مهاجرت

هزینه زندگی در کانادا

اطلاع از هزینه زندگی در کانادا پیش از اقدام برای مهاجرت به کانادا فارغ از نوع روش مهاجرتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که متقاضیان ویزای کانادا باید در مورد آن به‌دقت تحقیق کنند. با اطلاعاتی که بعد از مطالعه این مقاله به دست می‌آورید، می‌توانید هزینه های زندگی در کانادا را با توجه به سبک زندگی خود برآورد کنید و با برآورد قیمت زندگی در کانادا، تمکن مالی و بودجه خود را مدیریت کنید. پس با ما در سایت موسسه مهاجرتی نیلگام همگام شوید.

کشور کانادا در شاخص‌های شفافیت دولت، امنیت، سیستم آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی، آزادی مدنی و کیفیت زندگی در بین کشورهای برتر جهان قرار دارد. از سویی دیگر، آغوش باز دولت برای مهاجران موجب شده جمعیت این سرزمینِ پهناور از قومیت‌های مختلف و فرهنگ‌های متنوع جهان شکل بگیرد.

پتانسیل رشد متقاضیان مهاجرت به کانادا در اقتصاد رو به رشد در چنین کشوری بسیار زیاد است. با افزایش هزاران فرصت شغلی، هر ساله نرخ فقر در این کشور همواره در حال کاهش و رونق اقتصادی بسیار پویا و همچنان رو به رشد است. به همین دلیل این کشور سال‌هاست در صدر مقاصد مهاجرتی ایرانی‌ها قرار گرفته است. اما پیش از هر اقدامی باید برآورد دقیقی از هزینه های زندگی در کانادا به دست آورد تا بدانیم متقاضی ویزای کانادا برای داشتن یک سبک زندگی پایدار به چه میزان تمکن مالی نیاز دارد.

هزینه‌های اصلی برای مهاجرت به کانادا شامل مسکن (اجاره، هزینه قبض‌های برق و …) و هزینه خدمات ارتباطی است که بسته به استان و محله مورد نظر متفاوت است. میزان اجاره نیز تحت تأثیر نوع اقامتگاهی‌ست که انتخاب می‌شود.

برای تعیین هزینه زندگی در کانادا به تفکیک کلان‌شهرهای مهاجرپذیر در ادامه به هزینه‌های مسکن، خوردوخوراک، قبض‌های خدماتی، حمل‌ونقل و موارد دیگر در برابر متوسط درآمد ماهانه که این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، می‌پردازیم تا بتوان هزینه‌های تخمینی ماهانه را محاسبه کرد. نوع اقامتگاه‌هایی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، به شرح زیر است:

  •  آپارتمان‌های مجردی که برای 1 نفر طراحی شده‌اند،
    •    آپارتمان 2 خوابه برای 2 نفر طراحی شده است،
    •    آپارتمان‌های 3 خوابه که برای یک خانواده کوچک 3 یا 4 نفره طراحی شده‌اند،
    •    خانه‌های مستقل که برای خانواده‌های 4 نفره یا بیشتر طراحی شده‌اند.

در نهایت هزینه مربوط برای مراقبت از کودک که شامل هزینه مراقبت برای نوزادان 0-2 ساله، کودکان نوپا 2-3 ساله و کودکان پیش‌دبستانی 3-4 ساله می‌شود را به تفکیک شهرهای پرطرفدار برای زندگی در کانادا مطالعه می‌کنیم.

هزینه زندگی در تورنتو

تورنتو مرکز استان انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا با بیش از 80 گروه قومی‌ست که به دلیل استقرار بسیاری از دفتر‌های مرکزی کانادا مشاغل اداری با درآمد خوب میزبان ایرانی‌ها و سایر متقاضیان مهاجرت به کانادا بوده است. در کنار این مزایای وسوسه‌انگیز، این شهر یکی از گران‌ترین شهرها برای زندگی در کانادا برشمرده می‌شود.

متوسط حقوق شهروندان ساکن در تورنتو حدود 38 هزار دلار در سال یا 19.50 دلار در ساعت است. میانگین درآمد سالانه مهاجران در آغاز از حدود 32 دلار در سال شروع می‌شود؛ در حالی که اکثر کارگران و کارمندان با تجربه تا 130 هزار دلار در سال درآمد دارند. اما مخارج و قیمت زندگی در کانادا؛ همان‌طورکه پیش‌تر هم اشاره کردیم، بیشینه هزینه زندگی در کانادا مربوط به مسکن می‌شود. میانگین اجاره ماهانه در شهر تورنتو بسته به متراژ آن به شرح زیر است:

1217 دلار برای یک آپارتمان مجردی
1680 دلار برای یک آپارتمان 2 خوابه
1918 دلار برای یک آپارتمان 3 خوابه
3542 دلار برای خانه مستقل مناسب خانواده‌های پرجمعیت

یکی دیگر از هزینه های زندگی در کانادا، قبض‌های ماهانه است که شامل آب، برق و خدمات ارتباطی می‌شود. بر اساس بررسی این نرخ‌ها توسط موسسه  C.Dهاو (C.D. Howe)، متوسط هزینه ماهانه تورنتو هیدرو (شرکت برق تورنتو) 104 دلار است. طبق گزارش CRTC در پایان سال 2019، خدمات مخابراتی و ارتباطی، از جمله تلویزیون، تلفن و اینترنت در استان انتاریو به طور متوسط 169 دلار در ماه برآورد می‌شود. به‌طور کلی، قیمت زندگی در کانادا در شهر تورنتو با در نظر گرفتن آپارتمان یک‌نفره و مجردی به ماهانه حدود1490 دلار می‌رسد.

هزینه خوردوخوراک یکی دیگر از شاخص‌های قیمت زندگی در کانادا به حساب می‌آید که بسته به فروشگاه متفاوت است. با این حال، به طور متوسط، یک فرد مجرد برای تامین مایحتاج روزانه حدود 50 تا 100 دلار در هفته خرج می‌کند، در حالی که یک خانواده 4 نفره باید برای این فاکتور حدود 150 تا 200 دلار در هفته در نظر بگیرد.

برخی از محبوب‌ترین فروشگاه‌های مواد غذایی در تورنتو عبارت هستند از Sobeys، Metro، و Loblaws. البته برای یک گزینه به‌صرفه‌تر می‌توان از فروشگاه‌های NoFrills یا Walmart خرید کرد.

هزینه زندگی در ونکوور

کلانشهر ونکوور بزرگ‌ترین شهر استان بریتش‌کلمبیا بیشترین تراکم جمعیت در کشور را دارد.  این شهر زیبا هر ساله درلیست پنج شهر برتر دنیا از لحاظ کیفیت و قابلیت زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرهای دنیا برای سکونت قرار می‌گیرد، اما با توجه به قیمت بالای املاک و هزینه اجاره بالای میانگین ملی، موضوع مسکن به ویژه هنگام بحث در مورد هزینه زندگی در کانادا در استان بریتیش‌کلمبیا آن‌را به یک موضوع داغ تبدیل کرده است.

طبق آخرین گزارش‌ها و آمار TalentCanada پلتفرم استخدام و کاریابی این کشور در سال 2023، متوسط درآمد شهروندان در استان بریتیش‌کلمبیا حدود 53 هزار دلار در سال یا 27.15 دلار در ساعت است. متقاضیان مهاجرت به کانادا در روزهای اول کسب تجربه در این کشور سالانه حدود 36 هزار دلار در درآمد دارند، در حالی که درآمد اغلب کارمندان و کارگرانِ با تجربه تا 100 هزار دلار در سال هم می‌رسد. با وجود گرانی هزینه زندگی در کانادا در دو کلان‌شهرهای یادشده، این دو شهر از گزینه‌های اول ایرانی‌ها برای مهاجرت به کانادا هستند. اگر شما هم از این دسته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مقایسه هزینه زندگی در ونکوور و تورنتو را از دست ندهید.

در کنار جذابیت‌هایی همچون کیفیت زندگی و درآمدهای چشمگیر، بحث  “مسکن” بریتیش‌کلمبیا را در شمار گران‌ترین مناطق جهان برای زندگی قرار داده است. با وجود بازار مسکن بسیار گران برای خرید، اجاره تنها گزینه برای بسیاری از ساکنان ونکوور است. به طور میانگین هزینه ماهانه اجاره‌بها در این شهر به شرح زیر است:

1302 دلار برای یک آپارتمان کوچک مجردی
1830 دلار برای یک آپارتمان 2 خوابه
2211 دلار برای یک آپارتمان 3 خوابه
حدود 4,494 دلار برای خانه مستقل مناسب خانواده‌های پرجمعیت

اگرچه اجاره‌بها در ونکوور و بریتیش کلمبیا بالاست، اما هزینه برق و خدمات ارتباطی کمتر از میانگین ملی است؛ 12.6 سنت در هر کیلووات ساعت، 126 دلار برای هزار کیلووات ساعت برق و 174 دلار برای تلفن، تلویزیون و اینترنت.

با توجه به دشواری پیدا کردن پارکینگ در مرکز شهر پیشنهاد می‌کنیم از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. هزینه زندگی در کانادا در این شهر در فاکتور حمل‌ونقل ماهانه از 98 تا 177 دلار در ماه تخمین زده می‌شود که میزان دقیق آن به طول مسیر شما از مبدا تا مقصد دارد. اگر قصد خرید اتومبیل شخصی دارید، باید توجه داشته باشید که هزینه بیمه اتومبیل در بریتیش‌کلمبیا به‌طور متوسط 153 دلار در ماه و میانگین قیمت بنزین بالاتر از متوسط ملی‌ست.

هزینه های زندگی در کانادا در کلانشهر ونکوور در فاکتور خوردوخوراک ماهانه حدود 369 دلار به‌ازای هر نفر تخمین زده می‌شود که 107 دلار آن برای صرف وعده غذایی در رستوران‌ها اختصاص یافته است. احتمال اینکه در کلان‌شهر ونکوور وعده‌ای از غذای خود را در رستوران صرف کنید کم نیست!

یکی دیگر از نکاتی که در مطالعه قیمت زندگی در کانادا باید در نظر گرفت، هزینه مراقبت از کودکان است. این شاخص در شهر ونکوور  با اختلاف زیادی نسبت به سایر شهرهای بزرگ مانند تورنتو کمتر است:

1165 دلار برای مراقبت از نوزاد
1165 دلار برای مراقبت از کودکان نوپا
935 دلار برای پیش‌دبستانی

هزینه زندگی در مونترال

مونترال (یا مونترآل) بزرگ‌ترین شهر استان کبک، دومین شهر بزرگ کشور بعد از تورنتو و دومین شهر بزرگ فرانسه‌زبان جهان بعد از پایتخت کشور فرانسه پاریس محسوب می‌شود. اگرچه منطقه کلان‌شهر مونترال دومین منطقه پرجمعیت کاناداست، اما هزینه زندگی در شهر مونترال به‌نسبت شهرهای بزرگ این کشور کمترین هزینه های زندگی در کانادا را دارد. این تا حدی به دلیل پایین بودن هزینه اجاره در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ است. میانگین مخارج ماهانه مسکن عبارت است از:

712 دلار برای یک آپارتمان مجردی
932 دلار برای یک آپارتمان 2 خوابه
1146 دلار برای یک آپارتمان 3 خوابه
~ 3192 دلار برای خانه مستقل مناسب خانواده‌های پرجمعیت

علاوه بر اجاره کمتر، هزینه برق تنها 73 دلار برای میانگین 1000 کیلووات ساعت در ماه است. هزینه160 دلاریِ ماهانه برای خدمات ارتباطی، کمترین هزینه در کل کشور کاناداست. در واقع هزینه مسکن برای یک نفر مجرد حدود 946 دلار آب می‌خورد.

قیمت زندگی در کانادا در استان کبک همواره کمتر از دیگر استان‌هاست. نه‌تنها هزینه مسکن و قبض‌های خدماتی، بلکه هزینه خوردوخوراک، تحصیل و مراقبت از کودکان هم به نسبت دیگر استان‌ها پایین‌تر است. هزینه حمل‌ونقل در استان کبک با نرخ بیمه 60 دلار در ماه یکی از کمترین هزینه‌های این شاخص در کشور است. حتی با وجود اینکه قیمت گاز کمی بالاتر از میانگین ملی است، شهر مونترال و کبک همچنان در بین استان‌های کانادا با کمترین هزینه در شاخص برای رانندگی قرار دارند. اگر زندگی در مرکز شهر زندگی را برگزیده‌اید، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با ترخ 90.50 دلار در ماه به‌نسبت بسیار مقرون به صرفه است.

از نظر دیگر هزینه های زندگی در کانادا می‌توان به مخارج خوردوخوراک هم اشاره کرد. متوسط هزینه ماهیانه خانوار در استان کبک 820 دلار برای میانگین 2.4 نفر است؛ حدود342 دلار برای هر نفر که از میانگین ملی این شاخص پایین‌تر است.

میانگین نرخ ماهیانه استان کبک برای مراقبت از نوزادان، مراقبت از کودکان نوپا و پیش دبستانی 181 دلار در ماه است. با این حساب هر دو پدر و مادر امکان اشتغال به کار را خواهند داشت. میانگین درآمد سالانه در سال 2023 حدود 57,642 دلار آمریکا (29.56 دلار به ازای هر ساعت) برآورد شده است.

هزینه زندگی در اتاوا

اتاوا (یا به عبارت درست‌تر آتوا؛ با تلفظ آ- تو-وا) پایتخت کانادا و چهارمین شهر بزرگ این کشور است. این شهر ساحلی درجوار رودخانه اتاوا که شاخابی از رودخانه سن‌لوران است، گسترده شده و هر ساله درلیست پنچ پایتخت تمیز و پاکیزه دنیا جای می‌‌گیرد.

جالب است بدانید با اینکه اتاوا پایتخت این کشور است، اما هزینه زندگی در کانادا در پایتخت کمتر از کلان‌شهرهای دیگر آن مانند تورنتو و ونکوور تخمین زده می‌شود. دلیل اصلی این امر مخارج کمتر مربوط به مسکن است. طبق آخرین نظرسنجی بازار اجاره که شرکت CMHC به عنوان صدای معتمد کانادا در اکتبر 2021 ارائه داده، میانگین اجاره ماهانه در اتاوا عبارت بوده از:

1061 دلار در ماه برای یک آپارتمان کوچک مجردی
1547 دلار در ماه برای یک آپارتمان 2 خوابه
1779 دلار در ماه برای یک آپارتمان 3 خوابه
~ 3004 دلار در ماه برای خانه مستقل مناسب خانواده‌های پرجمعیت

با انتخاب پایتخت برای زندگی می‌توان از هزینه های زندگی در کانادا کاست و همزمان از مزایای آن نیز بهره‌مند شد. با احتساب هزینه‌های برق و خدمات ارتباطی، هزینه واقعی زندگی برای یک نفر در آپارتمان مجردی حدود 1314 دلار در ماه برآورد می‌شود.

اگرچه شبکه حمل‌ونقل عمومی اتاوا به‌گستردگی تورنتو نیست، اما بلیت ماهانه 125.50 دلار در ماه برای شما ذخیره می‌کند. در صورت تمایل به داشتن اتومبیل اختصاصی، باید بدانید که هزینه مربوط به بیمه و بنزین مشابه تورنتو است.

میانگین قیمت زندگی در کانادا در شاخص خوردوخوراک بین شهر اتاوا و تورنتو تفاوت فاحشی دیده نمی‌شود. طبق گزارش اداره آمار کانادا Stats Canada یک خانوار متوسط 2.4 نفری حدود 868 دلار در ماه برای خوردوخوراک (خرید روزمره و صرف آن در رستوران) اختصاص می‌دهد؛ درواقع هر فرد به‌طور متوسط 362 دلار در ماه برای تعذیه خرج می‌کند.

مراقبت از کودکان نیز به عنوان یکی هزینه های زندگی در کانادا حدود هزار دلار هزینه دارد. به عبارت دقیق‌تر، هزینه مراقبت از کودکان در شهر اتاوا کمتر از کلان‌شهر تورنتو و شهر لندن به شرح زیر است:

998 دلار برای مراقبت از نوزاد
1140 دلار برای مراقبت از کودک نوپا
1018 دلار برای پیش‌دبستانی

با توجه به نسبت پایین مخارج به میانگین حقوق دریافتی ساکنان پایتخت، ضرورتی به ماندن در خانه برای مراقبت از فرزندان وجود ندارد. اتاوا در نزدیکی شهر گاتینو یکی از شهرهای استان کبک است؛ اگر دارای خانواده بزرگی هستید و فرزندان خردسالی دارید که هزینه نگه‌داری از آن‌ها بالاست، می‌توانید در این شهر ساکن شوید؛ چراکه دولت استانی کبک برای مراقبت از کودکان یارانه پرداخت می‌کنند.

این افراد می‌توانند در گاتینو زندگی کنند و در رفت‌وآمد به اتاوا باشند. یارانه پرداختی به پدرومادرهای صاحب فرزند خردسال در شهر گاتینو  Gatineauحدود 181 دلار برای هر کودک است؛ با این کار می‌توانید هزاران دلار در سال پس‌انداز کنید!
ناگفته نماند که میانگین درآمد شهروندان ساکن اتاوا 64500 دلار است که 18.5 درصد بیشتر از میانگین دستمزد ملی کانادایی 54450 دلار است. حداقل درآمد متوسط یک کارگر در اتاوا 27.01 دلار به ازای هر ساعت است.

هزینه زندگی در کبک

استان کبک همواره به‌عنوان یکی از استان‌های مقرون‌به‌صرفه در مبحث هزینه زندگی در کانادا رتبه‌بندی می‌شود. نه‌تنها اجاره‌بها و مراقبت از کودکان، بلکه هزینه قبوض خدماتی و مصرفی (حدود ۷.۳ سنت در هر کیلووات ساعت) هم در این استان از شاخص ملی کشور پایین‌تر است. اما از طرف دیگر، میانگین درآمد شهروندان ساکن شهر کبک حدود 52400 دلار است که 3.8 درصد کمتر از میانگین ملی کانادایی (سالانه حدود 54450 دلار) است. اجاره مسکن در شهر کبک به شرح زیر است:

640 دلار برای یک آپارتمان مجردی
945 دلار برای یک آپارتمان 2 خوابه
1108 دلار برای یک آپارتمان 3 خوابه
~ 1888 دلار برای خانه مستقل مناسب خانواده‌های پرجمعیت

هزینه زندگی در کانادا در فاکتور مخارج ماهیانه خوردوخوراک در شهر کبک هم تقریباً در حدود میانگین استان است و برای هر نفر 328 دلار برآورد می‌شود. باید توجه داشت که این ارقام به صورت کلی و میانگین اعلام شده و بسته به سبک زندگی افراد متفاوت است.
بلیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهر کبک حدود 89.75 دلار در ماه هزینه دارد. اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی تردد کنید، با توجه به نرخ بیمه پایین‌تر و قیمت بنزین کمی بالاتر از متوسط ملی، هزینه در سراسر شهر کبک و مونترال مشابه است.

در آخر، درست مانند مونترال و بقیه شهرهای مستقر در استان کبک، هزینه مراقبت از کودکان به عهده دولت استانی‌ست و به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، به‌طور میانگین 181 دلار برای مراقبت از کودکان به والدین پرداخت می‌شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *