مهاجرت

کاربردهای ارزهای دیجیتال در مهاجرت

طی چند سال اخیر ترند جدیدی به نام رمز ارز، ارزهای دیجیتال و یا همان cryptocurrency به راه افتاده که طی آن افراد زیادی با نسل جدیدی از ارزهای ارزنده دیجیتالی سر و کار داشته و از کاربردهای مختلف آن از جمله مهاجرت با ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

اما پیش از توضیح ارتباط مبحث مهاجرت با ارز دیجیتال و یا ارز دیجیتال و مهاجرت ، لازم است تا برای آن دسته از کاربرانی که هیچ گونه شناختی نسبت به ارزهای دیجیتال و یا همان کریپتوکارنسی ندارند، توضیح مختصری ارائه دهیم.

البته حقیقت امر این است که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی به خوبی با مقوله ارزهای دیجیتال آشنایی داشته، در کنار شغل اصلی، به اصطلاح تریدر هستند و یا اینکه مقداری از رمزارزها و ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و در یک والت هولد کرده‌اند.

در تعریف ماهیت ارزهای دیجیتال باید بگوییم که کریپتوکارنسی نوعی از ارز دیجیتالی و غیرمتمرکز است که به عنوان جایگزین هوشمندی برای خرید و فروش در بستر آنلاین مورد استفاده قرار گرفته و از جوانب متعدد دیگری مثل خرید در قیمت‌های پایین (Hold) و انتظار برای رشد قیمت و فروش آن در موقعیت مناسب، به عنوان ترفند سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت کاربرد دارد.

در دنیای بسیار گسترده و پیچیده ارزهای دیجیتال، بیت کوین پرچم‌دار و ارزنده‌ترین رمزارزی است که از سال 2009 میلادی قدم به عرصه وجود گذاشت و هر آنچه که بعد از بیت کوین به عنوان سایر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، اعم از اتریوم، بایننس، ریپل، کاردانو و غیره به عنوان آلت کوین و یا ارزهای دیجیتال جایگزین شناخته می‌شوند.

در این بین، برخی از ارزهای دیجیتال stablecoin و یا همان رمز ارز پایه محسوب می‌شوند و به منظور ثبات قیمت در بازار بسیار گسترده رمزارزها ایجاد شده‌اند. این نوع از کریپتوکارنسی‌ها دارای ارزش ثابت و معادل یک دلار هستند و به دو صورت متمرکز مثل ارز تتر و یا غیرمتمرکز مثل ارز دای ارائه می‌گردند.

اما از آنجایی که قصد داریم تا این مطلب را به مبحث مهاجرت با استفاده از ارز دیجیتال اختصاص دهیم و به حلقه ارتباطی بین ارز دیجیتال و مهاجرت بپردازیم، توصیه می‌کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دنیای ارزهای دیجیتال به انواع منابع اینترنتی مراجعه کرده و در صورت تمایل در حوزه کریپتوکارنسی و ترید کردن رمزارزها استاد شوید!

مهاجرت با ارزهای دیجیتال

اکنون که آشنایی اولیه‌ای با ارزهای دیجیتال پیدا کردید، نوبت به آن رسیده تا به کاربردهای ارزهای دیجیتال در مهاجرت و ارتباط مهاجرت با ارز دیجیتال بپردازیم.

همان طور که پیش از این در مطلب بهترین روش دریافت ویزاکارت و مسترکارت فیزیکی به این موضوع اشاره کردیم، شهروندان ایرانی به دلیل اعمال انواع تحریم‌های جهانی و عدم ارتباط موثر با بانکداری بین‌المللی (عدم عضویت در پیمان FATF)، عملاً امکان افتتاح حساب قانونی کردیت کارت، مثل مسترکارت و ویزاکارت را از داخل ایران نداشته و تنها می‌توانند به خدمات محدود بانک‌داری داخلی ریالی مثل سیستم‌های شبا و پایا و غیره بسنده کنند.

به دلیل چنین محدودیت آزاردهنده‌ای در ایران، اغلب افراد امکان انجام تراکنش بانکی و یا پس‌انداز ارز بین‌المللی مثل دلار را در حساب بانکی خود نداشته و باید از روش‌های سنتی مثل خدمات صرافی و یا خرید وجه نقدی ارزی مثل دلار و یورو در بازار آزاد استفاده نمایند.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که توضیح این موارد چه ارتباطی با مقوله ارز دیجیتال و مهاجرت دارد و اصلاً چگونه ارزهای دیجیتال با کاربردی کاملاً متفاوت، برای امر مهم مهاجرت قابل استفاده هستند؟

حقیقت ماجرا این است که یکی از کاربردهای اصلی استفاده از ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن و غیرقابل ردیابی بودن در هنگام انجام تراکنش و تبدیل ارزها به یکدیگر است. در حال حاضر کشورهای زیر بیت کوین و سایر رمزارزها را به عنوان روشی قانونی برای خرید و انجام انواع تراکنش‌های بانکی پذیرفته‌اند:

  • آمریکا
  • اتحادیه اروپا
  • کانادا
  • استرالیا
  • ال سالوادور
  • دانمارک
  • فرانسه
  • آلمان
  • ایسلند
  • ژاپن
  • مکزیک
  • اسپانیا
  • انگلیس

در صورتی که فردی دارای مقادیری از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معتبر باشد، امکان فروش و تبدیل آن را به استیبل کوین داشته و می‌تواند در برخی از وب‌سایت‌ها و بسترهای آنلاین واجد شرایط، به عنوان جایگزین مسترکارت و ویزاکارت، از ارزهای دیجیتال برای پرداخت وجه مورد نظر استفاده نماید.

به بیانی دیگر، چنانچه در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول به ترید باشید و یا برای کسب سود در یک بازه زمانی، آن را هولد کرده باشید، این امکان را دارید تا محدودیت بانکی موجود در کشور ایران را به اصطلاح دور زده و با استفاده از والت ارز دیجیتال خود، به راحتی و با کمترین کارمزد، وجه مورد نیاز را جا به جا نمایید.

برای اینکه بهتر با جوانب مختلف مهاجرت با ارز دیجیتال آشنا شوید، بد نیست در ادامه با ارائه چندین مثال، موضوع ارز دیجیتال و مهاجرت را به طور کامل برای شما روشن کنیم.

اقامت با بیت کوین

فرض کنید که به تناسب شرایط مالی خود مشتاق به اخذ اقامت یونان و اروپا (برای خود و خانواده) از طریق یکی از روش‌های تمکن مالی و یا خرید ملک هستید.

در این حالت، یکی از موانع اساسی پیش روی شما، نداشتن دسترسی به حساب بانکی بین‌المللی، کردیت کارت و سهولت در جا به جایی سرمایه و ارز مورد نیاز برای نهایی‎‌‌سازی پروسه سرمایه‌گذاری و اقامت در کشورهای حوزه شنگن است.

اگر مایل به سرمایه‌گذاری در بخش املاک کشوری نظیر یونان باشید و بخواهید از این طریق کارت اقامت قابل تمدید اروپا را برای خود و خانواده دریافت کنید، نیاز به حداقل 250 هزار یورو برای خرید ملک در این کشور خواهید داشت.

اما به دلیل اینکه وجه اصلی و اولیه شما به ریال است و عموماً دسترسی به حساب بانکی ارزی و بین‌المللی ندارید، باید در حالت سنتی دست به دامان خدمات صرافی و پرداخت کارمزدهای گزاف شوید و یا اینکه در بازار آزاد وجه ارزی مورد نیاز خود را تامین کنید که بسیار پرخطر بوده و برای مبالغ هنگفت، منطقی به نظر نمی‌رسد.

بر همین اساس، شما این امکان را دارید تا از طریق والت دیجیتالی و خرید ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، وجه ریالی خود را تبدیل کرده و با فروش آن (در مدت زمانی مشخص، مثل هنگام حضور در کشور یونان) ، برای خرید ملک و پیگیری پروسه اخذ اقامت اقدام نمایید.

با توجه به اینکه براساس تغییرات قوانین مالی و اخبار اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان، فراز و نشیب‌های قیمتی زیادی در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، این امکان وجود دارد که اقامت با بیت کوین برای شما به عملی پر ریسک بدل شود.

یعنی ممکن است شما بخواهید برای دوری از هرگونه پرداخت کارمزد تبدیل ریال به دلار و یورو توسط صرافی‌ها، چندین بیت کوین خریداری کنید و در موعد مقرر آن را فروخته و با پول آن، ملک مورد نظر خود را در کشوری نظیر یونان خریداری نمایید.

اگر به فرض زمان خرید بیت کوین توسط شما، ارزش لحظه‌ای آن 30.500 هزار دلار باشد و شما به اندازه نیاز خود برای خرید ملک در یونان، معادل 8 تا 9 بیت کوین خریداری کرده و در والت دیجیتال نگهداری کنید، این امکان وجود دارد تا در بازه رزرو وقت سفارت، آماده سازی مدارک و اخذ ویزای توریستی شنگن، برای حضور موقتی در یونان و بازدید از کیس‌های خرید ملک، ارزش بیت کوین دچار ریزش شدیدی شده و حتی به عددی زیر 20 هزار دلار به ازای هر واحد بیت کوین برسد!

در این حالت، شما دچار ضرر شدیدی شده و به طور تقریبی، 94500 هزار دلار از ارزش ارزهای دیجیتال اندوخته‌تان کاسته می‌شود.

حالا که با این حساب سرانگشتی روبرو شدید، حتماً این حرف را با خود می‌زنید که ایده مهاجرت با ارز دیجیتال اصلاً منطقی نبوده و یک پروژه ریسکی و پرخطر است که ممکن است دودمان فرد را بر باد دهد!

ولی حالت جایگزین و امن‌تری برای مهاجرت با استفاده از ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

خرید ارز دیجیتال

شما این امکان را دارید تا از استیبل کوین‌ها برای تبدیل وجه ریالی به دلار و یورو خود استفاده کرده و با پرداخت کارمزدی بسیار کم، عمل انتقال وجه مورد نیاز برای انجام سرمایه‌گذاری، اقامت و مهاجرت به خارج از کشور را انجام دهید.

به بیانی دیگر، می‌توانید از طریق یکی از وب‌سایت های صرافی معتبر مثل والکس و یا نوبیتکس برای خرید مقدار معینی تتر USD اقدام کرده و با پرداخت وجه ریالی، آنرا به اندازه دلخواه و مورد نیاز، در والت خود ذخیره کنید.

به طور معمول، تتر دارای ارزشی برابر با دلار است، اما چون به عنوان رمز ارز محسوب می‌شود و از طریق کاربران دیجیتالی و صرافی‌ها به حساب افراد منتقل می‌گردد، قیمت و ارزش تقریباً بالاتری به نسبت قیمت دلار در بازار آزاد دارد، یعنی اگر دلار در بازار آزاد با قیمت 32 هزار تومان خرید و فروش شود، شما می‌توانید با پرداخت 32.200 هزار تومان به ازای هر تترUSD، مقدار ارز دیجیتال خود را خریداری نمایید.

گزینه‌ای که به صورت آنلاین در حساب والت شما شارژ شده و قابلیت استفاده برای خرید رمز ارز و یا تبدیل به ارز دلار و یورو را برای امور مهاجرت و اقامت در خارج از کشور خواهد داشت. از آنجایی که فراز و فرود ارزش بیت کوین تاثیری در ارزش این استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال ندارد، شما می‌توانید به قیمت روز دلار از آن در بستر آنلاین استفاده نمایید.

به دلیل نامرتبط بودن اطلاعات ایجاد والت ارزهای دیجیتال و نحوه خرید ارز دیجیتال از طریق پلتفرم‌های آنلاین با مبحث ارز دیجیتال و مهاجرت ، تحقیق بیشتر در این زمینه را به خود شما واگذار می‌کنیم.

اما بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که برخی از وب‌سایت‌های پیشرو داخلی و خارجی، انواع ارزهای دیجیتال معتبر مثل بیت کوین، اتریوم و یا تتر را برای هزینه خدمات و سرویس تخصصی خود قبول کرده و امور پرداخت مشتریان را تا حد چشمگیری تسهیل نموده‌اند.

از این رو، شما این امکان را دارید تا از انواع خدمات تخصصی مهاجرت موسسه مهاجرتی نیلگام از جمله اسکیلد ورکر فدرال کانادا، ویزای استارتاپ و کارآفرینی، اقامت از طریق تمکن مالی در اروپا و سایر روش‌ها استفاده کرده و تمامی هزینه‌های مربوطه را با ارزهای دیجیتال متداول و معتبر دنیا پرداخت نمایید.

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید که اندوخته و ذخیره ارزهای دیجیتال شما اعم از بیت کوین و اتریوم تا سایر آلت کوین‌ها و استیبل کوین‌ها به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا بوده و در بسیاری از کشورها قابل ردیابی نیست(یعنی یکی از مزایای عمده مهاجرت با ارز دیجیتال این است که به کل بودجه شما در این حالت، مالیاتی در کشور مقصد تعلق نمی‌گیرد.

البته برخی از کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آمریکا، داشتن ارز دیجیتال بیت کوین را در فهرست اموال شخصی افراد قرار داده و مشمول مالیات می‌داند، اما قوانین تراکنشی در بستر بلاک‌چین برای بسیاری از کشورها تعیین نشده و کنترلی از بابت مالیاتی برای آن وجود ندارد!

ارزهای دیجیتال کاربردی برای مهاجرت

همان طور که در سایر بخش‌های مهاجرت با استفاده از ارز دیجیتال به این موضوع اشاره کردیم، مطمئن‌ترین ارز دیجیتال برای عمل انتقال پول به خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و اقدام برای اقامت، استیبل کوینی نظیر دای و یا تتر USD است.

ولی چنانچه با بازارهای مالی ارزهای دیجیتال آشنایی داشته و در زمینه‌های تخصصی مثل کندل‌شناسی، پیش‌بینی وضعیت اقتصادی، رفتارشناسی نهنگ‌های بازار و موارد این چنینی دستی بر آتش دارید، می‌توانید از سایر ارزهای دیجیتال حوزه کریپتوکارنسی برای امر مهاجرت به خارج از کشور استفاده کنید.

طبق جدیدترین آمار وب‌سایت معتبر coinmarketcap، ده رمز ارز محبوب کنونی در بازار که بیشترین سهم مبادلات و ترید را به خود اختصاص داده‌اند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • BTC بیت کوین
  • ETH اتریوم
  • USDT تتر (استیبل کوین)
  • USDC (استیبل کوین)
  • BNB بایننس
  • XRP ریپل
  • BUSD (استیبل کوین)
  • ADA کاردانو
  • SOL سولانا
  • DOGE داج کوین

از این رو، شما این امکان را دارید تا چالش افزایش و یا کاهش ارزش ارزهای دیجیتال مختلف بازار مثل بیت کوین و اتریوم را به جان خریده و علاوه بر امکان انتقال وجه راحت و کم‌هزینه، از مزایایی نظیر کسب سود در کوتاه‌مدت و یا بلندمدت نیز بهره‌مند شوید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر جذابیت، دارای سختی‌ها و چالش‌های فراوانی بوده و بدون آموزش و کسب تجربه کافی، هر فردی را متضرر می‌کند. بر همین اساس، اگر تنها برای عدم دسترسی به کردیت کارت مهاجرت با استفاده از ارز دیجیتال را انتخاب کرده‌اید و یا به دلیل فرار از پرداخت مالیات سنگین در کشور مقصد، از معادله مهاجرت با ارز دیجیتال خوشتان می‌آید، بهتر است تنها به سراغ استیبل کوین‌ها رفته و در این پروسه ریسک نکنید.

بیشترین استفاده از ارزهای دیجیتال در کدام کشورها است؟

به طور پیش‌فرض خیلی از شما این طور فکر می‌کنید که کشورهای آمریکا و چین در راس این لیست قرار دارند. اما بنابر آمار ارائه شده توسط وب‌سایت LSE، نیجریه با سهم 32 درصدی در راس کشورهایی قرار دارد که یا کاربران دارای برخی از ارزهای دیجیتال بوده و یا در حال ترید کردن در این بازار هستند.

این در حالی است که مقاصد بعدی این فهرست شامل ویتنام و فیلیپین با 21 و 20 درصد می‌شود. اگر برای شما این سوال پیش آمده که چرا باید کشورهایی نظیر نیجریه، فیلیپین و یا ویتنام جزو مللی باشند که بیشترین استفاده را از ارزهای دیجیتال می‌کنند، باید بگوییم که این کشورهای در حال توسعه دارای تعداد زیادی مهاجر در خارج از کشور هستند که هر ماهه و هر ساله پول و حواله برای خانواده و خانه خود در کشور مقصد ارسال می‌کنند!

پس می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که امکان مهاجرت با ارز دیجیتال تنها گزینه موجود نبوده و کاربرد انتقال وجه (با حاشیه سود کم) در دستور کار بسیاری از مردم دنیا از طریق ارزهای دیجیتال قرار دارد؛ روشی که در اغلب موارد هیچ رد و نشانی در بانکداری و امور مالیاتی دولت‌ها از خود باقی نگذاشته و از همه جوانب به نفع مهاجران در حال زندگی در نقاط مختلف دنیا خواهد بود.

این گزینه در حالت معکوس نیز قابل استفاده است، فرض کنید دانشجویی در حال تحصیل در خارج از کشور است و کار دانشجویی وی کفاف هزینه‌های تحصیل و زندگی وی را در خارج از کشور نمی‌دهد، اینجاست که جنبه دیگری از ارز دیجیتال و مهاجرت خود را نشان داده و والدین (به عنوان حامی مالی) دانشجو در کشور مبدا، می‌توانند وجه مورد نیاز فرزند دلبندشان را به صورت استیبل کوین و یا بیت کوین برای وی ارسال کنند.

روشی سریع، راحت و کم‌هزینه که نیاز دو طرف را از مراجعه به بانک، صرافی و یا هر عامل سومی برطرف می‌کند.

در نهایت، چنانچه مایل به استفاده از انواع خدمات مهاجرت به خارج از کشور هستید، می‌توانید از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این رابطه استفاده کرده و در صورت تمایل، تمامی هزینه‌های مورد نیاز را با استفاده از ارزهای دیجیتال پرداخت کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *