزه اسکی و یا شرکت در تورهای مختلف سوئیس لذت ببرید.

 نکات مفید صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به سوئیس

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، سوئیس کشور بسیار گرانی است و نیازی به پنهان کردن این واقعیت نیست. اما با این حال روش‌های زیادی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به سوئیس وجود دارد که سفر به این کشور را برای شما ممکن می‌سازد. در ادامه می‌توانید از تجارب اشاره‌شده به نفع خودتان در سوئیس استفاده کنید:

  • در صورت امکان کارت دانشجویی ISIC بین‌المللی تهیه کنید. برای اینکه بتوانید به هنگام ورود به موزه‌ها و استفاده از اغلب فعالیت‌های توریستی در سوئیس از تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصدی برخوردار شوید، از داشتن کارت دانشجویی بین‌المللی اطمینان کسب کنید.کارت دانشجویی بین‌المللی ISIC به طور معمول در تمام نقاط سوئیس پذیرفته می‌شود.

  • از خدمات مهمان‌نوازی رایگان و یا همان Couch surfing استفاده کنید. این خدمت جدید که به تدریج استفاده از آن در میان گردشگران سراسر دنیا متداول شده، این امکان را به شما می‌دهد تا به طور رایگان در خانه یک فرد بومی در سوئیس اقامت داشته باشید. این موضوع تاثیر به سزایی در هزینه‌های سفر شما خواهد داشت و از آنجایی که تقاضا برای استفاده از این موهبت در سراسر دنیا بسیار زیاد است، بهتر است از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید.

  • از سرویس BlaBlaCar استفاده کنید. هزینه حمل و نقل از اقامتگاه در سوئیس بسیار بیشتر است. استفاده از اغلب قطارهای بین‌شهری سوئیس چیزی در حدود ۵۰ دلار هزینه دارد. از این رو، می‌توانید به جای پرداخت هزینه‌های گزاف، از وب‌سایت اشتراک وسیله نقلیه یا همان BlaBlaCar برای اجتناب از هزینه‌هایی نظیر قطار استفاده کرده و به جای آن از گزینه‌های بومی استفاده کنید. البته بسیاری از سواری‌های قابل سفارش در این وب‌سایت قبل از رسیدن به شما کنسل می‌شوند، از این رو باید اینگونه تاخیرها را در نظر داشته باشید، ولی در هر حال، استفاده از این سرویس در خلال سفر به سوئیس به شما پیشنهاد می‌شود.
  • نوشیدنی مصرف نکنید. استفاده از نوشیدنی در سوئیس ارزان نیست. این بدین معنی است که هر ما‌الشعیر و آبجو در سوئیس چیزی در حدود ۸ دلار هزینه دارد! بدین ترتیب بهتر است در اکثر مواقع آب بنوشید و یا با پرداخت ۵ دلار از نوشیدنی ارزان بار هاستل استفاده کنید و یا از سوپرمارکت‌های محلی خرید کنید.
  • پخت و پز کنید. با در نظر گرفتن این موضوع که صرف یک وعده غذا در هر یک از رستوران‌های سوئیس چیزی در حدود ۴۰ دلار برای شما هزینه بر میدارد، بهتر است که مواد اولیه خوراکی را از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مقدار مبلغ پرداختی برای خرید اقلامی نظیر نان، پاستا، برنج، تخم‌مرغ، سبزیجات، پنیر، ژامبون و میوه‌های مختلف برای یک هفته چیزی در حدود ۷۰ تا ۱۰۱ دلار هزینه در بر خواهد داشت. لازم به ذکر است که برندهای Migros، COOP و Spar سوپرمارکت‌های معتبر و مشهور سوئیس هستند.

  • تا می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید. گوشت در سوئیس گران است و حتی بسیاری از شهروندان سوئیسی بخاطر گران بودن این گزینه، مصرف گوشت را کاهش داده‌اند. از این رو بهتر است از سبزجات در وعده‌های غذایی خود استفاده کرده و تا حد ممکن از خرید و مصرف انواع گوشت خصوصا گوشت گاو دوری کنید. به طور تقریبی هر ۴۵۰ گرم گوشت تازه در سوئیس چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۴ دلار است!

  • از گزینه ناهار ویژه استفاده کنید. چنانچه قصد دارید تا غذای خود را در بیرون میل کنید، بهتر است وعده ناهار باشد. این بدین خاطر است که اغلب lunch specials کافه‌ها و رستوران‎‌های سوئیس چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۹ دلار هزینه خواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که رستوران‌های قومی نظیر چینی، خاورمیانه، هندی و یا تایلندی بهترین پیشنهادهای اقتصادی غذا را با حجمی زیاد به مشتریان ارائه می‌دهند( هر وعده غذا تقریبا ۱۰ دلار هزینه خواهد داشت).

  • یک بطری آب قابل پرشدن به همراه داشته باشید. هزینه تقریبی خرید آب معدنی در سوئیس بین ۲ تا ۴ دلار است، این مبلغ بعد از چند روز برای شما بسیار زیاد و غیرمنطقی خواهد شد. آب بازل و سایر نقاط سوئیس نوشیدنی بوده و بسیار مطمئن و خوش طعم است، از این رو بهتر است تا پیش از بیرون رفتن و گشت و گذار در سوئیس، بطری آب خود را پر کنید.
  • قطار خود را رزرو کنید. همانطور که می‌دانید، استفاده از قطار گزینه ارزان‌تری به نسبت هواپیما است، اما شما می‌توانید با رزرو بلیط قطار خود از پیشنهادات ارزان‌تری برای خرید بلیط برخوردار شوید. همچنین می‌توانید از سایر پیشنهادات جذاب و اقتصادی راه‌آهن Swiss Rail نظیر رفت و آمد یک‌روزه و یا هفتگی و گروهی استفاده کنید.

روش‌های گشت و گذار در سوئیس

حمل و نقل عمومی: عموم شهرهای سوئیس به شکل بسیار مطلوبی از طریق قطار، اتوبوس، مترو و قطار کابلی به یکدیگر وصل هستند. هر یک از انواع حمل و نقل در سوئیس عاری از آلودگی و بسیار ایمن بوده و به طور معمول هزینه تقریبی تک‌سفره آن بنابر مدت زمان و تعداد محدوده‌های سفر بین ۲٫۵۰ تا ۵ دلار خواهد بود. بد نیست بدانید که اپلیکیشن اوبر هم‌چون اسنپ در تهران، در شهرهای بازل و زوریخ در دسترس است. البته می‌توانید از گزینه تاکسی هم استفاده کنید، اما باید بدانید که هزینه آن بسیار گران برای شما تمام می‌شود.

همچنین شما می‌توانید در شهرهای بزرگ سوئیس از سرویس خدمات اشتراکی دوچرخه و خودرو استفاده کنید. برندهای PubliBike و Mobility به شما این اجازه را می‌دهند تا از طریق اپلیکیشن موبایل دوچرخه و یا خودرو کرایه کنید. هزینه تقریبی اجاره دوچرخه برای هر ۳۰ دقیقه در سوئیس در حدود ۴٫۵ دلار و به ازای طی کردن هر کیلومتر مسافت با خودروی اجاره‌ای نیم دلار است. شما نباید به هنگام سفر به سوئیس، خریدن کارت Swiss Half Fare Card را فراموش کنید. با خرید این کارت به قیمت ۱۲۱ دلار، شما می‌توانید با نصف قیمت از طریق مترو، اتوبوس، کشتی و اغلب قطارهای کوهستانی برای یک ماه به سفر در کشور سوئیس بپردازید.

البته تنها در صورتی که ویزای شینگن شما دارای اعتبار کافی باشد و قصد داشته باشید تا بیش از ۲۴۲ دلار برای وسایل نقلیه عمومی در سوئیس خرج کنید، خرید این کارت به نفع شما خواهد بود. اگر مدت زمان سفر شما در سوئیس طولانی است و فعالیت‌های تفریحی زیادی را در برنامه سفر خود گنجانده‌اید، بهتر است که یک کارت Swiss Travel Pass بخرید. درست است که قیمت آن در نگاه اول کمی زیاد است، چون از ۲۲۷ دلار برای ۳ روز متوالی تا ۴۹۰ دلار برای ۱۵روز متوالی (مدل‌های غیر پیوسته هم موجود است) متغیر است، اما مطمئنا خرید آن به نفع شما بوده و ارزش وقت گذاشتن دارد.

این کارت استفاده از تمامی وسایل نقلیه عمومی (مترو، قطار، کشتی، اتوبوس) سفر رایگان با قطارهای پانوراما-۳۶۰ درجه، ورودی ۵۰۰ موزه، تفریحات و گشت و گذار کوهستانی و سایر گزینه‌های جذاب گردشگری را به طور کامل پوشش می‌دهد. این کارت همچنین عضویت خدمات Mobility  و PubliBike و اجازه ورود و استفاده از خدمات MobilSki مناطق کوهستانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قطار: این گزینه بهترین وسیله برای سفر در داخل کشور سوئیس است و انتخاب اول شهروندان سوئیسی نیز محسوب می‌شود. استفاده از قطار در سوئیس در یک کلام مقرون به صرفه و کارآمد است. برای مثال، مسیر برن به ژنو ( یک مسیر ۲ساعته با قطار) در حدود ۳۰ دلار هزینه دارد. یک سفر ۲ساعته زوریخ به اینترلاکن در حدود ۳۵ دلار هزینه خواهد داشت و یک سفر ۱٫۵ساعته زوریخ به برن ۲۵ دلار می‌شود. بدین ترتیب، باید برای هر سفر بین شهری با قطار درجه ۲ در سوئیس انتظار پرداخت ۳۰ تا ۵۰ دلاری کرایه مسیر را داشته باشید. همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد چنانچه قصد دارید با قطار زیاد به شهرهای مختلف سوئیس سفر کنید، خرید هر یک از کارت‌های عبور تخفیفی به نفع شما خواهد بود.

اتوبوس: خدمات Flixbus مسیرهای متعددی از حومه کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. یک مسیر ۹۰ دقیقه‌ای از زوریخ به برن از ۱۳ دلار شروع می‌شود، این در حالی است که یک سفر ۵ساعته از زوریخ به ژنو از مبلغ ۲۶ دلار شروع می‌شود. خدمات پرواز: از آنجایی که سوئیس کشور کوچکی محسوب می‌شود، هیچ نیازی به استفاده هواپیما نیست و بخاطر گران بودن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

به اشتراک‌گذاری سواری- Ride sharingاستفاده از خدمات اشتراکی وب‌سایتهایی نظیر BlaBlaCar یکی از بهترین روش‌ها برای گشت و گذار در سوئیس است، اما نیازمند تحمل و انعطاف‌پذیری در شرایط مختلف نیز خواهد بود. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد تا از سواری خودروی یک راننده بومی سوئیس بهره برده و در هزینه سوخت با وی شریک شوید. شما به سادگی توسط اپلیکیشن درخواست یک صندلی برای هم‌مسیر شدن می‌کنید، یکی از راننده‌ها درخواست شما را قبول کرده و سوارتان می‌کند. هزینه استفاده از این خدمات به مراتب نسبت به اتوبوس و یا قطار کمتر بوده و البته هیجان‌انگیزتر است.

Hitchhiking – سواری مجانی: هیچ‌هایکینگ یکی دیگر از روش‌های سفر در داخل کشور سوئیس است و درخواست سواری مجانی در بزرگراه‌ها و یا پمپ‌بنزین‌های سوئیس پدیده‌ای کاملا قانونی است و شما می‌توانید شانس خود را در این زمینه امتحان کنید. استفاده از این گزینه زمانی که در محدوده‌های حومه شهر و یا مسیرهای کوهستانی هستید و دسترسی به وسایل نقلیه عمومی کمی سخت است، بیشتر پیشنهاد می‌شود.

 چه زمانی به سوئیس سفر کنیم؟

مناسب‌ترین زمان برای سفر به سوئیس کاملا وابسته به فعالیت‌های گردشگری موردنظر شماست. اگر قصد دارید تا اسکی برفراز کوههای آلپ را تجربه کنید. اگر می‌خواهید انواع و اقسام شکلات‌های سوئیسی را بچشید و یا اینکه کوه‌نوردی کنید، زمان سفر به سوئیس برای شما متغیر خواهد بود. اغلب گردشگران در فصل تابستان در ماههای می (اردیبهشت) تا سپتامبر (شهریور) به این کشور پا می‌گذارند( البته باید به این نکته توجه کنید که درجه دمای مناطق کوهستانی تا پیش از ماه جون (خرداد) شروع به گرم شدن نمی‌کند.

در این بین، ماه‌های جولای (تیر) و آگوست(مرداد) با مسیرهای کوه‌نوردی بدون برف و یخ و روزهای طولانی‌تر، گرم‌ترین دما را در سوئیس دارند. چنانچه در اولین روز آگوست به کشور سوئیس قدم بگذارید، شاهد جشن‌های متنوع و آتش‌بازی‌های زیادی بخاطر روز ملی سوئیس خواهید بود. اوج گرما در این کشور بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد بدون رطوبت و هوای شرجی است. فصول shoulder سوئیس (یک بازه زمانی سفر بین ماه‌های شلوغ و کم تردد) به طور تقریبی بین ماههای آپریل (فروردین) تا اوایل می (اردیبهشت) و اواخر اکتبر (مهر) تا پایان ماه نوامبر (آبان) است که در سوئیس با نام Zwischenzeit (به معنی بین‌فصلی) برای انجام فعالیت‌های اسکی و ماههای تابستان شناخته می‌شود.

این بازه زمانی برای سفر به شهرهای مختلف سوئیس مناسب بوده، اما در عین حال، آب و هوا غیرقابل پیش‌بینی است، شهرهای تفریحی اسکی بسیار ساکت و خلوت بوده و خیلی از مکان‌ها و تجهیزات تعطیل هستند. فصل اسکی سوئیس از ماه دسامبر (آذر) تا مارچ (اسفند)، زمانی که شهرهای تفریحی بسیار شلوغ و گران می‌شوند، ادامه دارد. چنانچه شما یک اسکی‌باز حرفه‌ای و عاشق این ورزش باشید، موضوع هزینه و شلوغی شهرها برای شما مسئله چندانی نخواهد بود و لازم به ذکر است که سوئیس از برترین مناطق حرفه‌ای اسکی در دنیا برخوردار است.

برعکس، در شهرهای نظیر زوریخ بخاطر هجوم جمعیت به سمت کوهها و ورزش‌های برفی، سکوت بیشتری حکم‌فرماست. آب و هوای این فصل سرد بوده و به طور تقریبی دمای آن بین -۲ تا -۷ درجه سانتیگراد است، به همین خاطر پیشنهاد می‌شود تا گرم‌ترین لباس‌های خود را برای سفر به سوئیس بپوشید. سوئیس یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا برای سفر مجردی و یا با خانواده است، اما بهتر است در فصول شلوغی نظیر تابستان، مراقب جیب‌برها در شهرهایی نظیر ژنو باشید. اگر قصد سفر به مناطق کوهستانی سوئیس را دارید، حتما وضعیت لحظه‌ای آب و هوا را چک کنید و کاملا مجهز باشید، چون ممکن است که وضعیت آب و هوا بسیار سخت و طاقت‌فرسا شود.

هم‌چنین چنان چه مستعد ابتلا به بیماری ارتفاع هستید، بهتر است تا حد امکان، جوانب امر برای سفر به ارتفاعات سوئیس را در نظر داشته باشید. به حس درونی خود اطمینان کنید، چنانچه حس کردید مثلا راننده تاکسی مشکوک است، سریعا پیاده شوید و چنانچه کیفیت اقامتگاه نامطلوب بود، بدون اتلاف وقت چک آوت کنید و همچنین از مدارک هویتی و شخصی خود نظیر کارت شناسایی و پاسپورت، پیش از سفر به سوئیس کپی گرفته و به همراه داشته باشید. از خرید بیمه مسافرتی غافل نشوید، خدمات بیمه‌های بین‌المللی برای مواقع اورژانسی سفر نظیر بیماری، صدمات بدنی، سرقت و کنسل‌شدن رویدادها بسیار با ارزش بوده و به کارتان خواهد آمد.

مشاوره رایگان اخذ ویزای شینگن سوئیس۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *