مهاجرت

گران ترین شهرهای اروپا برای زندگی

سفر به اروپا و شهرهای خوش‌منظر آن مقصدی رویایی برای بسیاری از مهاجران و مسافران است. گرفتن ویزای شنگن با همه پستی‌بلندی‌هاش به تماشای سواحل چشم‌گیر، طبیعت چشم‌نواز و شهرهای مدرن آن می‌ارزد؛ اما بهره‌مندی از این جذابیت‌ها نیاز به هزینه دارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا با مروری بر هزینه‌ها در گران ترین شهرهای اروپا برای زندگی برآورردی بر هزینه‌های سفر یا مهاجرت به اروپا داشته باشیم.

جنگ در اوکراین و در پیِ آن اختلالات عرضه و افزایش قیمت انرژی موجب شد سال 2022 سالی چالش‌برانگیز باشد و در نتیجه این بحران هزینه زندگی در برخی شهرها سنگین‌تر شود. در حالی که هنگ‌کنگ همچنان گران ترین شهر جهان برای مهاجران و مسافران است، صدرنشین این لیست در قاره سبز زوریخ است. در واقع، سوئیس با چهار شهر زیبایش در بین پنج شهر گران‌قیمت اروپا، مدال مجلل‌ترین کشور اروپایی را در اختیار دارد و با همه این‌ها جذابیت‌های بسیاری برای متقاضیان ویزای شنگن دارد!

برای بررسی گران ترین شهر جهان و اروپا از مجلات آماری Expatistan و Numbeo استفاده کردیم تا به‌روزترین اطلاعات مربوط به لیست گران ترین شهر اروپا را در اختیار همران موسسه مهاجرتی نیلگام قرار دهیم. در ادامه به معرفی 10 شهر گران‌قیمت قاره سبز می‌پردازیم. برای بررسی راحت‌تر خوانندگان ارزهای محلی را به یورو تبدیل و ارائه کرده‌ایم.

  1.  زوریخ، سوییس

همان‌طور که می‌دانید، سوئیس یکی از گران‌ترین کشورهای جهان و کلان‌شهرهای آن در شمار گران ترین شهر جهان به‌حساب می‌آیند. به‌استناد بر گزارش واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در خصوص شاخص‌های استاندارد کیفیت زندگی، کشور سوئیس بهترین و بالاترین سطح کیفیت زندگی در جهان را از آن خود کرده است؛ پس این گرانی پربی‌راه هم نیست. در سال 2023 زوریخ به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ساعت‌ها در لیست گران ترین شهر اروپا رتبه اول را به‌دست آورده است.

زوریخ با تاریخ غنی و موزه‌های فراوان، علاوه بر موقعیت مرکزی خود در قاره اروپا و نزدیکی به کوه‌های آلپ معروف سوئیس، اغلب به یک ایستگاه محبوب در ماجراجویی‌های اروپایی تبدیل می‌شود. با این حال، این ماجراجویی ممکن است هزینه زیادی داشته باشد!

زوریخ به گران بودن شهرت دارد؛ هم در مورد هزینه‌های زندگی کوتاه‌مدت و سفر، و هم مخارج مربوط به املاک و مسکن. در قبال بالا بودن هزینه‌ها، شهر زوریخ به پوشش بیمه مسافران و مهاجران و هزینه غرامت خالص شهرت دارد و یکی از بهترین‌ها در جهان است. از طرف دیگر، در این شهر و به طور کلی کشور سوییس مشاغل بسیار زیادی برای مهاجران وجود دارد.

مانند سایر کلان‌شهرها که به مراکز مالی کشور تبدیل شده‌اند، قیمت‌ها و نرخ مخارج سفر و زندگی بسته به محل زندگی شما در آن شهر می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این امر به ویژه در مورد املاک و مستغلات هم صادق است که ممکن است برای مسافران و مهاجران چالش‌برانگیز باشد.

هزینه‌های زندگی در زوریخ سوییس:

مسکن:
اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: 1،952 یورو
اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در حومه شهر: 1،525 یورو
قبض‌های خدماتی ماهانه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 246 یورو
شارژ اینترنت: ماهانه 50 یورو

رستوران:
فست‌فود در مک‌دونالد: 15،47 یورو
یک وعده معمولی در رستوران‌های به‌صرفه: 25،79 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 5.39 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر: 1.74 یورو
نان سفید 500 گرمی: 3.10 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ: 5.71 یورو
هر کیلو موز: 2.89 یورو

  1. ژنو، سوئیس

شهر ژنو، دومین شهر پرجمعیت و دومین قطب اقتصادی کشور سوئیس بعد از زوریخ، و نهمین مرکز اقتصاد رقابتی جهان و سومین در اروپا بعد از لندن و زوریخ است که پرجمعیت‌ترین شهر روماندی (منطقه فرانسوی‌زبان این کشور) محسوب می‌شود.

این کلان‌شهر جهانی یکی از مراکز مالی کشور و یکی از شهرهای دیپلماتیک و مهم جهان به حساب می‌آید. این شهر لوکس میزبان بیشترین تعداد نهادهای بین‌المللی در جهان است؛ از جمله مقر اروپایی سازمان ملل متحد!

در سال‌های اخیر این شهر به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان بر پایه کیفیت زندگی شناخته شد؛ استاندارد زندگی ژنو یکی از بالاترین ها در اروپا است، اما هزینه‌های زندگی و سفر به این مقصد دلربا هم به همین تناسب است! بر اساس استانداردهای دولت سوئیس، ژنو برای مهاجرانی که در سوئیس زندگی می‌کنند، بسیار گران است و هر ساله در لیست گران ترین شهر جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. پس برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر، ترجیحاً مایحتاج خود را از خانه خریداری کنید!

اما با وجود هزینه‌‎های بالای زندگی همزمان با کیفیت بالای زندگی، ژنوِ زیبا جذابیت‌های زیادی برای سفر و مهاجرت دارد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از مسافرانِ اروپایی و آمریکایی در اولین سفر به این شهرِ جذاب، آن‌را برای ادامه زندگی انتخاب می‌کنند.

هزینه‌های زندگی در ژنو سوییس:

مسکن:
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 2100 یورو
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1750 یورو
قبض‌های خدماتی ماهانه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 188 یورو
شارژ اینترنت ماهانه: 55 یورو

رستوران:
مک‌میل در رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد: 15 یورو
یک وعده معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 26 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 4.61 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر: 1.60 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 2.67 یورو
بسته 12 عددی تخم مرغ: 5.46 یورو
هر کیلو موز: 2.61 یورو

  1. لندن، انگلستان

کلان‌شهر لندن یکی از قدرتمندترین، مطلوب‌ترین و از همه مهم‌ترین گران ترین شهر جهان است که سرمایه‌گذاری در آن پرطرفدار و گردشگریِ آن پر رونق است. عملکرد اقتصادی آن پایتخت بریتانیا را در جایگاه ۲۶ جهان در میان 300 شهر مدعی این شاخص قرار داده و پس از مسکو در رتبه دومِ شهرهایی با ساکنان میلیاردر قرار گرفته است.

لندن یکی از گران ترین شهرهای جهان و اروپاست. سرزمین میزبان بیگ‌بن با یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، حتی برای کسانی که درآمدی به یورو یا دلار آمریکا دارند، بسیار گران است. به دلیل قیمت بالای اجاره‌بهای مسکن لندن پرهزینه‌ترین شهر بریتانیا برای زندگی است، اما درآمد نسبتاً بالا به جبران این امر کمک می‌کند. متوسط اجاره در لندن بزرگ بالاترین میزان در بریتانیا است.

با وجود گرانی، کیفیت بالای زندگی، ثبات اقتصادی، کیفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ای و … از لندن شهری مطلوب برای زندگی و مهاجرت ساخته است. کمتر شهری را می‌توان از نظر صحنه‌های هنری، فرهنگی، ورزشی، آشپزی و اجتماعی با لندن مقایسه کرد. به همین دلیل، این شهر مورد توجه متقاضیان ویزای انگلیس قرار گرفته است.

هزینه های زندگی در لندن

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 2150 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1565 یورو
قبض‌های ماهانه خدمات (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 283 یورو
اینترنت: 34 یورو

رستوران:
مک‌میل در مک‌دونالد: 7.99 یورو
وعده غذایی معمولی در رستوران‌های ارزان: 18.27 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 3.71 یورو

خرید روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر: 1.26 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 1.24 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ: 2.73 یورو
هر کیلو موز: 1.48 یورو

  1. لوزان، سوئیس

شهر لوزان که یکی از شهرهای فرانسوی‌زبان سوئیس است، در کرانه‌های دریاچه ژنو و در حدود ۵۰ کیلومتری شمالِ شرقی شهر ژنو واقع شده است. این شهر از ظرافت، زیبایی و کیفیت زندگی خالص ساخته شده و آرامش جاری در آن اولین چیزی‌ست که نظر گردشگران را جلب می‌کند. درست است! لوزان با وجود وسعت کوچکش، یکی از گران ترین شهرهای جهان و اروپا برای زندگی است.

علیرغم وسعت 41 کیلومترمربعی آن (مقایسه کنید با مساحت ۶۱۵ کیلومتر مربعی تهران!)، فرصت‌های بی‌شماری برای اشتغال و تفریح دارد. تقویم پربار فرهنگی و گردشگری لوزان، از این شهر کوچک فرصت شغلی و گردشگری بسیاری ایجاد کرده است. شما بدون شک لوزان را دوست خواهید داشت، زیرا همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد، چه قدم زدن و تماشای مناظر خیره‌کننده باشد، چه صرف غذاهای محلی و تماشای جشنواره‌های فصلی در یکی از جشن‌های محلی متعدد باشد.

لوزان به میزبانی المپیک و شهر دانشجویی هم شهرت دارد. پیست‌های اسکی محبوب میان کوه‌های سبز و دریاچه زیبا به نام لمان برای موج سواری و اسکی روی آب از جذابیت‌های این شهر برای گردشگران داخلی و خارجی است.

هزینه های زندگی در شهر لوزان سوییس

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1610 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1328 یورو
قبض‌های خدماتی ماهانه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 296 یورو
اینترنت: 56 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 15.47 یورو
وعده غذایی معمولی رستوران‌‎های ارزان‌تر: 25.79 یورو
یک‌فنجان کاپوچینو: 5.08 یورو

خریدهای روزمره:
یک بطری یک‌لیتری شیر: 1.72 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 2.94 یورو
بسته 12عددی تخم‌مرغ: 6.54 یورو
هر کیلو موز: 2.63 یورو

  1. بازل، سوئیس

بازل که در مرزهای شمالی و غربی سوئیس و جنگل سیاه جنوبی آلمان و آلزاس قرار دارد، دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس است که بر کناره‌های رود راین گسترده شده است. بازل زیبا نقش عمده‌ای به در صنایع شیمیایی و داروسازی این کشور ایفا می‌کند و فرصت‌های شغلی بسیاری در زمینه خرده‌فروشی، فرهنگی و تفریحی برای مسافران و مهاجران ارائه می‌دهد.

اگر در بازل زندگی کنید، هیچ چیز بیشتر از چند قدم دورتر نیست… پارک‌ها و زمین‌های بازی، موزه‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌های شبانه. علاوه‌بر این در بازل، یکی از گران ترین شهرهای جهان کاخ‌ها بناهای قرون وسطایی و مناطق تاریخی قرن نوزدهمی در کنار سازه‌های مدرن به ظرافت چشم‌نوازی می‌کنند. اگر قصد دریافت ویزای سوییس را دارید، سفر به این شهر زیبا را فراموش نکنید.

هزینه زندگی در بازل سوییس

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: 1326 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در حومه شهر: 1150 یورو
قبض‌های خدماتی ماهانه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 277 یورو
اینترنت: 52 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 16.53 یورو
یک وعده در رستوران‌های ارزان‌تر: 25.82 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 5.34 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر: 1.70 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 3.26 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ: 5.79 یورو
هر کیلو موز: 2.62 یورو

  1. دوبلین، ایرلند

دوبلین سال‌هاست در جدول گران ترین شهر اروپا در رده ششم باقی مانده است. دوبلین به دلیل زندگی شبانه شلوغ و نزدیکی به مناظر طبیعی خیره‌کننده ایرلند یکی از مقاصد سفر شناخته شده برای گردشگران و مسافران اروپاست. با این حال، دوبلین یکی از گران ترین شهر اروپا به شمار می‌رود که عمدتاً به دلیل تعداد بالای مهاجران اجاره‌بهای ماهانه بالایی دارد.

اما دلایل زیادی وجود دارد که شما می توانید در دوبلین زندگی کنید. این شهر تمام مزایای زندگی شهری را ارائه می‌دهد و در عین حال آرامش و هوای خوب را نیز حفظ می‌کند، دوندگی و استرسی که در پایتخت‌های دیگر معمول است، در آنجا دیده نمی‌شود.

کوه‌ها و سواحل دوبلین نیز دروازه‌ای کوتاه به فضای باز است. حمل‌ونقل عمومی دسترسی به بسیاری از مسیرهای پیاده‌روی و مناطق گردشگری را امکان‌پذیر می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا ازدحام و شلوغی زندگی روزمره را رها کنید و در سفر یا زندگی جدید خود در این شهر استراحت کنید.

هزینه زندگی در دوبلین ایرلند

مسکن
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1653 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1458 یورو
قبض‌های خدماتی پایه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 145 یورو
اینترنت: 51 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 9.50 یورو
یک وعده معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 18 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 3.55 یورو

خرید روزمره:
یک بطری یک لیتری شیر: 1.15 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 1.66 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ: 3.10 یورو
هر کیلو موز: 1.76 یورو

  1. کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارک چندین سال است که در شمار مقصدهای گردشگریِ محبوب جهان بوده است. دانمارک جزو کشورهایی است که کیفیت زندگی بالایی دارد؛ از آنجا که هزینه‌های زندگی رابطه مستقیم با کیفیت زندگی دارد، شهر پایتخت هم درلیست گران ترین شهر جهان جا خوش کرده است.

این شهر نه‌چندان بزرگ در چرخه اقتصادی دانماک نقش مهمی ایفا می‌کند، نوونوردیسک (تولیدکننده دارو)، دانسکه بانک (بزرگترین بانک و بیمه دانمارک) و لوندبک (تولیدکننده دارو) از مشهورترین برندهای اروپایی در این منطقه واقع شده‌اند و فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرده‌اند.

گردشگری سهم عمده‌ای در اقتصاد کپنهاگ دارد؛ این شهر بندری جاذبه‌های فرهنگی و رستوران‌های خاص که برنده جوایز ویژه‌ای شده‌اند، سواحل زیبا و طبیعت چشم‌نوازی دارد که بازدیدکنندگان اروپایی و خارجی بسیاری را جذب می‌کند.

از سال 2009، کپنهاگ رشد قابل‌توجهی داشت و به یکی از مقاصد شهری با رشد سریع در اروپا تبدیل شد و همواره ظرفیت هتل‌ها و جاذبه‌ها در حال افزایش است. تاجایی که رشد 42 درصدی نفرشب (تعداد کل شب‌های سپری شده توسط گردشگران) را در تجربه کرده است.

از جاذبه‌های اصلی پایتخت می‌توان به استروگت (Strøget) اشاره کرد؛ این مرکز خرید به‌صورت خیابان‌های پیاده‌رو بسیار طولانی طراحی شده و طولانی‌ترین Shopping Street در دنیا را دارد.

با وجود هزینه‌های بالای سفر و زندگی، شهر نوردیک‌ها همیشه میزبان جامعه خارجی چه برای سفر گردشگری و چه مهاجران بوده است و آمار هر ساله نشان از ورود تعداد قابل توجهی گردشگر و مهاجر دارد. اگر شما هم تمایل به سفر یا مهاجرت به یکی از گران ترین شهر جهان را دارید، بد نیست نگاهی به خلاصه هزینه‌های زندگی در کوپنهاگ بندازید.

هزینه های زندگی در کوپنهاگ دانمارک

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1483 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1111 یورو
قبض‌های خدماتی ماهانه (شامل برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 188 یورو
اینترنت: 34 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 11.09 یورو
یک وعده غذای معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 18.83 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 5.71 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک لیتری شیر: 1.67 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 2.90 یورو
بسته 12 عددی تخم مرغ: 3.97 یورو
هر کیلو موز: 2.56 یورو

  1. اسلو، نروژ

اسلو پایتخت و همچنین مرکز سیاسی، علمی، اقتصادی، و فرهنگی کشور نروژ، پای ثابت لیست گران ترین شهر جهان برای زندگی است. البته که دلیل آن کیفیت بالای زندگی در این شهر است که معمولا در بین شهرهای اروپایی مورد ستایش قرار گرفته است. این شهر که مقر پادشاه، دولت و سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی در نروژ است، بیشترین جمعیت مهاجر کشور را دارد. طبق آخرین آمار منتشر شده ۳۲ درصد از مهاجران کشور، پایتخت را برای زندگی برگزیده‌اند.

اما مسئله اینجاست: اسلو چند فرهنگی‌ترین شهر نروژ است، یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال رشد اروپاست، طبیعتی شگفت‌انگیز و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردش شامل آبدره‌ها، جنگل‌هاو بیشه‌زارها، مجمع‌الجزایر بزرگ‌وکوچک در کرانه‌ها پایتخت نروژ را به یکی از زیباترین شهرهای روی کره زمین تبدیل کرده است.

هزینه های زندگی در اسلو نروژ

مسکن:

اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1387 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه حومه شهر: 1103 یورو
خدمات شهری ماهانه پایه (شامل برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 219 یورو
اینترنت: 46 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 11.13 یورو
وعده غذایی معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 19 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 4.39 یورو

خرید روزمره:
بطری یک لیتری شیر معمولی: 1.88 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 2.75 یورو
بسته 12 عددی تخم مرغ: 3.82 یورو
هر کیلو موز: 2.12 یورو

  1. آمستردام، هلند

پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور هلند بر روی کرانه‌های رود آمستل Amstel گسترده شده و نام خود را از سدهای بی‌شمارش عاریه گرفته است. پایتخت هلند آمستل دام(AmstelDAM) نام گذاری شد و به مرور به آمستردام تغییر نام پیدا کرد.

بخش مرکزی شهر آمستردام که همواره بافت قدیمی خود را حفظ کرده و مانند یک موزه دلریایی می‌کند، هر ساله میزبان بیش از چهار میلیون بازدیدکننده است که این آمار آن‌را به یکی از شهرهای پرجاذبه اروپا تبدیل کرده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری آن قایق‌سواری در کانال‌های شهر است که از مقابل خیلی از ساختمان‌های شهر می‌گذرد. ازجذابیت‌های طبیعی آن که بگذریم، به اهمیت اقتصادی این شهر برای هلند و اروپا می‌رسیم. دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های نامیِ هلندی مانند فیلیپس، هینکن، اکزونوبل و شعبه‌های بسیاری از بانک‌ها و بیمه‌ها در این شهر مستقر شده‌اند.

دانشگاه نام‌آشنای آمستردام (UvA) و دانشگاه وریج آمستردام (VU) که به متقاضیان مهاجرت تحصیلی آشنا هستند، در شهر آمستردام واقع شده‌اند. همین امر موجب جذب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان شده‌است.

هلند یکی دیگر از کشورهایی است که جایگاه خود را در بین کشورهایی با کیفیت زندگی بالا دارد و تجربه زندگی در این سرزمین هم بهایی دارد. آمستردام، در آخرین آمار منتشر شده، جایگاه نهم را در لیست گران ترین شهر اروپا به دست آورده است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد این امر مانع از سفر مسافران و مهاجران به این شهر زیبا در طول سال شده باشد. این شهر با برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها و سایر اقداماتی که طیف وسیعی از سلیقه‌ها را به خود جذب می‌کند، زنده است وبه گرمی به حیات خود ادامه می‌دهد.

زندگی در پایتخت هلند ممکن است به اندازه پایتخت‌های شمال اروپا گران نباشد. با این حال، آماده باشید که بخش قابل توجهی از درآمد ماهانه خود را برای مسکن بپردازید. به ویژه اگر خانه‌ای کاملاً مبله را انتخاب کنید!

هزینه زندگی در آمستردام هلند

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1671 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1423 یورو
خدمات شهری ماهانه پایه (شامل برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 228 یورو
اینترنت: 46 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 10 یورو
یک وعده غذای معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 18 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 3.47 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر معمولی: 1.15 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 1.66 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ معمولی: 3.06 یورو
هر کیلو موز: 1.63 یورو

  1. پاریس، فرانسه

در اغلب مراکز آماری شاخص گران ترین شهر جهان تفاوت‌های جزئی در رده‌بندی شهرها وجود دارد؛ به خصوص برای جایگاه دهم. اتفاقاتی که در پیِ جنگ‌ها در سال گذشته برای اقتصاد اروپا افتاد، تغییرات جدی در آمار ایجاد کرد. با توجه به پیشینه آن‌ها در سال‌های گذشته، ما شهر پاریس را به عنوان دهم شهر گران اروپا انتخاب کردیم که در لیست گران ترین شهر جهان جایگاه 35 را از آن خود کرده است.

پاریس پایتخت فرانسه که به شهر نور نیز معروف است، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای جهان و البته یکی از گران ترین شهر جهان به حساب می‌آید. این شهر به دلیل معماری خیره‌کننده، فرهنگ پویا و و غذاهای خاص، به مقصدی محبوب برای سفر برای مردم از سراسر جهان تبدیل شده است. پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر فرانسه دومین سیستم متروی اروپا پس از متروی مسکو را داراست و با پیشینه‌ای از ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد یادگارهایی در بر دارد. از سلت‌ها و فرانک‌ها گرفته تا ناپلئون‌ها و یادمان‌های جنگ‌های جهانی اول و دوم از این شهر یک جاذبه گردشگری تمام عیار ساخته و با ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع در دانشگاه‌هایش به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، میزبان دانشجویان خارجی هم شدهاست.

پاریس به‌ویژه به‌خاطر موزه‌ها و معماری بناهایش معروف است؛ در حالی که جهان با ویروسی کشنده گلاویز بود، موزه لوور با 3 هزار نفر بازدیدکننده در سال پربازدیدترین موزه جهان در سال 2020 شناخته شد. ازدیگر جاذبه‌ها و دیدنی‌هایاین شهرمی‌توان به موزه رودن و موزه پیکاسو، کلیسای نوتردام، طاق پیروزی در شانزه لیزه و تپه مونمارتر با تاریخ هنری و کلیسای ساکر کوئور اشاره کرد. اما تجربه این جذابیت‌ها هزینه‌هایی دارد که پیش از همه برای متقاضیان مهاجرت به فرانسه و مسافران مهم است.

هزینه زندگی در پاریس فرانسه

مسکن:
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 1800 یورو
اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر: 1300 یورو
خدمات شهری ماهانه پایه (شامل برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله): 250 یورو
اینترنت: 46 یورو

رستوران‌ها:
مک‌میل در مک‌دونالد: 10 یورو
یک وعده غذای معمولی در رستوران‌های ارزان‌تر: 15 یورو
یک فنجان کاپوچینو: 4 یورو

خریدهای روزمره:
بطری یک‌لیتری شیر معمولی: 1.14 یورو
نان سفید تازه 500 گرمی: 2.08 یورو
بسته 12 عددی تخم‌مرغ معمولی: 3.37 یورو
هر کیلو موز: 2.11 یورو

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، در این مقاله برای محاسبه شاخص گرانی هر شهر از منابعی همچون Expatistan استفاده کردیم. در این مجله آماری مقدار 100 را به یک شهر مرجع مرکزی (که پراگ است) اختصاص داده می‌شود. پس از ایجاد نقطه مرجع، ارزش شاخص قیمت هر شهر در پایگاه داده آن‌ها با مقایسه هزینه زندگی آن شهر با پراگ تعیین می‌شود. برای مثال، اگر شاخص قیمت شهری 134 باشد، به این معنی است که زندگی در آنجا 34 درصد گران‌تر از زندگی در پراگ است.

توجه داشته باشید که این ارقام و آمار همواره در نتیجه اتفاقات سیاسی و … جهانی در معرض تغییر هستند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم زمانی که تصمیم به مهاجرت یا مسافرت به یک شهر خاص می‌گیرید، جستجوی کامل را انجام دهید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *