تحصیلی, مهاجرت

معرفی کامل آزمون تومر و اعتبار آن در دانشگاه های ترکیه

آزمون تومر TÖMER به عنوان یکی از معتبرترین مدارک زبان ترکی استانبولی، پیش نیاز اصلی ورود به دانشگاه‌های دولتی و ترک زبان کشور ترکیه است. تومر نام اختصاری مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی تلقی می‌شود و آزمون تومر همانند مدارک زبان انگلیسی تافل و آیلتس از اهمیت زیادی برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور برخوردار است.

آزمون تومر دارای سطوح مختلفی از سطح A1 تا سطح C1 است و مجموع نمرات دریافتی شما در این آزمون بیانگر سطح شما در زبان ترکی استانبولی خواهد بود. دوره زبان ترکی استانبولی و آزمون تومر شامل ۱۲ سطح است که شامل ۴ سطح مبتدی، ۴ سطح متوسط و ۴ سطح پیشرفته می‌شود.

زمان‌بندی کلاس ها و آزمون تومر

هر سطح از کلاس‌های تومر در هشت هفته (۱۶۰ ساعته) برگزار می‌شود. کلاس‌ها معمولا در نوبت صبح و یا بعد از ظهر و روزانه ۴ ساعت تشکیل می‌شود و در نهایت دانشجویان با گذراندن ۴۰ هفته و مجموع ۸۰۰ ساعت کلاس زبان و موفقیت در آزمون پایانی، مجاز به دریافت مدرک رسمی و معتبر تومر می‌گردند. در پایان هر یک از سطوح زبان ترکی آزمون تومر، دانشجویان از طریق سنجش عملکرد و یا گذراندن یک آزمون نهایی که شامل چهار مهارت اصلی درک مطلب شنیداری، درک مطلب خواندن، گفتاری و نوشتاری و مهارت جانبی گرامر می‌شود، ارزیابی می‌شوند.

بنابر اطلاعات وب‌سایت رسمی آزمون تومر آنکارا، دوره‌های آموزش زبان ترکی استانبولی یا همان تومر در این مرکز رسمی به دو صورت فشرده (۱ ماهه، ۸۰ ساعته) و یا دوره‌های عادی (۲ ماهه، ۹۶ ساعته) برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که همچون تحصیل در کانادا و یا تحصیل در آلمان، کشور ترکیه نیز از حدنصاب سطح زبان ترکی برای ورود به دانشگاه‌های خود برخوردار بوده و بنابر قوانین دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه، حداقل سطح TOMER B1 موردنیاز است.

انواع مدارک و آزمون تومر

تومر شامل چهار مدرک Elementary Certificate ، Intermediate Certificate، Upper-Intermediate Certificate ، Diploma می‌شود که دو مدرک اولی برای سطوح مقدماتی و متوسط و دو مدرک بعدی برای سطوح بالاتر از سطح متوسط و پیشرفته صادر می‌گردد. در پایان هر دوره، دانشجو ملزم به گذراندن و قبولی در آزمون نهایی دوره مذکور برای ارتقا به سطح بالاتر است؛

آزمون نهایی در پایان هر دوره زبان ترکی استانبولی برای سنجش چهار مهارت اصلی زبان دانشجو در هر سطح از آزمون زبان تومر گرفته می‌شود و در صورتی که فردی قادر به پاس کردن یکی از مهارت‌های آن سطح نباشد ملزم به شرکت در امتحان جبرانی خواهد بود و همچنین در صورتی که در بیش از یک مهارت زبان ترکی رد شود ملزم به تکرار دوره به صورت کامل خواهد بود.

بر این اساس جزئیات دوره‌های مختلف آزمون زبان ترکی و یا همان آزمون تومر به شرح زیر است: با توجه به جدول بالا،  متقاضیان شرکت کننده در کلاس‌های تومر در سطح A1 توانایی عمومی ارتباط و رویارویی با سوال و جواب ساده، در سطح A2 از دانش اولیه زبان و توانایی مکالمه در مورد مباحث ساده و قابل پیش‌بینی برخوردار می‌گردند.

دانشجویان با گذراندن کلاسهای سطوح B1 و B2 آزمون تومر به ترتیب از دانش متوسط زبان ترکی برای رویارویی با شرایط روزمره و دانش مناسب برای توصیف موضوعات مختلف برخوردار شده و در نهایت با گذراندن سطح C1 و دریافت دیپلم تومر، از دانش زبان ترکی برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی و توانایی ورود به بازار کار کشور ترکیه و همچنین تعامل با همکاران و کارفرمایان برخوردار خواهند شد.

در عین حال آزمون تومر دارای حداقل و حداکثر نمره در هر یک از مهارت‌ها است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

اعتبار تومر در دانشگاه های ترکیه

مدارک آزمون تومر به دو نوع گواهی سرتیفیکا Sertifika و یا دیپلما Diploma تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح‌شان می‌پردازیم: آزمون تومر سرتیفیکا: این نوع از آزمون تومر شامل دریافت سرتیفیکیت سطح مقدماتی A2 ، سطح متوسط B2 و سطح پیشرفته C1 شده و دارای اعتبار دو ساله است. لازم به ذکر است که آزمون تومر سرتیفیکا نسبت به نوع دیپلما در بازه زمانی کوتاه‌تری قابل دستیابی است. آزمون تومر دیپلما: همانطور که در جدول بالا به شرح جزئیات این سطح از زبان ترکی استانبولی پرداختیم، دریافت مدرک سطح دیپلم آزمون تومر به معنی داشتن مهارت کامل زبان ترکی استانبولی بوده و از لحاظ اعتبار هیچگونه محدودیت زمانی ندارد.

بنابر اطلاعات وبسایت تومر، افراد شرکت کننده در آزمون تومر در صورت گرفتن نمره زیر ۵۰ امکان دریافت مدرک تومر را نخواهند داشت و برای سایر نمرات آزمون تومر نیز مدارکی با سطوح مختلف صادر می‌شود که به شرح زیر است:

  • با کسب مجموع نمره ۵۰ تا ۵۹ فرد موفق به دریافت مدرک سطح A2 آزمون تومر می‌شود
  • با کسب مجموع نمره ۶۰ تا ۶۵ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B1 آزمون تومر می‌شود
  • با کسب مجموع نمره ۶۶ تا ۷۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B2 آزمون تومر می‌شود
  • و با کسب مجموع نمره ۷۱ تا ۱۰۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح C1 آزمون تومر می‌گردد

از این رو مدارک نهایی سرتیفیکا Upper-intermediate و یا Diploma آزمون تومر همچون سایر آزمون‌های زبان معتبر دنیا مورد تائید دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه بوده و متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور باید علاوه بر قبولی در امتحان ورودی کنکور ترکیه، از یکی از مدارک نهایی آزمون تومر برخوردار باشد. مدرک دیپلم آزمون تومر نه تنها برای ورود به دانشگاه‌های این کشور، بلکه برای ورود به بازار کار و استفاده از مزیت کار حین تحصیل در ترکیه، موضوعی مهم و مورد نیاز برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در این کشور تلقی می‌شود.

دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام با مجموعه خدمات رایگان مشاوره و ارزیابی تحصیلی هوشمند، بهترین گزینه‌های ادامه تحصیل در کشور ترکیه را به شما ارائه می‌دهد. مشاوره رایگان تحصیل در ترکیه۰۲۱-۷۵۲۳۷

چه کسانی نیازمند گذراندن آزمون تومر هستند؟

بنابر صلاحدید دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه، سطح مورد درخواست مدرک تومر ممکن است متغیر باشد. برای مثال در اغلب موارد سطح C1 آزمون تومر برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مورد نیاز است و در برخی موارد ممکن است سطوح B1 و B2 تومر برای تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های ترکیه کفایت کند. اما بنابر تجربه کارشناسان اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه، برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا حداقل سطح B2 آزمون تومر مورد نیاز است.

البته علاوه بر متقاضیان خارجی ادامه تحصیل در ترکیه، سایر متقاضیان بین‌المللی جویای کار پاره وقت دانشجویی و یا تمام وقت نیز نیازمند ارائه مدرک آزمون تومر در کنار رزومه خود به کارفرما هستند. آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان ترکیه را دارند، با توجه به قوانین پذیرش تحصیلی دانشگاه مربوطه و همچنین در مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا، دیگر نیازی به گذراندن آزمون تومر نداشته و تنها در برخی موارد نیازمند ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی تافل و یا آیلتس هستند.

مراکز برگزارکننده آزمون تومر

بنابر اطلاعات وبسایت رسمی تومر، دانشگاه آنکارا مجری مستقیم برگزاری آزمون تومر و سایر کارهای مربوط به آن نظیر ثبت‌نام، ارائه نتایج آزمون و مدارک تومر است. لازم به ذکر است که مرکز تومر دارای شعباتی در سایر نقاط این کشور نظیر آنکارا (کیزلای)، آلانیا، آنتالیا، ازمیر، استانبول (کادیکوی، تکسیم) و بورسا نیز هست. البته به دلیل قرارگیری کشور ترکیه به عنوان یکی از مقاصد برتر و محبوب تحصیلی در دنیا، هر ساله دانشجویان و متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل در ترکیه در حال افزایش هستند و به همین خاطر این آزمون در سایر نقاط دنیا از جمله ایران برگزار شده و دارای نمایندگی قانونی از دانشگاه آنکارا است.

بر همین اساس، دیگر نیازی نیست تا همچون شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و آیلتس متحمل هزینه‌های فراوان سفر به کشورهای همسایه و پیگیری امور شوید بلکه شما می‌توانید با گذراندن کلاس‌های تومر در داخل کشور خود را برای دریافت هر یک از مدارک این آزمون معروف ترکی آماده سازید. در صورت تمایل، شما می‌توانید برای برخورداری از جدیدترین اطلاعات دوره‌های برگزاری آزمون تومر به این لینک مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی: راهنمای هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه

مدارک موردنیاز و مراحل ثبت‌نام در آزمون تومر

برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون تومر، فرد متقاضی ملزم به ارائه دو قطعه عکس پرسنلی، کپی پاسپورت و یا کپی شناسنامه ( ترجمه شده به زبان ترکی) است. اما برای ثبت‌نام در آزمون نامبرده شما می‌توانید در کلاس‌های آمادگی زبان ترکی تومر در ایران ثبت‌نام کرده و پس از کسب مهارت‌های لازم، از طریق نمایندگی‌های مجاز آزمون زبان تومر در ایران، هزینه ثبت‌نام در آزمون را پرداخت کرده و در آن شرکت کنید. بد نیست بدانید که برای شرکت در آزمون تومر نوع دیپلما ۱۵۰ یورو و برای آزمون تومر سرتیفیکا میبایست ۱۰۰ یورو پرداخت کنید.

بنابر تجربه کارشناسان پذیرش تحصیلی گروه نیلگام، از آنجایی که اکثر افراد به قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در کلاس و آزمون تومر شرکت می‌کنند، بهتر است که برای دستیابی به نتیجه‌ای بهتر و سریع‌تر، این دوره را در کشور مقصد یعنی ترکیه بگذرانند.

بدین منظور فرد می تواند از طریق نمایندگی‌های مجاز کالج‌های معتبر ترکیه نسبت به دریافت کارت اقامت تحصیلی و ثبت‌نام در کلاس‌های اصلی تومر (با ظرفیت ۱۵ تا ۲۵ نفر دانشجو) در شهرهای ترکیه اقدام نموده و با قرارگیری در محیط بومی، علاوه بر امکان اخذ سریع‌تر مدرک تومر، خود را برای مراحل بعدی ادامه تحصیل در این کشور توریستی و رو به رشد آماده کنند.

کارشناسان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام (ایران-آنکارا سابق) با برخورداری از نمایندگی قانونی برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های ترکیه، در کمترین زمان ممکن بهترین گزینه‌های ثبت‌نام و شرکت‌ در کلاس‌های پیش نیاز دانشگاه از جمله آزمون تومر را در پیش روی شما قرار داده و در مسیر تحصیل، کار و زندگی در ترکیه قدم به قدم همراه شماست.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *